Milieu? Het gaat toch om de centen Rij-impressie Auto Poppe Walcheren B.V MAZDA 626 PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Walcheren B.V. P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, off. vert. Stiba. Th. Louisse, Louisse Midlease B.V. J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen B.V. J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren. Redaktie: Tony Vos. Eindredaktie: A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Derde jaargang, nummer 2 Gordels achterin verplicht Iveco EuroCargo, Truck van het Jaar 1992 Nadat in ongeveer 2 jaar tijd het hele Mazda-programma is veran derd, vraag je je haast af waarmee het merk de komende tijd de aan dacht moet gaan trekken. Na de huidige 323 in september 1989 volgden in sneltreinvaart de MX-5, 121, MX-3, MX-6 en dan nu de nieuwe 626. Begin volgend jaar mogen we nog de spectaculaire RX-7 verwachten, terwijl we ge ruisloos afscheid hebben genomen van de 929. De dure uitvoeringen van de 626 vormen nu Mazda's top-of-the-line. We reden met de 2 liter automaat en 2.5 V6 van de nieuwe Mazda 626. Gedistingeerd Xerxes Prijzen Theo Louisse Woensdag 22 januari 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 De vernieuwing gaat door Sinds 1 januari 1991 worden alle in ons land nieuw geleverde personenauto's uitgerust met gordels voor de achterpassagiers. Fabri kanten hebben zodoende wel de verplichting om dit veiligheids-item in te bouwen, maar de verplichting om ze ook daadwerkelijk te dra gen ontbreekt. Daar komt per 1 april verande ring in. Vanaf dat moment is het dragen van gordels ook voor de achterpassagiers ver plicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit per jaar zal resulteren in 30 minder doden en zo'n 300 minder gewonden. Uiteraard is het dra gen van de gordel achterin alleen van toepas sing op auto's die hiermee zijn uitgerust, een auto zonder deze voorziening hoeft niet te worden nagerust. Met 80 van de in totaal 91 te behalen punten is de Iveco EuroCargo tot "Truck van het Jaar 1992" verkozen. Het is de eerste keer dat Ive co deze trofee in ontvangst mag nemen. Als tweede eindigde de Scania R 113 Streamline Turbo Compound (54 punten). Derde werd de Mercedes LEV-serie (11 punten). De EuroCar go neemt hiermee de titel van de Renault AE, die vorig jaar de eer toekwam, over. De Truck van het Jaar wordt sinds 1976 gekozen door e§n jury bestaande uit 13 bedrijfsautojourna listen, uit elk Europees land één. Nederlands jurylid is RC. Wieman, hoofdredacteur van Truck Transport Management. De bij de titel behorende trofee wordt officieel overhandigd door Pat Kennett, voorzitter van de jury, aan Giancarlo Boschetti, directeur- Generaal van Iveco, op de persdag van de ko mende Bedrijfsauto Rai te Amsterdam, op woensdag 5 februari 1992 om 12.00 uur. Mazda start nog net voor het einde van het jaar met het verdelen van de eerste auto's over de dealers. De prijslijst omvat maar liefst zestien verschillende uitvoeringen en model len. Maar voor we nader op de nieuweling in gaan, kijken we eerst, naar de auto's die definitief zijn geschrapt. Al eerder hebben we verteld dat de MX-6 als opvolger gezien moet worden van de 626 coupé. In het nieuwe pro gramma komen we dan ook alleen nog maar de sedan en hatchback tegen. Daarnaast is Mazda gestopt met het leveren van de 2 liter diesel. Wat houden we dan nog over. Mazda introdu ceert de vierde generatie 626 als gestroom lijnde sedan en als bijzonder fraai gestyleerde hatchback. Tot en met de achterdeuren zijn beide auto's gelijk. In lengte is de 626 flink gegroeid. Met 4,70 meter zit de auto in het segment van de Scorpio en Omega, terwijl de breedte van 1,75 meter voor een Japanse auto op z'n minst opmerkelijk is. De nieuwe ling heeft een zeer platte grille en dito koplam pen. De neus loopt vrij recht naar de voorruit, maar blijft in z'n geheel laag. Vanuit de bestuurdersstoel gezien is het uitzicht zo doende vorstelijk. Als we het middendeel even overslaan komen we achter bij de sedan een diep uitgesneden kofferdeksel tegen, die toegang geeft tot een ruimte van 452 liter en dat is in deze klasse heel behoorlijk. De ach terbank is in een 40/60 verhouding neerklap baar, zodat nog meer spullen kunnen worden meegenomen. De sedan oogt heel gedistin geerd, maar biedt eigenlijk niets spannends. Die rol krijgt de hatchback echter wel toebe deeld. Door een afwijkende styling van de achterzijde valt dit model erg op. Achter de portieren zien we een extra ruitje en vervol gens een vloeiend aflopende achterklep. Heel apart is hierbij de over de volledige breedte doorlopende lichtunit. Een ander aardigheidje is de spoiler die niet als een afzonderlijk ac cessoire is gemonteerd, maar in het geheel is opgenomen. De hatchback is hierdoor een be schaafd, spectaculair ogende auto die in deze klasse eens iets nieuws te bieden heeft. Geen wonder dat het leveringsprogramma van de hatchback uitgebreider is dan van de sedan. In de nieuwe 626 vinden we een drietal nieu we motoren. Aan de basis staat een 1.8 liter 16-klepper injectie. De 1.8 levert met multi point injectie een vermogen van 106 pk en een koppel van 157 Nm bij 4300 tr/min. De auto haalt een bijzonder hoge top van 190 km/u en trekt in 11,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De tweede moto risering in het rijtje is de 2 liter 16-klepper, die we kort geleden voor het eerst in de MX-6 te genkwamen. Ook hier is deze krachtbron goed voor 117 pk en een koppel van 173 Nm. De topsnelheid komt hierdoor op 200 km/u te liggen, terwijl het bekende sprintje in 10,4 se conden wordt volbracht. Beide motoren zijn uitermate stil. Dit is niet alleen bereikt door maatregelen in het blok zelf, maar ook door speciale isolatie van de carrosserie. Zo wor den bijvoorbeeld in het schutbord in een aan tal holle ruimtes zakjes met vloeistof aangebracht. Als de auto na het lakken in de oven komt springen deze zakjes en vormt de vloeistof zich tot een isolerend schuim. Ook in de dakstijlen wordt deze technologie toe gepast. Beide genoemde 4-cylindermotoren worden geleverd met een handgeschakelde vijfbak die wat bediening betreft zijn voorganger over treft. Tegen meerprijs is een viertraps auto maat leverbaar met twee ingebouwde programma's: economy en sport. Het elektro nisch brein van de bak zorgt zelf voor de keu ze van beide programma's. ZX in de prijzen Zowel de 1.8 en 2.0 zijn in een basis LX en completere GLX-uitgave verkrijgbaar. Alle Mazda's 626 worden standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, getint glas, ruitewissers met interval, meegespoten bumpers, portier grepen en beschermstrips, verstelbaar stuur, toerenteller, centrale vergrendeling en radio voorbereiding met antenne en vier speakers. De GLX voegt hieraan toe: meegespoten elek trisch bediende portierruiten en een elektri sche antenne. Zowel de LX als GLX hebben wieldoppen, die wat ontwerp betreft saai ge noemd moeten worden. Beide motor- en uit rustingsvarianten zijn zowel als sedan en als hatchback verkrijgbaar. De top van de Mazda 626-reeks wordt ge vormd door de hatchback met 2.5 liter V6 motor. Deze 24-klepper levert een vermogen van 167 pk en een koppel van 221 Nm. De auto haalt een top van 220 km/u en trekt in 8,5 seconden van 0 tot 100. De V6 maakt van de 626 een soepele, snelle en zeer com fortabele reiswagen. Het topmodel wordt ge leverd in een speciale uitvoering die luistert naar de naam Xerxes en is standaard ten op- z chte van de GLX voorzien van een elektrisch bediend stalen schuif/kanteldak, dubbele uit laat met chromen sierstukken, prachtige licht metalen velgen, cruisecontrol, ABS en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. In het interieur wordt bovendien een afwijkende be kledingssoort gebruikt om het geheel een nog fraaiere aanblik te geven. De 2.5 V6 is tegen meerprijs met een optiepakket leverbaar be staande uit verwarmde buitenspiegels, airco, zes speakers en een glazen schuifdak. Het interieur valt op door de enorme ruimte, wat uiteraard te danken is aan de toename van de lengte. Vier tot vijf volwassenen kun nen er makkelijk in plaatsnemen. Dat de auto in z'n geheel lager is geworden, is nauwelijks aan de hoofdruimte te merken. Al vanaf het basismodel oogt de 626 erg compleet. Het in strumentarium is zakelijk van vormgeving en uitstekend afgewerkt. Er zijn meer dan vol doende uitstroomopeningen voor de verwar ming en ventilatie aanwezig. De stoelen geven een prima zit. We kunnen gerust stellen dat Mazda in de roos schiet met de nieuwe 626. De auto is groter geworden en is vooral als hatchback aantrekkelijker van lijn. Iedere huidige 626-rijder verwacht bij dit ver haal hogere prijzen en dat klopt. Mazda werkt tot 20 maart met zogenaamde introductieprij zen, om de huidige klant de kans te bieden voor een aantrekkelijk bedrag een nieuwe 626 te kopen. Op de genoemde 20 maart en ook nog eens op 20 juni worden de prijzen ver hoogd. Nu kost de 626 1.8i LX sedan f 34.495,— en dezelfde auto als hatchback f 35.995,—. Deze auto's zullen per 20 juni respectievelijk f 36.595,— en f 38.185,— gaan kosten. Het 2 liter programma begint met de sedan LX voor f 37.995,—. De 6-pitter start bij de versie met vijfbak voor f 56.495,— en eindigt bij de automaat met optiepakket voor f 63.995,—. Het hele ver haal rond de nu al aangekondigde prijsverho ging klinkt erg vaag. Mazda kent geen prijsbescherming. Dus als een auto precies op 20 maart of 20 juni wordt afgeleverd, betaalt de klant de hogere prijs. Overigens gelden de bovengenoemde bedra gen per 1 januari. De verlaging van de kataly satorsubsidie is in de prijzen meegenomen. De Citroen ZX is onlangs door het Spaanse blad "Motor 16" bekroond met de "Kleppen 91 "-prijs. Met deze prijs beloont het blad per sonen en instellingen die in de laatste 12 maanden belangrijke inspanningen hebben geleverd op het gebied van auto en sport. De fraaie vormgeving, de functionaliteit en het hoge technologische niveau zijn de voor naamste eigenschappen die de ZX in aanmer king deden komen voor de uitverkiezing tot beste design van het jaar. De bronzen trofee is voorzien van 4 kleppen die telkens afkom stig zijn uit de auto waarmee het wereldkam pioenschap rally's van het jaar daarvoor werd gewonnen. Deze Spaanse prijs is de tweede onderscheiding die de Citroën ZX in Europa ten deel is gevallen; eerder werd de ZX in De nemarken uitgeroepen tot "Auto van het Jaar van Denemarken". Sinds de introductie van de ZX heeft Citroën Spanje elke maand het aantal verkopen zien stijgen. In oktober jl. re gistreerde men zelfs een verhoging van 24% ten opzichte van dezelfde maand in 1990. Op de Spaanse markt zijn inmiddels 16.000 ZX- en verkocht en de introductie van de diesel motor zal straks de mogelijkheden van de ZX Collectie nog verder uitbreiden. SsSK «S Het is razend knap hoe snel de autoindustrie is overschakeld op het produceren van schone en zelfs recyclebare auto's. Werden in 1985 van elke 10.000 nieuwe auto's er slechts 30 met een katalysator uitgerust; dit aantal was in 1990 al ruim 8.300 van de 10.000! De zgn. dieselkatalysators niet meegeteld. Dat is leuk zult u denken, maar we zitten nog wel met 3,5 miljoen niet-katalysator auto's in Nederland. Jammer dat de overheid dan nu de verkoop van nieuwe-schone-auto's afremt door een aantal belastingmaatregelen, zoals hogere BVB en BTW, hogere bijtelling. We wisten het natuurlijk al lang, 't gaat helemaal niet om het milieu, 't gaat om de centen! Weet u wat ik zou doen als minister? Ik stelde subsidie in op elke oude auto die in geruild wordt voor een nieuwe schone en sti muleerde de export van die oude auto's naar Oost-Europa door de BVB terug te geven bij export. Ja, hoor ik u nu denken, dat is 't pro bleem verplaatsen! Nee, elke goed ouderhou- den 6 jaar oude BMW, Toyota of noem maar op, is 10 keer schoner dan een Trabant of Wartburg. Zo kun je de Nederlandse econo mie een leuk duwtje geven - meer nieuwe auto's is ook meer belastingopbrengst - en het milieu zelfs over de landsgrenzen dienen. Tot slot kunt u eindelijk weer eens een nieuwe auto kopen zonder schuldgevoel!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 17