Nieuw snuitje voor
't fantje
Saab met vernieuwde Turbo-motor
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig,
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
VOLKSWAGEN POLO
Digijet
SUBARU MINI-JUMBO
Volwassenen
Halogeen
Frisse kleuren
BBS velgen
Prijzen
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 10 oktober 1990
Het nieuwe instappen
Volkswagen doet vooral goede zaken met de
Golf, die zich ondanks zijn leeftijd nog steeds
in een grote belangstelling mag verheugen.
Onder die Golf zit al sinds 1975 de Polo, het
zogenaamde instapmodel van het Duitse
merk. Tot nu toe zijn er zo'n 3 miljoen exem
plaren gemaakt, op dit moment in een ritme
van 1000 eenheden per dag. Voor 1991 is de
Polo op veel belangrijke punten herzien, zowel
wat betreft uiterlijk, interieur als de techniek.
We reden met alle varianten in de omgeving
van de Volkswagen-stad Wolfsburg.
Het programma van de nieuwe Polo zal voor
Nederland bestaan uit eenentwintig verschil
lende varianten. In totaal zijn er vijf verschil
lende motoren beschikbaar en drie
uitrustingsvarianten. De nieuwe Polo is mak
kelijk te herkennen aan het duidelijk fraaiere
uiterlijk met nieuwe grille en koplampen, an
dere achterlichtunits en gewijzigde achterklep
met grotere ruit.
De basis 1 liter motor is in principe een oude
bekende, maar was al enige tijd niet meer le
verbaar. De reden hiervoor was simpel. De 1
liter was niet verkrijgbaar met katalysator.
Daar is inmiddels verandering in gekomen.
Met elektronisch geregelde centrale injectie
en een geregelde driewegkatalysator is de op
gefriste basiskrachtbron goed voor 45 pk. De
vernieuwde Polo weet hiermee een top te be
reiken van 145 km/u en sprint binnen 20,5 se
conden van 0 tot 100 km/u. In het verkeer
De min jumbo.
Bij de introductie van de 4 cylinder motor in
de Subaru Mini-Jumbo werd vermeld dat de
bestaande 2 cylinder versies nog op het pro
gramma zouden blijven. Eigenlijk werd hier
mee bedoeld dat de voorraad nog verkocht
moest worden en dat het daarna afgelopen
zou zijn. De Mini-Jumbo heeft vooral wat be
treft uiterlijk voor 1991 een zichtbare veran
dering ondergaan en is alleen nog maar te
koop met de pittige 4-pitter. We reden de SDX
met vijf deuren.
De nieuwe neus op de Subaru heeft gezorgd
voor een grotere lengte. De kleine auto is
maar liefst 8 centimeter gegroeid. Voorheen
viel de Mini-Jumbo namelijk net onder de
3,20 meter, een voor Japan belangrijke afme
ting in verband met wetgeving. Voor Europa is
dat uiteraard niet nodig. Vanaf de voorruit is
alles nieuw. De motorkap is boller, terwijl het
geheel inclusief de bumper verder naar voren
steekt. Opvallend zijn ook de nieuwe koplam
pen en gewijzigde grille.
Verder worden ter verhoging van comfort en
stabiliteit voortaan standaard 145/70 R 12
banden gemonteerd. Vreemd genoeg zijn de
stootstrips op de flanken verdwenen, terwijl
dit soort auto's uitermate geschikt zijn voor
druk stadsverkeer en daar veelal de meeste
deukjes worden veroorzaakt.
Veruit de sterkste kant van de Mini-Jumbo is
de mogelijkheid vier volwassenen ruim in de
auto te laten plaatsnemen. Zowel voor- als
achterin is been- en hoofdruimte in meer dan
voldoende mate aanwezig. De viercylindermo-
tor met een inhoud van 758 cc en een vermo
gen van 42 pk is goed voor een top van 136
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 17
seconden. Veel belangrijker zijn echter de
vlotte prestaties tot zo'n 60 km/u. In het uit
laatsysteem is een ongeregelde driewegkata
lysator opgenomen, zodat aan de K9
emissie-eisen kan worden voldaan. Ook stan
daard vanaf het basismodel is de vijfversnel
lingsbak die met een lange pook uiterst
precies bedient wordt.
De choke heeft een verklikkerlampje wat gaat
branden als de motor op temperatuur is en
deze voorziening kan worden ingedrukt. Het
leveringsprogramma is gelijk gebleven: de
driedeurs DL en SDX en de vijfdeurs SDX. De
kleuren zilvergrijs en lichtgroen zijn komen te
vervallen. Nieuw zijn de tinten donkergroen en
donkerblauw. Verder zijn alle modellen te leve
ren in wit, rood en metaal donkergrijs en
zwart
De DL is voorzien van verstelbare rugleunin
gen, driepuntsgordels achterin, een ruitewis-
ser met twee snelheden,
achterruitverwarming-, een gelaagde voorruit,
mistachterlicht en achteruitrijlampen, een
rembekrachtiger en halogeen koplampen. De
SDX voegt daar nog het een en ander aan toe,
zoals een deelbaar neerklapbare achterban
krugleuning, hoedeplank, van binnenuit te
openen achterklep, een intervalstand op de
ruitwissers, een achterruitwisser, getint glas,
dagteller en fraaie wieldoppen.
De Mini-Jumbo rijdt bijzonder prettig en ge
makkelijk. Het ruitoppervlak is groot, zodat je
een ruim uitzicht hebt naar alle kanten. De be
diening is licht en de motor doet rustig zijn
werk. Heel netjes heeft de importeur de prij
zen exact gelijk gehouden. De 3 deurs DL kost
daarom f 13.995, De completere SDX kost
in dezelfde carrosserie-variant f 14.995, De
twee deuren extra vergen een investering van
zeshonderd gulden.
voldoet zelfs deze laagste motorisering erg
goed. Rumoerig is hij geenszins, terwijl de
trekkracht erg meevalt. Zeker met alle snel
heidslimieten in het achterhoofd, is de 1043
cc motor geen slechte keuze.
De bestaande 1.3 liter is in twee varianten le
verbaar. Met het elektronische inspuitsysteem
Digijet levert de motor 55 pk, terwijl met Digi-
fant inspuiting dezelfde krachtbron goed is
voor 75 pk. Ook deze beide motoren doen
rustig hun werk en voldoen goed. Uiteraard is
de sterkste versie merkbaar sneller. De tops-
nelheden bedragen respectievelijk 154 en 172
km/u terwijl het sprintje vanuit stilstand tot
100 km/u in 15,5 en 12,1 seconden wordt af
gelegd.
De 1.3 liter dieselmotor die al enige jaren in de
Polo te vinden is, kreeg een langere slag,
waardoor het volume steeg tot 1398 cc. Het
vermogen bleef met 48 pk vrijwel gelijk. De
auto haalt een top van 142 km/u en weet in
19,5 seconden de 100 km/u te bereiken. De
diesel is dus wat prestaties betreft vrijwel ge
lijk aan de 1 liter benzine. Ook deze kracht
bron is redelijk stil.
Volkswagen kent bij de Polo drie carrosserie
varianten. Bekend is uiteraard het driedeurs
model wat er een beetje stationcar-achtig uit
ziet. Dit betekent ook dat deze auto bijzonder
goed als kleine bestelauto of gezinsvervoer
middel kan worden ingezet. De driedeurs cou
pé oogt merkbaar jonger, maar heeft een iets
kleiner bagagevolume. Voor een klein deel van
de Polo-verkopen is de tweedeurs sedan ver
antwoordelijk. Dit model komt in nieuwe ge
daante als 1 liter en 1.3 CL beschikbaar.
Uiteraard is ook hier het front aangepast, ter
wijl ook van alle technische veranderingen
wordt geprofiteerd. De achterkant is echter
ongewijzigd gebleven.
De driedeurs en coupé kunnen worden gele
verd als Fox, CL en GT. De CL kent alle vier de
genoemde motorvarianten en is zonder twijfel
de meest aantrekkelijke. De auto heeft leuke
wieldoppen, flankbeschermers en twee bui
tenspiegels. Ook het interieur, met een com
pleet nieuw dashboard is modern ingericht.
Leuke en frisse kleuren zijn in de bekleding
verwerkt. De stoelen zitten goed en de auto
komt lekker ruim over. De Fox is meer op een
jong publiek gemaakt. Op de portierpanelen,
die voortaan de volledige deuren bedekken,
zijn bij de carrosseriekleur passende lijnen
aangebracht, die het geheel aardig opfrissen.
Op de specifieke bekledingsstoffen in de Fox
zijn moderne kleuren nog prominenter aanwe
zig. De Fox wordt geleverd als 1 liter, 1.3 55
pk en als diesel.
Buiten het dak, de bodemplaat en de deuren
zijn alle plaatwerkdelen vernieuwd. Daarnaast
werden ook delen van de ophanging gewijzigd
en worden iets stuggere veren gemonteerd.
De top van het programma wordt de Polo G40
met een 1.3 liter G- lader motor van 113 pk. Bij
de Polo wordt een G-lader met kleinere diame
ter gebruikt in vergelijking met de Golf en Cor-
rado. Met deze versie komt de Polo in het
GTi-segment binnen. We mochten dit snoepje
beproeven op de openbare weg, maar ook op
een deel van de Volkswagen testbaan. Tot
160 km/u is de G40 enorm snel. De auto
heeft echter een top van 196 km/u waar veel
andere 'snelle jongens' in het verkeer mee
voor schut gezet kunnen worden. Het beken
de sprintje vraagt slechts 8,6 seconden tijd.
Deze prima prestaties worden aan de buiten
kant uitgestraald door de fraaie BBS lichtme
talen wielen en de 'G40' vermelding op voor
en achterkant. De auto heeft een compleet
dashboard met toerenteller en zeer sportieve
stoelen. Voor het gooi- en smijtwerk, waar de
G40 uitermate voor geschikt is, bieden de
stoelen veel steun aan lenden en bovenbenen.
De besturing gaat lekker direct, terwijl de ver
snellingsbak zich met de korte schakelpook
vlot laat bedienen. Liefhebbers zullen echter
nog tot begin volgend jaar op de G40 moeten
wachten, terwijl alle andere modellen al van
19 oktober in de showroom staan.
De Polo heeft in zijn segment van kleine au
to's een marktaandeel van ongeveer 6 pro
cent in Euror>" De aanvoerder is hier de Fiat
Uno l1*" ^avolgd door de Renault 5
f" ue Peugeot 205 (13,5%). In 1991
I oe fabriek 290.000 Polo's te kunnen
vu Kopen, met het zwaartepunt op de Zuideu-
ropese markten als Italië, Spanje en Frankrijk.
Uiteraard zijn de prijzen van de Polo-reeks ten
opzichte van het vorige model gestegen. Zo
kost het nieuwe basismodel f 19.997,=. Voor
dat bedrag krijg je een 1.05 liter Fox. Dezelfde
auto met 1.3 liter van 55 pk kost f 20.865,=.
Overigens is er geen enkele verschil tussen de
3-deurs en de coupé. De CL-reeks start bij
f 21.150,= voor de 1.05 liter. De CL 75 pk bij
voorbeeld kost al f 26.300, De GT met de
zelfde krachtbron staat voor f 28.060,= in
de prijslijst. Tot slot is er de Polo sedan vanaf
f 22.860, De prijs van de prima G40 is nog
niet bekend.
De turbo-Saab.
De GT is voor de sportieve Polo-rijder en kent
alleen de twee 1.3 motorvarianten. De stoelen
zijn merkbaar harder, wat niet iedereen zal ap
preciëren. In het interieur wordt de hoofdkleur
zwart met wat rode accenten afgewisseld.
Het nieuwe dashboard ziet er goed uit. We
kunnen gerust stellen dat de Polo ingrijpend
vernieuwd is. De ingenieurs hebben zich er
niet met een nieuw grilletje vanaf gemaakt.
De al zeer lange bekende 2 liter turbomotor
van Saab heeft inmiddels plaats gemaakt voor
een nieuwe variant gebaseerd op de 2.3 liter
krachtbron. De motor heeft het zogenaamde
Direct Ignition systeem en levert 200 pk bij
5000 tr/min en weet een koppel van 330 Nm
neer te zetten bij slechts 2000 tr/min. Het
verschil in vermogen tussen de 2.3 injectie en
turbo is 50 pk. De auto haalt een top van 230
km/u en trekt in 8 seconden van nul tot hon
derd. Uit de korte tussenacceleraties blijkt
vooral de enorme souplesse.
De motor is uitsluitend verkrijgbaar in de Saab
9000 vijfdeurs en sedan. De versies met
handgeschakelde vijfbak worden altijd gele
verd met TCS, een tractie controle systeem
wat het spinnen van de wielen onder uiteenlo
pende omstandigheden voorkomt. Er kan ook
worden gekozen voor een automaat zonder
het TCS. Hiervoor wordt geen meerprijs in re
kening gebracht.
Alle vijfdeurs modellen van de Saab 9000
hebben voor het modellen jaar 1991 de schuin
aflopende neus van de sedan gekregen. Het
front ziet er zo voornamer uit en heeft grotere
koplampen voor een betere lichtopbrengst. De
Saab 900-reeks heeft een iets grotere motor
gekregen. De cylinderinhoud steeg van 2.0
naar 2.1 liter. De krachtbron produceert een
vermogen van 140 pk en een koppel van 180
Nm bij 2900 omw/min.
Saab heeft bovendien de prijzen voor het
nieuwe modellenjaar aangepast. Door ver
hoogde efficiency en een iets minder comple
te uitrusting zijn de prijzen over de hele linie
scherper. Verschillende modellen zijn boven
dien met een Griffin-pakket te bestellen, wat
staat voor een selektie van de meest gevraag
de optionals. De samenstelling van het pakket
kan per type verschillen. De naam Griffin is
een aanduiding voor dit pakket, en staat niet
op de auto vermeld. De 9000i met 2.1 liter
16-kleppenmotor start als driedeurs bij
f 49.950, De 9000i met 2 liter krachtbron
is er alleen als vijfdeurs voor f 59.950, De
2.3-16 kost zowel als vijfdeurs en sedan
f 72.950,= terwijl de niéuwe 2.3 turbo te
koop is vanaf f 92.450,=.