In de jaren zestig
werd de beste
muziek gemaakt
Mungo Jerry: In
the Summertime!
John Russel: niet
big maar king size
New Mindbenders:
originele covers
Scarlets: sneller
dan The Beatles
Johnny plus
Starshooters:
onontbeerlijk
THE SCARLETS
Programma:
SPONSOR P/M CRAAN
SPONSOR LOONTJENS
Uitbreiding
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 12 september 1990
14 en 15 september
Vrijdag:
L-band
The Scarlets
The New Mindbenders
Zaterdag:
Johnny and the Starshooters
Big John Russel
Mungo Jerry
Pim Craan.
Van jukebox tot
disco-installaties
„In deze eeuw is in één perio
de goede muziek gemaakt, en
dat is in de jaren zestig". Een
belangrijke reden waarom
Pim Kraan en compagnon
Rens de Regt sponsors zijn
van het sixties-festival.
Kraan, mede eigenaar van Fli-
tecar, vindt het een goede
zaak om het sixties-festival te
steunen. Behalve goede her
inneringen aan de jaren zestig
heeft de oorsprong van het
bedrijf veel met de muziek te
maken. Tien jaar geleden
startte Flitecar met het pro
duceren van solide koffers om
muziekinstrumenten te ver
voeren. Deze markt is niet
minder, maar het bedrijf heeft
zich ook gericht op andere
sectoren, zoals computer
technologie, video en allerlei
gevoelige apparatuur.
De affiniteit met de muziek die
blijft. Kraan verzorgt tijdens het
sixties-festival al de geluidsappa
ratuur en het licht. Een bezoeker
van het festival is hij zeker. Vorig
jaar hebben zij de werknemers
van het filiaal uit Frankrijk uitge
nodigd en met zo'n 65 man het
festival bezocht. Inclusief de
kroegbaas die in Frankrijk bij het
fHiaal om de hoek woont en tot
de inventaris wordt gerekend,
heeft het hele festival mee ge
vierd.
Flitecar barst door de grootte van
het bedrijf uit zijn huidige jasje.
Naast de bestaande huisvesti
ging komt de uitbreiding in de
vorm van een twee verdiepingen
tellend kantoorgebouw en een
magazijn. Dit alles moet in fe
bruari 1991 zijn gerealiseerd.
Pim Kraan heeft de leeftijd om de
jaren zestig bewust te hebben
meegemaakt. Een gedeelte daar
van heeft Kraan in Engeland ver
toefd. 'Sweet memories' uit de
jaren zestig, zij herleven mis
schien wel tijdens het sixties-
festival. Kraan vindt in ieder geval
dat er nog te weinig van deze ac
tiviteiten in de regio plaats vinden
en dat Flitecar deze 'happening'
moet sponsoren.
Alexander Loontjens is één van de zes Loontjens die opgeno
men is in het familiededrijf. Alexander is te jong om de jaren
zestig bewust te hebben meegemaakt, maar het bedrijf heeft
de woelige jaren zestig als toen 40 jarig oud bedrijf meege
maakt. Loontjes is sponsor van het Sixties Festival.
In de jaren zestig was de opmars
van de jukebox op zijn sterkst.
Eind jaren vijftig werden de eer
ste tweedehands Wurlitzer juke
boxen geïmporteerd uit Amerika.
In de jaren zestig speelde behalve
de jukebox ook de exploitatie van
recreatie-apparatuur een belanrij-
ke rol vóór het bedrijf. Flipper
kasten, voetbalspelen en
behendigheidsautomaten werden
in zomerseizoenen op campings,
kantines of amusementshallen
opgesteld. In deze jaren onstond
ook een groothandel van biljarts.
De jaren zeventig staan voor de
deur en het bedrijf richt zich
meer op de biljarts en speelauto
maten. Vanuit de horeca onstaat
de vraag naar ander geluidsappa
ratuur dan de jukeboxen. Hierin
wordt voorzien door een uitge
breid assortiment van eenvoudi
ge geluidsapparatuur tot
geavanceerde discotheekinstalla
ties inclusief lichteffecten.
Het werkgebied ligt nog steeds in
Zeeland en een gedeelte van de
omliggende provincies Noord-
Brabant en Zuid-Holland. Het
marktaandeel ligt in Zeeland rela
tief hoog (circa 80%).
De relatie met de horeca is duide
lijk. Volgens Alexander Loontjens
bestaan relaties met de horeca in
Vlissingen al sinds de oprichting
door zijn grootvader H. Loont
jens, in 1920. Door de jaren heen
hebben cafés van eigenaren ge
wisseld maar Loontjens bleef de
leverancier. Alexander is wel vol
op in de gelegenheid geweest om
de muziek uit de jaren zestig te
beluisteren. In de showroom of in
de winkel stond altijd wel een ju
kebox met de allernieuwste
plaatjes uit die jaren. Hij houdt
wel van de jaren zestig muziek en
dat is behalve de jarenlange band
die Loontjens met de horeca
heeft, een reden om het sixties-
festival te sponsorren.
In het bedrijf van Loontjens, Dam
21 in Middelburg zijn de mooiste
exemplaren van jukeboxen en
fruitautomaten opgesteld. De
weg naar het kantoor van
Alexander dat zich aan de achter
kant bevindt, vertelt zo'n 70 jaar
geschiedenis van het bedrijf door
middel van foto's en wat het be
drijf aan apparatuur heeft ver
kocht. Het idee om er een
museum van te maken is zeker
geen slecht idee.
Big John Russel
In het rijtje van Fats Domino, Litt
le Richard en Otis Redding hoort
ook zeker Big John Russel thuis.
Russel kreeg de toevoeging Big
niet alleen vanwege zijn - op z'n
zachtst gezegd - kolossale om
vang, maar vooral vanwege zijn
show. Die is namelijk niet ge
woon big, maar king size.
Big John Russel wórdt tot de
beste musici van ons continent
gerekend. De manier waarop de
ze man zijn gitaar bespeelt is
ronduit geniaal. Overigens is gi
taar niet het enige wat hij kan
spelen: in totaal kan hij twaalf in
strumenten bespelen. In zijn mu
ziekkeuze is Russel al net zo
veelzijdig. In rock and roll is hij ui
teraard gespecialiseerd, maar hij
voelt zich net zo thuis in soul,
reggae en actuele popmuziek.
Naast hits van Fats Domino, Otis
Redding en Little Richard speelt
Big John Russel ook eigen voor
malige top tien nummers als Fun
ky Amsterdam, Oh Mohna, Sad
is my song en Hokie Pokie, waar
mee hij in 1981 nog een zomerhit
scoorde.
Lange tijd vertoefde Mungo Jerry
in een onopgemerkt muziekhoek-
je. Daar kwam tijdens een optre
den op het Engelse Whitsun
Bank Holiday Weekend in 1970
in één klap een einde aan. Het
onvergetelijke In the Summerti
me bereikte na dit sensationele
concert binnen twee weken de
eerste plaats van de Engelse hit
parade. In totaal werden er van
deze plaat - de eerste maxi-single
aller tijden - tien miljoen exempla
ren verkocht.
De man achter Mungo Jerry is
zanger/gitarist/componist Ray
Dorset. Dorset speelde op z'n
veertiende al in café's en dan
cings, zoals disco's toen nog
heetten. In die tijd was hij ook re
gelmatig op het podium bij Jim
my Cliff en Milly (My Boy
Lollipop) Small te vinden. Na het
gigantische succes van In the
Summertime speelde Mungo Jer
ry onder meer de nummers Baby
Jump, Lady Rose, Wild Love en
Long Legged Woman Dressed in
Black de hitparades in. Later leg
de Ray Dorset zich vooral toe op
het schrijven voor andere sterren,
maar in de jaren tachtig, na een
aantal optredens met Joe Rush in
Franse folk en blues clubs, sloeg
de heimwee naar zijn roots weer
toe. Sindsdien is Dorset weer vol
op op de 'nostalgische' podia te
vinden. Met een Mungo-band die
er niet om liegt. Niet voor niets
begonnen de carrières van Gary
Moore en Cure-drummer Boris
William in deze begelei
dingsband.
The Scarlets.
Met Wayne Fontana scoorden
The Mindbenders hits als Hello
Josephine, Stop Look and Listen
en Game of Love. Als onafhanke
lijke band kwamen daar onder
meer A Groovy Kind of Love en
Ashes to Ashes bij. Als The New
Mindbenders combineren ze al
die hits en voegen ze daar boven
dien nog Hollies- en Easybeats-
successen bij. Een meer dan
waardige afsluiting van de eerste
Sixties Festival-dag dus, die New
Mindbenders.
De covers van The New Mind
benders zijn niet zo maar covers,
maar bijna origineler dan de origi
nele. De leden van de viermans
formatie hebben indertijd
namelijk óok de eerste versies
gespeeld. Graham Pollock en Pe
ter Barton bijvoorbeeld, zijn
Mindbenders van het eerste uur.
Pete Hughes speelde bij The Ea-
sybeats - met Friday on my Mind
en Hello how are You het Austra
lische antwoord op The Beatles -
en Eric Haydock maakte furore
met The Hollies, die met num
mers als Here I Go Again, Yes I
Will en I'm Alive in de Sixties niet
uit de hitlijsten weg te branden
waren.
Alexander Loontjens en Rudi Loontjens.
The Scarlets behoorden in de ja
ren zestig tot de Haagse top
beat-formaties. De vier heren
luisterden in die tijd zó fanatiek
naar Radio London, dat ze de
nieuwste hits van The Beatles bij
wijze van spreken nog eerder
konden spelen dan The Beatles
zelf.
Deze reputatie houden The Scar
lets, die vorig jaar het zesentwin
tigjarig bestaan vierden, nog
steeds hoog. En toegeven, dat
doen ze met verve. Naast de
Beatles-toppers staan er ook
nummers van onder meer The
Small Faces, The Rolling Stones
en The Kinks op het programma.
De tweede festivalavond wordt
geopend door niemand minder
dan onze eigen Johnny and the
Starshooters, eep band die ei
genlijk op geen enkel fifties, six
ties èn nineties fesival mag
ontbreken.
De Zeeuwse band begon ooit als
Johnny and the Sukkels; een
grapje voor een personeelsfeest.
Hun muziek, ouderwetse krakers
van grootheden als Elvis Presley
en Bill Haley, sloeg binnen en bui
ten Zeeland echter zó aan dat de
Sukkels zich al snel genoodzaakt
zagen zich tot Starshooters om
te dopen. Wie zou zichzelf na een
optreden als special guest van de
legendarische Fats Domino en
met een platencontract op zak
tenslotte nog een Sukkel durven
noemen?
Johnny and the Starshooters.
Mungo Jerry, alias Ray Dorset.
■i