informatiepagina van de gemeente vlissingen C3 ll Nieuw gemeentelijk] rampenplan Bestemmingsplan Vrijburg in commissie Onderzoek Sociale zekerheid in Vlissingen I DRANK Criminaliteit voorkomen Verkeersmaatregelen in verband met bouw nieuw winkelcentrum Werkzaamheden aan het Keizershoofd Wat een rampenplan is Rampbestrijdings- oiganisatie Wat staat er nog meer in het rampenplan? Hoe weet u dat er gevaar dreigt? Andere plannen. Informatie Soort bedrijven Aanpassingen Verplaatsen bushalte Maatschappelijke veranderingen Openbaar Commissies vergaderen Onderzoek Informatie Projectgroep binnenstad vergadert vanavond Vormen van criminaliteit Preventie Even bijpraten met wethouder Wisse Woensdag 12 september 1990 DE VLISSINGER C#ff§iM ledactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337 Op basis van de Rampenwet was het noodzakelijk de ge meentelijke rampenplannen te herzien. Evenals voor het oude rampen-plan is door de gezamenlijke Zeeuwse ge meenten een modelplan ont worpen. Dit modelplan is "vertaald" naar de Vlissingse omstandigheden en wordt de ze maand aan de gemeente raad ter vaststelling aangebo den. Ten opzichte van het oude rampenplan is met name de indeling veranderd. Het oude plan was bij een ramp moeilijk bruikbaar. De indeling was niet logisch en een groot aantal zaken was in andere plannen geregeld. Het nieuwe olan is voor de gebruikers veel overzichtelijker en biedt veel meer informatie die bruikbaar is tijdens rampsituaties. Een rampenplan is niet, zoals sommigen denken, een plan wat exact aangeeft welke rampen er kunnen gebeuren en hoe die dan bestreden zullen worden. Het rampenplan is niet meer dan een raamwerk, een organisatie plan waarin wordt aangegeven wat er mogelijk voor rampen kunnen plaatsvinden, welke in stanties bij rampen zullen optre den en waarin globaal wordt aangegeven wat die instanties dan doen. Het rampenplan is niet meer dan wat uitmondt in een ramp. Der halve vindt er in de organisatie, wat gen'oemd wordt, opschaling plaats. De brandweer, politie en ambu lancedienst zullen bij een ern stig ongeval overleg voeren in een zogenaamd coördinatie team op de plaats van het inci dent. Blijkt dat het ongeval de capaciteit van de diensten te bo ven gaat dan zal de burgemees ter, belast met het opperbevel, worden geïnformeerd en beslis sen dat er sprake is van een ramp. Vanaf dat moment wordt er gewerkt met de organisatie zoals die in het rampenplan wordt genoemd. Iedere ge meentelijke sector heeft hierbij een eigen taak. De burgemeester zal een be leidsteam bijeenroepen, waar in deskundige adviseurs zitting hebben, op het ramp terrein zal de commandant rampterrein het zogenaamde commando "rampterrein" oprichten waarin de leidingge venden van de diverse hulp verlenende instantie zitting hebben. Ook zal er een voorlichtings-centrum worden ingericht waar burgers en pers informatie kunnen verkrijgen omtrent de ramp. De rampbestrijdingsorganisa- tie moet binnen 1 jaar na de vaststelling van het rampen plan zijn opgebouwd. Dit staat Ramp in 1987: "Olympic Dream" in vlammen op... (fao: Ruben Oreel) een gids met informatie en dient als basis voor een op te bouwen rampenbestrijdingsorganisatie in de gemeente. Ui:eraard zal de ramp het eerst bestreden worden door de zoge naamde operationele diensten. De brandweer en de politie sa men met ambulancediensten zdlen als eerste gaan optreden. In het nieuwe rampenplan wordt niet meer uitgegaan van de mo gelijkheid dat een ramp ineens gebeurt. De werkelijkheid zal zijn dat dergelijke situaties klein beginnen, een gewoon ongeval in de naast het rampenplan vast te stellen verordening. Naast de rampbestrijdingsorga- nisatie staan in het rampenplan de wettelijke bepalingen waar mee gewerkt kan worden. Er is een overzicht van mogelijke rampen en een kaart met objec ten die bij een ramp een groot ri sico lopen. Dit betreft ziekenhuizen, bejaardenhuizen, scholen etc. Objecten dus waar veel personen gelijktijdig aanwe zig kunnen zijn. Verder zitten in het plan modelinstructies voor de gemeentelijke diensten. De bedoeling is dat binnen 1 jaar deze zijn omgezet in gewone in structies. Er is ook een evacua tieplan en de wijze van het waarschuwen van de bevolking opgenomen. Nog steeds wordt gebruik ge maakt van de sirenes van de voormalige bescherming bevol king. Deze zijn op dit moment in gebruik bij de Regionale Brand weer. De sirenes zullen worden ingeschakeld op het moment dat er gevaar dreigt. U HOORT DAN DRIEMAAL EEN LANGGEREKTE SIRENE- TOON U doet dan het volgende: U gaat een gebouw binnen (ei gen woning, bij de buren, win kels, scholen etc.), sluit ramen en deuren en, uiteraard als de ze aanwezig zijn, zet u radio 1 en TV 3 aan. Er zullen echter op korte termijn afspraken worden gemaakt met Omroep Zeeland en Zekatel over de mogelijkheden om via hen be richten door te geven. U zult dan horen wat er aan de hand is maar ook wanneer het gevaar is geweken. BLIJF VOORAL BINNEN Naast het rampenplan moet voor een aantal bedrijven een zoge naamd rampbestrijdingsplan worden opgesteld. Dit is een plan dat exact aangeeft wat er kan gebeuren en wie in die si tuaties wat doet. Een ramp bestrijdingsplan wordt dus opgesteld voor een concreet ge val. Naast "stationaire" objecten (bedrijven etc.) zullen in de ver dere toekomst ook rampbestrij- dingsplannen moeten worden gemaakt voor andere zaken, zo als vervoer van gevaarlijke stof fen per spoor en over de weg maar ook voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Westerschelde. In tegenstelling tot het rampen plan zijn de rampbestrijdings- plannen niet openbaar. Dit jaar wordt een rampbestrij dingsplan voor de Kernenergie centrale in Borsele afgerond. Hierbij is Vlissingen, als een van de gemeenten binnen.de zoge naamde organisatiezone rond de kerncentrale, nauw betrokken geweest. Hieraan zal te zijner tijd op deze pagina aandacht worden besteed. Het rampenplan ligt op korte termijn in de informatiehoeken ter inzage. Voor vragen of op merkingen over rampenplan en rampenbestrijding kunt u zich wenden tot de heer M.J. Matthijsse, telefoon 01184-87205. Inde vergadering van de vaste commissie van advies en bestand voor de Ruimtelijke oidening (vanavond, 12 sep tember, 19.30 uur) komt het bestemmingsplan Vrijburg aan de orde. Burgemeester en wethouders willen een kleinschalig bedrij venterrein ontwikkelen in het gebied Vrijburg. Dat ligt bij de noordgrens van de gemeente, longs de Nieuwe Vlissingse weg. De omwonenden hebben hun mening over de plannen kunnen geven. B en w hebben cp grona aaarvan enkele wijzi gingen in het bestem mingsplan aangebracht. De commissie adviseert de raad vanavond over dit bestem mingsplan. De omwonenden die eerder tegen dit plan be zwaar maakten, zijn voor deze vergadering uitgenodigd. Binnen het bestemmingsplan vallen onder andere diverse be drijfsterreinen van ongeveer 5 tot 6 hectare, een ontsluitings- weg, groenvoorzieningen en het bestaande glastuinbouwbedrijf. In Vrijburg willen b en w alleen zeer lichte bedrijfsactiviteiten toestaan. Hiervoor is in het bestemmingsplan een lijst met toegestane bedrijven opgeno men. Daaruit blijkt onder andere dat b en w echte industriële- en de meeste produktiebedrijven niet willen toestaan, maar bij voorbeeld wel de meeste groot handelsbedrijven, reparatiebedrijven voor ge bruiksgoederen, verhuur bedrijven en dienstverlenende bedrijven. Op grond van de inspraakron des zijn er vier wijzigingen in het ontwerp-bestemmingsplan aan gebracht. Tussen de percelen Nieuwe Vlis- singseweg 183 en 191 wordt de bestemming "erf, geen gebou wen toegestaan". Achter het per ceel Nieuwe Vlissingseweg 171 wijzigt de grens van de bestem ming erf. Het oorspronkelijke fietspad komt te vervallen en de geluidswal is doorgetrokken tot achter die woningen aan de Nieuwe Vlissingseweg, direct grenzend aan en gelegen achter het bedrijventerrein en daarmee samenhangend is de aansluiting op het fietspad op de Vrijburg- sestraat komen te vervallen. De Vanaf maandag 17 september aanstaande tot en met 1 fe bruari 1992 gaan langdurige verkeersmaatregelen gelden in verband met de bouw van het nieuwe winkelcentrum, met 80 woonappartementen, aan het begin van de Walstraat. In verband met de afzetting van het bouwterrein worden enkele rijbanen van de Aagje Dekenstraat en de Coos- je Buskenstraat afgesloten. Dat heeft tot gevolg dat de Aagje Dekenstraat nog maar in een richting te bereiden is: van de Scheldestraat richting Bet- je Wolffplein. Het verkeer op de Coosje Buskenstraat ko mende vanuit de richting Spuistraat wordt van de rech ter rijstrook naar de linker rijstrook geleid. Het verkeer op de Badhuisstraat richting Bet- je Wolffplein wordt van de lin ker rijstrook naar de rechter rijstrook geleid. Het Betje Wolffplein zal voor een deel afgesloten worden. Het verkeer dat over de Coosje Buskenstraat nadert wordt naar links de Badhuisstraat in geleid en het verkeer dat over de Badhuisstraat nadert wordt naar rechts de Coosje Bus kenstraat ingeleid. De voetgangersoversteek plaats op de Aagje De kenstraat zal vervallen. De bushalte op de Aagje De kenstraat aan de zijde van het nieuwe winkelcentrum wordt tij delijk verplaatst naar de zuidzij de van de Badhuisstraat voor de nummers 29 en 37. De bushalte aan de andere kant van de Aagje Dekenstraat wordt verplaatst naar de Badhuisstraat bij de per celen 18-20. De verkeersmaatregelen zul len met borden worden aan gegeven. Binnenkort start een landelijk onderzoek onder mensen met een bijstandsuitkering. Het onderzoek moet onder andere inzicht geven in de financiële positie van bijstandsontvan gers en hoe hun relatie is met de arbeidsmarkt. Vlissingen is een van de ongeveer 100 ge meenten die meedoen aan dit onderzoek. In totaal zullen in deze 100 gemeenten ongeveer 4.000 mensen die bijstand ont vangen worden benaderd. Ook in Vlissingen zal de sociale dienst binnenkort een aantal cliënten vragen om mee te werken aan het onderzoek. De initiatiefnemer is het ministe rie van Sociale Zaken en Werk gelegenheid. In 1987 heeft er namelijk een herziening van ons sociale zekerheidsstelsel plaats gevonden. Met de herziening wilde de overheid het systeem van uitkeringen (WW, WAO, RWW, enzovoort) aanpassen aan bepaalde veranderingen in de maatschappij. Er zijn bijvoor beeld wijzigingen doorgevoerd om regelingen beter te laten aansluiten bij de sociale en eco nomische zelfstandigheid var vrouwen en mannen. Ook de po sitie van de oudere werkloze en gehandicapten in de bijstand is verbeterd. Zij hoeven in minder situaties hun eigen huis "op te Binnenkort wordt het Keizers- bolwerk in opdracht van Rijks waterstaat van een nieuwe fundering voorzien. Tijdens de werkzaamheden aan de Koopmans- en Vissershaven werden scheurtjes in het met selwerk en in de asfaltverhar- ding van dit monument vastgesteld. Gezien de histori sche waarde van het bolwerk heeft Rijkswaterstaat toen di rect een onderzoek ingesteld naar de aard en betekenis van die verschijnselen. Dit was bo vendien nodig om te kunnen beoordelen of het uitvoeren van baggerwerken in de ha veningang verantwoord was zonder bijzondere maatrege len te treffen. De conclusie van het onderzoek was dat geen baggerwerk mogelijk was zonder eerst de fundering van het Keizersbolwerk te ver sterken. Na overleg met alle betrokken instanties heeft Rijkswaterstaat een plan van aanpak gemaakt. Besloten is tot een oplossing, waarbij onder de constructie van het Keizersbolwerk in de bodem kolommen worden gevormd, die de belastingen uit de wand van het bolwerk overbrengen op de diepere draagkrachtige lagen van de ondergrond. Het maken van deze kolommen gebeurt in grote lijnen door het in de grond brengen van een spuitlans, waarmee met behulp van rote rende waterstralen de grond wordt losgewoeld. In dit losge maakte materiaal wordt een ce- menthoudend mengsel geïnjecteerd; na verharding ont staat een steenachtige kolom. Voor deze werkwijze moeten in het metselwerk over de volledige hoogte gaten worden geboord om de spuitlans door te voeren. Er zijn daarvoor reeds enige proefgaten geboord door de 13 meter hoge muur. Het gedeelte van het bolwerk dat grenst aan de haveningang (tussen de ka demuur in de haven en de poort van de onderdoorgang bij de reddingssteiger) wordt straks zo van een nieuwe fundering voor zien. Een stalen damwand aan de havenzijde moet mogelijke beschadiging van de kolommen door baggerwerktuigen en der gelijke voorkomen. Er zal voorts een aantal ankers in de muur worden aangebracht waarmee de resterende horizontale krach ten naar het achter het metsel werk liggende grondmassief worden overgebracht. Ook deze ankers worden in de grond ge vierde aanpassing betreft een groenzone van vijf meter aan de westzijde van het bedrijven terrein. De vergadering van de vaste commissie van advies en bijstand is vanavond om 19.30 uur in het stadhuis. De bijeen komst is openbaar. U kunt ge bruik maken van het spreekrecht. vormd door rond een stalen an kerstang een cementmengsel te injecteren. De zogenoemde reddingsteiger (vanaf de kettingsteiger richting Koopmanshaven) zal worden gesloopt. Waar nodig wordt ook het metselwerk van het Keizers bolwerk gerepareerd. De uitwerking van het ontwerp en de uitvoering heeft Rijkswa terstaat opgedragen aan "Vis ser en Smit Bouw B.V." uit Papendrecht. De totale kosten bedragen rond de 1,7 miljoen gulden. Pas na het gereedko men van de funderingsverster king zal de haveningang op de gewenste diepte kunnen wor den uitgebaggerd. In verband met de werkzaamheden zal het gedeelte van het Keizersbol werk achter het standbeeld van Michiel de Ruyter worden afgezet. Deze en komende week verga deren weer diverse vaste com missies van advies en bijstand in het stadhuis. Het gaat om: - Ruimtelijke ordening, 12 sep tember, 19.30 uur; - Welzijn, volksgezondheid en cultuur, 12 september, 19.30 uur. - Stadsbeheer, verkeer en mi lieu, 17 september, 19.30 uur; - Sociale zaken, personeelsza ken en organisatie, 18 sep tember, 19.30 uur; Financiën, 19.30 uur; Onderwijs, 19.30 uur. 19 september, 19 september, Al deze vergaderingen zijn openbaar. U kunt gebruik maken van het spreekrecht. De agenda liggen ter inzage in de gemeen telijke informatiehoeken. eten" voordat ze recht hebben op een bijstandsuitkering. De stelselherziening van de so ciale zekerheid is al weer enige jaren geleden. Mensen met een uitkering hebben inmiddels rui me ervaring met het nieuwe stel sel opgedaan. Daarom willen de regering en de leden van het parlement weten hoe mensen met een uitkering denken over de bijstand en met welke speci fieke problemen ze te maken hebben. Om de verandering in de posi tie van bijstandsontvangers goed in beeld te kunnen bren gen, duurt het onderzoek drie jaar. Degenen die aan het on derzoek meewerken zullen elk jaar worden geïnterviewd om te kijken of en hoe kun situatie is veranderd. Het onderzoek wordt uitgevoerd door medewerkers van de on derzoeksafdeling van de Vereni ging van Nederlandse gemeenten. Alle gegevens van bijstandsgerechtigden die mee werken aan het onderzoek blij ven vertrouwelijk en zullen anoniem worden verwerkt. Deel name aan het onderzoek ge schiedt op basis van vrijwilligheid. Het wel of niet be reid zijn tot medewerking zal nooit gevolgen hebben voor de uitkering. De heer C. Gesink medewerker van de sociale dienst kan meer informatie over dit onderzoek geven. Hij is bereikbaar onder telefoonnummer: 87538. Vanavond vergadert de Project groep Binnenstad om 20.00 uur in Bachten Komme, Bad huisstraat 104. De vergadering van deze projectgroep is openbaar. maakt meer kapot dan je lief is Vlissingen heeft een be leidsplan "Criminaliteit en Be leid". Daarin staat dat het opzetten van maatregelen zou moeten plaatsvinden door een projectgroep. En daaronder moet, per criminaliteitsvorm, een werkgroep functioneren. Maandag, 3 september j.l. zijn deze projectgroep en werk groepen door burgemeester J.C.Th, van der Doef geïnstal leerd. Dit gebeurde tijdens een informatieve bijeenkomst over het onderwerp "Bestuurlijke preventie veel voorkomende criminaliteit" in de raadszaal. De werkgroepen die zijn geinsfalleerd moeten zich bezig houden met de volgende crimi naliteitsvormen: - Fietsendiefstal en diefstal uit voertuigen - Inbraakpreventie - Winkeldiefstal - Vandalisme - Sociale Veiligheid - Alcohol en drugs In deze werkgroepen zitten, naast gemeentelijke functiona rissen, vertegenwoordigers van o.a. Vrouwenraad, Vrouwen Ad vies Commissie, adviesgroep P20, Recreatie en horecaonder nemers en Streekvervoer Zuid west Nederland. De werkgroepen moeten op kor te termijn maatregelen voorstel len die leiden tot het tot staan brengen van de criminaliteit en zo mogelijk het terugdringen hiervan. Te denken valt hierbij aan herinrichting van (fietsrou tes, bewaakte/beveiligde fiet senstallingen, voorlichting op scholen etc. Het gaat dus in eerste instantie om maatregelen die voor geheel Vlissingen van kracht worden. In tweede instantie kan worden ge keken naar de gebieden in de gemeente waar bijvoorbeeld veel overlast is vanwege vanda lisme en inbraken. De door de werkgroepen ge maakte plannen worden door de projectgroep beoordeeld en voorgesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Hierna zal inspraak op deze plannen mogelijk zijn voordat deze uiteindelijk aan de ge meenteraad worden voorgelegd. De bedoeling van dit project is door middel van preventiemaat regelen de criminaliteit terug te dringen. Uiteraard blijft het "pakken" van daders een zaak van de politie. Wat ook in dit pro ject een grote rol speelt is het vergroten van de bereidheid aangifte te doen van vanda lisme, inbraken en andere mis drijven. Er blijkt dat steeds minder mensen aangifte doen van kleine zaken zoals beperkte schade door vandalisme en ver nielingen, meestal met als argu ment "De politie doet hier toch niets aan". Niets is echter min der waar maar het zal u duidelijk zijn dat daders niet een, twee, drie gegrepen kunnen worden. Uw aangifte is echter wel be langrijk want hiermee kan de werkelijke criminaliteit in beeld komen en wordt zichtbaar hoe veel en waar veel vandalisme plaatsvindt. Deze gegevens zijn ontzettend belangrijk om goede preventieve maatregelen te nemen. Dus niet alleen de politie ge bruikt uw aangifte, het is ook een belangrijke informatiebron voor de gemeentelijke dien sten om maatregelen te ne men Criminaliteitspreventie is niet alleen een zaak van de ge meente en de politie, het is met name een zaak van de in woners van Vlissingen. Vandalisme...(foto: Ruben Oreel) i Zoals u inmiddels wellicht ge merkt hebt is, na een intensieve voorbereiding, vorige week de nieuwe organisatie van de ge meente van start gegaan. Na men en aanduidingen zijn veranderd. Oude, vertrouwde na men zijn verdwenen en vervan gen door nieuwe, zoals bijvoorbeeld "Beheer"Het heeft allemaal tot doel overzichtelijker, doelmatiger en beter te werken. Voor u! Dat geldt zeker voor de diensten die de gemeente u le vert die tot mijn wethoudersporte feuille behoren. Het ophalen van het huisvuil, het onderhoud van de plantsoenen en de straten. Al lemaal zaken die in uw directe woonomgeving van belang zijn en die nu door de sector "Be heer" van de gemeente worden uitgevoerd. Stadsbeheer is geen modegril. De gedachte achter deze term is dat de gemeentelijke overheid tot taak heeft te zorgen dat de open bare ruimte blijvend goed wordt verzorgd. Als een wijk nieuw is, maar ook als die 10, 20, of 100 jaar oud is. Het gaat om het be heren van de stadsdelen, om het handhaven van de kwaliteit van het wonen. Want het is gebleken dat de kwaliteit van de woonom geving van groot belang is als mensen bepalen waar ze gaan wonen. Daarom zal het perso neel van de sector Beheer juist in de bestaande bebouwde kom actief zijn om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de buurten hoog blijft. Aangenaam wonen in een goede en goed onderhou den buurt, voor iedereen. Daar gaat het om bij stadsbeheer. Bij het aantreden in mei jl. van de gemeenteraad is ook gevraagd om meer aandacht voor de woonomgeving. Meer dan tot dan toe het geval was. Die aan dacht is er nu, niet als breuk met het verleden, maar als verster king van het bestaande beleid. Een goed voorbeeld daarvan is het besteden van f 250.000,- ex tra aan onderhoud van straten, wegen 'en pleinen. En ook de 1 100.000,- die de gemeenteraad in augustus heeft uitgetrokken voor het (opnieuw) laten branden van straatverlichting past in het stadsbeheer-beleid. Het is duidelijk dat een van de belangrijkste onderdelen van het milieubeleid in de komende jaren het verwerken van de almaar groeiende berg afval wordt. In heel Nederland, dus ook in Zee land en in Vlissingen. Wat is het geval? Landelijk is besloten om binnen enkele jaren over te gaan op verbranding van het huisvuil in grote ovens. Die moeten zo groot worden dat er maar twee voor heel zuid-Nederland komen. Een bij de Moerdijk en een bij Helmond. Maar er is wel bij ge zegd dat de gemeenten moeten zorgen dat er zo weinig mogelijk afval naar die ovens gaat. Wat hergebruikt kan worden moet er uit gehaald zijn. Daar zult u als consument, samen met de ge meente, voor moeten zorgen. Dat kan betekenen dat de gemeente gescheiden het huisvuil moet gaan ophalen en dat u het dus gescheiden moet aanbieden. Wat nu vrijwillig gebeurt, zou dan apart moeten worden aangebo den: glas, papier, chemisch afval en groen afval. Dat zal een hele operatie wor den, voor u en voor de gemeente. Die scheiding van het afval bij u thuis moet door de gemeente ook worden uitgevoerd voordat het afval naar de verbrandings oven kan. Daarom werken de ge zamenlijke midden-Zeeuwse ge meenten aan een plan voor een regionaal afvalcentrum. Dat zou ergens in midden-Zeeland moe ten komen. In dit centrum moe ten dan activiteiten plaatsvinden op het gebied van de scheiding van afval en moet de rest worden klaargemaakt om te worden af gevoerd naar de verbran dingsoven. Ik ben ervan overtuigd dat, in het belang van het milieu, de burgers bereid zullen zijn samen met de gemeente te komen tot geschei den inzameling en afvoer van het huisvuil. I

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 5