yuu
Wijzigingen
aan de
BMW-top
OVER^
Verstopte binnenstad?
ROVER 800
uw rover dealer
voor Walcheren
E N TON
Autoverkopen
1991 succesvol
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe
Walcheren B.V.
P. Goedbloed, off. vert. Stiba.
Th. Louisse, Louisse
Midlease B.V.
J.A. Dijkwel, Dijkwel
Vlissingen B.V.
J. Richter, Autobedrijf
Van Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en
Autorama Walcheren.
Redaktie: Tony Vos.
Eindredaktie: A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Prestaties
Derde jaargang, nummer 5
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
De Engelse automobielindustrie
heeft verschillende stadia doorge
maakt. Van de enorme merkenflo-
ra en - fauna is nog maar weinig
overgebleven, terwijl ook de stijl
volle uitstraling overboord werd
gegooid. Rover heeft echter begre
pen dat deze specifieke uitstraling
van weleer nu juist voor het nodi
ge onderscheid ten opzichte van
de concurrentie kan zorgen. We
reden met de ingrijpend gewijzigde
Rover 800.
Historie
Motoren
Uitrusting
#Theo Louise
Woensdag 4 maart 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Het Zuidduitse merk BMW presenteert op de
Autosalon van Genève tegelijkertijd twee be
langrijke wijzigingen in de top van haar pro
gramma. De in 1988 geïntroduceerde
sportieve BMW M5 is na een belangrijke reeks
wijzigingen nog aggressiever uit de bus geko
men. Daarnaast doet een volledig nieuwe mo
tor met 8 cylinders in V-vorm zijn opwachting
in de grote 7-serie.
Vier jaar na zijn verschijning wordt de M5 een
trapje hoger gezet. Uiteraard zijn de verande
ringen aan het model weer het werk van
BMW Motorsport GmbH. De veranderingen
aan de motor hebben vooral geleid tot een ho
ger koppel, terwijl de uitrusting verder werd
uitgebreid met een elektronisch geregeld on
derstel. De BMW M5 had in zijn eerste gene
ratie onder de niet turbomotoren het hoogste
specifieke vermogen en specifiek koppel.
Naast het verhogen van het koppel stond het
voldoen aan de toekomstige, strengere milieu-
eisen voorop. Het maximale koppel van de 6-
pitter steeg van 360 naar 400 Nm en wordt
als voorheen bij 4750 tr/min bereikt. Al vanaf
1800 tr/min is zo'n 300 Nm beschikbaar, wat
de enorme souplesse illustreert. Om dit te be
reiken was onder andere een verhoging van
de cylinderinhoud nodig van 3,6 naar 3,8 liter
door het vergroten van zowel de boring als de
slag. Het vermogen steeg hierdoor van 315
naar 347 pk bij 6900 tr/min.
De prestaties werden uiteraard navenant be
ter. Zo trekt de 1645 kg wegende sportsedan
in 5,9 seconden van 0 tot 100, maar blijft de
topsnelheid op 250 km/u begrensd. Klanten
die dit allemaal nog niet genoeg vinden, kun
nen een zogenaamd Nurnburgring-pakket
bestellen bestaande uit een dikkere achtersta
bilisator, 9x17 inch wielen achter en een
sport-servotronic stuurbekrachtiging. De nieu
we M5 is uiterlijk te herkennen aan de
vijfspaaks velgen. De 7-serie heeft er een mo
torvariant bij in de vorm van een geheel alumi
nium V8 met 4 kleppen per cylinder. In de
730i vinden we nog steeds de 188 pk 6 cylin
der lijnmotor. Hetzelfde model kan echter ook
met een 218 pk V8 worden besteld. De 3 liter
V8 heeft een fors koppel van 290 Nm bij
4500 tr/min. Daarnaast is er ook een 4 liter
V8 voor de BMW 740i. Deze sterke variant le
vert 286 pk en is goed voor een koppel van
400 Nm bij 4500 tr/min. Beide achtpitters on
derscheiden zich uiterlijk door de brede grille
van de 750iL. De twaalf cylinder is echter op
dit punt weer duidelijk te herkennen door het
gebruik van verchroomde spijlen. De 730i V8
heeft een handgeschakelde vijfbak, maar kan
tegen meerprijs worden voorzien van een vijf-
versnellingsautomaat, die we weer standaard
op de 740i vinden. Net als bij de 750i kan ook
van de 740i een elf centimeter verlengde ver
sie worden aangeschaft. De motoren leveren
uitstekende prestaties zoals een top van
233/240 km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 8,5/7,4 seconden.
Noordmonsterweg 4
Middelburg
Tel. 01180-36815
Moolenaar
Grandeur teruggevonden
De in 1986 gepresenteerde grote Rover
800 werd ontwikkeld op dezelfde basis
als de toenmalige Honda Legend. De sta
tige vierdeurs koets kon echter de Rover
rijder die de vijfdeurs SD1 (3500 e.d.) ge
wend was niet bekoren. De te late intro
ductie van het vijfdeurs model kon daar
maar in beperkte mate verandering in
brengen. Ondanks uitstekende eigen
schappen moest daarom het Rover top
model weer de grandeur krijgen, die we in
het verleden van het merk gewend zijn
geweest.
Dat de nieuweling gebaseerd is op het be
staande model is direkt duidelijk, al is de uit
straling voornamer geworden. De
ontwerpafdeling heeft zich verdiept in de ei
gen historie en kwam zo tot een moderne in
terpretatie van de jarenlang gebruikte
chromen grille. Het lage front is niet alleen dy
namischer vanwege de grille maar ook door
een fraai in het geheel passende motorkap,
meegespoten bumpers en bollere spatscher-
men. Overigens is de hele auto boller gewor
den. Opvallend is hierbij ook de afgeronde
vorm van het laatste zijruitje. Alhoewel de
800 in z'n geheel bijzonder geslaagd is, mag
de achtersteven als het minst fantasievol ge
kenschetst worden. Een deel van de achter
lichten gaat met de kofferklep omhoog en
zorgt zo voor een brede en lage laadopening.
De spil in het programma blijft duidelijk het
sedanmodel met zijn voorname uitstraling. De
hatchback, die er ook mag wezen, wordt
slechts in twee basisversies aangeboden. Ook
bij het interieurontwerp werd van de bestaan
de basis uitgegaan. Zo is de vormgeving van
het dashboard nagenoeg gelijk gebleven al
wordt nu veel meer gebruik gemaakt van wor-
telnotehout. De middenconsole is wel nieuw.
Zeer opvallend is het veiligheidsstuurwiel met
een dik stootkussen. Binnen afzienbare tijd
kan hierin ook een airbag worden opgeno
men. Een groot compliment moet gegeven
worden aan de sterk verbeterde stoelen. In de
vorige serie was er weinig reden tot klagen,
maar wat betreft comfort en ondersteuning
van de verschillende lichaamsdelen is het
nieuwe meubilair superieur.
Andere nieuwe elementen zijn de 60/40 neer-
klapbare achterbank, de multifunctionele be
dieningshendels en de grote opbergvakken.
Het motorenprogramma omvat aan de basis
een nieuwkomer in de vorm van de T-16, een
4 cylinder 2 liter met 4 kleppen per zuiger. Uit
gaande van de bestaande M-serie motor le
vert de nieuwe krachtbron met 136 pk iets
minder vermógen, maar heeft een betere ver
De vernieuwde Rover 800 is een auto met bij
zonder veel stijl. Hij zal met name van wege
zijn comfort, rijke uitrusting en zijn specifieke
uitstraling concurrentie moeten bieden tegen
de gevestigde orde in de hogere zakenklasse.
Rover Nederland hoopt op jaarbasis manimaal
zo'n 450 exemplaren van de nieuweling af te
zetten. Er is overigens sprake van de komst
van een exclusieve coupé op basis van dit mo
del.
deling van het koppel, zodat van een grotere
soeplesse sprake is. De 2 liter kan ook met
een turbocompressor worden besteld, goed
voor 180 pk. In prestaties is deze 'snelle jon
gen' de ongeblazen versie de baas. De turbo
haalt een top van 225 km/u tegen 202 km/u
voor de 2.0 terwijl het sprintje van 0 tot 100
in respectievelijk 8,5 en 10,2 seconden wordt
volbracht. Een juweel van een motor blijft de
2.7 liter V6 van Honda-origine. De prestatiecij
fers van deze 169 pk leverende 6-pitter doen
nauwelijks onder voor de turbo: top 214 km/u
en 0-100 in 8,9 seconden. De V6 kan ook met
een automatische viertrapsautomaat worden
aangeboden, terwijl ook de komst van een au
tomaat op de 2 liter niet onmogelijk is. De V6
is krachtig, zeer soepel en vooral uitermate
stil. Een laatste motorvariant heeft tot nu toe
vanuit de markt onterecht weinig aandacht
gekregen, en dat is de 2.5 liter turbodiesel.
Deze krachtbron wordt door Rover in Italië bij
VM gekocht. Met 118 pk heeft ie voldoende
kracht in huis voor een forse top van 190
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3
seconden. Aan deze diesel is ten opzichte van
het vorige model weinig veranderd, maar dat
was ook nauwelijks nodig. De 825 D is snel,
zeer comfortabel en stil en behoort zodoende
tot de meest uitgebalanceerde types uit de
vernieuwde 800-reeks.
turbo heeft een geheel eigen uitrustingsni
veau met sportieve details, die vooral in het in
terieur te vinden zijn. Als absolute top vinden
we de 827 Si met lichtmetalen velgen, een
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die
helaas wat nadrukkelijk aanwezig is, cruise-
control, elektrische stoel verstelling met ge
heugen, 8 luidsprekers, airco en lederen
bekleding.
De auto's zullen in de loop van maart bij de
dealers arriveren. De 820i 5-deurs gaat onge
veer f.5 7.000,= kosten. De 4-deurs 820 Si
moet zo'n f.64.000,= gaan opleveren, terwijl
de richtprijs voor de turbo f. 70.000,= be
draagt. De 825 D en 827 Si gaan respectieve
lijk f.69.000,= en f.91.000,= kosten.
De Rai heeft zojuist de officiële verkoopcijfers
van personenauto's in 1991 bekend gemaakt.
In totaal werden er 490.407 auto's verhan
deld en in Nederland op kenteken gezet. Dit
lijkt minder dan het aantal van 502.671 die
vorig jaar van de hand gingen. De Rai heeft
echter in 1991 een gewijzigde manier van ad
ministreren ingevoerd. Auto's die na het op
kenteken zetten weer worden geëxporteerd
tellen niet meer mee. Dit zijn er per jaar zo'n
15 tot 20.000 zodat er gesproken kan wor
den van een lichte stijging van de personen-
automarkt in ons land. Nederland toont zich
hierbij zeer stabiel, terwijl er in de meeste
Europese landen een forse terugval te noteren
viel. De Rai verwacht voor 1992 een verdere
lichte stijging. Natuurlijk verschillen de resul
taten per merk sterk. Achter de verkoopaan
tallen over 1991 zijn tussen haakjes de
aantallen van 1990 vermeld.
1. General Motors: 68.318 (73.176)
2. PSA (Peug/Citr): 59.217 (64.251)
3. Ford: 49.540 (47.547)
4. VW/Audi: 43.829 (50.601)
5. Nissan: 31.551 (29.337)
6. Mazda: 28.964 (27.310)
7. Renault: 28.278 (27.025)
8. Toyota: 25.080 (27.254)
9. Fiat: 24.812 (23.131)
10. Volvo: 21.019 (24.255)
11. Suzuki: 15.839 (16.066)
12. BMW: 11.969 (9.562)
13. Mitsubishi: 10.426 (12.009)
14. Mercedes-Benz: 9.731 (10.339)
15. Daihatsu: 9.383 (8.127)
16. Alfa Romeo: 8.900 (6.895)
17. Honda: 8.330 (9.030)
18. Seat: 7.862 (8.625)
19. Hyundai: 5.935 (4.270)
20. Subaru: 5.296 (4.935)
De overige merken verkochten minder dan
vijfduizend auto's: Rover 4.513, Lada 2.991,
Chrysler 2.604, Lancia 2.111, Saab 1.555,
Skoda 1.314, Jaguar 303, FSO 131, Porsche
98, Yugo 78, Maserati 32 en Ferrari 27.
De M5 3.6 liter van BMW.
Het leveringsprogramma start bij de 820 i
aanvankelijk uitsluitend als hatchback, maar
later ook als sedan. De uitrusting is echter al
een topmodel waardig met centrale vergren
deling met afstandbediening, verwarmde
sproeiers, elektrisch bediende voorportierrui-
ten, elektrisch verwarmde en bediende bui
tenspiegels, een anti-diefstalalarm, 6
luidsprekers, antenne in de achterruit, verstel
baar stuur, getint glas en natuurlijk stuurbe
krachtiging. Dezelfde uitvoering wordt ook
geleverd in de 825 D hatchback. Een trapje
hoger vinden we 820 Si en 825 SD sedan
met als extra's elektrisch bediende ruiten ach
terin, andere bekleding, wortelnotehouten pa
nelen op de portieren en een elektrisch
bediend schuif/kanteldak. Ook wordt vanaf de
S-uitrusting standaard ABS aangeboden. De
De overheid is op vele manieren met het
autoverkeer in onze steden bezig, leder
weldenkend mens zal begrijpen dat een
sturend beleid noodzakelijk is. Als inwo
ner van Middelburg moet mij van het hart
dat dit in de praktijk niet altijd even goed
lukt! U kent dat allemaal wel. Je moet
een paar zaken in de stad regelen en dat
moet dan met de auto; in de Geere een
lamp ophalen, dan naar het Walplein een
tevee voor reparatie wegbrengen en in de
Gravenstraat de net gerepareerde fiets
ophalen.
Nou, dan ben je in Middelburg wel een
stiefkwartiertje zoet. Het éénrichtings
verkeer zorgt er voor dat wat hemels
breed 300 meter uit elkaar ligt, per auto
een kruip-door-strip-door is van drie kilo
meter. Vervolgens staan langparkeerders
op de plekken waar volgens mij het win
kelend publiek pakweg een kwartiertje of
wat mij betreft een half uur zou moeten
kunnen staan.
Sturend beleid? Dat zou zijn als langpar
keerders een vaste plek krijgen toegewe
zen en dat het winkelende publiek meer
kansen krijgt om zijn auto even te parke
ren in de buurt van de winkel waar het
moet zijn. En nu ik toch bezig ben: kan
dat bordje vol van de parkeerplaatsen
niet wat eerder worden aangegeven. Nu
sta je voor een voldongen feit en zoek je
in de middeleeuwse doolhof van Middel
burg naar een plekje vrije ruimte.