WOORDVOERDERS VAN DE ISLAMITISCHE GEMEENSCHAP OP WALCHEREN: Asielzoekers restaureren Ramschip Schorpioen J.P.A. Rossël tandprotheticus SHEAFFER REKLAME P.de Klerk parkeMoeren AANBIEDING LAMINAAT VLOEREN 60,- FOTO SERVICE «5$ KL=^)J=:=M FOTO'S aam VERSCHOORE De Nederlandse bevolking werd met name de afge lopen weken opgeschrikt door aanslagen van ra- scistische splinter groeperingen, die het kennelijk hebben begrepen op de Islamitische gemeenschap pen in ons land. ledereen kent de voorbeelden: Den Haag, Amersfoort en in het afgelopen weekeinde nog in Amsterdam. Ook in Zeeland en dus ook op Walcheren, in Middel burg en Vlissingen, bestaan islamitische groeperin gen die zich hebben verenigd in de Migrantenraad Zeeland. We hadden een gesprek met M. El Fadili en met D. Zengin over hun ervaringen in het Walcherse. PZC WEEKBLADEN Manifest Veel werk te doen Stille wens Vaag idee Iets zinnigs doen Tevreden Boekje MLTHE GAAT VERHUIZEN SEGEERSSTRAAT 53 MIDDELBURG PALTHE NIEUWE KUNSTGEBITTEN t PARKER de Ruiter Hömosexuelen staap centraal tijdens een filmfestival Schuttershoftheater. Vier films worden getoond. Gigantisch aantal deelnemers aan onze Valentijnsactie, aan staande maandag worden de cadeaus uitgereikt in het PZC- gebouw in Vlissingen. In onze Autokrant Extra aandacht voor de Alfa 155, de chi que Renault Safrane, de Bedrijfsauto RAI en lokaal nieuws. Ook Middelburg moderniseert de lot to/tot-inname. Rubrieken: voorlich ting van de gemeente en provincie, Recht streeks, Kunst in de Kerk en Hartgrondig en een puzzel met leuke prijzen. het aanzien verkrijgbaar bij nu vanaf. p/m2 seisplein 5 middelburg 01180-26721 1 KWALITEITS KLEURENFOTO'S FOTOlVÊRSCHOORE "Sfeervol tafelen" WILKENS HEt BADHUISSTRAAT ST JACOBSPASSAGE 22e JAARGANG NUMMER 6 5 FEBRUARI 1992 'Wij voelen ons op Walcheren geaccepteerd als echte Nederlanders' Zengin is secretaris en oprichter van de Turks/Nederlandse Vereni ging in Middelburg en voorzitter van de Migrantenraad Zeeland. El Fadili is voozitter van de Marok kaanse Vereniging Middelburg, adviseur van de Marókkaanse Vereniging Vlissingen en secreta ris van de Migrantenraad Zee land. De Migrantenraad Zeeland is een overkoepelend orgaan waarin twaalf organisaties van migranten in Zeeland zijn verte genwoordigd en die zich voorna melijk bezighoudt met de belangenbehartiging van deze minderheidsgroeperingen binnen de Nederlandse samenleving. Leven met een ander geloof. Beide vertegenwoordigers van de Moslim-gemeenschap in Zeeland verwijzen al, voordat er een ge sprek heeft plaatsgevonden, naar een boekwerkje dat in juni 1991 WÏÏüssSmg©5T Oplage: 24.100. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage 48.035. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283 Redactie: Ad Hanneman, 01180-81171 en Marien Kaat, 01180-81170. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg 10, 17.00 uur. Postbus 18, 4380 KA Vlissingen, tel. 01184 84000 (Boekhandel Bikker vrijdag 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 168.170. is verschenen mede op initiatief van het Steunpunt Buitenlanders van het Provinciaal Opbouwor- gaan Stichting Zeeland, en is ge titeld 'Moslims in Zeeland'. Daarin wordt op verhelderende wijze weergegeven hoe deze 'buitenlanders' in Zeeland (Ne derland) leven (moeten) in een vreemde gemeenschap en met een ander geloof. De zegsmannen van beide islami tische groeperingen op Walche ren laten er geen gras ov: groeien: „We hebben tot nu toe op geen enkele manier gemerkt dat de Zeeuwse bevolking ons niet accepteert. We worden naar onze indruk volledig geaccep teerd en kunnen hier met ons ei gen geloof in volledige vrijheid leven. Er heerst bij ons dan ook geen enkele angst dat er op Wal cheren vervelende dingen zullen gebeuren zoals die zich bijvoor beeld onlangs in Amersfoort heb ben afgespeeld. Wij voelen ons eigenlijk gewoon Nederlanders." Deze onbevangen benadering ten opzichte van de ontwikkelingen elders in het land vindt zijn oor sprong in het feit dat vanaf sep tember 1990 diepgaande gesprekken hebben plaatsgevon den tussen christenen en moslims in Middelburg en Vlis singen. Het begon met een over leg tussen de Raad van Kerken enerzijds en de Moslim gemeenschap anderzijds over de positie van de migranten in het algemeen op de Zeeuwse ar beidsmarkt. De inval van Saddam Hoessein in Koeweit bracht ech ter de besprekingen in een stroomversnelling. Beide verte genwoordigende gemeenschap pen van de Islam op Walcheren stellen zich eensgezind op: „Wij zijn het niet met hem (Saddam - red.) eens maar wij worden wel aangekeken op zijn wijze van handelen. Het optreden van Sad dam Hoessein heeft onze positie op het Walcherse bepaald geen goed gedaan." Het overleg tussen moslims en christenen op Walcheren leidde uiteindelijk tot contacten tussen tussen de Raad van Kerken in Vlissingen en Middelburg en de islamitische meenschappen. Een belangrijke gebeurtenis in dit ver band is de ondertekening op 7 fe bruari 1991 in Middelburg van een manifest, dat opriep tot een dialoog tussen christenen, joden en moslims en anderen in de Zeeuwse samenleving. Om te be werkstelligen dat er inderdaad een goede dialoog zou kunnen ontstaan, werden er over en weer bezoeken gebracht aan eikaars gebedsgebouwen. De moslims bezochten de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Vlissingen en een deputa tie van christen bezochten de moskee in Middelburg. Deze uit wisseling van bezoeken en de voortdurende dialoog tussen de verschillende geloofsgemeen schappen hebben aanzienlijk bij gedragen tot een goede verstandhouding tussen Neder landers en Medelanders op Wal cheren. Of, zoals een van de beide heren tijdens het gesprek naar voren bracht: „Onbekend maakt onbemind". De stille wens van de islamitische gemeenschap op Walcheren is een eigen moskee in plaats van een gebedsruimte. over de islamieten, hun manier van denken en handelen en over hun geloofsbeleving. Men is snel geneigd om de islam in een nega tief daglicht te plaatsen als het gaat om zaken als de oorlog tus sen Iran en Iraq, de Salman Rushdie-affaire en de ontwikke lingen in het Midden-Oosten. Zengin en El Fadili: „Maar het is nog maar vijftig jaar geleden dat West-Europa zuchtte en steunde onder een bewind van een dicta tor die een beleid uitstippelde waarmee slechts een beperkt aantal handlangers het mee eens waren. Als in de islamistische wereld een of twee dictators opstaan en menen dat hun visie de juiste is, dan betekent dat niet dat meteen alle Islamieten zich daarmee wensen te verenigen." Zowel Zengin als El Fadili geven overigens wel toe dat er binnen de islamitische gemeenschap discussies worden gevoerd: „Maar die discussies gaan over het algemeen over de fundamen talistisch stellingname: ben je het met de leer van de Iraanse leider eens, of: ondersteun je de ideeën van Saddam Hoessein. En de praktijk bewijst dat de islamieten in Zeeland bepaald niet gelukkig zijn met de ontwikkelingen in het Midden-Oosten gedurende de laatste jaren. We hebben uitge breide discussies gehad binnen de verschillende islamitische ver enigingen en ook binnen de Raad van Kerken in Zeeland. En de praktijk bewijst dat iedere moslim in Zeeland tegen het beleid van bijvoorbeeld Saddam Hoessein is. Maar dat gegeven wordt niet of nauwelijks naar buiten gedra gen. En dat komt weer omdat de doorsnee Nederlander in feite niet of nauwelijks iets afweet van het doen, het laten en denken van de islamiet." Beide heren be seffen overigens dat er nog veel werk te doen is voordat men over en weer eikaars standpunten respecteert en voordat men er van overtuigd is dat de islamiti sche gemeenschap in Nederland niet hetzelfde is als Saddam Hoessein of welke andere dicta tor dan ook. De islamitische gemeenschap op Walcheren heeft, los van de wens om haar belevingswereld als een vanzelfsprekend gemeen goed te laten worden bij 'de Ne derlanders' nog een grote stille wens. Er wordt tijdens het ge sprek enigszins terughoudend op gereageerd maar een eigen mos kee op Walcheren zou een bewijs kunnen zijn van het feit dat Wal cheren haar islamieten heeft geaccepteerd. Men heeft nu de beschikking over een gebeds ruimte in een oud kerkgebouw in de Middelburgse Vogelstraat. Het gebouw voldoet bij lange na niet aan de eisen, die aan een kerkge bouw zouden mogen worden gesteld. Restauratie is financieel niet op te brengen en bovendien w zullen de buurtbewoners bepaald niet blij zijn met een dergelijke voorziening in hun woonomge ving. Een oplossing zou wellicht kunnen worden gevonden in de vorm van een gebouw of terrein in een van de buitenwijken van Vlissingen of Middelburg, waar dan op (bescheiden schaal) een echte moskee zou kunnen wor den gebouwd. Of, om met een zinsnede uit het boekwerkje 'Moslims in Zeeland' te eindigen:- "Bismillahirrahmannirrahim", hetgeen betekent: "In de naam van God de barmhartige, bij U zoek ik bescherming tegen de duivel". De moslims geven er mee aan dat God hen in ieder ge val niet vergeet. De doorsnee Nederlander heeft over het algemeen een vaag idee Op een mistige donderdagoch tend staan twee jongemannen voor de oude brug bij het station in Middelburg. Met een zakje bo terhammen in de plastic zak en een sigaret in de mond kijken zij naar het Ramschip Schorpioen, dat aan de overkant van het Ka naal wacht. Het zijn twee asiel zoekers van het Asielcentrum De Eendracht uit Middelburg. Michael Moskwin uit Rusland en Jeno Habbermann uit Hongarije kijken niet zomaar naar het mo numentale schip. Voor hen is dit schip een tweede huis geworden, omdat zij er met veel plezier schilderen, repareren, of helpen in de bediening als er een party op het schip is. Zij doen het vrij willig om de verveling te verdrij ven die ontstaat door het lange wachten op een verblijfsver gunning. Wil van Son van de Stichting Ramschip Schorpioen is trou wens maar al te blij met deze jon ge Oosteuropeanen, want goede vrijwilligers kan zij best gebruiken tijdens de wintermaanden. De 25 jarige Jeno Habbermann wijst trots op het tussendek van het schip naar alle geschilderde wan den. Terwijl hij de laatste klodders verf uit zijn haar veegt vertelt hij: „Dat hebben wij gedaan. Het is gewoon heerlijk om iets zinnigs te doen. Niet de hele dag op je bed liggen, televisie kijken, eten en weer naar bed. Daar word ik echt gek van in het asiel centrum". Sinds juli vorig jaar verblijft hij daar. „Toen ik naar Nederland kwam wist ik dat het niet makke lijk zou zijn. Ik wil trouwens hele maal niet in Nederland blijven, maar doorreizen naar Zweden. Daar woont mijn familie en mijn vriendin. Het enige wat ik nodig heb is een visum voor Zweden en dan ben ik weg", verzekert hij. In Hongarije was hij barkeeper en in de paar maanden tijd dat hij op het schip werkt kent hij alle con sumpties, inclusief de Hollandse namen, die op het schip worden geschonken. Alleen met het woord sinaasappelsap heeft hij de nodige moeite. Michael Mos kwin, twee jaar jonger dan zijn vriend Jeno, en afkomstig uit Sint Petersburg, het voormalige Lenin grad, spreekt in de zes maanden dat hij in Nederland verblijft een paar woorden Nederlands. Hij hoopt in Nederland te kunnen blijven. De reden is duidelijk. „Als ik terug moet, dan kom ik in de gevangenis omdat ik niet in dienst wil". Zoiets als vervangende dienst plicht bestaat niet in Rusland, on danks de politieke omwentelingen. In Sint Peters burg was hij leraar aan een eco nomische hogeschool. In zijn vrije tijd gaf hij ook les in body building en aerobics. „Elke Rus verdient wel iets bij, anders red je het gewoon niet", bekent hij. Over Nederland zijn beiden het helemaal met elkaar eens. Het is een paradijs. „Hier heb je mis schien ook rijen voor de toonban ken in winkels, maar je hebt wel de zekerheid dat je iets kunt krij gen. En als 't er niet meer is dan ga je gewoon naar een andere winkel. Zoiets is bij ons onmoge lijk" vertelt Michael Moskwin. Jeno Habbermann vult aan: „De manier van leven hier had ik nog nooit gezien, gewoon als je de gezichten van de mensen op straat ziet. Natuurlijk iedereen heeft zijn eigen problemen, ziek tes, werkeloosheid, en toch kij ken de mensen tevreden op straat. Dat is in Hongarije zeker niet zo". Het gezicht van Jeno Habermann laat trouwens een glimlach zien als hij spreekt over de Schorpioen. Hij noemt het een 'love-boat', vooral als er veel pu bliek op het schip is. „Je kunt met iemand praten, mensen be dienen en helpen, en iets terug doen voor het land waar je ver blijft", aldus de Hongaar. En op het schip is genoeg te doen. Wil van Son begeleidt on der andere de vrijwilligers op het schip en heeft goede ervaringen met deze asielzoekers. Voor haar is het belangrijk dat zij Engels spreken, vooral bij de bediening tijdens parties. Sinds het schip in Middelburg aan de kade ligt, heb ben al heel wat vrijwilligers uit Middelburg en omstreken de loopplank betreden, om na een paar weken weer te vertrekken. Met Michael Moskwin en Jeno Habbermann is dat niet het ge val. Zolang zij in het asielcentrum De Eendracht verblijven gaan zij op dinsdag en donderdag stee vast in alle vroegte naar het schip en verlaten het pas als zij hun werk hebben gedaan. Het Ram schip Schorpioen is niet de enige plek waar asielzoekers vrijwilli gerswerk doen. Op de kinder boerderij en het dierenasiel in Middelburg en het reptielenzoo Iguana in Vlissingen werken ook asielzoekers. Het in dit artikel genoemde boek je 'Moslims in Zeeland' is ver krijgbaar bij het Provinciaal Opbouworgaan Stichting Zee land, Steunpunt Buitenlanders, Dam 31, Postbus 407, 4330 AK Middelburg, tel.: 01180-82500. Vanaf maandag 10 februari 1992 vindt u onze komplete Palthe stomerij service op een nieuw adres: Ook hier zullen wij u met dezelfde vertrouwde Palthe kwaliteit van dienst blijven zijn. IS ER GOED VOOR Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten REPARATIES: klaar terwijl U wacht! Informatie GRATIS Tel. afspraken 01184-14533 HOBEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN Art Shop De Ruiter Paul Krugerstraat 61 Tel. 01184-12733 De komplete kollektie verkrijgbaar bij de Ruiter Geopend: maandag t/m vrijdag van 09.00-12.30 uur en van 13.30-18.00 uur, zaterdag van 09.00-17.00 uur. Vrijdagavond koopavond Paul Krugerstraat 55-61 4382 MB Vlissingen Tel. 01184-1733 Libris. Uw Complete Boekhandel L WALSTRAAT 94 - VLISSINGEN reklameadviezen, ontwerpen en fotografie, zoals: advertenties, affiche's en folders tot komplete drukwerkvoorbereiding KORTE LEVERTIJDEN G.Borgesiusstraat 77 - Vlissingen 01184-65558. u I IC V«T l Tl TD KODAK EXPRESS Beter: niet duurder! Grote Markt 7 Goes, Lange Geere 28 (naast ANWB) Middelburg 3-delig tafelcouvert f 78,50 SPECIAALZAAK SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180-13221 de schoonheid van een goed ontwerp Model VENETO edelstaal Michael Moskwin en Jeno Habbermann aan het werk in het ramschip Schorpioen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 1