G
U;W
H0FNVWS1
Janssens Vlissingen BV
WAT ZIT
DE EKONOMIE TOCH
MOOI IN ELKAAR.
Hij Wil Het Schoon Houden.
VW GOLF CL 1.9 DIESEL
AUTORIJLES?
TRAMPER GOES B.V.
TRAMPER VLISSINGEN
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
Peugeot ioó.
Een Mirakels Maatje.
LANGE LEVERTIJD? NU RIJDEN!
President Rooseveltlaan 745, Vlissingen. Tel. 01184-12008
P| PEUGEOT
ONTDEK HET GROTE VOORDEEL VAN DE KOMPLETE VECTRA FRISCO!
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100
V/h Louisse Middelburg
DE OPEL VECTRA FRISCO
kFE
Profiel
Stootrand
Vierwielbesturing
Woensdag 26 februari 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
21
WAVAWAVAVAVAWAVAVAVWAW.V\VAV.V.W.VW
Tornado rood, 3-deurs, stuurbekr. (nw. model) ongekentekende,
schadevrije auto, normale fabrieksgarantie.
Werkplaats: Hobeinstraat, 01184-12610
Showroom: Gildeweg (t.o. Miro),
01184-10406, Vlissingen
B0VAG Autobedr. - inruil - financiering
ImLI dynamisch oi'\x i:<;
mietert UlHutisM toto' nat
Haart aa tul lartUad.
HKMn e» Sctaaaiaa
Verrijn Sluarlweg 6, Goes, telefoon 01100-30768
Mercuriusweg 29. Vlissingen, telefoon: 01184-19051
Prijs Nader Overeen Te Komen. Wie een klein
beetje koopmansbloed door de aderen heeft vloei
en, weet direkt dat hij hier zaken kan doen. Met als
MITSUBISHI J -
MOTORS mzet de Colt personenauto, in al zijn uitvoeringen.
Interessanter voor u is echter
de wetenschap, dat u kunt
rekenen op een extra bedrag
op de normale inruilsom voor
uw huidige auto.
Of een premie in de
vorm van accessoires; een
trekhaak, radio/CD-speler of een zonnedak, bijvoorbeeld. Wat
het wordt, hangt van uw wensen en handelsgeest af.
Waar u wel van uit kunt gaan, is dat de spreekwoordelijke
"Hollandse zuinigheid" niet in ons woordenboek voorkomt.
Nog een zekerheid is dat een proefrit in de Colt u aangenaam
zal verrassen. Niet alleen qua prestaties, ook wat betreft het
komfort, de souplesse van de versnellingsbak, veiligheid en per-
fekte afwerking.
p.n.o.t.k.
Dat de Colt bovendien
een op en top betrouwbare
auto is, hebben konsumenten-
onderzoeken inmiddels uitge
breid aangetoond.
En als u daarbij weet dat
wij nu een royale bui hebben, kunt u maar beter niet wachten
tot die over is Mitsubishi. De Gestaalde Perfeklie.
Inc. drie jaar Multigarantie/Imer-Euro Service. Prijs- en modelwijzi
gingen voorbehouden.
De Opel Vectra Frisco laat zien hoe helder
ekonomisch denken in elkaar steekt. Véél waar
voor uw geld. En dat is eigenlijk nog zacht uit
gedrukt, als u denkt aan de fantastische kom
pleetheid van de Vectra Frisco in relatie tot zijn
uiterst sympathieke prijs. Gaat u maar na.
De Opel Vectra is van huis uit al behoor
lijk aangekleed, maar de Frisco-uitvoering doet
daar nog een riante schep bovenop.
Met centrale deurvergrendeling en anti-
diefstalsysteem. Met buitenspiegels in de kar-
Afgebeeld: de Vectra Frisco 4-deurv
rosseriekleur en een set sportieve velgen. Met
een in delen neerklapbare achterbank, voorzien
van armsteun en uiterst praktisch skiluik. Met
speciale antracietkleurige Frisco-bekleding. Met
Frisco-striping en -badge...
Een pakket extra's waarvoor u slechts een
gering bedrag betaalt. U ziet, de ekonomie zit
soms heel mooi in elkaar. Een proefrit zal u dat
bewijzen.
Wij heten u alvast van harte welkom. De
Vectra Frisco is snel leverbaar, vanaf 34.950,-.
Prijzen inclusief B.T.W., exclusief kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden.
Kalverstraat 1, Middelburg, telefoon 01180-25851
Honda Prelude als
Verhoog uw slagingskans en
gebruik het unieke
praktijkboekje "Rijles". Een
bestseller in Nederland en
België.
Vraag er uw rijschool om'
Met Pen Boer
Verkeersleermiddelen bent
u beter af!
Sensueel genoegen
S'Agaro - Honda heeft er een gewoonte van
gemaakt haar modellen via een strak schema
te vervangen, of het betreffende type nu wel
of niet aan vervanging toe is. Wat lijnvoering
betreft wijst een nieuwe generatie vaak sterk
op de voorganger terug en moesten we de
noviteiten vooral op technisch vlak zoeken.
Met de vierde verschijningsvorm van de Prelu
de heeft Honda echter in één keer afgerekend
met het imago van de voorgangers. De nieu
we Prelude is wederom een 2 2 coupé ech
ter met, zoals Honda het zelf noemt, een
sensueel gevormde koets. We reden met de
2.3 injectie met vierwielbesturing.
Zonder te generaliseren, moet worden opge
merkt dat de voorgaande Prelude-modellen
vooral een wat ouder publiek aanspraken, ter
wijl de concurrenten in dit segment vrijwel al
lemaal op een jongere leeftijdsgroep gericht
zijn. Met de nieuwe Prelude kan Honda de
concurrentie nu recht in de ogen kijken. Het
resultaat is een 4.40 meter lange tweedeurs
coupé met een vanuit alle hoeken gezien aan
trekkelijke en gedurfde vormgeving.
Het front is mooi, aggressief en sportief tege
lijk. De dubbele koplampen bevinden zich ach
ter één glas, zodat de klaplampen definitief
verleden tijd zijn. Naast de lichtunits bevinden
zich twee kleine luchtsleuven, terwijl het over
grote deel van de koellucht via de bumper de
radiator moet bereiken. De Prelude is met
1,29 meter behoorlijk laag en met 1,76 meter
zeer breed en zo oogt hij ook als ie in de bin
nenspiegel gezien komt aanrijden. Het profiel
kenmerkt zich door de vrij lage neus, het grote
portier, een klein zijruitje en een hoge achter
steven. Aan de achterkant vinden we een nor
maal kofferdeksel, die een bagageruimte van
278 liter afschermt. De hoge, forse achterlich
ten doen in de verte denken aan de Jaguar
XJS. De Prelude ziet er gelikt uit met mee-
gespoten bumpers, buitenspiegels en portier
grepen, keurig en zeker niet opzichtige
lichtmetalen velgen en standaard op alle mo
dellen het elektrisch schuif/kanteldak. Het in
terieur is haast net zo opwindend als de
buitenkant. Honda toont zich voor de zo
veelste maal bijzonder fantasievol wat betreft
het dashboardontwerp. Aan de uiteinden zijn
de speakers voor de radio aangebracht. Daar
tussen bevindt zich over de hele breedte van
de auto een zwarte balk. Hierin zijn ter hoogte
van het stuur duidelijk de snelheidsmeter en
toerenteller ondergebracht. Wordt de con
tactsleutel omgedraait dan blijken op andere
plaatsen digitaal de brandstof- en tempera
tuurmeter aanwezig te zijn, terwijl verder ook
de controlelampjes en het digitale klokje in de
balk zijn opgenomen.
Direkt hieronder zit een dikke stootrand die
behoorlijk ver het interieur indringt. Hierdoor
zit je als bestuurder ver van de instrumenten
af, wat aan de ene kant een veilig gevoel
geeft, maar van de andere kant best wennen
is. De afleesbaarheid kan namelijk beter. De
knopjes voor de elektrische raam- en spiegel-
bediening zijn boven in de portieren opgeno
men, terwijl de verwarming en ventilatie op de
console worden geregeld. Heel ingenieus zijn
Een auto gaat gemiddeld tien jaar mee.
Waarna hij doorgaans dient te worden afge-
schreven en afgevoerd.
Voor de Peugeot 106 betekent dit
echter niet het einde van de rit. Maar
opnieuw een moment om te bewijzen dat
hij het schoon wil houden.
Het basismateriaal van deze Peugeot
is namelijk zo gekozen, dat vrijwel de
complete auto geschikt is voor hergebruik.
Vanzelfsprekend wacht hij niet tot dat
laatste moment om het schoon te houden.
Het hegint namelijk al tijdens het
produktieproces Waar in het geheel geen
gebruik wordt gemaakt van schadelijke
stoffen als cadmium en asbest.
En het gaat verder zodra u instapt.
Zijn zeer lage luehtweerstand, het gunstige
gewicht en de zuinige motor, standaard
voorzien van een drie-weg katalysator met
lamlxla-sondc, zorgen voor een uitermate
vriendelijk brandstofbeleid.
De Peugeot 106 is. kortom, dan ook 'n
mirakels maatje met een schoon geweten.
Verkrijgbaar in uitrustingsniveaus,
met 3 typen motoren, in fraaie kleuren,
reeds vanaf 21.150,-.
Wilt u hem echt leren kennen, dan
staat hij bij ons klaar voor een proefrit.
rijles
praktijkboek
ri|Dewi|S b
bovendien in ieder portier twee instelbare uit
stroomopeningen ondergebracht. De twee
stoelen zijn enigszins kuipvorming en hebben
aangebouwde hoofdsteunen. De zitting is niet
al te lang, maar er wordt meer dan voldoende
steun geboden. De nieuwe Prelude heeft lan
ge, maar ondiepe portierbakken en een dash
boardkastje waar echt niets meer dan een
instructieboekje in kan worden opgeborgen.
Dit wordt echter direct goed gemaakt door
een enorm, met de sleutel afsluitbaar vak tus
sen de stoelen in. Dat de Prelude een echte
2 2 is, blijkt al snel als je voorin gezeten ach
terom kijkt. De keurig voorgevormde zitplaat
sen achterin geven slechts plaats aan kleine
kinderen die vanwege hun geringe lengte de
benen niet over de rand van de zitting steken.
Honda mikt met deze Prelude ook duidelijk op
jonge mannen en tweepersoons huishoudens.
Het spreekt voorzich dat Honda weer werk
gemaakt heeft van de techniek. De Prelude
komt met twee motoren op de markt. Aan de
basis staat de bekende Accord-motor met 2 li
ter inhoud, 16 kleppen en een vermogen van
133 pk. Met een kentekengewicht van 1193
kg is deze auto goed voor een top van 201
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2
seconden. Haast als vanzelfsprekend heeft
deze auto voor en achter Honda's eigen dou
ble wishbone wielophanging die een bijzonder
neutraal weggedrag tot gevolg heeft. Het gaat
hier immers om een voorwielaandrijver. Stan
daard beschikt de Prelude 2.0 over een hand-
geschakelde vijfbak, maar kan ook als
automaat worden besteld.
De tweede motorisering zit met 160 pk ruimer
in het vermogen. Het is een nieuwe 2.3 liter,
die zich net als de 2.0 kenmerkt door stille en
soepele loopeigenschappen, ten gevolge van
de twee gemonteerde balansassen. Bij ver
doortrekken in de versnellingen is pas een
sportief roffeltje waarneembaar. Natuurlijk
heeft de 2.3 een hoger prestatieniveau met
een top van 215 km/u en een acceleratie in
7,7 seconden. De 2.3i kan alleen met vijfbak
worden uitgerust. De duurste uitvoering van
de nieuwe Honda Prelude heeft standaard een
airbag, cruise-control en vierwielbesturing.
Honda presenteerde 4WS voor het eerst op
het vorige Prelude-model. Het meer geavan
ceerde systeem in het nieuwe model baseert
zijn werking op de wagensnelheid, snelheid
van sturen en de hoek van sturen. Tot zo'n 30
km/u is vierwielbesturing erg handig bij het
keren op de weg en inparkeren. Op de snel
weg zorgt het systeem voor een bijzonder sta
biel passeer- en bochtengedrag. Echter
precies hiertussenin en vooral op bochtige tra
jecten toont 4WS zich als een verraderlijk ac
cessoire. Het aanvankelijk rechtuit willen van
deze voorwielaandrijver kan onverwacht om
slaan in het uitbreken van de achterkant,
vooral als de ondergrond nog wat zacht of nat
is. Vreemd is ook dat je niet gewend bent aan
het bijzetten van de achterzijde, zodat het een
effect kan hebben op de maag. Al bij al doet
de vierwielbesturing beslist afbreuk aan de
verdere uitstekende kwaliteiten van de nieuwe
Prelude. Het aanschaffen van deze voorzie
ning moet dan ook ten sterkste worden afge
raden. De nieuwe Honda Prelude wordt bij de
dealers in ons land verwacht in de tweede
helft van maart. Dan zal ook het volledige pro
gramma beschikbaar zijn. Honda Nederland
verwacht in het eerste jaar zo'n 500 eenhe
den te kunnen verkopen, al zou dat makkelijk
meer kunnen worden. De nieuwe Prelude is
bovendien behoorlijk concurrerend geprijsd.
De 2 liter, die al bijzonder compleet en snel is,
gaat f 52.890,— kosten. De 2.3i vergt een in
vestering van f 63.690,— terwijl de versie
met vierwielbesturing, airbag en ABS op
f 68.190,— uitkomt. Overigens zijn de airbag
en het ABS-systeem op de 2.3 ook los ver
krijgbaar. De nieuwe Honda Prelude is een
verrassende nieuwkomer met een meer dan
aantrekkelijk uiterlijk, uitstekende prestaties
en een fantasievolle interieuraankleding. Met
de kwaliteit van Honda zit het wel goed, ter
wijl op technisch vlak de Prelude een uitschie
ter is. De enige kritiek treft de
vierwielbesturing, die gelukkig als extra wordt
aangeboden.