Rij-impressie RENAULT SAFRANE Positieve toekomst autobranche Maak een proefrit in de nieuwe FORD ESCORT Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Derde jaargang, nummer 7 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant is een uitgave van PZC-WeekblacJen Porsche als lichtgewicht Bij de introductie van de 25 baarde Renault begin 1984 veel opzien. Zowel wat be treft styling als de vergaande toepassing van vele elektroni sche snufjes, luidde de 25 voor het merk een nieuw tijd perk in. Het topmodel van Re nault bleef tijdens zijn achtjarige carrière modern. De nieuwe Safrane, die in ons land in oktober als opvolger zal aantreden, betekent wat betreft vormgeving geen ex tra grote stap voorwaarts, maar heeft zijn kwaliteiten juist op een ander vlak. We reden met de verschillende types een afstand van meer dan 800 kilometer. Kwaliteit Philips Spilfunctie Quadra Woensdag 1 april 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Volgens Frans P. Jansen, voorzitter van de Stichting Bovag-Rai Autobranchebeleid, gaan de zogenaamde leveranciers van particuliere mobiliteit een positieve toekomst tegemoet. De werkgelegenheid bij de Bovag-bedrijven is in 1991 met 4,9% gestegen en nu zijn er al zo'n 1500 vacatures. Naar verwachting zal dit cijfer tot 2700 oplopen. In Nederland biedt de auto- en tweewielersector direct en indirect werk aan 435.000 mensen, wat 10 procent is van de totale beroepsbevolking. De branche is zeer actief in het aantrekken van "nieuwe" groepen werknemers. Zo lopen er 34 zoge naamde weerwerkprojecten, waarbij al zo'n 200 deelnemers zijn betrokken. Het betreft hier langdurig werklozen, allochtonen en vrouwen. De belangstelling voor auto, motor en fiets is op dit moment goed en de vooruitzichten zijn dat ook. De Bovag-Rai verwacht dat het rij dend park personenauto's in ons land in 2000 de 6 miljoen zal hebben bereikt (nu 5,3 mil joen), terwijl ook het autogebruik verder zal stijgen. De overheid wil dat de groei niet ver der gaat dan tot 35% in het jaar 2010, dat is dus nog steeds groei. De populariteit van de motorfiets stijgt de laatste jaren met tientallen procenten, terwijl de fietsverkopen vorig jaar wederom voor een record zorgden. De branche heeft na diepgaand onderzoek speciale onderwijsvoorzieningen getroffen. Zo werd het nieuwe opleidings- en innovatie instituut INNOVAM opgericht en worden nu vijf regionale praktijk- en examencentra ge bouwd. Als studie presenteerde Porsche in Genève een knalgele 911 Turbo in een lichtgewicht uitvoering. De uitgangspunten bij de ontwik keling waren het verlagen van het gewicht, het verbeteren van de prestaties en de ont wikkeling van een compromisloos sportief on derstel. Het resultaat overtreft zelfs het potentieel van de Porsche 911 Turbo in serie uitvoering. Door een gewijzigde afstemming van de in serie gebruikte 3.3 liter motor kon een vermogenstoename van bijna 20 procent worden bereikt. De krachtbron levert nu 380 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 490 Nm bij 5000 tr/min. De lichtgewicht heeft zo doende een flitsende acceleratie van 0 tot 100 in 4,7 seconden. Een belangrijke vermindering van het gewicht werd verkregen door het weglaten van een aantal comfortverhogende details zoals elek trisch bediende ramen, airconditioning en centrale vergrendeling. Bovendien zijn op dit studiemodel een kofferdeksel, portieren en een achterspoiler te vinden gemaakt uit een glasvezel-versterkte koolstof/kunststof verbin ding. Het glas is van een speciale constructie en is zodoende veel dunner, terwijl ook de lichte kuipstoelen, het ontbreken van een ach terbank en bodembescherming plus het weg laten van een deel van de dempende materialen in totaal een gewichtsbesparing opleverden van 190 kg, waardoor de totale auto slechts 1280 kg weegt. Het onderstel werd nog straffer afgesteld door de vering en schokdempers te wijzigingen. De driedelige 18-inch wielen zijn voorzien van 235/40 ZR 18 en 265/35 ZR 18 banden. Volgens Europese maatstaven In eerste aanblik is de nieuwe Safrane even wennen. We missen ten opzichte van zijn voorganger bijvoorbeeld de ken merkende bolle achterruit. Toch leer je de auto snel waarderen, vooral als je hem op straat van alle kanten hebt kunnen bekij ken. De Safrane is niet structureel groter dan de 25 en oogt zelfs compacter. Er is echter behoorlijk wat aan binnenruimte gewonnen door het voortaan dwars mon teren van de motoren. De overhang voor en achter is daarom vrijwel gelijk. De neus is typisch Renault met de lang gerek te koplampen, doorlopende motorkap en in het midden het nieuwe logo. Wat profiel be treft lijkt de Safrane nog het meest op het hatchback model van de Renault 21, niet ui termate origineel, maar aërodynamisch. Aan de achterzijde vinden we, hoe kan het ook an ders, een grote vijfde deur. Renault geldt im mers als uitvinder van het hatchback-concept in de hogere klasse. Renault wil met de Safrane een kroon op haar werk zetten, wat betreft de kwaliteitsverbete ringen die vanaf de introductie van de 19 en Clio werden doorgevoerd. Dat de Safrane goed in elkaar steekt, valt al aan de buitenkant af te lezen. Carrosserienaden sluiten nauw op elkaar aan, portieren voelen stevig aan en ook de hele afwerking lijkt dik in rode. Wie de Safrane aan de buitenkant wellicht geen typische Renault vindt, kan in het inte rieur uitsluitend tot de conclusie komen dat hier de stylisten van het grootste Franse auto merk aan de gang zijn geweest. De typische overkapping van het dashboard uit de Renault 25 is in een moderne, afgeronde versie terug gekomen. Het instrumentarium wat direkt in het gezichtsveld ligt, geeft informatie over de snelheid, het motortoerental, brandstofvoor raad en de oliedruk. Is de auto met een boord computer uitgerust dan worden nog wat additionele gegevens op een display geprojec teerd. Het lekker compacte stuurwiel heeft een dik stootkussen en een forse rand. Afhan kelijk van de uitvoering kan dit onderdeel elek trisch in diepte worden versteld. In de console zijn enorm veel knopjes en dis plays aangebracht. We nemen hierbij even de meest complete uitvoering door. Net boven de asbak vinden we een klepje waarachter de bekende Radio Renault schuil gaat. In tegen stelling tot de Espace en Alpine A610 heeft Renault deze installatie wederom bij Philips in gekocht. Weghalen van de radio met casset terecorder en eventueel CD-speler heeft geen zin, daar de bediening aan het stuur en de uit lezing bovenin het dashboard niet te verwijde ren, vitale onderdelen zijn. Heel aardig is de meest uitgebreide verwarming/ventilatie/airco. Op een fors display kunnen de gewenste luchtstromen en temperaturen worden in- gesteld. Een groot deel van de bedienings knopjes kunnen net als de radio achter een klepje worden verstopt. Boven de console zit de uitlezing voor de radiofrequentie, het digita le klokje en de buitentemperatuur. Ook de computerstem is weer in de Safrane te vin den. De wat krakende mannelijke synthesizer- voice heeft plaats gemaakt voor vriendelijk klinkende dame, die de inzittenden informeert over slecht gesloten portieren, een nog aan getrokken handrem, een te hoge motortempe- ratuur of een te lage brandstofvoorraad. Het interieur maakt een verzorgde en comple te indruk. Het meubilair is meer dan uitste kend. De stoelen bieden ondanks een wat korte zitting prima steun aan alle lichaamson derdelen, terwijl de middenarmsteun voor ontspannend is op lange afstanden. Ook pas sagiers achterin hebben niet te klagen. Zowel been- als hoofdruimte zijn in meer dan vol doende mate aanwezig. Het motorenprogramma start bij de bekende 2.2 liter met een vermogen van 110 pk. De re latief zware Safrane (vanaf 1349 kg) haalt hiermee een top van 189 km/u en trekt in 11,9 seconden van 0 tot 100. De nieuwe 2.2 liter 12-klepper (was bij de 25 een 2 liter) gaat echter een spilfunctie in het programma ver vullen. Deze uitermate soepele krachtbron le vert 140 pk bij 5000 tr/min en zorgt voor een koppel van 182 Nm bij 4500 tr/min. Bij lage toeren wordt via het openen van een klep in de inlaat extra lucht toegelaten voor het ver groten van de luchtsnelheid en zodoende het verkrijgen van een betere verbranding. De mo tor heeft daarom ook onderin al behoorlijk veel trekkracht. De 2.2 Vi-motor is bovendien bijzonder stil. Overigens mag de Safrane ook in z'n geheel worden geroemd van wege het wegblijven van kraakjes, piepjes en trillingen. Er mag ge rekend worden op een topsnelheid van net boven de 200 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 10,2 seconden. We kunnen nu al ge rust stellen dat de 2.2 12-klepper de meest uitgekiende motor is uit het hele aanbod. De in 1975 in de Renault 30 TS geïntroduceerde V6 is in zijn meest moderne vorm ook weer in de Safrane te vinden. Met een inhoud van 3 liter en een elektronisch gestuurd multipoint injectiesysteem levert deze krachtbron een vermogen van 170 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 235 Nm bij 4500 tr/min. De zoe vende V6 haalt zo een top van 220 km/u en sprint in 9,6 seconden van 0 tot 100 en dat bij een fors wagengewicht van 1471 kg. We reden de V6 met handgeschakelde vijfbak en elektronisch gestuurde viertraps automaat. Hierbij moest in het geval van de door ons ge reden auto's duidelijk de voorkeur worden ge geven aan de handbak. De automaat schakelde niet altijd feilloos, maar uit ervarin gen met de 25 V6 met deze bak weten we echter beter. Renault presenteert de Safrane V6 ook als Quadra met permanente vierwielaandrijving. In de versnellingsbak zijn het centrale diffe rentieel en de viscokoppeling ondergebracht. De aandrijving van de achterwielen geschiedt via een uit twee delen en twee materialen op gebouwde as. Deze uitvoering zal met name op de markten in de Alpen-landen goed aan slaan. Naast de genoemde benzinemotoren mogen we in de Safrane ook een 2.1 liter turbodiesel en voor dit type auto nieuwe 2.5 liter turbo diesel verwachten. In de Safrane biedt Renault een aantal novitei ten. Zo kan de auto worden uitgerust met elektronisch geregelde schokdempers en een instelbare wagenhoogte (dynaktieve vering). Bij hogere snelheden komt de auto lager te liggen, wat de luchtgeleiding verbeterd, ter wijl er handmatig voor een hoge stand kan worden gekozen als een oneffen terrein moet worden doorkruisd. Binnenkort zal de Safrane ook kunnen worden besteld met een airbag en gordelspanners. De Renault Safrane zal vanaf half oktober worden aangeboden in drie uitrustingsvarian ten te beginnen met de RN. Deze auto heeft ondermeer centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, dubbele koplampen, elek trisch te bedienen voorportierruiten, geschei den regeling van verwarming en ventilatie en een in twee ongelijke delen neerklapbare ach terbank. Bij de RT-uitgave ligt de nadruk op comfort, zodat we in deze auto's standaard ABS, een boordcomputer, computerstem, elektrische ruitbediening achter en op de V6 lichtmetalen wielen en cruise-control vinden. Als RXE getuigd van de Safrane van een uit zonderlijke klasse met airconditioning, elektri sche verstelling van stoelen en achterbank, het zogenaamde dynaktieve veersysteem, een elektrisch verwarmde voorruit, kop lampsproeiers en de 4 X 20 Watt Radio Re nault. Overigens zal Renault iets later de Baccara in troduceren met echt hout op de portieren en standaard lederen bekleding. Renault ver wacht in het eerste volle jaar, 1993, zo'n 5.000 Safranes op de Nederlandse markt te kunnen afzetten. Over de prijzen valt op dit moment nog niet veel te zeggen. Verwacht wordt een verhoging van 5% ten opzichte van de 25, ook waar het de leasetarieven betreft. Renault Nederland zou de auto graag voor een vanafprijs van f.49.995,= introduceren, maar daarvoor zullen ze nog hard moeten knokken bij de fabriek. Beste auto's De American Automobile Association publi ceerde onlangs een lijst in het eigen AAA World Magazine, met daarin opgenomen de volgens deze organisatie beste auto's in de verschillende prijsklassen. De auto's bieden een goede combinatie van prestaties, comfort en tegenwaarde. In totaal werden 110 auto's door deskundigen van de AAA aan de tand gevoeld, leder model werd op zestien onder delen bekeken zoals acceleratie, remvertra- ging, weggedrag, economie, comfort en kwaliteit van de afwerking. Per onderdeel kon den maximaal vijf punten worden verkregen, waardoor de totaalscore op 80 punten kon uitkomen. In de acht verschillende prijsklas sen haalden maar liefst drie Europese auto's een eerste plaats. Lof ging uit naar de Merce des 190E 2.3 en 400E en de Zweedse Volvo 960, die vooral in de smaak vial vanwege zijn vlotte prestaties, prettige besturing, het alge hele weggedrag en de remmen. tot 10.000 Dollar Ford Escort 10.000-15.000 D. Saturn Sports Coupe 15.000-20.000 D. Honda Accord 20.000-25.000 D. Oldsmobile 88 25.000-30.000 D. Mercedes 190E 2.3 30.000-35.000 D. Volvo 960 35.000-40.000 D. Lexus SC400/Acura Legend boven 40.000 Dollar Mercedes 400E

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 17