i
I
I
NSW-ft-r
Fun-car als stationcar-alternatief
Al die nieuwe varianten maken de keus
er niet makkelijker op.
Alhoewel.
JANSSENS
VLISSINGEN B.V.
e
r4J
ZES KEIHARDE ZEKERHEDEN
Auto Poppe Walcheren B.V
VAG occasions. Gegarandeerd goed.
f
jf
Zolang de voorraad strekt*
'Zonder valse bescheidenheid kunnen we
stellen dat we op dit moment over één van de meest
uitgebreide kollekties komplete Opeis Kadett uit "88,
'89 en '90 beschikken.
Zo hebben de meeste modellen striping. getint
glas, stalen sportvelgen met brede banden, van
binnen uit verstelbare buitenspiegels èn luxe stoffen
bekleding. En dan zijn we er nog niet, want 3
maanden OK-Bovaggarantie krijgt u minimaal.
De enige garantie die we u niet
kunnen geven, is dat ze lang in onze
showroom staan!
Oftewel, kom snel bij ons langs.
Deze week in voorraad:
VLISSINGEN
MIDDELBURG
v/h L0UISSE
MIDDELBURG
OPEL FRONTERA
Klemmetjes
Motoren
Slordig
Geblindeerd
Van Oeveren b.V.
V.W. POLO
V.W. GOLF
V.W.JETTA
V.W. PASSAT
AUDI 80
ANDERE MERKEN
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610
Na 18.00 uur:
01102-43340
Dick Commee
01180-29442
Bram de Buck
13
13
57
16
10
16
14
56
56
37
37
31
55
58
53
7
Z.
i
000
.000
.000
.000
.000
000
.000
000
.000
.600
.000
700
000
.000
.000
.000
.000
.000
.000
.000
.000
000
.000
000
000
500
000
000
000
000
000
.000
.000
.000
.000
.000
000
.000
.000
000
000
000
000
000
000
000
000
000
000
000
000
000
800
000
000
000
000
000
DE FAAM - DE VLISSINGER
13
Kadett 1.3 S 5-drs. LS
1988
wit
52.000
km
Kadett 1.5 TD 5-drs. car.
1988
wit
55.000
km
Kadett 1.6i 3-drs. LS
1989
beigemet.
48.000
km
Kadett 1.6i 3-drs. LS
1989
beigemet.
29.000
km
Kadett 1.7 D 3-drs. LS
1989
beigemet.
71.000
km
Kadett 1.7 D 3-drs. LS
1990
wit
35.000
km
div. Kadett's in de bouwjaren 1984 t/m 1987
Kadett 1.3 N 3-drs. LS
1988
rood
51.000
km
Kadett 1.3 N 3-drs. Club
1988
wit
61.000
km
Kadett 1.3 N 4-drs. Club
1988
rood
77.000
km
Div. Kadett's in de bouwjaren 1984 t/m 1987
|jkj
DKOl'KI.-DKAl.KH.
/.KK KKIIKIH
>U AI.I.KS.
Pres. Rooseveltlaan 772
Vlissingen, 01184-17100
Kalverstraal 1,
Middelburg, 01180-25851
W
m
JLn
i_
3
Opel heeft er een gewoonte van gemaakt om
nieuwe auto's zeer vroegtijdig te presenteren,
als het betreffende model in een voor het
merk nieuw segment verschijnt. Zo werd de
Caübra ruim een jaar voor het verschijnen in
de showroom op een autotentoonstelling ge
zet. Bij de Frontera ging het niet anders. Deze
vierwielaangedreven 'vrije-tijds' auto zal pas
vanaf de bedrijfsauto Rai in februari volgend
jaar bij de dealer verschijnen. We reden de
auto's kort geleden op* verhard en onverhard.
General Motors is voor een deel eigenaar van
het Japanse merk Isuzu. In Europa worden de
produkten van Isuzu verkocht door de Opel
dealerorganisatie. Toch krijgt dit merk, wat
gespecialiseerd is in lichte bedrijfswagens en
terreinauto's, niet de volle aandacht. General
Motors Europe heeft dan ook besloten de ver
schillende Isuzu-modellen onder het Opel-
label te gaan brengen. Zo heet de Campo
Pick-up inmiddels Opel Campo en zal de op
volger van de Trooper ook als een Opel wor
den gepresenteerd.
Wat betreft de Frontera moeten we op dit
punt enige nuances aanbrengen. De carrosse
rie kennen we al weer enige tijd van Isuzu, ter
wijl de auto's voor de Europese markt
voorzien zijn van Opel motoren en andere de
tails. De Frontera wordt gemaakt in de oude
Bedford-fabriek in het Engelse Luton. Opel
heeft uitgaande van het Isuzu-model hier niet
volstaan met het wijzigen van een typeplaatje.
De Frontera presenteert zich meteen in twee
gedaantes. Bijzonder geslaagd is de Frontera
Sport. Deze auto is 4,04 meter lang en heeft
een wielbasis van 2,33 meter. Dit in tegen
stelling tot de Estate of Wagon met vier por
tieren die een lengte heeft van 4,48 meter en
een afstand van 2,76 meter tussen de wielen
houdt. De compacte Sport heeft de meeste
fun-eigenschappen. Grappig in het ontwerp
zijn de breed uitgebouwde voor- en achter
schermen. De achterkant van de auto is over
dekt met een soort van hardtop waarvan van
basiselementen op hun plaats blijven. In een
handomdraai is echter het dak te verwijderen.
Door vier klemmetjes los te maken, ontstaat
er een verfrissend gat.
Eén foutje is echter bij de constructie ge
maakt. Wordt de achterbank neergeklapt om
plaats te maken voor het losse dak, dan blijkt
het dak een paar centimeter te lang. Daarom
zal de Frontera-rijder een goede weers-
voorspeller moeten zijn. Naast het dak kunnen
ook de zijruiten makkelijk worden verwijderd,
terwijl na enige schroeven binnen een paar
minuten ook de achterruit kan worden thuis-
gelaten. De voorpassagiers kunnen tot slot
ook de sunroof losmaken. De Frontera wordt
op deze manie; een luchtige auto, die vooral in
de zomer veel rijplezier zal bieden.
Natuurlijk komen beide varianten in ons land
ook op grijs kenteken beschikbaar. De lange
versie met vier portieren heeft een volledig
stalen carrosserie. De sunroof is ook weer
standaard in het dak te vinden, terwijl verder
alleen de zijruiten op normale manier neer te
draaien zijn. De Wagon moet dan ook meer
worden gezien als concurrent van auto's als
de Nissan Terrano en Toyota 4-Runner.
De motorkeus is bij de Sport beperkt tot de 2
liter Opel motor met multipoint injectie en een
vermogen van 115 pk. Bij een totaalgewicht
van 1561 kg is dit vermogen niet overbodig.
De auto haalt volgens opgaaf een top van 157
km/u en trekt van 0 tot 100 in 14,3 seconden.
De Wagon biedt de keus uit een 2.3 liter tur
bodiesel met intercooler en een 2.4 liter benzi
nemotor. De turbodiesel levert 100 pk en
zorgt bij een totaalgewicht van 1784 kg voor
een top van 147 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 in 19,3 seconden. De 2.4 liter is in
de lange variant echt nodig. De auto haalt een
top van 153 km/u en trekt in 16,5 seconden
van 0 tot 100. De 2 liter Sport is zodoende de
meeste kwieke Frontera. Alhoewel de exacte
Nederlandse specificatie nog niet bekend is, is
al wel duidelijk dat de Frontera in een luxe ver
sie zal worden aangeboden met onder meer
lichtmetalen wielen, elektrisch bediende spie
gels en een met leer bekleed stuur. In het inte
rieur vinden we een mengeling van Opel- en
Isuzu-details. De vormgeving van het dash
board is van Isuzu overgenomen, terwijl het
instrumentarium uit de Opel-koker komt. An
dere Europese zaken zijn de sportieve stoelen,
enkele bedieningsknoppen, de pookknoppen
en handremhendel. Het geheel ziet er ver
zorgd en redelijk fantasievol uit.
Opel benadrukt dat de Frontera geen terrein
auto is. De Frontera koper zal voornamelijk
iemand zijn die eens wat anders wil dan een
stationcar. Hij of zij vraagt een hoog comfort-
en uitrustingsniveau en wil met de auto zowel
in het weekend met het gezin op stap, door
de week relaties bezoeken en 's avonds bij
een gala kunnen voorrijden. Deze rol is vooral
voor de Wagon weggelegd, terwijl de Sport
meer een jonger publiek zal trekken. Bijvoor
beeld de GTi-rijder die inziet dat hij iets anders
meet kopen om op te vallen.
Ondanks het feit dat een Frontera geen ter
reinauto is, beschikt hij wel over inschakelbare
vierwielaandrijving met de mogelijkheid van
een lage gearing. Rijdend over onverharde we
gen is de Wagon merkbaar comfortabeler dan
de Sport. Dit is eigenlijk alleen maar terug te
voeren op de langere wielbasis. De Sport is
echter voelbaar sneller en als de extra ruimte
'van de Wagon niet echt nodig is, moet de
voorkeur dan ook aan de Sport gegeven
werden.
Een paar slordige details mogen niet onver
meld blijven. Gezeten achter het stuur met het
portier gesloten is het onmogelijk de rugleu
ning af te stellen, terwijl tussen de stoelen er
een zee van ruimte is om de afstelknop te
plaatsen. Eenvoudig de twee stoelen omwis
selen zou hier oplossing kunnen bieden. Een
gevaarlijk onderdeel vinden we bij de achter
deur van de Sport. Deze scharniert aan de
rechterzijde en vergrendeld in volledig geo
pende toestand. Om echter deze vergrende
ling op te heffen, moet aan een korte
dwarsverbinding getrokken worden vlak on
der de scharnieren. Tegelijkertijd moet de deur
enigszins dichtgetrokken worden. Iets te laat
je hand terugtrekken kan dan fataal zijn. Een
zeer storend detail wat zondermeer om verbe
tering vraagt.
Wat betreft prijzen valt over de Frontera nog
weinig te zeggen. De auto gaat in Nederland
in première tijdens de bedrijfsauto Rai in fe
bruari. Zowel de Sport als Wagon zullen in ge
blindeerde versies worden aangeboden. De
auto's op geel kenteken volgen een maandje
later. Zoals gezegd zijn de definitieve uitrustin
gen nog niet bekend. In ieder geval zal een
Sport op grijs kenteken onder de vijftigdui
zend gulden beginnen, waardoor deze auto -
om het beeld te bepalen - de grotere en duur
dere broer wordt van een Suzuki Vitara.
Wie op het punt staat een nieuwe bestel
wagen aan te schaffen, gaat natuurlijk even langs
bij de Mercedes-Benz dealer.
Juist nu. Want Mercedes-Benz introduceert
maar liefst zes nieuwe bestelwagen-varianten.
Het gaat om een gloednieuwe benzine
variant van de MB 2lÓ.
Om 'n aannemersuitvoering (extra stoelen
achterin) van de niet minder populaire MB 208 D.
En om een royale dubbelcabine-uitvoering van
de MB 100D, beter bekend als de Ecosprinter.
Tel daar bij op dat alle drie de varianten
in de laagste gewichtsklasse leverbaar zijn als
Standaard en Basic, en het aantal varianten is
niet meer te tellen op de vingers van één hand.
De keus wordt er dus niet makkelijker op.
Alhoewel, u rijdt al een Mercedes-Benz
bestelwagen voor nog geen f 28.000.— of
vanaf f 390- per maand (financiéle leasing).
Inbegrepen: lange levensduur, hoge restwaarde.
lage kilometerkostprijs. De vraag is dus niet
of u in de "Mercedes onder de bestel
wagens" gaat rijden, maar in wélke.
Mercedes-Benz staat niet stil.
Automobielbedrijf Van Oeveren B.V.
Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes
Telefoon: 01100-12730
Mercuriusweg 25, 4382 NC Vlissingen
Telefoon: 01184-18351
3 maanden volledige garantie; 15 dagen omruil-garantie;
9 maanden aanvullende No-Risk garantie mogelijk op de belangrijkste
delen van de auto;
duidelijk garantiebewijs; keuringsrapport bij iedere occasion;
wij zijn V.A.G. dealer voor Volkswagen en Audi.
V.W. Polo 3-drs. Belami 1300
V.W. Golf 1600 Automaat v. part.
V.W. Golf 3-drs. 1800 (schuifdak)
V.W. Golf 3-drs. 1800 GTi
V.W. Golf 3-drs. 1800 GTi
V.W. Golf 3-drs. 1600
V.W. Golf 3-drs. 1600 Diesel
V.W. Golf 5-drs. 1600 Diesel 5 bak
V.W. Jetta 2-drs. 1300 Sky uitv.
V.W. Jetta 2-drs. 1300 Av. Comf.
V.W. Jetta 2-drs. 1300 Sky
V.W. Passat Variant 1800 CL
Audi 80 4-drs. 1600 Automaat
Audi 80 4-drs. 1800 S
Audi 80 4-drs. 1900 Diesel
BMW 316i
Ford Escort
Ford Fiesta
Opel Kadett
Opel Kadett
Ford Escort
Peugeot 309
35.000 km 1989 zwart 16.950,-
60.000 km
82.000 km
74.000 km
71.000 km
63.000 km
113.000 km
51.000 km
1986 blauw
1986 rood
1987 blauw
1987 rood
1988 rood
1986 beige
1989 wit
37.000 km 1988 wit
30.000 km 1988 grijs
46.000 km 1989 groen
39.000 km 1989 wit
70.000 km 1984 groen
25.000 km 1990 blauw
38.000 km 1990 groen
4-drs. 1800
3-drs. 1300 CL
3-drs. 1100 Spec.
5-drs. stationcar
3-drs. 1300 N
5 drs. 1600 diesel Bravo
3-drs. 1400
10.000 km
70.000 km
60.000 km
77.000 km
88.000 km
103.000 km
39.000 km
1990 beige
1987 wit
1987 rood
1988 bruin
1987 zwart
1987 wit
1988 wit
14.750,-
14.750,-
25.950,-
23.950,-
17.950,-
14.250,-
23.950,-
17.950,
17.950,
18.750,
32.500,-
10.500,
33.750,
34.950,
35.500,
14.750,
12.950,
18.950,
13.950,
13.950,
13.950,