Comfort staat voorop Schipper Krielaard sponsort Jong Ambon HONDA NSX SPORT SPONSOR RIJ-IMPRESSIE Nieuwe uitvoeringen Lada Samara Aluminium OPEL OMEGA EN SENATOR 2.6 Koppelverloop Basisversie Woensdag 10 oktober 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER Elk automerk presenteert regelmatig op de verschillende internationale autotentoonstel lingen diverse prototypes. De vaak zeer futu ristisch gelijnde modellen tonen waartoe een merk in staat is, maar zullen nooit in productie gaan. Gelukkig op en enkele uitzondering na. Afgelopen week maakten we op de weg ken nis met de nieuwe Honda NSX, enkele jaren geleden als prototype getoond, nu werkelijk heid. Honda is hiermee het eerste Japanse merk wat in het Ferrari/Porsche segment bin nenkomt. De Honda NSX is van voor tot achter apart. Het is een auto met zogenaamde middenmo tor, zodat het compartiment voor de twee be- voorrechte inzittenden behoorlijk ver naar voren is geplaatst, eigenlijk vergelijkbaar met een Formule-1 auto. De lage neus heeft uiter aard klaplampen en draagt met trots het Honda-embleem. Overigens is op de buiten kant van de NSX nergens de naam Honda te lezen, zodat niet-autokenners al meteen aan een Italiaans paard denken. De NSX valt op door zijn vloeiend verlopende lijnen, beschaaf de luchthappers in de flanken en het ontbre ken van overdreven spoilers. Het dak en de ruitstijlen zijn niet in de carrosseriekleur uitge voerd, maar zijn altijd zwart. De achterzijde doet een beetje denken aan een Civic CRX, vooral vanwege de vormgeving van de licht- units. De spectaculaire NSX is 4,40 meter lang, 1,81 meter breed en slechts 1.17 meter laag. De Cw-waarde is niet kost wat kost zo laag mogelijk gehouden. Met 0,32 is hij dan ook geen topper. Maar dit betekent aan de andere kant dat er duidelijk rekening is gehouden met de bestuurder en passagier. De hele auto is uit aluminium opgebouwd om een laag gewicht per pk te verkrijgen. Iedere paardekracht heeft bij deze Honda 5 kg voort te slepen. Niet alleen de koets is van het lichte materiaal vervaardigd, maar ook de complete ophanging en bodemgroep. Eigenlijk zijn slechts drie onderdelen van 'ordinair' plaatstaal, te weten remschijven, remklauwen en een verbindingstang tussen de achterste ophangingspunten. Door het gebruik van alu minium is het totaalgewicht op 1370 kg uitge komen. Zou de NSX van staal gemaakt zijn, dan was dit zeker enkele honderden kilo's meer geweest. Honda heeft bij de NSX een extreem lage liftcoëfficient weten te verkrij gen. In de praktijk betekent dit dat er weinig verandering optreedt in de wegligging bij hoge en lage snelheden. Ook zijwindgevoeligheid, daar heeft de NSX nooit van gehoord. De metingen aan het ontwerp zijn voor een deel in de windtunnel in de Noord-Oost polder uitgevoerd. Verder heeft Honda als uitgangs punt het F-16 vliegtuig genomen, gecombi neerd met de Formule 1 techniek die het Japanse huis in bezit heeft. Coureur Senna is in dit geval nauw bij de ontwikkeling betrok ken geweest. Uit verschillende opties heeft Honda uiteindelijk voor een 3 liter V6 gekozen met 4 kleppen per cylinder en het VTEC systeem waarbij de kleptiming en lichthoogte variabel zijn. Bij 7300 tr/min levert de kracht bron een vermogen van 274 pk, terwijl het maximale koppel van 284 Nm al bij 5400 tr/min volledig beschikbaar is. èVTEC en WIS Door toepassing van VTEC zijn echter koppel en vermogenskromme over een groot toeren- bereik behoorlijk vlak, zodat er in alle toeren- regionen voldoende trekkracht aanwezig is. Ondanks het uitermate sportieve wagenkarak ter is veel schakelen eigenlijk overbodig. Het moment dat de nokken computergestuurd versteld worden, is een duidelijke verandering in het wagengeluid waarneembaar. Vanaf dat moment (rond de 5.800 tr/min) waan je je werkelijk op een circuit. Bovendien beschikt de motor over WIS, Variable Volume Inducti on System. Een zestal vlinderkleppen sluiten bij lage toe rentallen een deel van de reflectiekamer van het inlaatsysteem, waardoor een passende in ductie van inlaatlucht ontstaat. Bij hogere toe ren gaan de kleppen volledig open. Uiteraard is ook op deze krachtbron het door Honda zelf ontwikkelde PGM-Fi, een volledig electronisch gestuurde brandstofinjectie toegepast. Het bij de NSX gebruikte systeem is gelijk aan dat van de voormalige V6 Turbo racemotor, ech ter uitgebreid met een lambdasonde voor de juiste regeling en werking van de twee gere gelde driewegkatalysatoren. Voorts beschikt ook iedere bougie over een eigen bobine, de zogenaamde directe ontsteking. Standaard is de NSX voorzien van een handgeschakelde vijfbak, terwijl een automaat tegen meerprijs te leveren is. De automaat moet echter iets aan vermogen inleveren, 255 pk worden aan de achterwielen doorgegeven. De NSX heeft verder nieuw het Tractie Con trole Systeem, TCS. Het computergestuurde systeem neemt zaken als draaisnelheid van voor en achterwielen, stuurverdraaiing, stand van het gaspedaal, kwaliteit van het wegdek en eventuele dwarskrachten op en berekend in voorkomende gevallen hoeveel gas er te ruggenomen moet worden. Dit betekent dat ook een minder geoefend rijder uitbundig met het gaspedaal kan omspringen. Voor de lief hebbers is TCS overigens gemakkelijk met een schakelaar op het dashboard uit te scha kelen. De constructie van het onderstel is haast voorspelbaar. Voor en achter is gebruik ge maakt van de double wishbone ophanging, ook een uit de Formule 1 afkomstige constructie. De schokdempers zijn gasgevuld. De auto heeft door al deze elementen een fantastische wegligging. Van de opgegeven top van 270 km/u wisten we er ruim 260 op de teller te toveren. Ook bij deze waarden kan een bocht op de Duitse autobaan zonder on zeker gevoel genomen worden. Het valt je bij deze snelheden eigenlijk alleen maar op dat medeweggebruikers zo langzaam gaan. Ook boven de 250 km/u voelt de NSX zeer voor spelbaar aan. Het enige wat niet voorspelbaar is, zijn de eventuele passeermanouevres van de vele Trabantjes en Wartburgs. Tot 240 km/u gaat de Honda vlot vooruit, daarna is er wat geduld nodig, maar loopt de naald rustig verder. Het sprintje van 0 tot 100 wordt in 5,9 seconden volbracht. De cockpit is bijzonder fraai van vormgeving en compleet uitgerust. Standaard zijn twee volledig met leer beklede stoelen, die elek trisch verstelbaar zijn. Gezien het feit dat ik met mijn 1,77 meter al met mijn kruin tegen het dak zat, is het de vraag of de NSX wel voor lange mensen geschikt is. Het glasopper vlak is gezien de kleine ruimte erg groot. Je hebt rondom een zicht van maar liefst 311 graden. De inrichting van de auto is functio neel en gedistingeerd. Op het stuur zit de be diening van de cruise- control. Het prima audio-systeem is samen met Bose speciaal voor deze auto ontwikkeld. Ook het dashbo ard en de deurpanelen zijn bijna volledig met. leer overtrokken. Het instrumentarium bestaat naast snelheidsmeter en toerenteller nog uit vier andere kleinere metertjes en een enorme reeks controlelampjes. Verwarming en ventilatie worden volledig au tomatisch geregeld. Ruiten, antenne, por- tiersloten en buitenspiegels worden elektrisch bediend. Een SRS-Airbag is standaard in het stuurwiel geintegreerd. Naast de portiervakken en twee afsluitbare kastje is er weinig bergruimte. Ook achter de stoelen kun je nauwelijks iets kwijt. Daar hoor je slechts af en toe het klikken van enkele re lais van de computers. Achter het motorcom partiment zit een bagageruimte met een inhoud van 154 liter, zodat een klein beetje bagage kan worden meegenomen. Het rijden met de Honda NSX is een fantasti sche ervaring. Je gaat je tijdens de rit afvra gen in hoeverre fabrikanten als Ferrari en Porsche zich iets van een dergelijk Japans produkt moeten aantrekken. De gevestigde orde heeft het imago, terwijl de Japanse te genstrever de naam heeft van technische per fectie. We moeten de Honda NSX dan ook duidelijk zien als een gebruiksauto en niet een kasplantje veilig weggeborgen onder een doek in een donkere garage. De prijs van de auto is nog niet helemaal vast gesteld, maar zal rond de f 230.000,= ko men liggen. Op dit moment heeft importeur Honda Nederland 25 bestellingen binnen, waarvan de eerste exemplaren in december en januari zullen worden afgeleverd. Men wil een dealernetje opbouwen van 3 tot 5 bedrij ven in Nederland. In 1991 heeft ons land 20 exemplaren toegewezen gekregen. Er wordt op de lange duur een afname van 10 van deze volledig met de hand gebouwde auto's ver wacht. Met 25 exemplaren per dag, bedraagt de jaarproductie 6000 eenheden, waarvan er 2000 in Japan blijven, 3300 naar de Verenig de Staten gaan en de overige 700 over de rest van de wereld verdeeld worden. De F-16 als voorbeeld Opel heeft het op het ogenblik erg druk met het introduceren van nieuwe modellen en uit voeringen. De Calibra is nog maar net op de markt of de gewijzigde Corsa staat ook in de showroom. De Kadett werd op kleine punten gewijzigd en nu is het aan de Omega en Sena tor de beurt om wat nieuws te brengen. Het gaat in dit geval om een nieuwe 2.6 liter 6 cy linder lijnmotor die wordt voorgesteld tegelijk met enkele uiterlijke wijzigingen aan de Ome ga. We deden bij de Nederlandse importeur een korte rij-indruk op. Er is in heel Europa en ook in ons land een trend te bespeuren dat 6 cylinder motoren zich in een grotere belangstelling mogen ver heugen. Zo werden er in Nederland vorig jaar 15.114 auto's met 6 zuigers verkocht. Opel denkt op grond van de stijgende lijn in de ver kopen volgend jaar circa 500 exemplaren te kunnen verkopen van de nieuwe Omega en Senator 2.6i. De nieuwe krachtbron is zoals verwacht geba seerd op de bestaande 3.0 liter en heeft het zogenaamde Dual Ram systeem van de 3 liter 24-klepper gekregen. Er is uit onderzoek ge bleken dat tot 4000 tr/min een drie cylinder- motor of een V6 wat betreft vermogen in het voordeel is. Boven dit toerental slaat het voor deel over naar de lijnmotor. Om zowel in de onderste als bovenste toerenregionen over een hoog vermogen en koppel te kunnen be schikken, is in het inlaatspruitstuk een klep De Samara-reeks van Lada wordt uitgebreid met de Taiga en Bohse. De Taiga is een soort van half-cabriolet, waarbij de achterzijde van de auto volledig kan worden ontbloot. Uiter aard wordt er voor regenachtig weer een soft- top geleverd. Naast de basis Taiga E, is er ook een luxueuze Taiga ES met lichtmetalen wielen en spoilers. De Taiga wordt overigens in Duitsland gepre pareerd. Datzelfde geldt voor de Samara Boh se. Deze auto kent dezelfde carrosserieverfraaiingen als de Taiga ES: grille met dubbele koplampen, speciale bumpers, skirts, een achterspoiler en lichtmetalen wie len. De Lada Samara Taiga E 1.1 kost f 26.900,= terwijl voor de Taiga ES f 34.400,= op tafel De sportieve Lada. moet komen. De compleet uitgerust Bohse kost als 3-deurs met 1.1 liter motor f 22.600,=, maar kan voor f 25.600,= wor den geleverd met vijf deuren en een krachtige re 1.3 motor. Het eerste voetbalelftal van de sportvereniging Jong AMbon heeft voor het seizoen 1990-1991 SKS bv Schipper Krielaard Staalbouw bv kunnen contracteren. De ploeg is bij monde van trainer Jim Pentury zeer blij met deze nieuwe hoofd sponsor. Jong Ambon komt uit de de vier de klas H KNVB Zuid 1, zondag- amateurvoetbal. De ploeg wil dit minimaal zo houden. Wel bekent Jim Pentury dat de competi tiestart moeilijk was en dat alle zeilen moeten worden bijgezet om de doelstelling te halen. De door Schipper Krielaard Staalbouw gesponsorde ploeg voor het clubhuis. Achter vlnr: Marcel Leiwakabessy, Ronald Jongelings, Joes Siwabessy (inmiddels gestopt), Wim Saban- der, Frank Tuankotta em Jim Salawane. Middelste rij vlnr: voor zitter Jaco Hitijahubessy, sponsor C. Schipper, Simeon Tanivel, Isaac Rehatta, Chris Wattimena, Arie Pentury, Ricardo Huwaë, Jacco Talussa, trainer Jim Pentury en leider Peter Hitijahubessy. Voorste rij vlnr: Tjeu Leatomu, Milko Pattikawa, Wilfred Vreeke, Noes Taniwel, Manuel Noya en Tos Tuhu Ie ruw. geplaatst. Tot 4000 tr/min is deze klep geslo ten en wordt het lucht/brandstofmengsel per 3 cylinders ingevoerd. Dit zorgt voor een tur bulentie in het spruitstuk, die gunstig is voor een efficiënte verbranding. Boven de 4000 toeren gaat de klep open, omdat dan het ef fect van die werveling niet meer aanwezig is. De motor krijgt zo een vlak koppelverloop. De krachtbron levert een maximaal vermogen van 150 pk bij 5600 tr/min. Het maximale koppel van 220 Nm wordt bij 3800 tr/min be reikt. Meer dan 200 Nm hiervan is tussen de 2500 en ruim 5000 tr/min aanwezig. De krachtbron is daarom uitermate soepel, wat direct al bij het wegrijden te merken is. De Omega en Senator hebben de 2.6 liter motor voornamelijk gekregen voor het rijcomfort, terwijl de prestaties meer dan behoorlijk zijn met een top van 215 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden. De Senator is vanwege zijn hogere gewicht een fractie tra ger. Een belangrijke eigenschap is dat het mo torgeluid in het interieur nauwelijks hoorbaar is, ook bij snelwegsnelheden. Zowel de Ome ga als Senator zijn daarom bijzonder com fortabel. Alle Opeis met 2.6 liter injectiemotor worden standaard geleverd in combinatie met ABS. De Omega met deze krachtbron heeft een Multi-link achterwielophanging voor een nog beter weggedrag. Verdere veranderingen zijn een hydraulische koppeling en grotere voor- remmen. Zoals gezegd heeft de hele Omega-reeks een aantal wijzigingen ondergaan. Dit is al direct aan het uiterlijk te zien. De auto's hebben een nieuwe grille en bumpers in de carrosserie- kleur. De basisversie, de GL en GLS hebben gewijzigde wieldoppen, terwijl de achterlich ten voortaan donker getint zijn. De naamge ving LS is verdwenen. De benaming voor de basisversie is voortaan 2.0i, 2.4i etc. De be kleding op portieren en meubilair werd aange past, terwijl een groter stuurwiel meer veiligheid biedt. De basisuitrustingen werden verder opgewaardeerd waardoor het stan daardmodel nu al is voorzien van centrale ver grendeling en getint glas. De GL heeft hoofdsteunen achter, verstelbare lendensteu- nen op de bestuurdersstoel en op de station car dakrelings en een afdekzeil. De GLS voegt hier nog aan toe een middenarmsteun voorin, hoogteregeling op de bestuurdersstoel, me- taallak en een cassettehouder. De nieuwe 2.6 injectiemotor met twee kleine katalysatoren, die sneller zijn opgewarmd en zodoende ook vlugger optimaal werken, kan worden geleverd in de Omega GL, GLS en CD. Uiteraard staan ook de vijfdeurs Caravan in dezelfde uitgaves op het programma. Zodoen de is er een keuze uit zes verschillende types met de 2.6 motor. De prijzen starten bij f 55.350,— voor de Omega GL. De GLS is er vanaf f 59.650,— terwijl de zeer complete CD voor f 64.250,— in de prijslijst staat. De Omega-reeks start overigens met de 2.0i in basisuitgave voor f 42.950,—. De Senator 2.6 is in één uitgave leverbaar voor f 68.500,-.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 30