Appellation Contrölée
UITERAARD!
\>cin den Qcrg
Kijk 'ns wat Cannes
deze zomer biedt.
Cannes
APK
LADA SAMARA
Autoschade
SEAT I B I Z A
CASTEL AUTOSCHADE
DE VOLMAAKT NIEUWE IBIZA
NU BIJ WONDERCEM MEL5E
M
n\else
AUTO-SERVICE BESUIJEN
Autobedrijf Melse
Automobielbedrijf Dijkwel Middelburg BV,
Net zo min als er alleen in Frankrijk
wijn wordt gemaakt, berust het al
leenrecht op de produktie van vol
bloed sportwagens bij de Duitsers
en Italianen. Ook de Fransen spe
len op dit vlak hun bescheiden rol.
ALPINE A610 TURBO
Alhoewel roemruchte namen als
Bugatti, Delage, Delahaye en Facel
de jaren niet hebben doorstaan,
bleef Alpine, een in het Noordfran
se Dieppe gevestigd fabriekje van
compacte sportauto's, overeind.
Het voortbestaan van Alpine kon
alleen nadat het merk werd inge
lijfd bij het grote Renault-concern.
We reden met de nieuwste telg uit
Dieppe, de Alpine A610 Turbo.
Kunststof
Hitteschild
Opel Corsa Strada
Bagageruimte
Cruquiusstraat 35, Vlissingen
Tel. 01184-14329
DE BUITENKANT VAN UW AUTO IS ONZE ZORG!
2 jaar (tot max. 30.000 km.) gratis onderhoud
en reparaties incl. banden, of naar keuze:
extra accessoires t.w.v. fl. 1.250,- incl. BTW.
Citroen BX Cannes. Autorijden is voordeliger dan u denkt.
Veerseweg 104-106, Middelburg. Tel. 01180-29955.
KEURINGSSTATION
Tel. 01184-17082
Zonder afspraak
Onafhankelijk
- Indien mogelijk GRATIS Co
afstelling van motor, koplampen
afstellen
- Keuringskosten 64,-
RDW afmeldingskosten 6,-
Geopend: 8.00 - 17.00 uur
Paul Krugerstraat 69, Vlissingen
(naast Shell-station)
VERANTWOORD BESPAREN OP DE AUTOKOSTEN
AUTOBEDRIJF G0EDBL0ED
O
bovag
Stïba
Hergebruik van onderdelen is milieuvriendelijk autorijden
(officieel inleveradres sloopauto's)
Herstel van alle autoschade Moderne autospuiterij en
plaatwerkerij. Herstel roestschade
Taxatie en schadebemiddeling
E C H T WHER I ET S VO O R S E AT
DE NIEUWE SEAT IBIZA VANAF Fl. 17.795.-.
Industrieweg 31, Vlissingen, 01184-15220.
DE AUTO ZONDER BLA BLA Gar. Vermeulen B.V.
Dorpsplein 21
Nisse
Kom vrijblijvend voor een proefrit en alle inlichtingen! Tel. 01194-298
Woensdag 24 juli 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
De laatste Alpine V6 Turbo is als basis geno
men voor de nieuwe A610. De middensectie
van de carrosserie is gelijk gebleven, terwijl
ook de zijruiten achter werden overgenomen.
Aan de achterzijde zien we een nieuwe ach
terbumper met geïntegreerde spoiler, waarin
de uitlaatpijpen zijn weggewerkt en iets gewij
zigde achterlichtunits. De spoiler onder de
achterruit lijkt onveranderd, maar iets iets gro
ter geworden, een operatie die door echte 'al
pinisten' met gemengde gevoelens is
gadegeslagen. Direct voor de achterwielen
zien we voortaan luchtinlaten, die de motor
van extra koeling moeten voorzien. Verder
kenmerkt de zijkant zich door een geïntegreer
de stootstrip, skirts en dezelfde spiegels als
van het vorige model. De 16-inch wielen zijn
van een nieuwe ontwerpen en tonen be
schaafd sportief.
Het nieuwe front breekt met vrijwel alle
Alpine-tradities. De dubbele koplampen zitten
voortaan niet meer achter glas, maar zijn op
klapbaar uitgevoerd. De voorbumper heeft
een forse luchtinlaat voor de radiateur en
biedt verder plaats aan de clignoteurs,
stadslichten, ver- en breedstralers. De bumper
lijkt laag boven de grond te hangen, maar ge
lukkig zijn de onderste centimeters in toegeef
lijk rubber uitgevoerd. Middenop de neus prijkt
het Alpine-embleem. Sinds de A310 V6 was
uitsluitend het Renault-zoutje op de buiten
kant van de Alpine te vinden. Het nieuwe mo
del toont weer vol trots de blauwe letter "A"
opgenomen in een cirkel waarin ook de Fran
se driekleur is verwerkt. Dit geeft duidelijk aan
hoe het nieuwe model in de markt wordt ge
zet: als een Alpine en niet meer als een Re
nault Alpine. Men verwacht op deze manier
beter te kunnen concurreren met gevestigde
Italiaanse en Duitse namen en niet te vergeten
MVS, een jonge Franse sportautobouwer die
behoorlijk succesvol blijkt. De veranderingen
aan de Alpine beperken zich niet tot het uiter
lijk. De carrosserie is uiteraard nog steeds vol
ledig van kunststof, terwijl het chassis uit
verzinkt plaatstaal is opgetrokken. De bodem
van de A610 is aanmerkelijk stijver geworden,
wat merkbaar zijn invloed heeft op de weglig-
ging. De motor ligt nog steeds achterin. De
2975 cc V6 turbokrachtbron is goed voor een
vermogen van 250 pk bij 5750 tr/min. Het
maximale koppel van 350 Nm wordt bij 2900
tr/min bereikt en dat is ook het toerental waar
bij het beest in de Alpine wordt wakker ge
maakt. De te allen tijde stil zoevende zespitter
gaat er dan als een razende van door. Het
sprintje van 0 tot 100 wordt in 5,7 seconden
volbracht terwijl de top is vastgesteld op 265
km/u. Op de Duitse autobaan waren kruis-
snelheden van 240 tot 250 km/u goed vol te
houden. De auto blijft behoorlijk stil en gaat
met de handen losjes aan het stuur moeite
loos rechtuit.
De A610 is uiteraard strak geveerd, maar
biedt dankzij een goede demperafstelling,
prettige stoelen en een makkelijke bediening
een hoog comfortniveau, zodat ook legale
snelheden prettig verlopen. De A610 mag ver
der vergevingsgezind genoemd worden. De
auto kan erg hard een bocht in en mocht het
onder bepaalde omstandigheden fout gaan,
dan is een correctie snel gegeven. ABS be
hoort uiteraard tot de standaard specificaties.
De motor ligt "zoals het hoort" achterin. On
der de achterruit die kan worden geopend, zit
een soort van hoedeplank die echter door een
klein ruitje van het passagierscompartiment is
afgescheiden. Hieronder zit het brute geweld.
De motorruimte zit behoorlijk vol. Opvallend is
de fraaie afdekking van de motor, die na een
korte rit al zo warm is, dat je er makkelijk een
ei op kunt bakken. Andere aardige details zijn
het hitteschild rond de turbocompressor en de
slimme afvoerkanalen voor warme lucht. Koe
ling is bij een turbomotor uiterst belangrijk,
ook als het feest middels het contactslot
wordt beëindigd. Een elektrische waterpomp
zorgt ervoor dat de turbo nog twaalf minuten
lang wordt gekoeld, terwijl alle andere elektri
sche ventilatoren zolang als nodig hun werk
blijven doen.
Met een hoogte van slechts 1,19 meter heeft
de Alpine een diepe instap, terwijl ook de af
stand tussen vloer en dak beperkt is. Lange
mensen zullen ver achterover moeten gaan
zitten, zodat ze in extreme gevallen niet meer
bij het stuur kunnen. In dit geval ben ik zeer
gelukkig met mijn modale lengte.
biedt het centrale deel alleen de snelheidsme
ter, toerenteller, turbodrukmeter en het dis
play van de boordcomputer. Links naast het
stuur vinden we nog een oliepeilmeter,
oliedruk- en temperatuurmeter, terwijl alle
controlelampjes aan de rechter kant zijn ge
plaatst. Ook uitstroomopeningen, bedie
ningsknopjes, stuurwiel en meubilair
ondergingen kleine wijzigingen. De Alpine is
standaard enorm compleet uitgerust met
elektrisch ruiten, centrale vergrendeling met
afstandbediening, alarm, elektrisch bediende
buitenspiegels, getint glas, airconditioning en
een 4x25 Watt Pioneer radio/cassettespeler
met de bekende bediening aan het stuur. Een
klokje is in de hele auto niet te vinden, maar
blijkt op een onhandige manier in de stereo
installatie te zijn verwerkt.
De Alpine is een echte 2 2. Achterin kunnen
alleen kinderen comfortabel plaatsnemen. Ba
gageruimte heeft de A610 niet. Voorin liggen
namelijk een thuiskomer en de brandstoftank.
Wel kunnen de rugleuningen van de achterzit
tingen worden neergeklapt. Hierop kunnen
met bijgeleverde riempjes tassen en koffers
worden vastgezet. Een Alpine is een echte
liefhebbersauto, wat niet verwonderlijk is bij
een prijs van f.165.900, Voor dit bedrag
wordt de A610 zeer compleet geleverd, terwijl
de optielijst alleen nog lederen bekleding en
een CD-speler vermeld. Typisch Frans mag
het verbruik genoemd worden. Wordt de wij
zer van de snelheidsmeter tussen de 120 en
140 km/u gehouden, dan kan gemakkelijk een
gemiddelde van 1 op 11 worden gehaald. Fors
intrappen van het rechter pedaal levert echter
al gauw waarden op van 1 op 5 tot 1 op 7.
De vraag zal bij de kenner opkomen: Is de
A610 een echte Alpine? Als onder een echte
Alpine wordt verstaan een compacte sport
auto met betaalbare, eenvoudige techniek
voor een prijs niet meer dan een flink aange
klede middenklasser, dan moeten we hierop
negatief antwoorden. Is een Alpine een ty
pisch Frans, comfortabel en makkelijk han
teerbaar raspaard met een geheel eigen
gezicht, dan is ook de A610 een Appellation
Dieppe Contrölée.
De vormen van het dashboard zijn globaal ge
lijk gebleven. Vooral het instrumentarium
heeft de nodige veranderingen ondergaan. Zo
Kort geleden kondigde General Motors Neder
lands, de importeur van Opel, een actiemodel
op basis van de sterk vernieuwde Corsa aan.
Sinds de restyling spreekt de Corsa met zijn
vlotte en vrolijke kleuren een steeds groter en
jeugdiger publiek aan. Bij de nieuwe Strada is
de complete basisuitrusting uitgebreid met
van binnenuit verstelbare buitenspiegels die
zijn meegespoten in de carrosseriekleur,
stereo-inbouwset met 4 speakers, getint glas,
brede banden en speciale wieldoppen. Daar
naast zijn er nog twee opties. Voor f.695,
krijgt de Strada een transparant schuif- kan-
teldak met een jalouzie. Verder kunnen fraaie
cross-spoke lichtmetalen velgen worden ge
monteerd voor f.1.185,='. De Corsa Strada is er
als drie- en vijfdeurs met verschillende moto
ren vanaf f.20.750,
Standaard: krachtige 1400 cc injectiemotor
met 5-versnellingsbak hydropneumatische
vering en bekrachtigde remmen.
Extra's: witte of grijs metallic lak bum
pers in de carrosseriekleur getint
PiTDf^PM §'as ron(^orn zonwering en
V*l KvJfcN wjs/was jnstaiiatie op de
achterruit speciale interieurbekleding
en Citroen BX Cannes-striping en badge.
Of kies voor: zéér speciale financie
ring** of fl. 689,-** p.mnd. (4 jaar opera
tionele lease bij 20.000 km p.jr., excl. BTW)
Dit zomeraanbod geldt zolang de
voorraad strekt, uiterlijk tot en met
31 augustus 1991. Kom dus snel naar
ons toe. De Citroen BX Cannes (1. 24.990.-.*
Prijs incl BTW, excl. afl koslen Metallic lak fl 755.- extra Wiizigingen voorbehouden 6 ]aar anb-corrosie garantie Citroen prefereert Total
Financiering op basis van de gebruikelijke voorwaarden van Citroen Financiering Nederland^Bcl Citroen Financiering voor een persoonlijke offerte 010-4111006
Onderdelen ver onder de nieuwprijs
3 Maanden garantie op gebruikte onderdelen;-:
Vakkundigè inbouw met Bovag-garantie
Oostperkweg 35-37 4532 SB Middelburg
Tel. 01180-36720 - Fax 01180-16648
HET KENMERK
VOOR VAKWERK
OUDE VEERSEWEG 22
MIDDELBURG
TEL. 01180-27261
Vindt u de
Seat Ibiza 'New Style'
geen plaatje?
Wacht maar eens tot
u 'm in het echt ziet!
SEAT 1B1ZA12 GLXi FL. 22.195.-
1.2 Motor System Porsche «52 kW (71 pk) 5-bak
multipoint injectie 3-weg katalysator getint glas
aërodynamische wieldoppen *2 buitenspiegels,
side skirts, bumpers en grille in carrosseriekleur
i dakspoiler digitale klok wis/was-installatie achter.
economische gebruik:
weinig onderhoud en
bovenal zéér zuinig
met brandstof.
En door z'n
In onze showroom kunt u met volle
teugen genieten van de volmaakt
nieuwe Seat Ibiza. Zo zult u getroffen worden
door z'n volmaakte stroomlijn: aërodynamisch,
krachtig en sportief.
Door z'n volmaakte krachtbronnen:
Motor System Porsche. Door z'n volmaakt
volmaakte kwaliteit, zoals het een auto van de
Volkswagen Groep betaamt. Kom snel
langs voor een volmaakt onthullende proefrit.
Volkswagen Groep
QBFE
jiHaiH'im