Volwaardig familielid met ambities
Twee-ëiige Tweeling
Seat Ibiza Sound:
Swingend over het wegdek
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
PEUGEOT 106
Vanaf oktober zal de Peugeot-
familie, nu bestaande uit de 205,
309, 405 en 605, worden aange
vuld met de 106. Fabriek en im
porteur leggen er vooral de nadruk
op dat het hier een aanvulling be
treft. Het gaat in eerste instantie
MITSUBISHI SPACE WAGON EN SPACE RUNNER
Amerikaans
Witte wijzerplaten
Brandvertragend
om een driedeurs auto met voor
wielaandrijving en een keuze uit
vier uitvoeringen. Peugeot heeft
hoge verwachtingen van de nieu
we kleine, daar er volgend jaar in
ons land zo'n 12.000 aan de man
gebracht zullen worden.
Modelpolitiek
Verfijnd
Topmodel
Michelle
c
Woensdag 4 september 1991
DE FAAM DE VLISSINGER
17
Space Runner
Het is al eerder vertoond dat op één en dezelf
de basis twee verschillende auto's werden ge
creëerd. Mitsubishi doet dit nu bij de opvolger
van de in 1984 in ons land gepresenteerde
Space Wagon. De auto is moderner van vorm,
groter en heeft er bovendien een tweeling
broertje bij gekregen. Mitsubishi's tweede
APV draagt de naam Space Runner. Iets klei
ner en met twee zitplaatsen minder is de Spa
ce Runner vooral bedoeld voor een jonger
publiek, dat eens wat anders wil.
Mitsubishi is slachtoffer geworden van de
nieuwe afspraken omtrent importbeperkingen
die tussen de EG en Japan zijn gemaakt. Van
wege de uitstekende verkopen in de eerste
helft van dit jaar, worden er tot en met de
cember geen nieuwe Mitsubishi's meer vanuit
Japan verscheept. De eerste zending gaat be
gin januari op de boot en wordt dan enkele
weken later hier verwacht. De dealers krijgen
half september allemaal de beschikking over
een demonstratiemodel van de Space Wagon,
maar kunnen pas rond februari gaan leveren.
De grappige Space Runner is ook pas rond die
tijd beschikbaar.
De twee nieuwe Mitsubishi's beleven hun de
buut op de IAA in Frankfurt, wat de importeur
deed besluiten toch de auto's aan de pers
voor te stellen. De nieuwe Space Wagon oogt
wat boller dan zijn voorganger, terwijl het pro
fiel nagenoeg gelijk is gebleven. Er is bij het
ontwerpen niet gekeken naar de Renault
Espace of Pontiac Trans Sport. Achterin vin
den we dus neerklapbare banken en niet de
afzonderlijk te verwijderen stoelen. De auto
kenmerkt zich door een redelijk lange neus,
aan beide kanten normale portieren, brede C-
stijlen en een achterklep die tot aan de bum
per open gaat. Eigenlijk is de Space Runner
dezelfde auto. De wielbasis is echter twintig
centimeter ingekort, terwijl de auto in z'n ge
heel 22 centimeter korter is. Tot en met de
voorportieren zijn beide auto's volledig iden
tiek. De Space Runner heeft echter aan de
rechterkant een forse schuifdeur, terwijl ver
gelijkbaar met Amerikaanse APV's de linker
zijde gesloten is. Aan de achterkant vinden
we weer dezelfde grote klep en lichtunits. Ook
motorisch is er weinig onderscheid. Beide
auto's worden aangeboden met een 1.8 liter
16-kleppen injectiemotor met een heel be
hoorlijk vermogen van 122 pk. Wat topsnel
heid betreft zorgt deze krachtbron in beide
modellen voor een goede waarde van 180
km/u. De Space Runner is in acceleratie iets
sneller met het sprintje van 0 tot 100 in 10,5
seconden, tegen 11,6 voor de Wagon.
Het verschil in gewicht tussen de twee broe
ders bedraagt slechts 100 kg. Beide carrosse
rievarianten zijn leverbaar als automaat, een
voorziening die tegen meerprijs de soepel
schakelende vijfbak vervangt. De Space Wa
gon is net als voorheen ook te bestellen met
een 1.8 liter turbodieselmotor van 72 pk. Ui
teraard is de auto hiermee wat trager: topsnel
heid 150 km/u. De Mitsubishi Space Runner
begint in een GLi-uitvoering. De auto wordt
Sldnuuuiu ïuuiöbii van i msende details zoals
vijfspaaks lichtmetalen velgen, dakrailings,
bumpers en onderzijde van de portieren in een
contrast-kleur gespoten en getint glas. Ook
van binnen blijkt de Space Runner GLi zeer
compleet met een verstelbare rugleuning op
de achterbank, digitaal klokje, radiovoorberei
ding inclusief speakers, stuurbekrachtiging, in
hoogte verstelbaar stuur, toerenteller en een
waarschuwingssignaal voor vergeten verlich
ting. Een complete lijst, die de aanschaf van
de GLXi eigenlijk overbodig maakt.
Deze nog completere variant heeft verder cen
trale vergrendeling, elektrisch bediende por
tierruiten, elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels, hoofdsteunen
achterin en regelbare dashboardverlichting.
Toch is de GLXi vanwege twee details meer
een fun-car. Op de stoelen en deurpanelen is
een vrolijke bekleding gebruikt, terwijl de wij
zerplaten van de controle-instrumenten op het
dashboard wit zijn uitgevoerd. Dit geeft de
Runner net een wat jongere aanblik. De in de
Space Wagon gebruikte onderdelen zijn vrij
wel gelijk, maar het geheel komt wat saaier
over.
De Space Wagon wordt uitsluitend als GLXi
geleverd in een uitrusting die vrijwel gelijk is
aan die van de Space Runner. De Wagon mist
echter de lichtmetalen wielen, terwijl de bum
pers en onderkanten van de carrosserie in de
koetskleur zijn uitgevoerd. Een belangrijk ver
schil is natuurlijk de aanwezigheid van een
derde zitrij, waardoor de Wagon plaatsbiedt
aan zeven personen.
Wat rij-eigenschappen betreft doen de wa
gens niet veel voor elkaar onder. Voor- en ach
terwielen zijn onafhankelijk opgehangen.
Vanwege zijn compacte afmetingen is hier de
Runner iets in het voordeel. De 1.8 motor is
bijzonder levendig en levert meer dan voldoen
de vermogen voor goede prestaties. De stoe
len bieden een prima zit en het uitzicht
rondom is vanwege de enorme glaspartij meer
dan royaal. Alle bedieningen gaan zoals we
van Mitsubishi gewend zijn uitermate licht.
Nieuwe items bij de twee modellen zijn het
gebruik van brandvertragende (kunst)stoffen
in het interieur en de extra stalen profielen in
de portieren (side impact bars).
Wat prijzen betreft ontlopen de twee Space-
auto's van Mitsubishi elkaar niet veel. De Spa
ce Wagon is ten opzichte van zijn voorganger
nauwelijks duurder geworden. De zeer com
plete Space Wagon GLXi met 1.8 benzinemo
tor kost f 45.995,—. De turbodiesel moet
f 52.995,— opbrengen. De Space Runner in
GLXi-uitgave kost f 44.595,— terwijl de iets
minder complete GLi al voor f 41.995,— in de
prijslijst staat. Befde GLXi benzineversies kun
nen voor drieduizend gulden extra voor een
viertraps automaat worden voorzien.
Space Wagon
Met de nieuwe typebenaming 106 wil Peuge
ot de aparte status van zijn kleinste telg be
drukken. Als de auto een opvolger was
geweest voor de 205, had ie wel 206 geheten
en als hij duidelijk als kleinere auto was be
doeld, was wel voor de naam 105 gekozen.
Maar hoe graag de Peugeot-organisatie de
106 en 205 naast elkaar wil promoten, de
nieuweling zal toch voornamelijk een kanniba-
liserend effect hebben op de zo succesvolle
kleine Peugeot die sinds 1983 enorme
verkoop
aantallen heeft weten te behalen. Als we dan
bovendien zien dat het huidige basismodel uit
de 205-reeks goedkoper is dan de instapper
bij de 106, dan moge duidelijk zijn dat Peuge
ot met dit model toch de langzame vervan
ging van de 205 voor ogen heeft. Zeker als de
106 straks ook als vijfdeurs en diesel verkrijg
baar is, zullen van de 205 alleen de dure ver
sies levensvatbaar blijven. Overigens worden
de geruchten steeds sterker dat een op het
Citroën ZX-onderstel gebaseerde nieuwe Peu
geot over enige tijd zowel de 309 als de duur
dere 205-modellen zal aflossen. Zodoende
komt Peugeot dan weer op vier modelfamilies.
De nieuwe 106 is 3,56 meter lang en heeft
een prettige ogende carrosserie, die veel over
eenkomsten vertoond met de 205. Het is ech
ter de vraag in hoeverre het publiek nog eens
een jaar of acht met een dergelijke modelpoli
tiek genoegen neemt. Uit onderzoek is geble
ken dat in het segment van de 205 de
merkentrouw zeer gering is. Het gaat om een
gevarieerde groep kopers, die de auto vooral
voor particuliere doeleinden kopen. Peugeot
hoopt de 106 vooral kwijt te kunnen aan
vrouwelijke klanten, jonge automobilisten en
als tweede auto.
De 106 wordt vanaf het begin aangeboden in
vier varianten. Aan de basis staat de 106 XN
standaard met een vierversnellingsbak. Voorin
ligt de bekende 1124 cc injectiemotor van 60
pk, die de 739 kg wegende auto een top geeft
van 165 km/u en voor een acceleratie zorgt
van Otot 100 in 13,7 seconden. Uiteraard kan
dezelfde auto ook worden besteld met een
vijfbak, wat vreemd genoeg volgens de gege
vens een hoger verbruik oplevert.
In de standaarduitvoering van de XN zijn op
genomen een alarm voor vergeten verlichting,
dagteller, ruitewisser met 2 snelheden en
elektrische sproeier, halogeenkoplampen,
achteruitrijlamp, mistachterlicht, achterruit
verwarming, wisser/sproeier op de derde deur,
afsluitbare tankdop en hoofdsteunen. De por
tieren zijn aan de binnenkant voorzien van een
kleine reep bekledingsstof en aan beide kan
ten van forse bakken. Voor een groot deel is
echter gespoten metaal te zien. Een aardig de
tail is het make-upspiegeltje aan de bestuur
derskant.
Als topmodel komt nog voor het einde van dit
jaar de 106 XSi. Heel bewust is voor deze be
naming gekozen, daar Peugeot de auto wat
prestaties betreft de naam GTi niet waardig
acht. Voorin de XSi vinden we dezelfde motor
als in de snelste AX, die wel de naam GTi
draagt. De 1.4 liter levert 95 pk en zorgt voor
een forse topsnelheid van 187 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 10 seconden. De
XSi heeft een rijklaargewicht van 845 kg. De
sportiefste 106 heeft een uiterlijk wat herken
baar is aan de verstralers onder de voorbum
per, de vijfspaaks lichtmetalen velgen, de
spoiler op de achterklep en zwarte wielkast-
verbreders.
De 106 oogt vooral van voor heel volwassen.
De motorkap loopt tussen de koplampen door
tot de bumper. Het lijkt dat de auto over een
grille beschikt, maar dat is absoluut niet het
geval. De luchttoevoer geschiedt volledig door
de ademgaten in de bumper.
De achterkant is zeer kenmerkend vanwege
de smal toelopende lichtunits. De auto biedt
van binnen een redelijke ruimte. Voorpassa
giers hebben weinig te klagen, terwijl achterin
Voor- en zij-aanzicht van de nieuwe
Peugeot-loot.
de hoofdruimte minder is dan bij de baanbre
kende 205. Ook de beenruimte achter houdt
niet over. Het dashboard is modern van vorm
geving en lijkt heel sterk op dat van de Ford
Fiësta. Het spreekt haast voor zich dat ook
Franse fabrikanten zich inmiddels met het mi
lieu bezig houden. Alle in de 106 gebruikte
kunststof delen zijn voor recycling gemerkt.
PSA heeft zelfs zijn eigen recycling bedrijf,
waar oude Peugeots, Talbots en Citroëns tot
de laatste schroef uit elkaar worden gehaald.
Bovendien zijn alle in ons land te leveren ver
sies van de 106 voorzien van een geregelde
driewegkatalysator.
Alhoewel veel onderdelen tussen de PSA-
merken Peugeot en Citroën uitwisselbaar zijn,
werd bij de ontwikkeling van de 106 niet klak
keloos het onderstel van de AX overgenomen.
Ondanks het feit dat beide auto's elkaar wat
afmetingen betreft niet veel ontlopen, is de
106 verder verfijnd.
Alhoewel de definitieve prijzen nog niet exact
bekend zijn, maken de richtbedragen direct
duidelijk dat de 106 de opvolger is van de
volume-modellen uit de 205-reeks. De basis
XN met vierversnellingsbak zal net boven de
f 20.000,— worden ingezet. De snelle XSi
gaat ruim f 30.000,— kosten. De auto is
daarmee fors duurder dan de AX van Citroën
en komt zodoende precies op het niveau van
de eigen 205, maar ook bij sterke concurren
ten als de Renault Clio, Opel Corsa, Fiat Uno
en Ford Fiesta. Dat de nieuwe 106 succesvol
zal worden, daar kunnen we niet aan twijfe
len. Peugeot hoopt met het duo 106/205 eer
iets hogere marktpenetratie te kunnen berei
ken als voorheen met alleen de 205 werd be
werkstelligd. De eerste rij-indrukken volgen
half oktober.
Op het tweede niveau staat de 106 XR, ook
met 1.1 liter motor en standaard een vijfbak.
De uitrusting is verder compleet met een klok
je, interval op de ruitewissers, van binnenuit
vérstelbare buitenspiegels, wieldoppen,
stootstrips op de flanken, in delen neerklapba
re achterbank, volledig beklede portierpanelen
en een dashboardkastje met klep. Bij het der
de uitrustingsniveau, luisterend naar de naam
XT, kan worden gekozen uit twee motoren.
Naast de reeds genoemde 1.1 is er ook een
1.4 liter met centrale injectie en 75 pk aan
vermogen. Dit zorgt voor een top van 175
km/uen het sprintje in 10,7 seconden. De XT-
uitrusting is weer verder uitgebreid met een
digitaal klokje, toerenteller, getint glas, uitklap
bare zijruiten, kaartleeslampje, kofferbakver
lichting, een lange middenconsole en velours
bekleding.
„Hij ziet er inderdaad wel leuker uit dan
dat oude model", moet ik toegeven als
ik naar de nieuwe Seat Ibiza kijk. Iets
verderop staat de oudere uitgave van
dit merk, ik kan dus vergelijken. Wat op
valt is dat de grille van voren en de ko
plampen nu veel meer één geheel
vormen met de rest van de carrosserie.
Maar ook de motor is aangepast wordt
mij verteld, hoewel ik daar niet over kan
oordelen, aangezien mijn technische
kennis niet toereikend is.
Het nieuwe exemplaar waar ik zojuist
aan voorgesteld ben heeft de naam
Seat Ibiza Sound meegekregen. De toe
voeging Sound duidt op de CD-speler
die standaard in deze auto geleverd
wordt. Het toetsenbordje van de CD-
speler kan bovendien door middel van
twee knopjes losgemaakt worden. Het
bedieningspaneeltje kan in een koker op
maat worden gestopt en zo in de tas
meegenomen. Zo is men dus verzekerd
tegen diefstal.
De Seat Ibiza Sound is een vlot autootje
waarin je je snel thuisvoelt. Alles
spreekt voor zich. Geen ondefinieerbare
knopjes of instrumenten. Als ik op zoek
ben naar een hendeltje om de bui
tenspiegel bij te stellen wordt ik dan
ook gelijk op de vingers getikt. En inder
daad zo moet dat, gewoon met je vin
ger het spiegeltje in de goede stand
drukken. Verder rijdt het wagentje als
een liertje, draait makkelijk door de
bochten, schakelt zonder probleem,
kortom een ideale auto voor wie iets in
de prijsklasse van f 20.000,- zoekt.
Van binnen heeft de Seat Ibiza genoeg
ruimte om confortabel te kunnen zitten.
De ietwat stugge zittingen zijn uitge
voerd met grijze bekleding. Het enige
wat aan te merken valt op het interieur
is dat het stuur vrij glad is en daardoor
weinig grip heeft. Verder is het een
heerlijk autootje. En als even later, wan
neer ik een cd opzet, de swingende to
nen van Spandau Ballet uit de boxen
klinken is het helemaal perfect. Een
swingend wagentje, die Seat Ibiza
Sound, dat is zeker.
I