informatiepagina van de gemeente vlissingen tt 0 U Daar gaan ze... Startnotitie Milieubeleidsplan in commissie Zien en gezien worden! Windmolenpark Schone Waardin Parkeren tijdens voetbal Diefstal van en uit auto's kunt u voorkomen! Sinterklaas in Oost-Souburg Springen schoorstenen aanstaande zaterdag Begroting in behandeling redactie: sectie communicatie, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87335 Bewaakt gebied Kopje kleiner Waar goed te zien? Gisteren en vrijdag 23 november raadsvergaderingen Algemene beschouwingen I Vernieuwing Rehobothstraat Reconstructie Gerbrandystraat Wat staat er in de startnotitie? Doelstelling Politie let op fietsverlichting Even bijpraten met wethouder De Keijzer Fietsers Jongeren Auto's Wedstrijdprogramma Inspraak Wettelijke bezwaren Geen kluis Moeilijk maken Sociale controle Het ADZ Sociale vernieuwing DAS-Zeeland DE VLISSINGER Woensdag 21 november 1990 IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL Aanstaande zaterdag 24 no vember is het zover. Dan zul len op het terrein van de Centrale Zeeland, tussen het Kanaal door Walcheren en de Veerhavenweg, de twee "PZEM-schoorstenen" wor den opgeblazen. Beide schoorstenen zullen enkele seconden na elkaar springen. Het springen vindt plaats om 10.50 uur. Er zullen ingrijpende veiligheids- en verkeersmaat regelen genomen worden. Rondom de schoorstenen wordt een bewaakt gebied ingesteld. De omtrek van dat gebied: Nieu we Vlissingseweg (tussen de President Rooseveltlaan en de Sloeweg, Sloeweg, Buitenha venpad, Bermweg, Veerhaven- weg, Edisonweg. Daarbinnen mogen zich geen personen be vinden vanaf 10.00 uur tot na het springen van de schoorstenen Tot 10.40 geldt dit verbod echter niet voor doorgaand fietsverkeer vanuit Souburg richting Bres- kens/Olau Line en omgekeerd, via een bewaakte doorlaatpost. De scheepvaart door het Kanaal door Walcheren zal worden gestremd na 10.00 uur en de spoorlijn Vlissingen-Middelburg zal een kwartier buiten dienst worden gesteld. Enkele woningen in de directe omgeving zullen worden ontruimd. Al deze maatregelen hebben een bindend karakter. De burge meester van Vlissingen heeft hiervoor een speciale verorde ning vastgesteld. De schoorstenen hadden elk een lengte van 125 meter. Maar omdat door beperkte ruimte en de aanwezigheid van kabels en leidingen een gevaarlijke situa tie ontstond, is een van de schoorstenen afgetopt tot een lengte van 80 meter. De schoorstenen zijn van beton en hebben een gewicht van on geveer 2100 en 1700 ton. Elke schoorsteen wordt geladen met plusminus zeven kilo springstof, verdeeld over 336 in de wand geboorde gaten. De "valrich- ting" is vastgesteld in de richting van de Sloeweg, evenwijdig aan het Kanaal door Walcheren. Er zijn twee plaatsen waarvan- uit u de "springende schoorstenen" goed kunt zien: de oprit naar de Sloebrug aan de Vlissingse kant en de Ankerweg bij het abattoir. Aan- wijzigingen van de politie moet u altijd opvolgen! In november worden, zoals ge bruikelijk, in twee extra verga deringen van de gemeenteraad de begroting 1991 en de meerjarenplanning behandeld. De eerste termijn van de behandeling was giste ren, dinsdag 20 november. Vrijdag 23 november om 10.00 uur is de tweede en laatste vergadering gepland. Dinsdag 20 november hielden de fracties hun algemene be schouwingen. Vrijdag 23 november vindt de tweede termijn plaats. Voor de lunch komen de fracties aan het woord. Na de lunchpauze ant woordt het college en vinden stemmingen plaats over eventu ele amendementen, moties, de begroting, de meerjarenplan ning en eventuele andere aan de orde zijnde voorstellen. De gemeenteraadsvergaderin gen zijn opehbaar. U bent van harte uitgenodigd te komen luisteren in het stadhuis. Begin volgende maand wor den zes nieuwe woningen in de Rehobothstraat in Oost- Souburg opgeleverd. Daarom wordt deze en volgende week in opdracht van de gemeente gewerkt aan het opnieuw bestraten van het straatje. In feite verandert er weinig ten opzichte van de oude situatie. Het rijgedeelte en het trottoir worden opnieuw bestraat met zowel oude als nieuwe tegels en klinkers. De breedte van de straat en de plaats van de lan taarnpalen (twee stuks) verande ren niet. Nieuw is wel de aanleg van vijf parkeerplaatsen (voor langsparkeren) voor de nieuwe woningen. Ook wordt een inrit gemaakt naar het achterterrein. Maandag 19 november is aan de vaste commissie van ad vies en bijstand voor stadsbe heer, verkeer en milieu de "startnotitie milieubeleidsplan Vlissingen" overgelegd. Deze startnotitie moet een aanzet geven tot toekomstige milieuplannen. Voor de jaren 1986 tot en met 1990 ver scheen ieder jaar een "Milieu Actie Plan". Door de komst van deze startnotitie is er voor 1991 geen gemaakt. Dat wil niet zeggen dat de gemeente niets "aan het milieu doet". De zorg voor het milieu zal ze ker niet stil staan. De (succes volle) acties uit de "oude" Milieu Actie Plannen zullen worden voortgezet. Denk al leen maar aan de subsidie op compostvaten. Of aan de chemokar-acties, die in 1990 weer ongekende resulaten hebben geboekt! De notitie geeft aan hoe de ge meente tot een milieube leidsplan wil komen. Dit plan zal ook aansluiten op het landelijke plan: het NMP-plus. De gemeente wordt op drie ver schillende manieren met het mi lieu geconfronteerd: - als bestuurder; - als uitvoerder en - als bedrijf op zich. De gemeente "(be)stuurt" de ontwikkelingen van Vlissingen met bestemmingsplannen, ver ordeningen en vergunningen. Daarnaast voert de gemeente uit. Denk aan afvalverwijdering. Tenslotte is de gemeente ook be drijf op zich. Als bedrijf draagt de gemeente ook zorg voor het milieu. Alle gemeentelijke dien sten kunnen milieubewuster werken, bijvoorbeeld: van min der gebruik van bestrijdingsmid delen tot het terugdringen van het gebruik van papier. De notitie geeft tal van "kapstok ken" waarmee concrete be leidspunten en actiepunten geformuleerd kunnen worden. Doel van deze startnotitie is dat een - nieuw milieube leidsplan kan worden gepre senteerd bij de begroting voor het jaar 1992. Voor de tot standkoming van het daadwer kelijke milieubeleidsplan wordt een werkgroep in gesteld, waar veel taakvelden bij worden betrokken. Op deze pagina kunt u in de komende maanden volgen hoe de totstandkoming van het mi lieubeleidsplan voor de ge meente Vlissingen vordert. In de vergadering van de vaste commissie van advies en bijstand voor stadsbeheer, verkeer en milieu afgelopen maandag, 19 november, kwam een forse kredietaanvraag aan de orde voor de reconstructie van de Gerbrandystraat. Dat is nodig omdat de Gerbran dystraat nog jaren de functie zal hebben van een hoofdverkeers ader naar de binnenstad. Eerder heeft de raad al ingestemd met herinrichting van de Gerbran dystraat. Uit onderzoek is echter gebleken dat er een volledig nieuwe funderingsconstructie noodzakelijk is, anders zullen er scheuren ontstaan. De commissie adviseerde jongstleden maandag over dit krediet van f 2.258.600.-. Een van de uitspraken die deze tijd van het jaar nogal eens wordt gedaan is: "wat wordt het toch vroeg donker", 't Is waar. De lampen kunnen thuis steeds eerder aan. Ook de straatverlichting gaat steeds vroeger branden. In Vlissingen gaan ze op vele plaatsen om en-om aan. Uitzondering vor men drukke punten en plaat sen waar dat om andere (veiligheids)redenen nodig is. Hoe dan ook, oplettendheid van de verkeersdeelnemers blijft ge boden. Zeker met storm en re gen, waar we al een paar keer van hebben mogen genieten. Daarom geldt in de herfst en de winter dan ook voor alle ver keersdeelnemers: zien en ge zien worden! Voor (brom)fietsers geldt dat een goed werkend voor- en achter licht geen overbodige luxe is. Ui teraard mogen daarbij de reflector aan de achterzijde en de reflecterende wielcirkels niet ontbreken. Het is echt niet voor niets dat de wet die dingen voor schrijft. Want het is gewoon be langrijk dat men u van een ruime afstand voor zich ziet. Een schrik-reactie, omdat men plot seling iemand voor zich ziet op doemen, kan vervelende gevolgen hebben. Het dragen van lichte kleding maakt u daar bij voor de andere verkeersdeel nemers alleen maar beter zichtbaar. De gemeentepolitie van Vlis singen houdt de komende maanden een speciale actie gericht op jongeren tussen 12 en 16 jaar, die zich op de fiets in het verkeer begeven. De nadruk ligt daarbij op de verlichting van de fiets. Normaal kunnen personen tussen 12 en 16 jaar niet direct met een boete bekeurd wor den. Tijdens de speciale actie is dat wel mogelijk. Jongeren die zonder licht fietsen, krij gen een boete "aangeboden" van f 10,—. Het Ministerie van Justitie heeft daarmee in gestemd. Bovendien zal de ge meentepolitie de ouders van deze jongeren schriftelijk er van in kennis stellen dat hun zoon of dochter een boete heeft gekregen. Personen van 16 jaar en ouder die zonder licht fietsen krijgen een proces verbaal van f 20 "aangeboden". Voor automobilisten betekent het 'zien en gezien worden': tijdig de lichten aandoen. Belangrijk is wel dat de koplampen goed af gesteld staan. Een bezoekje aan de garage om dat even te laten controleren is geen overbodige luxe. De firma Energy Connection B.V. uit Delft heeft de gemeen te gevraagd een windmolen park te mogen vestigen bij de Schone Waardin, in het pol- dertje tussen de Schone Waar- dinweg en de zeedijk. Deze firma heeft ook de windmolen parken in het Sloegebied en in het gebied Buitenhaven voor bereid. Het ingediende plan omvat 5 windmolens met een masthoog- te van 30 meter en een rotordia- meter van 25 meter. De onderlinge afstand tussen de molens is 125 meter. De molens staan op minimaal 30 meter uit de teen van de dijk. Tot het wind molenpark behoren ook 2 of 3 (compact)trafostations, een in koopstation, een bedieningsge bouw en een windmeetmast. De door het windmolenpark opge wekte energie zal worden gele verd aan de NV Delta Nutsbedrijven. Zien en gezien het in de gaten.. worden: hou Zoals bekend speelt de V.C.VIissingen sinds augustus "betaald voetbal" in de eerste divisie. De thuiswedstrijden zorgen voor meer verkeer en bezoekers in de omliggende wijk zorgen. Dit "voetbalverkeer" is een re latief nieuw verschijnsel dat soms ongemak veroorzaakt. Het parkeren in de wijk neemt tijdens de wedstrijden toe en de wijk is dan moeilijker be reikbaar. De gemeente Vlissingen, het bestuur van de V.C. Vlissingen en het comité "Schildersbuurt- Noord" hebben daarom de wijk bewoners ingelicht over de ver keersmaatregelen die voor en tijdens de wedstrijden genomen worden. De gemeentepolitie probeert door het instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen de ver- keerscirculatie zo goed mogelijk te regelen. Door het vroegtijdig afsluiten van de kruising Presi dent Rooseveltlaan-lrislaan wordt het verkeer door middel van een inrijverbod gedwongen door te rijden naar het Baskens- burgplein of de Bloemenlaan. Door middel van borden met pij len wordt het autoverkeer dat de Van der Helstlaan oprijdt verwe zen naar de kruising Irislaan- Van der Helstlaan en van daar naar de Hercules Seghers- laan/President Rooseveltlaan. Aan die verkeersmaatregelen moeten ook de wijkbewoners zich houden. Het is niet mogelijk voor hen uitzonderingen te ma ken. Men kan natuurlijk altijd de woning bereiken, maar dat zal vlak voor en na de wedstrijden moeilijker zijn dan normaal. Het vinden van een parkeerplaats kan niet worden gegarandeerd. Wel is het zo dat de politie zal optreden tegen bestuurders die hun auto verkeerd parkeren, ze ker wanneer daardoor gevaarlij ke situaties ontstaan. Ter informatie is het wedstrijd programma bij dit artikel ver meld. U kunt dan eventueel rekening houden met de tijdstip pen waarop u de wijk wilt in- of uitrijden. Omdat de zogenoem de bekerwedstrijden van de V.C. Vlissingen door loting worden bepaald is het niet mogelijk deze nu reeds te vermelden. Q 24 november 1990 Vlissingen - BW Den Bosch 8 december 1990 Vlissingen - Excelsior 12 januari 1991 Vlissingen - AZ 26 januari 1991 Vlissingen - De Graafschap 2 februari 1991 Vlissingen - Dordrecht '90 23 februari 1991 Vlissingen - Helmond Sport 9 maart 1991 Vlissingen - Eindhoven 23 maart 1991 Vlissingen - Cambuur Leeu warden 6 april 1991 Vlissingen - Haarlem 28 april 1991 Vlissingen - F.C. Zwolle 11 mei 1991 Vlissingen - Emmen 0 12m m «1.9m Burgemeester en wethouders staan in principe positief tegen over het voorgestelde plan. Maar het geldende bestem mingsplan "Buitengebied" laat de bouw van een windmolen park niet toe. B&w willen echter meewerken aan het verlenen van de bouwvergunning en de benodigde Hinderwetvergun ning en aan het wijzigen van het bestemmingsplan. B&w willen daarom aan de ge meenteraad voorstellen een zo genoemd voorbereidingsbesluit te nemen. Dat is een verklaring van de gemeenteraad dat een wijziging van het bestem mingsplan in voorbereiding is die de bouw van het windmolen park mogelijk maakt. Voordat b&w hierover een defi nitieve beslissing nemen, zijn belanghebbenden in de gele genheid te reageren voor 17 december op het voornemen om de bouw van het windmo lenpark toe te staan. Zij heb ben een brief over dit voorstel gekregen. Aan de hand van de ingekomen reacties zullen b&w een beslis sing nemen en een voorstel aan de gemeenteraad doen. Dit voorstel (met de ingediende reacties, voorzien van commen taar en conclusies van b&w), zal eerst worden behandeld tijdens een openbare vergadering van de vaste commissie van advies en bijstand voor de ruimtelijke ordening in het stadhuis. Wanneer de gemeenteraad met het voorstel heeft ingestemd, zullen het voorbereidingsbesluit, de bouwaanvraag en de Hinderwetvergunning-aanvraag voor het windmolenpark worden gepubliceerd in een advertentie van de gemeente in de Provin ciale Zeeuwse Courant. In die advertentie in de PZC zal worden aangegeven hoe en ge durende welke termijn het indie nen van eventuele formele bezwaren (dus op grond van wettelijke regelingen) mogelijk is. Zo ver is het echter nu nog niet. Er is nu eerst een periode van in spraak. Voor nadere informatie over dit onderwerp en voor het inzien van de volledige planbeschrij ving en de bijbehorende kaar ten, kunt u terecht in het stadhuis bij de sector Stads ontwikkeling, sectie Wonen en Milieu. Zaterdag 24 november zet Sin terklaas voet aan vaste wal in Oost-Souburg. Om 12.30 uur komt de Sint aan op de Loska- de. Burgemeester J.C.Th, van der Doef en wethouder T.R.K. Meijers heten hem welkom. De Sint maakt daarna een tocht door het dorp, begeleid door de muziekvereniging Vlijt en Vol harding en het Twirlteam Schoo- nenburg. Route: Kanaalstraat - Paspoortstraat - Oranjeplein - Burg. Stemerdinglaan - Steen- wijstraat - Beciusstraat - Ka naalstraat - Van Visvlietstraat - Buteuxstraat - J.l. Sander- sestraat - J. de Priesterstraat - C. van Perestraat - Kanaalstraat (Omroep Zeeland). Elk jaar worden in Nederland meer dan 10.000 auto's gesto len. Enkele duizenden daarvan worden niet meer teruggevon den. Bovendien wordt dage lijks voor kapitalen gestolen uit geparkeerd staande auto's. Vaak gaat het om kostbare geluids-, foto- en video- of film apparatuur. Het klinkt misschien ongeloof waardig, maar in veel gevallen van joy-riding of diefstal van en/of uit auto's was de auto niet of onvoldoende afgesloten. De politiemensen kunnen de ver ontschuldigingen zo langzamer hand wel dromen: "Ik dacht, ach, ik ben zo terug" of "Het is hier toch een rustige buurt". Wist u dat één op de tien auto's gewoon "open" wordt gelaten? En dat in één op de vier auto's waardevolle spullen "geëta leerd" worden op de zittingen of op de hoedenplank? Want de si tuatie zoals die op de foto in sce ne is gezet is echt geen uitzondering! Maar ook al sluit men in zo'n si tuatie de auto wél goed af: het is geen kluis op wielen. Naast de schade aan de gestolen voor werpen zorgen geforceerde portier- en kofferdekselsloten (vaak heel simpel van uitvoe ring), kapotgeslagen tocht- raampjes, opengesneden linnen daken en dergelijke nog eens voor gepeperde reparatienota's. Om van het ongemak maar te zwijgen.... Wat kunt u doen om diefstal uit uw auto zoveel mogelijk te voor komen? Denk eens aan het volgende: - laat geen geld of kostbare (of kostbaar lijkende) zaken in uw auto achter; - gebruik de sloten op alle deuren, het kofferdeksel en stuurmechanisme; - sluit ruiten en open dak als u de auto verlaat; - doe uw benzinetank "op slot"; - noteer de gegevens van uw autoradio, cassetterecorder er dergelijke en graveer uw eigendommen met uw post code en huisnummer; - parkeer uw auto in het zicht en 's avonds op een plaats waar licht brand; - schuif zo mogelijk de auto antenne in zodat die niet kan worden afgebroken; (foto: Ruben Oreel) - met zogenaamde wiel- moersloten wordt diefstal van wielen bemoeilijkt. U kunt een aantal dingen doen om diefstal van uw auto zo moei lijk mogelijk te maken: - gebruik de sloten op deuren kofferdeksel, stuurmecha nisme en benzinedop; - vervang paddestoelvormige deurgrendelknopjes door gladde, die men niet een voudig omhoog kan trekken; - is uw auto niet voorzien van een stuurslot, gebruik dan een stuurpedaal. Dat is een uitschuifbare stalen stang, die het stuur met het gas/koppelingspedaal verbindt; - breng eventueel een brandstofafsluiter aan; - monteer een schakelaar die het startcircuit onderbreekt; - ets in alle ruiten van de au to (met een speciale etsset) het kenteken van de auto; - denk in het uiterste geval aan een alarmsysteem. Sociale controle wil zeggen: een stuk oplettendheid van ie dereen. Niet alleen op de ei gen spullen, maar ook op die van een ander. Ziet u iets ver dachts, waarschuw dan de po litie (telefoon in Vlissingen 15050). Voorkoming van misdrijven is een zaak van de politie, maar ook van u! Als wethouder van sociale zaken ben ik ook voorzitter van het Ad ministratief Dienstencentrum Zeeland (ADZ), een zogenoemd sociaal werkvoorzieningschap, dat behalve een vestiging in Vlis singen ook kantoren in Goes en Terneuzen heeft. Het vorige week gespresenteerde boekje "Barsten in de fles" is een goede aanleiding om ook het ADZ in de ze rubriek nog eens te belichten. Het is namelijk door de "drukke- rijpoot" van dit centrum vervaar digd. Het boekje belicht veel facetten van het leven in Vlissin gen in de periode 1940-1947, ge zien door de ogen van een opgroeiende jongeman. Het be vat ruim 200 foto's waarvan een deel nooit eerder is gepubli ceerd. Ik vind het een stukje vak werk, dat eens te meer bewijst dat het ADZ op kwaliteitsgebied zijn mannetje staat. Daarnaast verricht het ADZ velerlei werk zaamheden van administratieve aard voor derden, zoals boek houden, automatiseringswerk zaamheden, kopieerwerk, sorteerwerk, enzovoorts. Er wer ken bij het ADZ nu zo'n 210 men sen in een sociaal dienstverband, terwijl er daar naast dertig werknemers een ambtelijk dienstverband hebben. Een heel bedrijf dus! Het college van b. en w. heeft de gemeente aangemeld om per 1 januari a.s. deel te nemen aan het project Sociale Vernieuwing, dat drie jaar gaat duren. We zul len de gemeenteraad in de de- cembervergadering voorstellen om dit besluit te bekrachtigen. Het sociale vernieuwingsbeleid moet verbetering brengen in de situatie van mensen die in een achterstandspositie verkeren of dreigen te komen. Soms komt dat door een combinatie van an dere maatschappelijke proble men, zoals het gevoel van onveiligheid in de buurt, al dan niet gevoed door leegstand en verpaupering; vandalisme en cri minaliteit of langdurige werkloos heid. Er zijn dan ook drie hoofdaandachtsgebieden waar sociale vernieuwing zich op moet richten. Dat zijn arbeid en scho ling; kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving en het verbeteren van welzijns-, zorg- en culturele voorzieningen. Het gaat er bij so ciale vernieuwing vooral om de dingen niet meer geïsoleerd te benaderen, maar in samenhang en vooral ook de mensen die het aangaat direct te betrekken bij het vinden van oplossingen voor hun situatie. Het deelnemen aan dit project betekent ook dat de gemeente meer armslag krijgt bij het besteden van het geld dat er voor beschikbaar is of komt. Ik ben me er van bewust dat het al lemaal niet zo eenvoudig klinkt. En ik moet er eerlijk aan toevoe gen dat het ook niet eenvoudig is. Het zal een hele toer worden, want sociale vernieuwing vergt een andere manier van denken en werken. En niet alleen van de gemeente, want er zijn vele in stanties bij dit proces betrokken. Maar ik ben er van overtuigd dat het met een ieders inzet gaat lukken! Deze week is een heugelijke week voor de Dag- Avond Scho lengemeenschap (DAS) Zeeland. Dan komt namelijk de verbou wing gereed van twee schoolge bouwen aan de Verlengde Bonedijkestraat tot een centrale huisvesting voor de afdeling Vlis singen van deze scholenge meenschap. Daarmee komt het eind in zicht van de tot dusverre over drie gebouwen gespreide huisvesting. Men is dan geen medegebruiker meer van gebou wen met alle daarbij behorende beperkingen, maar alleengebrui ker van een speciaal voor dit type onderwijs ingerichte school. Dat kan de kwaliteit en de herken baarheid van deze onderwijs vorm alleen maar ten goede komen. Directie, administratie en personeel kunnen na de kerstva kantie in een nieuwe omgeving van start!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 5