informatiepagina van de gemeente vlissingen IMorgen "raad De chemokar komt deze week nog twee dagen langs De Algemene Plaatselijke Verordening Vlissingen r Reorganisatie duidelijk merkbaar Opening KVV-gebouw Oost-Souburg I Klaar! \i O IJ Caravans van straat! Glas het inzamelen waard. Hup, in de glasbak! j j Agenda Standplaatsen chemokar Welke stoffen? Het gemeentelijk depot Verkeersmaat regelen wieler wedstrijden 1 september in werking Van de weg af! Kennisgeving I Het werkbriefje Papiermolens Inzage en verkrijgbaar Veel lokaties Even bijpraten met wethouder De Keijzer Folder ft Schoolgrootte Terrein Zaaihoekweg Nieuwe organisatie VC Vlissingen Woensdag 29 augustus 1990 DE VLISSINGER IN DEN BLAUW GERUITEN KIE! redactie, stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337 Morgenavond, donderdag 30 augustus, komt de gemeente raad van Vlissingen bijeen om over diverse voorstellen van het college van burgemeester en wethouders beslissingen te nemen. De vergadering van de gemeenteraad is openbaar. U bent van harte uitgenodigd te komen klisteren. Er ligt dan een populaire raadsagenda klaar. Op die manier kunt u de vergadering goed volgen. De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het stadhuis. De vergadering begint om 19.30 uur. Huisvesting en Verzorging voor Ouderen (HVOV); 3. Intrekking aanwijziging takken van dienst/wijziging gemeente begroting 1990; 4. Krediet t.b.v. PC-privé project. 1. Openbare orde en veiligheid 1. Kredieten t.b.v. de politie; 2. Krediet vervangingsinveste ringen t.b.v. de politie. 2. Verkeer, vervoer en waterstaat 1. Wijziging gemeenschappelij ke regeling Wegschap Wal cheren; 2. Kredietaanvraag verkeerse- ducatie; Hieronder staan de titels van de agendapunten zoals die aan de orde komen. Opening Mededelingen Over te leggen stukken Te behandelen punten 0. Algemeen bestuur 1. Benoemingen raad van bestuur N.V. Sportfondsenbad Vlissingen; 2. Vacature bestuur Stichting (foto: Ruben Oreel) 3. Krediet onderzoek aanpak verkeersongevallenconcentra ties (AVOC); 4. Krediet vervanging verkeers regeltoestel Koudekerkse- weg/President Rooseveltlaan; 5. Krediet aanpassing VRI (Ver- keersRegellnstallatie) Van Woel- derenlaan/President Rooseveltlaan; 6. Krediet aanpassing openbare verlichting. 3. Economische zaken 1. Fusie NV PZEM en NV WMZ. 4. Onderwijs 1. Medewerking ex. art. 74 WBO Deze week rijdt de chemokar door Vlissingen. Dat is alweer de derde keer dit jaar. Wan neer en waar staat in de gele BEWAARFOLDER die u eerder dit jaar in de bus vond. (foto: Ruben Oreel) De chemokar komt donderdag en vrijdag nog op de volgende plaatsen: Donderdag 30 augustus 1990 09.00 - 09.30 uur Papegaaien burg (bij telefooncel) 09.30 - 10.00 uur Bossenburgh- zuid (bij Merkenburg) 10.00 - 10.30 uur Bossenburgh- noord (bij Sterkenburg) 10.30 - 11.00 uur Rosenburg (bij Bossenburghweg) 11.00 - 11.30 uur Westerzicht- noord (bij "De Startbaan") 13.30 - 14.00 uur Westerzicht- zuid (bij bejaardenwoningen) 14.00 - 14.30 uur Noordbeekse- weg (bij Oosterbaan) 14.30 - 15.00 uur Kerklaan (te genover r.k. kerk) Vrijdag 31 augustus 1990 09.00 - 09.30 uur H. Segherslaan (bij winkel Koppejan) 09.30 - 10.00 uur A. Coortelaan (bij A. v.d. Vennestr.) 10.00 - 10.30 uur Verl. Bonedij- kestr. (bij ingang 't Fort) 10.30 -11.00 uur Hogeweg (bij de Spar) 11.00 - 11.30 uur Irislaan (hoek J. Israëlslaan) 13.30 - 14.00 uur Korenbloem laan (hoek Tulpenlaan) 14.00 - 14.30 uur Vredehoflaan (hoek Pr. Rooseveltlaan) 14.30 - 15.00 uur Vrijdomweg (bij doopsgezinde kerk) 15.00 -15.30 uur Bonedijkestraat (hoek Sottegemstraat) Er zijn vele schadelijke stoffen die beter niet in de vuilniszak (en dus daarna in het milieu) terecht kunnen komen. U kunt ze bij de chemokar inleveren. Maar: houd schadelijke stoffen altijd apart, ook als de chemokar niet komt. Breng ze naar het depot (zie hierna) of houd ze apart tot de volgende inzamelactie. De chemokar komt in 1990 vier keer bij u in de buurt. Dit jaar rijdt de chemokar ook nog van maandag 12 tot en met vrijdag 16 november. Er is echter ook het hele jaar door de mogelijk heid schadelijke stoffen verant woord en milieuvriendelijk in te leveren. U kunt hiervoor terecht bij het gemeentelijke depot voor schadelijke stoffen. Het depot bevindt zich bij de afdeling Rei niging van de gemeente, Edi- sonweg 9, 4382 NV Vlissingen. Het depot is op werkdagen geo pend van 08.00 - 11.30 uur en van 13.30 - 16.00 uur. t.b.v. aanschaffingen/voorzie ningen bijzonder basison derwijs; 2. Wijziging gemeenschappelij ke regeling ZDASG. 5. Cultuur en recreatie 1. Garantie geldlening t.b.v. Stichting betaald voetbal VC Vlissingen. 7. Volksgezondheid 1. Krediet aanschaf multi- gasmonitor; 2. Krediet vernieuwen riolering Walstraat (gedeeltelijk), Wage- naarstraat en Kleine Kerkstraat; Sloop bijgebouwen v.m. PZC- kantoor. 8. Ruimtelijke ordening en volks huisvesting 1. Voorbereidingsbesluit Coosje Buskenstraat (gedeeltelijk); 2. Voorbereidingsbesluit Lange Zelke-Schutterijstraat; 3. Voorbereidingsbesluit Papegaaienburg-wijkcentrum (gedeeltelijk); 4. Voorbereidingsbesluit Weye- vliet, gedeelte Weyevlietplein; 5. Grondruil met de staat; 6. Straatnaamgeving Hofwijk; 7. Krediet diverse voorzieningen bouwproject Nieuwendijk 43-49; 8. Krediet gedeeltelijke beluife- ling Oude Markt; 9. Gedeeltelijke kwijtschelding verlies gemeentegarantie (1976); 10. Huisvesting woonwagenbe woners; aanschaffen huurwoon- wagens (raambesluit); 11. Woningbouw- en woningver beteringsprogramma 1991. 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen 1. Vaststelling 2e en 3e wijziging van de gemeentebegroting voor 1990; 2. Voorlopige vaststelling ge meenterekening en bedrijfsreke- ningen 1988. Rondvraag Sluiting Op zaterdag 1 september as. worden van 11.00 tot 18.30 uur wielerwedstrijden in Oost- Souburg gehouden. In ver band daarmee zijn de volgen de wegen gedurende die tijd gesloten voor alle verkeer be halve voetgangers: - de oostelijke rijbaan van de Burgemeester Stemerdinglaan (tussen de J.D.P. de Smitstraat en de M.A. van de Puttestraat), parkeren is aan die zijde ver boden, ook in de vakken; - J.D.P. de Smitstraat, parkeren is verboden aan de zuidzijde, ook in de vakken; - Molenweg (tussen de J.D.P. de Smitstraat en de M.A. van de Puttestraat), parkeren is verboden aan beide zijden, be halve in de vakken; - M.A. van de Puttestraat, par keren is verboden aan de zuid zijde, behalve in de vakken; - Irenestraat (tussen de Burge meester Stemerdinglaan en de Molenweg). De binnen het parcours gelegen straten: Van Ginkeldwarsstraat, Van Ginkelstraat, Henri Du- nantstraat, F. Leenhoutsstraat en F. Leenhoutsdwarsstraat zijn gedurende de wedstrijden niet bereikbaar. De westelijke rijbaan van de Bur gemeester Stemerdinglaan, tus sen de Middelburgsestraat en de M.A. van de Puttestraat zal gedurende genoemde periode opengesteld worden voor ver keer uit beide richtingen. Parke ren in de parkeervakken is hier toegestaan. Tijdens rustige momenten in de wedstrijd is er, in overleg met de aanwezige politie, gelegenheid om met de auto het binnen het parcours gelegen gebied te ver laten op de hoek van de J.P.D. de Smitstraat en de Burgemees ter Stemerdinglaan en op de hoek van de J.P.D. de Smitstraat en de Molenweg. Het zomerseizoen loopt ten einde, dat is duidelijk. Toch blijven er bij de politie klach ten binnen komen over cara vans en campers, die nog steeds op de openbare weg geparkeerd staan. Dat levert hinder op voor omwo nenden, bij wie de twee- of vier wieler voor de ramen geparkeerd staat. Bovendien, en dat kan ook heel hinderlijk zijn, nemen de voertuigen langdurig parkeerruimte in. En dat, terwijl deze lang niet altijd zo ruim voor handen is. Daar komt dan nog bij, dat het verboden is dergelij ke voertuigen langer dan drie opeenvolgende dagen op de openbare weg te parkeren. Net als voertuigen, die bestemd zijn voor het vervoer van boten. Het zal duidelijk zijn. Mocht uw caravan, camper of boot-trailer nog op de openbare weg staan: verplaats hem dan zo snel mogelijk naar een stalling of een privé-terrein. Anders loopt u de kans de politie aan de deur te krijgen. De komen de weken zal, tijdens de sur veillances, de controle op dit punt worden verscherpt! (foto: Ruben Oreel) Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de algemene plaatselijke ver ordening op 1 september a.s., met uitzondering van een paar onderdelen, in werking te la ten treden. Dit betekent dat de letters APV niet meer staan voor algeme ne politieverordening maar voor Algemene Plaatselijke Verordening. Deze nieuwe aan de jaren '90 aangepaste verordening is gro ter dan de oude politieverorde ning. Dit komt doordat er een aantal reeds bestaande verorde ningen in zijn opgenomen. Zo vervalt op 1 januari 1991 de af- valstoffenverordening en bestaat de lozingsverordening riolering niet meer. Dit zijn nu hoofdstuk ken van de nieuwe APV. Wat ook nieuw is dat, naast de bekende vergunning of onthef fing, de kennisgeving is inge voerd. Dit betekent dat voor optochten, betogingen, vertonin gen (bijv. optreden als straatar tiest), aanbieden van diensten en evenementen geen vergun ning of ontheffing meer nodig is. Volstaan kan worden met een kennisgeving aan de burge meester. Deze moet gedaan worden bij de gemeentepolitie, Molenstraat 1. Voor optochten en evenementen moet dit ten minste 48 uur tevoren worden gedaan, voor de overige aktivi- De cliënten van de Gemeente lijke Sociale Dienst (GSD) met een ABW-, RWW-, IOAW-of WWV-uitkering zijn verplicht iedere laatste werkdag van de maand een inkomstenverkla ring in te leveren. Deze maand is dat vrijdag 31 augustus. Dat de GSD maandelijks die opgave van haar cliënten vraagt, is een rechtstreeks ge volg van eisen die de rijksover heid stelt. De reorganisatie van het ge meentelijk apparaat wordt per 3 september doorgevoerd. Bezoe kers van het stadhuis merken dit zeker. Mensen zitten op andere plaatsen, hebben nieuwe tele foonnummers en soms andere werkzaamheden. Daarnaast worden ruimtes in het stadhuis opnieuw ingericht en op geknapt. Door al deze activiteiten is het wel eens moeilijk de juiste per soon voor uw vraag of probleem snel te pakken te krijgen, leder een zal echter graag meewerken de overlast tot een minimum te beperken. Het zal nog niet altijd vlekkeloos verlopen, maar al de ze veranderingen zijn op drie za ken gericht, in belang van de burger: Anders, Beter en Cliënt- vriendelijk. Wat gaat er zo al veranderen? De gemeentelijke organisatie telt nu vier sectoren, die elk onder verdeeld zijn in een aantal sec ties. Hieronder laten we een opsomming volgen van de onderdelen met hun voor naamste taken, die voor u als in woner van belang zijn. SECTOR MAATSCHAPPELIJKE ZAKEN: sectie Onderwijs (basis- en voortgezet onderwijs); sectie Welzijn, volksgezond heid en cultuur (sociaal- cultureel werk, jeugd- en oude renwerk, minderheden, emanci patie, volksgezondheid, cultuur, sport, oud-archief, museum, bi bliotheek); sectie Sociale zaken (Dokter Gallandatstraat 1) sociale zaken, volkskredietbank; sectie Burgerzaken (bevolking, rijbewijzen, paspoorten, militaire zaken). SECTOR STADSONTWIK KELING: sectie Wonen en Milieu (ruim telijke ordening, volkshuisves- ting(sregeiingen), bouw- en woningtoezicht, milieubeleid); sectie Nieuwe werken (bouw kunde, weg- en waterbouw, ver keer, landmeten); sectie Economische zaken (aan- en verkoop, verhuur en verpachting, verkoop bouw grond bedrijven en particulieren, VVV, vismijn). SECTOR MIDDELEN: Deze sector omvat secties die onder meer de andere sectoren ondersteunen, zoals Financiën, Personeel,organisatie en infor matie, Interne zaken en Commu nicatie (voorlichting, inspraak, promotie, public relations). Deze drie sectoren met hun sec ties zijn in het stadhuis ge vestigd (tel.87000). De vierde sector is DE SECTOR BEHEER sectie gebouwen (Kasteelstraat 146, tel. 12174), onderhoud ge meentelijke gebouwen; sectie accommodaties (Dokter Stavermanstraat 49, tel.87000), onderhoud binnen- en buiten sportaccommodaties, wijkge- bouwen, dienstencentra, Tafeltje-dek-je, strandbewaking; sectie beplantingen (Zaaihoek- weg 2, tel. 13902), aanleg en on derhoud openbaar groen en be graafplaatsen; sectie wegen (Edisonweg 9, tel. 61900), onderhoud van wegen, straten en pleinen, vijvers, water gangen, rioleringen, straatver lichting e.d.; sectie afvalverwijdering (Edi sonweg 9, tel. 62291), ophalen huis- en bedrijfsvuil, straatve gen, ongediertebestrijdrng, strandreiniging e.d. Er wordt naar gestreefd de sec tor Beheer binnen afzienbare tijd meer centraal te huisvesten. teiten geldt een termijn van 14 dagen. Op het politiebureau zijn hiervoor formulieren aanwezig. Voor met name verenigingen die aktiviteiten organiseren is dit dus een gemakkelijker weg. Let wel, de termijn van 14 dagen is echt nodig aangezien in veel ge vallen inzet van politie of andere gemeentelijke diensten noodza kelijk is. Ook zij moeten e.e.a. kunnen voorbereiden. Dit alles betekent echter niet dat alles nu mogelijk is. Er zal een evenementenbeleid worden ont wikkeld wat aangeeft welke akti viteiten in welke periode worden toegestaan. Hiernaast zullen plaatsen worden aangewezen waar het is toegestaan, onder nader te stellen voorschriften, muziek ten gehore te brengen c.a. Ook zijn er voorschriften waaronder het gebruik van ge meentelijke terreinen is toege staan. Binnen deze marges kunnen de aktiviteiten plaatsvin- Kennisgeving is voor straatar tiesten voldoende in de nieuwe APV. (foto: Ruben Oreel) den. Is dit niet mogelijk dan kan alsnog het evenement worden verboden, of wordt geen toe stemming verleend voor het ge bruiken van gemeentelijke eigendommen (waaronder openbare weg etc.). Bovenstaande betekent dus minder ambtelijke papiermo lens. Voor het overige is de plaatselijke verordening onge veer gelijk aan de oude politieve rordening. Wat moderner taalgebruik en minder verbods bepalingen. Aan de andere kant ook wat meer mogelijkheden ten aanzien van de toepassing door dat de gemeenteraad, die de verordening heeft vastgesteld, het college van burgemeester en wethouders heeft opgedra gen voor een aantal zaken nade re regels en richtlijnen te stellen. Veelal betekent dit dat hetzelfde beleid wordt voortgezet. Dit is met name het geval ten aanzien van de overlast door hondenuit werpselen. Nieuw is echter dat het college heeft besloten het ei genaren van Pitt Bull Terriers te verplichten deze honden op straat te voorzien van een muil korf. Ook moet op korte termijn wor den bezien of uitbreiding/wijzi ging van het aantal renveldjes noodzakelijk is. De Algemene Plaatselijke ver ordening, richtlijnen etc. staan in de gemeentelijke informa- tiehoeken en kunt u inzien. Voor het bedrag van f 95,- is de APV bovendien te koop. Er is tevens een abonnement op de aanvullingen mogelijk. In formeer er naar bij de sectie Communicatie in het stadhuis. Op zaterdag 1 september a.s. vindt om 14.30 de officiële opening plaats van het ge bouw van Kunstzinnige Vor ming Vlissingen aan de Braamstraat 3a in Oost- Souburg. De opening wordt verricht door de heer D.J.P. Bruinooge, o.a. wethouder van Cultuur. De heer T. van de Hoeven, mede werker van het Landelijk On dersteuningsinstituut Kunstzinnige Vorming te Utrecht, zal vervolgens een uiteenzetting geven over de buitenschoolse Kunstzinnige Vorming in het algemeen. Ook zal er tijdens de opening een tentoonstelling te bezichti gen zijn van werken van kur- sisten KW te Oost-Souburg. De muzikale bijdrage wordt ver zorgd door de workshop muziek KW o.l.v. Dies Ie Due. Balletleer lingen o.l.v. Conny Sijlmans ge ven door middel van een openbare les een indruk van de mogelijkheden die de balletles sen KW bieden. De kursussen van Kunstzinnige Vorming Vlissingen vinden reeds jarenlang zowel in Vlissin- gen als in Oost-Souburg plaats. In Oost-Souburg was KW eerst gehuisvest in het wijkcentrum "Middenhof" aan de Ka naalstraat. De komst van Om roep Zeeland bracht daar verandering in. Daarna werd de KW de voormalige kleuter school "Kleuterdroom" toege wezen. KW heeft na de beperkte ruimte en mogelijkhe den in "Middenhof" nu een ei gen accommodatie aan de Braamstraat 3a. Na aanpassin gen en aanbouw van een ballet zaal met kleedkamer en een donkere kamer voor de kursus Fotografie biedt de nieuwe ac commodatie alle mogelijkheden voor het kursusaanbod. In het KVV-gebouw in Oost- Souburg worden kursussen verzorgd in tekenen en schil deren, fotografie, edelsme den, keramiek en boetseren, yoga, workshop muziek, ballet voor kinderen, jongeren en volwassenen en een kinder cursus tekenvariété. De folder waarin deze cursus sen (en die in Vlissingen) na der beschreven worden, is gratis verkrijgbaar bij de Cultu rele Raad Vlissingen, Bad huisstraat 104, telefoon 14928. Het rondeel is klaar! Ook dit oude stukje Vlissingen er nu prachtig uit met sierbestrating, banken en een kanon. Met het mooie weer van af gelopen weken een prima plaats om lekker lui van de zon te genieten. Maar ook niet te versmaden tijdens een flinke storm! (foto: Ruben Oreel) oii de aanvang van net schooljaar werden de schooldi recties en het gemeentebestuur verrast door de jongste discussie over de schoolgrootte. Onaange naam verrast, mag ik wel zeggen. Minimaal 250 leerlingen zou een school moeten hebben om te kunnen bestaan, zo luidt het jongste idee van het ministerie van onderwijs dat ons via de me dia bereikte. Je moet er toch niet aan denken wat dat zou betekenen voor Vlis singen. Het bestaande evenwich tige, en vooral gespreide, aanbod van onderwijsvoorzieningen zou er beslist geweld mee worden aangedaan. Maar laten we ons erdoor niet het hoofd op hol laten brengen. Ik wil eerst wel eens de nadere spelre gels zien die hierbij zouden gaan gelden. Alleen al het praktische probleem van de huisvesting bij voorbeeld. Er zijn nu geen schoolgebouwen met - pakweg - 15 lokalen. En ik kan me ook niet voorstellen dat het Rijk de bouw daarvan op korte termijn zou wil len bekostigen. Daarom geloof ik dat, als de nieuwe opheffings norm van kracht zou worden, er toch een groot deel van de be staande gebouwen gebruikt zal blijven worden. Het kan toch nooit zo zijn dat hele grote stads delen zonder basisschool komen te zitten? Een ander probleem waarmee ik direct na de zomervakantie ben geconfronteerd is de toestand van het terrein aan de Zaaihoek weg waar vroeger de gemeente lijke school Swanenburgh was. Er zijn klachten van omwonen den dat vooral spelende kinderen hier gevaar lopen. Onder andere door de brand in het voormalige schoolgebouw liggen op het ter rein diverse gevaarlijke stoffen en zijn er allerlei obstakels waardoor het betreden van het terrein ge vaarlijk is. Maar juist op spelende kinderen oefent dit aantrekkings kracht uit... Helaas ziet het er niet naar uit dat voor dit probleem op korte termijn een blijvende oplos sing komt omdat het ministerie eigenaar is, of wordt, en het mini sterie nog geen concrete be stemming voor het terrein heeft. Daarom is in overleg tussen de gemeente en het ministerie van onderwijs een voorlopige maat regel bedacht. Om het terrein wordt op kosten van het ministe rie een hekwerk geplaatst. Daar aan worden borden bevestigd waarop staat dat betreden van het terrein gevaarlijk is en op ei gen risico geschiedt. Ondertussen loopt natuurlijk het overleg over de definitieve be stemming van het terrein gewoon door. Aanstaande maandag 3 septem ber start de nieuwe organisatie van de gemeente Vlissingen. Daar zult u als "klant" van de ge meente ook het een en ander van merken. Het zal echter voor de medewerkers van de gemeente nog even wennen zijn. Velen zit ten op een nieuwe plek en heb ben nieuwe taken. Ik wil u daarom enig begrip vragen voor de nieuwe situatie. U kunt er ech ter van verzekerd zijn dat de me dewerkers van de gemeente hun uiterste best zullen doen u zo goed mogelijk te helpen. Want daar gaat het tenslotte om! Ook bij mij heerst grote vreugde over de sportieve start van het betaalde voetbal in Vlissingen. Natuurlijk, de wedstrijdresultaten zijn wisselend, maar VC Vlissin gen heeft een goede start ge maakt en dat is tevens goed voor de gemeente Vlissingen, ik durf zelfs te zeggen voor heel Zee land. Het bewijs is er dat betaald voetbal mogelijk is. Maar er moet nog veel meer gebeuren, in de organisatie, in de accommodatie. Dat zal nog tijd kosten. Vlissin gen is er echter in geslaagd te bewijzen dat het in koortsachtig tempo tot betaald voetbal kon ko men. Mijn complimenten hiervoor en veel sportieve successen in de toekomst toegewenst!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 5