Volwaardig familielid met ambities Twee-ëiige Tweeling Seat Ibiza Sound: Swingend over het wegdek VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger PEUGEOT 106 Vanaf oktober zal de Peugeot- familie, nu bestaande uit de 205, 309, 405 en 605, worden aange vuld met de 106. Fabriek en im porteur leggen er vooral de nadruk op dat het hier een aanvulling be treft. Het gaat in eerste instantie MITSUBISHI SPACE WAGON EN SPACE RUNNER Amerikaans Witte wijzerplaten Brandvertragend om een driedeurs auto met voor wielaandrijving en een keuze uit vier uitvoeringen. Peugeot heeft hoge verwachtingen van de nieu we kleine, daar er volgend jaar in ons land zo'n 12.000 aan de man gebracht zullen worden. Modelpolitiek Verfijnd Topmodel Michelle c Woensdag 4 september 1991 DE FAAM DE VLISSINGER 17 Space Runner Het is al eerder vertoond dat op één en dezelf de basis twee verschillende auto's werden ge creëerd. Mitsubishi doet dit nu bij de opvolger van de in 1984 in ons land gepresenteerde Space Wagon. De auto is moderner van vorm, groter en heeft er bovendien een tweeling broertje bij gekregen. Mitsubishi's tweede APV draagt de naam Space Runner. Iets klei ner en met twee zitplaatsen minder is de Spa ce Runner vooral bedoeld voor een jonger publiek, dat eens wat anders wil. Mitsubishi is slachtoffer geworden van de nieuwe afspraken omtrent importbeperkingen die tussen de EG en Japan zijn gemaakt. Van wege de uitstekende verkopen in de eerste helft van dit jaar, worden er tot en met de cember geen nieuwe Mitsubishi's meer vanuit Japan verscheept. De eerste zending gaat be gin januari op de boot en wordt dan enkele weken later hier verwacht. De dealers krijgen half september allemaal de beschikking over een demonstratiemodel van de Space Wagon, maar kunnen pas rond februari gaan leveren. De grappige Space Runner is ook pas rond die tijd beschikbaar. De twee nieuwe Mitsubishi's beleven hun de buut op de IAA in Frankfurt, wat de importeur deed besluiten toch de auto's aan de pers voor te stellen. De nieuwe Space Wagon oogt wat boller dan zijn voorganger, terwijl het pro fiel nagenoeg gelijk is gebleven. Er is bij het ontwerpen niet gekeken naar de Renault Espace of Pontiac Trans Sport. Achterin vin den we dus neerklapbare banken en niet de afzonderlijk te verwijderen stoelen. De auto kenmerkt zich door een redelijk lange neus, aan beide kanten normale portieren, brede C- stijlen en een achterklep die tot aan de bum per open gaat. Eigenlijk is de Space Runner dezelfde auto. De wielbasis is echter twintig centimeter ingekort, terwijl de auto in z'n ge heel 22 centimeter korter is. Tot en met de voorportieren zijn beide auto's volledig iden tiek. De Space Runner heeft echter aan de rechterkant een forse schuifdeur, terwijl ver gelijkbaar met Amerikaanse APV's de linker zijde gesloten is. Aan de achterkant vinden we weer dezelfde grote klep en lichtunits. Ook motorisch is er weinig onderscheid. Beide auto's worden aangeboden met een 1.8 liter 16-kleppen injectiemotor met een heel be hoorlijk vermogen van 122 pk. Wat topsnel heid betreft zorgt deze krachtbron in beide modellen voor een goede waarde van 180 km/u. De Space Runner is in acceleratie iets sneller met het sprintje van 0 tot 100 in 10,5 seconden, tegen 11,6 voor de Wagon. Het verschil in gewicht tussen de twee broe ders bedraagt slechts 100 kg. Beide carrosse rievarianten zijn leverbaar als automaat, een voorziening die tegen meerprijs de soepel schakelende vijfbak vervangt. De Space Wa gon is net als voorheen ook te bestellen met een 1.8 liter turbodieselmotor van 72 pk. Ui teraard is de auto hiermee wat trager: topsnel heid 150 km/u. De Mitsubishi Space Runner begint in een GLi-uitvoering. De auto wordt Sldnuuuiu ïuuiöbii van i msende details zoals vijfspaaks lichtmetalen velgen, dakrailings, bumpers en onderzijde van de portieren in een contrast-kleur gespoten en getint glas. Ook van binnen blijkt de Space Runner GLi zeer compleet met een verstelbare rugleuning op de achterbank, digitaal klokje, radiovoorberei ding inclusief speakers, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, toerenteller en een waarschuwingssignaal voor vergeten verlich ting. Een complete lijst, die de aanschaf van de GLXi eigenlijk overbodig maakt. Deze nog completere variant heeft verder cen trale vergrendeling, elektrisch bediende por tierruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, hoofdsteunen achterin en regelbare dashboardverlichting. Toch is de GLXi vanwege twee details meer een fun-car. Op de stoelen en deurpanelen is een vrolijke bekleding gebruikt, terwijl de wij zerplaten van de controle-instrumenten op het dashboard wit zijn uitgevoerd. Dit geeft de Runner net een wat jongere aanblik. De in de Space Wagon gebruikte onderdelen zijn vrij wel gelijk, maar het geheel komt wat saaier over. De Space Wagon wordt uitsluitend als GLXi geleverd in een uitrusting die vrijwel gelijk is aan die van de Space Runner. De Wagon mist echter de lichtmetalen wielen, terwijl de bum pers en onderkanten van de carrosserie in de koetskleur zijn uitgevoerd. Een belangrijk ver schil is natuurlijk de aanwezigheid van een derde zitrij, waardoor de Wagon plaatsbiedt aan zeven personen. Wat rij-eigenschappen betreft doen de wa gens niet veel voor elkaar onder. Voor- en ach terwielen zijn onafhankelijk opgehangen. Vanwege zijn compacte afmetingen is hier de Runner iets in het voordeel. De 1.8 motor is bijzonder levendig en levert meer dan voldoen de vermogen voor goede prestaties. De stoe len bieden een prima zit en het uitzicht rondom is vanwege de enorme glaspartij meer dan royaal. Alle bedieningen gaan zoals we van Mitsubishi gewend zijn uitermate licht. Nieuwe items bij de twee modellen zijn het gebruik van brandvertragende (kunst)stoffen in het interieur en de extra stalen profielen in de portieren (side impact bars). Wat prijzen betreft ontlopen de twee Space- auto's van Mitsubishi elkaar niet veel. De Spa ce Wagon is ten opzichte van zijn voorganger nauwelijks duurder geworden. De zeer com plete Space Wagon GLXi met 1.8 benzinemo tor kost f 45.995,—. De turbodiesel moet f 52.995,— opbrengen. De Space Runner in GLXi-uitgave kost f 44.595,— terwijl de iets minder complete GLi al voor f 41.995,— in de prijslijst staat. Befde GLXi benzineversies kun nen voor drieduizend gulden extra voor een viertraps automaat worden voorzien. Space Wagon Met de nieuwe typebenaming 106 wil Peuge ot de aparte status van zijn kleinste telg be drukken. Als de auto een opvolger was geweest voor de 205, had ie wel 206 geheten en als hij duidelijk als kleinere auto was be doeld, was wel voor de naam 105 gekozen. Maar hoe graag de Peugeot-organisatie de 106 en 205 naast elkaar wil promoten, de nieuweling zal toch voornamelijk een kanniba- liserend effect hebben op de zo succesvolle kleine Peugeot die sinds 1983 enorme verkoop aantallen heeft weten te behalen. Als we dan bovendien zien dat het huidige basismodel uit de 205-reeks goedkoper is dan de instapper bij de 106, dan moge duidelijk zijn dat Peuge ot met dit model toch de langzame vervan ging van de 205 voor ogen heeft. Zeker als de 106 straks ook als vijfdeurs en diesel verkrijg baar is, zullen van de 205 alleen de dure ver sies levensvatbaar blijven. Overigens worden de geruchten steeds sterker dat een op het Citroën ZX-onderstel gebaseerde nieuwe Peu geot over enige tijd zowel de 309 als de duur dere 205-modellen zal aflossen. Zodoende komt Peugeot dan weer op vier modelfamilies. De nieuwe 106 is 3,56 meter lang en heeft een prettige ogende carrosserie, die veel over eenkomsten vertoond met de 205. Het is ech ter de vraag in hoeverre het publiek nog eens een jaar of acht met een dergelijke modelpoli tiek genoegen neemt. Uit onderzoek is geble ken dat in het segment van de 205 de merkentrouw zeer gering is. Het gaat om een gevarieerde groep kopers, die de auto vooral voor particuliere doeleinden kopen. Peugeot hoopt de 106 vooral kwijt te kunnen aan vrouwelijke klanten, jonge automobilisten en als tweede auto. De 106 wordt vanaf het begin aangeboden in vier varianten. Aan de basis staat de 106 XN standaard met een vierversnellingsbak. Voorin ligt de bekende 1124 cc injectiemotor van 60 pk, die de 739 kg wegende auto een top geeft van 165 km/u en voor een acceleratie zorgt van Otot 100 in 13,7 seconden. Uiteraard kan dezelfde auto ook worden besteld met een vijfbak, wat vreemd genoeg volgens de gege vens een hoger verbruik oplevert. In de standaarduitvoering van de XN zijn op genomen een alarm voor vergeten verlichting, dagteller, ruitewisser met 2 snelheden en elektrische sproeier, halogeenkoplampen, achteruitrijlamp, mistachterlicht, achterruit verwarming, wisser/sproeier op de derde deur, afsluitbare tankdop en hoofdsteunen. De por tieren zijn aan de binnenkant voorzien van een kleine reep bekledingsstof en aan beide kan ten van forse bakken. Voor een groot deel is echter gespoten metaal te zien. Een aardig de tail is het make-upspiegeltje aan de bestuur derskant. Als topmodel komt nog voor het einde van dit jaar de 106 XSi. Heel bewust is voor deze be naming gekozen, daar Peugeot de auto wat prestaties betreft de naam GTi niet waardig acht. Voorin de XSi vinden we dezelfde motor als in de snelste AX, die wel de naam GTi draagt. De 1.4 liter levert 95 pk en zorgt voor een forse topsnelheid van 187 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10 seconden. De XSi heeft een rijklaargewicht van 845 kg. De sportiefste 106 heeft een uiterlijk wat herken baar is aan de verstralers onder de voorbum per, de vijfspaaks lichtmetalen velgen, de spoiler op de achterklep en zwarte wielkast- verbreders. De 106 oogt vooral van voor heel volwassen. De motorkap loopt tussen de koplampen door tot de bumper. Het lijkt dat de auto over een grille beschikt, maar dat is absoluut niet het geval. De luchttoevoer geschiedt volledig door de ademgaten in de bumper. De achterkant is zeer kenmerkend vanwege de smal toelopende lichtunits. De auto biedt van binnen een redelijke ruimte. Voorpassa giers hebben weinig te klagen, terwijl achterin Voor- en zij-aanzicht van de nieuwe Peugeot-loot. de hoofdruimte minder is dan bij de baanbre kende 205. Ook de beenruimte achter houdt niet over. Het dashboard is modern van vorm geving en lijkt heel sterk op dat van de Ford Fiësta. Het spreekt haast voor zich dat ook Franse fabrikanten zich inmiddels met het mi lieu bezig houden. Alle in de 106 gebruikte kunststof delen zijn voor recycling gemerkt. PSA heeft zelfs zijn eigen recycling bedrijf, waar oude Peugeots, Talbots en Citroëns tot de laatste schroef uit elkaar worden gehaald. Bovendien zijn alle in ons land te leveren ver sies van de 106 voorzien van een geregelde driewegkatalysator. Alhoewel veel onderdelen tussen de PSA- merken Peugeot en Citroën uitwisselbaar zijn, werd bij de ontwikkeling van de 106 niet klak keloos het onderstel van de AX overgenomen. Ondanks het feit dat beide auto's elkaar wat afmetingen betreft niet veel ontlopen, is de 106 verder verfijnd. Alhoewel de definitieve prijzen nog niet exact bekend zijn, maken de richtbedragen direct duidelijk dat de 106 de opvolger is van de volume-modellen uit de 205-reeks. De basis XN met vierversnellingsbak zal net boven de f 20.000,— worden ingezet. De snelle XSi gaat ruim f 30.000,— kosten. De auto is daarmee fors duurder dan de AX van Citroën en komt zodoende precies op het niveau van de eigen 205, maar ook bij sterke concurren ten als de Renault Clio, Opel Corsa, Fiat Uno en Ford Fiesta. Dat de nieuwe 106 succesvol zal worden, daar kunnen we niet aan twijfe len. Peugeot hoopt met het duo 106/205 eer iets hogere marktpenetratie te kunnen berei ken als voorheen met alleen de 205 werd be werkstelligd. De eerste rij-indrukken volgen half oktober. Op het tweede niveau staat de 106 XR, ook met 1.1 liter motor en standaard een vijfbak. De uitrusting is verder compleet met een klok je, interval op de ruitewissers, van binnenuit vérstelbare buitenspiegels, wieldoppen, stootstrips op de flanken, in delen neerklapba re achterbank, volledig beklede portierpanelen en een dashboardkastje met klep. Bij het der de uitrustingsniveau, luisterend naar de naam XT, kan worden gekozen uit twee motoren. Naast de reeds genoemde 1.1 is er ook een 1.4 liter met centrale injectie en 75 pk aan vermogen. Dit zorgt voor een top van 175 km/uen het sprintje in 10,7 seconden. De XT- uitrusting is weer verder uitgebreid met een digitaal klokje, toerenteller, getint glas, uitklap bare zijruiten, kaartleeslampje, kofferbakver lichting, een lange middenconsole en velours bekleding. „Hij ziet er inderdaad wel leuker uit dan dat oude model", moet ik toegeven als ik naar de nieuwe Seat Ibiza kijk. Iets verderop staat de oudere uitgave van dit merk, ik kan dus vergelijken. Wat op valt is dat de grille van voren en de ko plampen nu veel meer één geheel vormen met de rest van de carrosserie. Maar ook de motor is aangepast wordt mij verteld, hoewel ik daar niet over kan oordelen, aangezien mijn technische kennis niet toereikend is. Het nieuwe exemplaar waar ik zojuist aan voorgesteld ben heeft de naam Seat Ibiza Sound meegekregen. De toe voeging Sound duidt op de CD-speler die standaard in deze auto geleverd wordt. Het toetsenbordje van de CD- speler kan bovendien door middel van twee knopjes losgemaakt worden. Het bedieningspaneeltje kan in een koker op maat worden gestopt en zo in de tas meegenomen. Zo is men dus verzekerd tegen diefstal. De Seat Ibiza Sound is een vlot autootje waarin je je snel thuisvoelt. Alles spreekt voor zich. Geen ondefinieerbare knopjes of instrumenten. Als ik op zoek ben naar een hendeltje om de bui tenspiegel bij te stellen wordt ik dan ook gelijk op de vingers getikt. En inder daad zo moet dat, gewoon met je vin ger het spiegeltje in de goede stand drukken. Verder rijdt het wagentje als een liertje, draait makkelijk door de bochten, schakelt zonder probleem, kortom een ideale auto voor wie iets in de prijsklasse van f 20.000,- zoekt. Van binnen heeft de Seat Ibiza genoeg ruimte om confortabel te kunnen zitten. De ietwat stugge zittingen zijn uitge voerd met grijze bekleding. Het enige wat aan te merken valt op het interieur is dat het stuur vrij glad is en daardoor weinig grip heeft. Verder is het een heerlijk autootje. En als even later, wan neer ik een cd opzet, de swingende to nen van Spandau Ballet uit de boxen klinken is het helemaal perfect. Een swingend wagentje, die Seat Ibiza Sound, dat is zeker. I

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 17