Volkswagen neemt Skoda over BMW-3: EEN ECHTE AUTO SUZUKI PZC WEEKBLADEN FIAT TEMPRA SVV VROUW EN AUTO Suzuki Swift GTi nu op grijs kenteken INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 21 UW DEALER: AUTORAMA WALCHEREN Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Fiat heeft zojuist de nieuwe Tem- pra in ons land geintroduceerd. Het programma is echter nog niet compleet. Vanaf de Rai zullen de aangekondigde diesels leverbaar zijn, alsmede de 1.6 liter met de continu variabele transmissie (CVT). Een belangrijke uitbreiding is wellicht de S.W., de Station Wa gon, een auto die het koperspo tentieel van de Tempra alleen maar zal doen groeien. Het is een ele gant, misschien zelfs wat extrava gant gelijnde auto geworden, die er eigenlijk fraaier uitziet dan de sedan. Opvallend Opbergkistje Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Volume Klein Vlaanderen 91-93 Middelburg Tel. 01180-12865 de luxe Voor de echte vierwielfans was er op het randje van 1990 nog een leuk nieuwtje. De nieuwe 3-serie van BMW stond eind decem ber te kijk (en te koop natuurlijk) in de show room van Garage Zwartepoorte. Ik was gewaarschuwd. Bij het overhandigen van de sleutels (toch altijd al een kickgevend mo ment) sprak de verkoper plechtig „Zo, nu kunt u eens in een echte auto rijden". Steek maar in je zak. Ik wilde dus eigenlijk gewoon rustig kijken hoe zo'n echte BMW nou rijdt. Helaas. De 318i dacht daar heel anders over. Hij heeft iets meer dan 11 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km te gaan. De 113 pk staan borg voor bepaald onwettige snelhe den. De bochten in de Walcherse wegen le ken ineens de helft minder scherp. En dat terwijl ik dacht netjes 80 te rijden (nee dus). Schakelen en koppelen gaat als een gloeiend mes door boter. Veel toeren draaien is niet no dig in de 318i. De motor reageert ook perfect in de lage toeren. Het sturen is een verhaal apart. De nieuwe 3-serie heeft grotere, brede re banden, en een grotere spoorbreedte (de afstand tussen de voorwielen). Een goed in de hand liggend stuur met bekrachtiging heeft aan kleine aanwijzingen genoeg. Bochten neemt de 318i dus met een bijna genante vanzelfsprekendheid. Van binnen hebben een heleboel elementen hetzelfde euvel. Op het eerste gezicht is alles sober en eenvoudig, en bij nader onderzoek De snelste Giant-Suzuki, de Swift GTi zal van af 1 januari 1991 leverbaar worden op grijs kenteken. Voor deze auto wordt zodoende geen Bijzondere Verbruiksbelasting betaald, wat een aanzienlijk prijsvoordeel voor de parti culier oplevert. Uiteraard moet een auto op grijs kenteken wel van geblindeerde zijruiten achter worden voorzien. De aanpassingen aan de Swift GTi zijn geheel in stijl uitgevoerd, zodat het nauwelijks opvalt dat er geen ach terruiten in zitten. Deze zijn vervangen door voorgevormde kunststof panelen welke on verbrekelijk met de carrosserie zijn verlijmd. Door deze panelen met speciale folie te be plakken wordt het effect verkregen van don ker getinte ruiten. De grote laadvloer is volledig gestoffeerd. Het overige is uiteraard bekend. Voorin zit de vlot te 1.3 liter 16-kleppenmotor met multipoint in jectie en een vermogen van 101 pk. De Swift is hiermee goed voor een top van 182 km/u. Het onderstel is helemaal op sportiviteit af gesteld. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen met schroefveren. Vier schijf remmen zorgen bij deze hoge prestaties ook weer voor een veilige korte remweg. In het in terieur vinden we leuke kuipstoelen, een driespakig sportstuur en uiteraard een com pleet dashboard met toerenteller. De Suzuki Swift GTi wordt op grijs kenteken geleverd voor f.23.995,=. Dezelfde auto met achter bank en zijruiten kost f.28.295,=. Volkswagen krijgt een belang in Skoda dat in de loop van dit jaar tot 31% zal worden uitge breid, om geleidelijk tot een meerderheidsbe lang van 70% in 1995 uit te groeien. De Tsjechische regering heeft hiertoe besloten. Behalve Volkswagen hadden ook Renault en Volvo belangstelling voor Skoda. De overeenkomst omvat een omvangrijk in vesteringsprogramma van 9,5 miljard DM tot het jaar 2000 voor de bouw van een nieuwe autofabriek en een nieuwe fabriek voor moto ren en versnellingsbakken in Tsjechoslowakije. Hiermee wil VW de productiecapaciteit van Skoda in 1997 verdubbelen tot 400.000 wa gens per jaar om zo te kunnen voldoen aan het te verwachten marktpotentieel van circa 3 miljoen auto's in Oost-Europa. Het afgelopen jaar vervaardigde Skoda 183.000 auto's, waarvan er zo'n 50.000 voor West-Europa waren bestemd. De te bouwen motorenfabriek krijgt een productiecapaciteit van 500.000 stuks in 1995 en gaat deel uit maken van het internationale verkoopnetwerk van VW. Skoda zal een volledig zelfstandige onderneming blijven en naast Volkswagen, Audi en Seat als vierde merk binnen het con cern gepositioneerd worden. De bestaande dealerorganisatie van Skoda zal voorts verder uitgebreid worden en ook is het de bedoeling geleidelijk te starten met de ex port van Skoda naar landen buiten Europa. De samenwerking met Skoda geeft VW een ster ke uitgangspositie in Oost-Europa. Onlangs startte het concern een investeringsprogram ma van 5 miljard DM in Oost-Duitsland, dat onder andere de bouw van een autofabriek met een jaarcapaciteit van 250.000 eenhe den nabij Zwickau omvat, alsmede de moder nisering van een motorenfabriek in Chemnitz. Combi's, stationcars, estates, breaks, of hoe ze ook genoemd mogen worden, ne men in verkoopaantallen zo'n 13% in van het D-segment. Duitsland is een grote af nemer met 170.000 exemplaren, Enge land met 80.000 auto's, Frankrijk 47.000 en Italië 49.000 eenheden. Over de afge lopen jaren is een groeiende belangstelling te constateren. De Tempra moet van deze grotere vraag gaan profiteren. Fiat past voor alle onderdelen die aan de bui tenlucht worden blootgesteld gegalvaniseerd plaatstaal toe. Daarnaast worden de achter klep, de binnenzijde van de voorste wielkasten en de benzinetank uit kunststof vervaardigd. Door gebruik te maken van waterdichte stek kers moet ook het electrische systeem in be trouwbaarheid hebben gewonnen. In ons land zal de Tempra S.W. worden gele verd met de bekende motoren. Benzinerijders hebben de keus uit een 1.6 liter en 2.0 liter met injectie en een geregelde driewegkataly sator, terwijl ook de 1.9 diesel met of zonder turbo op het programma staat. De 1.6 liter benzine levert met centrale injectie een ver mogen van 80 pk, terwijl de multipoint 2.0 li ter goed is voor 115 paardekrachten. De diesels zijn goed voor respectievelijk 65 en 92 pk. De prestaties liggen slechts een fractie la ger dan van de sedanvarianten. De vormgeving van de Tempr,a S.W. is op z'n minst opvallend. Het dak is achter 7 centime ter verhoogd, terwijl de lengte achter de ach teras met 12 centimeter is toegenomen. Als de enigszins bolle achterklep is geopend, kan een deel van de bumper worden weggeklapt om zo een extreem lage tildrempel te verkrij gen. Bovendien kan dit onderste deel bij het vervoeren van lange voorwerpen open blijven. De Tempra S.W. kan worden aangeschaft met een dakrail. Deze bestaat uit twee vast langsliggers en drie dwarsbalkjes, die afzon derlijk kunnen worden losgehaald. Het draag vermogen van het dak is vastgesteld op 80 kg. De dakrails zijn ideaal voor het vervoeren van kano's, surfplanken en ski's. De gestroomlijnde Tempra S.W. heeft een lage Cw-waarde, die slechts 2 punten hoger is dan van de sedan. We mogen 0,31 dan ook meer dan netjes noemen. Uiteraard heeft dit een positief effect op verbruik en prestaties. En dan de interieurmaten. Met een totale lengte van 4,47 meter is de Tempra S.W. redelijk compact. De afstand van rempedaal tot rug leuning achterbank bedraagt 1,79 meter, ter wijl tot aan de achterklep 2,90 meter ruimte is. De ruimte tussen zitting en dak bedraagt zowel voor- als achterin 98 centimeter, wat voornamelijk te danken is aan het verhoogde dak. Alle vier de portieren gaan maar liefst 80 graden open en bieden zo een royale toegang. De tilhoogte is slechts 52 centimter. Het ba gagevolume varieert van 500 tot 1550 liter af hankelijk van de opstelling van de achterbank. Uiteraard is de achterbank in ongelijke delen neerklapbaar. Onder de laadvloer bevindt zich nog een extra ruimte die met een paneel is af gedekt. Bij de basisversie is in deze ruimte een thuiskomer aangebracht. Bij de SX staat een volledig reservewiel rechtop in de bagage ruimte en is de extra ruimte gevuld met een handig opbergkistje. Het reservewiel zit achter een paneel en is via een speciaal luikje toe gankelijk. In Nederland worden alle Tempra's van dit type geleverd met een bagageafdek- kap, zodat het dievenvolk niet kan zien wat er in de auto ligt. De uitrustingen van de verschillende versies komen vrijwel volledig overeen met die van de sedans. Zo is er de basis en S met een ana loog dashboard, terwijl de SX van een digitaal instrumentarium is voorzien. De vering van de stationwagon is stugger, terwijl de auto als extra leverbaar is met een automatische ni veauregeling op de achteras. Dit systeem zorgt ervoor dan onafhankelijk van de hoe veelheid bagage de carrosserie in dezelfde stand blijft, zelfs als er een aanhangwagen wordt getrokken. Het gaat hier om een pneu matisch, elektronisch geregeld systeem. De prijzen van de Tempra S.W. zullen pas over eni ge weken bekend worden gemaakt, maar er mag worden verwacht dat het basismodel met 1.6 liter motor zo rond de f.30.000,= zal worden aangeboden. blijkt pas het uitgebreide denkwerk dat onze oosterburen aan deze modellen hebben gespendeerd. De stoelen bijvoorbeeld zag ik in het begin niet zo zitten. Ze lijken een beetje bol in plaats van met een zitkuiltje. Dat viel dus even mee. Jammer dat ze niet in roze le verbaar zijn, dan had ik ze zo voor mijn twee- zitsbankje willen ruilen. De stoelen zijn aan bijna alle kanten te verstellen, en hebben spe ciaal voor lange ritten ventilatie in de rugleu ning. Een rij lampjes geeft aan wanneer en waarvoor de auto naar de garage moet. De klokjes zitten heel compact en toch overzich telijk in een fraai boogvormig dashboard. Het „open deur-lampje" werkt als bioscooplam pen: het gaat langzaam aan en langzaam uit, zodat je niet ineens in fel licht of in het donker zit. Ingenieus zijn ook de ruitewissers, die zwaar tegen de ruit geklemd zitten en bijna de hele ruit schoonmaken. De koplampen zijn be schermd tegen ongewenste intimiteiten door middel van glazen stroomlijnpanelen. Een aspect dat BMW zelf nogal belangrijk vindt (en terecht natuurlijk) is de veiligheid. Vandaar dat termen als kreukelzone, kooi constructie. veiligheidsasbak en antiverblin- dingsstand op de spiegels bij alle 3-modellen vallen. Het exterieur valt bij de drie zaken van Zwar tepoorte te bewonderen, en laat zich niet ge makkelijk in letters uitdrukken. De nieuwe drie is direct herkenbaar als BMW, maar luxer en sportiever voor het oog dan zijn voorganger. En dat voor bijna dezelfde prijs als de vorige 3-modellen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1991 | | pagina 19