Rij-impressie
Honda? Akkoord!
XM-serie naar
onder uitgebreid
VROUW EN AUTO
Peugeot Dijkwel dynamisch op weg
PEUGEOT 1991 MODELLEN
met vele speciale aktie-modellen
Automobielbedrijf
DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
Deze Autokrant Extra is stevig,
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
OPEL CORSA
De kleine Opel Corsa doet al weer
sinds de eerste helft van de jaren
tachtig mee. Op uitbreidingen van
het motorengamma na, heeft het
model weinig belangrijke verande
ringen ondergaan. Voor het model-
lenjaar 1991 werd het kleintje van
Opel even terug gestuurd naar de
tekentafel met als resultaat een
gewijzigd front en compleet nieuw
dashboard. Ook zal binnenkort het
basismodel worden voorzien van
een nieuwe 1.2 liter injectiekracht
bron. We reden met verschillende
uitvoeringen.
Koplampen
Miljoen
Basismotor
Joy
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 29 augustus 1990
Vanaf 13 sept. a.s. OPEN HUIS met presentatie
van de
Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, 01184-12008
Verfrist voor prolongatie
De vernieuwde Citroen XM.
Het huidige leveringsprogramma van de Ci
troen XM wordt uitgebreid met een nieuw ba
sismodel, de 2.0 i. In het vooronder heeft
deze auto een 2 liter motor met monopoint in
jectie en een vermogen van 110 pk.
Uiteraard voldoet de auto aan de geldende
milieu-eisen door toepassing van een geregel
de driewegkatalysator. Dat de nieuwe versie
het basismodel is, wil niet zeggen dat we met
een uitgeklede auto te maken hebben. De XM
2.0i beschikt standaard over de revolutionaire
hydractieve vering, een spoiler op de achter-
•klep, zonwerend glas, elektrisch bediende*
voorportierruiten, stuurbekrachtiging en cen
trale portiervergrendeling. De introductie van
deze auto op de Nederlandse markt is aan
trekkelijk voor de zakelijke markt. Ondanks
plan Oort kan voor een gunstig bedrag en niet
al te veel fiscale bijtelling toch een XM gere
den worden. Wat dat betreft past de auto in
het rijtje andere "Oort-auto's" zoals de BMW
518i en Mercedes 190 1.8E.
succes
Het Opel-programma kenmerkt zich al heel
lang vanwege een ver doorgevoerde Family-
look. Daar de huidige Kadett, Vectra, Omega
en Senator en niet te vergeten de Calibra later
op de markt zijn gekomen, is de Corsa nog de
enige Opel van de vorige generatie met een
wat vierkante carrosserie. De auto oogt daar
mee beslist niet onaardig en zelfs origineel
tussen al het stroomlijn overwicht.
De Corsa kent op dit moment drie carrosserie
varianten te beginnen met de meest bekende,
de 3-deurs hatchback. Dezelfde auto is ook
met twee portieren extra te bestellen, terwijl
de sedan voortaan alleen als vierdeurs wordt
verkocht. De besteluitvoering van de Corsa
wordt uitsluitend als driedeurs geleverd. De
complete prijslijst omvat 34 verschillende Cor-
sa's in prijs variërend van f 15.150,= tot
f 29.700,
De voornaamste veranderingen voor 1991 be
treffen aan het uiterlijk de nieuwe grille in de
stijl van de Vectra en gespoten in de carrosse-
riekleur. Om de aanblik harmonisch te houden
werden ook kleinere koplampen gemonteerd
en uiteraard aan de afmetingen aangepaste
richtingaanwijzers. Op de motorkap zit nu het
ronde Opel-embleem, terwijl de aangepaste
bumper nu ook over een geintegreerde spoiler
beschikt. Nieuwe wieldoppen zijn te vinden
op vrijwel alle types, behalve de GSi die onge
wijzigd met lichtmetalen velgen wordt uitge
rust. De beschermstrips op de flanken hebben
bij alle uitvoeringen een kleurige bies. De uit
erlijke opfrissing is dus beperkt, je zou immers
op z'n minst ook nieuwe achterlichten ver
wachten.
Het nieuwe dashboard zorgt voor een aan
merkelijk jongere aanblik. De oude vierkante
Peugeot
De 1 miljoenste 405.
Weldra gaan de Franse auto-fabrieken weer
open na de gebruikelijke vakantie-maand au
gustus. Het modellenjaar 1991 is dan aange
broken, dat weer zorgt voor de nodige
veranderingen en aanpassingen. Bij Peugeot
wordt de 605 reeks uitgebreid met de diesels
en is de 505 sedan voorgoed verleden tijd.
Ook de andere modellen als 205, 309 en 405
worden op details aangepast.
Zichtbare veranderingen bij de 205 zijn de
clignoteurs voorzien van helder glas (deze wa
ren oranje) en de nieuwe achterlichten gedeel
telijk in rookglas. Belangrijk is ook dat de 1.1
liter versies voortaan worden voorzien van de
zelfde 165/70 banden als de 1.4 varianten. De
205 automaat krijgt een ruimer gespecificeer
de standaarduitrusting met centrale vergren
deling, elektrisch bediende portierruiten en
een toerenteller. De 205 GTi, voortaan alleen
leverbaar als 1.9, krijgt centrale vergrendeling
met afstandsbediening en tegen meerprijs
ABS. De 205 CTi (cabriolet) wordt ook alleen
nog maar met een 1.9 liter motor geleverd.
Standaard zijn de elektrisch bedienbare kap
en een signaal voor vergeten verlichting. De
prijzen van de 205 lopen uiteen van
f 18.265,= voor de XE 1.0 tot f 50.970,=
voor de CTi. Bij de 309 doet injectie met een
geregelde katalysator nu ook zijn intrede op
de 1.1 motor. Bij de XR en GR wordt de voor
bedrading van de radio naar achter doorge
trokken voor het aanbrengen van extra
luidsprekers. De GTi krijgt bovendien dezelfde
stoelen als de GTI-16.
Van de succesvolle 405 werd onlangs in de
fabriek van Sochaux het miljoenste exemplaar
geproduceerd. De auto is in ons land in 23 uit
voeringen verkrijgbaar. Belangrijke verbeterin
gen zijn het gebruik van extra geluiddempend
materiaal voor een nog lager geluidsniveau in
het interieur. Verder zijn er kleine veranderin
gen in het interieur zoals een nieuw stuurwiel,
een zacht beklede middenconsole en metalen
roosters voor de luidsprekers. Een nieuwe va
riant is de SRD, technisch gelijk aan de
GLD/GRD, maar voorzien van de luxe SR-
uitrusting. Ook zijn een paar types uit het pro
gramma geschrapt: de GR en SR met
vierwiel-aandrijving worden niet meer gele
verd.
De 505 Break en Familiale blijven als SX lever
baar met benzine- en dieselmotoren. De 2.2 li
ter benzine heeft multipoint injectie en levert
120 pk. Stuurbekrachtiging is standaard ter
wijl getint glas als optie wordt geleverd net als
de combinatie van elektrisch bediende voor-
portierruiten en centrale vergrendeling.
De 605-serie wordt in ons land nu aangevuld
met de automaat en de diesels. Zowel de SRi
als SV 3.0 is met een nieuwe viertrapsauto-
maat leverbaar voor respectievelijk
f 56.900,= en f 80.200,=, de laatste stan
daard met cruise-control.
Vanaf september volgen vier dieseluitvoerin
gen. De SLD en SRD hebben de 12-kleppen
krachtbron met natuurlijk aanzuiging, terwijl
de SRDT en SVDT een turbocompressor be
zitten. De prijzen van de diesel zijn vastgesteld
op 51.900,= (SLD), f 56.900,= (SRD),
f 61.900,= (SRDT) en f 68.900,= (SVDT).
Binnenkort zullen we in uitgebreide test de
nieuwe SLD aan de tand voelen.
lijnen, hebben plaatsgemaakt voor speelse
rondingen en een nieuwe indeling van ver
schillende bedieningsorganen. De snel
heidsmeter zit prominent in het midden
geflankeerd tussen brandstof- en tempera
tuurmeter.
Op het meubilair en de deurpanelen zijn nieu
we bekledingsstoffen toegepast, terwijl de
veiligheidsgordels voorin voortaan in hoogte
verstelbaar zijn. Tot slot is het stuurwiel dikker
voor een betere grip.
Op technisch vlak bleef eigenlijk alles bij het
oude. Nieuw is de 1.2 liter met bovenliggende
nokkenas en hydraulische klepregeling. Met
monopoint injectie levert deze stille motor een
vermogen van 45 pk bij 2400 tr/min. Afgezien
van de besteluitvoeringen is dit de nieuwe ba
sismotor in de Corsa. De krachtbron zorgt
voor een top van 143 km/u en weet de auto
binnen 16,5 seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u te slepen. De overige bestaande
motoren blijven gehandhaafd zoals de 1.4i, de
1.6i, de 1.5 D, 1.5 TD en de 1.6i uit de snelle
GSi. Deze laatste versie beschikt over 100 pk
en een top van 188 km/u.
Het basismodel blijft de Corsa City alleen le
verbaar met de 1.2 i motor. De Swing is ook
op het programma gebleven, echter met een
iets gewijzigde uitrusting. Voortaan wordt dit
type geleverd met een zoemer voor vergeten
verlichting, van binnenuit verstelbare bui
tenspiegels en verlichting in dashboardkastje,
motor- en kofferruimte. De Swing is leverbaar
in alle carrosserievarianten met 1.2, 1.4 en
dieselmotoren.
De Corsa GL is completer uitrust en krijgt nu
bovendien getint glas rondom. De GL is in
hetzelfde aantal carrosserie- en motoruitvoe
ringen leverbaar als de Swing.
verschijnen. Helaas hebben we nog niet ken
nis kunnen maken met de 1.2 liter krachtbron,
maar de 1.4 kan in ieder geval onze goedkeu
ring dragen. Even de prijzen: de Corsa Swing
1.2i 3-deurs kost f 19.950, de Joy-Sport
1.4i gaat voor f 23.850,= bij de dealer de
deur uit, terwijl de GL Turbo-diesel zowel met
vier als vijf deuren f 29.050,= kost. Alleen
De 4-deurs Corsa-uitvoering Swing. Inzet: het
vernieuwde interieur.
de Corsa Van is nog met de 1.0 liter motor le
verbaar voor een zeer aantrekkelijk bedrag van
f 15.150,=. Op geel kenteken start het gam
ma bij de 1.2i City voor f 18.750,=.
Nieuw in het programma is de Corsa Joy. Tot
voor kort werd deze type-aanduiding gebruikt
voor een speciale uitgave met een open dak.
De Joy komt nu echter definitief de gelederen
versterken. De auto mikt duidelijk op het jon
ge publiek. Standaard zijn ondermeer een
snelheidsmeter met witte wijzerplaat, kleurige
bedieningsknoppen, speciale bekleding ook
op zonnekleppen, getint glas, spoiler op de
achterklep, bredere banden en een
driespaakssportstuur. De Joy is alleen lever
baar met een driedeurs koets met 1.2i of 1.4i
motor. Ten opzichte van de Swing moet voor
het Joy-pakket f 1.400,= meer betaald wor
den. Ook nieuw is de Joy Sport, een auto die
de vroegere GT vervangt. Boven op de wat
tammere Joy heeft deze auto een close-ratio
vijfversnellingsbak, sportstoelen, sportieve ve
ring in combinatie met de 1.4i motor en GSi-
vering op de 1.6i, brede banden op stalen
sportvelgen en een toerenteller.
Tot slot is er dan de GSi die weinig is veran
derd, maar voortaan standaard wordt voor
zien van een deelbaar neerklapbare
achterbank een lichtmetalen velgen.
De Corsa blijft een prettig te bedienen en pro
bleemloos rijdende auto, die ondanks zijn leef
tijd nog steeds aardig oogt. Opel hoopt nog
minimaal tot 1992-1993 dit model te kunnen
verkopen, waarna de tweede generatie zal
Bij het woord Honda denken de meeste mensen nog steeds eerst aan snelle motorfietsen. Schan
dalig. Wat mij betreft is dit tijdperk vanaf nu voorbij. Garage Berbo in Vlissingen leende mij vorige
week namelijk een prachtige Honda Accord Sedan. Dat was voor mij de eerste keer dat ik in een
Honda reed, maar vast niet de laatste keer!
Een glanzende 2.0 injectie stond uitdagend te blinken. Bij zo'n automobiel verwacht je eigenlijk dat
de motor met een zwaar gegrom aanslaat. Nee dus. Met een elegant kuchje sloeg de vonk erin.
Letterlijk trouwens. De 133 PK zetten het 1.193 kilo zware stalen ros met een onverwachte snel
heid in beweging. Het stuur had dezelfde flexibiliteit als het gaspedaal. Eerst had ik iets van 'oeps
wat nerveus', maar na een (jaar honderd meter was ik de auto al gewend. Stuur, gas en remmen
werkten perfect en lieten zich heel nauwkeurig en gemakkelijk bedienen.
Ik zocht een paar landweggetjes op om eens te kijken of de Honda dat nauwkeurige luisteren vol
kon houden. Ja dus. Bochten? vroeg de Honda, waar zie jij bochten dan? Ik was op een gegeven
moment tegen de Sedan aan het praten, zo goed luisterde de auto. Optrekken ging natuurlijk ook
vlekkeloos. Volgens de folder gaat de 2.0i in 9.2 seconden naar de 100 km. De fotograaf heeft
meegeteld en hij had inderdaad niet al zijn vingers nodig. De topsnelheid was ook volgens het
boekje: 200 kilometers per uur (helaas staat er overal borden met 'maximum snelheid 120'?). De
remmen waren ook prima. Door de voorwielaandrijving swingen ze een beetje als je op hoge snel
heid flink remt.
De ware noblesse van deze auto zat 'm niet in de elektrische raampjes. Honda heeft kennelijk eerst
geanalyseerd wat autorijden is. Gas geven, sturen en remmen. En dat is nu precies waar de Accord
de perfectie nadert. Dat daar omheen veel extra details zitten is eigenlijk gewoon service.
Er is wel overal over nagedacht. De voorstijlen (de stukjes auto tussen voor- en zijruiten) zijn heel
smal, en dat zorgt voor een goed zicht op de weg. Het dashboard is heel logisch en eenvoudig
van opzet, terwijl er toch voor bijvoorbeeld de ventilatie veel mogelijkheden zijn met twee knoppen
en vier radiators. Bijna alles gaat vanzelf. De choke, de elektrische ruitjes, alle vier bedienbaar op
het handvat van de chauffeur - net als de beide buitenspiegels trouwens -, de elektronische ontste
king, de sloten zijn centraal. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar met een druk op de knop, en
ook het stuur kan aangepast worden. Zelfs het tankklepje kan van binnenaf opren. Handig als het
sneeuwt, dan hoef je niet naar buiten. Heel praktisch is ook dat het kinderslot voor de achterportie
ren vanaf de chauffeursplaats bediend wordt. En er zaten zelfs lichtjes in de voorportieren! Dat
is makkelijk als je je sleutels op de grond laat vallen, dacht ik. Gelukkig had meneer Bouff van Gara
ge Berbo daar meer verstand van: dan is het goed zichtbaar als je portier openstaat.
De Honda Accord Sedan is gewoon te koop! Garage Berbo heeft vier versies met verschillende
prijskaartjes. De goedkoopste is f 38.490,- en de duurste f 62.990,--. Caroline