Van den Dries verrast KIMVB NISSAN VANETTE DE OPEL-PEALER BETAALBAAR BETER m,ancertüïkaat I z Auto Poppe Walcheren B.V Occasionshow Auto Poppe Walcheren Oud-mariniers steken RCS A2 in het nieuw Auto v/d Vliet - Goes ei EREN Voortrekkersrol Mariekerke Steden Vlissingen Valerie Schepers. Minder tevreden VOOR WIE WEER EENS FLUITEN WIL ONDER *T WERK NISSAN Raad bij ons het geheime nummer van uw BOVAG/No Risk occasion en win f 1.000,- extra korting Maak nü uw keuze uit onze geselecteerde BOVAG/No Risk occasions en u maakt kans op èxtra korting! Welkom in onze showroom bij de spannendste occasionshow van Nederland! U kunt nog meespelen totaanstaande! Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610 UW OPEL-DEALER Uat^oPeIvoor hetil^envande [Wïnte Woensdag 21 november 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER Wat doet Walcheren aan zijn verkeersveiligheid? Vervolg van voorpagina Aan deze cursus hebben alle gemeenten met uitzondering van Vlissingen en Mariekerke hun medewerking toegezegd. Volgens het ROVZ doet 20 tot 25 procent van de jonge ren mee aan dit lespakket van de Stichting Jong op Weg, waarvoor bepaalde Bovag- rijschoolhouders aanvullend geschoold wer den tot docent. Na het doorlopen van deze cursus, die zeer breed van opzet is, kunnen de cursisten aansluitend het theorieexamen voor hun rijbewijs halen, mits zij dan 17 jaar oud zijn. „Wij zien het geheel niet als een be zwaar om dit als lokkertje te gebruiken", zegt Lodder. „Het is nog altijd zo dat meer dan de helft van de verkeersslachtoffers valt onder de (brom)fietsende jeugd. En zolang er nog geen bromfietsrijbewijs verlangd wordt moe ten wij proberen op deze manier de jongeren bewust te maken in het verkeer. Naast deze jeugdcursus hebben wij binnenkort ook een opfriscursus voor rijbewijshouders, die even eens door docenten uit de rijschoolwereld gegeven gaat worden". Een gemeente die de verkeersveiligheid sterk ter harte gaat is Valkenisse. Niet alleen heeft zij zich samen met Arnemuiden, Domburg, Kortgene, Mariekerke, Veere, Westkapelle en Wissenkerke verenigd in een samenwerkings verband voor de actie min 25%. In deze werk groep van plattelandsgemeenten, waarin ook een staffuncionaris van de Rijkspolitie zitting heeft, werd een hecht doordacht uitvoe ringsprogramma ter verbetering van de ver keersveiligheid opgesteld. Met name de anti-alcoholactie blijkt nu reeds vruchten af te werpen. „Naast de opvoering van het aantal blaastesten, is het vooral de mentaliteitsverandering, die wij nastreven", vertelt de heer P.L.de Putter van de Rijkspolitie Walcheren en Noord Beveland. „Steeds meer jongeren raken er van doordrongen dat je met alcohol in je lijf niet aan het verkeer kunt deel nemen. In de 'borrelbus', die regelmatig bij ho- recaétablissementen geparkeerd staat, kan men vrijwillig de blaastest doen en wordt voorlichting gegeven. Ook de horeca zelf draagt haar steentje bij door het discovervoer op zich te nemen. Wat betreft de bromfietsers zijn de controles opgevoerd en efficiënter ge pland. Wij staan ook honderd procent achter de cursus 16- tot 18- jarigen, die in bijna alle gemeentes wordt gegeven. Het resultaat van drie jaar actie is een daling van 136 naar 117 verkeersslachtoffers in het werkgebied. He laas werd daarbij de doelstelling van 15% niet gehaald, maar wij blijven binnen deze acht ge meenten hard doorgaan om dit doel wel te be reiken". Ook binnen de eigen grenzen is de gemeente van burgemeester W.J.Plomp actief in het be vorderen van de veiligheid voor haar bewo ners. De verkeerswerkgroep met René Dekker als enthousiast voorman, besteedde de afge lopen twee jaar veel geld en energie aan ver nieuwing van het verkeerslesmateriaal voor de scholen, aan een speciaal verkeerseduca- tieproject en aan de spandoekenactie 'Wij gaan weer naar school'. „Daarnaast doen wij natuurlijk mee aan de verkeerscursus 16- tot 18-jarigen en de opfriscursus voor rijbewijs houders in de toekomst", zegt Dekker. „Wij stelden bovendien in onze gemeente een lijst samen van gevaarlijke plaatsen en gaven daar een rangorde aan. Zijn bepaalde straten nu aan reconstructie toe, dan hanteren wij een 'meeliftprogramma', waarbij verkeersveilige maatregelen tegelijk worden uitgevoerd. Dat werkt zeer kostenbesparend. Zo werd de vaart gehaald uit de Middelburgsestraat- Duinstraat door er een verkeerseiland te plaat sen en werden ook elders verbeteringen aan gebracht". Plomp: „Mijn grootste zorg is nog steeds het fietspad naar Middelburg, waar bijna wekelijks ongelukken gebeuren, al komen die niet altijd in de boeken. Dit dagelijks door honderden scholieren gebruikte pad wil de provincie pas aanpakken als ook de gehele reconstructie van de weg aan de orde is. Een geheel achter haald plan uit de jaren zeventig, waarbij men denkt de weg veiliger te maken door de boch ten eruit te halen en een verbreding toe te passen. Totaal overbodig, want er onstaat zo alleen maar een racebaan, die uitnodigt tot nog harder rijden", zegt Plomp niet zonder er gernis. „Vaak wordt de politieke deur bij voor baat dicht getrokken uit angst dat gemeenten om een grote pot met geld gaan vragen. In te gendeel, wij vragen alleen een goed fietspad en meer niet. Het is jammer dat de provincie zo weinig medewerking verleent op dit ge bied", stelt de eerste burger van Valkenisse, dat van het ROVZ een aanmoedigingsprijs kreeg vanwege haar planmatige aanpak van de verkeersveligheid. Mariekerke heeft, volgens wethouder Rvan der Meulen, geen speciaal budget voor ver keersveiligheid. Niettemin heeft de gemeente die met de kernen Aagtekerke, Grijpskerke en Meliskerke een groot oppervlak op Walcheren inneemt, veel over voor verkeersverbeterende maatregelen. „Aan het Wegschap betalen wij al f 357.000 per jaar voor onderhoud van wegen. Dat is na Valkenisse het hoogste be drag. Daarnaast doen wij bijna aan alle activi teiten binnen het samenwerkingsverband mee. Alleen voor de cursus 16- tot 18-jarigen was binnen onze gemeente geen belangstel ling", vertelt de wethouder, die de Rijkspolite inschakelde voor een beoordeling van de ver schillende wegen in en naar de dorpen binnen Mariekerke. „Daar kwam uit dat met name de Hogelandseweg hoog scoort in gevaarlijke verkeerssituaties. Als je dagelijks die drom men schqlieren over die weg richting Middel burg en terug ziet gaan, verbaas je je nog dat er niet meer gebeurt. De enige oplossing is een apart fietspad tussen alle dorpen en langs die gevaarlijke weg, maar dan praat je over miljoenen. Een zaak van de provincie, die toch al zo traag en ambtelijk te werk gaat". De steden Middelburg en Vlissingen voeren een enigzins verschillend beleid ten aanzien van de verkeersveiligheid binnen haar gren zen. Terwijl de hoofdstad dankbaar gebruik maakt van de cursussen en projecten, die het ROVZ op Walcheren aanbiedt, kiest Vlissin gen voor een eigen koers. Mevrouw A.C.Beije van de Begeleidingscom missie, die het Middelburgse verkeersveilig- heidsprogramma moet bewaken en begelei den spreekt over een flexibel plan, dat steeds kan worden bijgesteld. „Na het in kaart bren gen van de verkeersonveiligheid in de stad kwam er een prioriteitenlijst tot stand. Zo werd de opstartpremie van de actie min 25 procent benut voor het verkeersveiliger maken van de Nadorstweg bij de scholengemeen schap SSGM. Ook het vijf-straten-kruispunt Varkensmarkt/Gortstraat, waar in de periode 1986 tot 1988 20 ongelukken plaats vonden, werd onlangs verbeterd. Een paar plaatsen omhoog in prioriteit gaat nu een geplande ro tonde op de kruising Europalaan/ Laan der Verenigde Naties in verband met de grote toe name van het verkeer over de randweg. Ook op de Veerseweg en de Walcherseweg moe ten snelheidsremmende obstakels de straat veiliger maken", vertelt de Middelburgse ver- keersdeskundige. Naast de verschillende cursussen voor weg gebruikers, waarbij de cursus 16- tot 18-jarigen een record aantal aanmeldingen van over de 200 mocht noteren, werkt een werkgroep bovendien aan een schoolvideo, die de hoogste klassen van het basisonder wijs in Nieuw en Sint Joostland moet gaan voorbereiden op de school-thuisroute naar Middelburg. In het kader van de anti alcoholcampagne was de 'borrelbus' het af gelopen jaar verschillende malen op het Dam plein en Plein 1940 te vinden. „Vlissingen heeft de f 40.000 opstartpremie van min 25 in zijn geheel moeten benutten voor het opstellen van een verkeersveilig- heidsplan", vertellen wethouder W. Wisse en verkeerskundig medewerker, H. Assink. „Daarin wordt duidelijk gekozen voor concen tratie van het gemotoriseerde verkeer op be paalde doorgaande wegen en het instellen van woongebieden, waar de snelheid omlaag gaat. Ook wij hanteren daarbij een 'meelift programma', waarbij bepaalde straten worden 'meegenomen' bij herbestrating", legt Wisse nader uit. „Zo lukte het door herconstructie van de Scheldestraat het aantal verkeerslet- sels terug te brengen van 20 naar 6 in één jaar. Vlissingen verdiende mede daardoor al tweemaal een aanmoedigingspremie in het kader van de landelijke actie", zegt de wet houder tevreden. De Scheldestad deed niet mee aan de span doekenactie, noch tekende zij in op de cursus voor 16- tot 18-jarige bromfietsers. Gewoon, volgens de twee woordvoerders, omdat de fi nanciële middelen daarvoor ontbraken. Niet omdat men in de gemeente tegen de cursus zou zijn. Wisse: „Wij leggen onze prioriteiten bij verkeerseducatie op de basisschool, waar voor wij voor f 10.000 vijf lespakketten van Veilig Verkeer Nederland aanschaften, die op de scholen rouleren". Daarbij zijn de twee Vlissingers er van overtuigd dat jong aange leerd verkeersgedrag ook doorwerkt in de tie nerjaren en dus wellicht een extra cursus overbodig maakt. Een Fietsmasterplan voor veilige schoolroutes, verkeersbrigades en be trouwbare oversteekplaatsen moeten deze basiseducatie ondersteunen. Wel doet Vlissin gen mee aan de anti-alcohol-actie en de toe komstige opfriscursus voor rijbewijshouders. Een verkeersspreekuur bij de gemeente moet de burgers in staat stellen hun hart te luchten over in hun ogen gevaarlijke verkeerssituaties in de stad. Minder tevreden is de gemeente met het be heer van provinciewegen. Burgemeester Drie dagen lang staat de show-room van de Vlissingse Volkswagen-Audi dealer Auto Pop pe Walcheren vol met occasions. Donderdag 22, vrijdag 23 en zaterdag 24 november is er een gebruikte wagen show. Afgezien van een minimale inruilprijs van 1500 gulden voor de 'oude' wagen is er een extra korting. Dat ge beurt met een spel waarbij de nummerplaat bedekt is met een vraagtekenplaat. Aan de achterzijde staat een extra kortingsbedrag. Deze platen zijn willekeurig aangebracht en de hoogte van het bedrag heeft niets te ma ken met de prijsklasse van de mobiel. Poppe verzekert dat het aanbod bestaat uit eerste klas gebruikte auto's van diverse mer ken en prijsklasses. Ook is er een scherm op gesteld in de showroom en op dat scherm zijn evenveel vraagtekenplaten aangebracht als er occasions staan. Elk van deze platen draagt aan de achterzijde het kenteken van een van de occasions. De koper kan dan een vraagte ken op het scherm aanwijzen en als hetzelfde kenteken op het scherm dezelfde is als die van de aangekochte wagen wordt er nog een ex tra korting versterkt van 1000 gulden. Auto Poppe Walcheren ligt aan de Gildeweg 22 in Vlissingen. Tijdens de algemene vergadering van de KNVB afde ling Zeeland (de Zeeuwse voetbalbond) werden de aanwezigen aangenaam verrast door Van den Dries Lewedorp B.V. Deze oliehandel koos nu eens niet voor het sponsoren van topsport, of een topsportevene ment, maar gaf de totale Zeeuwse voetballerij een steun in de rug door het schenken van een laserprin ter en een faxapparaat. De afdeling Zeeland bleek namelijk in de eigen begro ting geen ruimte te hebben voor deze investeringen en het contact tussen afdelingsvoorzitter Kees Blomaard en de gebroeders Van den Dries in Lewedorp leverde de Zeeuwse voetballerij onverwacht die cadeaus op. Afdelingsvoorzitter Kees Blomaard gaf in zijn dank woord ten overvloede nog eens aan, dan Van den Dries Lewedorp de afgelopen jaren door het sponsoren van de jeugdvoetbaldagen in Goes en onder meer deze schenking tot een grote sponsor van de Zeeuwse voet ballerij was geworden. De bijdrage beloopt intussen al meer dan f 1,75 per lid en dat betekent toch ruim 35.000 gulden. Een bijdrage, die duidelijk ten goede komt aan alle Zeeuwse voetballers. Directeur Jan van de Dries van Oliehandel Van de Dries-Lewedorp heeft de KNVB Afdeling Zeeland zo juist nieuwe apparatuur overhandigd. Op de foto van links naar rechts Jan van de Dries, afdelingsmanager Wim Jagt, afdelingsvoorzitter Kees Blomaard en Jack van de Dries. Het volleybalteam uitkomend in de eerste klas bedrijfscompetitie in Middelburg heeft een nieu we sponsor gevonden in Esso-Macor. Van links naar rechts, de mascotte van het team esso-pietje, Marianne de Lobel, Marianne Kats, Eugenie Hoosemans, IMiesje Bakker, de sponsor J.Kuyper en zittend van links naar rechts Hannie Wasielevski, Leida Wallaart en José de Kam. Nieuwe trainingspakken, shirts en een nieuwe wedstrijdbal is RCS A2 geschonken. De heer Stroo van Horecacentrum Vlissingen zorgde voor de shirts, de heer Peute van Café-restaurant De Geere uit Middelburg voor de trainingspakken en Huissport Middelburg voor de wedstrijdbal. Op de foto staan leider van de Reijt, Stroo van Horecacentrum Vlissingen, van Peute van Café restaurant de Geere, Taco Hoogwerf, Marco Dinge- mans, Marco Scholten, Rens van Liere, Clive Glijf- veld, Michel Koster, Michiel de Kok, Marcel Baats, leider en trainer Mohammed Broes, Albert Repko, Walter de Graaf, Remco van Eenenaam, Eric Hou- mes, Edwin Schincel, Jeffrey van de Berge en co ach en leider de Bree. Nissan Vanette* v.a. 17.270— excl. BTW. i ii"i Prijs excl. afieverings- kosten* BV B-vrij. Klein Frankrijk 23 Goes - tel. 01100-28751 Julianastraat 2d Waarde - tel. 01134-1769 Bingo! OPEL-SPORTBOX Niet alleen te gebruiken voor het opbergen van ski's. Maar ook voor tenten, rugzakken, koelboxen. Wijwei alles past erin. Dus zowel 's winters als 's zomers een ideaal accessoire. Prijs f 595' inclusief B.T.W RAMOS U zult uw ogen en oren niet geloven, als u bij ons komt kijken en luisteren naar de mogelijkheden die wij u bieden op audio- gebied. U slaagt altijd! \borbeeld: een Philips DC-552, autoradio-cassettekombi- natie, voor maar 399' STARTKABEL 7 U laat uw Opel natuurlijk goed onder houden. Uw auto verkeert altijd in een uitstekende konditie. Maar uw buur man? Uw kollega? Uw vrienden? Doe ze een lol en leg zo'n startkabel in uw kofferbak. Prijs: f58,- ^inspeirteren jona naarfe voordelen vanhet NIEUW: DIRECT-SERVICE! t"*T Snelle service, wie wü dat *ïrCL niet? Dat dachten wij dus ook en I' daarom kunt u nu ook bij ons terecht voor acute dienstverlening, (a) U wordt meteen geholpen, (b) U hoort van tevoren hoeveel het gaat kosten, (c) De reparaties duren nooit langer dan één uur. Onze service krijgt er zo voor u een geheel nieuwe dimensie bij! DE OPEL DEALER ZEKERHEID VOOR ALLES (km& e Kalverstraat 1 bij de parkeerkelder "Geere", 01180-25851

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 23