SUBARU LEGACY 2.0 EN TURBO 60 jaar Opel als volksauto Rij-impressie In de rij voor de nieuwe Golf VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 44 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Exclusieve Lancia Ypsilon In Nederland behoort Subaru tot de kleine Japanse merken. Het modellenprogramma bestaat uit een reeks eigenzinnige types met vaak ook afwijkende technieken. Subaru is echter groot in vierwiel- aandrijving en past ook met groot succes de Nederlandse continue variabele transmissie van Van Doorne toe. Het programma is ui terst divers vanaf de kleine Subaru Mini Jumbo tot de grote Legacy. Deze laatste auto heeft voor 1992 een aantal detailwijzigingen onder gaan, maar kent bovendien een forse uitbreiding wat betreft het motorenaanbod. Grille Boxerprincipe Kroon In 1931 introduceerde Opel een van de eerste auto's voor het volk, naast de gebruikelijke reeks luxu euze modellen. Eigenlijk is het zestig jaar later nauwelijks anders. Alleen heeft Opel sinds de jaren dertig een ijzersterke reputatie op het gebied van betaalbare, com pacte auto's opgebouwd. Precies zestig jaar na de introductie van de 1,2 liter (juli 1931) komt Opel met de Astra, een 'volksauto' voor de jaren negentig. In zestig jaar tijd heeft de technische ontwikkeling niet stilgestaan, al blijven er para lellen. Cabriolet-limousine Vooruitgang Anette Woensdag 27 november 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER Met rally-ervaring Het leveringsprogramma van de kleine Lancia Ypsilon wordt met twee aantrekkelijke model len uitgebreid. Met de 1.1 i.e. als basis heeft de "Mia" een mengeling van sportieve en chi que eigenschappen, een combinatie die de meeste Lancia's kenmerkt. De auto kan worden besteld in een drietal mi- ca/metaallakken: blue madras, verde derby en zwart. Het interieur is bekleed met zacht- hel der getint Alcantara, afhankelijk van de kleur in ijsblauw, turkoois of beige. Verder is de Mia voorzien van centrale portiervergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. Uiterlijk her kennen we deze uitvoering aan de brede ban den en GT wieldeksels. De Mia is te koop voor 21.270, De exclusieve top van de Lancia Ypsilon wordt voortaan bezet door de LX Ego, uitsluitend le verbaar in metallic zwart. Voorstoelen, achter bank, stuur, versnellingspookknop, portierpanelen en dashboard zijn bekleed met Poltrona Frau leer. Aan deze kostbare uitvoe ring wordt bovendien een volledig elektro nisch geregeld verwarmingssysteem gekoppeld. Tot slot maken de achtspaaks lichtmetalen velgen het geheel compleet. De exclusieve Isancia Ypsilon Ega heeft een ad-' viesprijs van f 28.995,=. De prijslijst van de Subaru Legacy omvat op dit moment maar liefst zestien verschillende modellen. Een aantal kennen we al vanaf de introductie. Aan de basis staat de 1.8 sedan als DL en op speciale bestelling ook als com plete GL. De bekende 1.8 liter boxermotor met 4 kleppen per cylinder is met centrale injectie goed voor een vermogen van 103 pk bij 6000 tr/min. De 1140 kg wegende Legacy komt hiermee tot een top van 186 km/u en trekt in 10,8 seconden van 0 tot 100 km/u. De DL wordt standaard aangeboden met stuurbe krachtiging, van binnenuit te ontgrendelen kofferklep, opbergvakken in de portieren, an tenne en twee luidsprekers, digitaal klokje en in hoogte verstelbare gordels. Een behoorlijk complete auto voor een vriendelijke prijs: f 31.995, De 1.8 DL kan ook als ruime sta tionwagon worden gekozen. Aan de andere kant van het programma staat nog steeds de krachtige 2.2 GX, standaard met vierwielaandrijving en een bijzonder luxu euze uitvoering. De 2.2 boxer levert met mul tipoint injectie 136 pk en sleurt de vanwege de extra aandrijving zwaardere auto naar de 100 km/u in 9 seconden en behaalt een top van 199 km/u. De verschillen in prestaties zijn zodoende niet erg groot, maar het verschil in souplesse is duidelijk voelbaar. De uitrusting van de GX omvat onder meer elektrisch be diende portierruiten, centrale vergrendeling met afstandbediening, verstelbaar stuur, elek trisch schuif/kanteldak, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare bui tenspiegels. Subaru kent de 2.2 GX in vier uit- gaves, sedan en wagon met 5-bak of automaat. De prijzen varieren van 47.495, tot 57.495, Tot zover weinig nieuws onder de zon. Overi gens zijn de 1992 modellen uiterlijk herken baar aan een compleet gewijzigd front met nieuwe grille, motorkap, koplampen, bumper en voorschermen. Aan de achterkant treffen we nieuwe lichtunits aan. In het interieur kreeg de Legacy betere stoelen en andere be- kledingsstoffen. Het belangrijkste nieuws vinden we echter in het midden en helemaal bovenaan het pro gramma. Tussen de bestaande 1.8 en 2.2 liter zit voortaan een 2 liter krachtbron ook van het Legacy, a/s een huis op de weg. boxerprincipe met 4 kleppen per cylinder en multipoint injectie. Wat betreft vermogen en koppel zit de 2.0 precies tussen de bestaande varianten in. De motor levert 115 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 164 Nm bij 3200 tr/min. Bij de 2 liter kan worden gekozen uit voorwielaandrijving of permanente vierwiel aandrijving. Uiteraard heeft dit zijn invloed op het prestatieniveau, alhoewel het verschil tot een mininum wordt beperkt. De tweewielaangedreven Legacy 2.0 haalt een top van 190 km/u en trekt in 10,3 secon den van 0 tot 100. Bovendien moet gezegd worden dat het verschil in souplesse met de 2.2 merkbaar is en dat de 1.8 in onze gedach te ook als prettiger overkwam. Het is een mooie opvulling in het programma, maar de bestaande modellen kwamen niets te kort. De 2.0 wordt altijd als GL geleverd, een uitvoe ring die vrijwel overeenkomt met de GX ech ter zonder schuifdak en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Bij de voorwielaan drijvers zien we de sedan en wagon beide in combinatie met 5-bak of automaat. De 4x4 is er als sedan alleen met handbak en bij de wa gon met beide transmissiemogelijkheden. De 2.0 GL sedan kost f 36.995,= en als station car f 38.995, Prima bedragen en boven dien een kleine meerprijs voor de stationcar. De GL 4x4 sedan staat voor f 43.495,= in de prijslijst, terwijl de stationwagon f 47.495,= moet opleveren. Het is in ieder geval duidelijk dat ondanks het feit dat de nieuwe 2 liter zijn nut binnen het Subaru- programma nog moet bewijzen, de Legacy een totaal onderschatte auto is met comforta bele rij-eigenschappen, een enorm ruimte aanbod, prima prestaties en een complete uit rusting en dat alles voor meer dan aanvaard bare prijzen. De kroon op de Legacy-reeks is echter de nieuwe 2.0 Turbo 4WD, een auto waarin technieken uit de racerij zijn verwerkt. Ook deze auto wordt als sedan en stationwa gon aangeboden. Het uiterlijk is nog wat ver der aangepast met een specifieke voorbumper met zeer kleine mistlampen, spe ciale zesspaaks lichtmetalen velgen en bij de sedan een spoiler op de kofferklep. Deze top per wordt vreemd genoeg als GL geleverd en is dus wat betreft uitrusting minder compleet dan de 2.2 GX. .Voorin zit de traktatie van Subaru in de vorm van een geblazen 2 liter 4 cylinder boxermotor met 16 kleppen en intercooler. Met een exacte inhoud van 1994 cc is de krachtbron goed voor 200 pk bij 6000 tr/min en een fors kop pel van 260 Nm bij 4800 tr/min. Hiervan blijft tussen de 2400 en 6700 tr/min minstens 200 Nm over. Deze motor vraagt om hoge toeren tallen voor zeer sportieve prestaties. De Lega cy turbo heeft een voor ons land totaal onbruikbare top van 230 km/u en trekt in een vlotte 6,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km. Tijdens een korte proefrit over smalle Gelderse boerenweggetjes ontpopte deze auto zich in de eerste plaats als comfortabel vervoermiddel. Natuurlijk reageert het geheel vlot op het gaspedaal, maar vanwege de hoge mate aan comfort komt de auto niet zo ag- gressief en snel over als andere van rally auto's afgeleide modellen. De permanente vierwielaandrijving zorgt er in ieder geval voor dat de Legacy als een huis op de weg ligt. De Subaru Legacy Turbo is pittig geprijsd met een vanafbedrag van f 72.995;= voor de se dan en f 79.995;= voor de stationwagon. Dit topmodel moet dan ook meer als image- builder gezien worden dan een model waar mee volume gehaald kan worden. De 1,2 liter was in al zijn facetten een kleine uitvoering van de 6 cylinder 1,8. De Ameri kaanse 1.8 motor werd tot vier cylinders te ruggebracht, waardoor de 1,2 liter werd verkregen. Met een vermogen van 22 pk was een topsnelheid van 75 tot 80 km/u mogelijk. De motor was op vier punten aan rubber blok ken opgehangen en had een drie maal gela gerde krukas. Volgens het blad "Auto- und Mctorradmarkt" was de Opel 1,2 goed voor een sprintje van 0 tot 60 km/u in 26 secon den. De motorkrachten werden via een drie versnellingsbak op de achterwielen overgebracht. De bouw van de auto kwam ook behoorlijk met die van de 1.8 overeen. De achteras was via bladveren aan het chassis verbonden, ter wijl voor hydraulische schokdempers werden toegepast. Het genoemde blad was iets min der te spreken over de wegligging. De auto was behoorlijk smal en beschikte over een re latief korte wielbasis. Uiteraard kon de Opel 1,2 liter, die als 12B door het leven ging, in uit een drie- en vijfdeurs hatchback en de prachtige stationwagon. Volgend jaar komt daar nog een sedan en cabriolet bij. Het moto renprogramma strekt zich uit van een 1.4 liter van 60 pk tot en met de potente 2 liter 16-klepper. Daarnaast kan er ook worden ge kozen uit een tweetal diesels. De Astra heeft een comfortabel weggedrag vanwege een grotere wielbasis en breder spoor in vergelij king met zijn voorvader. Ook de wielophan ging is in al die jaren flink veranderd. Wat gebleven is, zijn de goede gebruiksmoge lijkheden, die door de komst van de achter klep nog eens verder werden uitgebreid. Overigens is het duidelijk dat als we over zestig jaar een Astra met een op dat moment nieuw Opel-model fotograferen, de techni sche vooruitgang minstens zo snel is gegaan. verschillende carrosserievarianten worden besteld. Tot de mogelijkheden behoorden ver schillende tweedeurs koetsen, een cabriolet limousine en de op de foto getoonde vier- deurs met extra zijruitjes. De auto is inderdaad van binnen erg smal. Heel grappig is dat de motor met de voet meet worden gestart. Naast het gaspedaal zit een extra pedaaltje waarmee de krans van de startmotor op het vliegwiel wordt gedrukt. De Opel 12 kosten in het begin van de jaren der tig in Duitsland tussen de 1890,= en 2690,= Duitse marken. De maar liefst zestig jaar jongere Astra kent vele verschijningsvormen en beperkt zich niet t één motorvariant. Het programma bestaat Het was warm en druk in de garage van Auto Poppe in Vlissingen. Veel mensen maakten gebruik van de introductiedagen om de nieuwe Volkswagen Golf te bewon deren. Mijn testrit mocht daarom ook niet lang duren. En dat was jammer, want de nieuwe Golf is in alle opzichten een heerlijke auto om in te rijden. De Golf roept bij mij altijd associaties op met beelden uit mijn kinderjaren: beelden van vakantie's in het buitenland, lange ritten met mijn vader achter het stuur. De VW uit mijn kinderjaren bestaat niet meer. De naam is gebleven, maar in de afgelopen jaren is er zoveel aan verbeterd en vernieuwd. Het re sultaat mag er zijn: een unieke wagen in zijn klasse. Zo voldoet de Golf nu al aan de Ame rikaanse veiligheidsvoorschriften, die daar in 1994 verplicht worden. Ook bij de pro- duktie is er aan de toekomst gedacht; mocht de Golf er na een lang, lang leven het loodje bij neerleggen, dan is hij voor maar liefst 92% recycelbaar. Het korte ritje voerde mij over de Zeeuwse, soms verlaten wegen. Alles verliep even soepel in deze Golf GL 1,8 Itr. motor. Het in terieur doet zakelijk aan, maar straalt een bepaalde rust uit. Het dashbord is overzich telijk en alles zit goed binnen handbereik. Het 'wiebelende' kaartje, dat aan een vol gende onderhoudsbeurt moet herinneren is verleden tijd. Dat wordt nu digitaal aangege ven op een zogenaamd service-interval- indicator. Ondanks alle nieuwe snufjes en veranderin gen blijft de Golf herkenbaar. Het ontwerp is moderner geworden. De vertrouwde ronde koplampjes zijn vervangen door ovale kop lampen boven een dichte bumper. De power in de motor van deze GL deed mij versteld staan. Het maakt mij wel heel nieuwsgierig naar het allernieuwste 'won der': de Golf VR6 met een 2,8 Itr. motor. Eenmaal terug bij garage Poppe stonden er meer belangstellenden te wachten voor een proefrit. De Volkswagen Golf is en blijft nu eenmaal een populaire auto.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 21