informatiepagina van de gemeente vlissingen
tt 0 U
Daar gaan ze...
Startnotitie
Milieubeleidsplan
in commissie
Zien en
gezien worden!
Windmolenpark
Schone Waardin
Parkeren tijdens
voetbal
Diefstal van en
uit auto's kunt
u voorkomen!
Sinterklaas
in Oost-Souburg
Springen schoorstenen aanstaande zaterdag
Begroting in
behandeling
redactie: sectie communicatie, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87335
Bewaakt gebied
Kopje kleiner
Waar goed te zien?
Gisteren en vrijdag 23 november
raadsvergaderingen
Algemene
beschouwingen
I Vernieuwing
Rehobothstraat
Reconstructie
Gerbrandystraat
Wat staat er in de
startnotitie?
Doelstelling
Politie let op fietsverlichting
Even bijpraten
met wethouder
De Keijzer
Fietsers
Jongeren
Auto's
Wedstrijdprogramma
Inspraak
Wettelijke bezwaren
Geen kluis
Moeilijk maken
Sociale controle
Het ADZ
Sociale vernieuwing
DAS-Zeeland
DE VLISSINGER
Woensdag 21 november 1990
IN DEN BLAUW GERUITEN KIEL
Aanstaande zaterdag 24 no
vember is het zover. Dan zul
len op het terrein van de
Centrale Zeeland, tussen het
Kanaal door Walcheren en de
Veerhavenweg, de twee
"PZEM-schoorstenen" wor
den opgeblazen. Beide
schoorstenen zullen enkele
seconden na elkaar springen.
Het springen vindt plaats om
10.50 uur. Er zullen ingrijpende
veiligheids- en verkeersmaat
regelen genomen worden.
Rondom de schoorstenen wordt
een bewaakt gebied ingesteld.
De omtrek van dat gebied: Nieu
we Vlissingseweg (tussen de
President Rooseveltlaan en de
Sloeweg, Sloeweg, Buitenha
venpad, Bermweg, Veerhaven-
weg, Edisonweg. Daarbinnen
mogen zich geen personen be
vinden vanaf 10.00 uur tot na het
springen van de schoorstenen
Tot 10.40 geldt dit verbod echter
niet voor doorgaand fietsverkeer
vanuit Souburg richting Bres-
kens/Olau Line en omgekeerd,
via een bewaakte doorlaatpost.
De scheepvaart door het Kanaal
door Walcheren zal worden
gestremd na 10.00 uur en de
spoorlijn Vlissingen-Middelburg
zal een kwartier buiten dienst
worden gesteld.
Enkele woningen in de directe
omgeving zullen worden
ontruimd.
Al deze maatregelen hebben
een bindend karakter. De burge
meester van Vlissingen heeft
hiervoor een speciale verorde
ning vastgesteld.
De schoorstenen hadden elk
een lengte van 125 meter. Maar
omdat door beperkte ruimte en
de aanwezigheid van kabels en
leidingen een gevaarlijke situa
tie ontstond, is een van de
schoorstenen afgetopt tot een
lengte van 80 meter.
De schoorstenen zijn van beton
en hebben een gewicht van on
geveer 2100 en 1700 ton. Elke
schoorsteen wordt geladen met
plusminus zeven kilo springstof,
verdeeld over 336 in de wand
geboorde gaten. De "valrich-
ting" is vastgesteld in de richting
van de Sloeweg, evenwijdig aan
het Kanaal door Walcheren.
Er zijn twee plaatsen waarvan-
uit u de "springende
schoorstenen" goed kunt
zien: de oprit naar de Sloebrug
aan de Vlissingse kant en de
Ankerweg bij het abattoir. Aan-
wijzigingen van de politie
moet u altijd opvolgen!
In november worden, zoals ge
bruikelijk, in twee extra verga
deringen van de
gemeenteraad de begroting
1991 en de meerjarenplanning
behandeld. De eerste termijn
van de behandeling was giste
ren, dinsdag 20 november.
Vrijdag 23 november om 10.00
uur is de tweede en laatste
vergadering gepland.
Dinsdag 20 november hielden
de fracties hun algemene be
schouwingen.
Vrijdag 23 november vindt de
tweede termijn plaats. Voor de
lunch komen de fracties aan het
woord. Na de lunchpauze ant
woordt het college en vinden
stemmingen plaats over eventu
ele amendementen, moties, de
begroting, de meerjarenplan
ning en eventuele andere aan
de orde zijnde voorstellen.
De gemeenteraadsvergaderin
gen zijn opehbaar. U bent van
harte uitgenodigd te komen
luisteren in het stadhuis.
Begin volgende maand wor
den zes nieuwe woningen in
de Rehobothstraat in Oost-
Souburg opgeleverd. Daarom
wordt deze en volgende week
in opdracht van de gemeente
gewerkt aan het opnieuw
bestraten van het straatje.
In feite verandert er weinig ten
opzichte van de oude situatie.
Het rijgedeelte en het trottoir
worden opnieuw bestraat met
zowel oude als nieuwe tegels en
klinkers. De breedte van de
straat en de plaats van de lan
taarnpalen (twee stuks) verande
ren niet. Nieuw is wel de aanleg
van vijf parkeerplaatsen (voor
langsparkeren) voor de nieuwe
woningen. Ook wordt een inrit
gemaakt naar het achterterrein.
Maandag 19 november is aan
de vaste commissie van ad
vies en bijstand voor stadsbe
heer, verkeer en milieu de
"startnotitie milieubeleidsplan
Vlissingen" overgelegd.
Deze startnotitie moet een
aanzet geven tot toekomstige
milieuplannen. Voor de jaren
1986 tot en met 1990 ver
scheen ieder jaar een "Milieu
Actie Plan". Door de komst
van deze startnotitie is er voor
1991 geen gemaakt. Dat wil
niet zeggen dat de gemeente
niets "aan het milieu doet".
De zorg voor het milieu zal ze
ker niet stil staan. De (succes
volle) acties uit de "oude"
Milieu Actie Plannen zullen
worden voortgezet. Denk al
leen maar aan de subsidie op
compostvaten. Of aan de
chemokar-acties, die in 1990
weer ongekende resulaten
hebben geboekt!
De notitie geeft aan hoe de ge
meente tot een milieube
leidsplan wil komen. Dit plan zal
ook aansluiten op het landelijke
plan: het NMP-plus.
De gemeente wordt op drie ver
schillende manieren met het mi
lieu geconfronteerd:
- als bestuurder;
- als uitvoerder en
- als bedrijf op zich.
De gemeente "(be)stuurt" de
ontwikkelingen van Vlissingen
met bestemmingsplannen, ver
ordeningen en vergunningen.
Daarnaast voert de gemeente
uit. Denk aan afvalverwijdering.
Tenslotte is de gemeente ook be
drijf op zich. Als bedrijf draagt
de gemeente ook zorg voor het
milieu. Alle gemeentelijke dien
sten kunnen milieubewuster
werken, bijvoorbeeld: van min
der gebruik van bestrijdingsmid
delen tot het terugdringen van
het gebruik van papier.
De notitie geeft tal van "kapstok
ken" waarmee concrete be
leidspunten en actiepunten
geformuleerd kunnen worden.
Doel van deze startnotitie is
dat een - nieuw milieube
leidsplan kan worden gepre
senteerd bij de begroting voor
het jaar 1992. Voor de tot
standkoming van het daadwer
kelijke milieubeleidsplan
wordt een werkgroep in
gesteld, waar veel taakvelden
bij worden betrokken.
Op deze pagina kunt u in de
komende maanden volgen hoe
de totstandkoming van het mi
lieubeleidsplan voor de ge
meente Vlissingen vordert.
In de vergadering van de vaste
commissie van advies en
bijstand voor stadsbeheer,
verkeer en milieu afgelopen
maandag, 19 november, kwam
een forse kredietaanvraag aan
de orde voor de reconstructie
van de Gerbrandystraat.
Dat is nodig omdat de Gerbran
dystraat nog jaren de functie zal
hebben van een hoofdverkeers
ader naar de binnenstad. Eerder
heeft de raad al ingestemd met
herinrichting van de Gerbran
dystraat. Uit onderzoek is echter
gebleken dat er een volledig
nieuwe funderingsconstructie
noodzakelijk is, anders zullen er
scheuren ontstaan.
De commissie adviseerde
jongstleden maandag over dit
krediet van f 2.258.600.-.
Een van de uitspraken die deze
tijd van het jaar nogal eens
wordt gedaan is: "wat wordt
het toch vroeg donker", 't Is
waar. De lampen kunnen thuis
steeds eerder aan. Ook de
straatverlichting gaat steeds
vroeger branden. In Vlissingen
gaan ze op vele plaatsen om
en-om aan. Uitzondering vor
men drukke punten en plaat
sen waar dat om andere
(veiligheids)redenen nodig is.
Hoe dan ook, oplettendheid van
de verkeersdeelnemers blijft ge
boden. Zeker met storm en re
gen, waar we al een paar keer
van hebben mogen genieten.
Daarom geldt in de herfst en de
winter dan ook voor alle ver
keersdeelnemers: zien en ge
zien worden!
Voor (brom)fietsers geldt dat een
goed werkend voor- en achter
licht geen overbodige luxe is. Ui
teraard mogen daarbij de
reflector aan de achterzijde en
de reflecterende wielcirkels niet
ontbreken. Het is echt niet voor
niets dat de wet die dingen voor
schrijft. Want het is gewoon be
langrijk dat men u van een ruime
afstand voor zich ziet. Een
schrik-reactie, omdat men plot
seling iemand voor zich ziet op
doemen, kan vervelende
gevolgen hebben. Het dragen
van lichte kleding maakt u daar
bij voor de andere verkeersdeel
nemers alleen maar beter
zichtbaar.
De gemeentepolitie van Vlis
singen houdt de komende
maanden een speciale actie
gericht op jongeren tussen 12
en 16 jaar, die zich op de fiets
in het verkeer begeven.
De nadruk ligt daarbij op de
verlichting van de fiets.
Normaal kunnen personen
tussen 12 en 16 jaar niet direct
met een boete bekeurd wor
den. Tijdens de speciale actie
is dat wel mogelijk. Jongeren
die zonder licht fietsen, krij
gen een boete "aangeboden"
van f 10,—. Het Ministerie van
Justitie heeft daarmee in
gestemd. Bovendien zal de ge
meentepolitie de ouders van
deze jongeren schriftelijk er
van in kennis stellen dat hun
zoon of dochter een boete
heeft gekregen.
Personen van 16 jaar en ouder
die zonder licht fietsen krijgen
een proces verbaal van f 20
"aangeboden".
Voor automobilisten betekent het
'zien en gezien worden': tijdig de
lichten aandoen. Belangrijk is
wel dat de koplampen goed af
gesteld staan. Een bezoekje aan
de garage om dat even te laten
controleren is geen overbodige
luxe.
De firma Energy Connection
B.V. uit Delft heeft de gemeen
te gevraagd een windmolen
park te mogen vestigen bij de
Schone Waardin, in het pol-
dertje tussen de Schone Waar-
dinweg en de zeedijk. Deze
firma heeft ook de windmolen
parken in het Sloegebied en in
het gebied Buitenhaven voor
bereid.
Het ingediende plan omvat 5
windmolens met een masthoog-
te van 30 meter en een rotordia-
meter van 25 meter. De
onderlinge afstand tussen de
molens is 125 meter. De molens
staan op minimaal 30 meter uit
de teen van de dijk. Tot het wind
molenpark behoren ook 2 of 3
(compact)trafostations, een in
koopstation, een bedieningsge
bouw en een windmeetmast. De
door het windmolenpark opge
wekte energie zal worden gele
verd aan de NV Delta
Nutsbedrijven.
Zien en gezien
het in de gaten..
worden: hou
Zoals bekend speelt de
V.C.VIissingen sinds augustus
"betaald voetbal" in de eerste
divisie. De thuiswedstrijden
zorgen voor meer verkeer en
bezoekers in de omliggende
wijk zorgen.
Dit "voetbalverkeer" is een re
latief nieuw verschijnsel dat
soms ongemak veroorzaakt.
Het parkeren in de wijk neemt
tijdens de wedstrijden toe en
de wijk is dan moeilijker be
reikbaar.
De gemeente Vlissingen, het
bestuur van de V.C. Vlissingen
en het comité "Schildersbuurt-
Noord" hebben daarom de wijk
bewoners ingelicht over de ver
keersmaatregelen die voor en
tijdens de wedstrijden genomen
worden.
De gemeentepolitie probeert
door het instellen van tijdelijke
verkeersmaatregelen de ver-
keerscirculatie zo goed mogelijk
te regelen. Door het vroegtijdig
afsluiten van de kruising Presi
dent Rooseveltlaan-lrislaan
wordt het verkeer door middel
van een inrijverbod gedwongen
door te rijden naar het Baskens-
burgplein of de Bloemenlaan.
Door middel van borden met pij
len wordt het autoverkeer dat de
Van der Helstlaan oprijdt verwe
zen naar de kruising Irislaan-
Van der Helstlaan en van daar
naar de Hercules Seghers-
laan/President Rooseveltlaan.
Aan die verkeersmaatregelen
moeten ook de wijkbewoners
zich houden. Het is niet mogelijk
voor hen uitzonderingen te ma
ken. Men kan natuurlijk altijd de
woning bereiken, maar dat zal
vlak voor en na de wedstrijden
moeilijker zijn dan normaal. Het
vinden van een parkeerplaats
kan niet worden gegarandeerd.
Wel is het zo dat de politie zal
optreden tegen bestuurders die
hun auto verkeerd parkeren, ze
ker wanneer daardoor gevaarlij
ke situaties ontstaan.
Ter informatie is het wedstrijd
programma bij dit artikel ver
meld. U kunt dan eventueel
rekening houden met de tijdstip
pen waarop u de wijk wilt in- of
uitrijden. Omdat de zogenoem
de bekerwedstrijden van de V.C.
Vlissingen door loting worden
bepaald is het niet mogelijk deze
nu reeds te vermelden.
Q
24 november 1990
Vlissingen - BW Den Bosch
8 december 1990
Vlissingen - Excelsior
12 januari 1991
Vlissingen - AZ
26 januari 1991
Vlissingen - De Graafschap
2 februari 1991
Vlissingen - Dordrecht '90
23 februari 1991
Vlissingen - Helmond Sport
9 maart 1991
Vlissingen - Eindhoven
23 maart 1991
Vlissingen - Cambuur Leeu
warden
6 april 1991
Vlissingen - Haarlem
28 april 1991
Vlissingen - F.C. Zwolle
11 mei 1991
Vlissingen - Emmen
0 12m
m
«1.9m
Burgemeester en wethouders
staan in principe positief tegen
over het voorgestelde plan.
Maar het geldende bestem
mingsplan "Buitengebied" laat
de bouw van een windmolen
park niet toe. B&w willen echter
meewerken aan het verlenen
van de bouwvergunning en de
benodigde Hinderwetvergun
ning en aan het wijzigen van het
bestemmingsplan.
B&w willen daarom aan de ge
meenteraad voorstellen een zo
genoemd voorbereidingsbesluit
te nemen. Dat is een verklaring
van de gemeenteraad dat een
wijziging van het bestem
mingsplan in voorbereiding is
die de bouw van het windmolen
park mogelijk maakt.
Voordat b&w hierover een defi
nitieve beslissing nemen, zijn
belanghebbenden in de gele
genheid te reageren voor 17
december op het voornemen
om de bouw van het windmo
lenpark toe te staan. Zij heb
ben een brief over dit voorstel
gekregen.
Aan de hand van de ingekomen
reacties zullen b&w een beslis
sing nemen en een voorstel aan
de gemeenteraad doen. Dit
voorstel (met de ingediende
reacties, voorzien van commen
taar en conclusies van b&w), zal
eerst worden behandeld tijdens
een openbare vergadering van
de vaste commissie van advies
en bijstand voor de ruimtelijke
ordening in het stadhuis.
Wanneer de gemeenteraad met
het voorstel heeft ingestemd,
zullen het voorbereidingsbesluit,
de bouwaanvraag en de
Hinderwetvergunning-aanvraag
voor het windmolenpark worden
gepubliceerd in een advertentie
van de gemeente in de Provin
ciale Zeeuwse Courant.
In die advertentie in de PZC zal
worden aangegeven hoe en ge
durende welke termijn het indie
nen van eventuele formele
bezwaren (dus op grond van
wettelijke regelingen) mogelijk
is.
Zo ver is het echter nu nog niet.
Er is nu eerst een periode van in
spraak.
Voor nadere informatie over dit
onderwerp en voor het inzien
van de volledige planbeschrij
ving en de bijbehorende kaar
ten, kunt u terecht in het
stadhuis bij de sector Stads
ontwikkeling, sectie Wonen en
Milieu.
Zaterdag 24 november zet Sin
terklaas voet aan vaste wal in
Oost-Souburg. Om 12.30 uur
komt de Sint aan op de Loska-
de. Burgemeester J.C.Th, van
der Doef en wethouder T.R.K.
Meijers heten hem welkom.
De Sint maakt daarna een tocht
door het dorp, begeleid door de
muziekvereniging Vlijt en Vol
harding en het Twirlteam Schoo-
nenburg. Route: Kanaalstraat -
Paspoortstraat - Oranjeplein -
Burg. Stemerdinglaan - Steen-
wijstraat - Beciusstraat - Ka
naalstraat - Van Visvlietstraat -
Buteuxstraat - J.l. Sander-
sestraat - J. de Priesterstraat - C.
van Perestraat - Kanaalstraat
(Omroep Zeeland).
Elk jaar worden in Nederland
meer dan 10.000 auto's gesto
len. Enkele duizenden daarvan
worden niet meer teruggevon
den. Bovendien wordt dage
lijks voor kapitalen gestolen
uit geparkeerd staande auto's.
Vaak gaat het om kostbare
geluids-, foto- en video- of
film
apparatuur.
Het klinkt misschien ongeloof
waardig, maar in veel gevallen
van joy-riding of diefstal van
en/of uit auto's was de auto niet
of onvoldoende afgesloten. De
politiemensen kunnen de ver
ontschuldigingen zo langzamer
hand wel dromen: "Ik dacht,
ach, ik ben zo terug" of "Het is
hier toch een rustige buurt".
Wist u dat één op de tien auto's
gewoon "open" wordt gelaten?
En dat in één op de vier auto's
waardevolle spullen "geëta
leerd" worden op de zittingen of
op de hoedenplank? Want de si
tuatie zoals die op de foto in sce
ne is gezet is echt geen
uitzondering!
Maar ook al sluit men in zo'n si
tuatie de auto wél goed af: het is
geen kluis op wielen. Naast de
schade aan de gestolen voor
werpen zorgen geforceerde
portier- en kofferdekselsloten
(vaak heel simpel van uitvoe
ring), kapotgeslagen tocht-
raampjes, opengesneden linnen
daken en dergelijke nog eens
voor gepeperde reparatienota's.
Om van het ongemak maar te
zwijgen....
Wat kunt u doen om diefstal uit
uw auto zoveel mogelijk te voor
komen? Denk eens aan het
volgende:
- laat geen geld of kostbare
(of kostbaar lijkende) zaken
in uw auto achter;
- gebruik de sloten op alle
deuren, het kofferdeksel en
stuurmechanisme;
- sluit ruiten en open dak als
u de auto verlaat;
- doe uw benzinetank "op
slot";
- noteer de gegevens van uw
autoradio, cassetterecorder
er dergelijke en graveer uw
eigendommen met uw post
code en huisnummer;
- parkeer uw auto in het zicht
en 's avonds op een plaats
waar licht brand;
- schuif zo mogelijk de auto
antenne in zodat die niet
kan worden afgebroken;
(foto: Ruben Oreel)
- met zogenaamde wiel-
moersloten wordt diefstal
van wielen bemoeilijkt.
U kunt een aantal dingen doen
om diefstal van uw auto zo moei
lijk mogelijk te maken:
- gebruik de sloten op deuren
kofferdeksel, stuurmecha
nisme en benzinedop;
- vervang paddestoelvormige
deurgrendelknopjes door
gladde, die men niet een
voudig omhoog kan trekken;
- is uw auto niet voorzien van
een stuurslot, gebruik dan
een stuurpedaal. Dat is een
uitschuifbare stalen stang,
die het stuur met het
gas/koppelingspedaal
verbindt;
- breng eventueel een
brandstofafsluiter aan;
- monteer een schakelaar die
het startcircuit onderbreekt;
- ets in alle ruiten van de au
to (met een speciale etsset)
het kenteken van de auto;
- denk in het uiterste geval
aan een alarmsysteem.
Sociale controle wil zeggen:
een stuk oplettendheid van ie
dereen. Niet alleen op de ei
gen spullen, maar ook op die
van een ander. Ziet u iets ver
dachts, waarschuw dan de po
litie (telefoon in Vlissingen
15050).
Voorkoming van misdrijven is
een zaak van de politie, maar
ook van u!
Als wethouder van sociale zaken
ben ik ook voorzitter van het Ad
ministratief Dienstencentrum
Zeeland (ADZ), een zogenoemd
sociaal werkvoorzieningschap,
dat behalve een vestiging in Vlis
singen ook kantoren in Goes en
Terneuzen heeft. Het vorige week
gespresenteerde boekje
"Barsten in de fles" is een goede
aanleiding om ook het ADZ in de
ze rubriek nog eens te belichten.
Het is namelijk door de "drukke-
rijpoot" van dit centrum vervaar
digd. Het boekje belicht veel
facetten van het leven in Vlissin
gen in de periode 1940-1947, ge
zien door de ogen van een
opgroeiende jongeman. Het be
vat ruim 200 foto's waarvan een
deel nooit eerder is gepubli
ceerd. Ik vind het een stukje vak
werk, dat eens te meer bewijst
dat het ADZ op kwaliteitsgebied
zijn mannetje staat. Daarnaast
verricht het ADZ velerlei werk
zaamheden van administratieve
aard voor derden, zoals boek
houden, automatiseringswerk
zaamheden, kopieerwerk,
sorteerwerk, enzovoorts. Er wer
ken bij het ADZ nu zo'n 210 men
sen in een sociaal
dienstverband, terwijl er daar
naast dertig werknemers een
ambtelijk dienstverband hebben.
Een heel bedrijf dus!
Het college van b. en w. heeft de
gemeente aangemeld om per 1
januari a.s. deel te nemen aan
het project Sociale Vernieuwing,
dat drie jaar gaat duren. We zul
len de gemeenteraad in de de-
cembervergadering voorstellen
om dit besluit te bekrachtigen.
Het sociale vernieuwingsbeleid
moet verbetering brengen in de
situatie van mensen die in een
achterstandspositie verkeren of
dreigen te komen. Soms komt
dat door een combinatie van an
dere maatschappelijke proble
men, zoals het gevoel van
onveiligheid in de buurt, al dan
niet gevoed door leegstand en
verpaupering; vandalisme en cri
minaliteit of langdurige werkloos
heid. Er zijn dan ook drie
hoofdaandachtsgebieden waar
sociale vernieuwing zich op moet
richten. Dat zijn arbeid en scho
ling; kwaliteit van de dagelijkse
leefomgeving en het verbeteren
van welzijns-, zorg- en culturele
voorzieningen. Het gaat er bij so
ciale vernieuwing vooral om de
dingen niet meer geïsoleerd te
benaderen, maar in samenhang
en vooral ook de mensen die het
aangaat direct te betrekken bij
het vinden van oplossingen voor
hun situatie. Het deelnemen aan
dit project betekent ook dat de
gemeente meer armslag krijgt bij
het besteden van het geld dat er
voor beschikbaar is of komt. Ik
ben me er van bewust dat het al
lemaal niet zo eenvoudig klinkt.
En ik moet er eerlijk aan toevoe
gen dat het ook niet eenvoudig is.
Het zal een hele toer worden,
want sociale vernieuwing vergt
een andere manier van denken
en werken. En niet alleen van de
gemeente, want er zijn vele in
stanties bij dit proces betrokken.
Maar ik ben er van overtuigd dat
het met een ieders inzet gaat
lukken!
Deze week is een heugelijke
week voor de Dag- Avond Scho
lengemeenschap (DAS) Zeeland.
Dan komt namelijk de verbou
wing gereed van twee schoolge
bouwen aan de Verlengde
Bonedijkestraat tot een centrale
huisvesting voor de afdeling Vlis
singen van deze scholenge
meenschap. Daarmee komt het
eind in zicht van de tot dusverre
over drie gebouwen gespreide
huisvesting. Men is dan geen
medegebruiker meer van gebou
wen met alle daarbij behorende
beperkingen, maar alleengebrui
ker van een speciaal voor dit type
onderwijs ingerichte school. Dat
kan de kwaliteit en de herken
baarheid van deze onderwijs
vorm alleen maar ten goede
komen. Directie, administratie en
personeel kunnen na de kerstva
kantie in een nieuwe omgeving
van start!