informatiepagina van de gemeente vlissingen
Beleid politie
1991-1995
Parkeren
vrachtwagens
verboden
I
I
Voorstel aanleg
weg Spuikom
Bouwaanvragen
boulevard
Ook Coosje Buskenstraat
in 't nieuw
Vlissingen op TV
in "12 Steden,
13 Ongelukken"
Oorspronkelijk plan aangepast
redactie: sectie communicatie, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87335
O tl
Opsporing strafbare
feiten
Fraude
Georganiseerde
misdaad
Drugs en
criminaliteit
Preventie en bestrijding
van (sexueel) geweld
Openbare orde/
hulpverlening
Slachtofferhulp
Gokverslaving
Verkeerstoezicht
Wijkgerichte
surveillance
Betaald voetbal
Vergadering
Behalve op aangewezen plaatsen
Commissies
vergaderen
Sloop
voormalig
postkantoor
Martin McNamara
in Bellamy 19
Appartementen
in vroegere
"Polak"gebouw
Ifjt >»*«i
JL 5 n' rcêip
Kruispunt
Koudekerkseweg/
Badhuisstraat/
Spuikomweg
Koudekerkseweg
(gedeelte bij kruising
Badhuisstraat)
Badhuisstraat (alleen
gedeelten bij kruising
Koudekerkseweg)
Singel (bij
Badhuisstraat)
Duinpoortweg
Spuikomweg
Kruispunt Spuikomweg/
Kenau Hasselaarstraat/
Glacisstraat (Torro)
Kruispunt
Coosje Buskenstraat/
Spuistraat
ALS ELKE SECONDE TELT
Parkeren
Even bijpraten
met wethouder
Wisse
Informatie bewoners
Asfalt
Milieubeleidsplan
Ecologisch groenbeheer
DE VLISSINGER
Woensdag 16 januari 1991
IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL
Eerder deze week, maandag
middag, heeft de vaste com
missie van advies en bijstand
voor de openbare orde en vei
ligheid geadviseerd over de
Beleidsnotitie 1991-1995 van
de gemeentepolitie Vlis
singen.
Naast een evaluatie van de af
gelopen jaren staat in de noti
tie hoe de politie in de
komende vijf jaar wil functio
neren. De hoofdstukken die in
gaan op de werkzaamheden,
zijn de meest interessante
voor de inwoners van Vlissin
gen, omdat zij daarvan het
meeste "merken". Hieronder
een greep uit de punten van de
beleidsnotitie.
Op het gebied van milieu moet
de politie een bijdrage leveren
aan een leefbaar milieu in Vlis
singen. Politie-ambtenaren zul
len in de komende periode
daarin verder geschoold moeten
worden. De zorg voor het milieu
is overigens geen exclusieve
politie-aangelegenheid, maar
vereist een gezamenlijke aanpak
van alle overheidsorganen die
hiermee bemoeienis hebben.
zorg is de criminaliteit die voort
komt uit het verslaafd zijn aan
verdovende middelen. De
bestrijding van de handel in ver
dovende middelen heeft nog
steeds prioriteit, met nadruk op
hard drugs. Door het gevoerde
beleid op dit gebied is de stijgen
de lijn in het aantal woninginbra
ken omgebogen in een
neergaande.
Ten aanzien van soft drugs zal
het nu bestaande beleid ge
handhaafd worden: tegen kof
fieshops waar softdrugs worden
verhandeld, zal worden opge
treden.
Op het gebied van het opsporen
van fraude zal ook meer geïn
vesteerd worden, in de vorm van
fraudecursussen en de aanstel
ling van twee politie
ambtenaren. Deze worden spe
ciaal belast met het onderzoek
naar de financieel voordelige ge
volgen van fraude, naar de
opsporing van crimineel ver
gaarde vermogens.
Onder georganiseerde misdaad
wordt verstaan: handel in verdo
vende middelen, fraude, compu
terfraude, milieudelicten, illegaal
vuurwapenbezit, bankroof enz.
Ook in Zeeland vindt men deze
vormen van georganiseerde
misdaad. De menskracht in de
regio Zeeland is op dit moment
te klein om over te kunnen gaan
tot een permanent recher
cheteam.
Een kwestie van aanhoudende
(foto: Ruben Oreel)
De laatste jaren is een duidelijke
stijging waar te nemen van de
gevallen van sexueel geweld.
Deze zaken worden onderzocht
door een speciaal opgeleide
ambtenaar, met speciale aan
dacht voor opvang en slachtof
ferhulp.
Aan gevallen van racisme en
discriminatie die bij de politie
worden gemeld, wordt nadruk
kelijk aandacht besteed. Meestal
is dat naar aanleiding van vage
klachten. Het aantal klachten op
jaarbasis is klein.
De afgelopen jaren heeft de pro
vincie structurele slachtofferhulp
opgezet. De politie heeft de mo
gelijk door te verwijzen naar pro
fessionele hulpverleners.
Samenwerking met de provincie
en het vrijwilligersproject wordt
verder uitgewerkt.
De beleidsnotitie stelt met enige
zorg vast dat er sprake is van
gokverslaving binnen de ge
meente Vlissirigen. Deze vorm
van verslaving brengt criminali
teit met zich mee. De notitie con
cludeert bovendien dat er
onvoldoende opvang en hulpver
lening geboden wordt.
De politie houdt toezicht op het
verkeersgedrag, grijpt in bij ge
constateerde technische onvei
ligheid van voertuigen en
adviseert (on)gevraagd over de
veiligheid en doorstroomcapaci
teit binnen de gemeente. In Vlis
singen overtreedt een steeds
groter aantal deelnemers allerlei
verkeersregels. De controledruk
zal moeten worden verhoogd,
om deze stijging terug te drin
gen. Voorlichting is ook een
goed hulpmiddel hierbij. De noti
tie vermeld ook nog dat het ba
sisonderwijs voldoende moet
zijn toegerust om het verkeer-
sonderwijs te kunnen geven.
Er zal geprobeerd worden de
sterkte van de afdeling surveil
lance op het vereiste peil te hou
den. De contacten met de
wijkcomité's zijn volgens de poli
tie positief. De laatste jaren is de
voetsurveillance verhoogd, er
zal dan ook meer aandacht kun
nen worden besteed aan de
fiets- en voetsurveillance in de
wijken buiten de binnenstad. De
nadruk zal echter blijven liggen
op de binnenstad in ruime zin.
De invoering van het betaalde
voetbal in Vlissingen brengt voor
het korps erg veel werk mee. Het
komende jaar zal blijken in hoe
verre het betaald voetbal in de
regio Zeeland een succes is.
Deze notitie wordt ook nog
besproken in de vergadering
van de vaste commissie van
advies en bijstand voor stads
beheer, verkeer en milieu, op
maandag 21 januari, 19.30 uur
in het stadhuis. Deze vergade
ring is openbaar. U kunt ge
bruik maken van het
spreekrecht.
Zaterdag 19 januari zendt de
VARA op Nederland 1, om
19.22 uur het programma "12
Steden, 13 Ongelukken" uit.
Dit keer is het programma op
genomen in Vlissingen. De af
levering is in 1990 opgenomen
op de Ritthemsestraat, voorbij
de Zandweg in Ritthem. Het
programma geeft een re-
construktie van een "onge
luk" dat daar in werkelijk ook
heeft plaatsgevonden. Alle
maal kijken dus!
Sinds 20 december jl. mogen
voertuigen met een lengte van
meer dan zes meter en een
hoogte van meer dan 2,4 me
ter binnen de bebouwde kom
van de gemeente (met uitzon
dering van de bebouwde kom
van Ritthem) alleen nog wor
den geparkeerd op speciaal
daarvoor aangewezen wegen
en weggedeelten. B en w heb
ben dit besloten omdat ze vin-
de Commandoweg (ter
hoogte van de fabrieksmuur
van de KMS);
het parkeerterrein tussen de
Kenau Hasselaarstraat en
de Spuikom;
het parkeerterrein bij de
Zwanenburgseweg;
het parkeerterrein aan de
Govert Flincklaan;
het parkeerterrein op het
Baskensburgplein;
Baskensburgplein (foto: Ruben Oreelj
Deze en volgende week verga
deren diverse vaste commissies
van advies en bijstand in het
stadhuis. Het gaat om:
- ruimtelijke ordening,
woensdag 16 januari
- welzijn, volksgezondheid
en cutuur, woensdag 16
januari
- stadsbeheer, verkeer en
milieu, maandag 21
januari
- sociale zaken, personeels
zaken en organisatie, dins
dag 22 januari
- onderwijs, woensdag 23
januari
- financiën, woensdag 23
januari.
Alle vergaderingen beginnen om
19.30 uur. De bijeenkomsten zijn
openbaar. U kunt gebruik maken
van het spreekrecht.
den dat geparkeerde
voertuigen van dergelijke af
metingen op veel plaatsen het
uiterlijk aanzien van de ge
meente schaden. Omdat het
college echter beseft dat de
kolossen toch ergens moeten
staan, is een aantal plaatsen
aangewezen waar dat parkeren
geen of minder kwaad kan. Die
plaatsen zijn:
de Hermesweg;
de Mercuriusweg;
het noordelijke deel van de
Gildeweg;
het Weyevlietplein;
de Oost-Souburgseweg;
het parkeerterrein aan de
Burgemeester Stemerding-
laan (Ambachtsveld);
de Oosterhavenweg;
de Westerhavenweg.
Vanaf vrijdag 18 januari tot en
met woensdag 20 februari expo
seert Martin McNamara met
sculpturen in Bellamy 19 Heden
daagse Kunst.
Het adres van Bellamy 19 He
dendaagse Kunst is Bellamy-
park 19.
Maandag 21 januari 1991 wordt
gestart met de sloop van het
voormalige postkantoor aan
de Stenenbeer.
Het werk zal ongeveer vijf weken
duren.
Het slopen gebeurt door particu
liere aannemers in opdracht van
de gemeente.
Er wordt gewerkt met hydrauli
sche kranen die "beulen" met
een ijzeren bal.
Alle omwonenden hebben hier
over van de gemeente bericht
ontvangen.
Op de vrijkomende plek gaat de
gemeente parkeerplaatsen aan
leggen.
j j
j
In Vlissingen wordt voortva
rend gewerkt aan de ontwikke
ling van de binnenstad. In de
directe nabijheid van het in
aanbouw zijnde winkelcen
trum Scheldeplein wordt bin
nenkort ook gestart met
nieuwbouw in de Coosje Bus
kenstraat.
Tot en met 23 januari ligt de
bouwaanvraag ter inzage van
Proverko Vastgoed voor de bouw
van 18 woningen en commercië
le ruimten op deze plek. Op de
tekening bij dit artikel ziet u hoe
het project er volgens de plan
nen uit gaat zien.
Personen die geïnteresseerd zijn
in een woning (koop) of in com
merciële ruimte, kunnen zich
wenden tot Proverko Vastgoed,
Korte Kerkstraat 12, Goes, tele
foon: 01100-30222.
De bouw- en situatietekenin
gen liggen ter inzage bij de
sector Stadsontwikkeling,
sectie Wonen en Milieu (2e
verdieping, naast kamer 207).
Tot 23 januari hebben belang
hebbenden de gelegenheid
schriftelijk hun eventuele be
zwaren tegen dit plan in te die
nen bij het college van
burgemeester en wethouders.
De vaste commissie van ad
vies en bijstand voor volks
huisvesting, stadsvernieuwing
en monumenten heeft in haar
vergadering van gisteren, 15
januari, een advies uitge
bracht over een krediet voor
het bouwplan op de
Nieuwendijk-Zeilmarkt. Het
gaat om de bouw van apparte
menten in o.a. het gebouw
waarin vroeger Polak zat.
De bouwplanontwikkeling is in
middels afgerond. Er is al
gestart met de voorbereidende
bouwwerkzaamheden. Het plan
omvat op de begane grond twee
commerciële ruimten en op de
verdiepingen vijf appartemen
ten. Op de impressie ziet u hoe
de lokatie er in de toekomst uit
zal gaan zien. Informatie hier
over is verkrijgbaar bij makelaar
Theelen en van der Weele, Bad
huisstraat 123-127, telefoon:
13920.
1M JUIill! u. ■Itanvnr n r
M L i'.: is m. i i x Tc o m ÏP
II K Wwhrrw
De nieuwe weg over de Spuikom wordt meer en meer werkelijk
heid. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad de
ze maand voor een zeer aanzienlijk bedrag uit te trekken voor
aanleg van deze nieuwe ontsluiting van de Vlissingse bin
nenstad. Het oorspronkelijke plan is, mede naar aanleiding van
ingediende inspraakreacties, op onderdelen aangepast. De in
dieners van een reactie en alle omwonenden van de Spuikom
hebben hierover informatie van de gemeente ontvangen. Zij
kunnen als zij dat willen hun zegje doen tijdens de behandeling
van het plan in de vergadering van de vaste commissie van ad
vies en bijstand voor Stadsbeheer, verkeer en milieu maandag
21 januari aanstaande (stadhuis; aanvang: 19.30 uur). De ge
meenteraad behandelt het plan donderdag 31 januari aanstaan
de (stadhuis; aanvang: 19.30 uur).
Ten opzichte van het oorspron
kelijke plan (dat enige tijd gele
den ook alle omwonenden
ontvingen) zijn er enkele wijzi
gingen. Zo worden de parkeer
plaatsen in het midden van de
Singel voorlopig niet aangelegd,
wordt de uitrit van het pand Bad
huisstraat 193 verbeterd en
wordt het profiel van het deel
van de Badhuisstraat ten westen
van de Koudekerkseweg aange
past zodat de bomen kunnen
blijven staan.
Ook worden de vrijliggende
fietspaden langs de Spuistraat
eenvoudiger aangesloten op de
bestaande Spuikomweg (achter
Torro) en op de Kenau Hasse
laarstraat. Ook het fietspad van
af de Koudekerkseweg "naar
boven" de Kenau Hasse
laarstraat op, zal iets eenvoudi
ger worden aangelegd. Dat kan
omdat op het parkeerterrein aan
de Kenau Hasselaarstraat het
betaald parkeren nog niet is in
gevoerd.
Voor het overige is het plan on
gewijzigd. In het kort zijn de be
langrijkste kenmerken van het
plan voor de volgende wegge
deelten als volgt:
- alle rijbanen voor auto's in
asfalt
- verkeerslichten met afzon
derlijke regeling voor auto's,
(brom) fietsers en voet
gangers
- alle rijbanen voor auto's in
asfalt
- tweerichtingverkeer voor alle
verkeer
- trottoirs en vrijliggende fiets
paden aan beide zijden
- opstelstroken voor auto's
- langsparkeervakken waar
mogelijk
- verbod auto's rechtsaf naar
Badhuisstraat
- alle rijbanen voor auto's in
asfalt
- tweerichtingverkeer voor alle
verkeer
- trottoirs en vrijliggende fiets
paden aan beide zijden -
opstelstroken voor auto's
- over grote lengte parkeer
verbod aan beide zijden
- afsluiting voor autoverkeer
aan zijde Badhuisstraat
- twee, voor auto's doodlo
pende, gedeelten (niet voor
fietsers!)
- aan einde van elk gedeelte
keerruimte voor auto's
- elk gedeelte is fietsroute in
twee richtingen
- alleen voor autoverkeer (in
twee richtingen)
- alle rijbanen in asfalt
- fietspad (twee richtingen)
Badhuisstraat-Kenau
Hasselaarstraat-boulevards
- bushalte lijn 104 met toelei
dend trottoir (bus 104 gaat
dus niet meer rijden via
Badhuisstraat/Coosje Bus
kenstraat maar via de Spui
komweg)
- rijbanen Spuikomweg voor
auto's in asfalt
- uitritconstructie Kenau Has-
selaarstraat/Glacisstraat
(Torro) overeenkomstig
zijstraten Scheldestraat
- tweerichtingverkeer voor alle
verkeer
- trottoirs en vrijliggende fiets
paden aan beide zijden
- opstelstroken voor auto's
- geen verkeerslichten
- alle rijbanen voor auto's in
asfalt
- tweerichtingverkeer, echter
gedeelte Coosje Bus
kenstraat in richting Betje
Wolffplein: éénrichting-
verkeer
- trottoirs en vrijliggende fiets
paden aan beide zijden
- opstelstroken voor auto's
- verkeerslichten met afzon
derlijke regeling voor auto's,
(brom)fietsers en voet
gangers
- vanuit Spuistraat linksaf
naar Coosje Buskenstraat
verboden
- vanuit Spuistraat linksaf
naar Bussestraat permanent
toegestaan
Afzonderlijke, meer gedetail
leerde tekeningen van de on
derdelen van de weg en de
bijbehorende kruispunten
kunt u inzien bij de sectie
Nieuwe Werken in het stadhuis
(2e verdieping, kamer 217, te
lefoon 87223).
Het bouwbedrijf Ufkes Apel
doorn BV heeft bij de gemeente
drie bouwaanvragen ingediend
voor de boulevardbebouwing.
Tot 30 januari liggen de bouw
aanvragen voor een hotel, een
kantorengebouw en een gebouw
met appartementen ter inzage
bij de gemeente.
In totaal gaat het om de ontwik-
Een impressie van de nieuwe
Vlissingse boulevard. Bouwaan
vragen zijn nu ingediend voor de
meeste rechtse gebouwen op de
tekening: het hotel, het kantoren
gebouw en het appartementen
gebouw (de hoge toren)
keling van het gebied op Boule
vard Bankert tussen de
Residence Bankert en het Mari
tiem Instituut "De Ruyter". Het
hotel krijgt ongeveer 81 kamers,
verdeeld over vier lagen. Het ap
partementengebouw gaat 96
woningen tellen.
Voor de bewoners van de wonin
gen komt er parkeergelegenheid
in de parkeerkelder (twee
lagen).
Voor de hotelgasten zijn de par
keerplaatsen gepland op het
parkeerdek, op de parkeer
kelder.
jjf p| !=i3g*33
si' irfc-*"'SB*. r .wEsT "?r6fessdii?d5
- -- -jf. •••- -
S S.JLlL&t.
Voor dit project komt een plaza
met terras, die aansluit op de be
staande plaza. Mensen die meer
informatie willen, kunnen zich
wenden tot Ufkes Apeldoorn BV,
Postbus 485, 7300 AL Apel
doorn, telefoon 055-211604.
De bouw- en situatietekeningen
liggen ter inzage bij de sector
Stadsontwikkeling, sectie Wo
nen en Milieu (2e verdieping,
naast kamer 207). Tot 30 januari
hebben belanghebbenden de
gelegenheid schriftelijk hun
eventuele bezwaren tegen dit
plan in te dienen bij het college
van burgemeester en wet
houders.
In de komende maanden zal Vlis
singen weer het werkterrein zijn
van aannemers in de weg- en
waterbouw. Deze maand doet
het college van burgemeester en
wethouders een voorstel aan de
gemeenteraad om geld uit te
trekken voor aanleg van de nieu
we weg over de Spuikom. Als de
raad instemt, zal de weg spoedig
worden aangelegd. Deze weg is
noodzakelijk als nieuwe bin
nenstadsontsluiting.
De gemeenteraad heeft al geld
uitgetrokken voor reconstructie
van de Gerbrandystraat. Ook dit
werk zal spoedig worden uitge
voerd. Vanavond worden hierover
de bewoners van deze straat
geïnformeerd tijdens een
informatie-avond. Alle bewoners
hebben hiervoor de plankaart in
de bus gekregen. De omwonen
den van de Spuikomweg kunnen
hun mening geven tijdens de ver
gadering van de vaste commis
sie van advies en bijstand voor
Staasbeheer, verkeer en milieu,
volgende week maandag 21 ja
nuari. Zij hebben hiervoor allen
een vereenvoudigde plankaart en
een ontwerp-raadsvoorstel van
burgemeester en wethouders
ontvangen.
Overigens zullen ook nog aan
sluitende werken plaatsvinden in
de richting van het nieuwe win
kelcentrum Scheldeplein. Want
het is de bedoeling dat dit, via de
nieuwe Spuikomweg, Coosje
Buskenstraat en Aagje De
kenstraat, prima bereikbaar
wordt. Dit alles moet over ruim
een jaar klaar zijn!
Zowel de Gerbrandystraat als de
nieuwe Spuikomweg worden in
asfalt aangelegd. De gemeente
streeft er namelijk naar dat alle
doorgaande wegen die ver
nieuwd of aangelegd worden, in
asfalt worden uitgevoerd. Dit ver
mindert de geluidsoverlast maar
veroorzaakt ook bij automobi
listen de neiging om harder te
gaan rijden. Uit onderzoek blijkt
dat dit een snelheidsverhoging
van 5% veroorzaakt Daarom
kan een vlotte en geruisloze
doorstroming van het verkeer wel
eens in strijd zijn met de ver
keersveiligheid. Daarom is het
soms nodig - zoals op de Ger
brandystraat - om hindernissen
aan te brengen die het verkeer
wat afremmen zodat de veilig
heid van fietsers en voetgangers
niet in gevaar komt.
Op het ogenblik wordt binnen di
verse onderdelen van de ge
meente hard gewerkt aan het
opstellen van een Vlissings mi
lieubeleidsplan voor de komende
jaren. Het plan zal in mei aan
staande worden gepresenteerd.
In het plan komt te staan hoe wij
met de Vlissingse leefomgeving
moeten omgaan en hoe de ge
meente met voorwaarden en ver
gunningen daaraan bijdraagt.
Ook komt er in het plan veel aan
dacht voor een verantwoorde wij
ze van afvalverwerking, zowel in
de richting van de burger als bin
nen het eigen "bedrijf gemeente".
Dit is beslist geen trendbreuk,
maar een voortzetting van dat
wat de gemeente in het verleden
al in gang gezet heeft.
Nieuw is dat de sectie Beplantin
gen van de gemeente een plan
heeft ontwikkeld voor ecologisch
groenbeheer. Hiermee wordt het
mogelijk dat over vier jaar het ge
bruik van chemische middelen in
het openbaar groen en bij het
bestrijden van onkruid op straten
en stoepen, tot het verleden zal
behoren. Ook dit belangrijke on
derwerp zal worden opgenomen
in het milieubeleidsplan.