Pronken met Porsche
Auto Poppe Walcheren B.V
Modelwijzigingen
Audi voor 1992
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV.
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een ujtgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 37
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Vaarwel
GTi
Michelle
Woensdag 7 augustus 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-I9610
Vlak na de introductie van de Audi cabriolet
en de 100 S4 worden bij verschillende be
staande Audi-modellen wijzigingen aange
bracht. De Coupé-modellen hebben voortaan
de specifieke grille van de S2 gevat in een
rand die is meegespoten in de carrosserie-
kleur. Voortaan zal de standaarduitvoering
Procon-ten bevatten alsmede de extra flank
bescherming in de portieren. Het interieur
kenmerkt zich voortaan door de stoel- portier
bekleding van Jacquard-satijn, doorheen een
optie. Tegen meerprijs kan een sportonderstel
worden besteld, terwijl de snelheidsafhanke
lijke Servotronic stuurbekrachtiging ook met
bijbetaling op de Coupé te vinden is.
Bij de introductie van de nieuwe Audi 100
werd al de komst van verschillende dieselver
sies aangekondigd. Vanaf nu is ook weer de 5
cylinder 2.5 liter direct ingespoten turbodiesel
present. De krachtbron is vooral vanuit milieu
technisch oogpunt verbeterd. Zo is de motor
gekoppeld aan een katalysator en past Audi
een uitlaatgas-recirculatie-systeem toe. Hier
door voldoet de auto ruimschoots aan de
US'87-norm. Uiteraard kon dit alleen worden
bereikt met behulp van een uitgekiend motor-
manegementsysteem. De Audi 100 2.5 TDI
heeft standaard een handgeschakelde zes
versnellingsbak, waarbij de hoogste overbren
ging als overdrive geldt. De auto haalt een top
van 195 km/u en trekt in 11,1 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. Het maximum
koppel van 265 Nm wordt bij 2250 tr/min
bereikt.
De 3 kleppen V8-motor uit het absolute top
model van Audi heeft voor 1992 een grotere
cylinderinhoud gekregen. Zowel de boring als
de slag werden vergroot. Met 4,2 liter in
plaats van 3,6 wordt nu een vermogen van
280 pk afgegeven en eén maximaal koppel
van 400 Nm bij 4000 tr/min. De handgescha
kelde versie krijgt een 6-bak waarmee de be
kende acceleratie in 6,8 seconden kan
worden volbracht. De automaat (standaard) is
een fractie trager. De Audi V8 heeft standaard
quattro-vierwielaandrijving, ABS, Procon-ten,
centrale vergrendeling, airco, lederen bekle
ding en metaallak.
Tweede generatie
Citroen AX
Vlak voor het verschijnen van Citroëns
nieuwe middenklasser, de ZX, op de Ne
derlandse markt heeft de Franse fabriek
zijn instapmodel, de AX, in een nieuw
jasje gestoken. Zowel in- als exterieur zijn
onderhanden genomen en passen beter
bij de wensen en eisen van de huidige ko
per. De AX heeft een nieuwe, grotere
schildbumper, die beter aansluit bij de
vorm van de motorkap. De grille is voor
zien van een sierstrip in de kleur van de
carrosserie.
De glazen van de richtingaanwijzers zijn
voortaan transparant, waardoor het front bre
der lijkt. Over de flanken loopt afhankelijk van
de uitvoering een beschermstrip met sierbies
of chromen inleg. Uiteraard is voor de ver
nieuwde AX een reeks van wieldoppen en
lichtmetalen velgen ontworpen. Als topmodel
is de GT nu overtroffen door de GTi die stan
daard is voorzien van aluminium velgen, voor
bumper met ingebouwde mistlampen en een
spoiler boven de achterruit. De achterklep is
op alle modellen licht gewijzigd.
Het interieur geeft een grote knipoog naar de
ZX. De vierkante vormen hebben plaatsge
maakt voor een bolvormig instrumentarium,
terwijl Citroën bijna voorgoed het eenspakige
stuur vaarwel heeft gezegd. Het nieuwe dash
board oogt veel minder plastic dan voorheen.
Uiteraard zijn de portierpanelen aangepast en
bieden de gewijzigde voorstoelen meer steun.
Hoofdsteunen zijn op alle types standaard.
Het nieuwe AX-programma omvat negen ver
schillende versies. Aan de basis staat de AX
First met drie of vijf portieren en de bekende
1.1 liter injectiemotor van 60 pk. De driedeurs
First is er ook als zuinige 1.4 diesel van 53 pk.
Vervolgens is er de completer uitgeruste TGE
1.1 i. De TZX en TGD vijfdeurs komen in luxe
zeer overeen, maar beschikken respectievelijk
over een 1.4 liter injectiemotor van 75 pk en
de dieselmotor. De GT 3-deurs is gebleven en
levert 75 pk.
De top wordt zoals gezegd gevormd door de
GTi met een gewijzigde 1.4 liter injectiemotor
van 95 pk. Dit wordt bereikt door een electro-
nisch geregeld multipoint injectiesysteem. De
kleine Citroën haalt hiermee een top van 186
km/u en trekt in 9 seconden van 0 tot 100
km/u. Het onderstel is aangepast met een dik
ke stabilisatorstang achter, een pseudo Mc
Pherson voortrein en Michelin MXV2 banden.
Het remsysteem is voorzien van grotere schij
ven, terwijl ABS tegen meerprijs leverbaar is.
Ondanks de belangrijke veranderingen blijft de
Citroën AX uiterst betaalbaar. De AX First 1.1
i 3-deurs kost f 17.900,-. Dezelfde auto met
dieselmotor moet f 23.975,- opbrengen. De
GT blijft met f 24.975,- concurrerend, terwijl
de GTi voor f 28.400,- uitsluitend voor lief
hebbers is bedoeld.
Prijzen Opel Astra
Vanaf 10 oktober gaat de nieuwe Opel Astra,,
de officiële vervanger van de zo succesvolle
Kadett, in Nederland in de verkoop.
Vanaf die datum zal het nieuwe model in zijn
vele verschijningsvormen bij de O pel-dealer te
bewonderen zijn. Zoals we van Opel gewend
zijn, is het leveringsprogramma zeer divers.
De nieuwe Astra kan dan ook worden aange
schaft als drie- en vijfdeurs hatchback of
fraaie stationwagon. Later zullen ook een vier-
deurs sedan en cabriolet het programma ko
men versterken.
General Motors Nederland heeft inmiddels de
prijzen vrijgegeven van een viertal Astra-
modellen, zodat we een aardig beeld kunnen
krijgen.
Het basismodel wordt de driedeurs met 1.4 li
ter injectiemotor in de GL-uitvoering. Deze
auto gaat f 26.950,- kosten. Voor dezelfde
auto met twee portieren extra moet duizend
gulden meer op tafel komen. Het topmodel
wordt de driedeurs GSi 16-klepper voor
f 50.950,-. Ook de ruime stationwagon start
bij een 1.4i GL voor f 30.350,-. Opel heeft te
vens de eerste foto's vrijgegeven het dashbo
ard van de nieuwe Astra. Het geheel ziet er
modem uit met zijn ronde instrumentarium en
fraai in het geheel opgenomen knopjes, scha
kelaars en uitstroomopeningen. Iedere Astra
kan worden besteld met een af-fabriek volle
dig geïntegreerd audio-systeem.
Een zwaar gebrom, een grijze schittering
aan de horizon gevolgd door wat luchtver
plaatsing en dan alleen nog een stip in de
verte. Verder niets. Verbijsterd kijken enkele
wandelaars, die van schrik in de berm langs
het landweggetje zijn gesprongen, in de
richting van waar het ongedefinieerde ob
ject verdwenen is. Inmiddels zet de Porsche
- want dat was de snelheidsduivel in
kwestie - zijn weg voort langs de weilanden,
dorpen en boerderijen.
Genietend kijk ik naar het mij omringende
landschap en als ik voor mij een recht stuk
weg bespeur geef ik nog wat extra gas. Wat
kan mij tenslotte gebeuren, genoeg graan
velden om in uit te wijken. Te gek. gaaf,
waanzinnig zo'n Porsche. Mijn mede
passagier stemt daar volledig mee in, maar
ja, hoe kan het ook anders, hij verkoopt deze
wagens. Rob van Zweden is eigenaar van
het gelijknamige autobedrijf in Domburg.
Mij alleen in de sportwagen laten vertrekken
durfde hij toch niet helemaal aan. Ach ja. Je
kunt immers niet ieders vertrouwen winnen,
wel?
Rijden in een Porsche is wel een hele nieuwe
ervaring. Bij het instappen loopt het al mis.
Ik bump met mijn heup tegen een opstaande
rand van de stoel. Een stoel met vleugels, ik
had het kunnen weten! Bovendien blijkt dat
als ik mij er éénmaal in heb laten zakken ik
erg laag zit maar wel lekker. En mocht
dat niet het geval zijn dan kan daar nog van
alles aan gewijzigd worden met twee elek
trisch te bedienen knopjes aan de zijkant
van de stoel. Achterom kijkend naar de ach
terbank vraag ik mij af of daar ook nog pas
sagiers plaats moeten kunnen nemen, maar
mijn bijrijder stelt mij gerust „het is alleen
voor de sier".
Een muziekje? Goed idee. Niets vermoedend
draai ik de knop van de radio om, om dan
'vanuit mijn linkerooghoek een spriet uit het
niets omhoog te zien rijzen. De antenne. Af
en toe voel ik me net een bewoner van een
andere planeet die zojuist op aarde is neer
gestreken om daar allerlei verbazingwek
kende nieuwtjes te ontdekken.
Bij een boerderij ergens in niemandsland
houden we halt. Toch blijkt zich ook daar
een groep mensen schuil te houden die bij
de aanblik van deze blitse auto uit het niets
te voorschijn komen. Onmiddelijk dromt
zich een tiental mensen rond de auto. Ik gun
ze een ogenblik om het moois te be
wonderen.
In een Porsche heb je veel bekijks, dat is een
gegeven en daar moet je de consequenties
van dragen. Echter na een paar minuten is
de poppenkast voorbij en de groep achterla
tend te midden van een stofwolk vervolgen
we onze rit door het Walcherse landschap.
i