Nederlandse module-auto nu realiteit Viper in produktie Engelse stijl tegen Duits sportwagenoverwicht Een cabriolet in de regen 6 cylinders voor de Camry Wagon PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. JAGUAR XJR-S Peugeot Bagageruimte Afwerking Toekomst •Sjoukje DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 27 juni 1990 Wie herinnert zich het nog. Tijdens de Amsterdamse Auto Rai begin 1989 maakte het Helmondse bedrijf Max Motors voor het eerst opwachting met haar nieuwe auto, de MAX Roadster. De belangstelling bleek erg groot en de produktie zou volgens planning augustus 1989 aanvangen. Maar het bouwen van een prototype was iets anders dan het opstarten van een serieproduktie. Na een aan tal tegenslagen, is het dan nu zover. De eerste reeks voorserie-auto's is gereed, terwijl de de finitieve produktie in september zal worden gestart. Jaarlijks zullen er dan zo'n 800 tot 1200 MAX Roadsters op de weg komen. We deden de eerste rij-indrukken op met MAX nummer 1. Vader van de MAX is Eric Spronk, de direkteur van Kick Design uit Helmond. Na de start van zijn onderneming ontwikkelde hij als toon- aMMMM WÊÊmmmÊÊÊÊmm De kogel is door de kerk, het enige tijd terug als Dodge Viper getoonde prototype gaat nu werkelijk in produktie. Dit heeft Chrysler top man Lee lacocca onlangs aangekondigd. Het gaat echter om een gelimiteerde hoeveelheid van niet meer van 200 tot 500 exemplaren. De produktie-auto's lijken vrijwel volledig op w' I "V - mÉÊ, 'w De indrukwekkende Viper. het bekende prototype, waardoor de klassie ke, sensuele lijnvoering behouden blijft. Ook de geintegreerde roll-bar en de aan de zijkant gemonteerde uitlaatpijpen worden overgeno men. De Viper krijgt een nieuwe V10 Chrysler krachtbron, een produkt waarbij Lamborghini de nodige inbreng heeft gehad. De motor le vert 400 pk en een koppel van 610 Nm. Mercedes en BMW baren in het dure sport wagensegment veel opzien met de SL en de 850i. Beide zijn het technische hoogstandjes met een berg pk's onder de motorkap. Van oudsher is eigenlijk Engeland dé leverancier van sportieve topprodukten. Echter de meeste beroemde namen zijn zo langzaam aan verdwenen. Jaguar is eigenlijk de enige die de Engelse trots kan verdedigen. Dat doet het merk dan ook. Onlangs werd de XJR-s geïntroduceerd. De Jaguar XJR-s heeft de carrosserie van de sinds half jaren zeventig bekende XJS. De 5,3 liter V12 werd vergroot tot maar liefst 6 liter. Deze gigantische krachtbron levert ruim 300 pk en evenaart daarmee de Duitse tegenstre vers. Wat ook werd geimiteerd is de afgeregel de topsnelheid. Bij 250 km/u wordt het enthousiasme van de bestuurder op elektroni sche wijze getemperd. Erg belangrijk is het enorme koppel wat de motor levert. Tussen de 3000 en 5000 tr/min is het meeste leven aan wezig, met in het maximale geval 476 Nm. Hierdoor kan het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u in 6,9 seconden worden volbracht. De enorme krachten worden middels een drie- trapsautomaat op de achterwielen overge bracht. De auto werd ontwikkeld door Jaguar Sport, een joint-venture van Jaguar met Tom Walkingshaw, een bekende uit de sport- en toerwagenracerij. In het interieur is voldoende Engelse traditie terug te vinden: notehout op het dashboard en portierpanelen en Connolly leder op de stoelen. De prijs: een 2 met vijf getallen erachter. beeld van de mogelijkheden van zijn bedrijf een tweezits cabrioletje, wat al erg veel leek op de definitieve MAX. Van het een kwam het ander, en al snel werd er aan serieuze produk tie gedacht. De auto werd verder ontwikkeld. Voor de techniek en het onderstel kwam men bij Peugeot terecht. Het verzinkt stalen chas sis van de MAX is vergelijkbaar met dat van de Citroën AX GT en de Peugeot 205 XS. Op het chassis wordt door MAX Motors een ga rantie gegeven van 10 jaar tegen doorroesten. Wielophanging en remsysteem zijn ook verge lijkbaar aan die van de 205 en AX. Standaard staat de MAX op 5.5J x 14 stalen velgen met 185/60 HR 14-banden. Tegen meerprijs zijn ook zesspaaks lichtmetalen velgen leverbaar, eventueel gelakt of gedeeltelijk gepolijst. Het reservewiel is onder de bodem van de baga geruimte bevestigd en dus makkelijk bereik baar. De stijfheid van het chassis is goedbevonden. Op dit punt heeft MAX Mo tors al een Europese goedkeuring verkregen. Ook onder het rijden is niet al te veel torsie waarneembaar. De carrosserie van de auto is gemaakt uit een versterkte kunststof en volgens een speciale methode gelakt. Het gaat om losse panelen die aan het chassis zijn bevestigd en bij scha de makkelijk kunnen worden uitgewisseld. Bij de MAX Roadster zijn de kofferklep en de af dekking direct achter de stoelen makkelijk te verwijderen, met het oog op de te leveren mo dules. Vanaf de Rai volgend jaar zullen er na melijk nog drie andere carrosserievarianten leverbaar zijn: een coupé, een sportswagon en een pick-up. Al deze modules zijn makkelijk door middel van snelsluitingen te monteren en Nederlands fabrikaat, de Max. brandstof- en temperatuurmeter. Standaard is een sportief driespakig stuurwiel, terwijl het van evenzovele spaken voorziene, lederen Nardi stuur een extra uitgave vergt. Ook de pookknop kan met leer worden bekleed. De MAX is een lekker gooi- en smijtautootja De 1360 cc krachtbron doet goed zijn werk om de ongeveer 770 kg wegende MAX vlot Rij-impressie te verwijderen. Op deze manier is de MAX één auto met vele gezichten en vele ge bruiksmogelijkheden. Als eerste zal overigens dit najaar al de coupé-variant leverbaar zijn. Kenmerkend voor de MAX zijn de kleine Bosch koplampen, die ondanks hun geringe afmetingen minimaal dezelfde lichtopbrengst hebben als conventionele verlichting. De ach terlichten zijn duidelijk herkenbaar als die van de Peugeot 405. Ook zaken als het instru mentenpaneel, verschillende schakelaars en de buitenspiegels zijn van het PSA-concern afkomstig. De carrosserie van de MAX bestaat uit drie lagen. Het bovenste deel, de bumpers met de onderste helft van de deuren en de lichte skirts en spoiler. Iedere klant kan vrijwel alle denkbare kleuren op deze drie de len met elkaar combineren. Eén van de ge toonde wagens was uitgevoerd in groen met wit en oranje/geel. Een fleurig geheel, waar door deze auto bij MAX Motors zelf de bij naam "gympie" heeft gekregen. De belangrijkste carrosseriekleur komt ook weer terug in het interieur. De stoelen zijn met fleu rige hoezen overtrokken, die makkelijk te ver wijderen zijn. Het dashboardkastje is bovendien keurig en kleurig met leer bekleed. Heel duidelijk was het verschil in afwerking tussen het ene en het andere exemplaar uit de voorserie. De door ons gereden rode auto, droeg het produktienummer 1, terwijl het gympie nummer 4 was. Deze laatste auto zag er veel beter uit. Het dashboard sloot beter op elkaar aan, de bekleding was fraaier bevestigd en ook de afwerking van een aantal rubbers was merkbaar beter. Het complete dashbaord van de MAX heeft een toerenteller en een te verplaatsen. Er wordt een topsnelheid op gegeven van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 seconden. De voorserie- auto's hebben een carburatiemotor, terwijl vanaf de start van de produktie in september een injectiemotor met katalysator mag wor den verwacht. Deze krachtbron levert 80 pk. Overigens wordt er bij MAX Motors ook ge dacht een sportievere motorvariant voor de nabije toekomst. Natuurlijk is de MAX een echte Roadster, die echter in het bij ons zo onbetrouwbare weer ook dicht gereden kan worden. De kap is makkelijk op te zetten. De MAX zal voornamelijk als tweede auto worden gekocht. De bruikbaarheid is echter groot. In tegenstelling tot vele andere Ro adsters is de bagageruimte heel behoorlijk, terwijl ook achter de stoelen flink wat spullen kunnen worden opgeborgen. De fabrikant denkt als directe concurrenten tegen te ko men de Mazda MX-5, de Alfa Spider en de Peugeot 205 CTi. De produktie van de onderdelen voor de MAX vindt volledig in Nederland plaats. De assem blage wordt echter in Frankrijk verzorgd. De prijs van de voorserie werd tijdens de Rai al genoemd. Voor f.50.000,= zullen de komen de weken de eerste exemplaren via de vijf ge selecteerde dealers de weg naar de klant vinden. De produktie-versie die vanaf septem ber te koop is gaat in standaard-uitvoering f.49.250,= kosten. En dat is een keurig be drag voor een brokje Nederlandse exclusivi teit. De ontwikkeling van de MAX blijkt uiteraard doorgaan. Zo is er al samenwerking met Akzo en DSM op het gebied van een zeer sterke kunststofvezel. Wellicht wordt de MAX in de nabije toekomst wel de eerste auto ter wereld met een volledig kunststof carrosserie en chassis. Natuurlijk is MAX Motors druk bezig de export voor te bereiden. Voor de Europese typegoedkeuring worden certificaten behaald. De emissie, het motorgeluid en de torsiestijf heid zijn al in orde Eigenlijk moet alleen nog een botsproef worden uitgevoerd. Door de sterkteberekeningen die door de constructeur zijn uitgevoerd zijn ze er bij MAX Motors niet bang voor. Het is alleen zo zonde om de eer ste MAX moedwillig tegen een muur te zien verpletteren. Laten we in ieder geval hopen dat dit stukje Nederlands ondernemerschap succes zal mogen oogsten. Je moet dus echt Sjoukje heten om in de stromende regen een cabriolet uit te testen. Deze keer stond namelijk de Volkswagen Golf Cabriolet voor me klaar bij Automobielbedrijf Poppe in Vlissingen. De ideale situatie is dan natuurlijk een warm zonnetje, stralend blauwe lucht en de wind door je haar. Daar het op de afgesproken tijd stortregende werd deze rit meer het uit testen van het dak op lekken, tochten en herrie! Om eerlijk te zijn was dit nog leuk ook! Over het uiterlijk van de Golf hoef ik denk ik niet veel te zeggen: ledereen kent hem. Ook de cabriolet heeft deze vertrouwde vorm. Dat de Golf betrouwbaar en degelijk is en bovendien lang meegaat weten we ook. Wat ik niet verwacht had was het dikke, stevige dak, dat zelfs in de stromende regen en in een flinke hagelbui niet doorlekt. Tochten? Wat is dat? Daar moet je de ventilator voor aan zetten, want via het dak komt geen wind. Ook het geluidsniveau binnen in de wagen is niet hoger dan in een gewone wagen, tenzij je natuurlijk de super-luxe stereo hard aanzet. Wat ik de Golf ook zou willen noemen is "pittig". Lekker hard wegrijden en door bochtjes scheuren, gaat zonder probleem en met veel plezier. Alles luistert nauw en laat zich soepel bedienen. Het dashboard is vrij sober en daardoor heel duidelijk. Als extra toch wel een toerenteller. en een display dat, tijd, rijtijd, afgelegde km., gemiddelde snelheid, brandstofverbruik en olie- en buitentemperatuur aangeeft. De bekleding is weer keurig en het sportstuur snel. Verder is er voor een cabriolet veel ruimte voor 4-5 personen. Ondanks regen, wind en hagel toch een leuke testrit. Als u belangstelling heeft voor de Golf Cabriolet, test hem dan bij stralend weer, want dat hij in slecht weer een super-auto is, weet U nu. De Jaguar XJR-S. Tijdens de autosalon van Genève werd door Toyota voor het eerst de Camry Wagon ge toond met de bekende 2.5 liter V6 kracht bron. Deze motor met 4 kleppen per cylinder en een microprocessor-gestuurd ontstekings- en inspuitsysteem levert een maximaal ver mogen van 160. De Wagon V6 wordt in een complete uitvoering geleverd waarbij een vier- traps automaat standaard is, evenals ABS, lichtmetalen wielen, airconditioning, centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en een audio-installatie met vier luidsprekers en een elektrische antenne. De auto wordt via de Nederlandse Toyota-dealers geleverd voor f 65.945,=.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 17