informatiepagina van de gemeente vlissingen Emancipatieplan na inspraak ongewijzigd Vuurwerkproject HALT succesvol verlopen Verlopen paspoort na 1 april ongeldig Baas over eigen brievenbus! VLISSinGEO I Tijden betaald parkeren Raad bespreekt plan op 26 maart Sociale vernieuwing Paspoorten tijdig vernieuwen Commissies GE Eh^FCEAME DRUKWERK WÉL HUIS-AAN-HUISBLADEN Laatste 20 com postvaten met gemeentesubsidie redactie: sectie communicatie, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87335 Beleidspunten Betrokken organisaties Commissies Inspraakreacties U doet toch ook mee? Aanvragen en wijzigen Oude paspoorten Tarieven Openingstijden Vraag sticker tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk Tegengaan Ongevraagd geadresseerd Gaat het helpen? Sloop voormalige kleuterschool Even bijpraten met wethouder De Keijzer' EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF Schaf eens een compostvat aan Basisonderwijs Woonwagens Gevoelig Uitwerking Hoogste punt sporthal Woensdag 11 maart 1992 DE VLISSINGER IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL Burgemeester en wethouders hebben geen aanleiding ge zien het sektorplan emancipa tie na de inspraakprocedure te wijzigen. Het sektorplan, dat in december 1991 verscheen, en het inspraakschrift worden nu voor definitieve vaststelling aan de raad voorgelegd nadat alle commissies van advies en bijstand er naar hebben geke ken. In het sektorplan emancipatie staat hoe in de verschillende ge meentelijke sektoren de vrouw enemancipatie vorm krijgt. Daarbij wordt uitgegaan van drie vraagstukken: Wat zijn de con sequenties van het gemeentelijk beleid voor vrouwen?; biedt het vrouwen de mogelijkheid om een zelfstandig bestaan te reali seren?; biedt het de mogelijk heid om los van de traditionele rolpatronen individuele keuzes te maken? Het college van burgemeester en wethouders wil dat vrouwen evenredig participeren in bestu ren, commissies en werkgroe pen. Door middel van cursussen kan de deskundigheid van vrou wen op dit gebied worden vergroot. B en w vragen jaarlijks aan de verschillende overlegorganen welke inspanningen zij zich ge troost hebben om vrouwen in het bestuur te krijgen. Een belangrij ke voorwaarde voor participatie is te zorgen voor voldoende kin deropvang. Een ander belangrijk be leidspunt jn het plan is de stads ontwikkeling. Dit beleid richt zich er bijvoorbeeld op dat er in een woonwijk voldoende voor zieningen moeten zijn. Niet al leen scholen, winkels maar ook recreatieve voorzieningen, zoals verenigingengebouwen en sportvelden. Daarnaast moet er voor gezorgd worden dat voor zieningen en werkplekken goed bereikbaar zijn met de fiets en met het openbaar vervoer. Het realiseren van sociale veiligheid kan door middel van de inrich ting van wijken en straten. En bij het bouwen van huizen moet re kening gehouden worden met individualisering en de specifie ke situatie van vrouwen. Het sektorplan is om advies gestuurd naar verschillende or ganisaties en instellingen. Dit zijn onder andere het DAS- Zeeland, NVIH COC-regio Mid den Zeeland, Stichting Tegen Haar Wil, de Nederlandse Ver eniging van Huisvrouwen, Raad voor Opbouwwerk Vlissingen, de Stichting Slachtofferhulp, de Stichting Kindercentra Vlissin- groep een nota gemeentelijk homo-emancipatiebeleid te la ten opstellen. Het COC kan daarin een adviserende rol spelen. Het sektorplan wordt in de ko mende weken besproken in de Een onderdeel van het emancipatiebeleid is het zorgen voor voldoen de kinderopvang (foto: Ruben Oreel). gen en verschillende vrouwenor ganisaties. Ook hebben alle sektorhoofden en -directeuren van de gemeente en de verschil lende gemeentelijke adviescom missies voor minderhedenbeleid, ouderenbe leid en jeugd- en jongerenwerk het plan ontvangen. Vijftien instellingen zonden een reactie op het plan in. Deze reacties zijn voorgelegd aan de sectordirecteuren binnen de ge meente. De binnengekomen reacties hebben geen aanlei ding gegeven tot wijziging van het sektorplan. Wel wordt er naar aanleiding van de brief van het COC voorgesteld alsnog te besluiten tot het opstellen van een nota gemeentelijk homo- emancipatiebeleid. Het COC heeft in een uitvoerige brief ge schetst wat de gang van zaken is geweest na het aanbieden van de concept-nota "gemeentelijk homo-emancipatiebeleid". Deze concept-nota is niet opgenomen geweest in het emancipatieplan. Reden hiervoor is dat het eman cipatieplan primair gericht is op vrouwen. Daarom is nu voor gesteld een ambtelijke werk- onderstaande commissies: 9 maart: - economische zaken, detail handel en visserij - algemene bestuurlijke aan gelegenheden 10 maart: - volkshuisvesting, stadsver nieuwing en monumenten 11 maart: - ruimtelijke ordening en verkeer - welzijn, volksgezondheid, cultuur en accomodaties 16 maart: - openbare werken, stadsbe heer en milieu 17 maart: - sociale zaken, personeelsza ken en organisatie 18 maart: - onderwijs Al deze vergaderingen zijn openbaar en bezoekers hebben spreekrecht. Tenslotte komt het sektorplan emancipatie voor definitieve vaststelling in de raadsvergade ring van 26 maart. Wanneer u meer wilt vyeten over het emancipatiebeleid van de gemeente dan kunt u contact op nemen met mevrouw J. Kelholt, sectie welzijn, volksgezondheid en cultuur, telefoon 87268. Het vuurwerkproject van het Walcherse HALT-buro kan geslaagd genoemd worden. Twee van de drie doelstellin gen zijn zeker gehaald. De overlast die door vuurwerk wordt veroorzaakt is terugge drongen en het bewustmaken van de jongeren van het ge vaar van vuurwerk is ook geslaagd. Bij de derde doelstelling - inzicht krijgen in illegaal verkoop van vuurwerk - is een matig resultaat geboekt. In december 1991 zijn 61 jonge ren naar aanleiding van het te vroeg afsteken van vuurwerk, door de politie doorverwezen naar het HALT-Buro. De jonge ren konden bij aanhouding kie zen: een boete betalen of een vuurwerkproject volgen bij het HALT-buro. Van de 61 jongeren, die kozen voor het project, heb ben 55 zich aan de afspraken gehouden. Bij het HALT-buro moesten zij een alternatieve straf uitvoeren, zoals papier prik ken of een informatiekrant over vuurwerk rondbrengen. Boven dien kregen zij een korte cursus over de gevaren van vuurwerk. Hoewel de medewerkers van HALT het idee hadden dat som mige jongeren wat makkelijk over het leer- en werkmoment heenstapten, is er toch een ge rechtvaardigde indruk dat jonge ren na het project bewuster waren van de gevaren van vuur werk als voorheen. Zowel bij de Gemeente Politie Vlissingen als bij de Rijkspolitie Walcheren is een dalende lijn van vuurwerk- overlast geconstateerd. Het ver spreiden van de vuurwerkkrant had ook groot succes. Er waren zelfs scholen die de krant op vroegen met de bedoeling er in Vandaag en morgen zijn de twee laatste inspraakavonden over de sociale vernieuwing. Dus als u mee wilt praten over mogelijke verbeteringen van uw woonwijk, kom dan naar de bijeenkomsten. De gemeente hoort graag uw mening, klacht of tip. Woensdag 11 maart: Inspraakavond over de sociale vernieuwing voor de wijken Schildersbuurt, Bloemenbuurt, Bone'dijke en Vredehof. De bijeenkomst vindt plaats in Bachten Reede aan de Vrede hoflaan 42, aanvang 19.30 uur. Donderdag 12 maart: Inspraakavond over de sociale vernieuwing voor Oost-Souburg en Ritthem. De bijeenkomst vindt plaats in zaal Rehoboth, Rehobothstraat 2, aanvang 19.30 uur. U bent van harte welkom, ook als u in een ander deel van Vlis singen woont, voor meer infor matie kunt u contact opnemen met de heer K. van Wezel, tele foon 87335 of de heer Th. Goos- sens, telefoon 87508. Na 1 april kunt u niet meer rei zen met een reisdocument - paspoort of toeristenkaart - dat verlopen is. Vroeger kon u met een paspoort dat niet lan ger verlopen was dan vijf jaar nog naar diverse landen in Europa. Met de invoering van de Paspoortwet op 1 januari van dit jaar moet uw reisdocu ment altijd geldig zijn. U kunt kiezen tussen een paspoort dat vijf jaar geldig is en een toeristenkaart die twee jaar geldig is. Zodra die termijn is verlopen kan het document niet meer worden gebruikt, in geen enkel land. Wanneer u dit jaar nog naar het buitenland wilt reizen en uw paspoort is verlopen, doet u er goed aan tijdig een nieuwe aan te vragen. U moet rekenen op een wachttijd van anderhalve week voor u uw nieuwe paspoort heeft. Omdat de sectie Burger zaken de komende maanden grote drukte verwacht als gevolg van de nieuwe regeling is het verstandig om uw paspoort te la ten verlengen als u weet wan neer u op reis gaat. Gaat u bijvoorbeeld pas in september naar het buitenland en is uw paspoort aan een nieuwe toe, dan kunt u gerust nog even wachten. Aanvragen van een reisdocu ment moet gebeuren bij de ge- (foto: Cor Schuilwerve) meente waar u staat ingeschreven in de bevolkings administratie. Wanneer u in Ne derland verblijft, maar niet bij een gemeente staat ingeschre ven kunt u een paspoort of toe ristenkaart aanvragen bij de gemeente Den Haag. Wanneer u een reisdocument komt aanvragen moet u aan de volgende zaken denken: - u moet uw oude reisdocu ment meebrengen; - u moet twee recente, identie ke, zwart-wit pasfoto's meenemen; - u moet bij de aanvraag het volledige tarief betalen. Het aanvragen van een reisdo cument hoeft u niet persoonlijk te doen, het afhalen wél. Bij het afhalen moet u het betalingsbe wijs meebrengen. Als de gegevens in het reisdocu ment niet meer kloppen met de werkelijkheid, dan kunt u de ge gevens laten wijzigen of vervan gen (dit is niet verplicht). U mag zelf geen wijzigingen aanbren gen. Dat maakt het document ongeldig en het is bovendien strafbaar. Oude paspoorten moeten voortaan altijd worden ingele verd. Op deze regel is nog maar één uitzondering en dat is wan neer er een nog geldig visum of buitenlandse verblijfstitel in staat. Een aantal landen vereist dat een visum in een geldig paspoort staat. In dat geval moet u met een nieuw paspoort een nieuw visum aanvragen. Ook de tarieven voor de reisdo cumenten veranderen per 1 ja nuari. Hieronder volgen de nieuwe tarieven: Paspoort 16 f 85,— Jeugdpaspoort: f 70,— Wijziging paspoort: f 8,— Toeristenkaart 16 32,— Toeristenkaart tot 16 jaar: f 22,— Laisser-passer (nooddocument): f 54,— Dit document wordt al leen door de marechaussee af gegeven. De sectie burgerzaken is van maandag tot en met woensdag en op vrijdag van 08.30 uur tot 15.00 uur geopend en donder dag van 08.30 tot 19.00 uur. Vorige week hebben we u ge meld dat bij de gemeente gra tis een 'brievenbussticker' te verkrijgen is, die ongeadres seerd reclamedrukwerk uit de brievenbussen moet weren. Er waart tegen drukwerk. Er is ech ter een groot verschil tussen de gemeentesticker en de DMIN- sticker. Bij de gemeentesticker blijft u wél de huis-aan- huisbladen ontvangen (en het is spreidorganisaties en hun be zorgers om zich aan de 'opdracht' op de sticker te hou den. Als dat niet het geval is kunt u zich daarover natuurlijk bij hen beklagen. Blijven klagen wil nog de klas een discussie over te voeren. Het vuurwerkproject was het eerste grote project voor het Re gionaal Halt Buro Walcheren. Het buro werd op 17 juni 1991 in gesteld. Het succes van de Halt procedure valt of staat met de goede samenwerking tussen het buro en de politie. De effectiviteit van de vuurwerkbestrijding is voor Walcheren nog moeilijk te meten omdat dit het eerste vuur werkproject is waarin HALT mee draait. Toch, gezien de dalende lijn van het aantal overtredingen in Vlissingen en het verminder de aantal meldingen bij de Rijkspolitie, kan gesproken wor den van een gunstig verloop van het vuurwerkproject. zijn inwoners voor wie het 'produkt reclamedrukwerk' gelijk 'afvalprodukt' wordt. Die mensen hebben geen behoef te aan reclamedrukwerk dat ongevraagd bij hen in de brie venbus ploft. De druk om dat tegen te gaan moet van onderop komen: de consument zal aan moeten ge ven dat hij of zij niet van dat ma teriaal gediend is. De gemeente Vlissingen wil het de milieube wuste consument gemakkelijk maken door hem/haar een stic ker beschikbaar te stellen. On langs heeft ook het DMIN (Direct Marketing Instituut Nederland), een belangenorganisatie van producenten en verspreiders van drukwerk, in een adverten tiecampagne laten weten tegen betaling van f 2,40 een sticker beschikbaar te hebben dat u vrij- gebleken dat men die over het algemeen wel wil blijven ontvan gen). Met de DMIN-sticker weert u al het ongeadresseerde druk werk, dus ook de huis-aan- huisbladen. U kunt zich bij het DMIN overi gens ook aanmelden om ver schoond te blijven van het wél geadresseerd reclamedrukwerk, waar u niet om vraagt, van de 250 bedrijven die bij die organi satie zijn aangesloten Een briefje aan DMIN, Antwoord nummer 666, 1000 WR Amster dam (postzegel niet nodig) is voldoende. Laten we er duidelijk over zijn: in dit stadium valt of staat de actie met de bereidheid van de ver- wel eens helpen... Overigens neemt een twintigtal medewer kers van de gemeente ook deel aan de actie. Onder meer op ba sis van hun ervaringen zal het college van b. en w. bezien of het nodig is de medewerking af te dwingen door een bepaling in de Algemene Plaatselijke Verorde ning op te nemen. Vooralsnog gaat de gemeente er echter van uit dat ook de producenten en verspreiders van reclamedruk werk bereid zijn op vrijwillige ba sis mee te werken aan de wens van de consument op de brie venbus. Een brievenbus is tenslotte geen openbare prullen bak. En de consument is toch zeker baas over eigen brieven bus? Hebt u genoeg van ongea dresseerd reclamedrukwerk? U kunt een brievenbussticker gra tis afhalen bij de receptie in het stadhuis. Bellen kan ook: 87295 en u krijgt 'm thuisgestuurd! Deze en volgende week verga dert er weer een aantal com missies van advies en bijstand. De commissies zijn openbaar en de bezoekers hebben spreekrecht. De bij eenkomsten beginnen alle maal om 19.30 uur en vinden plaats in het stadhuis. De agenda's en bijbehorende stukken liggen ongeveer een week van te voren ter inzage in de gemeentelijke informatie- hoeken. Deze hoeken vindt u in het stadhuis, in de biblio theken van Vlissingen en Oost-Souburg en in het wijk centrum "Open Hof" aan de Alexander Gogelweg 59. Hieronder volgt het vergader schema: Woensdag 11 maart: - ruimtelijke ordening en verkeer - welzijn, volksgezondheid, cultuur en accommodaties Donderdag 12 maart: extra vergadering van de com missies: - ruimtelijke ordening en ver keer en - volkshuisvesting, stadsver nieuwing en monumenten Onderwerp van deze geza menlijke vergadering is Woonwagenlocaties. Maandag 16 maart: - openbare werken, stadsbe heer en milieu Dinsdag 17 maart: - sociale zaken, personeelsza ken en organisatie Woensdag 18 maart: - financiën - onderwijs Deze week is de firma Sagro gestart met de sloop van het voormalige kleuterschooltje aan de Nieuwstraat. Hier was tot voor kort Kinderdagverblijf "Otje" ondergebracht. "Otje" heeft een nieuwe ruimte aan de Verlengde Bonedijkestraat. De sloopwerkzaamheden wor den uitgevoerd in opdracht van de gemeente Vlissingen en zul len ongeveer twee weken duren. Op de vrijkomende plaats aan de Nieuwstraat wordt, direct na beëindiging van de sloop, gestart met de bouw van een ge zinsvervangend tehuis. Het te huis wordt gebouwd in opdracht van de Vlissingse woningbouw vereniging Basco. Het tehuis wordt een nevenvesti ging van het gezinsvervangend tehuis voor volwassen verstan delijk gehandicapten in de Paar denstraat van de Stichting Gezinsvervangend Tehuis Wal cheren. Deze stichting streeft er naar verstandelijk gehandicap ten zo zelfstandig mogelijk te la ten wonen door hun zelfstandigheid te handhaven en zo mogelijk te vergroten. Het tehuis aan de Nieuwstraat krijgt in totaal 11 wooneenheden met een centrale ontmoetings ruimte op de begane grond. Het tehuis ziet er van buiten uit als drie eengezinswoningen van drie verdiepingen. Het sluit met een bouwhoogte van 8.10 meter aan bij de aangrenzende bebou wing. In de onlangs verschenen fol der van de gemeente over be taald parkeren staan niet de tijden waarop het betaald par keren geldt. Ook de ope ningstijden van de parkeergarage Scheldeplein zijn niet vermeld. Deze tijden staan duidelijk vermeld op de parkeermeters en parkeerau tomaten en bij de toegang van de parkeergarage. In sommige gevallen kan het echter van belang zijn tevoren deze tijden te weten. Daarom volgen hierna de tijden van het betaald parkeren en de ope ningstijden van de parkeergara ge. Bij een toekomstige herdruk van de parkeerfolder zullen deze. tijden worden opgenomen. Tijden betaald parkeren: maandag t/m donderdag 09.00 - 18.00 uur vrijdag en koopavonden 09.00 - 21.00 uur zaterdag 09.00 - 17.00 uur koopavonden tot 21.30 uur (van 21.00 - 21.30 uur is alleen uitrijden mogelijk) De parkeergarage zondag gesloten! is dus op De gemeente heeft nog twintig compostvaten met subsidie te vergeven. Het is zaak er snel bij te zijn, want wie het eerst komt (foto: Ruben Oreel) Openingstijden parkeergarage Scheldeplein: maandag t/m zaterdag 08.00 - 18.30 uur (van 18.00 - 18.30 uur is alleen uitrijden mogelijk) Normaal kost een compostvat f. 135,-. De gemeente geeft aan 150 mensen een subsidie van f. 50 De gemeente verkoopt dus 150 vaten voor f.85, Ondertussen zijn er 130 vaten verkocht. Compost maken is eenvoudig, de natuur doet het meeste werk. U heeft minder afval in de vuil nisbak en het composteren le vert bovendien meststof op voor in de tuin. In de huis-aan-huis verspreidde gemeentelijke afvalwijzer is een bestelbon afgedrukt. Heeft u de ze niet meer in bezit, bel dan naar de sectie communicatie, te lefoon 87335. Dan kunt u uw ge gevens telefonisch doorgeven. Ook als u meer informatie wilt over composteren kunt u ook bij communicatie terecht. Het woord 'schaalvergroting' is vandaag de dag in onderwijsland een heel gewoon woord. Steeds meer scholen moeten samenwer ken om te voldoen aan de nor men die het ministerie stelt voor het bekostigen van scholen. Ook voor het basisonderwijs komt er zo'n operatie aan. Haast ermee hebben we niet, want de Vlis singse basisscholen verkeren wat aantallen leerlingen betreft niet direct in de gevarenzone. Dat geeft ons gelegenheid ons in alle rust en zeer zorgvuldig op die operatie voor te bereiden. De sectie Onderwijs van de gemeen te werkt aan een startnotitie, waarin op basis van een inventa risatie uitgangspunten en in standhoudingsnormen zullen worden geformuleerd en waarin modellen voor fusie of samen werking van scholen zijn opge nomen. Na inspraak en overleg kunnen we dan volgend jaar met een concreet plan komen. Per 1 augustus 1996 moet de 'operatie schaalvergroting' een feit zijn. We staan aan de vooravond van de gecombineerde vergadering van de commissie voor advies en bijstand voor de ruimtelijke orde ning en die voor de volkshuisves ting. Morgenavond om half acht vindt die vergadering plaats in de grote zaal van Bachten Reede aan de Vredehoflaan. De beide commissies moeten een advies uitbrengen aan het college van b. en w. over de keu ze van de zogenoemde woonwa genlocaties: bij de Zaaihoekweg (plan Vredehof); aan de Zuid- beekseweg (aan de rand van Bossenburgh en Papegaaien- burg) en in de vroegere wijk Tuin dorp (bij West-Souburg). Het college blijft dus bij het voorstel zoals dat in de inspraak is ge bracht. Het is een gevoelig onderwerp gebleken. Dat hadden we ook wel verwacht, want dat was het ook in alle andere gemeenten waar men hetzelfde onderwerp aan de hand heeft gehad. Aan de ene kant wordt de gemeente door rijk en provincie verplicht het bestaande woonwagenkamp te saneren. En aan de andere kant zijn er twee groepen van be woners die zich afvragen waar om dat allemaal zonodig moet. De woonwagenbewoners, waar om ze zo nodig in of bij een woonwijk moeten worden ge plaatst. En de wijkbewoners waarom dat zonodig bij hen in de wijk moet. In de beleidspuntennota voor de raadsperiode 1990-1994 ligt vast dat dit onderwerp in deze perio de moet worden geregeld. Het woord is nu aan de commissies en op 26 maart as. aan de ge meenteraad. Met nadruk wil ik nog wel eens stellen dat het er in dit stadium om gaat de woonwagenlocaties planologisch mogelijk te maken. Het college vraagt de raad zoge noemde voorbereidingsbesluiten te nemen. Daarna begint de uit werkingsfase. In overleg met de toekomstige bewoners wordt per locatie een inrichtingsplan op gesteld. De omwonenden zullen worden betrokken bij de plannen voor inrichting van het openbare gebied. Volgende week dinsdag, 17 maart, wordt een letterlijk hoog tepunt voor de in aanbouw zijnde sporthal. Op die dag besteden we aandacht aan het bereiken van het hoogste punt van deze sportaccommodatie die we in het nieuwe seizoen in gebruik hopen te nemen. De hal heeft een bespeelbare oppervlakte van 24 x 44 meter; een vrije hoogte van zeven meter en vier kleedlokalen. Daarmee zal een eind komen aan het al jarenlang bestaande ruimte-tekort voor overdekte zaalsporten.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 5