Rij-impressie Honda? Akkoord! XM-serie naar onder uitgebreid VROUW EN AUTO Peugeot Dijkwel dynamisch op weg PEUGEOT 1991 MODELLEN met vele speciale aktie-modellen Automobielbedrijf DIJKWEL VLISSINGEN B.V. Deze Autokrant Extra is stevig, gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. OPEL CORSA De kleine Opel Corsa doet al weer sinds de eerste helft van de jaren tachtig mee. Op uitbreidingen van het motorengamma na, heeft het model weinig belangrijke verande ringen ondergaan. Voor het model- lenjaar 1991 werd het kleintje van Opel even terug gestuurd naar de tekentafel met als resultaat een gewijzigd front en compleet nieuw dashboard. Ook zal binnenkort het basismodel worden voorzien van een nieuwe 1.2 liter injectiekracht bron. We reden met verschillende uitvoeringen. Koplampen Miljoen Basismotor Joy DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 29 augustus 1990 Vanaf 13 sept. a.s. OPEN HUIS met presentatie van de Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, 01184-12008 Verfrist voor prolongatie De vernieuwde Citroen XM. Het huidige leveringsprogramma van de Ci troen XM wordt uitgebreid met een nieuw ba sismodel, de 2.0 i. In het vooronder heeft deze auto een 2 liter motor met monopoint in jectie en een vermogen van 110 pk. Uiteraard voldoet de auto aan de geldende milieu-eisen door toepassing van een geregel de driewegkatalysator. Dat de nieuwe versie het basismodel is, wil niet zeggen dat we met een uitgeklede auto te maken hebben. De XM 2.0i beschikt standaard over de revolutionaire hydractieve vering, een spoiler op de achter- •klep, zonwerend glas, elektrisch bediende* voorportierruiten, stuurbekrachtiging en cen trale portiervergrendeling. De introductie van deze auto op de Nederlandse markt is aan trekkelijk voor de zakelijke markt. Ondanks plan Oort kan voor een gunstig bedrag en niet al te veel fiscale bijtelling toch een XM gere den worden. Wat dat betreft past de auto in het rijtje andere "Oort-auto's" zoals de BMW 518i en Mercedes 190 1.8E. succes Het Opel-programma kenmerkt zich al heel lang vanwege een ver doorgevoerde Family- look. Daar de huidige Kadett, Vectra, Omega en Senator en niet te vergeten de Calibra later op de markt zijn gekomen, is de Corsa nog de enige Opel van de vorige generatie met een wat vierkante carrosserie. De auto oogt daar mee beslist niet onaardig en zelfs origineel tussen al het stroomlijn overwicht. De Corsa kent op dit moment drie carrosserie varianten te beginnen met de meest bekende, de 3-deurs hatchback. Dezelfde auto is ook met twee portieren extra te bestellen, terwijl de sedan voortaan alleen als vierdeurs wordt verkocht. De besteluitvoering van de Corsa wordt uitsluitend als driedeurs geleverd. De complete prijslijst omvat 34 verschillende Cor- sa's in prijs variërend van f 15.150,= tot f 29.700, De voornaamste veranderingen voor 1991 be treffen aan het uiterlijk de nieuwe grille in de stijl van de Vectra en gespoten in de carrosse- riekleur. Om de aanblik harmonisch te houden werden ook kleinere koplampen gemonteerd en uiteraard aan de afmetingen aangepaste richtingaanwijzers. Op de motorkap zit nu het ronde Opel-embleem, terwijl de aangepaste bumper nu ook over een geintegreerde spoiler beschikt. Nieuwe wieldoppen zijn te vinden op vrijwel alle types, behalve de GSi die onge wijzigd met lichtmetalen velgen wordt uitge rust. De beschermstrips op de flanken hebben bij alle uitvoeringen een kleurige bies. De uit erlijke opfrissing is dus beperkt, je zou immers op z'n minst ook nieuwe achterlichten ver wachten. Het nieuwe dashboard zorgt voor een aan merkelijk jongere aanblik. De oude vierkante Peugeot De 1 miljoenste 405. Weldra gaan de Franse auto-fabrieken weer open na de gebruikelijke vakantie-maand au gustus. Het modellenjaar 1991 is dan aange broken, dat weer zorgt voor de nodige veranderingen en aanpassingen. Bij Peugeot wordt de 605 reeks uitgebreid met de diesels en is de 505 sedan voorgoed verleden tijd. Ook de andere modellen als 205, 309 en 405 worden op details aangepast. Zichtbare veranderingen bij de 205 zijn de clignoteurs voorzien van helder glas (deze wa ren oranje) en de nieuwe achterlichten gedeel telijk in rookglas. Belangrijk is ook dat de 1.1 liter versies voortaan worden voorzien van de zelfde 165/70 banden als de 1.4 varianten. De 205 automaat krijgt een ruimer gespecificeer de standaarduitrusting met centrale vergren deling, elektrisch bediende portierruiten en een toerenteller. De 205 GTi, voortaan alleen leverbaar als 1.9, krijgt centrale vergrendeling met afstandsbediening en tegen meerprijs ABS. De 205 CTi (cabriolet) wordt ook alleen nog maar met een 1.9 liter motor geleverd. Standaard zijn de elektrisch bedienbare kap en een signaal voor vergeten verlichting. De prijzen van de 205 lopen uiteen van f 18.265,= voor de XE 1.0 tot f 50.970,= voor de CTi. Bij de 309 doet injectie met een geregelde katalysator nu ook zijn intrede op de 1.1 motor. Bij de XR en GR wordt de voor bedrading van de radio naar achter doorge trokken voor het aanbrengen van extra luidsprekers. De GTi krijgt bovendien dezelfde stoelen als de GTI-16. Van de succesvolle 405 werd onlangs in de fabriek van Sochaux het miljoenste exemplaar geproduceerd. De auto is in ons land in 23 uit voeringen verkrijgbaar. Belangrijke verbeterin gen zijn het gebruik van extra geluiddempend materiaal voor een nog lager geluidsniveau in het interieur. Verder zijn er kleine veranderin gen in het interieur zoals een nieuw stuurwiel, een zacht beklede middenconsole en metalen roosters voor de luidsprekers. Een nieuwe va riant is de SRD, technisch gelijk aan de GLD/GRD, maar voorzien van de luxe SR- uitrusting. Ook zijn een paar types uit het pro gramma geschrapt: de GR en SR met vierwiel-aandrijving worden niet meer gele verd. De 505 Break en Familiale blijven als SX lever baar met benzine- en dieselmotoren. De 2.2 li ter benzine heeft multipoint injectie en levert 120 pk. Stuurbekrachtiging is standaard ter wijl getint glas als optie wordt geleverd net als de combinatie van elektrisch bediende voor- portierruiten en centrale vergrendeling. De 605-serie wordt in ons land nu aangevuld met de automaat en de diesels. Zowel de SRi als SV 3.0 is met een nieuwe viertrapsauto- maat leverbaar voor respectievelijk f 56.900,= en f 80.200,=, de laatste stan daard met cruise-control. Vanaf september volgen vier dieseluitvoerin gen. De SLD en SRD hebben de 12-kleppen krachtbron met natuurlijk aanzuiging, terwijl de SRDT en SVDT een turbocompressor be zitten. De prijzen van de diesel zijn vastgesteld op 51.900,= (SLD), f 56.900,= (SRD), f 61.900,= (SRDT) en f 68.900,= (SVDT). Binnenkort zullen we in uitgebreide test de nieuwe SLD aan de tand voelen. lijnen, hebben plaatsgemaakt voor speelse rondingen en een nieuwe indeling van ver schillende bedieningsorganen. De snel heidsmeter zit prominent in het midden geflankeerd tussen brandstof- en tempera tuurmeter. Op het meubilair en de deurpanelen zijn nieu we bekledingsstoffen toegepast, terwijl de veiligheidsgordels voorin voortaan in hoogte verstelbaar zijn. Tot slot is het stuurwiel dikker voor een betere grip. Op technisch vlak bleef eigenlijk alles bij het oude. Nieuw is de 1.2 liter met bovenliggende nokkenas en hydraulische klepregeling. Met monopoint injectie levert deze stille motor een vermogen van 45 pk bij 2400 tr/min. Afgezien van de besteluitvoeringen is dit de nieuwe ba sismotor in de Corsa. De krachtbron zorgt voor een top van 143 km/u en weet de auto binnen 16,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u te slepen. De overige bestaande motoren blijven gehandhaafd zoals de 1.4i, de 1.6i, de 1.5 D, 1.5 TD en de 1.6i uit de snelle GSi. Deze laatste versie beschikt over 100 pk en een top van 188 km/u. Het basismodel blijft de Corsa City alleen le verbaar met de 1.2 i motor. De Swing is ook op het programma gebleven, echter met een iets gewijzigde uitrusting. Voortaan wordt dit type geleverd met een zoemer voor vergeten verlichting, van binnenuit verstelbare bui tenspiegels en verlichting in dashboardkastje, motor- en kofferruimte. De Swing is leverbaar in alle carrosserievarianten met 1.2, 1.4 en dieselmotoren. De Corsa GL is completer uitrust en krijgt nu bovendien getint glas rondom. De GL is in hetzelfde aantal carrosserie- en motoruitvoe ringen leverbaar als de Swing. verschijnen. Helaas hebben we nog niet ken nis kunnen maken met de 1.2 liter krachtbron, maar de 1.4 kan in ieder geval onze goedkeu ring dragen. Even de prijzen: de Corsa Swing 1.2i 3-deurs kost f 19.950, de Joy-Sport 1.4i gaat voor f 23.850,= bij de dealer de deur uit, terwijl de GL Turbo-diesel zowel met vier als vijf deuren f 29.050,= kost. Alleen De 4-deurs Corsa-uitvoering Swing. Inzet: het vernieuwde interieur. de Corsa Van is nog met de 1.0 liter motor le verbaar voor een zeer aantrekkelijk bedrag van f 15.150,=. Op geel kenteken start het gam ma bij de 1.2i City voor f 18.750,=. Nieuw in het programma is de Corsa Joy. Tot voor kort werd deze type-aanduiding gebruikt voor een speciale uitgave met een open dak. De Joy komt nu echter definitief de gelederen versterken. De auto mikt duidelijk op het jon ge publiek. Standaard zijn ondermeer een snelheidsmeter met witte wijzerplaat, kleurige bedieningsknoppen, speciale bekleding ook op zonnekleppen, getint glas, spoiler op de achterklep, bredere banden en een driespaakssportstuur. De Joy is alleen lever baar met een driedeurs koets met 1.2i of 1.4i motor. Ten opzichte van de Swing moet voor het Joy-pakket f 1.400,= meer betaald wor den. Ook nieuw is de Joy Sport, een auto die de vroegere GT vervangt. Boven op de wat tammere Joy heeft deze auto een close-ratio vijfversnellingsbak, sportstoelen, sportieve ve ring in combinatie met de 1.4i motor en GSi- vering op de 1.6i, brede banden op stalen sportvelgen en een toerenteller. Tot slot is er dan de GSi die weinig is veran derd, maar voortaan standaard wordt voor zien van een deelbaar neerklapbare achterbank een lichtmetalen velgen. De Corsa blijft een prettig te bedienen en pro bleemloos rijdende auto, die ondanks zijn leef tijd nog steeds aardig oogt. Opel hoopt nog minimaal tot 1992-1993 dit model te kunnen verkopen, waarna de tweede generatie zal Bij het woord Honda denken de meeste mensen nog steeds eerst aan snelle motorfietsen. Schan dalig. Wat mij betreft is dit tijdperk vanaf nu voorbij. Garage Berbo in Vlissingen leende mij vorige week namelijk een prachtige Honda Accord Sedan. Dat was voor mij de eerste keer dat ik in een Honda reed, maar vast niet de laatste keer! Een glanzende 2.0 injectie stond uitdagend te blinken. Bij zo'n automobiel verwacht je eigenlijk dat de motor met een zwaar gegrom aanslaat. Nee dus. Met een elegant kuchje sloeg de vonk erin. Letterlijk trouwens. De 133 PK zetten het 1.193 kilo zware stalen ros met een onverwachte snel heid in beweging. Het stuur had dezelfde flexibiliteit als het gaspedaal. Eerst had ik iets van 'oeps wat nerveus', maar na een (jaar honderd meter was ik de auto al gewend. Stuur, gas en remmen werkten perfect en lieten zich heel nauwkeurig en gemakkelijk bedienen. Ik zocht een paar landweggetjes op om eens te kijken of de Honda dat nauwkeurige luisteren vol kon houden. Ja dus. Bochten? vroeg de Honda, waar zie jij bochten dan? Ik was op een gegeven moment tegen de Sedan aan het praten, zo goed luisterde de auto. Optrekken ging natuurlijk ook vlekkeloos. Volgens de folder gaat de 2.0i in 9.2 seconden naar de 100 km. De fotograaf heeft meegeteld en hij had inderdaad niet al zijn vingers nodig. De topsnelheid was ook volgens het boekje: 200 kilometers per uur (helaas staat er overal borden met 'maximum snelheid 120'?). De remmen waren ook prima. Door de voorwielaandrijving swingen ze een beetje als je op hoge snel heid flink remt. De ware noblesse van deze auto zat 'm niet in de elektrische raampjes. Honda heeft kennelijk eerst geanalyseerd wat autorijden is. Gas geven, sturen en remmen. En dat is nu precies waar de Accord de perfectie nadert. Dat daar omheen veel extra details zitten is eigenlijk gewoon service. Er is wel overal over nagedacht. De voorstijlen (de stukjes auto tussen voor- en zijruiten) zijn heel smal, en dat zorgt voor een goed zicht op de weg. Het dashboard is heel logisch en eenvoudig van opzet, terwijl er toch voor bijvoorbeeld de ventilatie veel mogelijkheden zijn met twee knoppen en vier radiators. Bijna alles gaat vanzelf. De choke, de elektrische ruitjes, alle vier bedienbaar op het handvat van de chauffeur - net als de beide buitenspiegels trouwens -, de elektronische ontste king, de sloten zijn centraal. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar met een druk op de knop, en ook het stuur kan aangepast worden. Zelfs het tankklepje kan van binnenaf opren. Handig als het sneeuwt, dan hoef je niet naar buiten. Heel praktisch is ook dat het kinderslot voor de achterportie ren vanaf de chauffeursplaats bediend wordt. En er zaten zelfs lichtjes in de voorportieren! Dat is makkelijk als je je sleutels op de grond laat vallen, dacht ik. Gelukkig had meneer Bouff van Gara ge Berbo daar meer verstand van: dan is het goed zichtbaar als je portier openstaat. De Honda Accord Sedan is gewoon te koop! Garage Berbo heeft vier versies met verschillende prijskaartjes. De goedkoopste is f 38.490,- en de duurste f 62.990,--. Caroline

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 17