Appellation Contrölée UITERAARD! \>cin den Qcrg Kijk 'ns wat Cannes deze zomer biedt. Cannes APK LADA SAMARA Autoschade SEAT I B I Z A CASTEL AUTOSCHADE DE VOLMAAKT NIEUWE IBIZA NU BIJ WONDERCEM MEL5E M n\else AUTO-SERVICE BESUIJEN Autobedrijf Melse Automobielbedrijf Dijkwel Middelburg BV, Net zo min als er alleen in Frankrijk wijn wordt gemaakt, berust het al leenrecht op de produktie van vol bloed sportwagens bij de Duitsers en Italianen. Ook de Fransen spe len op dit vlak hun bescheiden rol. ALPINE A610 TURBO Alhoewel roemruchte namen als Bugatti, Delage, Delahaye en Facel de jaren niet hebben doorstaan, bleef Alpine, een in het Noordfran se Dieppe gevestigd fabriekje van compacte sportauto's, overeind. Het voortbestaan van Alpine kon alleen nadat het merk werd inge lijfd bij het grote Renault-concern. We reden met de nieuwste telg uit Dieppe, de Alpine A610 Turbo. Kunststof Hitteschild Opel Corsa Strada Bagageruimte Cruquiusstraat 35, Vlissingen Tel. 01184-14329 DE BUITENKANT VAN UW AUTO IS ONZE ZORG! 2 jaar (tot max. 30.000 km.) gratis onderhoud en reparaties incl. banden, of naar keuze: extra accessoires t.w.v. fl. 1.250,- incl. BTW. Citroen BX Cannes. Autorijden is voordeliger dan u denkt. Veerseweg 104-106, Middelburg. Tel. 01180-29955. KEURINGSSTATION Tel. 01184-17082 Zonder afspraak Onafhankelijk - Indien mogelijk GRATIS Co afstelling van motor, koplampen afstellen - Keuringskosten 64,- RDW afmeldingskosten 6,- Geopend: 8.00 - 17.00 uur Paul Krugerstraat 69, Vlissingen (naast Shell-station) VERANTWOORD BESPAREN OP DE AUTOKOSTEN AUTOBEDRIJF G0EDBL0ED O bovag Stïba Hergebruik van onderdelen is milieuvriendelijk autorijden (officieel inleveradres sloopauto's) Herstel van alle autoschade Moderne autospuiterij en plaatwerkerij. Herstel roestschade Taxatie en schadebemiddeling E C H T WHER I ET S VO O R S E AT DE NIEUWE SEAT IBIZA VANAF Fl. 17.795.-. Industrieweg 31, Vlissingen, 01184-15220. DE AUTO ZONDER BLA BLA Gar. Vermeulen B.V. Dorpsplein 21 Nisse Kom vrijblijvend voor een proefrit en alle inlichtingen! Tel. 01194-298 Woensdag 24 juli 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER De laatste Alpine V6 Turbo is als basis geno men voor de nieuwe A610. De middensectie van de carrosserie is gelijk gebleven, terwijl ook de zijruiten achter werden overgenomen. Aan de achterzijde zien we een nieuwe ach terbumper met geïntegreerde spoiler, waarin de uitlaatpijpen zijn weggewerkt en iets gewij zigde achterlichtunits. De spoiler onder de achterruit lijkt onveranderd, maar iets iets gro ter geworden, een operatie die door echte 'al pinisten' met gemengde gevoelens is gadegeslagen. Direct voor de achterwielen zien we voortaan luchtinlaten, die de motor van extra koeling moeten voorzien. Verder kenmerkt de zijkant zich door een geïntegreer de stootstrip, skirts en dezelfde spiegels als van het vorige model. De 16-inch wielen zijn van een nieuwe ontwerpen en tonen be schaafd sportief. Het nieuwe front breekt met vrijwel alle Alpine-tradities. De dubbele koplampen zitten voortaan niet meer achter glas, maar zijn op klapbaar uitgevoerd. De voorbumper heeft een forse luchtinlaat voor de radiateur en biedt verder plaats aan de clignoteurs, stadslichten, ver- en breedstralers. De bumper lijkt laag boven de grond te hangen, maar ge lukkig zijn de onderste centimeters in toegeef lijk rubber uitgevoerd. Middenop de neus prijkt het Alpine-embleem. Sinds de A310 V6 was uitsluitend het Renault-zoutje op de buiten kant van de Alpine te vinden. Het nieuwe mo del toont weer vol trots de blauwe letter "A" opgenomen in een cirkel waarin ook de Fran se driekleur is verwerkt. Dit geeft duidelijk aan hoe het nieuwe model in de markt wordt ge zet: als een Alpine en niet meer als een Re nault Alpine. Men verwacht op deze manier beter te kunnen concurreren met gevestigde Italiaanse en Duitse namen en niet te vergeten MVS, een jonge Franse sportautobouwer die behoorlijk succesvol blijkt. De veranderingen aan de Alpine beperken zich niet tot het uiter lijk. De carrosserie is uiteraard nog steeds vol ledig van kunststof, terwijl het chassis uit verzinkt plaatstaal is opgetrokken. De bodem van de A610 is aanmerkelijk stijver geworden, wat merkbaar zijn invloed heeft op de weglig- ging. De motor ligt nog steeds achterin. De 2975 cc V6 turbokrachtbron is goed voor een vermogen van 250 pk bij 5750 tr/min. Het maximale koppel van 350 Nm wordt bij 2900 tr/min bereikt en dat is ook het toerental waar bij het beest in de Alpine wordt wakker ge maakt. De te allen tijde stil zoevende zespitter gaat er dan als een razende van door. Het sprintje van 0 tot 100 wordt in 5,7 seconden volbracht terwijl de top is vastgesteld op 265 km/u. Op de Duitse autobaan waren kruis- snelheden van 240 tot 250 km/u goed vol te houden. De auto blijft behoorlijk stil en gaat met de handen losjes aan het stuur moeite loos rechtuit. De A610 is uiteraard strak geveerd, maar biedt dankzij een goede demperafstelling, prettige stoelen en een makkelijke bediening een hoog comfortniveau, zodat ook legale snelheden prettig verlopen. De A610 mag ver der vergevingsgezind genoemd worden. De auto kan erg hard een bocht in en mocht het onder bepaalde omstandigheden fout gaan, dan is een correctie snel gegeven. ABS be hoort uiteraard tot de standaard specificaties. De motor ligt "zoals het hoort" achterin. On der de achterruit die kan worden geopend, zit een soort van hoedeplank die echter door een klein ruitje van het passagierscompartiment is afgescheiden. Hieronder zit het brute geweld. De motorruimte zit behoorlijk vol. Opvallend is de fraaie afdekking van de motor, die na een korte rit al zo warm is, dat je er makkelijk een ei op kunt bakken. Andere aardige details zijn het hitteschild rond de turbocompressor en de slimme afvoerkanalen voor warme lucht. Koe ling is bij een turbomotor uiterst belangrijk, ook als het feest middels het contactslot wordt beëindigd. Een elektrische waterpomp zorgt ervoor dat de turbo nog twaalf minuten lang wordt gekoeld, terwijl alle andere elektri sche ventilatoren zolang als nodig hun werk blijven doen. Met een hoogte van slechts 1,19 meter heeft de Alpine een diepe instap, terwijl ook de af stand tussen vloer en dak beperkt is. Lange mensen zullen ver achterover moeten gaan zitten, zodat ze in extreme gevallen niet meer bij het stuur kunnen. In dit geval ben ik zeer gelukkig met mijn modale lengte. biedt het centrale deel alleen de snelheidsme ter, toerenteller, turbodrukmeter en het dis play van de boordcomputer. Links naast het stuur vinden we nog een oliepeilmeter, oliedruk- en temperatuurmeter, terwijl alle controlelampjes aan de rechter kant zijn ge plaatst. Ook uitstroomopeningen, bedie ningsknopjes, stuurwiel en meubilair ondergingen kleine wijzigingen. De Alpine is standaard enorm compleet uitgerust met elektrisch ruiten, centrale vergrendeling met afstandbediening, alarm, elektrisch bediende buitenspiegels, getint glas, airconditioning en een 4x25 Watt Pioneer radio/cassettespeler met de bekende bediening aan het stuur. Een klokje is in de hele auto niet te vinden, maar blijkt op een onhandige manier in de stereo installatie te zijn verwerkt. De Alpine is een echte 2 2. Achterin kunnen alleen kinderen comfortabel plaatsnemen. Ba gageruimte heeft de A610 niet. Voorin liggen namelijk een thuiskomer en de brandstoftank. Wel kunnen de rugleuningen van de achterzit tingen worden neergeklapt. Hierop kunnen met bijgeleverde riempjes tassen en koffers worden vastgezet. Een Alpine is een echte liefhebbersauto, wat niet verwonderlijk is bij een prijs van f.165.900, Voor dit bedrag wordt de A610 zeer compleet geleverd, terwijl de optielijst alleen nog lederen bekleding en een CD-speler vermeld. Typisch Frans mag het verbruik genoemd worden. Wordt de wij zer van de snelheidsmeter tussen de 120 en 140 km/u gehouden, dan kan gemakkelijk een gemiddelde van 1 op 11 worden gehaald. Fors intrappen van het rechter pedaal levert echter al gauw waarden op van 1 op 5 tot 1 op 7. De vraag zal bij de kenner opkomen: Is de A610 een echte Alpine? Als onder een echte Alpine wordt verstaan een compacte sport auto met betaalbare, eenvoudige techniek voor een prijs niet meer dan een flink aange klede middenklasser, dan moeten we hierop negatief antwoorden. Is een Alpine een ty pisch Frans, comfortabel en makkelijk han teerbaar raspaard met een geheel eigen gezicht, dan is ook de A610 een Appellation Dieppe Contrölée. De vormen van het dashboard zijn globaal ge lijk gebleven. Vooral het instrumentarium heeft de nodige veranderingen ondergaan. Zo Kort geleden kondigde General Motors Neder lands, de importeur van Opel, een actiemodel op basis van de sterk vernieuwde Corsa aan. Sinds de restyling spreekt de Corsa met zijn vlotte en vrolijke kleuren een steeds groter en jeugdiger publiek aan. Bij de nieuwe Strada is de complete basisuitrusting uitgebreid met van binnenuit verstelbare buitenspiegels die zijn meegespoten in de carrosseriekleur, stereo-inbouwset met 4 speakers, getint glas, brede banden en speciale wieldoppen. Daar naast zijn er nog twee opties. Voor f.695, krijgt de Strada een transparant schuif- kan- teldak met een jalouzie. Verder kunnen fraaie cross-spoke lichtmetalen velgen worden ge monteerd voor f.1.185,='. De Corsa Strada is er als drie- en vijfdeurs met verschillende moto ren vanaf f.20.750, Standaard: krachtige 1400 cc injectiemotor met 5-versnellingsbak hydropneumatische vering en bekrachtigde remmen. Extra's: witte of grijs metallic lak bum pers in de carrosseriekleur getint PiTDf^PM §'as ron(^orn zonwering en V*l KvJfcN wjs/was jnstaiiatie op de achterruit speciale interieurbekleding en Citroen BX Cannes-striping en badge. Of kies voor: zéér speciale financie ring** of fl. 689,-** p.mnd. (4 jaar opera tionele lease bij 20.000 km p.jr., excl. BTW) Dit zomeraanbod geldt zolang de voorraad strekt, uiterlijk tot en met 31 augustus 1991. Kom dus snel naar ons toe. De Citroen BX Cannes (1. 24.990.-.* Prijs incl BTW, excl. afl koslen Metallic lak fl 755.- extra Wiizigingen voorbehouden 6 ]aar anb-corrosie garantie Citroen prefereert Total Financiering op basis van de gebruikelijke voorwaarden van Citroen Financiering Nederland^Bcl Citroen Financiering voor een persoonlijke offerte 010-4111006 Onderdelen ver onder de nieuwprijs 3 Maanden garantie op gebruikte onderdelen;-: Vakkundigè inbouw met Bovag-garantie Oostperkweg 35-37 4532 SB Middelburg Tel. 01180-36720 - Fax 01180-16648 HET KENMERK VOOR VAKWERK OUDE VEERSEWEG 22 MIDDELBURG TEL. 01180-27261 Vindt u de Seat Ibiza 'New Style' geen plaatje? Wacht maar eens tot u 'm in het echt ziet! SEAT 1B1ZA12 GLXi FL. 22.195.- 1.2 Motor System Porsche «52 kW (71 pk) 5-bak multipoint injectie 3-weg katalysator getint glas aërodynamische wieldoppen *2 buitenspiegels, side skirts, bumpers en grille in carrosseriekleur i dakspoiler digitale klok wis/was-installatie achter. economische gebruik: weinig onderhoud en bovenal zéér zuinig met brandstof. En door z'n In onze showroom kunt u met volle teugen genieten van de volmaakt nieuwe Seat Ibiza. Zo zult u getroffen worden door z'n volmaakte stroomlijn: aërodynamisch, krachtig en sportief. Door z'n volmaakte krachtbronnen: Motor System Porsche. Door z'n volmaakt volmaakte kwaliteit, zoals het een auto van de Volkswagen Groep betaamt. Kom snel langs voor een volmaakt onthullende proefrit. Volkswagen Groep QBFE jiHaiH'im

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 17