Nederlandse module-auto nu realiteit
Viper in produktie
Engelse stijl tegen
Duits sportwagenoverwicht
Een cabriolet in de regen
6 cylinders voor
de Camry Wagon
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
JAGUAR XJR-S
Peugeot
Bagageruimte
Afwerking
Toekomst
•Sjoukje
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 27 juni 1990
Wie herinnert zich het nog. Tijdens de
Amsterdamse Auto Rai begin 1989 maakte
het Helmondse bedrijf Max Motors voor het
eerst opwachting met haar nieuwe auto, de
MAX Roadster. De belangstelling bleek erg
groot en de produktie zou volgens planning
augustus 1989 aanvangen. Maar het bouwen
van een prototype was iets anders dan het
opstarten van een serieproduktie. Na een aan
tal tegenslagen, is het dan nu zover. De eerste
reeks voorserie-auto's is gereed, terwijl de de
finitieve produktie in september zal worden
gestart. Jaarlijks zullen er dan zo'n 800 tot
1200 MAX Roadsters op de weg komen. We
deden de eerste rij-indrukken op met MAX
nummer 1.
Vader van de MAX is Eric Spronk, de direkteur
van Kick Design uit Helmond. Na de start van
zijn onderneming ontwikkelde hij als toon-
aMMMM
WÊÊmmmÊÊÊÊmm
De kogel is door de kerk, het enige tijd terug
als Dodge Viper getoonde prototype gaat nu
werkelijk in produktie. Dit heeft Chrysler top
man Lee lacocca onlangs aangekondigd. Het
gaat echter om een gelimiteerde hoeveelheid
van niet meer van 200 tot 500 exemplaren.
De produktie-auto's lijken vrijwel volledig op
w' I "V -
mÉÊ, 'w
De indrukwekkende Viper.
het bekende prototype, waardoor de klassie
ke, sensuele lijnvoering behouden blijft. Ook
de geintegreerde roll-bar en de aan de zijkant
gemonteerde uitlaatpijpen worden overgeno
men. De Viper krijgt een nieuwe V10 Chrysler
krachtbron, een produkt waarbij Lamborghini
de nodige inbreng heeft gehad. De motor le
vert 400 pk en een koppel van 610 Nm.
Mercedes en BMW baren in het dure sport
wagensegment veel opzien met de SL en de
850i. Beide zijn het technische hoogstandjes
met een berg pk's onder de motorkap. Van
oudsher is eigenlijk Engeland dé leverancier
van sportieve topprodukten. Echter de
meeste beroemde namen zijn zo langzaam
aan verdwenen. Jaguar is eigenlijk de enige
die de Engelse trots kan verdedigen. Dat doet
het merk dan ook. Onlangs werd de XJR-s
geïntroduceerd.
De Jaguar XJR-s heeft de carrosserie van de
sinds half jaren zeventig bekende XJS. De 5,3
liter V12 werd vergroot tot maar liefst 6 liter.
Deze gigantische krachtbron levert ruim 300
pk en evenaart daarmee de Duitse tegenstre
vers. Wat ook werd geimiteerd is de afgeregel
de topsnelheid. Bij 250 km/u wordt het
enthousiasme van de bestuurder op elektroni
sche wijze getemperd. Erg belangrijk is het
enorme koppel wat de motor levert. Tussen de
3000 en 5000 tr/min is het meeste leven aan
wezig, met in het maximale geval 476 Nm.
Hierdoor kan het sprintje vanuit stilstand tot
100 km/u in 6,9 seconden worden volbracht.
De enorme krachten worden middels een drie-
trapsautomaat op de achterwielen overge
bracht. De auto werd ontwikkeld door Jaguar
Sport, een joint-venture van Jaguar met Tom
Walkingshaw, een bekende uit de sport- en
toerwagenracerij. In het interieur is voldoende
Engelse traditie terug te vinden: notehout op
het dashboard en portierpanelen en Connolly
leder op de stoelen. De prijs: een 2 met vijf
getallen erachter.
beeld van de mogelijkheden van zijn bedrijf
een tweezits cabrioletje, wat al erg veel leek
op de definitieve MAX. Van het een kwam het
ander, en al snel werd er aan serieuze produk
tie gedacht. De auto werd verder ontwikkeld.
Voor de techniek en het onderstel kwam men
bij Peugeot terecht. Het verzinkt stalen chas
sis van de MAX is vergelijkbaar met dat van
de Citroën AX GT en de Peugeot 205 XS. Op
het chassis wordt door MAX Motors een ga
rantie gegeven van 10 jaar tegen doorroesten.
Wielophanging en remsysteem zijn ook verge
lijkbaar aan die van de 205 en AX. Standaard
staat de MAX op 5.5J x 14 stalen velgen met
185/60 HR 14-banden. Tegen meerprijs zijn
ook zesspaaks lichtmetalen velgen leverbaar,
eventueel gelakt of gedeeltelijk gepolijst. Het
reservewiel is onder de bodem van de baga
geruimte bevestigd en dus makkelijk bereik
baar. De stijfheid van het chassis is
goedbevonden. Op dit punt heeft MAX Mo
tors al een Europese goedkeuring verkregen.
Ook onder het rijden is niet al te veel torsie
waarneembaar.
De carrosserie van de auto is gemaakt uit een
versterkte kunststof en volgens een speciale
methode gelakt. Het gaat om losse panelen
die aan het chassis zijn bevestigd en bij scha
de makkelijk kunnen worden uitgewisseld. Bij
de MAX Roadster zijn de kofferklep en de af
dekking direct achter de stoelen makkelijk te
verwijderen, met het oog op de te leveren mo
dules. Vanaf de Rai volgend jaar zullen er na
melijk nog drie andere carrosserievarianten
leverbaar zijn: een coupé, een sportswagon en
een pick-up. Al deze modules zijn makkelijk
door middel van snelsluitingen te monteren en
Nederlands fabrikaat, de Max.
brandstof- en temperatuurmeter. Standaard is
een sportief driespakig stuurwiel, terwijl het
van evenzovele spaken voorziene, lederen
Nardi stuur een extra uitgave vergt. Ook de
pookknop kan met leer worden bekleed.
De MAX is een lekker gooi- en smijtautootja
De 1360 cc krachtbron doet goed zijn werk
om de ongeveer 770 kg wegende MAX vlot
Rij-impressie
te verwijderen. Op deze manier is de MAX
één auto met vele gezichten en vele ge
bruiksmogelijkheden. Als eerste zal overigens
dit najaar al de coupé-variant leverbaar zijn.
Kenmerkend voor de MAX zijn de kleine
Bosch koplampen, die ondanks hun geringe
afmetingen minimaal dezelfde lichtopbrengst
hebben als conventionele verlichting. De ach
terlichten zijn duidelijk herkenbaar als die van
de Peugeot 405. Ook zaken als het instru
mentenpaneel, verschillende schakelaars en
de buitenspiegels zijn van het PSA-concern
afkomstig. De carrosserie van de MAX
bestaat uit drie lagen. Het bovenste deel, de
bumpers met de onderste helft van de deuren
en de lichte skirts en spoiler. Iedere klant kan
vrijwel alle denkbare kleuren op deze drie de
len met elkaar combineren. Eén van de ge
toonde wagens was uitgevoerd in groen met
wit en oranje/geel. Een fleurig geheel, waar
door deze auto bij MAX Motors zelf de bij
naam "gympie" heeft gekregen. De
belangrijkste carrosseriekleur komt ook weer
terug in het interieur. De stoelen zijn met fleu
rige hoezen overtrokken, die makkelijk te ver
wijderen zijn. Het dashboardkastje is
bovendien keurig en kleurig met leer bekleed.
Heel duidelijk was het verschil in afwerking
tussen het ene en het andere exemplaar uit de
voorserie. De door ons gereden rode auto,
droeg het produktienummer 1, terwijl het
gympie nummer 4 was. Deze laatste auto zag
er veel beter uit. Het dashboard sloot beter op
elkaar aan, de bekleding was fraaier bevestigd
en ook de afwerking van een aantal rubbers
was merkbaar beter. Het complete dashbaord
van de MAX heeft een toerenteller en een
te verplaatsen. Er wordt een topsnelheid op
gegeven van 190 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 in 9,5 seconden. De voorserie-
auto's hebben een carburatiemotor, terwijl
vanaf de start van de produktie in september
een injectiemotor met katalysator mag wor
den verwacht. Deze krachtbron levert 80 pk.
Overigens wordt er bij MAX Motors ook ge
dacht een sportievere motorvariant voor de
nabije toekomst.
Natuurlijk is de MAX een echte Roadster, die
echter in het bij ons zo onbetrouwbare weer
ook dicht gereden kan worden. De kap is
makkelijk op te zetten.
De MAX zal voornamelijk als tweede auto
worden gekocht. De bruikbaarheid is echter
groot. In tegenstelling tot vele andere Ro
adsters is de bagageruimte heel behoorlijk,
terwijl ook achter de stoelen flink wat spullen
kunnen worden opgeborgen. De fabrikant
denkt als directe concurrenten tegen te ko
men de Mazda MX-5, de Alfa Spider en de
Peugeot 205 CTi.
De produktie van de onderdelen voor de MAX
vindt volledig in Nederland plaats. De assem
blage wordt echter in Frankrijk verzorgd. De
prijs van de voorserie werd tijdens de Rai al
genoemd. Voor f.50.000,= zullen de komen
de weken de eerste exemplaren via de vijf ge
selecteerde dealers de weg naar de klant
vinden. De produktie-versie die vanaf septem
ber te koop is gaat in standaard-uitvoering
f.49.250,= kosten. En dat is een keurig be
drag voor een brokje Nederlandse exclusivi
teit.
De ontwikkeling van de MAX blijkt uiteraard
doorgaan. Zo is er al samenwerking met Akzo
en DSM op het gebied van een zeer sterke
kunststofvezel. Wellicht wordt de MAX in de
nabije toekomst wel de eerste auto ter wereld
met een volledig kunststof carrosserie en
chassis. Natuurlijk is MAX Motors druk bezig
de export voor te bereiden. Voor de Europese
typegoedkeuring worden certificaten behaald.
De emissie, het motorgeluid en de torsiestijf
heid zijn al in orde Eigenlijk moet alleen nog
een botsproef worden uitgevoerd. Door de
sterkteberekeningen die door de constructeur
zijn uitgevoerd zijn ze er bij MAX Motors niet
bang voor. Het is alleen zo zonde om de eer
ste MAX moedwillig tegen een muur te zien
verpletteren. Laten we in ieder geval hopen
dat dit stukje Nederlands ondernemerschap
succes zal mogen oogsten.
Je moet dus echt Sjoukje heten om in de stromende regen een cabriolet uit te testen. Deze
keer stond namelijk de Volkswagen Golf Cabriolet voor me klaar bij Automobielbedrijf Poppe
in Vlissingen. De ideale situatie is dan natuurlijk een warm zonnetje, stralend blauwe lucht en
de wind door je haar. Daar het op de afgesproken tijd stortregende werd deze rit meer het uit
testen van het dak op lekken, tochten en herrie! Om eerlijk te zijn was dit nog leuk ook!
Over het uiterlijk van de Golf hoef ik denk ik niet veel te zeggen: ledereen kent hem. Ook de
cabriolet heeft deze vertrouwde vorm. Dat de Golf betrouwbaar en degelijk is en bovendien
lang meegaat weten we ook. Wat ik niet verwacht had was het dikke, stevige dak, dat zelfs
in de stromende regen en in een flinke hagelbui niet doorlekt. Tochten? Wat is dat? Daar moet
je de ventilator voor aan zetten, want via het dak komt geen wind.
Ook het geluidsniveau binnen in de wagen is niet hoger dan in een gewone wagen, tenzij je
natuurlijk de super-luxe stereo hard aanzet. Wat ik de Golf ook zou willen noemen is "pittig".
Lekker hard wegrijden en door bochtjes scheuren, gaat zonder probleem en met veel plezier.
Alles luistert nauw en laat zich soepel bedienen.
Het dashboard is vrij sober en daardoor heel duidelijk. Als extra toch wel een toerenteller. en
een display dat, tijd, rijtijd, afgelegde km., gemiddelde snelheid, brandstofverbruik en olie- en
buitentemperatuur aangeeft. De bekleding is weer keurig en het sportstuur snel. Verder is er
voor een cabriolet veel ruimte voor 4-5 personen. Ondanks regen, wind en hagel toch een leuke
testrit.
Als u belangstelling heeft voor de Golf Cabriolet, test hem dan bij stralend weer, want dat hij
in slecht weer een super-auto is, weet U nu.
De Jaguar XJR-S.
Tijdens de autosalon van Genève werd door
Toyota voor het eerst de Camry Wagon ge
toond met de bekende 2.5 liter V6 kracht
bron. Deze motor met 4 kleppen per cylinder
en een microprocessor-gestuurd ontstekings-
en inspuitsysteem levert een maximaal ver
mogen van 160. De Wagon V6 wordt in een
complete uitvoering geleverd waarbij een vier-
traps automaat standaard is, evenals ABS,
lichtmetalen wielen, airconditioning, centrale
vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en
een audio-installatie met vier luidsprekers en
een elektrische antenne. De auto wordt via de
Nederlandse Toyota-dealers geleverd voor
f 65.945,=.