Pronken met Porsche Auto Poppe Walcheren B.V Modelwijzigingen Audi voor 1992 VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV. J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een ujtgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 37 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Vaarwel GTi Michelle Woensdag 7 augustus 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-I9610 Vlak na de introductie van de Audi cabriolet en de 100 S4 worden bij verschillende be staande Audi-modellen wijzigingen aange bracht. De Coupé-modellen hebben voortaan de specifieke grille van de S2 gevat in een rand die is meegespoten in de carrosserie- kleur. Voortaan zal de standaarduitvoering Procon-ten bevatten alsmede de extra flank bescherming in de portieren. Het interieur kenmerkt zich voortaan door de stoel- portier bekleding van Jacquard-satijn, doorheen een optie. Tegen meerprijs kan een sportonderstel worden besteld, terwijl de snelheidsafhanke lijke Servotronic stuurbekrachtiging ook met bijbetaling op de Coupé te vinden is. Bij de introductie van de nieuwe Audi 100 werd al de komst van verschillende dieselver sies aangekondigd. Vanaf nu is ook weer de 5 cylinder 2.5 liter direct ingespoten turbodiesel present. De krachtbron is vooral vanuit milieu technisch oogpunt verbeterd. Zo is de motor gekoppeld aan een katalysator en past Audi een uitlaatgas-recirculatie-systeem toe. Hier door voldoet de auto ruimschoots aan de US'87-norm. Uiteraard kon dit alleen worden bereikt met behulp van een uitgekiend motor- manegementsysteem. De Audi 100 2.5 TDI heeft standaard een handgeschakelde zes versnellingsbak, waarbij de hoogste overbren ging als overdrive geldt. De auto haalt een top van 195 km/u en trekt in 11,1 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Het maximum koppel van 265 Nm wordt bij 2250 tr/min bereikt. De 3 kleppen V8-motor uit het absolute top model van Audi heeft voor 1992 een grotere cylinderinhoud gekregen. Zowel de boring als de slag werden vergroot. Met 4,2 liter in plaats van 3,6 wordt nu een vermogen van 280 pk afgegeven en eén maximaal koppel van 400 Nm bij 4000 tr/min. De handgescha kelde versie krijgt een 6-bak waarmee de be kende acceleratie in 6,8 seconden kan worden volbracht. De automaat (standaard) is een fractie trager. De Audi V8 heeft standaard quattro-vierwielaandrijving, ABS, Procon-ten, centrale vergrendeling, airco, lederen bekle ding en metaallak. Tweede generatie Citroen AX Vlak voor het verschijnen van Citroëns nieuwe middenklasser, de ZX, op de Ne derlandse markt heeft de Franse fabriek zijn instapmodel, de AX, in een nieuw jasje gestoken. Zowel in- als exterieur zijn onderhanden genomen en passen beter bij de wensen en eisen van de huidige ko per. De AX heeft een nieuwe, grotere schildbumper, die beter aansluit bij de vorm van de motorkap. De grille is voor zien van een sierstrip in de kleur van de carrosserie. De glazen van de richtingaanwijzers zijn voortaan transparant, waardoor het front bre der lijkt. Over de flanken loopt afhankelijk van de uitvoering een beschermstrip met sierbies of chromen inleg. Uiteraard is voor de ver nieuwde AX een reeks van wieldoppen en lichtmetalen velgen ontworpen. Als topmodel is de GT nu overtroffen door de GTi die stan daard is voorzien van aluminium velgen, voor bumper met ingebouwde mistlampen en een spoiler boven de achterruit. De achterklep is op alle modellen licht gewijzigd. Het interieur geeft een grote knipoog naar de ZX. De vierkante vormen hebben plaatsge maakt voor een bolvormig instrumentarium, terwijl Citroën bijna voorgoed het eenspakige stuur vaarwel heeft gezegd. Het nieuwe dash board oogt veel minder plastic dan voorheen. Uiteraard zijn de portierpanelen aangepast en bieden de gewijzigde voorstoelen meer steun. Hoofdsteunen zijn op alle types standaard. Het nieuwe AX-programma omvat negen ver schillende versies. Aan de basis staat de AX First met drie of vijf portieren en de bekende 1.1 liter injectiemotor van 60 pk. De driedeurs First is er ook als zuinige 1.4 diesel van 53 pk. Vervolgens is er de completer uitgeruste TGE 1.1 i. De TZX en TGD vijfdeurs komen in luxe zeer overeen, maar beschikken respectievelijk over een 1.4 liter injectiemotor van 75 pk en de dieselmotor. De GT 3-deurs is gebleven en levert 75 pk. De top wordt zoals gezegd gevormd door de GTi met een gewijzigde 1.4 liter injectiemotor van 95 pk. Dit wordt bereikt door een electro- nisch geregeld multipoint injectiesysteem. De kleine Citroën haalt hiermee een top van 186 km/u en trekt in 9 seconden van 0 tot 100 km/u. Het onderstel is aangepast met een dik ke stabilisatorstang achter, een pseudo Mc Pherson voortrein en Michelin MXV2 banden. Het remsysteem is voorzien van grotere schij ven, terwijl ABS tegen meerprijs leverbaar is. Ondanks de belangrijke veranderingen blijft de Citroën AX uiterst betaalbaar. De AX First 1.1 i 3-deurs kost f 17.900,-. Dezelfde auto met dieselmotor moet f 23.975,- opbrengen. De GT blijft met f 24.975,- concurrerend, terwijl de GTi voor f 28.400,- uitsluitend voor lief hebbers is bedoeld. Prijzen Opel Astra Vanaf 10 oktober gaat de nieuwe Opel Astra,, de officiële vervanger van de zo succesvolle Kadett, in Nederland in de verkoop. Vanaf die datum zal het nieuwe model in zijn vele verschijningsvormen bij de O pel-dealer te bewonderen zijn. Zoals we van Opel gewend zijn, is het leveringsprogramma zeer divers. De nieuwe Astra kan dan ook worden aange schaft als drie- en vijfdeurs hatchback of fraaie stationwagon. Later zullen ook een vier- deurs sedan en cabriolet het programma ko men versterken. General Motors Nederland heeft inmiddels de prijzen vrijgegeven van een viertal Astra- modellen, zodat we een aardig beeld kunnen krijgen. Het basismodel wordt de driedeurs met 1.4 li ter injectiemotor in de GL-uitvoering. Deze auto gaat f 26.950,- kosten. Voor dezelfde auto met twee portieren extra moet duizend gulden meer op tafel komen. Het topmodel wordt de driedeurs GSi 16-klepper voor f 50.950,-. Ook de ruime stationwagon start bij een 1.4i GL voor f 30.350,-. Opel heeft te vens de eerste foto's vrijgegeven het dashbo ard van de nieuwe Astra. Het geheel ziet er modem uit met zijn ronde instrumentarium en fraai in het geheel opgenomen knopjes, scha kelaars en uitstroomopeningen. Iedere Astra kan worden besteld met een af-fabriek volle dig geïntegreerd audio-systeem. Een zwaar gebrom, een grijze schittering aan de horizon gevolgd door wat luchtver plaatsing en dan alleen nog een stip in de verte. Verder niets. Verbijsterd kijken enkele wandelaars, die van schrik in de berm langs het landweggetje zijn gesprongen, in de richting van waar het ongedefinieerde ob ject verdwenen is. Inmiddels zet de Porsche - want dat was de snelheidsduivel in kwestie - zijn weg voort langs de weilanden, dorpen en boerderijen. Genietend kijk ik naar het mij omringende landschap en als ik voor mij een recht stuk weg bespeur geef ik nog wat extra gas. Wat kan mij tenslotte gebeuren, genoeg graan velden om in uit te wijken. Te gek. gaaf, waanzinnig zo'n Porsche. Mijn mede passagier stemt daar volledig mee in, maar ja, hoe kan het ook anders, hij verkoopt deze wagens. Rob van Zweden is eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Domburg. Mij alleen in de sportwagen laten vertrekken durfde hij toch niet helemaal aan. Ach ja. Je kunt immers niet ieders vertrouwen winnen, wel? Rijden in een Porsche is wel een hele nieuwe ervaring. Bij het instappen loopt het al mis. Ik bump met mijn heup tegen een opstaande rand van de stoel. Een stoel met vleugels, ik had het kunnen weten! Bovendien blijkt dat als ik mij er éénmaal in heb laten zakken ik erg laag zit maar wel lekker. En mocht dat niet het geval zijn dan kan daar nog van alles aan gewijzigd worden met twee elek trisch te bedienen knopjes aan de zijkant van de stoel. Achterom kijkend naar de ach terbank vraag ik mij af of daar ook nog pas sagiers plaats moeten kunnen nemen, maar mijn bijrijder stelt mij gerust „het is alleen voor de sier". Een muziekje? Goed idee. Niets vermoedend draai ik de knop van de radio om, om dan 'vanuit mijn linkerooghoek een spriet uit het niets omhoog te zien rijzen. De antenne. Af en toe voel ik me net een bewoner van een andere planeet die zojuist op aarde is neer gestreken om daar allerlei verbazingwek kende nieuwtjes te ontdekken. Bij een boerderij ergens in niemandsland houden we halt. Toch blijkt zich ook daar een groep mensen schuil te houden die bij de aanblik van deze blitse auto uit het niets te voorschijn komen. Onmiddelijk dromt zich een tiental mensen rond de auto. Ik gun ze een ogenblik om het moois te be wonderen. In een Porsche heb je veel bekijks, dat is een gegeven en daar moet je de consequenties van dragen. Echter na een paar minuten is de poppenkast voorbij en de groep achterla tend te midden van een stofwolk vervolgen we onze rit door het Walcherse landschap. i

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 15