G U;W H0FNVWS1 Janssens Vlissingen BV WAT ZIT DE EKONOMIE TOCH MOOI IN ELKAAR. Hij Wil Het Schoon Houden. VW GOLF CL 1.9 DIESEL AUTORIJLES? TRAMPER GOES B.V. TRAMPER VLISSINGEN AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. Peugeot ioó. Een Mirakels Maatje. LANGE LEVERTIJD? NU RIJDEN! President Rooseveltlaan 745, Vlissingen. Tel. 01184-12008 P| PEUGEOT ONTDEK HET GROTE VOORDEEL VAN DE KOMPLETE VECTRA FRISCO! Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100 V/h Louisse Middelburg DE OPEL VECTRA FRISCO kFE Profiel Stootrand Vierwielbesturing Woensdag 26 februari 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 WAVAWAVAVAVAWAVAVAVWAW.V\VAV.V.W.VW Tornado rood, 3-deurs, stuurbekr. (nw. model) ongekentekende, schadevrije auto, normale fabrieksgarantie. Werkplaats: Hobeinstraat, 01184-12610 Showroom: Gildeweg (t.o. Miro), 01184-10406, Vlissingen B0VAG Autobedr. - inruil - financiering ImLI dynamisch oi'\x i:<; mietert UlHutisM toto' nat Haart aa tul lartUad. HKMn e» Sctaaaiaa Verrijn Sluarlweg 6, Goes, telefoon 01100-30768 Mercuriusweg 29. Vlissingen, telefoon: 01184-19051 Prijs Nader Overeen Te Komen. Wie een klein beetje koopmansbloed door de aderen heeft vloei en, weet direkt dat hij hier zaken kan doen. Met als MITSUBISHI J - MOTORS mzet de Colt personenauto, in al zijn uitvoeringen. Interessanter voor u is echter de wetenschap, dat u kunt rekenen op een extra bedrag op de normale inruilsom voor uw huidige auto. Of een premie in de vorm van accessoires; een trekhaak, radio/CD-speler of een zonnedak, bijvoorbeeld. Wat het wordt, hangt van uw wensen en handelsgeest af. Waar u wel van uit kunt gaan, is dat de spreekwoordelijke "Hollandse zuinigheid" niet in ons woordenboek voorkomt. Nog een zekerheid is dat een proefrit in de Colt u aangenaam zal verrassen. Niet alleen qua prestaties, ook wat betreft het komfort, de souplesse van de versnellingsbak, veiligheid en per- fekte afwerking. p.n.o.t.k. Dat de Colt bovendien een op en top betrouwbare auto is, hebben konsumenten- onderzoeken inmiddels uitge breid aangetoond. En als u daarbij weet dat wij nu een royale bui hebben, kunt u maar beter niet wachten tot die over is Mitsubishi. De Gestaalde Perfeklie. Inc. drie jaar Multigarantie/Imer-Euro Service. Prijs- en modelwijzi gingen voorbehouden. De Opel Vectra Frisco laat zien hoe helder ekonomisch denken in elkaar steekt. Véél waar voor uw geld. En dat is eigenlijk nog zacht uit gedrukt, als u denkt aan de fantastische kom pleetheid van de Vectra Frisco in relatie tot zijn uiterst sympathieke prijs. Gaat u maar na. De Opel Vectra is van huis uit al behoor lijk aangekleed, maar de Frisco-uitvoering doet daar nog een riante schep bovenop. Met centrale deurvergrendeling en anti- diefstalsysteem. Met buitenspiegels in de kar- Afgebeeld: de Vectra Frisco 4-deurv rosseriekleur en een set sportieve velgen. Met een in delen neerklapbare achterbank, voorzien van armsteun en uiterst praktisch skiluik. Met speciale antracietkleurige Frisco-bekleding. Met Frisco-striping en -badge... Een pakket extra's waarvoor u slechts een gering bedrag betaalt. U ziet, de ekonomie zit soms heel mooi in elkaar. Een proefrit zal u dat bewijzen. Wij heten u alvast van harte welkom. De Vectra Frisco is snel leverbaar, vanaf 34.950,-. Prijzen inclusief B.T.W., exclusief kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden. Kalverstraat 1, Middelburg, telefoon 01180-25851 Honda Prelude als Verhoog uw slagingskans en gebruik het unieke praktijkboekje "Rijles". Een bestseller in Nederland en België. Vraag er uw rijschool om' Met Pen Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af! Sensueel genoegen S'Agaro - Honda heeft er een gewoonte van gemaakt haar modellen via een strak schema te vervangen, of het betreffende type nu wel of niet aan vervanging toe is. Wat lijnvoering betreft wijst een nieuwe generatie vaak sterk op de voorganger terug en moesten we de noviteiten vooral op technisch vlak zoeken. Met de vierde verschijningsvorm van de Prelu de heeft Honda echter in één keer afgerekend met het imago van de voorgangers. De nieu we Prelude is wederom een 2 2 coupé ech ter met, zoals Honda het zelf noemt, een sensueel gevormde koets. We reden met de 2.3 injectie met vierwielbesturing. Zonder te generaliseren, moet worden opge merkt dat de voorgaande Prelude-modellen vooral een wat ouder publiek aanspraken, ter wijl de concurrenten in dit segment vrijwel al lemaal op een jongere leeftijdsgroep gericht zijn. Met de nieuwe Prelude kan Honda de concurrentie nu recht in de ogen kijken. Het resultaat is een 4.40 meter lange tweedeurs coupé met een vanuit alle hoeken gezien aan trekkelijke en gedurfde vormgeving. Het front is mooi, aggressief en sportief tege lijk. De dubbele koplampen bevinden zich ach ter één glas, zodat de klaplampen definitief verleden tijd zijn. Naast de lichtunits bevinden zich twee kleine luchtsleuven, terwijl het over grote deel van de koellucht via de bumper de radiator moet bereiken. De Prelude is met 1,29 meter behoorlijk laag en met 1,76 meter zeer breed en zo oogt hij ook als ie in de bin nenspiegel gezien komt aanrijden. Het profiel kenmerkt zich door de vrij lage neus, het grote portier, een klein zijruitje en een hoge achter steven. Aan de achterkant vinden we een nor maal kofferdeksel, die een bagageruimte van 278 liter afschermt. De hoge, forse achterlich ten doen in de verte denken aan de Jaguar XJS. De Prelude ziet er gelikt uit met mee- gespoten bumpers, buitenspiegels en portier grepen, keurig en zeker niet opzichtige lichtmetalen velgen en standaard op alle mo dellen het elektrisch schuif/kanteldak. Het in terieur is haast net zo opwindend als de buitenkant. Honda toont zich voor de zo veelste maal bijzonder fantasievol wat betreft het dashboardontwerp. Aan de uiteinden zijn de speakers voor de radio aangebracht. Daar tussen bevindt zich over de hele breedte van de auto een zwarte balk. Hierin zijn ter hoogte van het stuur duidelijk de snelheidsmeter en toerenteller ondergebracht. Wordt de con tactsleutel omgedraait dan blijken op andere plaatsen digitaal de brandstof- en tempera tuurmeter aanwezig te zijn, terwijl verder ook de controlelampjes en het digitale klokje in de balk zijn opgenomen. Direkt hieronder zit een dikke stootrand die behoorlijk ver het interieur indringt. Hierdoor zit je als bestuurder ver van de instrumenten af, wat aan de ene kant een veilig gevoel geeft, maar van de andere kant best wennen is. De afleesbaarheid kan namelijk beter. De knopjes voor de elektrische raam- en spiegel- bediening zijn boven in de portieren opgeno men, terwijl de verwarming en ventilatie op de console worden geregeld. Heel ingenieus zijn Een auto gaat gemiddeld tien jaar mee. Waarna hij doorgaans dient te worden afge- schreven en afgevoerd. Voor de Peugeot 106 betekent dit echter niet het einde van de rit. Maar opnieuw een moment om te bewijzen dat hij het schoon wil houden. Het basismateriaal van deze Peugeot is namelijk zo gekozen, dat vrijwel de complete auto geschikt is voor hergebruik. Vanzelfsprekend wacht hij niet tot dat laatste moment om het schoon te houden. Het hegint namelijk al tijdens het produktieproces Waar in het geheel geen gebruik wordt gemaakt van schadelijke stoffen als cadmium en asbest. En het gaat verder zodra u instapt. Zijn zeer lage luehtweerstand, het gunstige gewicht en de zuinige motor, standaard voorzien van een drie-weg katalysator met lamlxla-sondc, zorgen voor een uitermate vriendelijk brandstofbeleid. De Peugeot 106 is. kortom, dan ook 'n mirakels maatje met een schoon geweten. Verkrijgbaar in uitrustingsniveaus, met 3 typen motoren, in fraaie kleuren, reeds vanaf 21.150,-. Wilt u hem echt leren kennen, dan staat hij bij ons klaar voor een proefrit. rijles praktijkboek ri|Dewi|S b bovendien in ieder portier twee instelbare uit stroomopeningen ondergebracht. De twee stoelen zijn enigszins kuipvorming en hebben aangebouwde hoofdsteunen. De zitting is niet al te lang, maar er wordt meer dan voldoende steun geboden. De nieuwe Prelude heeft lan ge, maar ondiepe portierbakken en een dash boardkastje waar echt niets meer dan een instructieboekje in kan worden opgeborgen. Dit wordt echter direct goed gemaakt door een enorm, met de sleutel afsluitbaar vak tus sen de stoelen in. Dat de Prelude een echte 2 2 is, blijkt al snel als je voorin gezeten ach terom kijkt. De keurig voorgevormde zitplaat sen achterin geven slechts plaats aan kleine kinderen die vanwege hun geringe lengte de benen niet over de rand van de zitting steken. Honda mikt met deze Prelude ook duidelijk op jonge mannen en tweepersoons huishoudens. Het spreekt voorzich dat Honda weer werk gemaakt heeft van de techniek. De Prelude komt met twee motoren op de markt. Aan de basis staat de bekende Accord-motor met 2 li ter inhoud, 16 kleppen en een vermogen van 133 pk. Met een kentekengewicht van 1193 kg is deze auto goed voor een top van 201 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden. Haast als vanzelfsprekend heeft deze auto voor en achter Honda's eigen dou ble wishbone wielophanging die een bijzonder neutraal weggedrag tot gevolg heeft. Het gaat hier immers om een voorwielaandrijver. Stan daard beschikt de Prelude 2.0 over een hand- geschakelde vijfbak, maar kan ook als automaat worden besteld. De tweede motorisering zit met 160 pk ruimer in het vermogen. Het is een nieuwe 2.3 liter, die zich net als de 2.0 kenmerkt door stille en soepele loopeigenschappen, ten gevolge van de twee gemonteerde balansassen. Bij ver doortrekken in de versnellingen is pas een sportief roffeltje waarneembaar. Natuurlijk heeft de 2.3 een hoger prestatieniveau met een top van 215 km/u en een acceleratie in 7,7 seconden. De 2.3i kan alleen met vijfbak worden uitgerust. De duurste uitvoering van de nieuwe Honda Prelude heeft standaard een airbag, cruise-control en vierwielbesturing. Honda presenteerde 4WS voor het eerst op het vorige Prelude-model. Het meer geavan ceerde systeem in het nieuwe model baseert zijn werking op de wagensnelheid, snelheid van sturen en de hoek van sturen. Tot zo'n 30 km/u is vierwielbesturing erg handig bij het keren op de weg en inparkeren. Op de snel weg zorgt het systeem voor een bijzonder sta biel passeer- en bochtengedrag. Echter precies hiertussenin en vooral op bochtige tra jecten toont 4WS zich als een verraderlijk ac cessoire. Het aanvankelijk rechtuit willen van deze voorwielaandrijver kan onverwacht om slaan in het uitbreken van de achterkant, vooral als de ondergrond nog wat zacht of nat is. Vreemd is ook dat je niet gewend bent aan het bijzetten van de achterzijde, zodat het een effect kan hebben op de maag. Al bij al doet de vierwielbesturing beslist afbreuk aan de verdere uitstekende kwaliteiten van de nieuwe Prelude. Het aanschaffen van deze voorzie ning moet dan ook ten sterkste worden afge raden. De nieuwe Honda Prelude wordt bij de dealers in ons land verwacht in de tweede helft van maart. Dan zal ook het volledige pro gramma beschikbaar zijn. Honda Nederland verwacht in het eerste jaar zo'n 500 eenhe den te kunnen verkopen, al zou dat makkelijk meer kunnen worden. De nieuwe Prelude is bovendien behoorlijk concurrerend geprijsd. De 2 liter, die al bijzonder compleet en snel is, gaat f 52.890,— kosten. De 2.3i vergt een in vestering van f 63.690,— terwijl de versie met vierwielbesturing, airbag en ABS op f 68.190,— uitkomt. Overigens zijn de airbag en het ABS-systeem op de 2.3 ook los ver krijgbaar. De nieuwe Honda Prelude is een verrassende nieuwkomer met een meer dan aantrekkelijk uiterlijk, uitstekende prestaties en een fantasievolle interieuraankleding. Met de kwaliteit van Honda zit het wel goed, ter wijl op technisch vlak de Prelude een uitschie ter is. De enige kritiek treft de vierwielbesturing, die gelukkig als extra wordt aangeboden.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 21