Rover 400 in het najaar nor Je kunt er een speld horen vallen AANKLEDEN 0 VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Nissan heeft een behoorlijke historie waar het gaat om sportieve auto's. Wie herinnert zich niet de 240 Z en 260 Z, vroege bewijzen van Japans kunnen. De nieuwste loot aan de sportieve Nissan stam is de 300 ZX, een auto waar we ei genlijk even de keuken voor in moeten. Men neme een 3 liter V6 motor, een cylinderkop met 4 kleppen per cylinder. Draperen daar twee turbo's overheen, elk gegarneerd met een intercooler. We maken het af met de nodige electronica waarmee besturing, airconditioning en schokdemping waar Sjoukje. jSSk. worden geregeld en voila, we hebben een uitstekend menu van de dag. In ieder geval een smaakvol hoogtepunt wat over de grenzen in gepaste omgeving genoten moet worden. Dichte front Cardantunnel Kleptiming Comfort I «Bram de Buck. f Van de onlangs op de Nederlandse markt geïntroduceerde Rover 200 is in Engeland in middels het vierdeurs sedanmodel versche nen, die de naam Rover 400 draagt. In het komende najaar mogen we ook d'rt model in onze showrooms verwachten. Motorisch is er geen verschil zodat er een Rover 414 met 1.4 liter 16-klepper en een Rover 416 met 1.6 liter 16-klepper multipoint injectie worden aange boden. De 414 wordt waarschijnlijk alleen als Si gele verd, terwijl de 416 uitsluitend als luxueuze GSi op de prijslijst komt. Door de achtersteven met kofferbak oogt de 400 klassieker dan zijn vijfdeurs broertjes. Naast de motor komen ui teraard ook de meeste andere technische spe cificaties met de 200 overeen. De prijzen zijn nog niet definitief vastgesteld, maar er moet gerekend worden op een vanafprijs van om streeks f 30.000,=. DE ROVER 214: Deze keer stond bij Garage Renton Rover in Middelburg een nieuwe Rover 214 ST op mij te wachten. Deze auto heeft alles wat we van Rover gewend zijn: stijl, klasse, perfecte af werking tot in de kleinste details, is een stre ling voor het oog en is nog betaalbaar ook. De wagen is mooi gestroomlijnd met het typi sche Rover-karakter. En natuuriijk willen ze dat weten ook; dus zit er voor, achter en aan beide zijkanten het bekende Roverembleem. Zelfs in de wieldoppen is het embleem ver werkt. De lak is schitterend, je ziet dat al ven ver. De achterkant is breed en robuust en het inte rieur uitnodigend. Het begint ai bij het instap pen. Daar zitten chroom plaatjes met Rover er op gemonteerd - het bli(n)kt je tegemoet. Comfortabel neem je dan plaats in de ruime zetels. Ook in deze auto is veel plaats voor - wat ik gemakshalve noem - overbodige spullen die ik altijd mee wil nemen. Ook in het portier zijn ruime bakken gemaakt. De bekleding zit pico bello in elkaar en op de vloer ligt een royaal ta pijt. Dat de spiegels van binnenuit verstelbaar zijn, vind ik nog altijd een sensatie. De Rover loopt zo stil dat je welhaast de spreekwoordelijke speld kunt horen vallen. Een rustige conversatie voeren is dan ook geen enkel probleem. Wat ik ook apart vind is de wijze waarop de veiligheidsgordels achter in weggewerkt zijn. Ze zijn als het ware in de zetels verzonken. Er is een uitsparing gemaakt waarin ze kunnen klikken. Mooi is ook de geluidsinstallatie, ledereen kan er haar (of zijn) eigen installatie op aansluiten en de sound is schitterend. Dat geeft een re laxed gevoel bij het rijden. Mijn bevindingen na een middagje polders en snelweg zijn zeer positief. Een grandioos rij- comfort - remmen, schakelen, acceleren; het loopt allemaal als een zonnetje in deze vijfbak. Stijl, comfort en prestige zijn allemaal in één Rover ondergebracht. Rover maakt zich weer De Duitse autobanen zijn nog de enige piaaia ih Europa om met hoge snelheden een auto uit te proberen, voorzover het over het alge meen asociaal rijdende Duitse volk dit nog toelaat. De Nissan 300 ZX is geen wagentje om alleen maar bij Albert Heijn op zaterdag boodschappen mee te doen, daarvoor heeft hetzelfde merk andere modellen in haar pro gramma. De supersnelle krachtbron van de 300 ZX levert met vijfbak een vermogen van maar liefst 285 pk en die moeten regelmatig uitgelaten worden. De automaat moet het met iets minder doen, maar heeft aan 263 pk ook meer dan genoeg. De Nissan trekt allereerst de aandacht van wege zijn spectaculaire uiterlijk. Zeker in de kleuren geel en rood doet hij wat betreft ont werp niet onder voor enkele Italiaanse top- creaties. Het dichte front met dicht op elkaar geplaatste koplampen en grote luchtinlaat in de spoiler geven hem een geheel eigen ge zicht. Het is de eerste Nissan "Z" die niet voortborduurt op zijn voorganger. Andere ty pische stijlkenmerken zijn de open vijfspaaks lichtmetalen velgen, waarachter de remklau wen en geventileerde schijven duidelijk zicht baar zijn. De dorpels vertonen een oplopende lijn die in de achterbumper doorgaat. Het zij ruitje achter is opvallend rond van vorm. Op de achterklep staat een spoiler die goed bij de auto past. De achterlichten zijn in de ach terkant geïntegreerd en er niet als losse gla zen opgeschroefd. De twee doorzichtige dakpanelen kunnen verwijderd worden, waarna alleen een verstevigingsbalk in het midden overblijft. Dit noemen ze een T-bar roof. Heel apart zijn ook de twee dubbele uit laten aan weerszijde van de auto. Er wordt voor de Nissan 300 ZX een Cw-waarde op gegeven van 0,32. De inmiddels bekend, ronde, Japanse lijnen zijn ook volledig in de vormgeving van het in terieur terug te vinden. Het dashboard lijkt een soort paddestoel waarop alle organen zijn vastgemaakt. Voor de bestuurder zijn alle belangrijke functies rond het klokkendeel aangebracht. Zo vinden we daar de bediening voor verlich ting, ruitewissers voor en achter, het volledi ge computergestuurde airconditioningsysteem en de bekende knop jes voor alarmlicht, achterruitverwarming en mistlamp. Rechts op het stuur kan de cruise- control worden vastgezet. De vier uitsteken de luidsprekers zijn standaard, terwijl een bij behorend audiosysteem voor f 2.000,— wordt meegeleverd. De cardantunnel loopt hoog tussen de stoe len door. Hierop is uiteraard de pook gemon teerd, die lekker in de hand ligt. De schakelwegen zijn kort, zodat vooral ook snel van overbrenging gewisseld kan worden. 'Het uitstekend instelbare meubilair van de Nissan is met een sterke stof overtrokken. Te gen meerprijs is ook leer leverbaar in combi natie met elektrische stoelbediening. Het stuurwiel is altijd al van een 'huidje' voorzien. Achter de voorstoelen bevinden zich twee kleine zitplaatsen, zodat de 300 ZX officieel een 2 2 genoemd mag worden. Dit bankje kan gemakkelijk worden neergeklapt om de bagageruimte te vergroten. Het volume hier van is redelijk. Met twee banden kunnen de dakpanelen in een speciale hoes worden vastgelegd. Om kostbare goederen aan het oog te onttrekken kan een rolhoes worden uitgetrokken. De enorme krachtcentrale onder de motor kap kenmerkt zich niet alleen door een hoog vermogen, maar ook het koppel mag er we zen. De handgeschakelde 300 levert bij 3600 tr/min een koppel 375 Nm, terwijl de automaat hier nog 365 Nm van overhoudt. De koppelkromme van de Nissan verloopt opvallend vlak. Dit wordt bereikt door een hydraulisch systeem, dat de kleptiming van de inlaatnokken al naar gelang de situatie kan wijzigen. Hierdoor gaan de inlaatkleppen bij lage toeren eerder en bij hoge motorsnel heden juist iets later open. Uiteraard wordt dit alles door de computer gestuurd. Andere kenmerken van de krachtbron zijn een cen traal geplaatste bougie die maar liefst 100.000 km meegaat vanwege zijn platinum kern en het zogenaamde Direct Ignition Systeem met één compacte bobine per cylin der. De turbinewielen van de turbo zijn van keramisch materiaal wat hogere temperatu ren aankan en ook een langere levensduur heeft. Beide gemonteerde turbo's hebben een eigen intercooler. De auto is verder voorzien van een gelimi teerd slip differentieel wat werkt via een sili- conenvloeistof. Bij een snelheidsverschil tussen de beide achterwielen neemt de inter ne wrijving in het differentieel toe en zal door het verdikken van de vloeistof meer aandrijf- kracht naar het wiel met de laagste snelheid worden gestuurd. Bovendien heeft de 300 ZX het zogenaamde Super Hicas vierwiel- besturingssysteem. Dit systeem werkt af hankelijk van de snelheid en de stuuruitslag. Bij lage snelheden werkt het niet. Zowel voor- als achterwielen zijn opgehan gen volgens het Multi-Link principe. De wiel- draagarmen zijn hierbij zo lang mogelijk gemaakt. Een vergelijkbare ophangingwerd al bij de achterwielen van de 200 SX toege past. De Nissan 300 ZX heeft uiteraard een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die de auto bij parkeersnelheden lekker makkelijk laat bedienen, maar richting topsnelheid snel zijn assistentie doet afnemen. De vier geven tileerde schijfremmen zijn van een Bosch ABS systeem voorzien, wat minder het pul seren aan het rempedaal doorgeeft. De nieu we Nissan 300 ZX is op en top een sportwagen. De wegligging is fantastisch sportief, maar ook zeer comfortabel. Pas op buitenwegen met wat hollingen overdwars is de relatief stugge vering merkbaar. De auto weet zijn kracht in daden om te zetten. De auto vindt het pas bij 250 km/u voldoende, terwijl het bekende sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u in 5,9 seconden wordt vol bracht (7,1 seconden voor de automaat). De Nissan is echter met 1590 kg geen lichtge wicht. Wat verbruik betreft valt weinig te zeggen, daar dit bij een dergelijke auto sterk afhankelijk is van het gebruik. Tot zo'n 120 km/u valt het allemaal erg mee. Maar het door ons afgelegde traject over de Duitse au tobaan van bijna 300 km kost een vrijwel vol le tank. Natuurlijk kun je over de 300 ZX blijven ver tellen, zijn prima rij-eigenschappen, fraaie uit erlijk, zijn hoogstaande comfort en goede uitrusting. Natuurlijk heeft een dergelijke au to centrale vergrendeling, elektrische portier ruiten, elektrisch bediende buitenspiegels en antenne en verlichting in het dashboardkast je. Dat soort details zullen echter voor het handje vol kopers wat de auto in Nederland zal trekken niet zo veel zeggen. Nissan biedt de auto compleet aan, terwijl de optielijst be perkt blijft tot de radio, metaallak en de lede ren bekleding. De 300 ZX 3.0 V6 Turbo 24V kost f 143.000,—. Leer kost vijfduizend gul den extra, terwijl de automaat een investe ring van vierduizend gulden vergt. De meest compleet uitgeruste 300 ZX komt zodoende op f 155.000,—. Wie eerst...? Een uit Titani um gemaakte sleutel wordt meegeleverd. Een nieuwe of gebruikte auto kopen is voor de meesten nog steeds een beslissing die zorgvuldig wordt afgewogen. Is de beslissing genomen en wordt er een auto gekocht dan komt de vraag aan bod hoe de auto een zo persoonlijk mogelijk tintje kan krijgen. Met accessoires. Net als bij de auto zelf is er op het gebied van accessoires heel veel veranderd de laatste jaren. Een voorbeeld is het met vinyl beklede dak dat zo'n 25 jaar geleden bij de top tien stond. Tegenwoordig vraagt daar zo goed als niemand meer om. Nu is de geluidsinstallatie een veel gevraagd pronkstuk, tot en met cd-speler toe. Ook verbredingssets bijvoorbeeld worden veel gevraagd. Voor mij als verkoper van auto's is het verkopen van accessoires één van de leukste bezigheden bij de verkoop van een auto. Zeker als je ziet dat je een basisauto met relatief weinig geld leuk van accessoires kunt voorzien, zeg maar aankleden met een persoonlijk tintje; met als resultaat dus een heel andere auto. De kunst van 'die aankleding' is nu om de auto zodanig van accessoires te voorzien dat het de waar de van de auto verhoogt in plaats van verlaagt. Wat dat laatste betreft hoeven we maar rond te kijken om te weten dat sommige accessoires de plank volledig mis slaan doordat verkeerde accessoires zijn aangebracht. Mijn advies is dan ook: denk goed na over welke accessoires gemonteerd worden. De dealer (of verkoper) heeft vakkundig advies in huis. Vraag er om. In deze rubriek 'Autovisie' geeft telkens iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg. s

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 13