1 Miljoen Mazda's 626 in Europa Clio, zo wendbaar als een basketbalrolstoel INHOUD Boutique Mercedes VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. FIAT TEMPRA Chique Sprieten Motormanagement Selecta Caroline DE-FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 7 november 1990 Om rekening te houden De Fiat Tempra werd ruim een half jaar gele den op de thuismarkt gelanceerd. Een land als Frankrijk volgde nog voor de zomer, terwijl Nederland met de officiële introductiedatum van 6 december aanstaande tot de laatste be hoort. De auto is gebaseerd op dezelfde bo- demgroep als de Fiat Tipo en Lancia Dedra. De auto moet het gaan opnemen tegen suc cesnummers als de Opel Vectra, Ford Sierra en Peugeot 405. De auto heeft een lage, wat spitse neuspartij, terwijl juist de achterkant bijzonder hoog is opgetrokken. Door deze aërodynamisch gun stige bouw heeft de Fiat Tempra een Cw- waarde van 0,28 wat meer dan keurig is. De hoge achterkant geeft de mogelijkheid voor langgerekte lichtunits, die een forse opening laten voor een brede kofferklep. Deze opent tot aan de bumper en geeft zo een makkelijke toegang tot de bagageruimte met een forse inhoud van 500 liter. Mercedes-Benz presenteerde onlangs zijn nieuwe collectie van Boutique Mercedes. Het assortiment bestaat uit een forse reeks imago-ondersteunende producten, die zorg vuldig is samengesteld en waarbij kwaliteit, stijl en functionaliteit centraal staan. Zo bevat de collectie een assortiment leerartikelen zo als een documententas voor dames, attaché koffers, riemen en horloges met lederen band. Daarnaast is het aanbod sport- en vrijetijds- kleding uitgebreid met een sportief jogging pak in frisse kleuren en een pullover van hoogwaardig gekamde katoen. Voor verzame laars en liefhebbers is de reeks miniatuurmo dellen fors uitgebreid. De prachtig uitgevoerde brochure met prijslijst is bij iedere Mercedes- Benz dealer verkrijgbaar, waar in de show room verschillende producten zijn uitgestald in de Ster-Shop-Vitrines. De auto heeft een grille in de carrosseriekleur, kunststof bumpers die tevens een spoilerwer king hebben, stootstrips op de flanken en twee buitenspiegels. Uiteraard zijn de verdere uiterlijke details afhankelijk van de uitrusting die wordt gekozen. Fiat brengt een basis variant, de S en SX. De wieldoppen van de basisversie zijn van een eenvoudig .ontwerp, maar ogen goed. De S-uitvoering heeft getint glas. De SX krijgt verder bumpers in de car rosseriekleur. Met een lengte van 4,35 meter is de Tempra redelijk compact gebleven, wat overigens niet in het interieur te merken is. De auto biedt middels zijn vier portieren een uitermate ruime instap. De inrichting doet warm aan en je voelt je er snel in thuis. Alle varianten hebben een velours bekleding, waarbij de SX van een chiquer dessin is voorzien. Deze meest com plete uitvoering heeft bovendien hoofdsteu nen achterin, een middenarmsteun op de achterbank en een armsteun op de bestuur dersstoel. Het is echter uitermate vreemd dat Dertien jaar geleden kwam Mazda met zijn eerste 626 op de markt. Het ging toen nog om een model met achterwielaandrijving. Uit de fabriek in Hiroshima rolde in 1983 de eer ste voorwielaangedreven 626 die voor Europa werd gepresenteerd op de Auto Rai in dat jaar. Het model heeft in al zijn verschijnings vormen een grote, trouwe klantenkring gekre gen. Onlangs werd het één miljoenste exemplaar in Europa afgeleverd. Van dit grote aantal vond maar liefst tien procent zijn weg naar de Ne- delandse automobilist. Sinds vrijdag 19 okto ber is de campagne "Thanks a million" van start gegaan, ter gelegenheid van dit enorme aantal en ter introductie van de Mazda 626 Millionaire. Het betreft hier een speciale uit voering gebaseerd op de 626 met 1.8 12-kleppenmotor van 90 pk. De auto is te koop als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatch- De Millionaire. back, waarbij het standaardpakket is voorzien van vijfversnellingsbak, zonwerend glas, in de len neerklapbare achterbank, twee van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, aërodynamische wieldoppen, Millionaire- typebenaming en in de kleur van de carrosse rie gespoten deurhendels. De sedan wordt aangeboden voor f 29.450,= terwijl voor de hatchback f 30.450,= betaald moet worden. Tevens breidt Mazda de fabriekgarantie uit op al haar modellen. Ook deze nieuwe garantie-regeling is vanaf 19 oktober ingegaan. Vanaf deze da tum geldt een fabrieksgarantie van drie jaar op alle mechanische delen en de elektrische in stallatie tot maximum 100.000 kilometers. Verder hebben Mazda personenauto's een ga rantie van drie jaar zonder kilometerbeperking op de lak en van zes jaar tegen doorroesten van binnenuit. in deze uitgave de hoogteverstelling alleen te gen meerprijs wordt geleverd. De rugleuning is helaas niet traploos verstelbaar, maar over het zitcomfort valt verder niet te klagen. Ook achterin is het goed toeven in de Tempra. Het dashboard is vrij rechthoekig van vormge ving en kent twee verschijningsvormen. De basis en S worden geleverd met een analoge variant. De SX kent net als de duurdere Tipo- versies een digitaal dashboard wat bijzonder uitgebreid is. De afleesbaarheid is echter nog steeds minder dan van een conventioneel exemplaar. Gelukkig kan door de verstelbaar heid van het stuur een goed zicht op de me ters verkregen worden. De multifunctionele sprieten aan de stuurko- lom zijn wat schuin naar beneden geplaatst. Deze opstelling is eerst wat wennen, maar geeft in het donker een onbelemmerd zicht op de vele verlichte functie-aanduidingen. Een groot pluspunt van de Tempra is de stan daard stuurbekrachtiging. Dit is natuurlijk een prettige voorziening, die het manoeuvreren met de minimaal 1046 kg wegende auto er al leen maar makkelijker op maakt. De handge- schakelde vijfbak laat zich zeer gemakkelijk bedienen en doet exact zijn werk. Het lijkt er op dat de Italianen het maken van versnel lingsbakken nu voorgoed onder de knie hebben. De basis Tempra is verder voorzien van een analoog klokje, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, regelba re dashboardverlichting en keurig in de achter bank weggewerkte gordels achter. De S-uitvoering voegt hier nog een aantal handi ge zaken aan toe, zoals een toerenteller, getint glas, een digitaal klokje, elektrisch bediende zijruiten en centrale portiervergrendeling. Naar verwachting zal deze behoorlijk complete S- uitvoering het beste gaan verkopen. Tot slot is er dan nog de zeer complete SX met verwarming voor de achterpassagiers en een rolgordijn (naast het genoemde digitale dashboard, centrale armsteun en hoofdsteu nen achterin). De Fiat Tempra zal op de Ne derlandse markt in vier motorvarianten worden geleverd, te beginnen bij de twee benzine krachtbronnen. De 1.6 liter injectie in nieuwste uitgave is zojuist ook in de Tipo be schikbaar gekomen. Het gaat om een kracht bron met exact 1581 cc inhoud en een vermogen van 78 pk. Deze 'schone' Tempra levert zeer behoorlijk prestaties zoals een top van 168 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,8 seconden. De 1.6 liter motor valt op door zijn enorme rust en souplesse, vooral in de onderste toerenregionen. Vanuit de laagste toerentallen trekt de krachtbron zon der horten of stoten door. Bij 120 km/u echter draait de krukas al met 4000 tr/min wat het nodige geluid met zich meebrengt. De 2 liter motor heeft multi-point injectie ge koppeld aan een motormanagementsysteem en levert zodoende 115 pk bij 5750 tr/min. De 2 liter is in de praktijk onderin wat rumoeriger dan de 1.6, maar is juist bij hogere snelheden rustiger. De betere prestaties zijn echter zeer merkbaar. De auto haalt een top van 195 km/u en sprint in 10,1 seconden van 0 tot 100. De enige motor die we niet aan de tand kon den voelen, is de 1.9 liter diesel van 65 pk. Dit is uiteraard het echte werkpaard onder de Tempra's met een top van 162 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 18,9 seconden. Echter de meest prettige krachtbron in de Tempra is dezelfde ruwoliestoker met turbo. Opmerkelijk is dat deze motor in vergelijking met de Tipo een stuk rustiger is geworden. Met zijn 90 pk is hij zelfs sneller dan de 1.6 li ter benzine. De turbodiesel sprint in 12,1 se conden naar de 100 km/u, terwijl een maximale snelheid van 178 km/u mogelijk is. De rij-eigenschappen zijn van alle drie de gere- De nieuwe Tempra van voor en achter. den motorvarianten uitstekend. De auto is comfortabel geveerd en plakt zoals het een Italiaanse auto betaamt aan de weg. De stuur bekrachtiging maakt hem rond de recht- uitstand wat vaag, maar heb je eenmaal op een bochtig traject de smaak te pakken, dan is dë Tempra uitermate betrouwbaar en ge makkelijk hard door een curve te sturen. Het leveringsprogramma zal in eerste instan tie bestaan uit de 1.6 liter met vijfbak in alle uitvoeringen: basis, S en SX. Daarnaast wordt de 2 liter alleen als complete SX geleverd. In januari volgen de diesels, de 1.9 liter als S en de Turbodiesel als SX. In februari zal ook de Tempra 1.6 met continu variabele transmissie leyerbaar worden. Selecta genaamd. Hiermee zijn alle modellen van dit merk, met uitzonde ring van de Croma met CVT leverbaar. De Tempra Station Wagon wordt ook in februari op de Rai voorgesteld en zal snel daarna lever baar worden. De Fiat Tempra zal worden gele verd voor f 27.950,=. Na machines als een Karmann Ghia, een Re nault Alpine en een Isuzu terreinwagen moest het er dan een keer van komen. Ik moest een klein autootje testen. De Renault Clio, nauwe lijks twee dagen in Garage Dijkwel met nog Frans fabrieksstof onder de ruitewissers. was aan de beurt. Vöör de kennismaking had ik zoiets van moet dat nou. Dat gevoel was dus nog voor de eerste tien meter meteen over. Volgens de reclame is de Clio een zeer le venslustig type. Nou vermenigvuldig dat maar met tien. De binnenafmetingen komen over een met de Renault 19 Chamade, optrekken doet hij a la Renault Alpine, en qua wendbaar heid doet hij nog het meest aan een basket balrolstoel denken. Van buiten is het trouwens geen klein autootje. Een duidelijk herkenbare Renault, heel vlot en aërodyna misch gestyled, en van maat precies goed. Bovendien voelde ik me meteen thuis in de Clio. Hij start alsof hij wil zeggen „leuk, waar gaan we heen", en trekt in de eerste en twee de versnelling met een stalen gezicht alle Duitse auto's met de toevoeging "injectie" voorbij. Jammer dat ik geen foto heb van die gezichten... Door de grote ruiten en de smalle stijltje waren die heel goed zichtbaar. Aan alle details van de Clio is veel aandacht besteed. Het dashboard is heel overzichtelijk en lo gisch. Het enige dat ik miste was een toeren teller of een economymetertje. Superlux was dat je de radio vanaf een handle aan het stuur kunt bedienen. Het stuur is heel licht terwijl je toch voelt dat je vier wielen in je handen hebt. Het was jammer dat ik de Clio niet zo heel lang mocht "lenen". Als ze zulke stoelen op de scholen hadden zou er niemand meer spij belen. Het is trouwens geen wonder dat de radiocasette die Garage Dijkwel er als extra had ingebouwd, van superieure kwaliteit is. De Clio is namelijk zo stil dat je optimaal van een goed geluidje kan genieten. Algemeen gesproken is de Clio heel betrouwbaar, hij laat zich heel gemakkelijk bedienen, hij rijdt heel lekker bij 80, 90 en 120 constant, en heeft een supermanier om bochten te nemen. Als dat nog niet genoeg is, kan Garage Dijkwel ook nog een hele waslijst accessoires en ver schillende kleuren lak en bekleding aanbieden om elke Clio een persoonlijk tintje te geven.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 19