SUBARU LEGACY 2.0 EN TURBO
60 jaar Opel als volksauto
Rij-impressie
In de rij voor de nieuwe Golf
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 44
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Exclusieve Lancia Ypsilon
In Nederland behoort Subaru tot
de kleine Japanse merken. Het
modellenprogramma bestaat uit
een reeks eigenzinnige types met
vaak ook afwijkende technieken.
Subaru is echter groot in vierwiel-
aandrijving en past ook met groot
succes de Nederlandse continue
variabele transmissie van Van
Doorne toe. Het programma is ui
terst divers vanaf de kleine Subaru
Mini Jumbo tot de grote Legacy.
Deze laatste auto heeft voor 1992
een aantal detailwijzigingen onder
gaan, maar kent bovendien een
forse uitbreiding wat betreft het
motorenaanbod.
Grille
Boxerprincipe
Kroon
In 1931 introduceerde Opel een
van de eerste auto's voor het volk,
naast de gebruikelijke reeks luxu
euze modellen. Eigenlijk is het
zestig jaar later nauwelijks anders.
Alleen heeft Opel sinds de jaren
dertig een ijzersterke reputatie op
het gebied van betaalbare, com
pacte auto's opgebouwd. Precies
zestig jaar na de introductie van de
1,2 liter (juli 1931) komt Opel met
de Astra, een 'volksauto' voor de
jaren negentig. In zestig jaar tijd
heeft de technische ontwikkeling
niet stilgestaan, al blijven er para
lellen.
Cabriolet-limousine
Vooruitgang
Anette
Woensdag 27 november 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
Met rally-ervaring
Het leveringsprogramma van de kleine Lancia
Ypsilon wordt met twee aantrekkelijke model
len uitgebreid. Met de 1.1 i.e. als basis heeft
de "Mia" een mengeling van sportieve en chi
que eigenschappen, een combinatie die de
meeste Lancia's kenmerkt.
De auto kan worden besteld in een drietal mi-
ca/metaallakken: blue madras, verde derby en
zwart. Het interieur is bekleed met zacht- hel
der getint Alcantara, afhankelijk van de kleur
in ijsblauw, turkoois of beige. Verder is de Mia
voorzien van centrale portiervergrendeling en
elektrisch bediende portierruiten. Uiterlijk her
kennen we deze uitvoering aan de brede ban
den en GT wieldeksels. De Mia is te koop voor
21.270,
De exclusieve top van de Lancia Ypsilon wordt
voortaan bezet door de LX Ego, uitsluitend le
verbaar in metallic zwart. Voorstoelen, achter
bank, stuur, versnellingspookknop,
portierpanelen en dashboard zijn bekleed met
Poltrona Frau leer. Aan deze kostbare uitvoe
ring wordt bovendien een volledig elektro
nisch geregeld verwarmingssysteem
gekoppeld. Tot slot maken de achtspaaks
lichtmetalen velgen het geheel compleet. De
exclusieve Isancia Ypsilon Ega heeft een ad-'
viesprijs van f 28.995,=.
De prijslijst van de Subaru Legacy omvat op
dit moment maar liefst zestien verschillende
modellen. Een aantal kennen we al vanaf de
introductie. Aan de basis staat de 1.8 sedan
als DL en op speciale bestelling ook als com
plete GL. De bekende 1.8 liter boxermotor met
4 kleppen per cylinder is met centrale injectie
goed voor een vermogen van 103 pk bij 6000
tr/min. De 1140 kg wegende Legacy komt
hiermee tot een top van 186 km/u en trekt in
10,8 seconden van 0 tot 100 km/u. De DL
wordt standaard aangeboden met stuurbe
krachtiging, van binnenuit te ontgrendelen
kofferklep, opbergvakken in de portieren, an
tenne en twee luidsprekers, digitaal klokje en
in hoogte verstelbare gordels. Een behoorlijk
complete auto voor een vriendelijke prijs:
f 31.995, De 1.8 DL kan ook als ruime sta
tionwagon worden gekozen.
Aan de andere kant van het programma staat
nog steeds de krachtige 2.2 GX, standaard
met vierwielaandrijving en een bijzonder luxu
euze uitvoering. De 2.2 boxer levert met mul
tipoint injectie 136 pk en sleurt de vanwege
de extra aandrijving zwaardere auto naar de
100 km/u in 9 seconden en behaalt een top
van 199 km/u. De verschillen in prestaties zijn
zodoende niet erg groot, maar het verschil in
souplesse is duidelijk voelbaar. De uitrusting
van de GX omvat onder meer elektrisch be
diende portierruiten, centrale vergrendeling
met afstandbediening, verstelbaar stuur, elek
trisch schuif/kanteldak, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare bui
tenspiegels. Subaru kent de 2.2 GX in vier uit-
gaves, sedan en wagon met 5-bak of
automaat. De prijzen varieren van
47.495, tot 57.495,
Tot zover weinig nieuws onder de zon. Overi
gens zijn de 1992 modellen uiterlijk herken
baar aan een compleet gewijzigd front met
nieuwe grille, motorkap, koplampen, bumper
en voorschermen. Aan de achterkant treffen
we nieuwe lichtunits aan. In het interieur
kreeg de Legacy betere stoelen en andere be-
kledingsstoffen.
Het belangrijkste nieuws vinden we echter in
het midden en helemaal bovenaan het pro
gramma. Tussen de bestaande 1.8 en 2.2 liter
zit voortaan een 2 liter krachtbron ook van het
Legacy, a/s een huis op de weg.
boxerprincipe met 4 kleppen per cylinder en
multipoint injectie. Wat betreft vermogen en
koppel zit de 2.0 precies tussen de bestaande
varianten in. De motor levert 115 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 164 Nm bij 3200
tr/min. Bij de 2 liter kan worden gekozen uit
voorwielaandrijving of permanente vierwiel
aandrijving. Uiteraard heeft dit zijn invloed op
het prestatieniveau, alhoewel het verschil tot
een mininum wordt beperkt.
De tweewielaangedreven Legacy 2.0 haalt
een top van 190 km/u en trekt in 10,3 secon
den van 0 tot 100. Bovendien moet gezegd
worden dat het verschil in souplesse met de
2.2 merkbaar is en dat de 1.8 in onze gedach
te ook als prettiger overkwam. Het is een
mooie opvulling in het programma, maar de
bestaande modellen kwamen niets te kort. De
2.0 wordt altijd als GL geleverd, een uitvoe
ring die vrijwel overeenkomt met de GX ech
ter zonder schuifdak en afstandsbediening op
de centrale vergrendeling. Bij de voorwielaan
drijvers zien we de sedan en wagon beide in
combinatie met 5-bak of automaat. De 4x4 is
er als sedan alleen met handbak en bij de wa
gon met beide transmissiemogelijkheden. De
2.0 GL sedan kost f 36.995,= en als station
car f 38.995, Prima bedragen en boven
dien een kleine meerprijs voor de stationcar.
De GL 4x4 sedan staat voor f 43.495,= in
de prijslijst, terwijl de stationwagon
f 47.495,= moet opleveren. Het is in ieder
geval duidelijk dat ondanks het feit dat de
nieuwe 2 liter zijn nut binnen het Subaru-
programma nog moet bewijzen, de Legacy
een totaal onderschatte auto is met comforta
bele rij-eigenschappen, een enorm ruimte
aanbod, prima prestaties en een complete uit
rusting en dat alles voor meer dan aanvaard
bare prijzen. De kroon op de Legacy-reeks is
echter de nieuwe 2.0 Turbo 4WD, een auto
waarin technieken uit de racerij zijn verwerkt.
Ook deze auto wordt als sedan en stationwa
gon aangeboden. Het uiterlijk is nog wat ver
der aangepast met een specifieke
voorbumper met zeer kleine mistlampen, spe
ciale zesspaaks lichtmetalen velgen en bij de
sedan een spoiler op de kofferklep. Deze top
per wordt vreemd genoeg als GL geleverd en
is dus wat betreft uitrusting minder compleet
dan de 2.2 GX.
.Voorin zit de traktatie van Subaru in de vorm
van een geblazen 2 liter 4 cylinder boxermotor
met 16 kleppen en intercooler. Met een exacte
inhoud van 1994 cc is de krachtbron goed
voor 200 pk bij 6000 tr/min en een fors kop
pel van 260 Nm bij 4800 tr/min. Hiervan blijft
tussen de 2400 en 6700 tr/min minstens 200
Nm over. Deze motor vraagt om hoge toeren
tallen voor zeer sportieve prestaties. De Lega
cy turbo heeft een voor ons land totaal
onbruikbare top van 230 km/u en trekt in een
vlotte 6,7 seconden vanuit stilstand naar de
100 km. Tijdens een korte proefrit over smalle
Gelderse boerenweggetjes ontpopte deze
auto zich in de eerste plaats als comfortabel
vervoermiddel. Natuurlijk reageert het geheel
vlot op het gaspedaal, maar vanwege de hoge
mate aan comfort komt de auto niet zo ag-
gressief en snel over als andere van rally
auto's afgeleide modellen. De permanente
vierwielaandrijving zorgt er in ieder geval voor
dat de Legacy als een huis op de weg ligt.
De Subaru Legacy Turbo is pittig geprijsd met
een vanafbedrag van f 72.995;= voor de se
dan en f 79.995;= voor de stationwagon. Dit
topmodel moet dan ook meer als image-
builder gezien worden dan een model waar
mee volume gehaald kan worden.
De 1,2 liter was in al zijn facetten een kleine
uitvoering van de 6 cylinder 1,8. De Ameri
kaanse 1.8 motor werd tot vier cylinders te
ruggebracht, waardoor de 1,2 liter werd
verkregen. Met een vermogen van 22 pk was
een topsnelheid van 75 tot 80 km/u mogelijk.
De motor was op vier punten aan rubber blok
ken opgehangen en had een drie maal gela
gerde krukas. Volgens het blad "Auto- und
Mctorradmarkt" was de Opel 1,2 goed voor
een sprintje van 0 tot 60 km/u in 26 secon
den. De motorkrachten werden via een drie
versnellingsbak op de achterwielen
overgebracht.
De bouw van de auto kwam ook behoorlijk
met die van de 1.8 overeen. De achteras was
via bladveren aan het chassis verbonden, ter
wijl voor hydraulische schokdempers werden
toegepast. Het genoemde blad was iets min
der te spreken over de wegligging. De auto
was behoorlijk smal en beschikte over een re
latief korte wielbasis. Uiteraard kon de Opel
1,2 liter, die als 12B door het leven ging, in
uit een drie- en vijfdeurs hatchback en de
prachtige stationwagon. Volgend jaar komt
daar nog een sedan en cabriolet bij. Het moto
renprogramma strekt zich uit van een 1.4 liter
van 60 pk tot en met de potente 2 liter
16-klepper. Daarnaast kan er ook worden ge
kozen uit een tweetal diesels. De Astra heeft
een comfortabel weggedrag vanwege een
grotere wielbasis en breder spoor in vergelij
king met zijn voorvader. Ook de wielophan
ging is in al die jaren flink veranderd.
Wat gebleven is, zijn de goede gebruiksmoge
lijkheden, die door de komst van de achter
klep nog eens verder werden uitgebreid.
Overigens is het duidelijk dat als we over
zestig jaar een Astra met een op dat moment
nieuw Opel-model fotograferen, de techni
sche vooruitgang minstens zo snel is gegaan.
verschillende carrosserievarianten worden
besteld. Tot de mogelijkheden behoorden ver
schillende tweedeurs koetsen, een cabriolet
limousine en de op de foto getoonde vier-
deurs met extra zijruitjes.
De auto is inderdaad van binnen erg smal.
Heel grappig is dat de motor met de voet
meet worden gestart. Naast het gaspedaal zit
een extra pedaaltje waarmee de krans van de
startmotor op het vliegwiel wordt gedrukt. De
Opel 12 kosten in het begin van de jaren der
tig in Duitsland tussen de 1890,= en 2690,=
Duitse marken.
De maar liefst zestig jaar jongere Astra kent
vele verschijningsvormen en beperkt zich niet
t één motorvariant. Het programma bestaat
Het was warm en druk in de garage van
Auto Poppe in Vlissingen. Veel mensen
maakten gebruik van de introductiedagen
om de nieuwe Volkswagen Golf te bewon
deren. Mijn testrit mocht daarom ook niet
lang duren. En dat was jammer, want de
nieuwe Golf is in alle opzichten een heerlijke
auto om in te rijden.
De Golf roept bij mij altijd associaties op
met beelden uit mijn kinderjaren: beelden
van vakantie's in het buitenland, lange ritten
met mijn vader achter het stuur. De VW uit
mijn kinderjaren bestaat niet meer. De naam
is gebleven, maar in de afgelopen jaren is er
zoveel aan verbeterd en vernieuwd. Het re
sultaat mag er zijn: een unieke wagen in zijn
klasse. Zo voldoet de Golf nu al aan de Ame
rikaanse veiligheidsvoorschriften, die daar
in 1994 verplicht worden. Ook bij de pro-
duktie is er aan de toekomst gedacht;
mocht de Golf er na een lang, lang leven het
loodje bij neerleggen, dan is hij voor maar
liefst 92% recycelbaar.
Het korte ritje voerde mij over de Zeeuwse,
soms verlaten wegen. Alles verliep even
soepel in deze Golf GL 1,8 Itr. motor. Het in
terieur doet zakelijk aan, maar straalt een
bepaalde rust uit. Het dashbord is overzich
telijk en alles zit goed binnen handbereik.
Het 'wiebelende' kaartje, dat aan een vol
gende onderhoudsbeurt moet herinneren is
verleden tijd. Dat wordt nu digitaal aangege
ven op een zogenaamd service-interval-
indicator.
Ondanks alle nieuwe snufjes en veranderin
gen blijft de Golf herkenbaar. Het ontwerp is
moderner geworden. De vertrouwde ronde
koplampjes zijn vervangen door ovale kop
lampen boven een dichte bumper.
De power in de motor van deze GL deed mij
versteld staan. Het maakt mij wel heel
nieuwsgierig naar het allernieuwste 'won
der': de Golf VR6 met een 2,8 Itr. motor.
Eenmaal terug bij garage Poppe stonden er
meer belangstellenden te wachten voor een
proefrit. De Volkswagen Golf is en blijft nu
eenmaal een populaire auto.