Eerste Europese Japanner
Rij-impressie
Het moet
een hobby zijn
Uitbreiding Seat
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Kofferruimte
Stuurbekrachtiging
Prijzen
Uitgesneden
16 klepper
Carry de Buck
DE FAAM - DE VLISSINGER
y
sssss
ROVER 100
De verdwijn-truc
ledereen heeft het vast wel eens op televisie
of in het circus gezien. Een goochelaar weet
het publiek te fascineren door een willekeurig
iemand uit het publiek te nemen, deze op ge
heimzinnige wijze te laten verdwijnen en de
persoon in kwestie korte tijd later weer onge
havend terug te toveren. Iets vergelijkbaars
heeft Rover gepresteerd. De Austin Metro, die
we sinds oktober 1980 kennen, werd aller
eerst van zijn merknaam ontdaan om vervol
gens even te verdwijnen. De auto die na deze
verdwijn truc terugkwam is op vele punten
niet meer de oude.
Alle prachtige Britse automerken die jaren ge
leden onder de vlag van British Leyland wer-
N/SSAN PRIMERA
Met een presentatie in het Congres Gebouw
is de nieuwe Nissan Primera een feit. De auto
is de lang verwachte opvolger van de Blue
bird, die in zeven gedaantes sinds 1966 op de
markt was. De Primera werd speciaal voor de
Europese markt ontworpen en loopt in het
Britse Sunderland van de band. De Nederland
se autojournalisten brachten samen met de
dubbelganster van lady Thatcher een toost uit
op de voor Nissan zo belangrijke middenklas
ser.
Nieuwe auto's lijken altijd wel een beetje op
andere modellen. Dat de Primera een Euro
pees getinte auto is, blijkt wel uit het feit dat
de lijst auto's waarvan stijlkenmerken zijn te
rug te vinden allemaal dicht bij huis gemaakt
worden. Zo werden bijvoorbeeld de Opel Vec-
tra, Peugeot 405, Lancia Dedra, Fiat Tempra
en Renault 19 genoemd. Alles bij elkaar is het
een bijzonder prettig ogend ontwerp vooral
als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback.
De stationwagon, het enige model wat niet uit
Engeland komt, oogt eigenlijk veel meer Ja
pans en lijkt als zodanig veel op de Mazda
626 Wagon.
Het totale programma bestaat uit maar liefst
31 keuzemogelijkheden. De Primera kent vijf
uitrustingsvarianten en drie verschillende mo
toren. De top wordt gevormd door de 2 liter
met multi- point injectie en een vermogen van
149 pk. Hiermee haalt de vier- of vijfdeurs GT
een top van 220 km/u. De 2 liter met mono-
point inspuiting produceert een nette 115 pk,
terwijl de 1.6 liter als basismotor nog altijd
goed is voor 89 pk. Alle benzinemotoren heb
ben 'uiteraard' vier kleppen per cylinder. Tot
slot is er dan nog een nieuwe 2 liter diesel die
75 pk aan de voorwielen aflevert. Standaard
is op alle versies een handgeschakelde vijf
versnellingsbak, terwijl een automaat op de
diesel en 2 liter-varianten leverbaar is.
De hoge achterkant van de Primera zorgt voor
een enorme kofferruimte met een inhoud van
480 liter voor dé sedan, 470 voor de hatch
back en maar liefst 752 voor de Wagon, let
wel in standaard opstelling. In alle versies is
de achterbank neerklapbaar. Bij de sedan
opent de kofferklep zich heel ver, waardoor
het stoten van hét voorhoofd wordt voorko
men. Die enorme ruimte is overigens niet al
leen in het bagagecompartiment te vinden.
Ook de vier volwassenen inzittenden van de
Primera hebben weinig reden tot klagen. Zo
wel voor- als achterin is er voldoende hoofd
en beenruimte beschikbaar.
Bij de sedan/hatchback zijn de achterwielen
opgehangen aan McPherson-veerpoten, ter
wijl voor het door Nissan zelf ontwikkelde
multi-link systeem is toegepast, wat direct is
overgenomen uit de supersportieve 300 ZX.
De sedan en hatchback zijn in dezelfde uitvoe
ringen leverbaar, op één exemplaar na. Dat is
namelijk het basismodel, de Primera 1.6 L.
Ook deze auto is echter al bijzonder compleet
uitgerust met standaard een gelaagde voor
ruit, van binnenuit vestelbare halogeen kop
lampen, ruitewisser met interval, antenne, be-
schermstrips op de flanken, voorspoiler, ver
stelbare hoofdsteunen voor en geïntegreerde
exemplaren achter, kaartenvakken in de voor
portieren, in hoogte verstelbare gordels en van
binnenuit te ontgrendelen koffer- en
brandstofklep.
De 1.6 liter motor is goed voor een top van
180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in
11,2 seconden. Het tweede uitrustingsniveau
is de LX, leverbaar met 1.6 en 2.0 liter moto
ren. De uitrusting is completer met onder
meer getint glas, aërodynamische wieldop
pen, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare
stuurkolom, hoogteverstelling op de bestuur
dersstoel, gescheiden neerklapbare achter
bank en verlichting in de bagage ruimte. De
nog completere SLX is alleen verkrijgbaar in
combinatie met de 2 liter benzine en diesel.
Belangrijke uitrustingsverschillen zijn dubbele
koplampen, elektrisch verwarmde en bedien-
bare buitenspiegels, bumpers in de carrosse-
riekleur, andere bekleding, centrale
vergrendeling en vier elektrisch bediende por
tierruiten, een toerenteller en verwarming
voor de achterpassagiers. De absolute top van
de normale serie is de SGX die aan deze com
plete lijst nog zaken weet toe te voegen als
buitenspiegels in de carrosseriekleur, lichtme
talen velgen en airconditioning.
De 2 liter benzinemotor heeft een top van
200 km/u en weet binnen 9,9 seconden de
100 km/u vanuit stilstand te bereiken. De
exacte gegevens van de diesel sedan/hatch
back zijn nog niet bekend, .daar deze auto's
pas vanaf maart 1991 leverbaar zullen zijn.
Als Wagon is de diesel goed voor een top van
155 km/u.
De GT is als sportmodel in het programma op
genomen met een op zijn prestaties gerichte
uitrusting met onder andere ook airconditio
ning. De auto haalt een top van 220 km/u en
weet in 8,4 seconden de bekende sprint af te
leggen.
De prijzen van de nieuwe Primera zullen een
groot succes niet in de weg liggen. De basis
1.6 L sedan kost f 29.195,= en dat komt
overeen met het prijsniveau van de meeste
basismodellen in deze klasse. Nissan denkt
zelf de meeste exemplaren te gaan verkopen
van de 1.6 LX die voor f 30.895,= wordt
aangeboden. Dezelfde auto met 2 liter kracht
bron kost f 32.895,=. Voor de hatchback
geldt een meerprijs van f 950, en voor de
Wagon moet f 3.100, meer op tafel komen.
De duurste versie is de 2.0 GT die als sedan
f 55.495,= kost.
den geschaard, zijn vrijwel van het toneel
verdwenen. Austin, Morris, MG, Vanden Plas,
Princess, Triumph en vele anderen zijn alleen
nog in geschiedenisboeken te vinden. Wat
overbleef is het merk Rover, een naam die een
bepaalde exclusiviteit uitstraalt. De opbouw
van het Rover- programma begint nu een
beetje duidelijk te worden.
Bovenaan staat de grote 800-reeks in 4-deurs
sedan of 5-deurs hatchback. Daaronder mo
gen we binnenkort de Rover 400 verwachten,
het sedanmodel van de inmiddels geïntrodu
ceerde Rover 200. Onder aan het programma
blijven er dan nog twee auto's over. De aloude
Mini zet zijn succes gewoon voort, terwijl de
nieuwe Rover 100 de Austin Metro heeft ver
vangen.
Het zou onterecht zijn hier van een compleet
nieuwe auto te spreken. De carrosserievorm
van de Metro is bij de Rover 100 bewaard ge
bleven, al zijn bepaalde delen behoorlijk van
vorm veranderd. Het front bestaat nu uit een
tot de bumper met geïntegreerde grille doorlo
pende motorkap. Op die motorkap zitten twee
zwarte luchthappers, waarvan er één in ge
bruik is voor de luchtaanvoer van de verwar
ming. De koplampen lopen naar binnen toe af,
terwijl de richtingaanwijzers nu het hoekje om
gaan. Aan de achterzijde valt een wat dieper
uitgesneden bumper op die zodoende plaats
maakt voor een grotere achterklep. Een klep
overigens die opvallend ver open gaat, zodat
je je hoofd niet kunt stoten. De achterlichten
zijn iets kleinér geworden.
In het interieur valt een sterk gewijzigd dash
board op. Vooral het klokkendeel is nieuw van
vormgeving. Heel aardig is dat iedere uitvoe
ring van de Rover 100 is voorzien van twee
stukken wortelnotehout op het dashboard,
wat de Engelse afkomst benadrukt. Verdere
veranderingen betreffen het stuurwiel, wat re
delijk plat is gemonteerd en de stoelen die wat
vorm betreft zijn aangepast. De ruimte voorin
is heel behoorlijk, terwijl de achterbank alleen
voor kinderen gereserveerd lijkt te zijn.
Veel belangrijker dan de zichtbare wijzigingen,
zijn de technische veranderingen aan de Rover
100. De auto wordt uitsluitend met nieuwe
motoren geleverd. Aan de basis staat de 1,1 li
ter versie van de onlangs in de Rover 200
geïntroduceerde K-serie motoren. Met ongere
gelde katalysator wordt een vermogen gele
verd van 60 pk, goed voor een top van 152
km/u. Deze krachtbron wordt geleverd in drie
varianten, de 111 C 3-deurs, de 111 L 3-deurs
en de 111 L 5-deurs. Een belangrijke eigen
schap van de 1,1 liter is de enorm rustige loop.
Onder alle omstandigheden is de 4-pitter nau
welijks hoorbaar.
Daarnaast is er een nieuwe 8-kleps versie van
de 1.4 liter, die een maximaal vermogen van
75 pk weet te bereiken en de auto een top
geeft van 170 km/u. Alleen de Rover 114 GTa
wordt met deze motorisering geleverd. De ab
solute top is de 114 GTi 16V met een 90 pk
leverende 1.4 liter, goed voor een top van 193
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,8
seconden. De krachtbron is voorzien van
mono-point injectie en een geregelde kataly
sator. Alle versies hebben de zogenaamde Hy-
dragas wielophanging, waarbij op hyraulische
wijze de voor- en achterwielen met elkaar in
verbinding staan. De door ons gereden 111 L
De Nissan Primera GT.Inzet: de achterkant.
Het nieuwe actiemodel van Seat, de
Malaga Special GLX.
Seat brengt als actiemodel de Malaga Special
GLX op de markt. Het basismodel uit de
Malaga-reeks wordt hierbij voorzien van een
aantal details van de luxueuze GLX, zoals een
toerenteller, digitaal klokje, middenconsole,
een 4-spaaks stuurwiel, van binnenuit verstel
bare buitenspiegels, beklede hoofdsteunen
voor en achter, grille in de carrosseriekleur en
getint glas. De Seat-dealers rekenen voor dit
complete pakket een meerprijs van slechts
f 600,=, zodat de- Malaga Special GLX
f 21.595,= kost.
Bovendien kunnen de bestelvarianten van de
Seat Marbella en Ibiza voortaan worden uitge
rust met zogenaamde 'glass look' achterpa
nelen. Een zwart/grijze folie doet vermoeden
dat de auto gewoon van achterruiten is voor
zien, waardoor de lijn van het model volledig
blijft behouden. De Marbella 'glass look' is er
vanaf f 11.607,= en de Ibiza 1200 vanaf
f 16.406,=.
bleek in de bochten nog redelijk over te han
gen. Dit is op zich niet bezwaarlijk, maar zal
bij een plotselinge uitwijkmanouevre een
schrikreactie van de bestuurder teweeg bren
gen. De 114 GTa heeft gelukkig een stabilisa
torstang voor, terwijl de GTi ook achter zo'n
voorziening kent en voor telescopische schok-
brekers meekrijgt.
Afhankelijk van de uitvoering zijn de Rover
100-modellen meer of minder luxueus uitge
rust. Zo heeft de basis Rover 111 C een vier-
versnellingsbak, smalle stootstrips op de
flanken, wieldeksels, een antenne, hoofdsteu
nen, een verwarmde achterruit, twee luidspre
kers met voorbedrading, hoedeplank en een
signaal voor vergeten verlichting. De L-versie
voegt daaraan toe een vijfversnellingsbak, een
digitaal klokje, andere stoelbekleding, een in
ongelijke delen neerklapbare achterbank en
een wis-was- installatie op de achterruit.
De GTa is al behoorlijk sportief getint met een
close-ratio 5- bak, achterspoiler, twee van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels, sportieve
wieldoppen, een rode bies op flanken en bum
pers, centrale console, vier luidsprekers en be
klede hoofdsteunen.
De Rover 111 C.
De GTi heeft uiteraard de meest complete uit
rusting met standaard lichtmetalen wielen,
getint glas, spiegels en luchtinlaten in de car
rosseriekleur, een diepe voorspoiler, houtac
centen op de portieren, rode
veiligheidsgordels, sportstoelen en een regel
bare interval op de ruitewissers.
De prijzen van de Rover 100 zijn fors hoger
dan van de Metro, alhoewel de auto nu een
moderner uiterlijk biedt en een bijzonder fijne
motorenreeks. De 111 C 3-deurs staat bij de
dealers voor f 18.995,= en dat is f 2.000,=
meer dan de oude 1.3 Magie. De iets comple
tere 111 L kost f 19.695,= en dat zal onge
twijfeld het model worden wat de meeste
aftrek krijgt. Dezelfde auto met twee portieren
extra kost zevenhonderd gulden meer. De
vlotte 114 GTa 3-deurs staat in de prijslijst
voor f 21.995, terwijl de zeer sportieve GTi
een investering van f 27.695,= vergt.
Van 13 tot en met 24 september houdt Rover
dealer Renton een show ter introductie van de
Rover 100.
*DE VROUW ACHTER DE AUTOVERKOPER
Ooit ben ik vol enthousiasme aan mijn taak
als toegwijde echtgenote begonnen. Ik ben
dat nog steeds, maar het heeft de nodige
zweetdruppels gekost. Ik heb niks te klagen,
want ik heb mijn zaakjes goed geregeld. Maar
ik denk toch dat ik meer moet organiseren
dan de doorsnee huisvrouw.
Al snel bleek dat de autoverkoop een grotere plaats in mijn leven ging innemen dan ik had ver
wacht. Ik kwam er zo langzamerhand achter dat het werk van mijn man door mij moest worden
benaderd als vorm van vrijetijdsbesteding, als hobby dus. Een autoverkoper mag niet terugdein
zen voor een groot aantal overuren. (Als dat eens per uur betaald zou worden!) Nee, je moet
plezier hebben in de autoverkoop.
Ik noem een paar voorbeelden van de wijze waarop je als vrouw achter je auto verkopende man
staat. Neem deze zomer bijvoorbeeld. Hardstikke warm. En als iedereen een koel plekje of het
strand heeft opgezocht, zit je man keurig in het pak in een ruimte die logischerwijs geen aircon
ditioning heeft. (Wat moet je daarmee in dit koude kille vaderlandje?) Meestal is het een stille
tijd. De temperatuur bij de autoverkoper stijgt dan geweldig, maar de klanten zoeken verkoeling
aan het water. Het is dan beslist niet de tijd om de vraag 'zou je niet eens wat meer tijd aan
je gezin besteden' te stellen. Want tijd speelt in de autoverkoop de belangrijkste rol. De tijd is
schaars.
'Hoe laat kom je eten?', vraag ik wel eens. 'Geen idee', is het antwoord. Als er namelijk een
klant tegen zessen binnenkomt, kun je die niet wegsturen. Hoe vaak ik het eten heb opge
warmd? Veel te vaak.
Je weet toch dat m'n moeder jarig is en of we dan op tijd kunnen komen. Jammer dus. Te laat.
De jaarlijkse uitvoering van de kinderen aan het eind van het schooljaar is ook al zoiets. De
school huurt een grote zaal en oma's, opa's en ouders komen naar hun kinderen kijken. 'Zou
je een plaats vrij kunnen houden', vraagt hij door de telefoon. Net voor de pauze arriveert pa
en worden alle leuke en minder leuke ervaringen van die avond uitgewisseld. Voor de kinderen
zijn we er dan toch nog allebei.
De autoverkoper moet een zo goed mogelijke band hebben met z'n klant. Niet er boven staan,
maar er naast. Hem adviseren. Als echtgenote van die verkoper moet je er ook naast kunnen
staan. En goed organiseren. Daardoor kan ook ik hoog scoren. En daarom denk ik dat ik dit
leven nog jaren vol kan houden.