Volkswagen
neemt
Skoda over
BMW-3: EEN ECHTE AUTO
SUZUKI
PZC WEEKBLADEN
FIAT TEMPRA SVV
VROUW EN AUTO
Suzuki Swift GTi
nu op grijs kenteken
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 21
UW
DEALER:
AUTORAMA WALCHEREN
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Fiat heeft zojuist de nieuwe Tem-
pra in ons land geintroduceerd.
Het programma is echter nog niet
compleet. Vanaf de Rai zullen de
aangekondigde diesels leverbaar
zijn, alsmede de 1.6 liter met de
continu variabele transmissie
(CVT). Een belangrijke uitbreiding
is wellicht de S.W., de Station Wa
gon, een auto die het koperspo
tentieel van de Tempra alleen maar
zal doen groeien. Het is een ele
gant, misschien zelfs wat extrava
gant gelijnde auto geworden, die
er eigenlijk fraaier uitziet dan de
sedan.
Opvallend
Opbergkistje
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Volume
Klein Vlaanderen 91-93
Middelburg
Tel. 01180-12865
de
luxe
Voor de echte vierwielfans was er op het
randje van 1990 nog een leuk nieuwtje. De
nieuwe 3-serie van BMW stond eind decem
ber te kijk (en te koop natuurlijk) in de show
room van Garage Zwartepoorte. Ik was
gewaarschuwd. Bij het overhandigen van de
sleutels (toch altijd al een kickgevend mo
ment) sprak de verkoper plechtig „Zo, nu kunt
u eens in een echte auto rijden". Steek maar
in je zak.
Ik wilde dus eigenlijk gewoon rustig kijken hoe
zo'n echte BMW nou rijdt. Helaas. De 318i
dacht daar heel anders over. Hij heeft iets
meer dan 11 seconden nodig om vanuit
stilstand naar 100 km te gaan. De 113 pk
staan borg voor bepaald onwettige snelhe
den. De bochten in de Walcherse wegen le
ken ineens de helft minder scherp. En dat
terwijl ik dacht netjes 80 te rijden (nee dus).
Schakelen en koppelen gaat als een gloeiend
mes door boter. Veel toeren draaien is niet no
dig in de 318i. De motor reageert ook perfect
in de lage toeren. Het sturen is een verhaal
apart. De nieuwe 3-serie heeft grotere, brede
re banden, en een grotere spoorbreedte (de
afstand tussen de voorwielen). Een goed in de
hand liggend stuur met bekrachtiging heeft
aan kleine aanwijzingen genoeg. Bochten
neemt de 318i dus met een bijna genante
vanzelfsprekendheid.
Van binnen hebben een heleboel elementen
hetzelfde euvel. Op het eerste gezicht is alles
sober en eenvoudig, en bij nader onderzoek
De snelste Giant-Suzuki, de Swift GTi zal van
af 1 januari 1991 leverbaar worden op grijs
kenteken. Voor deze auto wordt zodoende
geen Bijzondere Verbruiksbelasting betaald,
wat een aanzienlijk prijsvoordeel voor de parti
culier oplevert. Uiteraard moet een auto op
grijs kenteken wel van geblindeerde zijruiten
achter worden voorzien. De aanpassingen
aan de Swift GTi zijn geheel in stijl uitgevoerd,
zodat het nauwelijks opvalt dat er geen ach
terruiten in zitten. Deze zijn vervangen door
voorgevormde kunststof panelen welke on
verbrekelijk met de carrosserie zijn verlijmd.
Door deze panelen met speciale folie te be
plakken wordt het effect verkregen van don
ker getinte ruiten.
De grote laadvloer is volledig gestoffeerd. Het
overige is uiteraard bekend. Voorin zit de vlot
te 1.3 liter 16-kleppenmotor met multipoint in
jectie en een vermogen van 101 pk. De Swift
is hiermee goed voor een top van 182 km/u.
Het onderstel is helemaal op sportiviteit af
gesteld. De wielen zijn rondom onafhankelijk
opgehangen met schroefveren. Vier schijf
remmen zorgen bij deze hoge prestaties ook
weer voor een veilige korte remweg. In het in
terieur vinden we leuke kuipstoelen, een
driespakig sportstuur en uiteraard een com
pleet dashboard met toerenteller. De Suzuki
Swift GTi wordt op grijs kenteken geleverd
voor f.23.995,=. Dezelfde auto met achter
bank en zijruiten kost f.28.295,=.
Volkswagen krijgt een belang in Skoda dat in
de loop van dit jaar tot 31% zal worden uitge
breid, om geleidelijk tot een meerderheidsbe
lang van 70% in 1995 uit te groeien. De
Tsjechische regering heeft hiertoe besloten.
Behalve Volkswagen hadden ook Renault en
Volvo belangstelling voor Skoda.
De overeenkomst omvat een omvangrijk in
vesteringsprogramma van 9,5 miljard DM tot
het jaar 2000 voor de bouw van een nieuwe
autofabriek en een nieuwe fabriek voor moto
ren en versnellingsbakken in Tsjechoslowakije.
Hiermee wil VW de productiecapaciteit van
Skoda in 1997 verdubbelen tot 400.000 wa
gens per jaar om zo te kunnen voldoen aan
het te verwachten marktpotentieel van circa
3 miljoen auto's in Oost-Europa.
Het afgelopen jaar vervaardigde Skoda
183.000 auto's, waarvan er zo'n 50.000 voor
West-Europa waren bestemd. De te bouwen
motorenfabriek krijgt een productiecapaciteit
van 500.000 stuks in 1995 en gaat deel uit
maken van het internationale verkoopnetwerk
van VW. Skoda zal een volledig zelfstandige
onderneming blijven en naast Volkswagen,
Audi en Seat als vierde merk binnen het con
cern gepositioneerd worden.
De bestaande dealerorganisatie van Skoda zal
voorts verder uitgebreid worden en ook is het
de bedoeling geleidelijk te starten met de ex
port van Skoda naar landen buiten Europa. De
samenwerking met Skoda geeft VW een ster
ke uitgangspositie in Oost-Europa. Onlangs
startte het concern een investeringsprogram
ma van 5 miljard DM in Oost-Duitsland, dat
onder andere de bouw van een autofabriek
met een jaarcapaciteit van 250.000 eenhe
den nabij Zwickau omvat, alsmede de moder
nisering van een motorenfabriek in Chemnitz.
Combi's, stationcars, estates, breaks, of
hoe ze ook genoemd mogen worden, ne
men in verkoopaantallen zo'n 13% in van
het D-segment. Duitsland is een grote af
nemer met 170.000 exemplaren, Enge
land met 80.000 auto's, Frankrijk 47.000
en Italië 49.000 eenheden. Over de afge
lopen jaren is een groeiende belangstelling
te constateren. De Tempra moet van deze
grotere vraag gaan profiteren.
Fiat past voor alle onderdelen die aan de bui
tenlucht worden blootgesteld gegalvaniseerd
plaatstaal toe. Daarnaast worden de achter
klep, de binnenzijde van de voorste wielkasten
en de benzinetank uit kunststof vervaardigd.
Door gebruik te maken van waterdichte stek
kers moet ook het electrische systeem in be
trouwbaarheid hebben gewonnen.
In ons land zal de Tempra S.W. worden gele
verd met de bekende motoren. Benzinerijders
hebben de keus uit een 1.6 liter en 2.0 liter
met injectie en een geregelde driewegkataly
sator, terwijl ook de 1.9 diesel met of zonder
turbo op het programma staat. De 1.6 liter
benzine levert met centrale injectie een ver
mogen van 80 pk, terwijl de multipoint 2.0 li
ter goed is voor 115 paardekrachten. De
diesels zijn goed voor respectievelijk 65 en 92
pk. De prestaties liggen slechts een fractie la
ger dan van de sedanvarianten.
De vormgeving van de Tempr,a S.W. is op z'n
minst opvallend. Het dak is achter 7 centime
ter verhoogd, terwijl de lengte achter de ach
teras met 12 centimeter is toegenomen. Als
de enigszins bolle achterklep is geopend, kan
een deel van de bumper worden weggeklapt
om zo een extreem lage tildrempel te verkrij
gen. Bovendien kan dit onderste deel bij het
vervoeren van lange voorwerpen open blijven.
De Tempra S.W. kan worden aangeschaft met
een dakrail. Deze bestaat uit twee vast
langsliggers en drie dwarsbalkjes, die afzon
derlijk kunnen worden losgehaald. Het draag
vermogen van het dak is vastgesteld op 80
kg. De dakrails zijn ideaal voor het vervoeren
van kano's, surfplanken en ski's.
De gestroomlijnde Tempra S.W. heeft een lage
Cw-waarde, die slechts 2 punten hoger is dan
van de sedan. We mogen 0,31 dan ook meer
dan netjes noemen. Uiteraard heeft dit een
positief effect op verbruik en prestaties. En
dan de interieurmaten. Met een totale lengte
van 4,47 meter is de Tempra S.W. redelijk
compact. De afstand van rempedaal tot rug
leuning achterbank bedraagt 1,79 meter, ter
wijl tot aan de achterklep 2,90 meter ruimte
is. De ruimte tussen zitting en dak bedraagt
zowel voor- als achterin 98 centimeter, wat
voornamelijk te danken is aan het verhoogde
dak. Alle vier de portieren gaan maar liefst 80
graden open en bieden zo een royale toegang.
De tilhoogte is slechts 52 centimter. Het ba
gagevolume varieert van 500 tot 1550 liter af
hankelijk van de opstelling van de achterbank.
Uiteraard is de achterbank in ongelijke delen
neerklapbaar. Onder de laadvloer bevindt zich
nog een extra ruimte die met een paneel is af
gedekt. Bij de basisversie is in deze ruimte een
thuiskomer aangebracht. Bij de SX staat een
volledig reservewiel rechtop in de bagage
ruimte en is de extra ruimte gevuld met een
handig opbergkistje. Het reservewiel zit achter
een paneel en is via een speciaal luikje toe
gankelijk. In Nederland worden alle Tempra's
van dit type geleverd met een bagageafdek-
kap, zodat het dievenvolk niet kan zien wat er
in de auto ligt.
De uitrustingen van de verschillende versies
komen vrijwel volledig overeen met die van de
sedans. Zo is er de basis en S met een ana
loog dashboard, terwijl de SX van een digitaal
instrumentarium is voorzien. De vering van de
stationwagon is stugger, terwijl de auto als
extra leverbaar is met een automatische ni
veauregeling op de achteras. Dit systeem
zorgt ervoor dan onafhankelijk van de hoe
veelheid bagage de carrosserie in dezelfde
stand blijft, zelfs als er een aanhangwagen
wordt getrokken. Het gaat hier om een pneu
matisch, elektronisch geregeld systeem. De
prijzen van de Tempra S.W. zullen pas over eni
ge weken bekend worden gemaakt, maar er
mag worden verwacht dat het basismodel
met 1.6 liter motor zo rond de f.30.000,= zal
worden aangeboden.
blijkt pas het uitgebreide denkwerk dat onze
oosterburen aan deze modellen hebben
gespendeerd. De stoelen bijvoorbeeld zag ik
in het begin niet zo zitten. Ze lijken een beetje
bol in plaats van met een zitkuiltje. Dat viel
dus even mee. Jammer dat ze niet in roze le
verbaar zijn, dan had ik ze zo voor mijn twee-
zitsbankje willen ruilen. De stoelen zijn aan
bijna alle kanten te verstellen, en hebben spe
ciaal voor lange ritten ventilatie in de rugleu
ning. Een rij lampjes geeft aan wanneer en
waarvoor de auto naar de garage moet. De
klokjes zitten heel compact en toch overzich
telijk in een fraai boogvormig dashboard. Het
„open deur-lampje" werkt als bioscooplam
pen: het gaat langzaam aan en langzaam uit,
zodat je niet ineens in fel licht of in het donker
zit. Ingenieus zijn ook de ruitewissers, die
zwaar tegen de ruit geklemd zitten en bijna de
hele ruit schoonmaken. De koplampen zijn be
schermd tegen ongewenste intimiteiten door
middel van glazen stroomlijnpanelen.
Een aspect dat BMW zelf nogal belangrijk
vindt (en terecht natuurlijk) is de veiligheid.
Vandaar dat termen als kreukelzone, kooi
constructie. veiligheidsasbak en antiverblin-
dingsstand op de spiegels bij alle 3-modellen
vallen.
Het exterieur valt bij de drie zaken van Zwar
tepoorte te bewonderen, en laat zich niet ge
makkelijk in letters uitdrukken. De nieuwe drie
is direct herkenbaar als BMW, maar luxer en
sportiever voor het oog dan zijn voorganger.
En dat voor bijna dezelfde prijs als de vorige
3-modellen.