WNT!
Première Mercedes SEC in Detroit
Wijziging ken
tekenregistratie
Rij-impressie
FIAT CINQUECENTO
Vento volgt Jetta op
UW ADRES
VOOR ALLE FIAT MODELLEN!
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie'
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
mmmamimaKKnamsBm
Derde jaargang, nummer 1
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Op 11 december opende het
grote Fiat-concern een nieuw
hoofdstuk in haar geschiede
nis. Met het juiste gevoel voor
historie ging op die dag voor
de volledige Europese pers de
Cinquecento in de openbaar
heid. In 1936 vestigde Fiat
haar naam als producent van
betaalbare auto's voor 'het
volk'. Het succes van de eer
ste Fiat 500, ook wel Topoli-
no genaamd, was enorm. In
1957 verscheen de Nuova
500, de Fiat 500 die bij ons
het meest bekend raakte en
nog steeds vele enthousiaste
aanhangers kent. In Italië is
dit model haast op iedere
straathoek te vinden. Het is
echter al weer ruim zestien
jaar geleden dat de laatste
500 van de band liep, hoog
tijd voor een echte opvolger,
de Cinquecento. We reden
maar liefst drie nieuwe ver
sies.
2 en 4 cylinders
Digitaal
Woensdag 8 januari 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
anno
MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL, 01180 1 29 18
Kort na de officiële introductie van de derde
generatie Golf, die meteen tot Auto van het
Jaar 1992 werd uitgeroepen, geeft Volkswa
gen de eerste foto vrij van de opvolger van de
Jetta. Het merk heeft echter voor een volledig
nieuwe naam gekozen, zodat de derde gene
ratie van de sedan-versie van de Golf als Ven
to door het leven zal gaan. Het gaat om een
4,40 meter lange sedan die alleen met een
vierdeurs koets zal worden aangeboden. Hier
door vult de Vento keurig het gat tussen de
Golf en Passat. Vooral in de neus zijn de lijnen
van de Golf III duidelijk te herkennen, echter
de hogere grille en rechte koplampen doen
nog aan de Jetta denken. De Volkswagen
Vento zal vanaf begin maart volgend jaar bij
onze dealers te vinden zijn.
Onder de motorkap vinden we verschillende
krachtbronnen bekend uit de Golf-reeks. De
1.4 van 60 pk wordt overgeslagen, zodat het
gamma start bij de 1.8 liter van 75 pk. Als
topper komt er een Vento VR6 met de sterke
174 pk lijn-V6 motor. Ook de twee in de Golf
verkrijgbare diesels van 64 en 75 pk zullen
een trouwe klantenkring trekken. Alle Vento's
hebben standaard een vijfbak en stuurbe
krachtiging terwijl er volledig vergelijkbaar
met de Golf kan worden gekozen voor de CL-,
GL- en GT-uitvoering.
Alle in de Golf gepresenteerde veiligheids- en
milieumaatregelen zijn uiteraard in de Vento
terug te vinden. Vanaf model 1993 (eind
1992) zal deze nieuwe middenklasse sedan
ook met airbag kunnen worden besteld net
als de Golf en Passat.
Sinds 1 januari is de kentekenregistratie van
auto's en motorfietsen op details veranderd.
Het gaat hier onder andere om de legitimatie
bij het overschrijven van een kenteken. Als le
gitimatie wordt alleen nog een geldig rijbewijs
of een paspoort geaccepteerd. Uiteraard mag
dit ook een buitenlands paspoort zijn. Vanaf 1
april 1992 moet bij gebruikmaking van het
paspoort door iedereen die woonachtig is in
Nederland een uittreksel uit het bevolkingsre
gister worden overlegd dat niet ouder is dan
6 maanden. Bij gebruik van het rijbewijs is dit
niet nodig.
Op het postkantoor worden de gegevens van
rijbewijs en kenteken vergeleken met de gege
vens die bij de Rijksdienst voor het Wegver
keer in Veendam bekend zijn. Komen deze
gegevens niet overeen, dan kan het over
schrijven niet doorgaan. Zo kan bijvoorbeeld
een auto die als geëxporteerd bekend staat,
niet worden overgeschreven. Koopt men een
auto en blijkt niet het volledige kentekenbe
wijs aanwezig te zijn, dan zal de oude eige
naar hier eerst voor moeten zorgdragen. Een
aanvraagformulier is voor f.60,= verkrijgbaar
op de postkantoren en districtskantoren van
de RDW.
Het overschrijven kan ook door een gemach
tigd persoon (bv. autodealer) gebeuren. Deze
moet dan echter alle vereiste legitimatiebewij
zen kunnen overleggen van zichzelf en van
degene op wiens naam de auto moet worden
gesteld. In de nabije toekomst wordt de regi
stratie van de kentekens, APK, verzekering en
bekeuringen aan elkaar gekoppeld. Zodoende
kan dan makkelijk worden gezien of een auto
bezitter aan alle verplichtingen heeft voldaan.
Op het PTT Postkantoor is een folder verkrijg
baar waarin de nieuwe procedures beschre
ven staan.
Back to the
Waar veel merken hun hoofd breken over
nieuwe namen voor nieuwe auto's, koos Fiat
bij haar nieuwe kleintje voor een bekende
naam en geeft daarmee precies aan wat de
plaats van de auto is in het programma. Zoals
de Topolino en Nuova 500 altijd aan de basis
van de modellenreeks hebben gestaan, gaat
ook de Cinquecento als instapmodel de markt
op. Overigens vermeldt de achterkant van de
auto voluit de naam Cinquecento, wat we dus
niet zomaar in "Vijfhonderd" mogen vertalen.
Volwassen
De Cinquecento is 3,23 meter lang, 1,49 me
ter breed en 1,44 meter hoog. Hierdoor valt de
auto in het segment van de Daihatsu Cuore,
Suzuki Alto en Subaru Mini-Jumbo, een seg
ment waar de Japanse merken de dienst uit
maken. Dat gaat, als het aan Fiat ligt, volledig
veranderen. Het uiterlijk van de Cinquecento
oogt heel sympathiek: grote portieren, uitstel-
bare zijruiten, een derde deur, smalle achter
lichtunits en een kleine grille. Opmerkelijk zijn
de volwassen 13 inch wielen, waardoor de
auto nog kleiner lijkt dan ie al is. Onwillekeurig
zie je wat gelijkenis met de Lancia Ypsilon,
maar buiten de portiergrepen hebben beide
modellen niets met elkaar gemeen. Na het
openen van de portieren valt direkt op hoe
volwassen de Cinquecento is. De volwaardige
stoelen hebben standaard hoofdsteunen en
zijn traploos verstelbaar. Ondanks de behoor
lijk naar binnen stekende wielkasten, hebben
ook de langeren onder ons heel behoorlijk de
ruimte. De bekleding heeft de hoofdkleur grijs
maar is verder opgevrolijkt door rode en
blauw/groene banen. De portieren zijn slechts
voor een deel bekleed, maar dat is in dit
marktsegment geen schande. De Cinquecen
to beschikt over forse portierbakken. De ruim
te achterin is aan de krappe kant, maar dat
mag bij een dergelijk kleine auto niet vreemd
gevonden worden. De hoofdruimte gaat nog
wel, maar de beenruimte is voor volwassenen
echt te krap. Twee tot drie kinderen zullen zich
achterin echter goed vermaken. De bagage
ruimte is in de standaardopstelling met hoede-
plank 170 liter groot, maar kan door het
neerklappen van de achterbank makkelijk
worden uitgebreid. Fiat heeft op bijzonder
knappe wijze veel ruimte weten te schapen
op 3,23 meter lengte.
Veel is gewonnen door de compacte opstel
ling van de motor. Voor ons land komt een 4
cylinder 903 cc krachtbron beschikbaar die
dwars voorin is geplaatst en uiteraard de voor
wielen aandrijft. Het gaat hier om een oude
bekende die voorheen in de Panda en 127 te
vinden was. Veel logischer zou de keuze voor
de moderne FIRE- motor geweest zijn, maar
door capaciteitsproblemen moest worden te
ruggegrepen op de 0,9 liter. Met injectie
systeem en geregelde driewegkatalysator
voldoet deze krachtbron volledig aan de USa
norm. De 4-pitter is gekoppeld aan een hand-
geschakelde vijfbak.
Het is niet ondenkbaar dat een stadsauto als
de Cinquecento later met een FIRE-motor en
een automatische ECVT versnellingsbak zal
worden geleverd. De Cinquecento weegt 710
kg en haalt een topsnelheid van 140 km/u. Dit
betekent dat de auto prima kwaliteiten heeft
voor in de stad, maar ook op de snelweg rede-,
lijk mee kan. Tot zo'n 100 km/u zit er voldoen
de pit in het motortje. De acceleratie van 0 tot
100 km/u geschiedt in 18 seconden. In Italië
levert Fiat ook een 704 cc 2 cylinder, afkom
stig uit de 126 en eigenlijk nog uit de oude
500. Deze krachtbron is goed voor 31 pk en
is standaard gekoppeld aan een vierversnel-
lingsbak. Ondanks het feit dat er van de 2 cy
linder in september een schone variant
verschijnt, is Fiat Auto Nederland niet van
plan deze goedkopere versie te gaan voeren.
Vrijwel alle journalisten die de moeite namen
even met de 2-pitter te sturen, waren blij ver
rast. Die 2 cylinder is namelijk precies de
krachtbron die bij het knusse karakter van de
Cinquecento past. De Nederlandse importeur
doet er verstandig aan de beslissing te her
overwegen.
In het interieur waren we het dashboard ver
geten. De auto wordt in Polen bij FSM gepro
duceerd, maar van een slechte Oosteuropese
kwaliteit is niets te merken. Uiteraard is het
autootje in Italië ontwikkeld en wordt bij de
produktie gebruik gemaakt van Italiaanse
technologie. Het instrumentenpaneel is in
ieder geval erg compleet en speels. Links zien
we een rij controlelampjes, in het midden de
kilometerteller met dagteller en rechts de in
formatie over motortemperatuur en
brandstofvoorraad. De bediening van verwar
ming, achterruitwisser en achterruitverwar
ming plus een digitaal klokje zitten in het
midden boven twee uistroomopeningen, de
plaats voor de radio en de asbak. Een afsluit
baar vakje kent de Cinquecento niet, terwijl
Fiat ook bij deze auto weer heeft gekozen
voor twee dicht op elkaar geplaatste hendels
voor de bediening van richtingaanwijzers en
verlichting. Ondanks de Poolse produktie
komt de versnellingsbak merkbaar uit Italië.
Ook bij de Cinquecento wil de ene of andere
versnelling nog wel eens weigeren.
De voor Nederland bedoelde uitvoering is voor
een dergelijk kleine auto zeer compleet met
achterruitverwarming, achterruitwisser, af
sluitbare tankdop, van binnenuit te ontgrende
len achterklep en getint glas terwijl tegen
meerprijs zelfs zaken als centrale vergrende
ling, een glazen schuifdak, bredere banden en
elektrisch bediende portierruiten kunnen wor
den besteld.
De Cinquecento is een echte stadsauto anno
1992. Door de zeer comapcte buitenafmetin
gen is er altijd wel een gaatje te vinden om 'm
te parkeren of om grotere auto's even de pas
af te snijden. Vooral in het chaotische Italiaan
se verkeer een uitkomst. Vanwege de vier on
afhankelijk opgehangen wielen met
schoefveren is de Cinquecento ondanks de
kleine wielbasis behoorlijk comfortabel. Ook
wat betreft rijgedrag is dit kleintje zeer vol
wassen. De besturing gaat uiteraard gemak
kelijk en het behoorlijke ruitoppervlak zorgt
voor een goed zicht rondom. Alhoewel de pro
duktie al in volle gang is, zullen we in Neder
land nog een hele tijd moeten wachten op de
Cinquecento. In 1992 zullen in Polen zo'n
160.000 auto's worden gemaakt, waarvan er
al 30.000 voor de Poolse markt gereserveerd
zijn.
Italië zorgt zelf ook voor een flinke afzet, zodat
voor export niet al te veel auto's beschikbaar
zijn. In 1993 moet de produktie op het maxi
male niveau van 240.000 eenheden per jaar
gebracht zijn en kunnen ook de verschillende
exportlanden over Cinquecento's gaan be
schikken. In ons land zal de auto tussen sep
tember 1992 en februari 1993 leverbaar
worden. Over de prijzen kan gezegd worden
dat de auto ongeveer evenveel gaat kosten als
het basismodel uit de Panda-reeks, wat op dit
moment zou betekenen zo'n f.15.000,=.
Op de voor de Amerikaanse markt zo belang
rijke autotentoonstelling in Detroit werd deze
week de nieuwe Mercedes SEC onthuld. Net
als voorheen is de SEC het coupémodel op
basis van de S-klasse. Het was te verwachten
dat nog geen jaar na het verschijnen van de
nieuwe S ook een bijbehorende coupé zou
worden geintroduceerd. Mercedes zet hier
mee een traditie voort. Met de introductie van
de nieuwe SEC in Detroit onderstreept Merce
des het belang van de Amerikaanse markt en
de betreffende tentoonstelling.
Voor de nieuwe 500 en 600 SEC werden on
derdelen als motoren, versnellingsbakken, ag
gregaten, het elektrisch systeem, assen,
stuurinrichting, vering, remmen, wielen en
banden van de S-klasse overgenomen. Het
verwantschap is ook duidelijk aan de vormge
ving af te lezen. Toch heeft de SEC een meer
gedurfde lijnvoering. Heel apart zijn de hoge
en vooral wat smallere koplampen en de bre
de grille met in het midden een groot em
bleem. Het profiel doet nog sterk aan de
voorganger denken, terwijl we aan de achter
kant heel duidelijk de S herkennen. De gerib
belde lichtunits lopen naar beide zijden schuin
af en bieden zo plaats aan een diep uitgesne
den kofferklep.
Mercedes kiest bij de SEC uitsluitend voor de
twee krachtigste motorvarianten. De 5 liter
V8 uit de 500 SEC levert 240 kW bij 5700
tr/min en beschikt over een fors koppel van
480 Nm bij 3900 tr/min. Uiteraard worden de
krachten van de motor via een automatisch
geschakelde vierbak op de achterwielen over
gebracht. De 600 SEC draagt in het vooron
der de in de S-klasse geïntroduceerde 6 liter
V12 krachtbron met een gigantisch vermogen
van 300 kW bij 5200 tr/min en een indruk
wekkend koppel van 580 Nm bij 3800 tr/min.
Deze motoren zijn goed voor uitstekende
prestaties, al is in beide gevallen de topsnel
heid op 250 km/u afgeregeld. Overigens zal
Mercedes binnen afzienbare tijd ook de fraaie
SL cabriolet met een 12 cylinder motor op de
markt brengen, zodat de topserie compleet is:
600 SE/SEL, 600 SEC en 600 SL.