De Yérenigde Spaarbank doet meer. Champagne Charlie Crush voor twee Swing Fire Quartet Kroegentocht Sergical Funk Story Tangotria Nuevo De Keesjes The Storyville Jassband Jazzband verenigde spaarbank Meer over dc Kroegen tocht op pagina 10. Uiteraard heeft elk café de beste band uitgezocht. En niet de beste bedoelen we de groep die past bij de sfeer in het café, die dus past bij het publiek. Tijdens de Kroegen tocht op vrijdagavond dus mooi de gelegenheid om eens een kijkje te nemen in het onbekende café. Wie weet. Op deze pagina een aantal bands die optreden in de een of andere Middelburgse binnenstadskroeg. Champagne Charlie treedt op in La Baquette tijdens de kroegentocht en zal daar eens uit een ander vaatje tap pen. Dc groep is gespecialiseerd in Ameri kaanse muziekstijlen uit de jaren 1930 tot 1950. De band schakelt moeiteloos over van blues naar jazz en van ragtime naar calypso of wes tern en swing. Wie de naam Crush ziet staan, moet wel het meest opvalt. Overigens: even met de ogen knipperen. Toch is voor veertig procent bestaat deze het niet onterecht dat deze van huis uit Zeeuwse formatie uit vrouwen, funk-band met haar veelzijdige reper toire en grote bezetting bij de cafees Tympaan en seventy Seven is uitgeno digd. De groep bestaat uit twaalf personen waarbij een complete blazerssectie Het Swing Fire Quartet heeft Bennie Goodman als inspiratiebron en laat dat horen in De Herberg. En of ze goed zijn? Het muzikale verleden van de band leden afzonderlijk is opzienbarend. Klarinetist Gerrit Brouwer speelde onder anderen met Ted Easton en Greetje Kauffeld, pianist Dick Pos- thuma werkte mee aan jazzprogram ma's van de. NCRV, bassist Richie Hcnsen maakte deel uit van het Ad van den Hoed kwartet en drummer en leider Pim Toscani viel in bij dc Dutch Swing College Band. In C'est Ci Bon komt The Paradise Jazzband met New Orleans, nieuwe dixyland en swing. Spelopvatting en reprtoire hebben de laatste tien jaar een steeds vastere vorm gekregen. Door dat eigen gezicht zijn ze niet in een bepaald hokje te stoppen, maar kenmerkt zich door veelzijdigheid. Dankzij dat eigen gezicht viel dc groep ook op in het buitenland waar ze een groot aantal optredens ver zorgden. In Carousel speelt Sergical Funk Sto ry, een jazzbob-band die bedoeld is om bezoekers aan discotheken (weer) te leren dansen op live muziek. Sinds 1989 is een dergelijk feest een keer per week in Paradiso. Motor achter dit gebeuren is de bekende En gelse discjockey Graham B. De leden van sergical Funk Story zijn min ol meer produkten van deze nieuwe stroming in het jazzgebeuren. Het is nu al minstens voor het derde achtereenvolgende jaar dat Mc An thony zich meldt bij Bar American. En dat wil wat zeggen, want uitbater Kees Petiet van het café aan Plein 1940 wil dolgraag origineel blijven. Mc Anthony's Blues Gang wordt ge zien als de smaakmaker in de Bra bantse blues-sccnc. Dat komt niet in de laatste plaats door bandleider en zanger Mc Anthony die - zo zou men het kunnen omschrijven - met de bluesnes is grootgebracht. Het Schuttershof heeft Tangotria Nuevo gecontracteerd, een strijker strio dat nieuwe vormen van de tango heeft gezocht. De melancholieke klan ken van die dans roepen een sfeer op van nostalgie, tevens prikkelen ze de verbeelding. Het repertoire bestaat uit zowel klas sieke als eigen tango's. Het trio speelt bij voorkeur in cafees of restaurants. Ze spelen in de eerste plaats voor hun eigen plezier. En zoals zo vaak straalt het er dan ook vanaf. En daarvan plukt het publiek zijn vruchten - ge niet dus mee. We hebben het over De Keesjes die tij dens de Kroegentocht in De Postkoets spelen. Zonder ingewikkelde arrangementen werpen Dc Keesjes zich op New Or- Café Alassio heeft The Storyville Jass- van de Vara radio dixylandcompetitie leans Revival, band binnengehaald. Deze al dertig waardoor de band landelijke bekend- jaar oude band uit Arnhem speelt En- heid kreeg. Ook internationaal kreeg gelse dixyland van hoog niveau. dc band uit Gelderland contracten aangeboden waarop ze natuurlijk In 1984 werd het ensemble winnaar gretig hapten.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 36