Nieuwe Muziek Zeeland worstelde en kwam boven Vervolg Dekaloog In een washandje Subtiel brassbandwerk twee keer uitgevoerd Zeeuwse periode van d'Armagnac en Dekker Vincent en verhaal vol Theo een dramatiek FESTIVAL MET MUZIEK VAN RONDOM DE MEDITERRANEE 24 MEI T/M 30 MEI IN MIDDEN ZEELAND Redding Avontuur 1 kmM L -i. i K DAGBOEK VAN EEN EEND door Valerie Schepers KINDER Prijsuitreiking verhalenwedstrijd Woensdag 23 mei 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER Hoewel het er ruim een half jaar geleden somber uitzag voor de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland, staat er voor dit jaar toch weer een festival op stapel. Welliswaar verkort tot tien dagen in plaats van de gebruikelijke drie weken, maar toch. Het veer tiende Festival Nieuwe Muziek vindt plaats van donderdag 28 juni tot en met zaterdag 7 juli in de Kloveniersdoelen in Middel burg. Het thema is dit jaar 'Rondom de Mediterranee. Zo'n der tig jonge componisten uit de landen rond de Middellandse Zee presenteren dan hun werk. Gedeputeerde mevrouw G. de Vries-Hommes, die vorig jaar oktober nog beweerde geen mu ziek meer te zien in de organisatie, verzorgt de opening van het festival. Met de uitspraak van De Vries- Hommes, vorig jaar oktober, leek het doek gevallen voor Nieuwe Muziek Zeeland. Een verlies van 100.000 gulden op de begroting van de Stichting schoot bij het provinciebestuur in het verkeerde keelgat. „Op zich nog niet zo vreemd natuurlijk", zegt Nieuwe Muziek manager Ad van 't Veer terugkijkend. „Maar dit is nu een maal een vak met risico's. Veel zaken moet je lang van tevoren plannen. De belangstelling voor de door ons gepromote muziek soorten varieert enorm. Begint het festival eenmaal, dan kan het gebeuren dat een artiest onver wacht duurder is geworden of de geschatte bezoekersaantallen te genvallen. Allemaal zaken die overigens niets zeggen over de kwaliteit van het gebodene". Zo dachten er meer over. Na het bekend worden van het provinci aal besluit om de subsidiëring per 1 januari 1990 stop te zetten, volgde er een storm van nationa le en internationale verontwaardi ging. Muzikanten en componisten uit binnen- en bui tenland lieten in brieven aan het provinciebestuur, in niet mis te verstane woorden, weten het niet eens te zijn met dat besluit. De redding kwam uit Amster dam. De directeuren van de lan delijke muziekcentra De IJsbreker en Gaudeamus boden hun hulp aan. Even dreigde De Vries- Hommes nog met overheveling van het budget voor Nieuwe Mu ziek naar de Zeeuwse theaterbu reau's, maar zover is het uiteindelijk niet gekomen. Nieu we Muziek ging verder. Het bestuur werd versterkt met de di recteuren van bovengenoemde muziekcentra, waarmee een 'convenant van samenwerking' werd bezegeld. Inmiddels is het programma voor het festival van dit jaar zo goed als rond. 'Rondom de Mediterra nee' is de titel. „Het idee hiervoor bestaat al een jaar of twee", be kent Ad van 't Veer. „Kijk, zoiets als een mediterrane stroming is er niet. In nieuwe muziek is dat al helemaal moeilijk. Mij leek het daarom toch interessant om vooral jonge componisten uit de landen rond de Middellandse Zee naar voren te halen. Dat betekent veel onbekende mensen met on bekend werk. Tot nu toe hebben we altijd grote wereldsterren naar Middelburg gehaald. Nu wil ik zelf wel eens iets uitzoeken. Voor het publiek lijkt mij dat extra spannend". Meer dan dertig personen verzor- i 1 f Nieuwe Muziek directeur Ad van 't Veer. Festival Nieuwe Muziek. „Ik wil er een soort poëziefestival van maken",legt Van 't Veer uit. „Ie dere componist krijgt een uur om zijn werk aan te prijzen. De lezin gen worden afgewisseld met concerten. Het publiek moet dan zelf maar uitmaken of het goed is. Dat is het avontuur van je ei gen componist ontdekken". Naast de zalen van de Kloveniers doelen, die hiervoor speciaal in een Mediterraan jasje worden gestoken, wordt bij goed weer ook de tuin bij het geheel betrok ken. „Een buitenterras, waar eveneens concerten worden ge geven, geeft toch weer een nieuw en fris element aan het gen lezingen op het komende festival", meent Van 't Veer. De Desford Colliery Caterpillar Band treedt dit weekeinde twee keer op op Walcheren. Vrijdag is deze drievoudige Britse kampi oensbrassband te gast in Middel burg (Getuigeniskerk, aanvang 19.30 uur) en zondag musiceren de Britten in Vlissingen (op het Beursplein, aanvang 16 uur). Desford is werkelijk een topper, merkt de Brass Concert Commis sie (BCC) Middelburg op. Deze band heeft een indrukwekkende geschiedenis als het om eervolle vermeldingen gaat. Niet alleen het Brits kampioenschap de laat ste drie jaar, ook op andere inter nationale concoursen onderscheidde de groep zich Van de Dekaloog, een heden daagse interpretatie van de Tien Geboden door de Poolse regis seur Krzystof Kieslowski, zijn vanaf vrijdag 25 mei de delen drie en vier te zien in het Schut tershoftheater in Middelburg. Dekaloog drie behandelt het ge bod 'Gij zult de dag des Heren heiligen'. Janusz wil Kerstavond in huiselijke kring vieren. Ewa, een ex-vriendin, vraagt echter zijn hulp bij het zoeken naar haar ver dwenen echtgenoot. Na een nachtelijke speurtocht blijkt Ewa andere motieven te hebben dan Janusz aanvankelijk vermoedde. 'Eert uw vader en uw moeder' is de titel van Dekaloog vier. Anka leeft een zorgeloos leven met haar vader Michael, totdat ze een brief van haar overleden moeder ontdekt, waarin deze onthult dat Anka een andere vader heeft. Geheel overstuur confronteert Anka Michael met deze onthul ling. Hun relatie raakt ernstig ver stoord. Om hun verstandhouding te redden besluiten ze de ge schiedenis te corrigeren. Kunstveilingen - Onder de titel 'Kunstgrepen op de veiling' ver telt Jan Pieter Glerum in de Zeeuwse Bibliotheek dinsdag 29 mei meer over de gang van zaken op kunst- en antiekveilingen. Gle rum, die onlangs zijn baan als di recteur van de Amsterdamse vestiging van het veilinghuis So- theby inruilde voor een eigen vei linghuis, doet dat op uitnodiging van Aula Zeeland. De lezing be gint om 20 uur. Gratis kaarten zijn af te halen bij de Zeeuwse Bi bliotheek en Boekhandel Fanoy. De gelauwerde Britse band. door subtiel brassband werk, zo wel hedendaags als klassiek. In de voormalige Koninklijke Slaapvertrekken van het Zeeuws Museum in Middelburg is tot en met zaterdag 23 juni een ten toonstelling ingericht met werk van Ben d 'Armagnac en Gerrit Dekker. Genoemde kunstenaars - leerlingen van Anton Heyboer - verbleven in de periode 1967-1970 in Zeeland en onder hielden nauwe contacten met de toenmalige directeur van het Zeeuws Museum P.K. van Daa- len. Het werk uit de 'Zeeuwse perio de' van d'Armagnac en Dekker weerspiegelt hun levenshouding. Zij waren het chaotische stadsle ven van Amsterdam ontvlucht om een eigen levenswijze te kun nen ontwikkelen op het stille Zeeuwse platteland. In hun werk doen ze spontaan verslag van hun nieuwe leven, dit in tegen stelling tot hun leermeester An ton Heyboer, die in zijn werk een goed doordacht levenssysteem tot uitdrukking bracht. De ten toonstelling bestaat uit zo'n 25 tekeningen en objecten uit het ei gen bezit van het museum, aan gevuld met de 'drie bedden' van d'Armagnac. Het Zeeuws Mu seum is geopend op maandag en zaterdag van 13.30 tot 17 uur en van dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur. Wie een eendje uit het ei haalt, moet wel beseffen dat hij of zij vanaf dat moment bijna 24 uur beschikbaar dient te zijn. Het eerste schepsel dat het kuiken na zijn geboorte namelijk in beeld krijgt beschouwt het als zijn moeder. Dit verschijnsel heet stempeling en in normale gevallen zal dat uiteraard een eendemoeder zijn, die zes we ken lang bijna blindelings overal gevolgd wordt. Voor Kwebbel was het dan ook een van zelfsprekende zaak dat dit be wegende, pratende en sussende wezen, dat zij in deze wereld het eerste zag voor altijd haar moeder zou zijn. Een figuur dus die zij voortdu rend in de gaten moet houden vanwege de gevaren die ieder eendekind bedreigen. Nu heeft een eendemoeder maar een be perkt soort huishouden. De maaltijden vindt zij in het water of op de kant, een bed zoeken de kinderen onder haar donzen vleugels en spelen kunnen zij onder handbereik tussen de plompebladeren. Dat het voor mij onmogelijk was om voort durend naast haar kooi te zitten en met haar te converseren, heeft Kwebbel nooit goed kun nen begrijpen. Toen zij ontdekt had dat ik degene was, die moeder speelde liet zij mij geen moment meer met rust. leder ogenblik klonk haar vragend wiwi, waar ben je, uit de kooi onder de bureaulamp. Als ik daar niet onmiddellijk op ant woordde door .in beeld te ver schijnen en haar sussend toe te spreken, zei ze iets luider wiwi- wiwi? Leverde dat nog geen reactie op, dan strekte ze haar kleine halsje jammerend met een lang gerekte uithaal, wiwiwiwiwiee- ee. Waar ben je nu, ik ben zo bang.... Nu heb ik zeer begripsvolle ge zinsleden, die ook dol op dieren zijn, maar zij willen wel brood in deel 5 de trommel en lakens op hun bed. Het enige wat er dus op zat was, om mijn eendekind mee te nemen waar ik ook heen ging, om te voorkomen dat zij zich doodhuilde. Dat ge beurt inderdaad als de moeder te lang wegblijft: dan eet, drinkt en slaapt het eendje niet meer en sterft van uitputting. En om dat ik dat nooit op mijn gewe ten wilde hebben, hing ik Kwebbel gewoon in een buidel op mijn borst. Een washandje aan een koord was een veilige schuilplaats voor het eendekui ken, dat af en toe met zijn kopje naar buiten kwam om de grote wereld om zich heen te bekij ken. En zo kon het gebeuren dat er een vrouwspersoon door Maxis liep met een wat vreem de bobbel onder haar jas, waar uit af en toe een zacht gewiwi opsteeg, dat steeds geruststel lend beantwoord werd met troostende woordjes als 'alles is goed, nu nog even wat kaas ko pen en dan gaan we naar huis'. Het zal geen verbazing wekken dat nogal wat bezoekers van de supermarkt bij deze aanblik ver schrikt een andere kant oplie pen en je zag hen daarbij denken: daar loopt wel een streepje door. Wat had ik hen moeten uitleggen? wordt vervolgd door Jan Smeekens Van de negen belangrijke prijzen die in ons land aan een jeugd boek gegeven kunnen worden, is de Jenny Smelik/IBBY-prijs zeker de sympathiekste. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de 'auteur en/of illustrator en/of initiator van jeugdliterair werk, dat een bijdra ge levert aan de totstandkoming van een beter begrip voor men sen uit "minderheidsgroepen". De weinig fraai verwoorde doelstelling heeft in het verleden wel eens geleid tot het bekronen van een goedbedoeld maar niet bijster interessant boek, en dat had ook dit jaar kunnen gebeu ren. In de stapel te beoordelen boeken zat bijvoorbeeld 'Amel' dat geschreven werd door de achttienjarige in Marokko gebo ren, maar al tien jaar in Nederland wonende Zohra Zarouali. Waar om men bij uitgeverij Van Holke- ma Warendorf de schrijfster met dit boek voor de leeuwen ge gooid heeft is me een raadsel, want het verhaal over een meisje dat in conflict raakt met de tradi tionele normen en waarden van haar omgeving, is in deze vorm op zijn best niet meer dan een prijzenswaardige bijdrage aan het gestencilde clubblad van een plaatselijk praatgroepje. Maar goed, wat niet bekroond werd is onbelangrijk. En nog meer, omdat de jury (Toin Duijx, Selma Niewold en Truusje Vrooland-Löb) gekozen heeft voor MOENLI EN DE MOEDER VAN DE WOLVEN. Het werd ge schreven door Klaus Kordon en is gebaseerd op wat hij waarnam tijdens een langdurig verblijf in India. Voordat de dertienjarige Moenli uitgehuwelijkt zal worden aan de brute weduwnaar die haar geestelijk aangerand heeft, ont vlucht het meisje met een vrien din haar dorp waar zelfs de meest elementaire gemakken van de moderne wereld onbe kend zijn. De meisjes sluiten zich aan bij een groep wanhopigen onder leiding van een geheimzin nige vrouw. Moenli bemerkt al gauw dat de Robin Hood-achtige legende over rijken beroven en ar men in de buit laten meedelen op fantasie berust, én dat Meera een op drift geraakte idealiste is die wreedheden toelaat en zelfs goedpraat. Nadat de bende door verraad uit eengevallen is, zoekt Moenli haar heil in Allahabad, een grote stad in Uttar Pradesh. Daar raakt ze bevriend met een groep vrouwen van wie ze leert dat geluk af te dwingen valt: 'Wie gelooft dat al leen de goden over het leven beslissen, zal het nooit in eigen hand kunnen nemen', (pag. 219) En: 'Een mens moet altijd weten tegen wat hij zich weren moet, niet alleen tegen wie', (pag. 236) Moenli is dan zeventien. In een nawoord schrijft Klaus Kordon dat hij van de mensen uit India houdt; ze niet beter of slechter vindt dan Europeanen, maar wel kritiek heeft op de dwang waaraan ze onderworpen zijn. Met dat laatste doelt hij op de Hindoeïstische gedachtenwe- reld die meer dan 300 miljoen mensen beneden de armoede grens houdt en 110 miljoen 'on- aanraakbaren' vermorzelt in een verderfelijk kastenstelsel. Deson danks valt nergens in het boek ook maar één zin aan te wijzen waarvan je zou kunnen zeggen dat hij geschreven werd door een Westeuropeaan, die zich een oor deel aanmatigt over een samen leving waarvan hij hoe dan ook nooit deel zal uit maken. Dat de schrijver zich zo bewon derenswaardig buiten het boek wist te houden, heeft natuurlijk te maken met de vorm die hij voor zijn jeugdroman koos. Maar indrukwekkender nog dan Moenli in de gelegenheid stellen zelf haar verhaal te vertellen, is zijn vermogen zo'n levendig en intiem beeld te geven van een vrouw. Wie beweert dat 'Moenli en de moeder van de wolven' een 'vrouwenboek' is, weet niet hoe de wereld in elkaar steekt. Ver taalster Els van Delden gaf het door Van Holkema Warendorf uitgegeven boek een iets com merciëlere titel van de oorspron kelijk Duitse uitgave ('Wie Spucke im Sand'). Leeftijd vanaf dertien jaar, prijs f 29,90. Voor kinderen van zes tot twaalf jaar verscheen in de serie 'Het dagelijks leven in de Derde We reld/Verre landen' een informatief boek met veel kleurenfoto's over de hindoeïstische Tamils van Sri Lanka. EEN MEISJE OP SRI LAN KA werd geschreven door Beatri ce Ingermann en kost f 14,90. Een groot gedeelte van de meer dan dertig deeltjes tellende serie ging kort geleden voor een hab- bekrats bij uitgeverij Het Wereld venster de deur uit. MIDDELBURG Roosevelt Studiecentrum. (Ab dij). Leven en werk van drie Roo- sevelts: president Theodore Roosevelt (1858-1919), president Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) en zijn echtgenote Eleanor Roosevelt (1884-1962). Wo. en do. van 10 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Zeeuwsche Centrale Discotheek. (Langeviele 82). Joke Floresse en Johan Sinke, foto's. Di. t/m vr. van 10 tot 17.30 uur, wo en do. van 19 tot 21 uur, za. van 10 tot 16 uur. Galery Vincent. (St. Janstraat 3). Werken van J.W. van Trirum, Din- gemans, Rob de Haan, olieverf schilderijen, aquarellen. Di. t/m za. van 10 tot 17 uur, op af spraak. Zeeuwse Bilbiotheek. (Kousteen- sedijk 7). Hal begane grand: ten toonstelling 50 jaar herdenking 2e wereldoorlog, (t/m 30 mei) Openingstijden Bibliotheek. Zeeuws Kunstenaarscentrum. (Kousteensedijk 7). Ger Dekkers, landschapsfotografie. Ope ningstijden Bibliotheek. Zeeuws Documentatiecentrum (Kousteensedijk 7). Gelegen heidsgedichten, overzichtsten toonstelling. Openingstijden Bibliotheek. Zeeuws Museum. (Abdij 3). Ben d'Armagnac en Gerrit Dekker, tekeningen en ob jecten. Openingstijden Di. t/m Vr. van 10 tot 17 uur. Ma. van 13.30 tot 17 uur. Holografiemuseum "Dennis Gabor". (Gortstraat 36). holografie. Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur behalve maandag. Kunsthandel De Witte Swaen-t Zeepaardje. (Vlasmarkt 7-9). Per manente expositie oude- en mo derne kunst. Di. t/m za. van 9.30 tot 18 uur. PZEM-Galerie. (Poelendaelesingel 10). Eddy Quite, reisnotities.(t/m 25 mei) Franpois Ryckhals Museum. (Dam 71, kelder). "Vroege vo gels"; Vogels op zeldzame koper gravures van Eleazar Albin en Veertjes van Anne Kempe ge schilderd op papier en op eieren. Openingstijden Do. t/m za. van 13 tot 17 uur.(t/m 26 mei) Stichting Beeldende Kunst. (Kui perspoort 22). Cor van Dixhoorn, schilderijen. Openingstijden Di. t/m za. van 13 tot 17 uur. Balans 17. (Balans 17). Harry Vandevliet Openingstijden Wo. do. vr. van 12 tot 17 uur. Za. van 11 tot 16 uur. De Vleeshal. (Markt) Tragelaph, vernissage. Openingstijden: Di. t/m za. 11 tot 17 uur. Zo. 13 tot 17 uur. Rabobank. (Hal hoofdkantoor). Frans J. van der Heide, schilderij en. Openingstijden bank.(t/m 31 mei) Rest. De gespeten Arent. (Vlasmarkt 25). Trees Verwilli- gen. aquarellen. OOSTKAPELLE *F3* Zeeuws Biologisch Mu- seum.fDuinvlietweg 6) "Bonsai", Openingstijden Za. t/m Ma. 13.30 tot 17 uur, Di. t/m Vr. 10 tot 17 uur. VEERE DONDERDAG 24 ME! Musical 'Job' door groep Amsterdamse Doopsgezinde jon geren, Doopsgezinde Kerk, Lan ge Noordstraat 62, Middelburg, 14 uur. VRIJDAG 25 MEI Jamsessie, Jongerencentrum De Piek, Hellebardierstraat 11-13, Vlissingen, 14 uur. Desford Colliery Caterpillar Band, concert, Getuigeniskerk, Middelburg. 19.30 uur. Zeeuwse rockgroep September '80, Buurthuis De Paraplu, Go- gelweg, Vlissingen- Paauwenburg, 20.30 uur. Illusionisten-paar Samson Laila, show. Discotheek Cosmo, Voltaweg 5, Vlissingen, 23.30 uur. ZATERDAG 26 ME! Popconcert Dreamscape, Hof van Tange, Middelburg, 19 uur. Radio Noordzee rechtsstreeks live, met div. bands. Happy Buc caneer, A. Dekenstraat 5, Vlissin gen, vanaf 10 - 18 uur. Diverse optredens tijdens de Karolingenmarkt, Kanaalstraat- Paspoortstraat-Vlissingsestraat. O-Souburg, vanaf 9.30 uur tot 17 uur. Jack of Hearts, popformatie, 't Beest, Beestenmarkt 3, Goes, 22 uur. The Blue Jeans Big Band, con cert, Openlucht-theater, Dom burg, 20 uur. DINSDAG 29 ME! Jamsessie, Frapo's, Bellamy- park, Vlissingen, 22 uur. WOENSDAG 30 MEI Poppentheater Parabel, 'De nieuwe kleren van de keizer', aula Provinciale Bilbiotheek, Middel burg, 15 uur. In april hield het Kinderfilmthea ter van het Schuttershof in Mid delburg een verhalenwedstrijd. Kinderen werden opgeroepen een verhaal te schrijven naar aan leiding van een foto van de be roemde Zeemeermin in Kopenhagen. De winnaars zijn in middels bekend. De prijzen wor den vrijdag 25 mei om 16.30 uur uitgereikt in het Schuttershof theater. In de leeftijdsgroep tot tien jaar zijn de winnaars Hanna Bruyrc- zeel en Suze Wennekes uit Mid delburg en Lisa Maria Schonenberg uit Goes. In de leef tijdsgroep boven de tien jaar zijn de winnaars Hanneke Kolen en Maartje Ludekuse uit Middelburg en Matthijs van Straten uit Grijpskerke. VRIJDAG 25 ME! Museum "De Schotse Huizen". Karei van Veen schilderijen, tekeningen en plastieken/Twee Eeuwen Wal- cherse Dracht" tentoonstelling (vanaf 29 mei) Openingstijden Ma. 13 tot 17 uur. Di. t/m Za. 10 tot 17 uur. Ir. J.W. Topshuis. Schouwen-Duiveland, foto's. Zeeland Waterland, Gerard van Grieken, aquarellen. Dagelijks te bezichtigen.(t/m 31 mei) Grote Kerk. Zomertentoonstelling 1990. Wisseltentoonstelling: Beelden in brons van Jos Weiten. VLISSINGEN Inguana. (Bellamypark 35). Le vende reptielen, amfibieën en in- sekten. Gehele week geopend van 14 tot 17.30 uur. Veerboot Vlissingen/Breskens. Op dubbeldeksveerboot ms 'Prin ses Juliana' zeven wissellijsten met toeristische promotie, met als thema 'het geven van een beeld van Zeeland als vakantie land voor iedereeen. Strandhotel. (Boul. Evertsen 4). Sterrenkunde, Zeeuws Plane tarium. Technische Bibliotheek. (Edison- weg 4). Kleine collectie zonnewij zers. ma. t/m vr. 9 tot 16 uur vr. 19 tot 21 uur.(t/m 31 mei) Stedelijk Museum Vlissingen. (Bellamypark 19). De collectie ge groepeerd, zes interpretaties op de collectie zoals deze de afgelo pen honderd jaar is ontstaan. Openingstijden ma. t/m vr. van 10 tot 17 uur, za. en zo. van 13 tot 17 uur. Schelpstripfiguren - Garfield, Knabbel en Babbel, Jeroen en Catootje en nog veel meer be kende stripfiguren kunnen dank zij het nieuwste boekje van Elly Texer uit Meliskerke nu ook van schelpen worden gemaakt. In het boekje 'Stripfiguren van schel pen' geeft Texer eenvoudige handleidingen voor de creatie van zo'n dertig schelp-stripfiguren. Het boekje is vanaf deze week in alle boekwinkels te koop. Zater dag 26 mei signeert Elly Texer haar werk tussen 10 en 12 en 14 en 16 uur in de schelpenschuur Tridanca in Meliskerke. Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango and Cash' 19 en 21.30 uur. Grand theater Goes, 'Look who's talking' 19 en 21.30 uur. Electro Middelburg, 'Koko Fla nel' 14 uur, 'Romeo' 19 en 21.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20 uur, 'De kaloog 4' 21.15 uur, 'Vincent en Theo' 22.30 uur. ZATERDAG 26 ME! Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 14, 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango and Cash' 19 en 21.30 uur. Grand theater Goes, 'Look who's takling' 19 en 21.30 uur. Electro Middelburg, 'Koko Fla nel' 14 uur, 'Romeo' 19 en 21.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20 uur, 'De kaloog 4' 21.15 uur, 'Vincent en Theo' 22.30 uur. ZONDAG 27 ME! Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 14, 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango and Cash' 19 en 21.30. Grand theater Goes, 'Look who's talking' 14, 19 en 21.30 uur. Electro Middelburg, 'Koko Flanel' 14 uur, 'Romeo' 20.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20.30 uur, 'Dekaloog 4' 21.45 uur. MAANDAG 28 ME! Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 20 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango and Cash' 20 uur. Grand theater Goes, 'Look who's talking' 20 uur. Electro Middelburg, 'Romeo' 20.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20.30 uur, 'Dekaloog 4' 21.45 uur. DINSDAG 29 MEI Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 20 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango ans Cash' 20 uur. Grand theater Goes, 'Look who's talking' 20 uur. Electro Middelburg, 'Romeo' 20.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20.30 uur, 'Dekaloog 4' 21.45 uur. WOENSDAG 30 ME! Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 20 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango Cash' 20 uur. Grand theater Goes, 'Look who's talking' 20 uur. Electro Middelburg, 'Romeo' 20.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20.30 uur, 'Dekaloog 4' 21.45 uur. DONDERDAG 31 ME! Alhambra I Vlissingen, 'Look who's talking' 20 uur. Alhambra II Vlissingen, 'Tango Cash' 20 uur. Grand theater Goes, 'Look who's talking' 20 uur. Electro Middelburg, 'Romeo' 20.30 uur. Schuttershoftheater Middel burg, 'Dekaloog 3' 20.30 uur, 'Dekaloog 4' 21.45 uur. ZATERDAG 26 ME! Alhambra II Vlissingen, 'De reddertjes' 14 uur. ZONDAG 27 ME! Alhambra II Vlissingen, 'De reddertjes' 14 uur. Dat 1990 het 'Van Gogh-jaar' is zal zo langzaamaan iedereen wel bekend zijn. Naast een aantal grote tentoonstellingen met wer ken van deze puur Hollandse schilder zijn vele commerciële ac tiviteiten aan dit jubileum opge hangen. Velen kennen zijn werk, maar weinigen kennen het le vensverhaal van deze intrigeren de persoonlijkheid, waarin zijn broer Theo een belangrijke rol speelde. Een van de betere films die over Van Gogh gemaakt is is de film 'Vincent en Theo' van de Amerikaanse regisseur Robert Altman. Vrijdag 25 en zaterdag 26 mei is deze film te zien in het Schuttershoftheater in Middel burg. De schilderijen en tekeningen van Vincent van Gogh, die bij zijn Ie- ven onverkoopbaar waren, kun nen nu tot de duurste kunstschatten van de wereld ge rekend worden. Theo van Gogh, zijn broer, is onbekend. Hij was de enige vertrouweling van Vin cent. Daarnaast was hij zijn enige vriend en zijn bron van in komsten. Zijn toewijding maakte het Vincent mogelijk om te schil deren. Hoevelen weten dat toen de één stierf, de ander niet meer kon leven? 'Vincent en Theo' is het ontroerende verhaal van een relatie verteld tegen de achter grond van Holland, Parijs en de Provence in de jaren rond 1880. Een verhaal over familie, vrienden en vriendinnen, over ruzies en verzoeningen. In de hoofdrollen zien we onder andere Tim Roth, Paul Rhys, Johanna ter Steege en Jip Wijngaarden.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 11