1 Miljoen Mazda's
626 in Europa
Clio, zo wendbaar als
een basketbalrolstoel
INHOUD
Boutique Mercedes
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
FIAT TEMPRA
Chique
Sprieten
Motormanagement
Selecta
Caroline
DE-FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 7 november 1990
Om rekening
te houden
De Fiat Tempra werd ruim een half jaar gele
den op de thuismarkt gelanceerd. Een land als
Frankrijk volgde nog voor de zomer, terwijl
Nederland met de officiële introductiedatum
van 6 december aanstaande tot de laatste be
hoort. De auto is gebaseerd op dezelfde bo-
demgroep als de Fiat Tipo en Lancia Dedra.
De auto moet het gaan opnemen tegen suc
cesnummers als de Opel Vectra, Ford Sierra
en Peugeot 405.
De auto heeft een lage, wat spitse neuspartij,
terwijl juist de achterkant bijzonder hoog is
opgetrokken. Door deze aërodynamisch gun
stige bouw heeft de Fiat Tempra een Cw-
waarde van 0,28 wat meer dan keurig is. De
hoge achterkant geeft de mogelijkheid voor
langgerekte lichtunits, die een forse opening
laten voor een brede kofferklep. Deze opent
tot aan de bumper en geeft zo een makkelijke
toegang tot de bagageruimte met een forse
inhoud van 500 liter.
Mercedes-Benz presenteerde onlangs zijn
nieuwe collectie van Boutique Mercedes. Het
assortiment bestaat uit een forse reeks
imago-ondersteunende producten, die zorg
vuldig is samengesteld en waarbij kwaliteit,
stijl en functionaliteit centraal staan. Zo bevat
de collectie een assortiment leerartikelen zo
als een documententas voor dames, attaché
koffers, riemen en horloges met lederen band.
Daarnaast is het aanbod sport- en vrijetijds-
kleding uitgebreid met een sportief jogging
pak in frisse kleuren en een pullover van
hoogwaardig gekamde katoen. Voor verzame
laars en liefhebbers is de reeks miniatuurmo
dellen fors uitgebreid. De prachtig uitgevoerde
brochure met prijslijst is bij iedere Mercedes-
Benz dealer verkrijgbaar, waar in de show
room verschillende producten zijn uitgestald
in de Ster-Shop-Vitrines.
De auto heeft een grille in de carrosseriekleur,
kunststof bumpers die tevens een spoilerwer
king hebben, stootstrips op de flanken en
twee buitenspiegels. Uiteraard zijn de verdere
uiterlijke details afhankelijk van de uitrusting
die wordt gekozen. Fiat brengt een basis
variant, de S en SX. De wieldoppen van de
basisversie zijn van een eenvoudig .ontwerp,
maar ogen goed. De S-uitvoering heeft getint
glas. De SX krijgt verder bumpers in de car
rosseriekleur.
Met een lengte van 4,35 meter is de Tempra
redelijk compact gebleven, wat overigens niet
in het interieur te merken is. De auto biedt
middels zijn vier portieren een uitermate ruime
instap. De inrichting doet warm aan en je
voelt je er snel in thuis. Alle varianten hebben
een velours bekleding, waarbij de SX van een
chiquer dessin is voorzien. Deze meest com
plete uitvoering heeft bovendien hoofdsteu
nen achterin, een middenarmsteun op de
achterbank en een armsteun op de bestuur
dersstoel. Het is echter uitermate vreemd dat
Dertien jaar geleden kwam Mazda met zijn
eerste 626 op de markt. Het ging toen nog
om een model met achterwielaandrijving. Uit
de fabriek in Hiroshima rolde in 1983 de eer
ste voorwielaangedreven 626 die voor Europa
werd gepresenteerd op de Auto Rai in dat
jaar. Het model heeft in al zijn verschijnings
vormen een grote, trouwe klantenkring gekre
gen.
Onlangs werd het één miljoenste exemplaar in
Europa afgeleverd. Van dit grote aantal vond
maar liefst tien procent zijn weg naar de Ne-
delandse automobilist. Sinds vrijdag 19 okto
ber is de campagne "Thanks a million" van
start gegaan, ter gelegenheid van dit enorme
aantal en ter introductie van de Mazda 626
Millionaire. Het betreft hier een speciale uit
voering gebaseerd op de 626 met 1.8
12-kleppenmotor van 90 pk. De auto is te
koop als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatch-
De Millionaire.
back, waarbij het standaardpakket is voorzien
van vijfversnellingsbak, zonwerend glas, in de
len neerklapbare achterbank, twee van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels,
aërodynamische wieldoppen, Millionaire-
typebenaming en in de kleur van de carrosse
rie gespoten deurhendels.
De sedan wordt aangeboden voor
f 29.450,= terwijl voor de hatchback
f 30.450,= betaald moet worden. Tevens
breidt Mazda de fabriekgarantie uit op al haar
modellen. Ook deze nieuwe garantie-regeling
is vanaf 19 oktober ingegaan. Vanaf deze da
tum geldt een fabrieksgarantie van drie jaar op
alle mechanische delen en de elektrische in
stallatie tot maximum 100.000 kilometers.
Verder hebben Mazda personenauto's een ga
rantie van drie jaar zonder kilometerbeperking
op de lak en van zes jaar tegen doorroesten
van binnenuit.
in deze uitgave de hoogteverstelling alleen te
gen meerprijs wordt geleverd. De rugleuning
is helaas niet traploos verstelbaar, maar over
het zitcomfort valt verder niet te klagen. Ook
achterin is het goed toeven in de Tempra.
Het dashboard is vrij rechthoekig van vormge
ving en kent twee verschijningsvormen. De
basis en S worden geleverd met een analoge
variant. De SX kent net als de duurdere Tipo-
versies een digitaal dashboard wat bijzonder
uitgebreid is. De afleesbaarheid is echter nog
steeds minder dan van een conventioneel
exemplaar. Gelukkig kan door de verstelbaar
heid van het stuur een goed zicht op de me
ters verkregen worden.
De multifunctionele sprieten aan de stuurko-
lom zijn wat schuin naar beneden geplaatst.
Deze opstelling is eerst wat wennen, maar
geeft in het donker een onbelemmerd zicht op
de vele verlichte functie-aanduidingen.
Een groot pluspunt van de Tempra is de stan
daard stuurbekrachtiging. Dit is natuurlijk een
prettige voorziening, die het manoeuvreren
met de minimaal 1046 kg wegende auto er al
leen maar makkelijker op maakt. De handge-
schakelde vijfbak laat zich zeer gemakkelijk
bedienen en doet exact zijn werk. Het lijkt er
op dat de Italianen het maken van versnel
lingsbakken nu voorgoed onder de knie
hebben.
De basis Tempra is verder voorzien van een
analoog klokje, in hoogte verstelbaar stuur, in
hoogte verstelbare veiligheidsgordels, regelba
re dashboardverlichting en keurig in de achter
bank weggewerkte gordels achter. De
S-uitvoering voegt hier nog een aantal handi
ge zaken aan toe, zoals een toerenteller, getint
glas, een digitaal klokje, elektrisch bediende
zijruiten en centrale portiervergrendeling. Naar
verwachting zal deze behoorlijk complete S-
uitvoering het beste gaan verkopen.
Tot slot is er dan nog de zeer complete SX
met verwarming voor de achterpassagiers en
een rolgordijn (naast het genoemde digitale
dashboard, centrale armsteun en hoofdsteu
nen achterin). De Fiat Tempra zal op de Ne
derlandse markt in vier motorvarianten
worden geleverd, te beginnen bij de twee
benzine krachtbronnen. De 1.6 liter injectie in
nieuwste uitgave is zojuist ook in de Tipo be
schikbaar gekomen. Het gaat om een kracht
bron met exact 1581 cc inhoud en een
vermogen van 78 pk. Deze 'schone' Tempra
levert zeer behoorlijk prestaties zoals een top
van 168 km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 13,8 seconden. De 1.6 liter motor valt
op door zijn enorme rust en souplesse, vooral
in de onderste toerenregionen. Vanuit de
laagste toerentallen trekt de krachtbron zon
der horten of stoten door. Bij 120 km/u echter
draait de krukas al met 4000 tr/min wat het
nodige geluid met zich meebrengt.
De 2 liter motor heeft multi-point injectie ge
koppeld aan een motormanagementsysteem
en levert zodoende 115 pk bij 5750 tr/min. De
2 liter is in de praktijk onderin wat rumoeriger
dan de 1.6, maar is juist bij hogere snelheden
rustiger. De betere prestaties zijn echter zeer
merkbaar. De auto haalt een top van 195
km/u en sprint in 10,1 seconden van 0 tot
100.
De enige motor die we niet aan de tand kon
den voelen, is de 1.9 liter diesel van 65 pk. Dit
is uiteraard het echte werkpaard onder de
Tempra's met een top van 162 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 18,9 seconden.
Echter de meest prettige krachtbron in de
Tempra is dezelfde ruwoliestoker met turbo.
Opmerkelijk is dat deze motor in vergelijking
met de Tipo een stuk rustiger is geworden.
Met zijn 90 pk is hij zelfs sneller dan de 1.6 li
ter benzine. De turbodiesel sprint in 12,1 se
conden naar de 100 km/u, terwijl een
maximale snelheid van 178 km/u mogelijk is.
De rij-eigenschappen zijn van alle drie de gere-
De nieuwe Tempra van voor en achter.
den motorvarianten uitstekend. De auto is
comfortabel geveerd en plakt zoals het een
Italiaanse auto betaamt aan de weg. De stuur
bekrachtiging maakt hem rond de recht-
uitstand wat vaag, maar heb je eenmaal op
een bochtig traject de smaak te pakken, dan
is dë Tempra uitermate betrouwbaar en ge
makkelijk hard door een curve te sturen.
Het leveringsprogramma zal in eerste instan
tie bestaan uit de 1.6 liter met vijfbak in alle
uitvoeringen: basis, S en SX. Daarnaast wordt
de 2 liter alleen als complete SX geleverd. In
januari volgen de diesels, de 1.9 liter als S en
de Turbodiesel als SX. In februari zal ook de
Tempra 1.6 met continu variabele transmissie
leyerbaar worden. Selecta genaamd. Hiermee
zijn alle modellen van dit merk, met uitzonde
ring van de Croma met CVT leverbaar. De
Tempra Station Wagon wordt ook in februari
op de Rai voorgesteld en zal snel daarna lever
baar worden. De Fiat Tempra zal worden gele
verd voor f 27.950,=.
Na machines als een Karmann Ghia, een Re
nault Alpine en een Isuzu terreinwagen moest
het er dan een keer van komen. Ik moest een
klein autootje testen. De Renault Clio, nauwe
lijks twee dagen in Garage Dijkwel met nog
Frans fabrieksstof onder de ruitewissers. was
aan de beurt. Vöör de kennismaking had ik
zoiets van moet dat nou. Dat gevoel was dus
nog voor de eerste tien meter meteen over.
Volgens de reclame is de Clio een zeer le
venslustig type. Nou vermenigvuldig dat maar
met tien. De binnenafmetingen komen over
een met de Renault 19 Chamade, optrekken
doet hij a la Renault Alpine, en qua wendbaar
heid doet hij nog het meest aan een basket
balrolstoel denken. Van buiten is het
trouwens geen klein autootje. Een duidelijk
herkenbare Renault, heel vlot en aërodyna
misch gestyled, en van maat precies goed.
Bovendien voelde ik me meteen thuis in de
Clio. Hij start alsof hij wil zeggen „leuk, waar
gaan we heen", en trekt in de eerste en twee
de versnelling met een stalen gezicht alle
Duitse auto's met de toevoeging "injectie"
voorbij. Jammer dat ik geen foto heb van die
gezichten... Door de grote ruiten en de smalle
stijltje waren die heel goed zichtbaar. Aan alle
details van de Clio is veel aandacht besteed.
Het dashboard is heel overzichtelijk en lo
gisch. Het enige dat ik miste was een toeren
teller of een economymetertje. Superlux was
dat je de radio vanaf een handle aan het stuur
kunt bedienen. Het stuur is heel licht terwijl je
toch voelt dat je vier wielen in je handen hebt.
Het was jammer dat ik de Clio niet zo heel
lang mocht "lenen". Als ze zulke stoelen op
de scholen hadden zou er niemand meer spij
belen. Het is trouwens geen wonder dat de
radiocasette die Garage Dijkwel er als extra
had ingebouwd, van superieure kwaliteit is.
De Clio is namelijk zo stil dat je optimaal van
een goed geluidje kan genieten. Algemeen
gesproken is de Clio heel betrouwbaar, hij laat
zich heel gemakkelijk bedienen, hij rijdt heel
lekker bij 80, 90 en 120 constant, en heeft
een supermanier om bochten te nemen. Als
dat nog niet genoeg is, kan Garage Dijkwel
ook nog een hele waslijst accessoires en ver
schillende kleuren lak en bekleding aanbieden
om elke Clio een persoonlijk tintje te geven.