zeeuwse ZITCOMFORT NEDERLAND TOPKWALITEIT ZITMEUBELEN Nieuw bij Zitcomfort: slaapkamerafdeling 1e etage RENAISSANCE weterseliaptboiid waterschap Walcheren ELECTRISCHE LATTENBODEM DE ZITMEUBELSPECIALIST BIJ UITSTEK GEMAKKELIJKER KAN NIET! DE JAGER IJZERHANDEL maeterproat WIE DOE WAT IN WATERLAND II WATERKWALITEIT WATERBEHEERSPLANNEN INTEGRAAL OVERLEG EN VERANTWOORDING WATERKWANTITEIT ALGEMENE VERGADERING 27 MAART VASTSTELLEN KAART ONDERHOUD WATERLOPEN LEGESVERORDENING WATERSCHAP WALCHEREN 1992 STATUUT FINANCIERING ONDERZOEK WATERKERINGEN 80/90 X 200 Langeweg 2, 's-Gravenpolder (bij Goes) tel. 01103-1891 Wij hebben een unieke kollektie in talloze kleuren en variaties in elke stijl en prijsklasse o.a. in leer, stof, in eiken met leer en noem maar op. Kom gewoon in alle rust dit vele klassemeubilair bewonderen. en NAAR ONS ZOEKEN IS ER NIET BIJ Vanaf de autosnelweg volgt u simpelweg de ANWB borden 's-Gravenpolder, U RIJDT DAN VANZELF ONZE RIANTE PARKEERPLAATS OP. 3x Zekerheid met Interieur Waarborg Diverse lattenbodems in zowel hand- als electrisch verstelbaar. Leverbaar in ELKE gewenste maat. Eloctro vindt z'n draai bij iedere verandering Nieuwe Kerkstraat 29, Kapelle-Biezelinge Telefoon 01102-41688/42817 GLASHANDEL "MOERSTEE" ei octroi GOOCHELEN MET RUIMTE DE SCHUIF- EN VOUWWANDEN VAN MURRE-M0ENS MURRE-MOENS DE SCHITTERENDSTE INTERIEUR-OPLOSSINGEN ZIET U BIJ MURRE-MOENS Woensdag 11 maart 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 GEZAMENLIJKE VOORLICHTINGSRUBRIEK VAN DE ZEEUWSE WATERSCHAPPEN. WAARIN OPGENOMEN DE INFORMATIE VAN UW WATERSCHAP Waterbeheersing (de zorg voor de kwaliteit en de kwantiteit van het oppervlaktewater) is de der de taak van de Zeeuwse all-in waterschappen. In de maand fe bruari kwam in deze rubriek aan de orde hoe op het gebied van wegen en waterkeringen de ta ken tussen rijksoverheid, provin cie, waterschappen en anderen (waaronder gemeenten) ver deeld zijn. Deze maand komt de werkwijze op het terrein van de waterbeheersing aan bod. De Wet verontreiniging opper vlaktewaren (WVO, 1970) stelde dat het beheer van de water kwaliteit voor niet-rijkswateren thuishoorde bij de provincie. In 1975 kregen de waterschappen de uitvoering van dit beleid toe bedeeld. In het waterkwaliteitsplan, dat de provincie naar aanleiding van de WVO opstelde, is het beleid in hoofdlijnen weergegeven. Welke taken waterschappen nu precies moeten uitvoeren en hoe ze dat moeten doen, is vastge legd in verordeningen. Een voor beeld van dergelijke 'spelregels' is de Verordening kwaliteitsbe heer oppervlaktewateren Zee land (V.K.O.Z.). Hierin staat onder andere dat waterschap pen de bevoegdheid hebben om: - ontheffing te verlenen van het wettelijke verbod om af valstoffen in oppervlaktewa ter te brengen, - zuiveringsinstallaties te bou wen, te beheren en te onder houden, - een heffing op te leggen om de kosten te dekken in de strijd tegen het vervuilde water. Bovendien staat in de V.K.O.Z. dat de waterschappen periodiek een bestrijdingsplan, een water kwaliteitsbeheersplan, moeten opstellen waarin men aangeeft op welke wijze toegekende func ties (bijv. viswater, landbouwwa- ter, speciaal ecologische functie) en doelstellingen (bijv. fosfaat- en nitraatreductie) gerealiseerd zullen worden. Overigens is sinds 1988 ook de kwaliteit van de waterbodems van de opper vlaktewateren die bij de water schappen in beheer zijn een onderdeel van het takenpakket. Het spreekt voor zich dat in zo'n plan op de eerste plaats rekening wordt gehouden met de belan gen van betrokkenen. Zo moet het uitstromende, gezuiverde water uit de rioolwaterzuiver ingsinstallaties, effluent, vol doen aan de normen die de rijks overheid stelt. Om aan de basiskwaliteit te voldoen zijn bij voorbeeld eisen geformuleerd voor het zoutgehalte, de voed- selrijkdom en de zuurstofhuis- houding. Ook met de menselijke en ecologische gebruiksfunctie van te beheren oppervlaktewater dienen de plannenmakers reke ning te houden. Ten tweede zal de samenhang tussen waterkwaliteit en water kwantiteit aan bod komen. Door maatregelen in de sfeer van kwantiteitsbeheer (o.a. peilbe heer, onderhoud van waterlo pen, doorspoelen, baggeren) kan de kwaliteit positief worden beïnvloed. De hoogte van het waterpeil kan per gebied geregeld worden Aan het opstellen van samen hangende, integrale waterbe heersplannen wordt momenteel de laatste hand gelegd. Een logi sche, maar niet eenvoudige stap. Samenwerking op diverse over- Oppervlaktewater: rekening houden met ecologische en men selijke gebruiksfuncties legniveaus zoals de Zeeuwse Waterschapsbond, het Centraal Laboratorium Zeeuwse Water schappen en de Gemeenschap pelijke Adviesdiensten (bundeling van technische ken nis) is een goede basis voor beleids- en beheersmatige coö peratie. Uitgangspunt hierbij is één allesomvattend provinciaal waterhuishoudingsplan waarin verschillende vormen van plan nen op basis van de WVO, Grondwaterwet en Wet op de waterhuishouding op elkaar worden afgestemd (de grondwa- terproblematiek is in provinciale handen). Een ander belangrijk doel van al deze plannenmakerij is betrokke nen beter bij de beleidsvoorbe reiding te betrekken en hun duidelijkheid en inzicht te geven tot in de toekomst te verwach ten beslissingen (maatschappe lijke verantwoording). Tevens is het van belang bij de beleidsbepaling van andere sec toren van overheidszorg, zoals ruimtelijke ordening en milieube leid. Ook de gemeenten vervul len een belangrijke taak. Zij zijn belast met de aanleg en exploi tatie van gemeentelijke riolerin gen die het water aanleveren op het persleidingennet van de wa terschappen. Door gebruik te maken van drukrioleringstelsels kan ook verspreid gelegen be bouwing zoveel mogelijk worden aangesloten. Samenvattend kan worden gesteld dat de provincie een be leidsmatige (hoofdlijnen) en een toeziende functie heeft op dit gebied. De waterschappen ma ken in overleg met elkaar en met belanghebbenden gespecificeer de plannen en voeren deze uit. Ook op het terrein van de water kwantiteit is afstemming van be leid met name tussen gemeenten en waterschappen noodzakelijk. In landelijk gebied, via een stel sel van waterlopen naar een lo- zingspunt, en in stedelijk gebied, zijn de waterschappen belast met de zorg voor de afvoer van water. Het instandhouden van deze waterhuishoudelijke voor zieningen en het handhaven van de vastgestelde streefpeilen zijn hierbij de concrete taken. Zowel in landelijk als in stedelijk gebied is de ontwatering van een perceel een taak voor de eigenaar/gebruiker. Echter om redenen van doelmatigheid is in gebieden met intensieve bebou wing deze opdracht overgeno men door het collectief: de gemeente. Soms, bijvoorbeeld bij het bouw rijp maken van een terrein als een bestemmingsplan moet worden gerealiseerd, liggen werkzaamheden zowel op het gebied van ruimtelijke ordening als op dat van waterhuishou ding. Het onderscheid tussen af watering en ontwatering is dan moeilijk vast te stellen. Over het algemeen geldt dat gemeenten en waterschappen de beste oplossing tegen de laagst moge lijke maatschappelijke kosten moeten kiezen. Ook hier is het elkaar betrekken bij planvorming vereist. De Algemene Vergadering van het waterschap Walcheren komt op vrijdag 27 maart a.s. bijeen in het Polderhuis aan de Groen markt 10 te Middelburg. Aan de orde komt onder meer het voor stel tot het vaststellen van de kaart inzake het onderhoud van waterlopen, het voorstel tot vaststelling van de Legesveror dening waterschap Walcheren 1992, en het voorstel om in te stemmen met het statuut betref fende de financiering van onder zoeken ter verbetering van waterkeringen. De vergadering is openbaar en begint om 10.00 uur. In een vorige editie van deze ru briek maakten wij er melding van dat er een nieuwe regeling komt voor het onderhoud van waterlopen. Dit is enerzijds een gevolg van een wijziging van de reglementering door de Provin cie, anderzijds van een beleids wijziging door het waterschap. In het belang van een goede wa terbeheersing is het noodzakelijk dat de waterlopen op Walcheren regelmatig worden onderhou den. Dit houdt in dat het talud en de bodem van de waterlopen worden schoongemaakt en dat uit de waterlopen specie moet worden verwijderd. Het onder houd is als volgt verdeeld. Het groot onderhoud van waterlopen wordt met ingang van 1993 door en voor rekening van het waterschap uitgevoerd. Dit groot onderhoud omvat het op de voorgeschreven afmetingen, brengen van de waterlopen (het zgn. delven), het herstellen van talud-verschuivingen en waarno- dig aanbrengen van betuiningen. Het klein onderhoud van water lopen berust bij de gebruikers of bij ontbreken daarvan bij de eige naren van de ter weerszijde van de waterloop gelegen gronden. Onder klein onderhoud wordt verstaan het periodiek schoon maken en maaien van bodem en talud van de waterloop alsmede het schoonmaken van buisleidin gen in dammen op zodanige wij ze dat de doorstroming van het water in waterlopen is gewaar borgd. De waterlopen waarvan het klein onderhoud berust bij de gebruikers of eigenaren zijn ge plaatst op kaarten. Deze kaarten hebben onlangs ter inzage gele gen. Naar aanleiding van de ter inzage legging zijn 16 bezwaren ingekomen tegen het opleggen van een onderhoudsplicht. De Algemene Vergadering zal op 27 maart beslissen over de inge brachte bezwaren en de kaarten definitief vaststellen. Leges zijn een éénmalige vergoe ding voor kosten die het water schap maakt in verband met dienstverlening aan individuele burgers. Onder het verlenen van diensten moet worden verstaan het verstrekken van schriftelijke en mondelinge informatie en het verlenen van ontheffingen en vergunningen, zoals bijvoorbeeld voor het aanleggen van een dam of het rechtstreeks lozen van af valwater op oppervlaktewater. Principe: de aanvrager betaalt. Een gedeelte van de kosten voor Het tarief voor het aanvragen van een lozingsvergunning be draagt f 100,—. De financiering betreft o.a. het onderzoek naar de verbetering van reparatie-technieken voor steenzettingen op dijken. - dienstverlening bij ontheffing en vergunningverlening wordt thans verkregen door middel van het innen van een jaarlijkse retri butie. Dit systeem zal worden in getrokken. Omdat het niet billijk is dat de kosten van dienstverle ning via het dijkgeschot en de verontreinigingsheffing worden afgewenteld op alle belastingbe talers wordt de Algemene Verga dering voorgesteld een legesverordening vast te stellen, die het mogelijk maakt dat de lasten voor rekening van de indi viduele aanvrager van de dienst verlening worden gebracht. De meest voorkomende legesbedra gen zijn: - voor het verlenen van mede werking aan het houden van vis- en wielerwedstrijden 40,-. - voor het aanvragen van ont heffing voor het aanleggen van een dam, oprit, bieten opslagplaats, onttrekken van water voor beregening, in planten en bouwen binnen 7-meter strook, etc. f 100,—. - voor het aanvragen van een vergunning tot lozing van huishoudelijk afvalwater op oppervlaktewater f 100,— - voor het afdrukken van kaar ten/tekeningen etc. afhanke lijk van het formaat per stuk min f 2,50. - fotokopieën van archiefstuk ken per stuk f 0,50 - voor inlichtingen uit de wa terschapsleggers a. voor in zage f 5,— en b. voor verstrekking per perceel f 10,-. De legesverordening zal op 1 juni 1992 in werking treden. Het waterschap Walcheren neemt deel aan de Technische Adviescommissie voor de Wa terkeringen. Deze in 1965 door de minister van Verkeer een Wa terstaat ingestelde adviescom missie heeft tot taak de minister te adviseren over alle technisch- wetenschappelijke aspecten die van belang zijn voor de waterke ringen en voor de veiligheid van de door waterkeringen be schermde gebieden. Ter bepaling van de hoogte van de financiële bijdrage die de waterschappen moeten leveren is een statuut opgesteld. De Algemene Verga dering van het waterschap zal worden gevraagd met het sta tuut in te stemmen. Voor 1992 is de bijdrage van het waterschap Walcheren vastgesteld op ca. f 23.000,—. In de begroting 1992 is met de financiële bijdra ge reeds rekening gehouden. 'Waeterproat' is een rubriek van het Waterschap Wal cheren. Voor meer informa tie kunt u terecht bij het Waterschap aan de Groen markt 10 in Middelburg. Tel. 01180-15751 Vragen omtrent onderwer pen uit deze informatieru briek kunt u richten aan de Zeeuwse Waterschapsbond Postbus 179, 4330 AD Middelburg, Tel. 01180-15751 INTERIEUR 3 jaar kwaliteitsgarantie WAARBORG veilige aanbetaling onpartijdige behandeling van geschillen Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 10.00-18.00 uur. Vrijdags koopavond tot 21.00 uur. Zaterdags van 10.00-17.00 uur. Meubelen Woningtextiel Slaapkamers Matrassen Vloerbedekking Zonwering ^^^VUSSINGE^E^MY^R)^^^rE^118'M298£^^^ GLAS Personeelswisselingen, herindelingen van een gebouw, reorganisaties, uitbreidingen Wat er ook verandert, het nieuwe LIPS Eloctro slotsysteem verandert pro bleemloos mee. Zonder dat er sleutels over zijn of slo ten vervangen moeten worden. Want de sleutels van hel Eloctro systeem kunnen op elk gewenst moment in relk gewenst Eloctro slot worden in- of uit- SLOTEN geprogrammeerd Een verbluffend een- Onvoorstelbaar programmeerbaar voudig systeem, met een onvoorstelbaar flexibel aan passingsvermogen. Geen monlageproblemen, geen le vertijden en eindelijk absolute veiligheid in huis Vraag meer informatie over dit duur- zame high-tech hoogstandje bij uw UPS Eloctro dealer. ACHTER DE HOUTTUINEN 12 - MIDDELBURG - TEL. (01180) 3 3011 ijzerwaren bouwbeslag - gereedschappen bouwelementen Irt de nieuwe showroom van Murre-Moens kunt u met eigen ogen zien hoe u kunt goochelen met behulp van onze schuif- en vouwwanden. Voor het opnieuw indelen of tijdelijk veranderen van leef- en werkruimtes leveren wij u een pasklare oplossing. Kom kijken en overtuig uzelf. AFWERKSYSTEMEN ARNESTEINWEG 23 - MIDDELBURG TELEFOON 01180-37005, FAX 01 180-13478

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 13