JAN HOP II BSES* Tweede jeugd. onna De Fiat dealer laat het Voorjaar binnen. WAT ZIT DE EKONOMIE TOCH MOOI IN ELKAAR. garage de jager goes Janssens Vlissingen BV DE RACE TEGEN AIDS HEEFT SPONSORS NODIG. 13, 14 en 16 maart Fiat laat het Voorjaar binnen. Van 12 t/m 23 Maart. Bij uw Fiat dealer. AIDS FONDS: GIRO 8957 Heeft u onze folder al gezien? II 4 WD-specialist lulbbAN Dirk Dronkersweg 18, Goes. Tel.: 01100-50858 AUTOBEDRIJF MARITIEM ntm: cAüfU* U'tiiAu/^u MERK JAAR PRIJS EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS Bij ons is de lente al meteen goed begonnen! Komt u maar eens kijken glas en in carrosseriekleur uitgevoerde bumpers, speciale interieur- EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS Toyota Carina E Ruimte Lean Burn Dashboard Prijzen Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 Ook voor uw APK-keuringen en voor vakkundige schadereparatie EN MN INEENS... PATS ME ENE VENIJNIGE STEENTJE vf DREMPELS WEG! Saab Scania Daihatsu Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100 V/h Louisse Middelburg AUTOBEDRIJF MARITIEM ONTDEK HET GROTE VOORDEEL VAN DE KOMPLETE VECTRA FRISCO! SHOW DAIHATSU Gildeweg 33 Vlissingen, 01184-18851 DAIHATSU Fiat Panda 750 L 1987 7.900,— Fiat Uno 45 Liöo 1989 13.750,— Fiat Uno 45 lichtmet. wielen 1989 13.750,— Fiat Uno 45 S i.e 1989 15.500,— Fiat Uno 75 SX i.e. 1989 16.500,— Fiat Ritmo 60 L 1987 9.250,— Fiat Ritmo 60 1986 7.500,— Fiat Regata 85 S 1986 8.500,— Fiat Regata 85 S van part. 1987 7.500,— AUTO VAN DE WEEK: Fiat Tempra 2.0 SX i.e Stationwagen Digitaal dashboard, centr. deurvergrende ling, mei 1991, 34.500,— Fiat Tempra 1.6 i.e. nieuw 28.500,— (nieuwprijs 31.375,—) Fiat Tipo AGT S i.e. 1990 23.500,— Fiat Tipo 1.4 i.e. 1990 21.750,— Fiat Tipo 1.4 i.e. 1989 20.750,— Fiat Croma 2.0 SX i.e. 1991 34.500, Fiat Croma 2.0 S i.e. 1988 24.500, Fiat Croma 2500 diesel 1987 14.500,— Citroën BX 1.4 kat. dec. 1989 18.500, Nissan 1700 diesel 1986 8.500,— Volkswagen Golf diesel 1982 3.000,— Volkswagen Golf 1.3 C 1989 18.250,— Volkswagen Jetta 1.3 C 1989 18.900,— MIDDELBURG, HERCULESWEG 12. INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN. TEL. 01180 - 1 29 18 DE FAAM - DE VLISSINGER Excellence in Europe in onze showroom. bekleding en in de Tipo SkyLine zo'n fantastische radio/CD-speler, èn Bewonder onze nieuwe SkyLine modellen, stuk voor stuk zéér com- natuurlijk allemaal een open dak om het voorjaar binnen te laten, pleet uitgerust met veel extra's. Wat dacht u van speciale kleuren, getint Bovendien betaalt u voor al die extra's bijna niets! Panda SkyLine Uno SkyLine Tipo SkyLine Tempra SkyLine v.a. f 15.650,- v.a. 24.200,- i'.a. f 26.550,- vanaf 30.850,- MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 - 1 29 18 NVWSS— Als de eerste exemplaren van de nieuwe Toy ota Carina vanaf 10 mei bij de Nederlandse dealers te zien zijn, betreft het nog uitsluitend in Japan geproduceerde auto's. Toch wordt deze nieuwe Carina E de eerste in Europa ge produceerde personenauto van Toyota. In het Engelse Burnaston zullen eind december van dit jaar de eerste exemplaren 'Made in Euro pe' de produktieband verlaten. De derde generatie voorwielaangedreven Carina krijgt de toevoeging "E", wat sym bolisch staat voor "Excellence in Europe". Het huidige programma wordt in stappen vervangen, allereerst door de sedan en liftback, terwijl begin volgend jaar ook een stationcar wordt verwacht. Het ontwerp zou volgens woordvoerders van fabriek en importeur op de Europese klant zijn afge stemd. Het is bij de eerste aanblik in ieder geval duidelijk dat de tot nu toe behoorlijk kleurloze Carina een heel aardige opvolger heeft gekregen. Aan verschillende kanten doemen natuurlijk weer gelijkenissen op met bestaande auto's. We ontdekten stijlkenmerken van de Mazda 626, VW Passat, Seat Toledo, Peugeot 605, Ford Fiesta XR2i, Nissan Primera en BMW 3-serie. Al deze elementen samen hebben een fraaie koets opgeleverd. Het feit dat het ge noemde rijtje vooral uit Europese auto's bestaat, onderstreept de bewering dat de Ca rina op Europese leest geschoeid is. In verge lijking met zijn voorganger is de nieuwe Carina langer, hoger en biedt vooral meer ruimte aan passagiers en bagage. Opvallend is dat on danks een uitstekende stroomlijn (Cw 0,30) de hoofdruimte achterin royaal is, terwijl er ook met de onderdanen rekening gehouden is. De Carina is een ruime vierpersoons. Daar naast vindt ook een meer dan gemiddelde va kantiebagage een goed onderkomen. De liftback heeft een compartiment van 470 liter, terwijl in de sedan voor 545 liter kan worden meegenomen. Beide varianten kennen een in 60/40 verhouding neerklapbare achterbank rugleuning en -zitting. Het motorenprogram ma is redelijk vergelijkbaar aan dat van het huidige model. Beide benzinestokers zijn ech ter op zoveel details veranderd dat er bijna van nieuwe krachtbronnen kan worden gespro ken, echter met een bekend blok. Aan de ba sis vinden we een 1.6 liter met 4 kleppen per cylinder en multipoint injectie. Met een ver mogen van 115 pk geeft deze krachtbron al een zeer bevredigend prestatieniveau met een top van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. Toyota houdt ook de 105 pk Lean Burn motor in het programma. Deze techniek zorgt voor een merkbaar lager brandstofverbruik en lage emissiewaarden. Wordt echter sportief gere den en veel toeren gedraaid, dan is het met de lage uitstoot gedaan. Importeur Louwman Parqui zal deze krachtbron dan ook pas in de stationwagon brengen. Het 2 literprogramma kent twee varianten. Met 133 pk wordt de Carina een vlotte auto met een top van 205 km/u en de acceleratie van 0-100 in 9,3 se conden. In de sportieve GTi zit een 158 pk 2 liter. Het hogere vermogen is hier onder ande re verkregen door het toepassen van zoge naamde sequentiële injectie. Vlak voor het openen van de inlaatkleppen wordt de beno digde brandstofhoeveelheid ingespoten. Tot slot komt bij de Carina ook weer de 73 pk 2 liter diesel terug. Net als bij de recent geïntro duceerde Camry is bij de Carina hard gewerkt aan het terugdringen van het geluidsniveau in de auto. De nieuweling zou zo'n 4 decibels stiller zijn, wat neerkomt op de halvering van het geluid. Dit is ondermeer bereikt door maatregelen in de motoren, maar ook door het gebruiken van vloeistofgevulde mo- torsteunen en een uit sandwich staal gemaakt tussenschot. De A-, B- en C-stijlen worden bo vendien volledig geïsoleerd. Veiligheid is een hoofitem. Zo vinden we in de Carina E veilig- heidsstangen in de portieren en kan op alle uitvoeringen ABS worden geleverd (standaard op de GTï). Zelfs de modellen met trommel- remmen achter kunnen worden voorzien van ABS. Een airbag, opgenomen in het stuurwiel kan op de GLi en GTi worden besteld. Toyota heeft ook gewerkt aan de wielophan ging. Op de GTi vinden we Super Strut vering, waarbij onder alle omstandigheden wordt ge zorgd dat de stand van het wiel ten opzichte van de weg optimaal blijft. Alle Carina's heb ben zogenaamde 2-fase schokdempers, waar bij zowel grote als kleine carrosserie bewegingen adequaat worden opgevangen. Het dashboard heeft een wat fantasievollere vormgeving dan we de laatste tijd van Toyota gewend zijn. De overkapping verloopt nog steeds vloeiend, maar de iets naar voren ste kende rechthoekige console vormt een welko me onderbreking van het geheel. Het basismodel heet Carina E 1.6i en is ondermeer voorzien van meegespoten bumpers, wielpla- ten, een digitaal klokje, antenne en 2 spea kers, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en getint glas. Het volumemodel wordt echter de XL met centrale vergrendeling, stuurbe krachtiging, toerenteller en verstelbaar stuur. De GL biedt nog meer luxe met vier elektri sche ramen, verwarmde spiegels, andere be kleding, armsteun achter en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. De GTÏ krijgt sportieve details zoals ABS, lichtmetalen velgen, sportstoelen, achterspoiler, breedstralers en meegespoten portiergrepen. Het leveringspro gramma zal voorlopig bestaan uit dertien mo gelijkheden. Op de 1.6 XLi automaat na, zijn alle varianten als sedan en liftback te bestel len. De basisversie is er alleen als 1.6, terwijl de XL als 1.6 en 2.0 diesel wordt aan geboden. De GLi heeft de 133 pk 2 liter en kan ook met automatische transmissie worden besteld. De prijzen zijn nog niet exact bekend. De 1.6i zal ongeveer f 34.995,— gaan kosten. Het ba sismodel van de huidige reeks kost f 34.995,— gaan kosten. Het basismodel van de huidige reeks kost f 32.225,—. De prijs van de nieuweling is echter inclusief de prijs verhoging per 1 juni, terwijl voor het bestaan de model in januari geen verhoging is doorgevoerd. De 1.6 XLi zal rond de f 37.000,— uitkomen en de snelle GTi mag rond de f 48.000,— worden verwacht. De aantallen die op jaarbasis kunnen worden af gezet zijn vooral afhankelijk van de hoeveel heid die de importeur van de fabriek los kan krijgen. Dit jaar zullen het er ruim 6.000 zijn, wat na de start van de produktie in Engeland volgend jaar tot zo'n 10.000 moet kunnen oplopen. Saab 900 i 3-drs1990 Saab 900 C 4-drs. sunroof1989 Saab 900 i 3-drs. LPG1989 Saab 900 i 4-drs. (van part.)1988 Saab 900 3-drs. turbo Red Arrow1987 Saab 900 i 4-drs1987 Saab 9000 5-drs. 2 0 i ABS1990 Saab 9000 5-drs. 2 3 i ABS, automaat1990 Daihatsu Charade turbo diesel1990 Daihatsu Charade TS Special1990 Daihatsu Charade TS1987 Daihatsu Cuore TS Special1989 Ford Orion 14 Bravo automaat1989 Ford Escort 1 6 diesel station1985 Subaru Mini Jumbo.1983 Toyota Corolla 1.3 Liftback1989 Volvo 740 GL 2.3 station black line1988 Zo n gemene ster in uw voorruit Snelle service aanhuis zonder is met alleen een lelijk gezicht ruitvervangmg Vanaf WA-plus maar bovendien nog hinderlijk dekt de verzekering de schade ook Maar waarom zou u nog Geen aantasting eigen risico langer met sterren voor uw of no-claim U spaart uw auto ogen rijden als If ruit en uw por- Novus ze feil- temonnaie loos repareert' AUTOGLAS-REPARATIES WAARDE tel. 01134-1340 STERREN VERDWIJNEN ALSSNEEUW VOOR DEZON Geef voor een samenleving zonder drempels! Nationaal Revalidatie Fonds Bunnik, 03405 - 63244 Q)eo/ei nan: QTadAatbu jJetafa 4x4 DAIHATSU Prijzen inclusief B.T.W., exclusief kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden. Kalverstraat 1. Middelburg, telefoon 01180-25851 Gildeweg 33 Vlissingen, 01184-18851 (Storten op bankrekeningnummer 70.70.70.228 kan ook.) De Opel Vectra Frisco laat zien hoe helder ekonomisch denken in elkaar steekt. Véél waar voor uw geld. Gaat u maar na. De Opel Vectra is van huis uit al behoorlijk aangekleed, maar de Frisco-uitvoering doet daar nog een riante schep bovenop. Met centrale deurvergrendeling en anti-diefstalsysteem. Met buitenspiegels in de karrosseriekleur en een set sportieve velgen. Met een in delen neerklapbare achterbank, voorzien van arm steun en uiterst praktisch skiluik. Met speciale Afgebeeld: de Vecrra Frisco 4-dcurs. antracietkleurige Frisco-bekleding. Met Frisco- striping en -badge... Een pakket extra's waar voor u slechts een gering bedrag betaalt. U ziet, de ekonomie zit soms heel mooi in elkaar. De Vectra, en niet alleen de Frisco, leve ren wij nu trouwens ook met 'n nieuwe motor! Een proefrit zal u bewijzen dat deze 1.7 Turbo-Diesel (60 kW/82 DIN-pk) met kataly sator, niet alleen fluisterstil en zuinig is, maar ook ongelooflijk krachtig. De Vectra Frisco is leverbaar vanaf 34.950,-. i

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 21