JAN HOP II BSES*
Tweede jeugd.
onna
De Fiat dealer laat het Voorjaar binnen.
WAT ZIT
DE EKONOMIE TOCH
MOOI IN ELKAAR.
garage
de jager
goes
Janssens Vlissingen BV
DE RACE TEGEN
AIDS HEEFT
SPONSORS NODIG.
13, 14 en 16 maart
Fiat laat het Voorjaar binnen. Van 12 t/m 23 Maart.
Bij uw Fiat dealer.
AIDS FONDS: GIRO 8957
Heeft u onze folder al gezien?
II 4 WD-specialist lulbbAN
Dirk Dronkersweg 18, Goes. Tel.: 01100-50858
AUTOBEDRIJF
MARITIEM
ntm:
cAüfU*
U'tiiAu/^u
MERK
JAAR
PRIJS
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE BLAAS
Bij ons is de lente al meteen goed begonnen! Komt u maar eens kijken glas en in carrosseriekleur uitgevoerde bumpers, speciale interieur-
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
Toyota Carina E
Ruimte
Lean Burn
Dashboard
Prijzen
Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110
Ook voor uw APK-keuringen
en voor vakkundige schadereparatie
EN MN INEENS... PATS
ME ENE VENIJNIGE STEENTJE
vf
DREMPELS
WEG!
Saab Scania Daihatsu
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100
V/h Louisse Middelburg
AUTOBEDRIJF
MARITIEM
ONTDEK HET GROTE VOORDEEL VAN DE KOMPLETE VECTRA FRISCO!
SHOW
DAIHATSU
Gildeweg 33
Vlissingen, 01184-18851
DAIHATSU
Fiat Panda 750 L
1987
7.900,—
Fiat Uno 45 Liöo
1989
13.750,—
Fiat Uno 45 lichtmet. wielen 1989
13.750,—
Fiat Uno 45 S i.e
1989
15.500,—
Fiat Uno 75 SX i.e.
1989
16.500,—
Fiat Ritmo 60 L
1987
9.250,—
Fiat Ritmo 60
1986
7.500,—
Fiat Regata 85 S
1986
8.500,—
Fiat Regata 85 S van part.
1987
7.500,—
AUTO VAN DE WEEK:
Fiat Tempra 2.0 SX i.e Stationwagen
Digitaal dashboard, centr. deurvergrende
ling, mei 1991, 34.500,—
Fiat Tempra 1.6 i.e. nieuw 28.500,—
(nieuwprijs 31.375,—)
Fiat Tipo AGT S i.e. 1990 23.500,—
Fiat Tipo 1.4 i.e. 1990 21.750,—
Fiat Tipo 1.4 i.e. 1989 20.750,—
Fiat Croma 2.0 SX i.e. 1991 34.500,
Fiat Croma 2.0 S i.e. 1988 24.500,
Fiat Croma 2500 diesel 1987 14.500,—
Citroën BX 1.4 kat. dec. 1989 18.500,
Nissan 1700 diesel 1986 8.500,—
Volkswagen Golf diesel 1982 3.000,—
Volkswagen Golf 1.3 C 1989 18.250,—
Volkswagen Jetta 1.3 C 1989 18.900,—
MIDDELBURG, HERCULESWEG 12.
INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN. TEL. 01180 - 1 29 18
DE FAAM - DE VLISSINGER
Excellence in Europe
in onze showroom. bekleding en in de Tipo SkyLine zo'n fantastische radio/CD-speler, èn
Bewonder onze nieuwe SkyLine modellen, stuk voor stuk zéér com- natuurlijk allemaal een open dak om het voorjaar binnen te laten,
pleet uitgerust met veel extra's. Wat dacht u van speciale kleuren, getint Bovendien betaalt u voor al die extra's bijna niets!
Panda SkyLine Uno SkyLine Tipo SkyLine Tempra SkyLine
v.a. f 15.650,- v.a. 24.200,- i'.a. f 26.550,- vanaf 30.850,-
MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 - 1 29 18
NVWSS—
Als de eerste exemplaren van de nieuwe Toy
ota Carina vanaf 10 mei bij de Nederlandse
dealers te zien zijn, betreft het nog uitsluitend
in Japan geproduceerde auto's. Toch wordt
deze nieuwe Carina E de eerste in Europa ge
produceerde personenauto van Toyota. In het
Engelse Burnaston zullen eind december van
dit jaar de eerste exemplaren 'Made in Euro
pe' de produktieband verlaten.
De derde generatie voorwielaangedreven
Carina krijgt de toevoeging "E", wat sym
bolisch staat voor "Excellence in Europe".
Het huidige programma wordt in stappen
vervangen, allereerst door de sedan en
liftback, terwijl begin volgend jaar ook een
stationcar wordt verwacht. Het ontwerp
zou volgens woordvoerders van fabriek en
importeur op de Europese klant zijn afge
stemd. Het is bij de eerste aanblik in ieder
geval duidelijk dat de tot nu toe behoorlijk
kleurloze Carina een heel aardige opvolger
heeft gekregen.
Aan verschillende kanten doemen natuurlijk
weer gelijkenissen op met bestaande auto's.
We ontdekten stijlkenmerken van de Mazda
626, VW Passat, Seat Toledo, Peugeot 605,
Ford Fiesta XR2i, Nissan Primera en BMW
3-serie. Al deze elementen samen hebben een
fraaie koets opgeleverd. Het feit dat het ge
noemde rijtje vooral uit Europese auto's
bestaat, onderstreept de bewering dat de Ca
rina op Europese leest geschoeid is. In verge
lijking met zijn voorganger is de nieuwe Carina
langer, hoger en biedt vooral meer ruimte aan
passagiers en bagage. Opvallend is dat on
danks een uitstekende stroomlijn (Cw 0,30)
de hoofdruimte achterin royaal is, terwijl er
ook met de onderdanen rekening gehouden is.
De Carina is een ruime vierpersoons. Daar
naast vindt ook een meer dan gemiddelde va
kantiebagage een goed onderkomen. De
liftback heeft een compartiment van 470 liter,
terwijl in de sedan voor 545 liter kan worden
meegenomen. Beide varianten kennen een in
60/40 verhouding neerklapbare achterbank
rugleuning en -zitting. Het motorenprogram
ma is redelijk vergelijkbaar aan dat van het
huidige model. Beide benzinestokers zijn ech
ter op zoveel details veranderd dat er bijna van
nieuwe krachtbronnen kan worden gespro
ken, echter met een bekend blok. Aan de ba
sis vinden we een 1.6 liter met 4 kleppen per
cylinder en multipoint injectie. Met een ver
mogen van 115 pk geeft deze krachtbron al
een zeer bevredigend prestatieniveau met een
top van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 11,3 seconden.
Toyota houdt ook de 105 pk Lean Burn motor
in het programma. Deze techniek zorgt voor
een merkbaar lager brandstofverbruik en lage
emissiewaarden. Wordt echter sportief gere
den en veel toeren gedraaid, dan is het met de
lage uitstoot gedaan. Importeur Louwman
Parqui zal deze krachtbron dan ook pas in de
stationwagon brengen. Het 2 literprogramma
kent twee varianten. Met 133 pk wordt de
Carina een vlotte auto met een top van 205
km/u en de acceleratie van 0-100 in 9,3 se
conden. In de sportieve GTi zit een 158 pk 2
liter. Het hogere vermogen is hier onder ande
re verkregen door het toepassen van zoge
naamde sequentiële injectie. Vlak voor het
openen van de inlaatkleppen wordt de beno
digde brandstofhoeveelheid ingespoten. Tot
slot komt bij de Carina ook weer de 73 pk 2
liter diesel terug. Net als bij de recent geïntro
duceerde Camry is bij de Carina hard gewerkt
aan het terugdringen van het geluidsniveau in
de auto. De nieuweling zou zo'n 4 decibels
stiller zijn, wat neerkomt op de halvering van
het geluid. Dit is ondermeer bereikt door
maatregelen in de motoren, maar ook door
het gebruiken van vloeistofgevulde mo-
torsteunen en een uit sandwich staal gemaakt
tussenschot. De A-, B- en C-stijlen worden bo
vendien volledig geïsoleerd. Veiligheid is een
hoofitem. Zo vinden we in de Carina E veilig-
heidsstangen in de portieren en kan op alle
uitvoeringen ABS worden geleverd (standaard
op de GTï). Zelfs de modellen met trommel-
remmen achter kunnen worden voorzien van
ABS. Een airbag, opgenomen in het stuurwiel
kan op de GLi en GTi worden besteld.
Toyota heeft ook gewerkt aan de wielophan
ging. Op de GTi vinden we Super Strut vering,
waarbij onder alle omstandigheden wordt ge
zorgd dat de stand van het wiel ten opzichte
van de weg optimaal blijft. Alle Carina's heb
ben zogenaamde 2-fase schokdempers, waar
bij zowel grote als kleine carrosserie
bewegingen adequaat worden opgevangen.
Het dashboard heeft een wat fantasievollere
vormgeving dan we de laatste tijd van Toyota
gewend zijn. De overkapping verloopt nog
steeds vloeiend, maar de iets naar voren ste
kende rechthoekige console vormt een welko
me onderbreking van het geheel. Het
basismodel heet Carina E 1.6i en is ondermeer
voorzien van meegespoten bumpers, wielpla-
ten, een digitaal klokje, antenne en 2 spea
kers, van binnenuit verstelbare buitenspiegels
en getint glas. Het volumemodel wordt echter
de XL met centrale vergrendeling, stuurbe
krachtiging, toerenteller en verstelbaar stuur.
De GL biedt nog meer luxe met vier elektri
sche ramen, verwarmde spiegels, andere be
kleding, armsteun achter en hoogteverstelling
op de bestuurdersstoel. De GTÏ krijgt sportieve
details zoals ABS, lichtmetalen velgen,
sportstoelen, achterspoiler, breedstralers en
meegespoten portiergrepen. Het leveringspro
gramma zal voorlopig bestaan uit dertien mo
gelijkheden. Op de 1.6 XLi automaat na, zijn
alle varianten als sedan en liftback te bestel
len. De basisversie is er alleen als 1.6, terwijl
de XL als 1.6 en 2.0 diesel wordt aan
geboden.
De GLi heeft de 133 pk 2 liter en kan ook met
automatische transmissie worden besteld. De
prijzen zijn nog niet exact bekend. De 1.6i zal
ongeveer f 34.995,— gaan kosten. Het ba
sismodel van de huidige reeks kost
f 34.995,— gaan kosten. Het basismodel van
de huidige reeks kost f 32.225,—. De prijs
van de nieuweling is echter inclusief de prijs
verhoging per 1 juni, terwijl voor het bestaan
de model in januari geen verhoging is
doorgevoerd. De 1.6 XLi zal rond de
f 37.000,— uitkomen en de snelle GTi mag
rond de f 48.000,— worden verwacht. De
aantallen die op jaarbasis kunnen worden af
gezet zijn vooral afhankelijk van de hoeveel
heid die de importeur van de fabriek los kan
krijgen. Dit jaar zullen het er ruim 6.000 zijn,
wat na de start van de produktie in Engeland
volgend jaar tot zo'n 10.000 moet kunnen
oplopen.
Saab 900 i 3-drs1990
Saab 900 C 4-drs. sunroof1989
Saab 900 i 3-drs. LPG1989
Saab 900 i 4-drs. (van part.)1988
Saab 900 3-drs. turbo Red Arrow1987
Saab 900 i 4-drs1987
Saab 9000 5-drs. 2 0 i ABS1990
Saab 9000 5-drs. 2 3 i ABS, automaat1990
Daihatsu Charade turbo diesel1990
Daihatsu Charade TS Special1990
Daihatsu Charade TS1987
Daihatsu Cuore TS Special1989
Ford Orion 14 Bravo automaat1989
Ford Escort 1 6 diesel station1985
Subaru Mini Jumbo.1983
Toyota Corolla 1.3 Liftback1989
Volvo 740 GL 2.3 station black line1988
Zo n gemene ster in uw voorruit Snelle service aanhuis zonder
is met alleen een lelijk gezicht ruitvervangmg Vanaf WA-plus
maar bovendien nog hinderlijk dekt de verzekering de schade
ook Maar waarom zou u nog Geen aantasting eigen risico
langer met sterren voor uw of no-claim U spaart uw auto
ogen rijden als If ruit en uw por-
Novus ze feil- temonnaie
loos repareert'
AUTOGLAS-REPARATIES
WAARDE tel. 01134-1340
STERREN VERDWIJNEN ALSSNEEUW VOOR DEZON
Geef voor een samenleving
zonder drempels!
Nationaal
Revalidatie
Fonds
Bunnik, 03405 - 63244
Q)eo/ei nan:
QTadAatbu
jJetafa 4x4
DAIHATSU
Prijzen inclusief B.T.W., exclusief kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden.
Kalverstraat 1. Middelburg, telefoon 01180-25851
Gildeweg 33
Vlissingen, 01184-18851
(Storten op bankrekeningnummer 70.70.70.228 kan ook.)
De Opel Vectra Frisco laat zien hoe helder
ekonomisch denken in elkaar steekt. Véél waar
voor uw geld. Gaat u maar na. De Opel Vectra
is van huis uit al behoorlijk aangekleed, maar de
Frisco-uitvoering doet daar nog een riante
schep bovenop. Met centrale deurvergrendeling
en anti-diefstalsysteem.
Met buitenspiegels in de karrosseriekleur
en een set sportieve velgen. Met een in delen
neerklapbare achterbank, voorzien van arm
steun en uiterst praktisch skiluik. Met speciale
Afgebeeld: de Vecrra Frisco 4-dcurs.
antracietkleurige Frisco-bekleding. Met Frisco-
striping en -badge... Een pakket extra's waar
voor u slechts een gering bedrag betaalt.
U ziet, de ekonomie zit soms heel mooi in
elkaar. De Vectra, en niet alleen de Frisco, leve
ren wij nu trouwens ook met 'n nieuwe motor!
Een proefrit zal u bewijzen dat deze 1.7
Turbo-Diesel (60 kW/82 DIN-pk) met kataly
sator, niet alleen fluisterstil en zuinig is, maar
ook ongelooflijk krachtig. De Vectra Frisco is
leverbaar vanaf 34.950,-.
i