Rij-impressie
RENAULT SAFRANE
Positieve toekomst
autobranche
Maak een proefrit in
de nieuwe
FORD ESCORT
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Derde jaargang, nummer 7
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-WeekblacJen
Porsche als lichtgewicht
Bij de introductie van de 25
baarde Renault begin 1984
veel opzien. Zowel wat be
treft styling als de vergaande
toepassing van vele elektroni
sche snufjes, luidde de 25
voor het merk een nieuw tijd
perk in. Het topmodel van Re
nault bleef tijdens zijn
achtjarige carrière modern.
De nieuwe Safrane, die in ons
land in oktober als opvolger
zal aantreden, betekent wat
betreft vormgeving geen ex
tra grote stap voorwaarts,
maar heeft zijn kwaliteiten
juist op een ander vlak. We
reden met de verschillende
types een afstand van meer
dan 800 kilometer.
Kwaliteit
Philips
Spilfunctie
Quadra
Woensdag 1 april 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Volgens Frans P. Jansen, voorzitter van de
Stichting Bovag-Rai Autobranchebeleid, gaan
de zogenaamde leveranciers van particuliere
mobiliteit een positieve toekomst tegemoet.
De werkgelegenheid bij de Bovag-bedrijven is
in 1991 met 4,9% gestegen en nu zijn er al
zo'n 1500 vacatures. Naar verwachting zal dit
cijfer tot 2700 oplopen. In Nederland biedt de
auto- en tweewielersector direct en indirect
werk aan 435.000 mensen, wat 10 procent is
van de totale beroepsbevolking. De branche is
zeer actief in het aantrekken van "nieuwe"
groepen werknemers. Zo lopen er 34 zoge
naamde weerwerkprojecten, waarbij al zo'n
200 deelnemers zijn betrokken. Het betreft
hier langdurig werklozen, allochtonen en
vrouwen.
De belangstelling voor auto, motor en fiets is
op dit moment goed en de vooruitzichten zijn
dat ook. De Bovag-Rai verwacht dat het rij
dend park personenauto's in ons land in 2000
de 6 miljoen zal hebben bereikt (nu 5,3 mil
joen), terwijl ook het autogebruik verder zal
stijgen. De overheid wil dat de groei niet ver
der gaat dan tot 35% in het jaar 2010, dat is
dus nog steeds groei. De populariteit van de
motorfiets stijgt de laatste jaren met tientallen
procenten, terwijl de fietsverkopen vorig jaar
wederom voor een record zorgden.
De branche heeft na diepgaand onderzoek
speciale onderwijsvoorzieningen getroffen. Zo
werd het nieuwe opleidings- en innovatie
instituut INNOVAM opgericht en worden nu
vijf regionale praktijk- en examencentra ge
bouwd.
Als studie presenteerde Porsche in Genève
een knalgele 911 Turbo in een lichtgewicht
uitvoering. De uitgangspunten bij de ontwik
keling waren het verlagen van het gewicht,
het verbeteren van de prestaties en de ont
wikkeling van een compromisloos sportief on
derstel. Het resultaat overtreft zelfs het
potentieel van de Porsche 911 Turbo in serie
uitvoering. Door een gewijzigde afstemming
van de in serie gebruikte 3.3 liter motor kon
een vermogenstoename van bijna 20 procent
worden bereikt. De krachtbron levert nu 380
pk bij 6000 tr/min en een koppel van 490 Nm
bij 5000 tr/min. De lichtgewicht heeft zo
doende een flitsende acceleratie van 0 tot
100 in 4,7 seconden.
Een belangrijke vermindering van het gewicht
werd verkregen door het weglaten van een
aantal comfortverhogende details zoals elek
trisch bediende ramen, airconditioning en
centrale vergrendeling. Bovendien zijn op dit
studiemodel een kofferdeksel, portieren en
een achterspoiler te vinden gemaakt uit een
glasvezel-versterkte koolstof/kunststof verbin
ding. Het glas is van een speciale constructie
en is zodoende veel dunner, terwijl ook de
lichte kuipstoelen, het ontbreken van een ach
terbank en bodembescherming plus het weg
laten van een deel van de dempende
materialen in totaal een gewichtsbesparing
opleverden van 190 kg, waardoor de totale
auto slechts 1280 kg weegt. Het onderstel
werd nog straffer afgesteld door de vering en
schokdempers te wijzigingen. De driedelige
18-inch wielen zijn voorzien van 235/40 ZR
18 en 265/35 ZR 18 banden.
Volgens Europese
maatstaven
In eerste aanblik is de nieuwe Safrane
even wennen. We missen ten opzichte
van zijn voorganger bijvoorbeeld de ken
merkende bolle achterruit. Toch leer je de
auto snel waarderen, vooral als je hem op
straat van alle kanten hebt kunnen bekij
ken. De Safrane is niet structureel groter
dan de 25 en oogt zelfs compacter. Er is
echter behoorlijk wat aan binnenruimte
gewonnen door het voortaan dwars mon
teren van de motoren. De overhang voor
en achter is daarom vrijwel gelijk.
De neus is typisch Renault met de lang gerek
te koplampen, doorlopende motorkap en in
het midden het nieuwe logo. Wat profiel be
treft lijkt de Safrane nog het meest op het
hatchback model van de Renault 21, niet ui
termate origineel, maar aërodynamisch. Aan
de achterzijde vinden we, hoe kan het ook an
ders, een grote vijfde deur. Renault geldt im
mers als uitvinder van het hatchback-concept
in de hogere klasse.
Renault wil met de Safrane een kroon op haar
werk zetten, wat betreft de kwaliteitsverbete
ringen die vanaf de introductie van de 19 en
Clio werden doorgevoerd. Dat de Safrane
goed in elkaar steekt, valt al aan de buitenkant
af te lezen. Carrosserienaden sluiten nauw op
elkaar aan, portieren voelen stevig aan en ook
de hele afwerking lijkt dik in rode.
Wie de Safrane aan de buitenkant wellicht
geen typische Renault vindt, kan in het inte
rieur uitsluitend tot de conclusie komen dat
hier de stylisten van het grootste Franse auto
merk aan de gang zijn geweest. De typische
overkapping van het dashboard uit de Renault
25 is in een moderne, afgeronde versie terug
gekomen. Het instrumentarium wat direkt in
het gezichtsveld ligt, geeft informatie over de
snelheid, het motortoerental, brandstofvoor
raad en de oliedruk. Is de auto met een boord
computer uitgerust dan worden nog wat
additionele gegevens op een display geprojec
teerd. Het lekker compacte stuurwiel heeft
een dik stootkussen en een forse rand. Afhan
kelijk van de uitvoering kan dit onderdeel elek
trisch in diepte worden versteld.
In de console zijn enorm veel knopjes en dis
plays aangebracht. We nemen hierbij even de
meest complete uitvoering door. Net boven de
asbak vinden we een klepje waarachter de
bekende Radio Renault schuil gaat. In tegen
stelling tot de Espace en Alpine A610 heeft
Renault deze installatie wederom bij Philips in
gekocht. Weghalen van de radio met casset
terecorder en eventueel CD-speler heeft geen
zin, daar de bediening aan het stuur en de uit
lezing bovenin het dashboard niet te verwijde
ren, vitale onderdelen zijn. Heel aardig is de
meest uitgebreide verwarming/ventilatie/airco.
Op een fors display kunnen de gewenste
luchtstromen en temperaturen worden in-
gesteld. Een groot deel van de bedienings
knopjes kunnen net als de radio achter een
klepje worden verstopt. Boven de console zit
de uitlezing voor de radiofrequentie, het digita
le klokje en de buitentemperatuur. Ook de
computerstem is weer in de Safrane te vin
den. De wat krakende mannelijke synthesizer-
voice heeft plaats gemaakt voor vriendelijk
klinkende dame, die de inzittenden informeert
over slecht gesloten portieren, een nog aan
getrokken handrem, een te hoge motortempe-
ratuur of een te lage brandstofvoorraad.
Het interieur maakt een verzorgde en comple
te indruk. Het meubilair is meer dan uitste
kend. De stoelen bieden ondanks een wat
korte zitting prima steun aan alle lichaamson
derdelen, terwijl de middenarmsteun voor
ontspannend is op lange afstanden. Ook pas
sagiers achterin hebben niet te klagen. Zowel
been- als hoofdruimte zijn in meer dan vol
doende mate aanwezig.
Het motorenprogramma start bij de bekende
2.2 liter met een vermogen van 110 pk. De re
latief zware Safrane (vanaf 1349 kg) haalt
hiermee een top van 189 km/u en trekt in 11,9
seconden van 0 tot 100. De nieuwe 2.2 liter
12-klepper (was bij de 25 een 2 liter) gaat
echter een spilfunctie in het programma ver
vullen. Deze uitermate soepele krachtbron le
vert 140 pk bij 5000 tr/min en zorgt voor een
koppel van 182 Nm bij 4500 tr/min. Bij lage
toeren wordt via het openen van een klep in
de inlaat extra lucht toegelaten voor het ver
groten van de luchtsnelheid en zodoende het
verkrijgen van een betere verbranding. De mo
tor heeft daarom ook onderin al behoorlijk
veel trekkracht. De 2.2 Vi-motor is bovendien
bijzonder stil.
Overigens mag de Safrane ook in z'n geheel
worden geroemd van wege het wegblijven
van kraakjes, piepjes en trillingen. Er mag ge
rekend worden op een topsnelheid van net
boven de 200 km/u en een sprintje van 0 tot
100 in 10,2 seconden. We kunnen nu al ge
rust stellen dat de 2.2 12-klepper de meest
uitgekiende motor is uit het hele aanbod. De
in 1975 in de Renault 30 TS geïntroduceerde
V6 is in zijn meest moderne vorm ook weer in
de Safrane te vinden. Met een inhoud van 3
liter en een elektronisch gestuurd multipoint
injectiesysteem levert deze krachtbron een
vermogen van 170 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 235 Nm bij 4500 tr/min. De zoe
vende V6 haalt zo een top van 220 km/u en
sprint in 9,6 seconden van 0 tot 100 en dat
bij een fors wagengewicht van 1471 kg. We
reden de V6 met handgeschakelde vijfbak en
elektronisch gestuurde viertraps automaat.
Hierbij moest in het geval van de door ons ge
reden auto's duidelijk de voorkeur worden ge
geven aan de handbak. De automaat
schakelde niet altijd feilloos, maar uit ervarin
gen met de 25 V6 met deze bak weten we
echter beter.
Renault presenteert de Safrane V6 ook als
Quadra met permanente vierwielaandrijving.
In de versnellingsbak zijn het centrale diffe
rentieel en de viscokoppeling ondergebracht.
De aandrijving van de achterwielen geschiedt
via een uit twee delen en twee materialen op
gebouwde as. Deze uitvoering zal met name
op de markten in de Alpen-landen goed aan
slaan.
Naast de genoemde benzinemotoren mogen
we in de Safrane ook een 2.1 liter turbodiesel
en voor dit type auto nieuwe 2.5 liter turbo
diesel verwachten.
In de Safrane biedt Renault een aantal novitei
ten. Zo kan de auto worden uitgerust met
elektronisch geregelde schokdempers en een
instelbare wagenhoogte (dynaktieve vering).
Bij hogere snelheden komt de auto lager te
liggen, wat de luchtgeleiding verbeterd, ter
wijl er handmatig voor een hoge stand kan
worden gekozen als een oneffen terrein moet
worden doorkruisd. Binnenkort zal de Safrane
ook kunnen worden besteld met een airbag
en gordelspanners.
De Renault Safrane zal vanaf half oktober
worden aangeboden in drie uitrustingsvarian
ten te beginnen met de RN. Deze auto heeft
ondermeer centrale portiervergrendeling,
stuurbekrachtiging, dubbele koplampen, elek
trisch te bedienen voorportierruiten, geschei
den regeling van verwarming en ventilatie en
een in twee ongelijke delen neerklapbare ach
terbank. Bij de RT-uitgave ligt de nadruk op
comfort, zodat we in deze auto's standaard
ABS, een boordcomputer, computerstem,
elektrische ruitbediening achter en op de V6
lichtmetalen wielen en cruise-control vinden.
Als RXE getuigd van de Safrane van een uit
zonderlijke klasse met airconditioning, elektri
sche verstelling van stoelen en achterbank,
het zogenaamde dynaktieve veersysteem, een
elektrisch verwarmde voorruit, kop
lampsproeiers en de 4 X 20 Watt Radio Re
nault.
Overigens zal Renault iets later de Baccara in
troduceren met echt hout op de portieren en
standaard lederen bekleding. Renault ver
wacht in het eerste volle jaar, 1993, zo'n
5.000 Safranes op de Nederlandse markt te
kunnen afzetten. Over de prijzen valt op dit
moment nog niet veel te zeggen. Verwacht
wordt een verhoging van 5% ten opzichte van
de 25, ook waar het de leasetarieven betreft.
Renault Nederland zou de auto graag voor een
vanafprijs van f.49.995,= introduceren, maar
daarvoor zullen ze nog hard moeten knokken
bij de fabriek.
Beste auto's
De American Automobile Association publi
ceerde onlangs een lijst in het eigen AAA
World Magazine, met daarin opgenomen de
volgens deze organisatie beste auto's in de
verschillende prijsklassen. De auto's bieden
een goede combinatie van prestaties, comfort
en tegenwaarde. In totaal werden 110 auto's
door deskundigen van de AAA aan de tand
gevoeld, leder model werd op zestien onder
delen bekeken zoals acceleratie, remvertra-
ging, weggedrag, economie, comfort en
kwaliteit van de afwerking. Per onderdeel kon
den maximaal vijf punten worden verkregen,
waardoor de totaalscore op 80 punten kon
uitkomen. In de acht verschillende prijsklas
sen haalden maar liefst drie Europese auto's
een eerste plaats. Lof ging uit naar de Merce
des 190E 2.3 en 400E en de Zweedse Volvo
960, die vooral in de smaak vial vanwege zijn
vlotte prestaties, prettige besturing, het alge
hele weggedrag en de remmen.
tot 10.000 Dollar Ford Escort
10.000-15.000 D. Saturn Sports Coupe
15.000-20.000 D. Honda Accord
20.000-25.000 D. Oldsmobile 88
25.000-30.000 D. Mercedes 190E 2.3
30.000-35.000 D. Volvo 960
35.000-40.000 D. Lexus SC400/Acura
Legend
boven 40.000 Dollar Mercedes 400E