OCCASIONS
Renault 4 CV:
'Het klontje boter'
IN DE OUDE
VEILINGHAL
TE GOES
In alle
prijsklassen
Scherp geprijsd!
Inruil/Financiering mogelijk
14.795;
ERMEULEN B.V.
SAMARA rj-loltdcLÜ. 9L
Draaien we zelf
op voor de
mankementen?
Of gaan we naar
de ANWB voor
een Garantie-
Afloopkeuring?
AN
EN MN INEENS... PATS
MTENE VENIJNIGE STEENTJE
- donderdag 10.00 - 21.00 uur
- vrijdag 10.00 - 21.00 uur
- zaterdag 10.00 - 17.00 uur
De Fiat Tipo.
Eén brok temperament
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
Bij reparatie of onderhoud aan uw auto
staat er attijd een leen-auto voor u klaar.
KLASSIEKER
<3^*
Japan
Bolletje
Balast
Schroefveren
Aandoenlijk
Tony Vos.
Autobedrijf van Damme
Wissenkerke, telefoon: 01107-1477
Goedkope auto's
VOORBEELDEN
DE FAAM DE VLISSINGER
Woensdag 9 mei 1990
Als u toch al dacht aan de Tipo, dan is dit
hèt moment om bij ons langs te komen.
U mag kiezen:
een bijzonder aantrekkelijke financiering
keuze uit schitterende accessoirepak kenen
zeer hoge in ruil prijs voor uw huidige auto.
En deze aanbiedingen gelden ook voor:
de Tipo Team, een nieuwe uitvoering
vanaf f 24.200,-.
Met natuurlijk alle unieke eigenschappen van de
Tipo. Dus:
standaard vijfdeurs
verzinkte carrosseriedelen
injectiemotor met geregelde driewegkatalysator.
Kortom: kom langs als u voordelig Tipo wilt
rijden.
MIDDELBURG. HERCULESWEG 12. (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN). TEL. 01180 -1 29 18
SAMARA O
fnj"] ACCESSOIRES PAKKET
IJL T.W.V. 625,- GRATIS
I IT/M 31 MEI 1990.
Lada 1200
Lada 1600 GL
Lada Samara 1.3
Lada 2107 met LPG
Lada 2105
Lada Ni va 4x4 Bestel LPG
BMW 315
Opel Kadett A-model
Opel Rekord 2.0 S
Renault 5 Campus
Talbot 1100 bestel
Honda Jazz
Fiat Panda 750 zwart
Ford Sierra 1.6 Laser..
LPG.
van 1985 t/m 1989
1985
1987
1985
1984
1986
1983
1965
1982
1987
1985
1984
1988
1986
Comfort, echt Frans.
Goedkope A.P.K.-gekeurde auto's
Opel Ascona LPG1979
Citroen 2CV61985
Ford Taunus1979
Toyota Corolla1977
Opel Kadett Stationcar1975
Nissan Cherry Automaat1982
Lada Verkoop en Service
Dorpsplein 21-23.
Nisse (bij Goes) Tel 01194-298
Kocht u een gebruikte auto met garantie, dan komen
mankementen vaak pas aan het licht als de garantieperiode
voorbij is. U draait dan zelf op voor alle kosten.
Laat hem daarom ANWB-keuren, zolang u nog
garantie hebt. Gebreken worden dan tijdig geconstateerd.
Bij uw ANWB-Technocentrum kunt u terecht voor een Garan
tie-Afloopkeuring. Bel uw ANWB-Technocentrum.
Vlissingen, Hermesweg 15, tel: 01184-10810
Zo n gemene sier in uw voorruit Snelle service aanhuis, zonder
is met alleen een lelijk gezicht ruitvervanging. Vanaf WA-plus
maar bovendien nog hinderlijk dekt de verzekering de schade
ook. Maar waarom zou u nog Geen aantasting eigen risico
langer met sterren voor uw of no-claim. U spaar! uw auto
ogen rijden als JE ruit en uw por-
Novus ze lei!- IVJ'emonnaie
loos repareert?
AUTOGLAS-REPARATIES
WAARDE tel. 01134-1340
STERREN VERDWIJNEN ALS SNEEUW VOOR DE ZON
Je hebt vele soorten klassiekers, exclusieve
sportwagens van een kleine oplage en gewo
ne produktie-exemplaren waarvan er vaak
honderdduizenden tot miljoenen gemaakt
werden. Toch is die laatste categorie auto's in
zijn tijd veel belangrijker geweest. De sportau
to's zijn aardig vanwege hun geringe aantal en
fraaie lijnen, maar de gewone auto voor alle
dag uit vervlogen tijden heeft meer geschie
denis geschreven. Eén duidelijk voorbeeld is
de Renault 4 CV die op de Parijse autoten
toonstelling in 1946 voor het eerst werd ge
toond én een jaar later in productie ging. We
reden met een exemplaar uit 1956.
De opdracht tot het ontwepen van deze kleine
auto werd vlak voor de oorlog gegeven door
Louis Renault, nadat hij in Berlijn de Volkswa
gen had gezien. De stichter van het Renault-
concern stierf in 1944 vlak na de bevrijding
van Frankrijk en liet ondermeer twee prototy
pes voor de kleine auto na. De fabrieken wer
den genationaliseerd en de voor-oorlogse
Juvaquatre werd weer in productie genomen.
Niemand geloofde echter in de nieuwe kleine
Renault. Citroën bijvoorbeeld ging door met
het bouwen van de Traction Avant. Renault
had in de oorlog ook aan een prototype voor
de 11 CV gewerkt, een auto die daarmee zou
kunnen concurreren. Eind 1945 kondigde
Pierre Lefaucheux, de door de Franse overheid
aangestelde President Directeur aan dat er
toch voor de 4 CV was gekozen, een auto die
het zwaar getroffen Frankrijk weer mobiel
moest maken. De eerste auto die aan het pu
bliek werd getoond was in de gele/beige kleur
van het Afrika Corps gespoten, door de
schaarste was er nauwelijks andere verf be
schikbaar. De nieuwe Renault kreeg hierdoor
echter direct de bijnaam 'La motte de beurre'
(het klontje boter).
Eind 1947 was het dan zover, dat de 4 CV bij
de 300 Franse agenten te zien en te rijden
was. Tot het einde van zijn loopbaan werden
meer dan 1 miljoen 4 CV's gemaakt in Billan-
court, maar ook in licentie bij Hino in Japan.
De auto werd aanvankelijk in Frankrijk uiterst
vreemd gevonden. Een dergelijk kleine auto
met de motor achterin, dat hadden ze nog
nooit gezien.,Er verschenen in de Franse pers
dan ook verschillende grappen en cartoons.
Zo wijst een verkoper de klant op de bagage
ruimte (voorin). 'Maar er zit geen motor in',
zegt de klant vol verbazing. Waarop de verko
per antwoordt: 'Waarom wilt u een motor, er
is toch geen benzine'. Of een klant die aller
eerst de motorruimte te zien krijgt: 'Kijk eens,
wat een verspilling. Je kunt wel zien dat Re
nault genationaliseerd is, je krijgt al een ruil-
motor standaard bijgeleverd!'
Het succes liet echter niet lang op zich wach
ten. De Fransen sloten de kleine auto in hun
harten. Een hele generatie maakte in een 4 CV
hun eerste rit en haalde hun rijbewijs. Het
unieke van de 4 CV was dat hij ondanks zijn
geringe lengte van 3,66 meter vier portieren
had en vanwege zijn hoge dak ruim plaats
bood aan minimaal 4 volwassenen. Maar ook
gezinnen met vier tot vijf kinderen wisten zich
in het bolletje te proppen.
Het model van de 4 CV is door de jaren heen
vrijwel ongewijzigd gebleven. We volstaan
daarom om een auto uit het modellenjaar
1956 te bespreken.
21 pk achterin.
De kleine 4 cylinder motor achterin levert en
vermogen van 21 pk, die de 600 kg wegende
auto moeten voortslepen. Met lang wachten
is net en top van 100 km/u te halen, maar het
is niet aan te raden deze snelheid constant te
blijven rijden. Een koerssnelheid van 80 tot 90
is mooi genoeg. Rijdend in de 4 CV besef je
pas hoe rustig het verkeer vroeger geweest
moet zijn. Er waren natuurlijk wel snelle au
to's, maar die vormden toch de minderheid.
Kenmerkend voor de 4 CV zijn de zogenaam
de sterwielen, het bolle dak, de geribbelde
motorkap en de prachtige chromen vuldup
voor het koelsysteem direct onder de kleine
achterruit. De radiator zit direct achter de ach
terbank en krijgt zijn benodigde lucht via twee
koelgaten in de achterspatborden toegediend.
De motor achterin drijft via een drieversnel
lingsbak de achterwielen aan. De eerste over
brenging is overigens niet gesynchroniseerd.
De voorportieren scharnieren in de middenstijl
en gaan dus precies andersom open als de
meest gangbare auto's. Als de auto ruim ge
parkeerd staat is ook de instap fors. In een
smal straatje echter kan de deur weinig open
en moet er flink gewurmd worden. Het inte
rieur van de Renault 4 CV onderging voor
1956 een belangrijke wijziging. Tot en met
1955 werd het instrumentenpaneel middenop
het dashboard gemonteerd. Vanaf '56 echter
zat er een nieuw ontworpen instrumentarium
netjes boven het stuurwiel. Een snelheidsme
ter, kilometerteller, brandstofmeter, tempera
tuurmeter, oliedruklampje en
laadstroomlampje moeten de bestuurder de
nodige informatie geven. Ook werd de auto
voorzien van een stootrand onderaan het
dashboard, wat veiligheidverhogend zou moe
ten werken.
In de auto vallen en aantal onderdelen op die
uiterst klein zijn uitgevoerd zoals de minuscule
pedaaltjes en het kleine versnellingspookje.
De besturing gaat uitermate licht, daar de au
to voorin nauwelijks gewicht op de wielen
heeft. Veelal werd de 4 CV gereden met een
extra balast voorin, om de wegligging te ver
beteren. Met een forse zijwind is de auto na
melijk nauwelijks op de weg te houden.
De verlichting is vaak een van de problemen
als een 4 CV uit Frankrijk wordt gehaald en
hier ter keuring wordt aangeboden. De kop
lampen dragen meestal niet het E- of NL-
keurmerk, maar goede exemplaren zijn wel
verkrijgbaar. De achterlichten dragen deze
merkjes nooit, zodat extra reflectoren gemon
teerd dienen te worden. Richtingaanwijzers
heeft de 4 CV alleen op de achterstijlen. Er zal
worden geadviseerd extra exemplaren onder
de koplampen te monteren. De verlichting van
de allereerste types Renault 4 CV bestond
overigens alleen uit drie ronde rode lampjes
boven het nummerbord. Later kreeg de auto
één volwaardig achterlicht met remlicht, ter
wijl pas na een paar jaar productie twee lam
pen werden gemonteerd.
Het comfort van de 4 CV is al echt Frans. Na
tuurlijk wordt hij beperkt door zijn korte wiel
basis, maar de onafhankelijk wielophanging
met schroefveren draagt in positieve zin bij.
We mogen zeker niet vergeten dat veel auto's
uit die jaren vijftig nog van een starre achteras
waren voorzien.
Remmen doet de 4 CV echter beroerd. De au
to moet met vier trommels tot stilstand wor
den gebracht, zonder bekrachtiging. De
trommels hebben snel de neiging ei-vormig te
worden, zodat het autootje hortend en sto
tend stil komt te staan.
De 4 CV is een lief wagentje Zeer herkenbaar
voor de mensen die hem nog kunnen herinne
ren, maar ook aandoenlijk voor jongeren die je
allereerst moet vertellen dat het om een Re
nault gaat. Op de hele auto is namelijk ner
gens het woord "Renault" te vinden, terwijl
ook een typenaam ontbreekt. Je zult de 4 CV
dan ook moeten herkennen aan het dropje op
de neus.
De Renault 4 CV is vandaag de dag een leuke
klassieker die makkelijk te restaureren is.
Technisch is de auto dood eenvoudig en de
onderdelenvoorziening is heel behoorlijk. Als
je goed zoekt, zijn er in Frankrijk nog heel goe
de rijdende exemplaren te vinden tussen de
f.1.000,= en f.3.000,=. Ook hier geldt het ad
vies om beter wat meer geld uit te geven voor
een goed exemplaar dan voor een paar hon
derd gulden een wrak mee te nemen. Alles
wat je zelf moet gaan restaureren of nieuw
moet gaan kopen, kost altijd meer dan wan
neer het in een goede conditie wordt aange
schaft.
Wie overigens vindt dat de Renault 4 CV niet
sportief is, moet nog even gezegd worden dat
deze kleine auto in de jaren veertig en vijftig
onder andere aan de Rally van Monte Carlo
meedeed en ook bij andere wedstrijden goed
uit de bus kwam. Daarnaast is de 4 CV de
enige echte voorvader van alles wat Alpine
heet.
En nu nog
1 Keer!
GROTE PARTIJ
INRUILAUTO'S
Citroën BX 1600 TRS 19.000 km
autom1986
Ford Escort 1400 CL Bravo1988
Ford Escort 1300 GL1985
Ford Escort 1400 Bravo1987
Ford Escort 14 Bravo 2-drs. 37.000 km.
rood1987
Ford Fiésta.1983
Ford Fiesta 1100 CL1986
Ford Sierra 5-drs. 18001986
Honda Civic 1300 Luxe...1986
Lada 2105 15001988
Mazda 3231986
Mitsubishi Lancer 1800 GL Diesel1986
Opel Kaden GSI 2.0 L, 1 15 000,- aan
accessoires. 11.000 km1989
Opel Kadett 1.6 LS 4-drs open dak1986
Opel Kadett 1.3 N 2-drs trekhaak1985
Opel Kadett Sedan Diesel1986
Opel Kadett stationcar LPG1985
Opel Ascona 1600 S 4-drs1986
Opel Vectra Diesel1989
Peugeot 205 XE Accent 11001987
Saab 99 GL1980
Subaru mini Jumbo1984
Suzuki Samurai grijs kenteken1989
VW Passat Diesel Stationcar..1984
Renault 18 TL1979
Mini Special 11001977
Volvo 661978
cn
LU
O
o
w
p
lu
2
lu
O
cc
O
<t
z
(4Ük)
Citroën BX 1.6RS 60.000 km f 8.450
Volvo 440 17.000 km 1989 f 26.500
Opel Ascona automaat f 7.250
V.W. Golf 1.3C sport f 15.750
Volvo 340DL family 1988 f 19.750
10-11-12 MEI