Boekennieuws
Seat Toledo: samensmelting
van stijl en comfort
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 46
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Speciaal voor lezers van
Michelle
Cursusonderdelen
Woensdag 18 december 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
VZIM: voorgezette opleiding
niet tot slippen beperkt
Dat de decembermaand op komst is, merken
we aan het aanbod nieuwe autoboeken. Het
416 pagina's tellende Auto '92 meldt de tech
nische gegevens van meer dan 300 belangrij
ke auto's pp de Nederlandse markt, maar is
hiermee niet compleet. Het formaat is hand
zaam en de prijs met f 19,95 sympathiek.
Voor net geen tien gulden meer (f 29,90)
koopt de autoliefhebber Autotest 92 met 548
pagina's van het formaat telefoonboek.
Autotest geldt al jaren als het beste autoboek
wat er te koop is, op de voet gevolgd door het
Autovisie jaarboek, wat binnenkort zal ver
schijnen. De Autotest-redactie is dit jaar flink
gewijzigd en dat is te merken. Het boek is wat
luchtiger van vormgeving, terwijl de techni
sche gegevens in een merkbaar kleiner letter
tje worden weergegeven dan de rest van de
tekst. Helaas zijn ook de testen minder uitge
breid, zodat het boek in z'n geheel iets aan
waarde heeft ingeleverd, al blijft het een waar
devol naslagwerk. Aan de buitenkant is het
Autovisie Jaarboek '92 makkelijk te herken
nen aan het Autovisie-logo, dit keer in geel uit
gevoerd. Als auto zien we een in dezelfde
kleur gespoten Alpine A610. Het boek bestaat
uit een aantal algemene verhalen onder ande
re over modellen verzamelen en de Camel
Trophy, daarnaast een vijftig-tal testen en na
tuurlijk het bekende katalogusgedeelte. Met
556 pagina's is dit jaarboek exact even dik als
vorig jaar, terwijl de prijs met f 29,95 ook
gelijk bleef. Het Autovisie Jaarboek en Auto
test lagen altijd nek-aan-nek wat betreft de
notering 'beste autojaarboek'. Door de minder
succesvolle wijzigingen die Kluwer in haar
boek doorvoerde, mag de constant van kwali
teit gebleven 'pil' van Autovisie wat ons be
treft dit jaar als beste door het leven gaan.
Een boek waar de echte autofreak in zal weg
dromen is 'De onschatbare klassieker' waarin
de redaktie een groot aantal klassieke auto's
kort de revue laat passeren. Per model vinden
we een summier aantal technische gegevens,
een lang niet altijd kloppend productie-aantal
en een drietal richtprijzen naar oplopende
staat. Prijzen voor klassiekers en oldtimers
moeten echter altijd met een flinke korrel zout
genomen worden. Voor f 17,50 is dit 400
pagina dikke drukwerk beslist de moeite
waard. Voor de techneuten heeft Kluwer het
boek 'Autotechniek in Woord en Beeld' uitge
geven. Auteur Paul Klaver heeft een aantal ar
tikelen van zijn hand uit het blad Auto en
Motortechniek in het boek gebundeld. De ver
schillende hoofdstukken gaan over bougies,
ontsteking, verbranding, katalysatoren, meer-
kleppentechniek, dieseltechniek, olie en der
gelijke. Het boek is bestemd voor iedereen
met een redelijke autotechnische kennis die
geïnteresseerd is in deze onderwerpen. Auto
techniek in woord en beeld is goed geïl
lustreerd en kost f 34,50.
Als laatste in de rij een boekje wat uit een sa
menwerking tussen Kluwer en de ANWB ont
stond: het Caravan Handboek. In 336
pagina's wordt informatie gegeven rond de
aanschaf, onderhoud, het rijden en gebruik
van een caravan. Zeer uitgebreid en met dui
delijke illustraties worden alle aspecten van de
caravan en alles wat er omheen voorkomt
toegelicht. Voor de caravanbezitter haast een
verplicht standaardwerk. Het is overigens de
tweede druk van dit handboek. Het boek is
voor f 27,50 te koop bij de boekhandel en
ANWB-kantoren.
U/A1
Bij inlevering van deze bon bij VZN ontvangt u een eenmalige
korting van f 30,- op het cursusgeld. Bon dient bij aanvang van de
cursus te worden ingeleverd.
Alleen geldig bijVZN, Pastoorsmast 5, Nuenen, tel. 040-838388.
De laatste auto die ik dit jaar mocht testen
was een leuk wagentje. De Seat Toledo.
Goed gestroomlijnd, bijna letterlijk rond
borstig en een versnellingspookje dat bijna
altijd in de verkeerde stand stond. Niet dat
het pookje verkeerd gebouwd is, maar ik
ben nogal eens onhandig met die dingen.
Opvallend is de rustige motor. Zelfs in zijn
twee - als ik met een redelijk hoge snelheid
reed - had ik het idee dat ik in zijn vier reed.
Zo geruisloos en rustig beweegt de Toledo
zich over het wegdek. Geen bocht is te
scherp en geen snelheid te hoog, niets kan
de stabiele weglegging van deze auto ver
storen.
De Seat Toledo is het meest luxe model dat
Seat tot nu toe heeft uitgebracht. Het Seat
merk bestaat dan ook pas sinds 1983 en is
nog druk doende een plaats op de markt te
veroveren. Met de Toledo lijkt de dealer daar
aardig mee op weg. Want buiten perfecte rij-
capaciteiten beschikt de auto over de nodi
ge comfort. De stoelen kunnen bijvoorbeeld
hoger en lager gezet worden. Een ideale
oplossing voor kleine mensen, maar sowie
so een prima uitvinding voor ons vrouwen
waarvoor nu eenmaal geldt dat je met een
strak rokje anders moet zitten dan met een
nonchalante spijkerbroek. Even zoeken en je
vindt de stand die jou het best bevalt. Nog
een goed muziekje uit de boxen tevoorschijn
toveren en je droomt langzaam weg achter
het stuur. Auto en bestuurder smelten sa
men. Een perfecte eenheid.
Tot het eind van dit jaar is de Toledo, ook als
zij pas in 1992 geleverd wordt, te krijgen
voor de huidige prijs. Voor de GLX-
uitvoering, waar ik in gereden heb, is dat
vanaf f 36.495,-.
Op een voormalig parkeerterrein langs
de autosnelweg die loopt van Eindho
ven naar Helmond is het Verkeerscen-
trum Zuid Nederland (VZN) gevestigd.
Tweeëneenhalf jaar geleden werd van
de asfaltvlakte een particuliere ver
keersschool gemaakt met de mogelijk
heid verschillende verkeerssituaties na
te bootsen zowel voor personenauto's
als vrachtwagens en bussen. De stan
daardcursus die VZN in haar program
ma heeft opgenomen is veel meer dan
de ouderwetse anti-slipcursus. We kun
nen daarom beter spreken van een
voorgezette rij opleiding.
Het gaat erom dat de cursisten weten wat ze
met hun handen en voeten moeten doen in
noodsituaties achter het stuur van een auto.
De school heeft als cursusmateriaal een zestal
nieuwe Opel Kadett's ter beschikking en een
modern kantoorgebouw met kantine en in
structielokaal. De baan zelf heeft verschillen
de wegdekken zoals asfalt, kinderkoppen en
een speciale kunststof die nat de gladheid van
aangereden sneeuw heeft. De kunststofbaan
maakt het gebruik van het vet en behangplak-
sel overbodig, zodat ook het milieu hiermee
wordt gediend.
De cursus bestaat uit vier hoofdonderdelen:
remmethoden, remmen en uitwijken, remmen
en slippen in een bocht en slippen op een
recht stuk. Iedere groep bestaat uit maximaal
12 tot 15 personen, zodat gemiddeld zo'n
twee personen met één auto kunnen oefenen.
Het programma wordt zo aan de groep aange
past, dat een onderdeel pas wordt afgesloten
als iedereen het onder de knie heeft. Het VZN
in Nuenen heeft een zeer diverse klantenkring.
Particuliere automobilisten, afkomstig uit vrij
wel het hele land, komen voornamelijk in het
weekend. Daarnaast volgen met grote regel
maat politiemensen, ME-ers, alle rij-
instructeurs uit het leger, gewone rij-
instructeurs en ambulance-chauffeurs een
opleiding op de multifunctionele baan. leder
een die de standaardcursus volbrengt krijgt na
afloop een ANWB erkend certificaat. Een cur
sus duurt globaal van 8.30 tot 16.00 uur,
waarna de verrichtingen individueel kunnen
worden besproken. VZN kent ook uitgebreide
cursussen bijvoorbeeld met de eigen auto, een
opleiding persoonsbeveiliging voor directie
chauffeurs en cursussen brandbestrijding en
EHBO speciaal gericht op noodsituaties in het
verkeer. Bovendien is een herhalingscursus in
voorbereiding. Het gerenommeerde autoblad
Autovisie beoordeelde recent alle "anti
slipscholen" in ons land, waarbij de beoorde
ling van de VZN bijzonder positief was. De
1-daagse standaardcursus kost inclusief een
geheel verzorgde lunch f 275,— per persoon.
Wie echter de bon uit de krant mee naar de
cursus neemt komt in aanmerking voor een
korting van f 30,— op de cursusprijs. Afspra
ken kunnen telefonisch gemaakt worden via
telefoonnummer: 040-838388. De VZN is
gevestigd aan de Pastoorsmast 5, 5673 TC
Nuenen.