informatiepagina van de gemeente vlissingen
C3 ll
Nieuw gemeentelijk]
rampenplan
Bestemmingsplan
Vrijburg in
commissie
Onderzoek
Sociale zekerheid
in Vlissingen
I
DRANK
Criminaliteit
voorkomen
Verkeersmaatregelen
in verband met bouw
nieuw winkelcentrum
Werkzaamheden aan
het Keizershoofd
Wat een rampenplan is
Rampbestrijdings-
oiganisatie
Wat staat er nog meer in
het rampenplan?
Hoe weet u dat er
gevaar dreigt?
Andere plannen.
Informatie
Soort bedrijven
Aanpassingen
Verplaatsen bushalte
Maatschappelijke
veranderingen
Openbaar
Commissies
vergaderen
Onderzoek
Informatie
Projectgroep
binnenstad
vergadert
vanavond
Vormen van criminaliteit
Preventie
Even bijpraten
met wethouder
Wisse
Woensdag 12 september 1990
DE VLISSINGER
C#ff§iM
ledactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337
Op basis van de Rampenwet
was het noodzakelijk de ge
meentelijke rampenplannen te
herzien. Evenals voor het
oude rampen-plan is door de
gezamenlijke Zeeuwse ge
meenten een modelplan ont
worpen. Dit modelplan is
"vertaald" naar de Vlissingse
omstandigheden en wordt de
ze maand aan de gemeente
raad ter vaststelling aangebo
den. Ten opzichte van het
oude rampenplan is met name
de indeling veranderd. Het
oude plan was bij een ramp
moeilijk bruikbaar. De indeling
was niet logisch en een groot
aantal zaken was in andere
plannen geregeld. Het nieuwe
olan is voor de gebruikers veel
overzichtelijker en biedt veel
meer informatie die bruikbaar
is tijdens rampsituaties.
Een rampenplan is niet, zoals
sommigen denken, een plan wat
exact aangeeft welke rampen er
kunnen gebeuren en hoe die
dan bestreden zullen worden.
Het rampenplan is niet meer dan
een raamwerk, een organisatie
plan waarin wordt aangegeven
wat er mogelijk voor rampen
kunnen plaatsvinden, welke in
stanties bij rampen zullen optre
den en waarin globaal wordt
aangegeven wat die instanties
dan doen.
Het rampenplan is niet meer dan
wat uitmondt in een ramp. Der
halve vindt er in de organisatie,
wat gen'oemd wordt, opschaling
plaats.
De brandweer, politie en ambu
lancedienst zullen bij een ern
stig ongeval overleg voeren in
een zogenaamd coördinatie
team op de plaats van het inci
dent. Blijkt dat het ongeval de
capaciteit van de diensten te bo
ven gaat dan zal de burgemees
ter, belast met het opperbevel,
worden geïnformeerd en beslis
sen dat er sprake is van een
ramp. Vanaf dat moment wordt
er gewerkt met de organisatie
zoals die in het rampenplan
wordt genoemd. Iedere ge
meentelijke sector heeft hierbij
een eigen taak.
De burgemeester zal een be
leidsteam bijeenroepen, waar
in deskundige adviseurs
zitting hebben, op het ramp
terrein zal de commandant
rampterrein het zogenaamde
commando "rampterrein"
oprichten waarin de leidingge
venden van de diverse hulp
verlenende instantie zitting
hebben. Ook zal er een
voorlichtings-centrum worden
ingericht waar burgers en pers
informatie kunnen verkrijgen
omtrent de ramp.
De rampbestrijdingsorganisa-
tie moet binnen 1 jaar na de
vaststelling van het rampen
plan zijn opgebouwd. Dit staat
Ramp in 1987: "Olympic Dream" in vlammen op...
(fao: Ruben Oreel)
een gids met informatie en dient
als basis voor een op te bouwen
rampenbestrijdingsorganisatie
in de gemeente.
Ui:eraard zal de ramp het eerst
bestreden worden door de zoge
naamde operationele diensten.
De brandweer en de politie sa
men met ambulancediensten
zdlen als eerste gaan optreden.
In het nieuwe rampenplan wordt
niet meer uitgegaan van de mo
gelijkheid dat een ramp ineens
gebeurt. De werkelijkheid zal
zijn dat dergelijke situaties klein
beginnen, een gewoon ongeval
in de naast het rampenplan
vast te stellen verordening.
Naast de rampbestrijdingsorga-
nisatie staan in het rampenplan
de wettelijke bepalingen waar
mee gewerkt kan worden. Er is
een overzicht van mogelijke
rampen en een kaart met objec
ten die bij een ramp een groot ri
sico lopen. Dit betreft
ziekenhuizen, bejaardenhuizen,
scholen etc. Objecten dus waar
veel personen gelijktijdig aanwe
zig kunnen zijn. Verder zitten in
het plan modelinstructies voor
de gemeentelijke diensten. De
bedoeling is dat binnen 1 jaar
deze zijn omgezet in gewone in
structies. Er is ook een evacua
tieplan en de wijze van het
waarschuwen van de bevolking
opgenomen.
Nog steeds wordt gebruik ge
maakt van de sirenes van de
voormalige bescherming bevol
king. Deze zijn op dit moment in
gebruik bij de Regionale Brand
weer. De sirenes zullen worden
ingeschakeld op het moment dat
er gevaar dreigt.
U HOORT DAN DRIEMAAL
EEN LANGGEREKTE SIRENE-
TOON
U doet dan het volgende:
U gaat een gebouw binnen (ei
gen woning, bij de buren, win
kels, scholen etc.), sluit ramen
en deuren en, uiteraard als de
ze aanwezig zijn, zet u radio 1
en TV 3 aan. Er zullen echter
op korte termijn afspraken
worden gemaakt met Omroep
Zeeland en Zekatel over de
mogelijkheden om via hen be
richten door te geven.
U zult dan horen wat er aan de
hand is maar ook wanneer het
gevaar is geweken.
BLIJF VOORAL BINNEN
Naast het rampenplan moet voor
een aantal bedrijven een zoge
naamd rampbestrijdingsplan
worden opgesteld. Dit is een
plan dat exact aangeeft wat er
kan gebeuren en wie in die si
tuaties wat doet. Een ramp
bestrijdingsplan wordt dus
opgesteld voor een concreet ge
val. Naast "stationaire" objecten
(bedrijven etc.) zullen in de ver
dere toekomst ook rampbestrij-
dingsplannen moeten worden
gemaakt voor andere zaken, zo
als vervoer van gevaarlijke stof
fen per spoor en over de weg
maar ook voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de
Westerschelde.
In tegenstelling tot het rampen
plan zijn de rampbestrijdings-
plannen niet openbaar.
Dit jaar wordt een rampbestrij
dingsplan voor de Kernenergie
centrale in Borsele afgerond.
Hierbij is Vlissingen, als een van
de gemeenten binnen.de zoge
naamde organisatiezone rond
de kerncentrale, nauw betrokken
geweest. Hieraan zal te zijner
tijd op deze pagina aandacht
worden besteed.
Het rampenplan ligt op korte
termijn in de informatiehoeken
ter inzage. Voor vragen of op
merkingen over rampenplan
en rampenbestrijding kunt u
zich wenden tot de heer M.J.
Matthijsse, telefoon
01184-87205.
Inde vergadering van de vaste
commissie van advies en
bestand voor de Ruimtelijke
oidening (vanavond, 12 sep
tember, 19.30 uur) komt het
bestemmingsplan Vrijburg aan
de orde.
Burgemeester en wethouders
willen een kleinschalig bedrij
venterrein ontwikkelen in het
gebied Vrijburg. Dat ligt bij de
noordgrens van de gemeente,
longs de Nieuwe Vlissingse
weg. De omwonenden hebben
hun mening over de plannen
kunnen geven. B en w hebben
cp grona aaarvan enkele wijzi
gingen in het bestem
mingsplan aangebracht. De
commissie adviseert de raad
vanavond over dit bestem
mingsplan. De omwonenden
die eerder tegen dit plan be
zwaar maakten, zijn voor deze
vergadering uitgenodigd.
Binnen het bestemmingsplan
vallen onder andere diverse be
drijfsterreinen van ongeveer 5
tot 6 hectare, een ontsluitings-
weg, groenvoorzieningen en het
bestaande glastuinbouwbedrijf.
In Vrijburg willen b en w alleen
zeer lichte bedrijfsactiviteiten
toestaan. Hiervoor is in het
bestemmingsplan een lijst met
toegestane bedrijven opgeno
men. Daaruit blijkt onder andere
dat b en w echte industriële- en
de meeste produktiebedrijven
niet willen toestaan, maar bij
voorbeeld wel de meeste groot
handelsbedrijven,
reparatiebedrijven voor ge
bruiksgoederen, verhuur
bedrijven en dienstverlenende
bedrijven.
Op grond van de inspraakron
des zijn er vier wijzigingen in het
ontwerp-bestemmingsplan aan
gebracht.
Tussen de percelen Nieuwe Vlis-
singseweg 183 en 191 wordt de
bestemming "erf, geen gebou
wen toegestaan". Achter het per
ceel Nieuwe Vlissingseweg 171
wijzigt de grens van de bestem
ming erf. Het oorspronkelijke
fietspad komt te vervallen en de
geluidswal is doorgetrokken tot
achter die woningen aan de
Nieuwe Vlissingseweg, direct
grenzend aan en gelegen achter
het bedrijventerrein en daarmee
samenhangend is de aansluiting
op het fietspad op de Vrijburg-
sestraat komen te vervallen. De
Vanaf maandag 17 september
aanstaande tot en met 1 fe
bruari 1992 gaan langdurige
verkeersmaatregelen gelden
in verband met de bouw van
het nieuwe winkelcentrum,
met 80 woonappartementen,
aan het begin van de
Walstraat. In verband met de
afzetting van het bouwterrein
worden enkele rijbanen van de
Aagje Dekenstraat en de Coos-
je Buskenstraat afgesloten.
Dat heeft tot gevolg dat de
Aagje Dekenstraat nog maar in
een richting te bereiden is: van
de Scheldestraat richting Bet-
je Wolffplein. Het verkeer op
de Coosje Buskenstraat ko
mende vanuit de richting
Spuistraat wordt van de rech
ter rijstrook naar de linker
rijstrook geleid. Het verkeer op
de Badhuisstraat richting Bet-
je Wolffplein wordt van de lin
ker rijstrook naar de rechter
rijstrook geleid.
Het Betje Wolffplein zal voor
een deel afgesloten worden.
Het verkeer dat over de Coosje
Buskenstraat nadert wordt
naar links de Badhuisstraat in
geleid en het verkeer dat over
de Badhuisstraat nadert wordt
naar rechts de Coosje Bus
kenstraat ingeleid.
De voetgangersoversteek
plaats op de Aagje De
kenstraat zal vervallen.
De bushalte op de Aagje De
kenstraat aan de zijde van het
nieuwe winkelcentrum wordt tij
delijk verplaatst naar de zuidzij
de van de Badhuisstraat voor de
nummers 29 en 37. De bushalte
aan de andere kant van de Aagje
Dekenstraat wordt verplaatst
naar de Badhuisstraat bij de per
celen 18-20.
De verkeersmaatregelen zul
len met borden worden aan
gegeven.
Binnenkort start een landelijk
onderzoek onder mensen met
een bijstandsuitkering. Het
onderzoek moet onder andere
inzicht geven in de financiële
positie van bijstandsontvan
gers en hoe hun relatie is met
de arbeidsmarkt. Vlissingen is
een van de ongeveer 100 ge
meenten die meedoen aan dit
onderzoek. In totaal zullen in
deze 100 gemeenten ongeveer
4.000 mensen die bijstand ont
vangen worden benaderd. Ook
in Vlissingen zal de sociale
dienst binnenkort een aantal
cliënten vragen om mee te
werken aan het onderzoek.
De initiatiefnemer is het ministe
rie van Sociale Zaken en Werk
gelegenheid. In 1987 heeft er
namelijk een herziening van ons
sociale zekerheidsstelsel plaats
gevonden. Met de herziening
wilde de overheid het systeem
van uitkeringen (WW, WAO,
RWW, enzovoort) aanpassen
aan bepaalde veranderingen in
de maatschappij. Er zijn bijvoor
beeld wijzigingen doorgevoerd
om regelingen beter te laten
aansluiten bij de sociale en eco
nomische zelfstandigheid var
vrouwen en mannen. Ook de po
sitie van de oudere werkloze en
gehandicapten in de bijstand is
verbeterd. Zij hoeven in minder
situaties hun eigen huis "op te
Binnenkort wordt het Keizers-
bolwerk in opdracht van Rijks
waterstaat van een nieuwe
fundering voorzien. Tijdens de
werkzaamheden aan de
Koopmans- en Vissershaven
werden scheurtjes in het met
selwerk en in de asfaltverhar-
ding van dit monument
vastgesteld. Gezien de histori
sche waarde van het bolwerk
heeft Rijkswaterstaat toen di
rect een onderzoek ingesteld
naar de aard en betekenis van
die verschijnselen. Dit was bo
vendien nodig om te kunnen
beoordelen of het uitvoeren
van baggerwerken in de ha
veningang verantwoord was
zonder bijzondere maatrege
len te treffen. De conclusie
van het onderzoek was dat
geen baggerwerk mogelijk
was zonder eerst de fundering
van het Keizersbolwerk te ver
sterken.
Na overleg met alle betrokken
instanties heeft Rijkswaterstaat
een plan van aanpak gemaakt.
Besloten is tot een oplossing,
waarbij onder de constructie van
het Keizersbolwerk in de bodem
kolommen worden gevormd, die
de belastingen uit de wand van
het bolwerk overbrengen op de
diepere draagkrachtige lagen
van de ondergrond. Het maken
van deze kolommen gebeurt in
grote lijnen door het in de grond
brengen van een spuitlans,
waarmee met behulp van rote
rende waterstralen de grond
wordt losgewoeld. In dit losge
maakte materiaal wordt een ce-
menthoudend mengsel
geïnjecteerd; na verharding ont
staat een steenachtige kolom.
Voor deze werkwijze moeten in
het metselwerk over de volledige
hoogte gaten worden geboord
om de spuitlans door te voeren.
Er zijn daarvoor reeds enige
proefgaten geboord door de 13
meter hoge muur. Het gedeelte
van het bolwerk dat grenst aan
de haveningang (tussen de ka
demuur in de haven en de poort
van de onderdoorgang bij de
reddingssteiger) wordt straks zo
van een nieuwe fundering voor
zien. Een stalen damwand aan
de havenzijde moet mogelijke
beschadiging van de kolommen
door baggerwerktuigen en der
gelijke voorkomen. Er zal voorts
een aantal ankers in de muur
worden aangebracht waarmee
de resterende horizontale krach
ten naar het achter het metsel
werk liggende grondmassief
worden overgebracht. Ook deze
ankers worden in de grond ge
vierde aanpassing betreft een
groenzone van vijf meter aan de
westzijde van het bedrijven
terrein.
De vergadering van de vaste
commissie van advies en
bijstand is vanavond om 19.30
uur in het stadhuis. De bijeen
komst is openbaar. U kunt ge
bruik maken van het
spreekrecht.
vormd door rond een stalen an
kerstang een cementmengsel te
injecteren.
De zogenoemde reddingsteiger
(vanaf de kettingsteiger richting
Koopmanshaven) zal worden
gesloopt. Waar nodig wordt ook
het metselwerk van het Keizers
bolwerk gerepareerd.
De uitwerking van het ontwerp
en de uitvoering heeft Rijkswa
terstaat opgedragen aan "Vis
ser en Smit Bouw B.V." uit
Papendrecht. De totale kosten
bedragen rond de 1,7 miljoen
gulden. Pas na het gereedko
men van de funderingsverster
king zal de haveningang op de
gewenste diepte kunnen wor
den uitgebaggerd. In verband
met de werkzaamheden zal het
gedeelte van het Keizersbol
werk achter het standbeeld
van Michiel de Ruyter worden
afgezet.
Deze en komende week verga
deren weer diverse vaste com
missies van advies en bijstand in
het stadhuis.
Het gaat om:
- Ruimtelijke ordening, 12 sep
tember, 19.30 uur;
- Welzijn, volksgezondheid en
cultuur, 12 september, 19.30
uur.
- Stadsbeheer, verkeer en mi
lieu, 17 september, 19.30 uur;
- Sociale zaken, personeelsza
ken en organisatie, 18 sep
tember, 19.30 uur;
Financiën,
19.30 uur;
Onderwijs,
19.30 uur.
19 september,
19 september,
Al deze vergaderingen zijn
openbaar. U kunt gebruik maken
van het spreekrecht. De agenda
liggen ter inzage in de gemeen
telijke informatiehoeken.
eten" voordat ze recht hebben
op een bijstandsuitkering.
De stelselherziening van de so
ciale zekerheid is al weer enige
jaren geleden. Mensen met een
uitkering hebben inmiddels rui
me ervaring met het nieuwe stel
sel opgedaan. Daarom willen de
regering en de leden van het
parlement weten hoe mensen
met een uitkering denken over
de bijstand en met welke speci
fieke problemen ze te maken
hebben.
Om de verandering in de posi
tie van bijstandsontvangers
goed in beeld te kunnen bren
gen, duurt het onderzoek drie
jaar. Degenen die aan het on
derzoek meewerken zullen elk
jaar worden geïnterviewd om
te kijken of en hoe kun situatie
is veranderd.
Het onderzoek wordt uitgevoerd
door medewerkers van de on
derzoeksafdeling van de Vereni
ging van Nederlandse
gemeenten. Alle gegevens van
bijstandsgerechtigden die mee
werken aan het onderzoek blij
ven vertrouwelijk en zullen
anoniem worden verwerkt. Deel
name aan het onderzoek ge
schiedt op basis van
vrijwilligheid. Het wel of niet be
reid zijn tot medewerking zal
nooit gevolgen hebben voor de
uitkering.
De heer C. Gesink medewerker
van de sociale dienst kan meer
informatie over dit onderzoek
geven. Hij is bereikbaar onder
telefoonnummer: 87538.
Vanavond vergadert de Project
groep Binnenstad om 20.00 uur
in Bachten Komme, Bad
huisstraat 104. De vergadering
van deze projectgroep is
openbaar.
maakt meer kapot dan je lief is
Vlissingen heeft een be
leidsplan "Criminaliteit en Be
leid". Daarin staat dat het
opzetten van maatregelen zou
moeten plaatsvinden door een
projectgroep. En daaronder
moet, per criminaliteitsvorm,
een werkgroep functioneren.
Maandag, 3 september j.l. zijn
deze projectgroep en werk
groepen door burgemeester
J.C.Th, van der Doef geïnstal
leerd. Dit gebeurde tijdens een
informatieve bijeenkomst over
het onderwerp "Bestuurlijke
preventie veel voorkomende
criminaliteit" in de raadszaal.
De werkgroepen die zijn
geinsfalleerd moeten zich bezig
houden met de volgende crimi
naliteitsvormen:
- Fietsendiefstal en diefstal uit
voertuigen
- Inbraakpreventie
- Winkeldiefstal
- Vandalisme
- Sociale Veiligheid
- Alcohol en drugs
In deze werkgroepen zitten,
naast gemeentelijke functiona
rissen, vertegenwoordigers van
o.a. Vrouwenraad, Vrouwen Ad
vies Commissie, adviesgroep
P20, Recreatie en horecaonder
nemers en Streekvervoer Zuid
west Nederland.
De werkgroepen moeten op kor
te termijn maatregelen voorstel
len die leiden tot het tot staan
brengen van de criminaliteit en
zo mogelijk het terugdringen
hiervan. Te denken valt hierbij
aan herinrichting van (fietsrou
tes, bewaakte/beveiligde fiet
senstallingen, voorlichting op
scholen etc.
Het gaat dus in eerste instantie
om maatregelen die voor geheel
Vlissingen van kracht worden. In
tweede instantie kan worden ge
keken naar de gebieden in de
gemeente waar bijvoorbeeld
veel overlast is vanwege vanda
lisme en inbraken.
De door de werkgroepen ge
maakte plannen worden door de
projectgroep beoordeeld en
voorgesteld aan het college van
burgemeester en wethouders.
Hierna zal inspraak op deze
plannen mogelijk zijn voordat
deze uiteindelijk aan de ge
meenteraad worden voorgelegd.
De bedoeling van dit project is
door middel van preventiemaat
regelen de criminaliteit terug te
dringen. Uiteraard blijft het
"pakken" van daders een zaak
van de politie. Wat ook in dit pro
ject een grote rol speelt is het
vergroten van de bereidheid
aangifte te doen van vanda
lisme, inbraken en andere mis
drijven. Er blijkt dat steeds
minder mensen aangifte doen
van kleine zaken zoals beperkte
schade door vandalisme en ver
nielingen, meestal met als argu
ment "De politie doet hier toch
niets aan". Niets is echter min
der waar maar het zal u duidelijk
zijn dat daders niet een, twee,
drie gegrepen kunnen worden.
Uw aangifte is echter wel be
langrijk want hiermee kan de
werkelijke criminaliteit in beeld
komen en wordt zichtbaar hoe
veel en waar veel vandalisme
plaatsvindt. Deze gegevens zijn
ontzettend belangrijk om goede
preventieve maatregelen te
nemen.
Dus niet alleen de politie ge
bruikt uw aangifte, het is ook
een belangrijke informatiebron
voor de gemeentelijke dien
sten om maatregelen te ne
men
Criminaliteitspreventie is niet
alleen een zaak van de ge
meente en de politie, het is
met name een zaak van de in
woners van Vlissingen.
Vandalisme...(foto: Ruben Oreel)
i
Zoals u inmiddels wellicht ge
merkt hebt is, na een intensieve
voorbereiding, vorige week de
nieuwe organisatie van de ge
meente van start gegaan. Na
men en aanduidingen zijn
veranderd. Oude, vertrouwde na
men zijn verdwenen en vervan
gen door nieuwe, zoals
bijvoorbeeld "Beheer"Het heeft
allemaal tot doel overzichtelijker,
doelmatiger en beter te werken.
Voor u! Dat geldt zeker voor de
diensten die de gemeente u le
vert die tot mijn wethoudersporte
feuille behoren. Het ophalen van
het huisvuil, het onderhoud van
de plantsoenen en de straten. Al
lemaal zaken die in uw directe
woonomgeving van belang zijn
en die nu door de sector "Be
heer" van de gemeente worden
uitgevoerd.
Stadsbeheer is geen modegril.
De gedachte achter deze term is
dat de gemeentelijke overheid tot
taak heeft te zorgen dat de open
bare ruimte blijvend goed wordt
verzorgd. Als een wijk nieuw is,
maar ook als die 10, 20, of 100
jaar oud is. Het gaat om het be
heren van de stadsdelen, om het
handhaven van de kwaliteit van
het wonen. Want het is gebleken
dat de kwaliteit van de woonom
geving van groot belang is als
mensen bepalen waar ze gaan
wonen. Daarom zal het perso
neel van de sector Beheer juist in
de bestaande bebouwde kom
actief zijn om ervoor te zorgen
dat de kwaliteit van de buurten
hoog blijft. Aangenaam wonen in
een goede en goed onderhou
den buurt, voor iedereen. Daar
gaat het om bij stadsbeheer.
Bij het aantreden in mei jl. van de
gemeenteraad is ook gevraagd
om meer aandacht voor de
woonomgeving. Meer dan tot
dan toe het geval was. Die aan
dacht is er nu, niet als breuk met
het verleden, maar als verster
king van het bestaande beleid.
Een goed voorbeeld daarvan is
het besteden van f 250.000,- ex
tra aan onderhoud van straten,
wegen 'en pleinen. En ook de
1 100.000,- die de gemeenteraad
in augustus heeft uitgetrokken
voor het (opnieuw) laten branden
van straatverlichting past in het
stadsbeheer-beleid.
Het is duidelijk dat een van de
belangrijkste onderdelen van het
milieubeleid in de komende jaren
het verwerken van de almaar
groeiende berg afval wordt. In
heel Nederland, dus ook in Zee
land en in Vlissingen. Wat is het
geval? Landelijk is besloten om
binnen enkele jaren over te gaan
op verbranding van het huisvuil
in grote ovens. Die moeten zo
groot worden dat er maar twee
voor heel zuid-Nederland komen.
Een bij de Moerdijk en een bij
Helmond. Maar er is wel bij ge
zegd dat de gemeenten moeten
zorgen dat er zo weinig mogelijk
afval naar die ovens gaat. Wat
hergebruikt kan worden moet er
uit gehaald zijn. Daar zult u als
consument, samen met de ge
meente, voor moeten zorgen. Dat
kan betekenen dat de gemeente
gescheiden het huisvuil moet
gaan ophalen en dat u het dus
gescheiden moet aanbieden.
Wat nu vrijwillig gebeurt, zou dan
apart moeten worden aangebo
den: glas, papier, chemisch afval
en groen afval.
Dat zal een hele operatie wor
den, voor u en voor de gemeente.
Die scheiding van het afval bij u
thuis moet door de gemeente
ook worden uitgevoerd voordat
het afval naar de verbrandings
oven kan. Daarom werken de ge
zamenlijke midden-Zeeuwse ge
meenten aan een plan voor een
regionaal afvalcentrum. Dat zou
ergens in midden-Zeeland moe
ten komen. In dit centrum moe
ten dan activiteiten plaatsvinden
op het gebied van de scheiding
van afval en moet de rest worden
klaargemaakt om te worden af
gevoerd naar de verbran
dingsoven.
Ik ben ervan overtuigd dat, in het
belang van het milieu, de burgers
bereid zullen zijn samen met de
gemeente te komen tot geschei
den inzameling en afvoer van het
huisvuil.
I