WNT! Première Mercedes SEC in Detroit Wijziging ken tekenregistratie Rij-impressie FIAT CINQUECENTO Vento volgt Jetta op UW ADRES VOOR ALLE FIAT MODELLEN! EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie' A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. mmmamimaKKnamsBm Derde jaargang, nummer 1 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Op 11 december opende het grote Fiat-concern een nieuw hoofdstuk in haar geschiede nis. Met het juiste gevoel voor historie ging op die dag voor de volledige Europese pers de Cinquecento in de openbaar heid. In 1936 vestigde Fiat haar naam als producent van betaalbare auto's voor 'het volk'. Het succes van de eer ste Fiat 500, ook wel Topoli- no genaamd, was enorm. In 1957 verscheen de Nuova 500, de Fiat 500 die bij ons het meest bekend raakte en nog steeds vele enthousiaste aanhangers kent. In Italië is dit model haast op iedere straathoek te vinden. Het is echter al weer ruim zestien jaar geleden dat de laatste 500 van de band liep, hoog tijd voor een echte opvolger, de Cinquecento. We reden maar liefst drie nieuwe ver sies. 2 en 4 cylinders Digitaal Woensdag 8 januari 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER anno MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL, 01180 1 29 18 Kort na de officiële introductie van de derde generatie Golf, die meteen tot Auto van het Jaar 1992 werd uitgeroepen, geeft Volkswa gen de eerste foto vrij van de opvolger van de Jetta. Het merk heeft echter voor een volledig nieuwe naam gekozen, zodat de derde gene ratie van de sedan-versie van de Golf als Ven to door het leven zal gaan. Het gaat om een 4,40 meter lange sedan die alleen met een vierdeurs koets zal worden aangeboden. Hier door vult de Vento keurig het gat tussen de Golf en Passat. Vooral in de neus zijn de lijnen van de Golf III duidelijk te herkennen, echter de hogere grille en rechte koplampen doen nog aan de Jetta denken. De Volkswagen Vento zal vanaf begin maart volgend jaar bij onze dealers te vinden zijn. Onder de motorkap vinden we verschillende krachtbronnen bekend uit de Golf-reeks. De 1.4 van 60 pk wordt overgeslagen, zodat het gamma start bij de 1.8 liter van 75 pk. Als topper komt er een Vento VR6 met de sterke 174 pk lijn-V6 motor. Ook de twee in de Golf verkrijgbare diesels van 64 en 75 pk zullen een trouwe klantenkring trekken. Alle Vento's hebben standaard een vijfbak en stuurbe krachtiging terwijl er volledig vergelijkbaar met de Golf kan worden gekozen voor de CL-, GL- en GT-uitvoering. Alle in de Golf gepresenteerde veiligheids- en milieumaatregelen zijn uiteraard in de Vento terug te vinden. Vanaf model 1993 (eind 1992) zal deze nieuwe middenklasse sedan ook met airbag kunnen worden besteld net als de Golf en Passat. Sinds 1 januari is de kentekenregistratie van auto's en motorfietsen op details veranderd. Het gaat hier onder andere om de legitimatie bij het overschrijven van een kenteken. Als le gitimatie wordt alleen nog een geldig rijbewijs of een paspoort geaccepteerd. Uiteraard mag dit ook een buitenlands paspoort zijn. Vanaf 1 april 1992 moet bij gebruikmaking van het paspoort door iedereen die woonachtig is in Nederland een uittreksel uit het bevolkingsre gister worden overlegd dat niet ouder is dan 6 maanden. Bij gebruik van het rijbewijs is dit niet nodig. Op het postkantoor worden de gegevens van rijbewijs en kenteken vergeleken met de gege vens die bij de Rijksdienst voor het Wegver keer in Veendam bekend zijn. Komen deze gegevens niet overeen, dan kan het over schrijven niet doorgaan. Zo kan bijvoorbeeld een auto die als geëxporteerd bekend staat, niet worden overgeschreven. Koopt men een auto en blijkt niet het volledige kentekenbe wijs aanwezig te zijn, dan zal de oude eige naar hier eerst voor moeten zorgdragen. Een aanvraagformulier is voor f.60,= verkrijgbaar op de postkantoren en districtskantoren van de RDW. Het overschrijven kan ook door een gemach tigd persoon (bv. autodealer) gebeuren. Deze moet dan echter alle vereiste legitimatiebewij zen kunnen overleggen van zichzelf en van degene op wiens naam de auto moet worden gesteld. In de nabije toekomst wordt de regi stratie van de kentekens, APK, verzekering en bekeuringen aan elkaar gekoppeld. Zodoende kan dan makkelijk worden gezien of een auto bezitter aan alle verplichtingen heeft voldaan. Op het PTT Postkantoor is een folder verkrijg baar waarin de nieuwe procedures beschre ven staan. Back to the Waar veel merken hun hoofd breken over nieuwe namen voor nieuwe auto's, koos Fiat bij haar nieuwe kleintje voor een bekende naam en geeft daarmee precies aan wat de plaats van de auto is in het programma. Zoals de Topolino en Nuova 500 altijd aan de basis van de modellenreeks hebben gestaan, gaat ook de Cinquecento als instapmodel de markt op. Overigens vermeldt de achterkant van de auto voluit de naam Cinquecento, wat we dus niet zomaar in "Vijfhonderd" mogen vertalen. Volwassen De Cinquecento is 3,23 meter lang, 1,49 me ter breed en 1,44 meter hoog. Hierdoor valt de auto in het segment van de Daihatsu Cuore, Suzuki Alto en Subaru Mini-Jumbo, een seg ment waar de Japanse merken de dienst uit maken. Dat gaat, als het aan Fiat ligt, volledig veranderen. Het uiterlijk van de Cinquecento oogt heel sympathiek: grote portieren, uitstel- bare zijruiten, een derde deur, smalle achter lichtunits en een kleine grille. Opmerkelijk zijn de volwassen 13 inch wielen, waardoor de auto nog kleiner lijkt dan ie al is. Onwillekeurig zie je wat gelijkenis met de Lancia Ypsilon, maar buiten de portiergrepen hebben beide modellen niets met elkaar gemeen. Na het openen van de portieren valt direkt op hoe volwassen de Cinquecento is. De volwaardige stoelen hebben standaard hoofdsteunen en zijn traploos verstelbaar. Ondanks de behoor lijk naar binnen stekende wielkasten, hebben ook de langeren onder ons heel behoorlijk de ruimte. De bekleding heeft de hoofdkleur grijs maar is verder opgevrolijkt door rode en blauw/groene banen. De portieren zijn slechts voor een deel bekleed, maar dat is in dit marktsegment geen schande. De Cinquecen to beschikt over forse portierbakken. De ruim te achterin is aan de krappe kant, maar dat mag bij een dergelijk kleine auto niet vreemd gevonden worden. De hoofdruimte gaat nog wel, maar de beenruimte is voor volwassenen echt te krap. Twee tot drie kinderen zullen zich achterin echter goed vermaken. De bagage ruimte is in de standaardopstelling met hoede- plank 170 liter groot, maar kan door het neerklappen van de achterbank makkelijk worden uitgebreid. Fiat heeft op bijzonder knappe wijze veel ruimte weten te schapen op 3,23 meter lengte. Veel is gewonnen door de compacte opstel ling van de motor. Voor ons land komt een 4 cylinder 903 cc krachtbron beschikbaar die dwars voorin is geplaatst en uiteraard de voor wielen aandrijft. Het gaat hier om een oude bekende die voorheen in de Panda en 127 te vinden was. Veel logischer zou de keuze voor de moderne FIRE- motor geweest zijn, maar door capaciteitsproblemen moest worden te ruggegrepen op de 0,9 liter. Met injectie systeem en geregelde driewegkatalysator voldoet deze krachtbron volledig aan de USa norm. De 4-pitter is gekoppeld aan een hand- geschakelde vijfbak. Het is niet ondenkbaar dat een stadsauto als de Cinquecento later met een FIRE-motor en een automatische ECVT versnellingsbak zal worden geleverd. De Cinquecento weegt 710 kg en haalt een topsnelheid van 140 km/u. Dit betekent dat de auto prima kwaliteiten heeft voor in de stad, maar ook op de snelweg rede-, lijk mee kan. Tot zo'n 100 km/u zit er voldoen de pit in het motortje. De acceleratie van 0 tot 100 km/u geschiedt in 18 seconden. In Italië levert Fiat ook een 704 cc 2 cylinder, afkom stig uit de 126 en eigenlijk nog uit de oude 500. Deze krachtbron is goed voor 31 pk en is standaard gekoppeld aan een vierversnel- lingsbak. Ondanks het feit dat er van de 2 cy linder in september een schone variant verschijnt, is Fiat Auto Nederland niet van plan deze goedkopere versie te gaan voeren. Vrijwel alle journalisten die de moeite namen even met de 2-pitter te sturen, waren blij ver rast. Die 2 cylinder is namelijk precies de krachtbron die bij het knusse karakter van de Cinquecento past. De Nederlandse importeur doet er verstandig aan de beslissing te her overwegen. In het interieur waren we het dashboard ver geten. De auto wordt in Polen bij FSM gepro duceerd, maar van een slechte Oosteuropese kwaliteit is niets te merken. Uiteraard is het autootje in Italië ontwikkeld en wordt bij de produktie gebruik gemaakt van Italiaanse technologie. Het instrumentenpaneel is in ieder geval erg compleet en speels. Links zien we een rij controlelampjes, in het midden de kilometerteller met dagteller en rechts de in formatie over motortemperatuur en brandstofvoorraad. De bediening van verwar ming, achterruitwisser en achterruitverwar ming plus een digitaal klokje zitten in het midden boven twee uistroomopeningen, de plaats voor de radio en de asbak. Een afsluit baar vakje kent de Cinquecento niet, terwijl Fiat ook bij deze auto weer heeft gekozen voor twee dicht op elkaar geplaatste hendels voor de bediening van richtingaanwijzers en verlichting. Ondanks de Poolse produktie komt de versnellingsbak merkbaar uit Italië. Ook bij de Cinquecento wil de ene of andere versnelling nog wel eens weigeren. De voor Nederland bedoelde uitvoering is voor een dergelijk kleine auto zeer compleet met achterruitverwarming, achterruitwisser, af sluitbare tankdop, van binnenuit te ontgrende len achterklep en getint glas terwijl tegen meerprijs zelfs zaken als centrale vergrende ling, een glazen schuifdak, bredere banden en elektrisch bediende portierruiten kunnen wor den besteld. De Cinquecento is een echte stadsauto anno 1992. Door de zeer comapcte buitenafmetin gen is er altijd wel een gaatje te vinden om 'm te parkeren of om grotere auto's even de pas af te snijden. Vooral in het chaotische Italiaan se verkeer een uitkomst. Vanwege de vier on afhankelijk opgehangen wielen met schoefveren is de Cinquecento ondanks de kleine wielbasis behoorlijk comfortabel. Ook wat betreft rijgedrag is dit kleintje zeer vol wassen. De besturing gaat uiteraard gemak kelijk en het behoorlijke ruitoppervlak zorgt voor een goed zicht rondom. Alhoewel de pro duktie al in volle gang is, zullen we in Neder land nog een hele tijd moeten wachten op de Cinquecento. In 1992 zullen in Polen zo'n 160.000 auto's worden gemaakt, waarvan er al 30.000 voor de Poolse markt gereserveerd zijn. Italië zorgt zelf ook voor een flinke afzet, zodat voor export niet al te veel auto's beschikbaar zijn. In 1993 moet de produktie op het maxi male niveau van 240.000 eenheden per jaar gebracht zijn en kunnen ook de verschillende exportlanden over Cinquecento's gaan be schikken. In ons land zal de auto tussen sep tember 1992 en februari 1993 leverbaar worden. Over de prijzen kan gezegd worden dat de auto ongeveer evenveel gaat kosten als het basismodel uit de Panda-reeks, wat op dit moment zou betekenen zo'n f.15.000,=. Op de voor de Amerikaanse markt zo belang rijke autotentoonstelling in Detroit werd deze week de nieuwe Mercedes SEC onthuld. Net als voorheen is de SEC het coupémodel op basis van de S-klasse. Het was te verwachten dat nog geen jaar na het verschijnen van de nieuwe S ook een bijbehorende coupé zou worden geintroduceerd. Mercedes zet hier mee een traditie voort. Met de introductie van de nieuwe SEC in Detroit onderstreept Merce des het belang van de Amerikaanse markt en de betreffende tentoonstelling. Voor de nieuwe 500 en 600 SEC werden on derdelen als motoren, versnellingsbakken, ag gregaten, het elektrisch systeem, assen, stuurinrichting, vering, remmen, wielen en banden van de S-klasse overgenomen. Het verwantschap is ook duidelijk aan de vormge ving af te lezen. Toch heeft de SEC een meer gedurfde lijnvoering. Heel apart zijn de hoge en vooral wat smallere koplampen en de bre de grille met in het midden een groot em bleem. Het profiel doet nog sterk aan de voorganger denken, terwijl we aan de achter kant heel duidelijk de S herkennen. De gerib belde lichtunits lopen naar beide zijden schuin af en bieden zo plaats aan een diep uitgesne den kofferklep. Mercedes kiest bij de SEC uitsluitend voor de twee krachtigste motorvarianten. De 5 liter V8 uit de 500 SEC levert 240 kW bij 5700 tr/min en beschikt over een fors koppel van 480 Nm bij 3900 tr/min. Uiteraard worden de krachten van de motor via een automatisch geschakelde vierbak op de achterwielen over gebracht. De 600 SEC draagt in het vooron der de in de S-klasse geïntroduceerde 6 liter V12 krachtbron met een gigantisch vermogen van 300 kW bij 5200 tr/min en een indruk wekkend koppel van 580 Nm bij 3800 tr/min. Deze motoren zijn goed voor uitstekende prestaties, al is in beide gevallen de topsnel heid op 250 km/u afgeregeld. Overigens zal Mercedes binnen afzienbare tijd ook de fraaie SL cabriolet met een 12 cylinder motor op de markt brengen, zodat de topserie compleet is: 600 SE/SEL, 600 SEC en 600 SL.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 15