Gevallen voor de Rover Lagere prijs voor Kadett 1.8i Mercedes S-klasse, nieuwe dimensie in veiligheid Lantra, nieuwe middenklasser van Hyundai VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 18 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Volkswagen en Audi hebben er een gebruik van gemaakt om vlak voor de werkelijke perspresentatie alvast alle gegevens van een nieuw model bekend te maken, zo ook bij de nieuwe 100 van Audi. De nieuweling heeft zichtbaar zijn voorganger als basis. Naast de be kende 2 liter 4 cylinder, 2,3 liter vijfcylinder en de diesel, komt er nu ook een volledig nieuwe 2,8 li ter V6. Overigens verdwijnt het typenummer 200. 6 cylinders Binnenruimte 12 Cylinders i Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 21 november 1990 Audi 100, met een sterk profiel Opel heeft de prijs van zijn Kadett met 1.8 liter injectiemotor met 3-weg katalysator verlaagd. Bij de Frisco- en Beauty- uitvoering bedraagt deze verlaging f 500;=, waardoor het verschil met de 1.6i motor is gereduceerd tot f 500,=. De Kadett LS en Kadett Life worden met 1.8i tevens f 500,= goedkoper. Het verschil met de 1.6i versies bedraagt hier f 900,=. De 1.8i LS en Life worden echter in tegenstelling tot de 1.6i met een deelbaar neerklapbare achter bank geleverd. De 1.8i motor levert uiteraard een hoger kop pel en een 15 pk hoger vermogen. General Motors Nederland heeft de prijs van de 1.8i verlaagd, daar zij de vraag van de 1.6i- varianten niet aan kan. De importeur hoopt met een gunstiger geprijsde 1.8i een goed al ternatief te bieden. De nieuwe 100 ziet er herkenbaar uit, maar heeft enkele kenmerken van de V8 overgeno men zoals de typische neuspartij en de wat zwaarder ogende carrosserie. De achterlich ten lijken veel op die van de Audi 80. De nieuw ontwikkelde V6 heeft een exacte inhoud van 2771 cc en levert met injectie en twee geregelde katalysatoren een vermogen van 174 pk bij 5500 tr/min. De Audi 100 V6 kan zowel met voor- als vierwielaandrijving wórden geleverd. De versie met alleen aandrij ving op de voorste twee wielen haalt een top van 218 km/u en trekt in 8 seconden naar de 100 km/u. De V6 is gekoppeld aan een hand- geschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. De Quattro zal voorlopig alleen in handge- schakelde versie worden geleverd. De basis motor wordt de 2 liter van 101 pk met 4 cylin der, bekend uit de Audi 80. De bekende 2.3 li ter vijfpitter is op details verbeterd en levert nu 133 paardekrachten. De ongeblazen en ge blazen diesels zullen in eerste instantie nog niet leverbaar zijn. Zowel de 2.3 als 2.8 zijn als Quattro leverbaar. De voorwielophanging is op alle punten her zien, waarbij precisie- afstellingen gewijzigd zijn voor een nog veiliger en comfortabeler rij gedrag. De nieuweling heeft verder een grote re spoorbreedte en nieuwe veer- en demperafstelling. De Audi 100 wordt stan daard geleverd met hydraulische stuurbe krachtiging en een sportieve afstemming van het onderstel voor een nog beter wegcontact. De grote 15-inch wielen zijn voorzien van 195/65 banden. De foto van de nieuwste Mercedes nu vrij- gegeven. De loopbaan van de huidige Mercedes S- klasse loopt ten einde. Twaalf jaar lang heeft dit model de top van het programma bezet. De auto heeft in deze periode zijn hoge veilig heidsniveau op de weg bewezen. De S-klasse werd in de Verenigde Staten tweemaal achter elkaar uitgeroepen tot de veiligste auto. Na tuurlijk zijn alle ervaringen met dit model op gedaan uitgewerkt en verwerkt in de opvolger, die in maart op de Automobielsalon van Genève aan het publiek zal worden gepre senteerd. Merpedes heeft nu ook de eerste foto vrijgegeven, waardoor de geheimzinnige periode van vele spionfoto's voorbij is. Mercedes introduceerde in het huidige model zaken als ABS, Airbag en andere ontwikkelin gen ter verhoging van de veiligheid. De nieu we generatie krijgt ondermeer een innovatief motormanagement voor een geoptimaliseerd koppel en gunstige uitlaatgasemissies. De au to wordt bovendien CFK-vrij (Chloor, Fluor en Koolwaterstof) geproduceerd. Dit betreft vooral onderdelen als de airconditioning, brandblusser, lasnaadafdichtingen, bij de pro ductie gebruikte onthechtingsmiddelen en kunststof interieurdelen zoals dashboardbe kleding, handschoenenkastje en deurpanelen. Wat ontwerp betreft mogen we bij de nieuwe S-klasse niet op een paleisrevolutie rekenen. De auto lijkt bijzonder veel op zijn voorganger en de 200/300-reeks. Natuurlijk prijkt boven de grille de bekende Mercedes-ster. De ach terkant kenmerkt zich door een behoorlijk bre de C-stijl, terwijl de achterlichten natuurlijk geribbeld zijn uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat als de units vuil worden de lichtopbrengst niet sterk verminderd. Zoals bij de andere Mercedes-modellen inmiddels gebruikelijk wordt de onderkant van de carrosserie be schermd door brede strips die ter hoogte van de bumpers worden doorgetrokken. Onder de grote motorkap zijn een aantal be kende 6 en 8 cylinder krachtcentrales te vin den. Nieuw is echter een heuse V12, waarmee Mercedes de BMW 750 wil gaan beconcurreren. Zoals de foto vaag laat zien, is de vermelding "V12" op de zijkant, net achter de achterportieren te vinden. De veiligheid is voor Mercedes zoals gezegd erg belangrijk. Voor de achterzijde zijn nieuwe tests ontwikkeld die zoveel mogelijk met de praktijk overeenkomen. Zo is er een a-sym metrische botsing met verschillende stoot- objecten. Hierbij kan het gaan om een perso nenauto die door het bij het remmen verkre gen duikeffect juist de achter-onderzijde van zijn botspartner zal vervormen. Een bestel auto echter kan juist door zijn hogere constructie de achter-bovenzijde deformeren. Ook de flanken van de nieuwe S-serie werden aan dezelfde hoge belastingsproeven onder worpen. De nieuwe Mercedes S-klasse heeft het meest kostbare ontwikkelingsprogramma van alle auto's achter de rug. Dat hij zijn toe komstige inzittenden een nieuwe dimensie aan veiligheid kan bieden, staat al vast! Hyundai zal op de Amsterdamse Rai autoten toonstelling die 7 februari 1991 begint de nieuwe Lantra ten doop houden. De auto is in Korea inmiddels in productie gegaan. De Lan tra komt in het bestaande programma tussen de Excel en Sonata en is dus geen vervanger van een bestaand type. Het niewe model is 4,36 meter lang en zal zich in de prijsklasse rond f 30.000,= gaan bewegen. Hij wordt al leen geleverd als vierdeurs sedan met een grote kofferbak. Het ontwerp komt geheel uit eigen huis. De voorwielen worden aangedreven door de dwars voorin geplaatste motor en versnel lingsbak. Er is een keuze uit de bekende 1.5 li ter injectiemotor en een volledig nieuwe 1.6 liter 16-klepper. Deze laatste krachtbron is de eerste motor die door Hyundai zelf volledig ontwikkeld is. De motor heeft twee bovenlig gende nokkenassen, multipoint injectie en een geregelde driewegkatalysator. Uiteraard is een vijfversnellingsbak standaard, terwijl een elektronisch geregelde viertraps automaat als optie leverbaar zal worden. De Hyundai-fabriek in Ulsan in Zuid-West Ko rea is voor de Lantra uitgebreid tot een jaarlijk se capaciteit van 250.000 auto's. De eerste maanden van de productie zullen alleen voor de thuismarkt bestemd zijn. Importeur Gree- nib belooft voor de nieuwe telg een scherpe prijsstelling wat de Lantra zowel voor de parti culiere als zakelijke automobilist aantrekkelijk maakt. Door constructieve maatregelen is de nieuwe 100 nu stijver geworden, voor een deel dank zij het verlijmen van het dak met het dakfra me. De auto als geheel is niet langer geworden, terwijl ook de wielbasis gelijk bleef. Wel gewijzigd zijn de breedte, die met 3,7 centimeter afnam bij een gelijkblijvende binnenruimte en de hoogte die met 1 centi meter toenam voor nog meer hoofdruimte Het dak is breder, waardoor de zijruiten veel rechter staan. Het interieur werd op vele punten aangepast, al is de vormgeving van het dashboard gelijk De vernieuwde Audi 100. gebleven. De grote kofferruimte heeft een in houd van 510 liter volgend VDA-meting. Ove rigens is er geen verschil in kofferinhoud bij de voorwielaangedreven varianten en de Quattro. Natuurlijk is bij de nieuwe 100 weer uitslui tend gebruik gemaakt van volledig verzinkt plaatstaal voor een lange levensduur. Stan daard zijn een vijfbak, getint glas en centrale vergrendeling. Verder wordt iedere Audi 100 voortaan geleverd met het Procon-ten systeem en extra flankbescherming in de por tieren. Procon-ten zorgt ervoor dat bij een aanrijding de stuurkolom wordt ingetrokken. Dit voorkomt onnodig letsel. Vanaf de 2.3 is de 100 uitgerust met een toerenteller, digitaal klokje en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De Lantra, in februari op de Rai. Ik heb altijd een zwak gehad voor Engelse au to's. Er zit een gevoel van stijl aan. Net zo goed aan een Mini'tje als aan de Bentley van James Bond. Daarom was ik erg benieuwd naar de Rover 100, die Renton Rover in Mid delburg voor me had klaargezet. Een keurig blinkende auto met inderdaad een stijlvolle en sportieve lijn. Wie het aan de buitenkant nog niet doorhad dat de Rover 100 echt van En gelse makelij is, komt er aan de binnenkant wel achter. Een solide stuur, breed met drie spaken, een heel fijne schakeling, lekker breed, die maar heel korte bewegingen hoeft te maken. Waar ik echt helemaal voor viel wa ren de ouderwets smalle slotknopjes in de deuren en de notenhouten sierdelen op het dashboard. Heerlijk. Tijdens het rijden viel meteen op dat de Rover 100 een heel gemakkelijke auto is. Hij stuurt en schakelt heel prettig en rustig, zonder ram melen, horten of stoten. Ook de remmen wer ken goed, geloof me. Daar kwam ik namelijk achter toen ik eens flink de bocht in wilde op een B-weggetje. Ik veranderde nogal plotse ling van gedachten toen het weggetje van de ene op de andere meter een modderpoel werd waar menige beautyfarm jaloers op zou zijn. Goede remmen dus. Gelukkig vond ik nog een rijksweg met lekkere bochtjes, zodat ik toch nog kan vertellen dat het met de wegligging ook wel snor zit. De kleinste Rover is stil en rustig, en laat zich heel gemakkelijk bedienen, je voelt je er ge woon gauw thuis in. Deze testauto van Ren ton Rover was een 111L, dat wil zeggen een 1100 cc'tje. Voor mensen met een wat hoger adrenalinegehalte kan Renton Rover ook voor een 1400-versie met 75 PK zorgen. Voor ech te boetespaarders is er een GTi die maar liefst 90 paarden onder motorkap heeft. Bij een. vriendelijk autootje hoort een vriendelijk prijs je, vond Renton Rover. Voor nog geen 20.000 gulden gaat hij daar over de toonbank. Hope lijk voor Renton niet letterlijk...

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 21