Nieuwe Nissan Sunny vult Primera-reeks aan Schokgolf AX Image en BX Toulouse Escort krijgt goud in Oostenrijk Motoren Diesel Spleetogen Compleet Sportief effect Woensdag 19 december 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER Dit is de nieuwe Nissan Sunny, een auto die begin volgend jaar in maar liefst vier carrosse rievarianten op de Nederlandse markt komt. Verder kan er worden gekozen uit vier moto ren, twee transmissies en vier uitrustingsni veaus. Bovendien omvat de serie ook de 100 NX, een sportauto op Sunny-basis die onder andere moet gaan concurreren met de Honda Civic CRX. Zowel wat vormgeving betreft als de opbouw van het programma heeft de nieuwe Sunny veel weg van de Primera. Er is een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback, de stationwa gon en natuurlijk een driedeurs model, die het grootste deel van de verkopen voor zijn reke ning zal nemen. Later zal het programma nog worden uitgebreid met de besteluitvoering en een supersportieve GTI-R met vierwielaandrij- ving en turbomotor. Het motorenprogramma start met de 1.4 liter, een krachtbron uit de GA-familie. Door toe passen van een electronisch geregelde carbu rateur kort een geregelde drieweg katalysator worden gemonteerd. De krachtbron levert met vier kleppen per cylinder een maximaal vermogen van 75 pk bij 6000 tr/min. Deze 1.4 reden we als driedeurs. De auto heeft een zeer opvallend vormgegeven achterpartij, waarbij de derde deur tot ir. het dak scharniert. De opening is zodoende erg groot. Nissan heeft veel werk gemaakt van de constructie van de hoedeplank. Deze is zo groot, dat bij geopen de klep vrijwel de hele toegang tot het passa gierscompartiment is afgesloten, wat zodoende de toevoer van koude buitenlucht tot een minimum beperkt. De hoedeplank heeft een forse verhoging, waardoor de baga geruimte maximaal is geworden en het zicht naar achteren zo min mogelijk is beperkt. Het interieur van de LX-uitgave ziet er ver zorgd, maar weinig opwindend uit. Immers de koper van een dergelijk mobiel verwacht geen wereldwonderen. De 1.4 motor met electro nisch geregelde carburateur doet braaf zijn werk en zorgt voor nette prestaties. Heel keu rig is het feit dat ook de meest eenvoudige Sunny met een in hoogte verstelbare bestuur dersstoel wordt geleverd. De besturing en be diening van pedalen en versnellingspook gaan uitermate licht, terwijl het uitzicht rondom vanwege de grote glaspartij zeer goed is. Kort om, de Sunny 1.4 is een prettige huis-tuin-en- keuken auto met veel gebruiksmogelijkheden. De tweede motorisatie kennén we uit de Pri mera, de 1.6 liter ook uit GA-stam. Ook hier 16-kleppen en een geregelde carburateur, die zorgen voor 90 pk. De snelle GTI heeft een 2 liter krachtbron met multi-point injectie en 143 pk. Bovendien zal Nissan in de nieuwe Sunny de 'grote' 2 liter diesel leveren met 75 pk. De diesel reden we als sedan SLX. De au to kenmerkt zich door nette wieldoppen, bumpers in de carrosseriekleur en in het inte rieur fraaie velours bekleding en een toerentel- ler. Een prima auto die Sunny diesel. Voor een auto in deze klasse is een cylinderinhoud van 2 liter fors. Heerlijk is ook de stuurbekrachti ging waarmee alle diesel-varianten worden uitgerust. De krachtbron laat op een gezonde manier de degelijke dieselklop horen. Eenmaal warmgereden kan er met deze variant goed worden opgeschoten. De dieselreeks start bij de 3-deurs LX voor f.30.195, De sedan SLX staat in de prijslijst voor f.33.595,= wat hem bijzonder aantrek kelijk maakt voor de zakelijke markt. Alle mo toren zijn gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, terwijl de 1.4 en 1.6 ook met automaat kunnen worden besteld. Nissan brengt op basis van de nieuwe Sunny ook een uitbreiding van zijn sportieve reeks. De 300 ZX en 200 SX krijgen er een broertje bij in de vorm van de 100 NX. Het gaat om een sport- coupé met een heel opvallende vormgeving. De koplampen zitten als een soort spleetogen in de neuspartij. Standaard is een T-bar dak, waarbij twee glazen panelen kunnen worden verwijderd en er open gereden kan worden. De grote achterklep geeft toegang tot een be hoorlijke bagageruimte. Hierbij is de achter bank neerklapbaar. Het interieur is compleet en sportief uitgevoerd met een driespaaks sportstuur en fraaie bekleding. De 1.6-versies kunnen met een zogenaamd pakket wor den uitgerust met stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling. Overi gens zijn al deze zaken standaard op het 2 li ter model. De 100 NX valt ook motorisch helemaal op de Sunny terug. Er zijn vier va rianten met de 90 pk 1.6 krachtbron en één GTi met 2 liter 16-kleppen injectie De presta ties zijn vrijwel gelijk aan die van de Sunny. De 2.0 GTi wordt standaard voorzien van ABS. De auto die wij reden beschikte over een vast dak en had wielen zonder doppen. Toch kon door het rijden met dit exemplaar een goede indruk worden gekregen. De 90 pk 1.6 motor is een rappe jongen en geeft de auto vlotte prestaties. Ook wanneer de tegen meerprijs leverbaar automatische versnellingsbak is ge monteerd. De kuipstoelen zitten goed, terwijl het dashboard wat aardiger van vormgeving is dan bij de overige Sunny-uitgaves. De Nissan 100 NX is een aantrekkelijke auto die een sportief uiterlijk en goede prestaties paart aan een gunstige aanschafprijs (vanaf f.32.795, De Nissan Sunny, veel standaard bijge leverd. Ford trekt op dit moment de wereld over met de ShocccWave, een prototype wat in het Ford Concept Centre in Californië werd ont wikkeld. Het gaat om een tweedeurs coupé achtig model voorzien van een 3 liter 24-kleppen V6-motor met dubbele bovenlig gende nokkenassen. Deze krachtbron komt van Yamaha en ligt ook in de Taurus SHO. De ShocccWave heeft permanente vierwielaan- drijving, een computer gestuurde achterspoi ler en een videocamera in plaats van een binnenspiegel. De carrosserie is van kunststof, terwijl bij de koplampen en achter lichten gebruik is gemaakt van vezeloptiek voor de lichtoverdracht. Productieplannen bestaan er voor dit model uiteraard niet. Fritz Mayhew, chef-ontwerper ziet het meer als een creatieve verkenning. De Shoccwave met computergestuurde spoiler. ROVER 216 GTI Rappe afronding Rover heeft zojuist de ontbrekende mo dellen in zijn 200-reeks op de Nederland se markt geïntroduceerd. Het gaat hier om het nieuwe basismodel, de 214 Si met een driedeurs carrosserie, de absolu te top, de 216 GTi ook als driedeurs en een vierdeurs sedan-reeks die als 400-serie door het leven zal gaan. Door de enorme populariteit in eigen land heeft het voor de export even geduurd voordat het totale programma op stapel stond. Inmiddels zijn de maximale lever tijden teruggebracht tot een aanvaardba re tweëeneenhalve maand. We reden met de sportieve 216 GTi. De Rover 200 werd zoals bekend in nauwe samenwerking met Honda ontwikkeld. Van daar dat de Honda Concerto er vrijwel gelijk uitziet. Het zijn de details die de Rover tot een echte Engelse auto maken. Honda levert in een aantal landen ook de Concerto sedan, die weer als twee druppels water op de Rover 400 lijkt. In ons land zal deze auto alleen in zijn Engelse versie op de markt komen. De 400 valt met zijn lengte van 4,37 meter in het segment van de Opel Vectra en Ford Sier ra. Het model zal voornamelijk aanspreken bij de zakelijk rijder die zich van de grote massa wil onderscheiden. De bagageruimte heeft een bruikbare inhoud van 410 liter, terwijl de interieurafmetingen vrijwel ongewijzigd ble ven. Een belangrijk verschil is de hoofdruimte achterin, die door de verder doorgetrokken daklijn forser is. Een ander voordeel van het sedanmodel is dat eventuele geluiden van de achterwielophanging minder hoorbaar zijn. De verdere rij- eigenschappen zijn niet merkbaar te onderscheiden van de 200 drie- en vijf deurs. De Rover 400 wordt aangeboden als 414 Si met de inmiddels bekende 1.4 liter 16-kleppen motor met single-point injectie en een vermogen van 92 pk. De auto onder scheidt zich van de concurrentie door een complete basisuitrusting met onder meer cen trale portiervergrendeling, groen getint glas en wortelnotehout op het dashboard. De 414 haalt een top van 169 km/u en trekt in 12,4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De Rover 416 GSi heeft een multi-point Hon da motor met 1.6 liter inhoud en een vermo gen van 112 pk. Deze snellere variant heeft een top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,1 seconden. Beide motorvari anten zijn voorzien van een geregelde drieweg katalysator. De GSi is nog completer dan de Si met elektrisch bediende portierruiten en bui tenspiegels (ook verwarmd), verstelbare len- desteun op de bestuursstoel, hoofdsteunen voor de achterpassagiers en wortelnotehout op de portieren. Dezelfde auto is ook leverbaar met een automatische viertraps versnellings bak. De prijzen lopen uiteen van f.31.495,= voor de 414 Si tot f.40.595,= voor de 416 GSi autorrtaat. Naast de vijfdeurs en de sedan, die ook bij Honda bekend zijn, levert Rover een driedeurs model. Deze variant heeft een sportieve uit straling. Geen wonder dat juist de snelle 216 GTi deze carrosserie heeft gekregen. Overi gens is er ook een Rover 214 Si 3-deurs die voor het huidige aanschafbedrag van de 214 Si 5-deurs zal worden aangeboden. De Rover 216 GTi heeft een 1.6 liter Honda motor met dubbele bovenliggende nokkenas, zoals bekend uit de Civic CRX. De 16- klepper weet een vermogen van 122 pk op de voor wielen over te brengen. De GTi is uiterlijk her kenbaar aan de gebruikelijke bumperspoilers, spoiler op de achterklep, bescheiden skirts, fraaie vijfspaaks lichtmetalen velgen en laag- profiel banden. De prestaties van de GTi lig gen net iets boven die van de 216 GSi. De auto haalt een top van 196 km/u en trekt in 9,5 seconden van 0 tot 100. Belangrijker zijn echter de veranderingen in wegligging. De 216 GTi heeft stuggere veren en zwaardere schokdempers wat onder het rijden direct te merken is. Ribbels in het wegdek worden dan ook goed aan de inzittenden doorgegeven, wat het sportieve effect alleen maar ver hoogd. Het interieur is luxe afgewerkt met gedeeltelijk lederen stoelbekleding, elektrisch bediende buitenspiegels met verwarming, elektrisch be diende zijruiten, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en natuurlijk weer wortelnotehout op het dashboard. De snelle topper uit de Rover 200-serie is direct leverbaar voor op vijf gulden na veertigdui zend florijnen. Citroën heeft de december-maand uitgezocht voor het op de markt brengen van twee extra aangeklede modellen. De AX Image wordt in beperkte oplage aangeboden en is gebaseerd op de AX 11 TGE met drie- of vijfdeurs carros serie. Aan de buitenkant kenmerkt de Image zich door metaallak, zwarte bumpers, een verchroomde grille, stootstrips met een zilve ren bies, getint glas en striping. In het interieur is gebruik gemaakt van velours bekleding, is een middenconsole te vinden alsmede een rode bies over het dashboard en het stuurwiel van het GT-model. De AX Image wordt aangeboden vanaf f.19.500, De BX Toulouse is op de BX 14 Injection gebaseerd en biedt standaard metaallak, getint glas, lichtmetalen velgen, een ruitewisser/sproeier achterop en een speciale badge. Deze auto kost f.25.990, De AX Image. De bekroonde Ford Escort, hier van het mo deljaar 1991. De nieuwe Ford Escort is door Oostenrijkse beroemdheden en lezers van het maandblad Freie Fahrt uitgeroepen tot winnaar van de 'Grosser Osterreichischer Automobilpreis 1990'. De 38-koppige jury stond onder het lei derschap van Formule 1-coureur Gerhard Ber ger en voormalig ski-kampioen Franz Klammer en verder alle toonaangevende Oostenrijkse autojournalisten. De vijftien deelnemende auto's werden beoor deeld op technische kwaliteit, betrouwbaar heid, zuinigheid, veiligheid, waar voor het geld en milieuvriendelijkheid. De Escort zegevierde voor de Opel Calibra en Nissan Primera. Aan de verkiezing deden alle op de Oostenrijkse markt nieuwe auto's mee. De prijs werd op 26 november aan Ford uitgereikt door dr. Rudolf Streicher, hoofd van het Oostenrijkse Ministe rie voor Verkeer en Genationaliseerde In dustrieën in het Laxenburg Paleis te Wenen. De snelle topper uit de Rover 200 serie.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 37