i I I NSW-ft-r Fun-car als stationcar-alternatief Al die nieuwe varianten maken de keus er niet makkelijker op. Alhoewel. JANSSENS VLISSINGEN B.V. e r4J ZES KEIHARDE ZEKERHEDEN Auto Poppe Walcheren B.V VAG occasions. Gegarandeerd goed. f jf Zolang de voorraad strekt* 'Zonder valse bescheidenheid kunnen we stellen dat we op dit moment over één van de meest uitgebreide kollekties komplete Opeis Kadett uit "88, '89 en '90 beschikken. Zo hebben de meeste modellen striping. getint glas, stalen sportvelgen met brede banden, van binnen uit verstelbare buitenspiegels èn luxe stoffen bekleding. En dan zijn we er nog niet, want 3 maanden OK-Bovaggarantie krijgt u minimaal. De enige garantie die we u niet kunnen geven, is dat ze lang in onze showroom staan! Oftewel, kom snel bij ons langs. Deze week in voorraad: VLISSINGEN MIDDELBURG v/h L0UISSE MIDDELBURG OPEL FRONTERA Klemmetjes Motoren Slordig Geblindeerd Van Oeveren b.V. V.W. POLO V.W. GOLF V.W.JETTA V.W. PASSAT AUDI 80 ANDERE MERKEN Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 Na 18.00 uur: 01102-43340 Dick Commee 01180-29442 Bram de Buck 13 13 57 16 10 16 14 56 56 37 37 31 55 58 53 7 Z. i 000 .000 .000 .000 .000 000 .000 000 .000 .600 .000 700 000 .000 .000 .000 .000 .000 .000 .000 .000 000 .000 000 000 500 000 000 000 000 000 .000 .000 .000 .000 .000 000 .000 .000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 800 000 000 000 000 000 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 Kadett 1.3 S 5-drs. LS 1988 wit 52.000 km Kadett 1.5 TD 5-drs. car. 1988 wit 55.000 km Kadett 1.6i 3-drs. LS 1989 beigemet. 48.000 km Kadett 1.6i 3-drs. LS 1989 beigemet. 29.000 km Kadett 1.7 D 3-drs. LS 1989 beigemet. 71.000 km Kadett 1.7 D 3-drs. LS 1990 wit 35.000 km div. Kadett's in de bouwjaren 1984 t/m 1987 Kadett 1.3 N 3-drs. LS 1988 rood 51.000 km Kadett 1.3 N 3-drs. Club 1988 wit 61.000 km Kadett 1.3 N 4-drs. Club 1988 rood 77.000 km Div. Kadett's in de bouwjaren 1984 t/m 1987 |jkj DKOl'KI.-DKAl.KH. /.KK KKIIKIH >U AI.I.KS. Pres. Rooseveltlaan 772 Vlissingen, 01184-17100 Kalverstraal 1, Middelburg, 01180-25851 W m JLn i_ 3 Opel heeft er een gewoonte van gemaakt om nieuwe auto's zeer vroegtijdig te presenteren, als het betreffende model in een voor het merk nieuw segment verschijnt. Zo werd de Caübra ruim een jaar voor het verschijnen in de showroom op een autotentoonstelling ge zet. Bij de Frontera ging het niet anders. Deze vierwielaangedreven 'vrije-tijds' auto zal pas vanaf de bedrijfsauto Rai in februari volgend jaar bij de dealer verschijnen. We reden de auto's kort geleden op* verhard en onverhard. General Motors is voor een deel eigenaar van het Japanse merk Isuzu. In Europa worden de produkten van Isuzu verkocht door de Opel dealerorganisatie. Toch krijgt dit merk, wat gespecialiseerd is in lichte bedrijfswagens en terreinauto's, niet de volle aandacht. General Motors Europe heeft dan ook besloten de ver schillende Isuzu-modellen onder het Opel- label te gaan brengen. Zo heet de Campo Pick-up inmiddels Opel Campo en zal de op volger van de Trooper ook als een Opel wor den gepresenteerd. Wat betreft de Frontera moeten we op dit punt enige nuances aanbrengen. De carrosse rie kennen we al weer enige tijd van Isuzu, ter wijl de auto's voor de Europese markt voorzien zijn van Opel motoren en andere de tails. De Frontera wordt gemaakt in de oude Bedford-fabriek in het Engelse Luton. Opel heeft uitgaande van het Isuzu-model hier niet volstaan met het wijzigen van een typeplaatje. De Frontera presenteert zich meteen in twee gedaantes. Bijzonder geslaagd is de Frontera Sport. Deze auto is 4,04 meter lang en heeft een wielbasis van 2,33 meter. Dit in tegen stelling tot de Estate of Wagon met vier por tieren die een lengte heeft van 4,48 meter en een afstand van 2,76 meter tussen de wielen houdt. De compacte Sport heeft de meeste fun-eigenschappen. Grappig in het ontwerp zijn de breed uitgebouwde voor- en achter schermen. De achterkant van de auto is over dekt met een soort van hardtop waarvan van basiselementen op hun plaats blijven. In een handomdraai is echter het dak te verwijderen. Door vier klemmetjes los te maken, ontstaat er een verfrissend gat. Eén foutje is echter bij de constructie ge maakt. Wordt de achterbank neergeklapt om plaats te maken voor het losse dak, dan blijkt het dak een paar centimeter te lang. Daarom zal de Frontera-rijder een goede weers- voorspeller moeten zijn. Naast het dak kunnen ook de zijruiten makkelijk worden verwijderd, terwijl na enige schroeven binnen een paar minuten ook de achterruit kan worden thuis- gelaten. De voorpassagiers kunnen tot slot ook de sunroof losmaken. De Frontera wordt op deze manie; een luchtige auto, die vooral in de zomer veel rijplezier zal bieden. Natuurlijk komen beide varianten in ons land ook op grijs kenteken beschikbaar. De lange versie met vier portieren heeft een volledig stalen carrosserie. De sunroof is ook weer standaard in het dak te vinden, terwijl verder alleen de zijruiten op normale manier neer te draaien zijn. De Wagon moet dan ook meer worden gezien als concurrent van auto's als de Nissan Terrano en Toyota 4-Runner. De motorkeus is bij de Sport beperkt tot de 2 liter Opel motor met multipoint injectie en een vermogen van 115 pk. Bij een totaalgewicht van 1561 kg is dit vermogen niet overbodig. De auto haalt volgens opgaaf een top van 157 km/u en trekt van 0 tot 100 in 14,3 seconden. De Wagon biedt de keus uit een 2.3 liter tur bodiesel met intercooler en een 2.4 liter benzi nemotor. De turbodiesel levert 100 pk en zorgt bij een totaalgewicht van 1784 kg voor een top van 147 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 19,3 seconden. De 2.4 liter is in de lange variant echt nodig. De auto haalt een top van 153 km/u en trekt in 16,5 seconden van 0 tot 100. De 2 liter Sport is zodoende de meeste kwieke Frontera. Alhoewel de exacte Nederlandse specificatie nog niet bekend is, is al wel duidelijk dat de Frontera in een luxe ver sie zal worden aangeboden met onder meer lichtmetalen wielen, elektrisch bediende spie gels en een met leer bekleed stuur. In het inte rieur vinden we een mengeling van Opel- en Isuzu-details. De vormgeving van het dash board is van Isuzu overgenomen, terwijl het instrumentarium uit de Opel-koker komt. An dere Europese zaken zijn de sportieve stoelen, enkele bedieningsknoppen, de pookknoppen en handremhendel. Het geheel ziet er ver zorgd en redelijk fantasievol uit. Opel benadrukt dat de Frontera geen terrein auto is. De Frontera koper zal voornamelijk iemand zijn die eens wat anders wil dan een stationcar. Hij of zij vraagt een hoog comfort- en uitrustingsniveau en wil met de auto zowel in het weekend met het gezin op stap, door de week relaties bezoeken en 's avonds bij een gala kunnen voorrijden. Deze rol is vooral voor de Wagon weggelegd, terwijl de Sport meer een jonger publiek zal trekken. Bijvoor beeld de GTi-rijder die inziet dat hij iets anders meet kopen om op te vallen. Ondanks het feit dat een Frontera geen ter reinauto is, beschikt hij wel over inschakelbare vierwielaandrijving met de mogelijkheid van een lage gearing. Rijdend over onverharde we gen is de Wagon merkbaar comfortabeler dan de Sport. Dit is eigenlijk alleen maar terug te voeren op de langere wielbasis. De Sport is echter voelbaar sneller en als de extra ruimte 'van de Wagon niet echt nodig is, moet de voorkeur dan ook aan de Sport gegeven werden. Een paar slordige details mogen niet onver meld blijven. Gezeten achter het stuur met het portier gesloten is het onmogelijk de rugleu ning af te stellen, terwijl tussen de stoelen er een zee van ruimte is om de afstelknop te plaatsen. Eenvoudig de twee stoelen omwis selen zou hier oplossing kunnen bieden. Een gevaarlijk onderdeel vinden we bij de achter deur van de Sport. Deze scharniert aan de rechterzijde en vergrendeld in volledig geo pende toestand. Om echter deze vergrende ling op te heffen, moet aan een korte dwarsverbinding getrokken worden vlak on der de scharnieren. Tegelijkertijd moet de deur enigszins dichtgetrokken worden. Iets te laat je hand terugtrekken kan dan fataal zijn. Een zeer storend detail wat zondermeer om verbe tering vraagt. Wat betreft prijzen valt over de Frontera nog weinig te zeggen. De auto gaat in Nederland in première tijdens de bedrijfsauto Rai in fe bruari. Zowel de Sport als Wagon zullen in ge blindeerde versies worden aangeboden. De auto's op geel kenteken volgen een maandje later. Zoals gezegd zijn de definitieve uitrustin gen nog niet bekend. In ieder geval zal een Sport op grijs kenteken onder de vijftigdui zend gulden beginnen, waardoor deze auto - om het beeld te bepalen - de grotere en duur dere broer wordt van een Suzuki Vitara. Wie op het punt staat een nieuwe bestel wagen aan te schaffen, gaat natuurlijk even langs bij de Mercedes-Benz dealer. Juist nu. Want Mercedes-Benz introduceert maar liefst zes nieuwe bestelwagen-varianten. Het gaat om een gloednieuwe benzine variant van de MB 2lÓ. Om 'n aannemersuitvoering (extra stoelen achterin) van de niet minder populaire MB 208 D. En om een royale dubbelcabine-uitvoering van de MB 100D, beter bekend als de Ecosprinter. Tel daar bij op dat alle drie de varianten in de laagste gewichtsklasse leverbaar zijn als Standaard en Basic, en het aantal varianten is niet meer te tellen op de vingers van één hand. De keus wordt er dus niet makkelijker op. Alhoewel, u rijdt al een Mercedes-Benz bestelwagen voor nog geen f 28.000.— of vanaf f 390- per maand (financiéle leasing). Inbegrepen: lange levensduur, hoge restwaarde. lage kilometerkostprijs. De vraag is dus niet of u in de "Mercedes onder de bestel wagens" gaat rijden, maar in wélke. Mercedes-Benz staat niet stil. Automobielbedrijf Van Oeveren B.V. Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes Telefoon: 01100-12730 Mercuriusweg 25, 4382 NC Vlissingen Telefoon: 01184-18351 3 maanden volledige garantie; 15 dagen omruil-garantie; 9 maanden aanvullende No-Risk garantie mogelijk op de belangrijkste delen van de auto; duidelijk garantiebewijs; keuringsrapport bij iedere occasion; wij zijn V.A.G. dealer voor Volkswagen en Audi. V.W. Polo 3-drs. Belami 1300 V.W. Golf 1600 Automaat v. part. V.W. Golf 3-drs. 1800 (schuifdak) V.W. Golf 3-drs. 1800 GTi V.W. Golf 3-drs. 1800 GTi V.W. Golf 3-drs. 1600 V.W. Golf 3-drs. 1600 Diesel V.W. Golf 5-drs. 1600 Diesel 5 bak V.W. Jetta 2-drs. 1300 Sky uitv. V.W. Jetta 2-drs. 1300 Av. Comf. V.W. Jetta 2-drs. 1300 Sky V.W. Passat Variant 1800 CL Audi 80 4-drs. 1600 Automaat Audi 80 4-drs. 1800 S Audi 80 4-drs. 1900 Diesel BMW 316i Ford Escort Ford Fiesta Opel Kadett Opel Kadett Ford Escort Peugeot 309 35.000 km 1989 zwart 16.950,- 60.000 km 82.000 km 74.000 km 71.000 km 63.000 km 113.000 km 51.000 km 1986 blauw 1986 rood 1987 blauw 1987 rood 1988 rood 1986 beige 1989 wit 37.000 km 1988 wit 30.000 km 1988 grijs 46.000 km 1989 groen 39.000 km 1989 wit 70.000 km 1984 groen 25.000 km 1990 blauw 38.000 km 1990 groen 4-drs. 1800 3-drs. 1300 CL 3-drs. 1100 Spec. 5-drs. stationcar 3-drs. 1300 N 5 drs. 1600 diesel Bravo 3-drs. 1400 10.000 km 70.000 km 60.000 km 77.000 km 88.000 km 103.000 km 39.000 km 1990 beige 1987 wit 1987 rood 1988 bruin 1987 zwart 1987 wit 1988 wit 14.750,- 14.750,- 25.950,- 23.950,- 17.950,- 14.250,- 23.950,- 17.950, 17.950, 18.750, 32.500,- 10.500, 33.750, 34.950, 35.500, 14.750, 12.950, 18.950, 13.950, 13.950, 13.950,

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 13