Rij-impressie 20 Jaar Autotron-historie te kijk Voorlichtend of misleidend Auto Poppe Walcheren B.V Verhuursysteem elektrische auto's Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Derde jaargang, nummer 11 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Speciale Polo Genesis Zwitserland Ontspannend Sensoren RECLAME IN DE AUTOWERELD: Theo Louisse Woensdag 27 mei 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 Fiat Tempra S.W. 4x4 als wintersporter Volkswagen heeft onlangs bekend gemaakt de komende zomermaanden de popgroep Ge nesis als sponsor te gaan ondersteunen. Spe ciaal voor het over het algemeen jonge publiek wat door popmuziek wordt aan gesproken introduceert Volkswagen de Polo Genesis I en II. Hierbij staat de Genesis I voor een Polo Fox Coupé of driedeurs met een 1.3 liter benzine motor van 55 pk gekoppeld aan een handge- schakelde vijfbak. De auto heeft boven zijn normale standaardspecificaties metaallak, ge tint glas, 155/70 R13 banden, stootstrips op de flanken, wieldoppen van het CL-model, een mistachterlicht en het Genesis-logo op de flanken. Maar ook het interieur is opgevrolijkt met behulp van speciale bekledingsstoffen, een analoog klokje, dagteller, make-upspiegel in de linker zonneklep, in delen neerklapbare achterbank en een houder voor verbandtrom- mel en gevarendriehoek. Inclusief al deze ex tra's komt de Polo Genesis I op een prijs van f 23.990,—. Tegen een geringe meerprijs van f 850,— worden ook nog eens lichtmetalen velgen met 165/65 R13 banden gemonteerd. De Polo Genesis II heeft als basis de zeer rap pe Polo G40 met zijn 1.3 liter G-lader-motor van 113 pk. De auto heeft standaard violet metallic lak, BBS lichtmetalen velgen, gedeel telijk meegespoten bumpers, een violet bies in de bumpers, meegespoten spiegelbehuizing en natuurlijk ook de Genesis-logo's. Binnenin vinden we sportstoelen, "Invisible Touch" be kleding ook op de panelen, hoofdsteunen met ingestikte Genesis-naam, bedrukte matten- set, gekleurde bies in het stuurwiel en een stereo-radio-cassetterecorder "Genesis". Dit actiemodel kost f 33.890,— en dat is uiter mate gunstig, daar een standaard G40 al f 40.590,— moet opbrengen. Fiat probeert zijn afhankelijkheid van de lokale Italiaanse markt in te ruilen voor een stevige positie in andere landen. Het concern doet het in eigen land niet best, terwijl ook in verschil lende andere landen de recessie duidelijk merkbaar is in de verkoopcijfers. Fiat kondig de bij de introductie van de nieuwe Tempra Stationwagon 4x4 aan dat tussen nu en 1998 maar liefst 18 volledig nieuwe modellen door de dochters Fiat, Lancia en Alfa Romeo zullen worden geïntroduceerd. Als we over nieuwe modellen spreken, dan zijn er een aantal goed te voorspellen. Tussen nu en 1998 zal Fiat zelf ongetwijfeld opvol gers voorstellen van de Panda, Uno en Croma, terwijl er nog een driedeurs Tipo op stapel staat. Bij Alfa is te verwachten een vervanger van de 33, Spider, 164 en wellicht nog enkele exoten. Lancia maakt het rijtje af met de nieu we Delta, Thema, Ypsilon en wellicht al weer een opvolger van de Dedra, wat betekent dat over zes jaar ook de Tipo en Tempra hebben gewisseld. We komen zo op twaalf nieuwe auto's, zodat er wellicht nog grote verrassin gen op komst zijn. Niche-markting is op dit moment het devies voor succes. Zoek een klein gat in de markt en plaats daarin een zeer specifieke auto. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Mazda MX-5 en Renault Espace. Fiat hoopt met de Tempra S.W. 4x4 een dergelijk gaatje op te vullen. Het merk combineert in deze auto be staande onderdelen als carrosserie, motor en aandrijving en komt zo tot een nieuwe variant. Er zal met de Tempra 4x4 vooral moeten worden gescoord in landen als Oostenrijk en Zwitserland waar compleet uitgeruste auto's met vierwielaandrijving zeer in trek zijn. In Ne derland zal het jaarlijks om maar enkele exem plaren gaan, die vooral hun weg zullen vinden naar dierenartsen en zeer fervente winterspor ters. In 1991 werden er in totaal 160.000 Tempra's gemaakt, waarvan ruim 55% werd geëxporteerd. De markante Station Wagon draaide echter geen volledig jaar, zodat het aandeel tot 20% beperkt bleef. In Nederland verkocht Fiat Auto Nederland 3.100 sedans en 700 S.W.'s. De 4 x 4 is gebaseerd op de be staande 2.0 SX. De auto is bijzonder com pleet uitgerust zodat we aan de buitenkant zaken ontdekken als lichtmetalen velgen, dak- railings, meegespoten bumpers, mistlampen, koplampsproeiers en getint glas. Dat we met een 4 x 4 te maken hebben valt te lezen op de in twee delen te openen achterklep en op de achterdeuren. De Tempra S.W. ziet er zonder meer fraaier uit dan het sedanmodel en biedt enorme gebruiksmogelijkheden. Het dak is verhoogd, zodat niet alleen de hoofdruimte royaler werd, maar ook de laad volume navenant toenam. Met neergeklapte achterbank (in 2 delen) ontstaat er een interne laadruimte van 1,61 meter lang en met een breedte tussen de wielkasterf van 1,05 meter. Normaal wordt de kunststof achterklep ge opend voor het beladen van de auto. Indien nodig kan echter ook het middendeel van de bumper worden omgeklapt, zodat zware ba gage niet zo hoog getild hoeft te worden. Het interieur is zeer compleet. De stoelen hebben een stevige stoffen bekleding. Voor en achter worden hoofdsteunen gemonteerd. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, ter wijl de middenarmsteun zeer ontspannend is op lange ritten. Het dashboard bestaat uit twee horizontale balken waarin de digitale in strumenten zijn opgenomen. Nog steeds blinkt dit type dashboard niet uit wat betreft overzichtelijkheid, maar het past uitstekend bij de complete uitvoering. Natuurlijk heeft de Het PSA-concern (Peugeot en Citroen) werkt samen met VIA GTI, het grootste Franse par ticuliere concern voor groepsvervoer, aan een nieuw systeem van self-service verhuur van elektrische auto's. Met de proef zal eind 1993 een aanvang worden gemaakt; in 1995 ver wacht men klaar te zijn voor het grote publiek. Het systeem werkt met zogenaamde uitleen depots. In het stadscentrum kan een klant met een bankpas of abonnementskaart een elektrisch aangedreven Citroen AX of Peugeot 106 huren. Na gebruik kan 'hij de auto terug brengen naar hetzelfde of naar een ander de pot. Het gehele systeem wordt vanuit een centrale bewaakt die constant in verbinding staat met de gebruiker (in de auto wordt daar bij gebruik gemaakt van een autotelefoon). auto verder elektrisch bediende portierruiten, een electronisch geregeld verwarmings- en ventilatiesysteem met airco, elektrisch verstel bare en verwarmde buitenspiegels, stuurbe krachtiging en een armsteun achter. Kortom, een aangenaam complete auto met veel ruim te aanbod. De 4 x 4 beschikt over de bestaande 2 liter in jectiemotor met een vermogen van 115 pk en een koppel van 156 Nm. Bij een totaalgewicht van 1380 kg zorgt deze krachtbron voor een topsnelheid van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 seconden. Je vraagt je af of een dergelijk dure stationcar niet beter van een nog krachtiger motor voorzien had moeten zijn. Immers bij dit soort auto's wordt niet op een paar duizend gulden gekeken. De Tempra 4x4 heeft het aandrijvingssysteem van de Lancia Dedra, waarbij onder normale omstandigheden 56% van de aandrijfkrach- ten naar de voorwielen wordt gestuurd en 44% naar achteren. Afhankelijk van de om standigheden echter kan deze verhouding van 0/100 tot 100/0 variëren. Het systeem bestaat uit een conventioneel differentieel voor en achter en een centraal differentieel waarin de viscokoppeling is opgenomen. Om ook op zeer gladde oppervlakten goed weg te kunnen rijden kan het achter-differentieel ge blokkeerd worden. Boven de 25 km/u wordt deze blokkage automatisch opgeheven. Het ABS is speciaal voor deze auto ontwikkeld, zodat ook tijdens remmen de voordelen van vierwielaandrijving worden behouden. Naast de gebruikelijke wielsensoren kent het systeem twee extra 'voelers' die acceleraties naar alle richtingen registreren. Zo wordt bij remmen op een wegdek waarbij links op een droge ondergrond en rechts op ijs wordt gere den, voorkomen dat het wiel met de minste weerstand sterker wordt afgeremd. Het ABS wordt uitgeschakeld als het achterdifferen- tieel is geblokkeerd. De auto komt in z'n ge heel wat stugger over dan de rest van de Tempra-serie. Het comfort staat op een zeer behoorlijk peil, terwijl het bedieningsgemak redelijk is. Helaas bleek ook weer bij de twee door ons gereden exemplaren de versnellings bak zijn buien te hebben en niet altijd direct bereid te zijn de eerste overbrenging op de achteruit in te schakelen. Het feit dat Fiat zelf al roept dat ze met de Tempra S.W. 4x4 een niche in een niche opvult, maakt al duidelijk dat de verkoopaantallen beperkt zullen blijven. In ons land zal de auto pas tegen het einde van het jaar leverbaar worden voor een hand jevol liefhebbers. Wat prijs betreft moet zeker rekening worden gehouden met zo'n f 50.000,—. Een vierwielaangedreven uitvoe ring van de sedan wordt overwogen, terwijl deze mogelijkheid bij de Tipo niet wordt verwacht. ■Mi Autotron in Rosmalen heeft een uitgebreide overzichtstentoonstelling ingericht. Een be langrijk deel wordt ingenomen door de eigen collectie, waaronder de Renault uit 1914 waar de collectie mee begon eind jaren. Direkt bij de ingang vinden we een borstbeeld in brons van de inmiddels overleden stichter Max Lips. Aardig is om een aantal oude bekenden in het Autotron terug te zien. Met een collectie Porsches, Ferrari's en Bugat- ti's wordt teruggekeken op enkele thematen toonstellingen. Natuurlijk ook ruime aandacht voor het prachtige, door Anton Pieck geteken de gebouw waar het Autotron startte De auto's zijn dit seizoen per land gegroepeerd. Op 6 mei wordt officieel een tentoonstelling geopend 'Het Nederlandse Rode Kruis 125 jaar Mobiel'. Maar ook aan de buitenkant is het Autotron voor het nieuwe toeristensei zoen klaar. Langs de fleurige bloemenborders is een nieuwe routing gerealiseerd, zodat alle onderdelen van het park makkelijk te vinden zijn. Op Hemelvaartsdag wordt de 4x4-jeepbaan geopend tussen het hoofdge bouw en de Koepelhal. De jeugd kan hier naar hartelust rondrijden met jeeps met electromo- toren. In de vernieuwde Koepelhal zorgt het entertainmentteam tweemaal per dag voor een circusachtige voorstelling. Uiteraard is ook weer het Huis van de Toekomst present met de zonnegarage en weer een keur aan nieuwe vindingen. Het Autotron Rosmalen is weer geopend tot en met 25 oktober, dage lijks van 10.00 tot 17.00 uur (in juli en augus tus tot 18.00 uur). De entreeprijs voor volwassenen bedraagt f 14,75 en kinderen van 4 tot 12 jaar en 65-plussers betalen f 11,75. Kinderen tot 4 jaar mogen gratis naar binnen. Heeft u dat nou ook met autoreclame? Zo'n warm gevoel van binnen als je die kleumende manne tjes in de sneeuw hun handen ziet warmen aan de verwarmde autospiegel Van een nieuwe auto? Ik vind het knap van het reclamebureau dat heel Nederland er over praat, maar ik vind het jammer dat diezelfde reclamemakers geen kans zien om uit te leggen wat die verwarmde buitenspiegel voor u(w) veiligheid kan betekenen. Feitelijk is autoreclame nog steeds gebaseerd op hetzelfde principe als waarom Romeinen karos sen het mooist vonden. Hoe meer toeters en bellen, hoe mooier. Bij de autoreclame - en zeker op de televisie - overheersen irrationele zaken. In deze tijd waarin we wat zorgvuldiger willen omgaan met onze grondstoffen geef ik de voorkeur aan een keuze die gebaseerd is op feiten en niet alleen op het image. De reclamejongens die dat aan de consument kunnen overbrengen kunnen ook de juiste auto aan de juiste m/v verkopen. Zolang dat niet het geval is moet u voor u zelf op een rijtje zetten waar de auto van uw keuze aan moet voldoen en de saaie technische gegevens van de autofolders vergelijken. Oké. Geen eenvoudige opgave. Maar wel de moeite (f waard.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 19