Opel Monterey: 4x4 vlaggeschip
met goede eigenschappen
Fiat Panda 4x4 Countryclub
is een kleine alleskunner
Verkeer
en
veiligheid
Rij-impressie
Auto Poppe Walcheren B.V
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Derde jaargang, nummer 10
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Verkoopcijfers in de lift
In het najaar zal Opel in Nederland
de nieuwe Monterey introduceren,
een 4x4 topmodel met zakelijke
en lucratieve eigenschappen. Het
is een zeer compleet uitgevoerde
terreinganger met een hoogstaand
comfort. Er kan worden gekozen
voor een korte versie met twee
deuren en een langere met vier
portieren. In deze laatste versie
kunnen zelfs zeven personen
plaatsnemen, door het monteren
van een extra achterbank.
Vrijloopnaven
Roofrack
Winterhanden
Isuzu
Prijzen Opel Frontera
Theo Louisse
Woensdag 13 mei 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 0H84-I9610
Alhoewel 'de handel' steen een been klaagt,
blijken de verkoopresultaten over de eerste
drie maanden bij de nieuwe auto's zeer posi
tief te zijn. Ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar werd een stijging van 2 procent ge
noteerd. Belangrijk is de toename van de ver
kopen in de zakelijke markt. Deze maken op
dit moment zo'n 37 procent van alle verkopen
uit, tegen nog maar 28 procent vijf jaar gele
den. Belangrijk is daarbij de Oort-wetgeving
en de toename van het aantal lease-auto's. De
leasemaatschappijen zijn goed voor ongeveer
twintig procent van de totaalverkopen in ons
land.
De gemiddelde prijs van een nieuwe auto is
weer gestegen naar f 33.000,— tegen
f 31.380,— in 1990. Met het resultaat over
de afgelopen maanden, rekent de Rai nog
steeds op een totaalmarkt van rond de
500.000 auto's.
De resultaten van de grote merken zijn als
volgt (verkoopcijfers over de periode januari
t/m maart 1991 tussen haakjes):
1. General Motors 28.585(25.021)
2. PSA (Peugeot/Citroën) 20.959 (20.269)
Het motorenprogramma van de Opel Monte
rey geeft al het exclusieve karakter van de
auto aan. Er is een nieuw ontwikkelde 3,2 liter
V6 met een blokhoek van 75 graden, 4 klep
pen per cylinder en een vermogen van 177 pk.
Bij 3750 tr/min wordt het maximale koppel
van 260 Nm bereikt. De auto haalt hiermee
een forse top van 170 km/u. De kleppen wor
den per cylinderrij bedient door een enkele
nokkenas.
3. VW/Audi
4. Ford
5. Nissan
6. Renault
7. Mazda
8. Fiat
9. Toyota
10. Volvo
16.582 (15.921)
13.807 (19.483)
10.726 9.571)
10.172 (10.819)
8.552 9.592)
8.527 8.060)
7.185 6.220)
7.019 7.048)
Nieuw is ook de 3,1 liter 4 cylinder turbodie-
sel/intercooler met een maximum vermogen
van 114 pk. De trekkracht is gelijk aan die van
de V6, maar wordt bij een zeer laag toerental
van 2000 al bereikt. Hiervan is minimaal 220
Nm beschikbaar vanaf 1100 tr/min. De turbo
diesel is altijd nog goed voor een top van 150
km/u. Alle varianten krijgen standaard een
handgeschakelde vijfbak. De V6 kan boven
dien worden voorzien van een automatische
versnellingsbak. Natuurlijk heeft de Opel Mon
terey vierwielaandrijving, die naar wens kan
worden ingeschakeld. Hierbij kan nog worden
gekozen voor een hoge of lage gearing, terwijl
voor het gemak van de bestuurder automati
sche vrijloopnaven worden gemonteerd. De
uitrusting van de Monterey is een topmodel
waardig met standaard een toerentalafhanke-
lijke stuurbekrachtiging, elektrisch bediende
ramen en spiegels, getint glas, met leer be
kleed stuurwiel, 16-inch lichtmetalen velgen
en 245/70-series banden. Uitgezonderd het
De in 1980 geïntroduceerde Panda is voor Fiat één van de meest succesvolle modellen. Er zijn er
inmiddels al meer dan 3 miljoen van verkocht, terwijl de populariteit nog steeds groot is. In 1983
bracht Fiat de Panda 4x4 op de markt, die werd ontwikkeld in samenwerking met het Oostenrijkse
Steyr-Puch, een bedrijf wat gespecialiseerd is in meerwielaandrijving. Ook deze zeer compacte
4x4 maakt een successtory mee. Van dit model gingen er al bijna 160.000 over de toonbank. We
reden met de vernieuwde uitgave.
Onder de naam Countryclub wil Fiat de Panda
4x4 een extra jong karakter meegeven. De
auto is de enige aanbieding in zijn segment en
mag als een volwaardige vierwielaandrijver
gezien worden. Van de produktie is zo'n 40%
bestemd voor de export, die voornamelijk
gaat naar landen als Zwitserland en Oosten
rijk. Tot nu toe werd de Panda 4x4 vooral ge
kocht als tweede auto en door wat oudere
mensen.
In de doelgroepomschrijving van de Country
club staat dat vooral wordt gemikt op studen
ten. Waarschijnlijk beschikken Italiaanse
studenten over een dikkere beurs dan bij ons,
maar in ieder geval wil Fiat een jongere berij
der voor de Panda 4x4. De auto is wat rijker
uitgerust dan voorheen. De 4x4 is te herken
nen aan de brede stootstrips, de stalen velgen
met forse banden, spatlappen, de hogere
stand op de wielen en verschillende typever
meldingen. De Countrylcub is verder uitge
breid met standaard metallak, meegespoten
grille en een nieuwe achterklep waarop met
grote letters "Panda 4x4" is vermeld. Het ge
heel ziet er bijzonder grappig uit. Het uiterlijk
is nog verder op te frissen met een grappig
roofrack, koplampsproeiers, getint glas en ver
stelbare koplampen.
Het interieur is ook wat meer op niveau ge
bracht. De stoelen, deurpanelen en het dash
board kennen een specifieke en fleurige
bekleding. Het dashboard is uiteraard bekend,
terwijl ook het grote opbergvak met verschuif
bare asbak aanwezig is. Bovenop het dashbo
ard staat de behuizing van een tweetal extra
instrumenten, waarop de hellingshoek van de
auto zowel in lengte als breedterichting wordt
weergegeven. De Panda Countryclub heeft
verder voor- en achterin dik genopte rubber
matten, zodat de auto onder alle omstandig
heden kan worden gebruikt en makkelijk
schoon te maken is. De auto kan tegen meer
prijs nog worden voorzien van een canvas dak
wat afzonderlijk voor en achter wordt
geopend.
Nieuw is ook de motor. Tot nu toe werd de
Panda voornamelijk met de 1000 cc Fire mo-'
tor aangeboden. De Countryclub beschikt
echter over een inhoud van 1108 cc. De
krachtborn is goed voor een vermogen van 51
pk bij 5250 tr/min. en een koppel van 84 Nm
bij 3000 tr/min. De brandstoftoevoer wordt
geregeld door een Bosch monopoint injectie
systeem en is uiteraard voorzien van een gere
gelde driewegkatalysator. De auto heeft een
handgeschakelde vijfbak, duidelijk van Fiat
oorsprong. Vooral het inschakelen van de eer
ste overbrenging wil nog regelmatig proble
men opleveren, terwijl ook de achteruit er lang
niet altijd zin in heeft. Net achter de versnel
lingspook zit op de vloer een extra hendel
waarmee de vierwiel aandrijving kan worden
ingeschakeld. Normaal worden uiteraard de
voorwielen aangedreven.
Wie de Panda 4x4 voornamelijk als een fun-
car ziet, zal versteld staan van zijn prestaties.
We reden de auto in de Italiaanse Alpen, die
boven de 2000 meter nog met een spierwitte
laag sneeuw bedekt waren. Paden met zand,
modder en sneeuw leverden echter geen en
kel probleem op voor de kleine 4x4 met zijn
145 SR 13 winterhanden. Diepe sporen en
glibberige hellingen zijn voor de Panda slechts
kinderspel. Daarbij komt nog het grote voor
deel van de bescheiden afmetingen en zo
doende de enorme wendbaarheid. De Panda
4x4 Countryclub is een enorm bruikbare auto,
al moet het werkelijke nut onder Nederlandse
omstandigheden betwijfeld worden.
De Panda 4x4 Countryclub komt overigens
niet op de officiële prijslijst van Fiat Auto Ne
derland en haar dealers voor, maar de Coun-
trylub is wel op bestelling leverbaar. De prijs
zal dan rond de f 26.000,— liggen.
basismodel, zijn alle Montereys standaard
voorzien van ABS.
De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen
met behulp van torsiestaven, terwijl achter
een combinatie van meervoudige wielgelei-
ding en schroefveren wordt toegepast. De
carrosserie is opgebouwd uit dubbelzijdig ver
zinkt plaatstaal. De ruimte binnenin is enorm.
De lange versie kan zoals gezegd zeven perso
nen meenemen, maar er is ook geschikt voor
2548 liter aan bagage. In normale opstelling
biedt de vierdeurs overigens al een bagagevo
lume van 1464 liter. Het reservewiel is achter
op te vinden, waar de deuren zich in een
30/70-verhouding laten openen. De rugleu
ning van de achterbank is in ongelijke delen
neerklapbaar. De vierdeurs heeft bovendien
een volledig vlakke laadvloer. De achterpassa
giers kunnen hun rugleuning nog over een
hoek van 12 graden verstellen. Uniek is de
toepassing van een keramische verwarming,
waardoor het interieur zeer snel op tempera
tuur is. De Opel Monterey is uiteraard ont
staan uit samenwerking met Isuzu. Een
vergelijkbare auto met dezelfde carrosserie en
identieke motoren werd al tijdens de Tokio
Motorshow eind 1991 geïntroduceerd als Isu
zu Trooper en Bighorn. De Opel Monterey zal
boven de nieuwe Frontera in het programma
komen en ook wat prijs betreft in het hogere
segment vallen.
Binnenkort zal de nieuwe Opel Frontera bij de
Nederlandse dealers arriveren. De importeur
heeft inmiddels de prijzen bekend gemaakt
van het vijfdeurs model, de korte Sport -
uitvoering komt iets later op de markt. Op
geel kenteken kost de 2.4i f 66.480,— en als
turbodiesel f 71.490,—. Dezelfde auto's op
grijs kenteken gaan respectievelijk voor
f 51.520,— en f 53.120,— over de toonbank.
Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW.
De veiligheid in het verkeer wordt in sterke mate bepaald door de verkeersdeelnemers - de mens
en maar heel beperkt door de veiligheid van de auto. Het is daarom jammer dat er met de menselij
ke kant niet veel meer in positieve zin wordt gedaan (of bereikt?).
Voorbeeld: Een goed en snel rijdende automobilist op een rustige snelweg heeft zo een prent te
pakken. Maar de idioot die keihard door een woonwijk/straat raast loopt bijna nooit tegen de lamp
en als het fout gaat is het: 't kind stak plotseling de weg over".
Aan dit soort mentaliteitszaken zou van mij nog veel meer aandacht geschonken mogen worden.
Uiteraard is de manier waarop je het verkeer regelt ook van invloed op de veiligheid. Het is dan
ook een goede ontwikkeling dat de uiterst vervelende "bossen" met stoplichten, die eerder rem
mend dan regelend werken, eindelijk vervangen worden door "mini" rotondes. De rotonde heeft
voorrang.
Voordelen? Zeker weten. Ik som ze op:
op natuurlijke wijze sneiheidsremmend, 2. regulerend; je ziet als verkeersdeelnemer waarom je
moet stoppen,
het kruispunt houdt zichzelf vrij,
het verkeer stroomt beter door,
het kost een schijntje, géén ingewikkelde stoplichtinstallaties met computers en onderhoud,
nooit meer een rood licht bekeuring!