Rij-impressie
20 Jaar Autotron-historie te kijk
Voorlichtend
of misleidend
Auto Poppe Walcheren B.V
Verhuursysteem
elektrische auto's
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Derde jaargang, nummer 11
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Speciale Polo Genesis
Zwitserland
Ontspannend
Sensoren
RECLAME IN DE AUTOWERELD:
Theo Louisse
Woensdag 27 mei 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610
Fiat Tempra S.W. 4x4
als wintersporter
Volkswagen heeft onlangs bekend gemaakt
de komende zomermaanden de popgroep Ge
nesis als sponsor te gaan ondersteunen. Spe
ciaal voor het over het algemeen jonge
publiek wat door popmuziek wordt aan
gesproken introduceert Volkswagen de Polo
Genesis I en II.
Hierbij staat de Genesis I voor een Polo Fox
Coupé of driedeurs met een 1.3 liter benzine
motor van 55 pk gekoppeld aan een handge-
schakelde vijfbak. De auto heeft boven zijn
normale standaardspecificaties metaallak, ge
tint glas, 155/70 R13 banden, stootstrips op
de flanken, wieldoppen van het CL-model, een
mistachterlicht en het Genesis-logo op de
flanken. Maar ook het interieur is opgevrolijkt
met behulp van speciale bekledingsstoffen,
een analoog klokje, dagteller, make-upspiegel
in de linker zonneklep, in delen neerklapbare
achterbank en een houder voor verbandtrom-
mel en gevarendriehoek. Inclusief al deze ex
tra's komt de Polo Genesis I op een prijs van
f 23.990,—. Tegen een geringe meerprijs van
f 850,— worden ook nog eens lichtmetalen
velgen met 165/65 R13 banden gemonteerd.
De Polo Genesis II heeft als basis de zeer rap
pe Polo G40 met zijn 1.3 liter G-lader-motor
van 113 pk. De auto heeft standaard violet
metallic lak, BBS lichtmetalen velgen, gedeel
telijk meegespoten bumpers, een violet bies in
de bumpers, meegespoten spiegelbehuizing
en natuurlijk ook de Genesis-logo's. Binnenin
vinden we sportstoelen, "Invisible Touch" be
kleding ook op de panelen, hoofdsteunen met
ingestikte Genesis-naam, bedrukte matten-
set, gekleurde bies in het stuurwiel en een
stereo-radio-cassetterecorder "Genesis". Dit
actiemodel kost f 33.890,— en dat is uiter
mate gunstig, daar een standaard G40 al
f 40.590,— moet opbrengen.
Fiat probeert zijn afhankelijkheid van de lokale
Italiaanse markt in te ruilen voor een stevige
positie in andere landen. Het concern doet het
in eigen land niet best, terwijl ook in verschil
lende andere landen de recessie duidelijk
merkbaar is in de verkoopcijfers. Fiat kondig
de bij de introductie van de nieuwe Tempra
Stationwagon 4x4 aan dat tussen nu en
1998 maar liefst 18 volledig nieuwe modellen
door de dochters Fiat, Lancia en Alfa Romeo
zullen worden geïntroduceerd.
Als we over nieuwe modellen spreken, dan
zijn er een aantal goed te voorspellen. Tussen
nu en 1998 zal Fiat zelf ongetwijfeld opvol
gers voorstellen van de Panda, Uno en Croma,
terwijl er nog een driedeurs Tipo op stapel
staat. Bij Alfa is te verwachten een vervanger
van de 33, Spider, 164 en wellicht nog enkele
exoten. Lancia maakt het rijtje af met de nieu
we Delta, Thema, Ypsilon en wellicht al weer
een opvolger van de Dedra, wat betekent dat
over zes jaar ook de Tipo en Tempra hebben
gewisseld. We komen zo op twaalf nieuwe
auto's, zodat er wellicht nog grote verrassin
gen op komst zijn.
Niche-markting is op dit moment het devies
voor succes. Zoek een klein gat in de markt
en plaats daarin een zeer specifieke auto.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Mazda
MX-5 en Renault Espace. Fiat hoopt met de
Tempra S.W. 4x4 een dergelijk gaatje op te
vullen. Het merk combineert in deze auto be
staande onderdelen als carrosserie, motor en
aandrijving en komt zo tot een nieuwe variant.
Er zal met de Tempra 4x4 vooral moeten
worden gescoord in landen als Oostenrijk en
Zwitserland waar compleet uitgeruste auto's
met vierwielaandrijving zeer in trek zijn. In Ne
derland zal het jaarlijks om maar enkele exem
plaren gaan, die vooral hun weg zullen vinden
naar dierenartsen en zeer fervente winterspor
ters. In 1991 werden er in totaal 160.000
Tempra's gemaakt, waarvan ruim 55% werd
geëxporteerd. De markante Station Wagon
draaide echter geen volledig jaar, zodat het
aandeel tot 20% beperkt bleef. In Nederland
verkocht Fiat Auto Nederland 3.100 sedans en
700 S.W.'s. De 4 x 4 is gebaseerd op de be
staande 2.0 SX. De auto is bijzonder com
pleet uitgerust zodat we aan de buitenkant
zaken ontdekken als lichtmetalen velgen, dak-
railings, meegespoten bumpers, mistlampen,
koplampsproeiers en getint glas. Dat we met
een 4 x 4 te maken hebben valt te lezen op de
in twee delen te openen achterklep en op de
achterdeuren. De Tempra S.W. ziet er zonder
meer fraaier uit dan het sedanmodel en biedt
enorme gebruiksmogelijkheden.
Het dak is verhoogd, zodat niet alleen de
hoofdruimte royaler werd, maar ook de laad
volume navenant toenam. Met neergeklapte
achterbank (in 2 delen) ontstaat er een interne
laadruimte van 1,61 meter lang en met een
breedte tussen de wielkasterf van 1,05 meter.
Normaal wordt de kunststof achterklep ge
opend voor het beladen van de auto. Indien
nodig kan echter ook het middendeel van de
bumper worden omgeklapt, zodat zware ba
gage niet zo hoog getild hoeft te worden. Het
interieur is zeer compleet. De stoelen hebben
een stevige stoffen bekleding. Voor en achter
worden hoofdsteunen gemonteerd. De
bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, ter
wijl de middenarmsteun zeer ontspannend is
op lange ritten. Het dashboard bestaat uit
twee horizontale balken waarin de digitale in
strumenten zijn opgenomen. Nog steeds
blinkt dit type dashboard niet uit wat betreft
overzichtelijkheid, maar het past uitstekend bij
de complete uitvoering. Natuurlijk heeft de
Het PSA-concern (Peugeot en Citroen) werkt
samen met VIA GTI, het grootste Franse par
ticuliere concern voor groepsvervoer, aan een
nieuw systeem van self-service verhuur van
elektrische auto's. Met de proef zal eind 1993
een aanvang worden gemaakt; in 1995 ver
wacht men klaar te zijn voor het grote publiek.
Het systeem werkt met zogenaamde uitleen
depots. In het stadscentrum kan een klant
met een bankpas of abonnementskaart een
elektrisch aangedreven Citroen AX of Peugeot
106 huren. Na gebruik kan 'hij de auto terug
brengen naar hetzelfde of naar een ander de
pot. Het gehele systeem wordt vanuit een
centrale bewaakt die constant in verbinding
staat met de gebruiker (in de auto wordt daar
bij gebruik gemaakt van een autotelefoon).
auto verder elektrisch bediende portierruiten,
een electronisch geregeld verwarmings- en
ventilatiesysteem met airco, elektrisch verstel
bare en verwarmde buitenspiegels, stuurbe
krachtiging en een armsteun achter. Kortom,
een aangenaam complete auto met veel ruim
te aanbod.
De 4 x 4 beschikt over de bestaande 2 liter in
jectiemotor met een vermogen van 115 pk en
een koppel van 156 Nm. Bij een totaalgewicht
van 1380 kg zorgt deze krachtbron voor een
topsnelheid van 182 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 12,9 seconden. Je vraagt je
af of een dergelijk dure stationcar niet beter
van een nog krachtiger motor voorzien had
moeten zijn. Immers bij dit soort auto's wordt
niet op een paar duizend gulden gekeken. De
Tempra 4x4 heeft het aandrijvingssysteem
van de Lancia Dedra, waarbij onder normale
omstandigheden 56% van de aandrijfkrach-
ten naar de voorwielen wordt gestuurd en
44% naar achteren. Afhankelijk van de om
standigheden echter kan deze verhouding van
0/100 tot 100/0 variëren. Het systeem
bestaat uit een conventioneel differentieel
voor en achter en een centraal differentieel
waarin de viscokoppeling is opgenomen. Om
ook op zeer gladde oppervlakten goed weg te
kunnen rijden kan het achter-differentieel ge
blokkeerd worden. Boven de 25 km/u wordt
deze blokkage automatisch opgeheven. Het
ABS is speciaal voor deze auto ontwikkeld,
zodat ook tijdens remmen de voordelen van
vierwielaandrijving worden behouden. Naast
de gebruikelijke wielsensoren kent het
systeem twee extra 'voelers' die acceleraties
naar alle richtingen registreren. Zo wordt bij
remmen op een wegdek waarbij links op een
droge ondergrond en rechts op ijs wordt gere
den, voorkomen dat het wiel met de minste
weerstand sterker wordt afgeremd. Het ABS
wordt uitgeschakeld als het achterdifferen-
tieel is geblokkeerd. De auto komt in z'n ge
heel wat stugger over dan de rest van de
Tempra-serie. Het comfort staat op een zeer
behoorlijk peil, terwijl het bedieningsgemak
redelijk is. Helaas bleek ook weer bij de twee
door ons gereden exemplaren de versnellings
bak zijn buien te hebben en niet altijd direct
bereid te zijn de eerste overbrenging op de
achteruit in te schakelen. Het feit dat Fiat zelf
al roept dat ze met de Tempra S.W. 4x4 een
niche in een niche opvult, maakt al duidelijk
dat de verkoopaantallen beperkt zullen blijven.
In ons land zal de auto pas tegen het einde
van het jaar leverbaar worden voor een hand
jevol liefhebbers. Wat prijs betreft moet zeker
rekening worden gehouden met zo'n
f 50.000,—. Een vierwielaangedreven uitvoe
ring van de sedan wordt overwogen, terwijl
deze mogelijkheid bij de Tipo niet wordt
verwacht.
■Mi
Autotron in Rosmalen heeft een uitgebreide
overzichtstentoonstelling ingericht. Een be
langrijk deel wordt ingenomen door de eigen
collectie, waaronder de Renault uit 1914 waar
de collectie mee begon eind jaren. Direkt bij
de ingang vinden we een borstbeeld in brons
van de inmiddels overleden stichter Max Lips.
Aardig is om een aantal oude bekenden in het
Autotron terug te zien.
Met een collectie Porsches, Ferrari's en Bugat-
ti's wordt teruggekeken op enkele thematen
toonstellingen. Natuurlijk ook ruime aandacht
voor het prachtige, door Anton Pieck geteken
de gebouw waar het Autotron startte De
auto's zijn dit seizoen per land gegroepeerd.
Op 6 mei wordt officieel een tentoonstelling
geopend 'Het Nederlandse Rode Kruis 125
jaar Mobiel'. Maar ook aan de buitenkant is
het Autotron voor het nieuwe toeristensei
zoen klaar. Langs de fleurige bloemenborders
is een nieuwe routing gerealiseerd, zodat alle
onderdelen van het park makkelijk te vinden
zijn. Op Hemelvaartsdag wordt de
4x4-jeepbaan geopend tussen het hoofdge
bouw en de Koepelhal. De jeugd kan hier naar
hartelust rondrijden met jeeps met electromo-
toren. In de vernieuwde Koepelhal zorgt het
entertainmentteam tweemaal per dag voor
een circusachtige voorstelling. Uiteraard is
ook weer het Huis van de Toekomst present
met de zonnegarage en weer een keur aan
nieuwe vindingen. Het Autotron Rosmalen is
weer geopend tot en met 25 oktober, dage
lijks van 10.00 tot 17.00 uur (in juli en augus
tus tot 18.00 uur). De entreeprijs voor
volwassenen bedraagt f 14,75 en kinderen
van 4 tot 12 jaar en 65-plussers betalen
f 11,75. Kinderen tot 4 jaar mogen gratis naar
binnen.
Heeft u dat nou ook met autoreclame? Zo'n warm gevoel van binnen als je die kleumende manne
tjes in de sneeuw hun handen ziet warmen aan de verwarmde autospiegel Van een nieuwe auto?
Ik vind het knap van het reclamebureau dat heel Nederland er over praat, maar ik vind het jammer
dat diezelfde reclamemakers geen kans zien om uit te leggen wat die verwarmde buitenspiegel
voor u(w) veiligheid kan betekenen.
Feitelijk is autoreclame nog steeds gebaseerd op hetzelfde principe als waarom Romeinen karos
sen het mooist vonden. Hoe meer toeters en bellen, hoe mooier.
Bij de autoreclame - en zeker op de televisie - overheersen irrationele zaken. In deze tijd waarin
we wat zorgvuldiger willen omgaan met onze grondstoffen geef ik de voorkeur aan een keuze die
gebaseerd is op feiten en niet alleen op het image. De reclamejongens die dat aan de consument
kunnen overbrengen kunnen ook de juiste auto aan de juiste m/v verkopen. Zolang dat niet het
geval is moet u voor u zelf op een rijtje zetten waar de auto van uw keuze aan moet voldoen en
de saaie technische gegevens van de autofolders vergelijken.
Oké. Geen eenvoudige opgave. Maar wel de moeite (f waard.