informatiepagina van de gemeente vlissingen Beleid politie 1991-1995 Parkeren vrachtwagens verboden I I Voorstel aanleg weg Spuikom Bouwaanvragen boulevard Ook Coosje Buskenstraat in 't nieuw Vlissingen op TV in "12 Steden, 13 Ongelukken" Oorspronkelijk plan aangepast redactie: sectie communicatie, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87335 O tl Opsporing strafbare feiten Fraude Georganiseerde misdaad Drugs en criminaliteit Preventie en bestrijding van (sexueel) geweld Openbare orde/ hulpverlening Slachtofferhulp Gokverslaving Verkeerstoezicht Wijkgerichte surveillance Betaald voetbal Vergadering Behalve op aangewezen plaatsen Commissies vergaderen Sloop voormalig postkantoor Martin McNamara in Bellamy 19 Appartementen in vroegere "Polak"gebouw Ifjt >»*«i JL 5 n' rcêip Kruispunt Koudekerkseweg/ Badhuisstraat/ Spuikomweg Koudekerkseweg (gedeelte bij kruising Badhuisstraat) Badhuisstraat (alleen gedeelten bij kruising Koudekerkseweg) Singel (bij Badhuisstraat) Duinpoortweg Spuikomweg Kruispunt Spuikomweg/ Kenau Hasselaarstraat/ Glacisstraat (Torro) Kruispunt Coosje Buskenstraat/ Spuistraat ALS ELKE SECONDE TELT Parkeren Even bijpraten met wethouder Wisse Informatie bewoners Asfalt Milieubeleidsplan Ecologisch groenbeheer DE VLISSINGER Woensdag 16 januari 1991 IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL Eerder deze week, maandag middag, heeft de vaste com missie van advies en bijstand voor de openbare orde en vei ligheid geadviseerd over de Beleidsnotitie 1991-1995 van de gemeentepolitie Vlis singen. Naast een evaluatie van de af gelopen jaren staat in de noti tie hoe de politie in de komende vijf jaar wil functio neren. De hoofdstukken die in gaan op de werkzaamheden, zijn de meest interessante voor de inwoners van Vlissin gen, omdat zij daarvan het meeste "merken". Hieronder een greep uit de punten van de beleidsnotitie. Op het gebied van milieu moet de politie een bijdrage leveren aan een leefbaar milieu in Vlis singen. Politie-ambtenaren zul len in de komende periode daarin verder geschoold moeten worden. De zorg voor het milieu is overigens geen exclusieve politie-aangelegenheid, maar vereist een gezamenlijke aanpak van alle overheidsorganen die hiermee bemoeienis hebben. zorg is de criminaliteit die voort komt uit het verslaafd zijn aan verdovende middelen. De bestrijding van de handel in ver dovende middelen heeft nog steeds prioriteit, met nadruk op hard drugs. Door het gevoerde beleid op dit gebied is de stijgen de lijn in het aantal woninginbra ken omgebogen in een neergaande. Ten aanzien van soft drugs zal het nu bestaande beleid ge handhaafd worden: tegen kof fieshops waar softdrugs worden verhandeld, zal worden opge treden. Op het gebied van het opsporen van fraude zal ook meer geïn vesteerd worden, in de vorm van fraudecursussen en de aanstel ling van twee politie ambtenaren. Deze worden spe ciaal belast met het onderzoek naar de financieel voordelige ge volgen van fraude, naar de opsporing van crimineel ver gaarde vermogens. Onder georganiseerde misdaad wordt verstaan: handel in verdo vende middelen, fraude, compu terfraude, milieudelicten, illegaal vuurwapenbezit, bankroof enz. Ook in Zeeland vindt men deze vormen van georganiseerde misdaad. De menskracht in de regio Zeeland is op dit moment te klein om over te kunnen gaan tot een permanent recher cheteam. Een kwestie van aanhoudende (foto: Ruben Oreel) De laatste jaren is een duidelijke stijging waar te nemen van de gevallen van sexueel geweld. Deze zaken worden onderzocht door een speciaal opgeleide ambtenaar, met speciale aan dacht voor opvang en slachtof ferhulp. Aan gevallen van racisme en discriminatie die bij de politie worden gemeld, wordt nadruk kelijk aandacht besteed. Meestal is dat naar aanleiding van vage klachten. Het aantal klachten op jaarbasis is klein. De afgelopen jaren heeft de pro vincie structurele slachtofferhulp opgezet. De politie heeft de mo gelijk door te verwijzen naar pro fessionele hulpverleners. Samenwerking met de provincie en het vrijwilligersproject wordt verder uitgewerkt. De beleidsnotitie stelt met enige zorg vast dat er sprake is van gokverslaving binnen de ge meente Vlissirigen. Deze vorm van verslaving brengt criminali teit met zich mee. De notitie con cludeert bovendien dat er onvoldoende opvang en hulpver lening geboden wordt. De politie houdt toezicht op het verkeersgedrag, grijpt in bij ge constateerde technische onvei ligheid van voertuigen en adviseert (on)gevraagd over de veiligheid en doorstroomcapaci teit binnen de gemeente. In Vlis singen overtreedt een steeds groter aantal deelnemers allerlei verkeersregels. De controledruk zal moeten worden verhoogd, om deze stijging terug te drin gen. Voorlichting is ook een goed hulpmiddel hierbij. De noti tie vermeld ook nog dat het ba sisonderwijs voldoende moet zijn toegerust om het verkeer- sonderwijs te kunnen geven. Er zal geprobeerd worden de sterkte van de afdeling surveil lance op het vereiste peil te hou den. De contacten met de wijkcomité's zijn volgens de poli tie positief. De laatste jaren is de voetsurveillance verhoogd, er zal dan ook meer aandacht kun nen worden besteed aan de fiets- en voetsurveillance in de wijken buiten de binnenstad. De nadruk zal echter blijven liggen op de binnenstad in ruime zin. De invoering van het betaalde voetbal in Vlissingen brengt voor het korps erg veel werk mee. Het komende jaar zal blijken in hoe verre het betaald voetbal in de regio Zeeland een succes is. Deze notitie wordt ook nog besproken in de vergadering van de vaste commissie van advies en bijstand voor stads beheer, verkeer en milieu, op maandag 21 januari, 19.30 uur in het stadhuis. Deze vergade ring is openbaar. U kunt ge bruik maken van het spreekrecht. Zaterdag 19 januari zendt de VARA op Nederland 1, om 19.22 uur het programma "12 Steden, 13 Ongelukken" uit. Dit keer is het programma op genomen in Vlissingen. De af levering is in 1990 opgenomen op de Ritthemsestraat, voorbij de Zandweg in Ritthem. Het programma geeft een re- construktie van een "onge luk" dat daar in werkelijk ook heeft plaatsgevonden. Alle maal kijken dus! Sinds 20 december jl. mogen voertuigen met een lengte van meer dan zes meter en een hoogte van meer dan 2,4 me ter binnen de bebouwde kom van de gemeente (met uitzon dering van de bebouwde kom van Ritthem) alleen nog wor den geparkeerd op speciaal daarvoor aangewezen wegen en weggedeelten. B en w heb ben dit besloten omdat ze vin- de Commandoweg (ter hoogte van de fabrieksmuur van de KMS); het parkeerterrein tussen de Kenau Hasselaarstraat en de Spuikom; het parkeerterrein bij de Zwanenburgseweg; het parkeerterrein aan de Govert Flincklaan; het parkeerterrein op het Baskensburgplein; Baskensburgplein (foto: Ruben Oreelj Deze en volgende week verga deren diverse vaste commissies van advies en bijstand in het stadhuis. Het gaat om: - ruimtelijke ordening, woensdag 16 januari - welzijn, volksgezondheid en cutuur, woensdag 16 januari - stadsbeheer, verkeer en milieu, maandag 21 januari - sociale zaken, personeels zaken en organisatie, dins dag 22 januari - onderwijs, woensdag 23 januari - financiën, woensdag 23 januari. Alle vergaderingen beginnen om 19.30 uur. De bijeenkomsten zijn openbaar. U kunt gebruik maken van het spreekrecht. den dat geparkeerde voertuigen van dergelijke af metingen op veel plaatsen het uiterlijk aanzien van de ge meente schaden. Omdat het college echter beseft dat de kolossen toch ergens moeten staan, is een aantal plaatsen aangewezen waar dat parkeren geen of minder kwaad kan. Die plaatsen zijn: de Hermesweg; de Mercuriusweg; het noordelijke deel van de Gildeweg; het Weyevlietplein; de Oost-Souburgseweg; het parkeerterrein aan de Burgemeester Stemerding- laan (Ambachtsveld); de Oosterhavenweg; de Westerhavenweg. Vanaf vrijdag 18 januari tot en met woensdag 20 februari expo seert Martin McNamara met sculpturen in Bellamy 19 Heden daagse Kunst. Het adres van Bellamy 19 He dendaagse Kunst is Bellamy- park 19. Maandag 21 januari 1991 wordt gestart met de sloop van het voormalige postkantoor aan de Stenenbeer. Het werk zal ongeveer vijf weken duren. Het slopen gebeurt door particu liere aannemers in opdracht van de gemeente. Er wordt gewerkt met hydrauli sche kranen die "beulen" met een ijzeren bal. Alle omwonenden hebben hier over van de gemeente bericht ontvangen. Op de vrijkomende plek gaat de gemeente parkeerplaatsen aan leggen. j j j In Vlissingen wordt voortva rend gewerkt aan de ontwikke ling van de binnenstad. In de directe nabijheid van het in aanbouw zijnde winkelcen trum Scheldeplein wordt bin nenkort ook gestart met nieuwbouw in de Coosje Bus kenstraat. Tot en met 23 januari ligt de bouwaanvraag ter inzage van Proverko Vastgoed voor de bouw van 18 woningen en commercië le ruimten op deze plek. Op de tekening bij dit artikel ziet u hoe het project er volgens de plan nen uit gaat zien. Personen die geïnteresseerd zijn in een woning (koop) of in com merciële ruimte, kunnen zich wenden tot Proverko Vastgoed, Korte Kerkstraat 12, Goes, tele foon: 01100-30222. De bouw- en situatietekenin gen liggen ter inzage bij de sector Stadsontwikkeling, sectie Wonen en Milieu (2e verdieping, naast kamer 207). Tot 23 januari hebben belang hebbenden de gelegenheid schriftelijk hun eventuele be zwaren tegen dit plan in te die nen bij het college van burgemeester en wethouders. De vaste commissie van ad vies en bijstand voor volks huisvesting, stadsvernieuwing en monumenten heeft in haar vergadering van gisteren, 15 januari, een advies uitge bracht over een krediet voor het bouwplan op de Nieuwendijk-Zeilmarkt. Het gaat om de bouw van apparte menten in o.a. het gebouw waarin vroeger Polak zat. De bouwplanontwikkeling is in middels afgerond. Er is al gestart met de voorbereidende bouwwerkzaamheden. Het plan omvat op de begane grond twee commerciële ruimten en op de verdiepingen vijf appartemen ten. Op de impressie ziet u hoe de lokatie er in de toekomst uit zal gaan zien. Informatie hier over is verkrijgbaar bij makelaar Theelen en van der Weele, Bad huisstraat 123-127, telefoon: 13920. 1M JUIill! u. ■Itanvnr n r M L i'.: is m. i i x Tc o m ÏP II K Wwhrrw De nieuwe weg over de Spuikom wordt meer en meer werkelijk heid. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad de ze maand voor een zeer aanzienlijk bedrag uit te trekken voor aanleg van deze nieuwe ontsluiting van de Vlissingse bin nenstad. Het oorspronkelijke plan is, mede naar aanleiding van ingediende inspraakreacties, op onderdelen aangepast. De in dieners van een reactie en alle omwonenden van de Spuikom hebben hierover informatie van de gemeente ontvangen. Zij kunnen als zij dat willen hun zegje doen tijdens de behandeling van het plan in de vergadering van de vaste commissie van ad vies en bijstand voor Stadsbeheer, verkeer en milieu maandag 21 januari aanstaande (stadhuis; aanvang: 19.30 uur). De ge meenteraad behandelt het plan donderdag 31 januari aanstaan de (stadhuis; aanvang: 19.30 uur). Ten opzichte van het oorspron kelijke plan (dat enige tijd gele den ook alle omwonenden ontvingen) zijn er enkele wijzi gingen. Zo worden de parkeer plaatsen in het midden van de Singel voorlopig niet aangelegd, wordt de uitrit van het pand Bad huisstraat 193 verbeterd en wordt het profiel van het deel van de Badhuisstraat ten westen van de Koudekerkseweg aange past zodat de bomen kunnen blijven staan. Ook worden de vrijliggende fietspaden langs de Spuistraat eenvoudiger aangesloten op de bestaande Spuikomweg (achter Torro) en op de Kenau Hasse laarstraat. Ook het fietspad van af de Koudekerkseweg "naar boven" de Kenau Hasse laarstraat op, zal iets eenvoudi ger worden aangelegd. Dat kan omdat op het parkeerterrein aan de Kenau Hasselaarstraat het betaald parkeren nog niet is in gevoerd. Voor het overige is het plan on gewijzigd. In het kort zijn de be langrijkste kenmerken van het plan voor de volgende wegge deelten als volgt: - alle rijbanen voor auto's in asfalt - verkeerslichten met afzon derlijke regeling voor auto's, (brom) fietsers en voet gangers - alle rijbanen voor auto's in asfalt - tweerichtingverkeer voor alle verkeer - trottoirs en vrijliggende fiets paden aan beide zijden - opstelstroken voor auto's - langsparkeervakken waar mogelijk - verbod auto's rechtsaf naar Badhuisstraat - alle rijbanen voor auto's in asfalt - tweerichtingverkeer voor alle verkeer - trottoirs en vrijliggende fiets paden aan beide zijden - opstelstroken voor auto's - over grote lengte parkeer verbod aan beide zijden - afsluiting voor autoverkeer aan zijde Badhuisstraat - twee, voor auto's doodlo pende, gedeelten (niet voor fietsers!) - aan einde van elk gedeelte keerruimte voor auto's - elk gedeelte is fietsroute in twee richtingen - alleen voor autoverkeer (in twee richtingen) - alle rijbanen in asfalt - fietspad (twee richtingen) Badhuisstraat-Kenau Hasselaarstraat-boulevards - bushalte lijn 104 met toelei dend trottoir (bus 104 gaat dus niet meer rijden via Badhuisstraat/Coosje Bus kenstraat maar via de Spui komweg) - rijbanen Spuikomweg voor auto's in asfalt - uitritconstructie Kenau Has- selaarstraat/Glacisstraat (Torro) overeenkomstig zijstraten Scheldestraat - tweerichtingverkeer voor alle verkeer - trottoirs en vrijliggende fiets paden aan beide zijden - opstelstroken voor auto's - geen verkeerslichten - alle rijbanen voor auto's in asfalt - tweerichtingverkeer, echter gedeelte Coosje Bus kenstraat in richting Betje Wolffplein: éénrichting- verkeer - trottoirs en vrijliggende fiets paden aan beide zijden - opstelstroken voor auto's - verkeerslichten met afzon derlijke regeling voor auto's, (brom)fietsers en voet gangers - vanuit Spuistraat linksaf naar Coosje Buskenstraat verboden - vanuit Spuistraat linksaf naar Bussestraat permanent toegestaan Afzonderlijke, meer gedetail leerde tekeningen van de on derdelen van de weg en de bijbehorende kruispunten kunt u inzien bij de sectie Nieuwe Werken in het stadhuis (2e verdieping, kamer 217, te lefoon 87223). Het bouwbedrijf Ufkes Apel doorn BV heeft bij de gemeente drie bouwaanvragen ingediend voor de boulevardbebouwing. Tot 30 januari liggen de bouw aanvragen voor een hotel, een kantorengebouw en een gebouw met appartementen ter inzage bij de gemeente. In totaal gaat het om de ontwik- Een impressie van de nieuwe Vlissingse boulevard. Bouwaan vragen zijn nu ingediend voor de meeste rechtse gebouwen op de tekening: het hotel, het kantoren gebouw en het appartementen gebouw (de hoge toren) keling van het gebied op Boule vard Bankert tussen de Residence Bankert en het Mari tiem Instituut "De Ruyter". Het hotel krijgt ongeveer 81 kamers, verdeeld over vier lagen. Het ap partementengebouw gaat 96 woningen tellen. Voor de bewoners van de wonin gen komt er parkeergelegenheid in de parkeerkelder (twee lagen). Voor de hotelgasten zijn de par keerplaatsen gepland op het parkeerdek, op de parkeer kelder. jjf p| !=i3g*33 si' irfc-*"'SB*. r .wEsT "?r6fessdii?d5 - -- -jf. •••- - S S.JLlL&t. Voor dit project komt een plaza met terras, die aansluit op de be staande plaza. Mensen die meer informatie willen, kunnen zich wenden tot Ufkes Apeldoorn BV, Postbus 485, 7300 AL Apel doorn, telefoon 055-211604. De bouw- en situatietekeningen liggen ter inzage bij de sector Stadsontwikkeling, sectie Wo nen en Milieu (2e verdieping, naast kamer 207). Tot 30 januari hebben belanghebbenden de gelegenheid schriftelijk hun eventuele bezwaren tegen dit plan in te dienen bij het college van burgemeester en wet houders. In de komende maanden zal Vlis singen weer het werkterrein zijn van aannemers in de weg- en waterbouw. Deze maand doet het college van burgemeester en wethouders een voorstel aan de gemeenteraad om geld uit te trekken voor aanleg van de nieu we weg over de Spuikom. Als de raad instemt, zal de weg spoedig worden aangelegd. Deze weg is noodzakelijk als nieuwe bin nenstadsontsluiting. De gemeenteraad heeft al geld uitgetrokken voor reconstructie van de Gerbrandystraat. Ook dit werk zal spoedig worden uitge voerd. Vanavond worden hierover de bewoners van deze straat geïnformeerd tijdens een informatie-avond. Alle bewoners hebben hiervoor de plankaart in de bus gekregen. De omwonen den van de Spuikomweg kunnen hun mening geven tijdens de ver gadering van de vaste commis sie van advies en bijstand voor Staasbeheer, verkeer en milieu, volgende week maandag 21 ja nuari. Zij hebben hiervoor allen een vereenvoudigde plankaart en een ontwerp-raadsvoorstel van burgemeester en wethouders ontvangen. Overigens zullen ook nog aan sluitende werken plaatsvinden in de richting van het nieuwe win kelcentrum Scheldeplein. Want het is de bedoeling dat dit, via de nieuwe Spuikomweg, Coosje Buskenstraat en Aagje De kenstraat, prima bereikbaar wordt. Dit alles moet over ruim een jaar klaar zijn! Zowel de Gerbrandystraat als de nieuwe Spuikomweg worden in asfalt aangelegd. De gemeente streeft er namelijk naar dat alle doorgaande wegen die ver nieuwd of aangelegd worden, in asfalt worden uitgevoerd. Dit ver mindert de geluidsoverlast maar veroorzaakt ook bij automobi listen de neiging om harder te gaan rijden. Uit onderzoek blijkt dat dit een snelheidsverhoging van 5% veroorzaakt Daarom kan een vlotte en geruisloze doorstroming van het verkeer wel eens in strijd zijn met de ver keersveiligheid. Daarom is het soms nodig - zoals op de Ger brandystraat - om hindernissen aan te brengen die het verkeer wat afremmen zodat de veilig heid van fietsers en voetgangers niet in gevaar komt. Op het ogenblik wordt binnen di verse onderdelen van de ge meente hard gewerkt aan het opstellen van een Vlissings mi lieubeleidsplan voor de komende jaren. Het plan zal in mei aan staande worden gepresenteerd. In het plan komt te staan hoe wij met de Vlissingse leefomgeving moeten omgaan en hoe de ge meente met voorwaarden en ver gunningen daaraan bijdraagt. Ook komt er in het plan veel aan dacht voor een verantwoorde wij ze van afvalverwerking, zowel in de richting van de burger als bin nen het eigen "bedrijf gemeente". Dit is beslist geen trendbreuk, maar een voortzetting van dat wat de gemeente in het verleden al in gang gezet heeft. Nieuw is dat de sectie Beplantin gen van de gemeente een plan heeft ontwikkeld voor ecologisch groenbeheer. Hiermee wordt het mogelijk dat over vier jaar het ge bruik van chemische middelen in het openbaar groen en bij het bestrijden van onkruid op straten en stoepen, tot het verleden zal behoren. Ook dit belangrijke on derwerp zal worden opgenomen in het milieubeleidsplan.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 5