zeeuwse
ZITCOMFORT NEDERLAND
TOPKWALITEIT ZITMEUBELEN
Nieuw bij Zitcomfort:
slaapkamerafdeling 1e etage
RENAISSANCE
weterseliaptboiid
waterschap
Walcheren
ELECTRISCHE LATTENBODEM
DE ZITMEUBELSPECIALIST BIJ UITSTEK
GEMAKKELIJKER KAN NIET!
DE JAGER IJZERHANDEL
maeterproat
WIE DOE WAT
IN WATERLAND
II
WATERKWALITEIT
WATERBEHEERSPLANNEN
INTEGRAAL
OVERLEG
EN VERANTWOORDING
WATERKWANTITEIT
ALGEMENE VERGADERING
27 MAART
VASTSTELLEN KAART
ONDERHOUD WATERLOPEN
LEGESVERORDENING
WATERSCHAP
WALCHEREN 1992
STATUUT FINANCIERING
ONDERZOEK
WATERKERINGEN
80/90 X 200
Langeweg 2, 's-Gravenpolder (bij Goes)
tel. 01103-1891
Wij hebben een unieke kollektie
in talloze kleuren en variaties in elke stijl en prijsklasse o.a. in leer, stof,
in eiken met leer en noem maar op.
Kom gewoon in alle rust dit vele klassemeubilair bewonderen.
en
NAAR ONS ZOEKEN IS ER NIET BIJ
Vanaf de autosnelweg volgt u simpelweg de ANWB borden 's-Gravenpolder,
U RIJDT DAN VANZELF ONZE RIANTE PARKEERPLAATS OP.
3x Zekerheid
met Interieur Waarborg
Diverse lattenbodems in zowel hand- als
electrisch verstelbaar.
Leverbaar in ELKE gewenste maat.
Eloctro vindt z'n draai bij iedere verandering
Nieuwe Kerkstraat 29, Kapelle-Biezelinge
Telefoon 01102-41688/42817
GLASHANDEL "MOERSTEE"
ei octroi
GOOCHELEN MET RUIMTE
DE SCHUIF- EN VOUWWANDEN
VAN MURRE-M0ENS
MURRE-MOENS
DE SCHITTERENDSTE INTERIEUR-OPLOSSINGEN
ZIET U BIJ MURRE-MOENS
Woensdag 11 maart 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
13
GEZAMENLIJKE VOORLICHTINGSRUBRIEK VAN DE ZEEUWSE WATERSCHAPPEN. WAARIN OPGENOMEN DE INFORMATIE VAN UW WATERSCHAP
Waterbeheersing (de zorg voor
de kwaliteit en de kwantiteit van
het oppervlaktewater) is de der
de taak van de Zeeuwse all-in
waterschappen. In de maand fe
bruari kwam in deze rubriek aan
de orde hoe op het gebied van
wegen en waterkeringen de ta
ken tussen rijksoverheid, provin
cie, waterschappen en anderen
(waaronder gemeenten) ver
deeld zijn. Deze maand komt de
werkwijze op het terrein van de
waterbeheersing aan bod.
De Wet verontreiniging opper
vlaktewaren (WVO, 1970) stelde
dat het beheer van de water
kwaliteit voor niet-rijkswateren
thuishoorde bij de provincie. In
1975 kregen de waterschappen
de uitvoering van dit beleid toe
bedeeld.
In het waterkwaliteitsplan, dat
de provincie naar aanleiding van
de WVO opstelde, is het beleid in
hoofdlijnen weergegeven.
Welke taken waterschappen nu
precies moeten uitvoeren en hoe
ze dat moeten doen, is vastge
legd in verordeningen. Een voor
beeld van dergelijke 'spelregels'
is de Verordening kwaliteitsbe
heer oppervlaktewateren Zee
land (V.K.O.Z.). Hierin staat
onder andere dat waterschap
pen de bevoegdheid hebben om:
- ontheffing te verlenen van
het wettelijke verbod om af
valstoffen in oppervlaktewa
ter te brengen,
- zuiveringsinstallaties te bou
wen, te beheren en te onder
houden,
- een heffing op te leggen om
de kosten te dekken in de
strijd tegen het vervuilde
water.
Bovendien staat in de V.K.O.Z.
dat de waterschappen periodiek
een bestrijdingsplan, een water
kwaliteitsbeheersplan, moeten
opstellen waarin men aangeeft
op welke wijze toegekende func
ties (bijv. viswater, landbouwwa-
ter, speciaal ecologische functie)
en doelstellingen (bijv. fosfaat-
en nitraatreductie) gerealiseerd
zullen worden. Overigens is
sinds 1988 ook de kwaliteit van
de waterbodems van de opper
vlaktewateren die bij de water
schappen in beheer zijn een
onderdeel van het takenpakket.
Het spreekt voor zich dat in zo'n
plan op de eerste plaats rekening
wordt gehouden met de belan
gen van betrokkenen. Zo moet
het uitstromende, gezuiverde
water uit de rioolwaterzuiver
ingsinstallaties, effluent, vol
doen aan de normen die de rijks
overheid stelt. Om aan de
basiskwaliteit te voldoen zijn bij
voorbeeld eisen geformuleerd
voor het zoutgehalte, de voed-
selrijkdom en de zuurstofhuis-
houding. Ook met de menselijke
en ecologische gebruiksfunctie
van te beheren oppervlaktewater
dienen de plannenmakers reke
ning te houden.
Ten tweede zal de samenhang
tussen waterkwaliteit en water
kwantiteit aan bod komen. Door
maatregelen in de sfeer van
kwantiteitsbeheer (o.a. peilbe
heer, onderhoud van waterlo
pen, doorspoelen, baggeren) kan
de kwaliteit positief worden
beïnvloed.
De hoogte van het waterpeil kan per gebied geregeld worden
Aan het opstellen van samen
hangende, integrale waterbe
heersplannen wordt momenteel
de laatste hand gelegd. Een logi
sche, maar niet eenvoudige stap.
Samenwerking op diverse over-
Oppervlaktewater: rekening houden met ecologische en men
selijke gebruiksfuncties
legniveaus zoals de Zeeuwse
Waterschapsbond, het Centraal
Laboratorium Zeeuwse Water
schappen en de Gemeenschap
pelijke Adviesdiensten
(bundeling van technische ken
nis) is een goede basis voor
beleids- en beheersmatige coö
peratie. Uitgangspunt hierbij is
één allesomvattend provinciaal
waterhuishoudingsplan waarin
verschillende vormen van plan
nen op basis van de WVO,
Grondwaterwet en Wet op de
waterhuishouding op elkaar
worden afgestemd (de grondwa-
terproblematiek is in provinciale
handen).
Een ander belangrijk doel van al
deze plannenmakerij is betrokke
nen beter bij de beleidsvoorbe
reiding te betrekken en hun
duidelijkheid en inzicht te geven
tot in de toekomst te verwach
ten beslissingen (maatschappe
lijke verantwoording).
Tevens is het van belang bij de
beleidsbepaling van andere sec
toren van overheidszorg, zoals
ruimtelijke ordening en milieube
leid. Ook de gemeenten vervul
len een belangrijke taak. Zij zijn
belast met de aanleg en exploi
tatie van gemeentelijke riolerin
gen die het water aanleveren op
het persleidingennet van de wa
terschappen. Door gebruik te
maken van drukrioleringstelsels
kan ook verspreid gelegen be
bouwing zoveel mogelijk worden
aangesloten.
Samenvattend kan worden
gesteld dat de provincie een be
leidsmatige (hoofdlijnen) en een
toeziende functie heeft op dit
gebied. De waterschappen ma
ken in overleg met elkaar en met
belanghebbenden gespecificeer
de plannen en voeren deze uit.
Ook op het terrein van de water
kwantiteit is afstemming van be
leid met name tussen
gemeenten en waterschappen
noodzakelijk.
In landelijk gebied, via een stel
sel van waterlopen naar een lo-
zingspunt, en in stedelijk gebied,
zijn de waterschappen belast
met de zorg voor de afvoer van
water. Het instandhouden van
deze waterhuishoudelijke voor
zieningen en het handhaven van
de vastgestelde streefpeilen zijn
hierbij de concrete taken.
Zowel in landelijk als in stedelijk
gebied is de ontwatering van
een perceel een taak voor de
eigenaar/gebruiker. Echter om
redenen van doelmatigheid is in
gebieden met intensieve bebou
wing deze opdracht overgeno
men door het collectief: de
gemeente.
Soms, bijvoorbeeld bij het bouw
rijp maken van een terrein als
een bestemmingsplan moet
worden gerealiseerd, liggen
werkzaamheden zowel op het
gebied van ruimtelijke ordening
als op dat van waterhuishou
ding. Het onderscheid tussen af
watering en ontwatering is dan
moeilijk vast te stellen. Over het
algemeen geldt dat gemeenten
en waterschappen de beste
oplossing tegen de laagst moge
lijke maatschappelijke kosten
moeten kiezen. Ook hier is het
elkaar betrekken bij planvorming
vereist.
De Algemene Vergadering van
het waterschap Walcheren komt
op vrijdag 27 maart a.s. bijeen in
het Polderhuis aan de Groen
markt 10 te Middelburg. Aan de
orde komt onder meer het voor
stel tot het vaststellen van de
kaart inzake het onderhoud van
waterlopen, het voorstel tot
vaststelling van de Legesveror
dening waterschap Walcheren
1992, en het voorstel om in te
stemmen met het statuut betref
fende de financiering van onder
zoeken ter verbetering van
waterkeringen. De vergadering
is openbaar en begint om 10.00
uur.
In een vorige editie van deze ru
briek maakten wij er melding
van dat er een nieuwe regeling
komt voor het onderhoud van
waterlopen. Dit is enerzijds een
gevolg van een wijziging van de
reglementering door de Provin
cie, anderzijds van een beleids
wijziging door het waterschap.
In het belang van een goede wa
terbeheersing is het noodzakelijk
dat de waterlopen op Walcheren
regelmatig worden onderhou
den. Dit houdt in dat het talud en
de bodem van de waterlopen
worden schoongemaakt en dat
uit de waterlopen specie moet
worden verwijderd. Het onder
houd is als volgt verdeeld. Het
groot onderhoud van waterlopen
wordt met ingang van 1993
door en voor rekening van het
waterschap uitgevoerd. Dit
groot onderhoud omvat het op
de voorgeschreven afmetingen,
brengen van de waterlopen (het
zgn. delven), het herstellen van
talud-verschuivingen en waarno-
dig aanbrengen van betuiningen.
Het klein onderhoud van water
lopen berust bij de gebruikers of
bij ontbreken daarvan bij de eige
naren van de ter weerszijde van
de waterloop gelegen gronden.
Onder klein onderhoud wordt
verstaan het periodiek schoon
maken en maaien van bodem en
talud van de waterloop alsmede
het schoonmaken van buisleidin
gen in dammen op zodanige wij
ze dat de doorstroming van het
water in waterlopen is gewaar
borgd. De waterlopen waarvan
het klein onderhoud berust bij de
gebruikers of eigenaren zijn ge
plaatst op kaarten. Deze kaarten
hebben onlangs ter inzage gele
gen. Naar aanleiding van de ter
inzage legging zijn 16 bezwaren
ingekomen tegen het opleggen
van een onderhoudsplicht. De
Algemene Vergadering zal op 27
maart beslissen over de inge
brachte bezwaren en de kaarten
definitief vaststellen.
Leges zijn een éénmalige vergoe
ding voor kosten die het water
schap maakt in verband met
dienstverlening aan individuele
burgers. Onder het verlenen van
diensten moet worden verstaan
het verstrekken van schriftelijke
en mondelinge informatie en het
verlenen van ontheffingen en
vergunningen, zoals bijvoorbeeld
voor het aanleggen van een dam
of het rechtstreeks lozen van af
valwater op oppervlaktewater.
Principe: de aanvrager betaalt.
Een gedeelte van de kosten voor
Het tarief voor het aanvragen van een lozingsvergunning be
draagt f 100,—.
De financiering betreft o.a. het onderzoek naar de verbetering
van reparatie-technieken voor steenzettingen op dijken. -
dienstverlening bij ontheffing
en vergunningverlening wordt
thans verkregen door middel van
het innen van een jaarlijkse retri
butie. Dit systeem zal worden in
getrokken. Omdat het niet billijk
is dat de kosten van dienstverle
ning via het dijkgeschot en de
verontreinigingsheffing worden
afgewenteld op alle belastingbe
talers wordt de Algemene Verga
dering voorgesteld een
legesverordening vast te stellen,
die het mogelijk maakt dat de
lasten voor rekening van de indi
viduele aanvrager van de dienst
verlening worden gebracht. De
meest voorkomende legesbedra
gen zijn:
- voor het verlenen van mede
werking aan het houden van
vis- en wielerwedstrijden
40,-.
- voor het aanvragen van ont
heffing voor het aanleggen
van een dam, oprit, bieten
opslagplaats, onttrekken van
water voor beregening, in
planten en bouwen binnen
7-meter strook, etc. f 100,—.
- voor het aanvragen van een
vergunning tot lozing van
huishoudelijk afvalwater op
oppervlaktewater f 100,—
- voor het afdrukken van kaar
ten/tekeningen etc. afhanke
lijk van het formaat per stuk
min f 2,50.
- fotokopieën van archiefstuk
ken per stuk f 0,50
- voor inlichtingen uit de wa
terschapsleggers a. voor in
zage f 5,— en b. voor
verstrekking per perceel
f 10,-.
De legesverordening zal op 1 juni
1992 in werking treden.
Het waterschap Walcheren
neemt deel aan de Technische
Adviescommissie voor de Wa
terkeringen. Deze in 1965 door
de minister van Verkeer een Wa
terstaat ingestelde adviescom
missie heeft tot taak de minister
te adviseren over alle technisch-
wetenschappelijke aspecten die
van belang zijn voor de waterke
ringen en voor de veiligheid van
de door waterkeringen be
schermde gebieden. Ter bepaling
van de hoogte van de financiële
bijdrage die de waterschappen
moeten leveren is een statuut
opgesteld. De Algemene Verga
dering van het waterschap zal
worden gevraagd met het sta
tuut in te stemmen. Voor 1992 is
de bijdrage van het waterschap
Walcheren vastgesteld op ca.
f 23.000,—. In de begroting
1992 is met de financiële bijdra
ge reeds rekening gehouden.
'Waeterproat' is een rubriek
van het Waterschap Wal
cheren. Voor meer informa
tie kunt u terecht bij het
Waterschap aan de Groen
markt 10 in Middelburg.
Tel. 01180-15751
Vragen omtrent onderwer
pen uit deze informatieru
briek kunt u richten aan de
Zeeuwse Waterschapsbond
Postbus 179,
4330 AD Middelburg,
Tel. 01180-15751
INTERIEUR 3 jaar kwaliteitsgarantie
WAARBORG
veilige aanbetaling
onpartijdige behandeling
van geschillen
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 10.00-18.00 uur. Vrijdags koopavond tot 21.00 uur. Zaterdags van 10.00-17.00 uur.
Meubelen Woningtextiel Slaapkamers Matrassen Vloerbedekking Zonwering
^^^VUSSINGE^E^MY^R)^^^rE^118'M298£^^^
GLAS
Personeelswisselingen, herindelingen van een gebouw,
reorganisaties, uitbreidingen Wat er ook verandert,
het nieuwe LIPS Eloctro slotsysteem verandert pro
bleemloos mee. Zonder dat er sleutels over zijn of slo
ten vervangen moeten worden. Want de sleutels van
hel Eloctro systeem kunnen op elk gewenst moment in
relk gewenst Eloctro slot worden in- of uit-
SLOTEN geprogrammeerd Een verbluffend een-
Onvoorstelbaar programmeerbaar
voudig systeem, met een onvoorstelbaar flexibel aan
passingsvermogen. Geen monlageproblemen, geen le
vertijden en eindelijk absolute veiligheid in huis Vraag
meer informatie over dit duur- zame high-tech
hoogstandje bij uw UPS
Eloctro dealer.
ACHTER DE HOUTTUINEN 12 - MIDDELBURG - TEL. (01180) 3 3011
ijzerwaren bouwbeslag - gereedschappen bouwelementen
Irt de nieuwe showroom van
Murre-Moens kunt u met
eigen ogen zien hoe u kunt
goochelen met behulp
van onze schuif- en
vouwwanden.
Voor het opnieuw
indelen of tijdelijk
veranderen van leef- en
werkruimtes leveren wij
u een pasklare oplossing.
Kom kijken en overtuig uzelf.
AFWERKSYSTEMEN
ARNESTEINWEG 23 - MIDDELBURG
TELEFOON 01180-37005, FAX 01 180-13478