Rover 400
in het najaar
nor
Je kunt er een
speld horen vallen
AANKLEDEN
0
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Nissan heeft een behoorlijke
historie waar het gaat om
sportieve auto's. Wie herinnert
zich niet de 240 Z en 260 Z,
vroege bewijzen van Japans
kunnen. De nieuwste loot aan
de sportieve Nissan stam is de
300 ZX, een auto waar we ei
genlijk even de keuken voor in
moeten. Men neme een 3 liter
V6 motor, een cylinderkop met
4 kleppen per cylinder. Draperen
daar twee turbo's overheen, elk
gegarneerd met een intercooler.
We maken het af met de nodige
electronica waarmee besturing,
airconditioning en schokdemping
waar Sjoukje.
jSSk.
worden geregeld en voila, we
hebben een uitstekend menu
van de dag. In ieder geval een
smaakvol hoogtepunt wat over
de grenzen in gepaste omgeving
genoten moet worden.
Dichte front
Cardantunnel
Kleptiming
Comfort
I «Bram de Buck.
f
Van de onlangs op de Nederlandse markt
geïntroduceerde Rover 200 is in Engeland in
middels het vierdeurs sedanmodel versche
nen, die de naam Rover 400 draagt. In het
komende najaar mogen we ook d'rt model in
onze showrooms verwachten. Motorisch is er
geen verschil zodat er een Rover 414 met 1.4
liter 16-klepper en een Rover 416 met 1.6 liter
16-klepper multipoint injectie worden aange
boden.
De 414 wordt waarschijnlijk alleen als Si gele
verd, terwijl de 416 uitsluitend als luxueuze
GSi op de prijslijst komt. Door de achtersteven
met kofferbak oogt de 400 klassieker dan zijn
vijfdeurs broertjes. Naast de motor komen ui
teraard ook de meeste andere technische spe
cificaties met de 200 overeen. De prijzen zijn
nog niet definitief vastgesteld, maar er moet
gerekend worden op een vanafprijs van om
streeks f 30.000,=.
DE ROVER 214:
Deze keer stond bij Garage Renton Rover in
Middelburg een nieuwe Rover 214 ST op mij
te wachten. Deze auto heeft alles wat we van
Rover gewend zijn: stijl, klasse, perfecte af
werking tot in de kleinste details, is een stre
ling voor het oog en is nog betaalbaar ook.
De wagen is mooi gestroomlijnd met het typi
sche Rover-karakter. En natuuriijk willen ze
dat weten ook; dus zit er voor, achter en aan
beide zijkanten het bekende Roverembleem.
Zelfs in de wieldoppen is het embleem ver
werkt. De lak is schitterend, je ziet dat al ven
ver.
De achterkant is breed en robuust en het inte
rieur uitnodigend. Het begint ai bij het instap
pen. Daar zitten chroom plaatjes met Rover er
op gemonteerd - het bli(n)kt je tegemoet.
Comfortabel neem je dan plaats in de ruime
zetels.
Ook in deze auto is veel plaats voor - wat ik
gemakshalve noem - overbodige spullen die ik
altijd mee wil nemen. Ook in het portier zijn
ruime bakken gemaakt. De bekleding zit pico
bello in elkaar en op de vloer ligt een royaal ta
pijt. Dat de spiegels van binnenuit verstelbaar
zijn, vind ik nog altijd een sensatie.
De Rover loopt zo stil dat je welhaast de
spreekwoordelijke speld kunt horen vallen.
Een rustige conversatie voeren is dan ook
geen enkel probleem. Wat ik ook apart vind is
de wijze waarop de veiligheidsgordels achter
in weggewerkt zijn. Ze zijn als het ware in de
zetels verzonken. Er is een uitsparing gemaakt
waarin ze kunnen klikken.
Mooi is ook de geluidsinstallatie, ledereen kan
er haar (of zijn) eigen installatie op aansluiten
en de sound is schitterend. Dat geeft een re
laxed gevoel bij het rijden.
Mijn bevindingen na een middagje polders en
snelweg zijn zeer positief. Een grandioos rij-
comfort - remmen, schakelen, acceleren; het
loopt allemaal als een zonnetje in deze vijfbak.
Stijl, comfort en prestige zijn allemaal in één
Rover ondergebracht. Rover maakt zich weer
De Duitse autobanen zijn nog de enige piaaia
ih Europa om met hoge snelheden een auto
uit te proberen, voorzover het over het alge
meen asociaal rijdende Duitse volk dit nog
toelaat. De Nissan 300 ZX is geen wagentje
om alleen maar bij Albert Heijn op zaterdag
boodschappen mee te doen, daarvoor heeft
hetzelfde merk andere modellen in haar pro
gramma. De supersnelle krachtbron van de
300 ZX levert met vijfbak een vermogen van
maar liefst 285 pk en die moeten regelmatig
uitgelaten worden. De automaat moet het
met iets minder doen, maar heeft aan 263 pk
ook meer dan genoeg.
De Nissan trekt allereerst de aandacht van
wege zijn spectaculaire uiterlijk. Zeker in de
kleuren geel en rood doet hij wat betreft ont
werp niet onder voor enkele Italiaanse top-
creaties. Het dichte front met dicht op elkaar
geplaatste koplampen en grote luchtinlaat in
de spoiler geven hem een geheel eigen ge
zicht. Het is de eerste Nissan "Z" die niet
voortborduurt op zijn voorganger. Andere ty
pische stijlkenmerken zijn de open vijfspaaks
lichtmetalen velgen, waarachter de remklau
wen en geventileerde schijven duidelijk zicht
baar zijn. De dorpels vertonen een oplopende
lijn die in de achterbumper doorgaat. Het zij
ruitje achter is opvallend rond van vorm. Op
de achterklep staat een spoiler die goed bij
de auto past. De achterlichten zijn in de ach
terkant geïntegreerd en er niet als losse gla
zen opgeschroefd. De twee doorzichtige
dakpanelen kunnen verwijderd worden,
waarna alleen een verstevigingsbalk in het
midden overblijft. Dit noemen ze een T-bar
roof. Heel apart zijn ook de twee dubbele uit
laten aan weerszijde van de auto. Er wordt
voor de Nissan 300 ZX een Cw-waarde op
gegeven van 0,32.
De inmiddels bekend, ronde, Japanse lijnen
zijn ook volledig in de vormgeving van het in
terieur terug te vinden. Het dashboard lijkt
een soort paddestoel waarop alle organen
zijn vastgemaakt. Voor de bestuurder zijn alle
belangrijke functies rond het klokkendeel
aangebracht.
Zo vinden we daar de bediening voor verlich
ting, ruitewissers voor en achter, het volledi
ge computergestuurde
airconditioningsysteem en de bekende knop
jes voor alarmlicht, achterruitverwarming en
mistlamp. Rechts op het stuur kan de cruise-
control worden vastgezet. De vier uitsteken
de luidsprekers zijn standaard, terwijl een bij
behorend audiosysteem voor f 2.000,—
wordt meegeleverd.
De cardantunnel loopt hoog tussen de stoe
len door. Hierop is uiteraard de pook gemon
teerd, die lekker in de hand ligt. De
schakelwegen zijn kort, zodat vooral ook snel
van overbrenging gewisseld kan worden.
'Het uitstekend instelbare meubilair van de
Nissan is met een sterke stof overtrokken. Te
gen meerprijs is ook leer leverbaar in combi
natie met elektrische stoelbediening. Het
stuurwiel is altijd al van een 'huidje' voorzien.
Achter de voorstoelen bevinden zich twee
kleine zitplaatsen, zodat de 300 ZX officieel
een 2 2 genoemd mag worden. Dit bankje
kan gemakkelijk worden neergeklapt om de
bagageruimte te vergroten. Het volume hier
van is redelijk. Met twee banden kunnen de
dakpanelen in een speciale hoes worden
vastgelegd. Om kostbare goederen aan het
oog te onttrekken kan een rolhoes worden
uitgetrokken.
De enorme krachtcentrale onder de motor
kap kenmerkt zich niet alleen door een hoog
vermogen, maar ook het koppel mag er we
zen. De handgeschakelde 300 levert bij
3600 tr/min een koppel 375 Nm, terwijl de
automaat hier nog 365 Nm van overhoudt.
De koppelkromme van de Nissan verloopt
opvallend vlak. Dit wordt bereikt door een
hydraulisch systeem, dat de kleptiming van
de inlaatnokken al naar gelang de situatie
kan wijzigen. Hierdoor gaan de inlaatkleppen
bij lage toeren eerder en bij hoge motorsnel
heden juist iets later open. Uiteraard wordt
dit alles door de computer gestuurd. Andere
kenmerken van de krachtbron zijn een cen
traal geplaatste bougie die maar liefst
100.000 km meegaat vanwege zijn platinum
kern en het zogenaamde Direct Ignition
Systeem met één compacte bobine per cylin
der. De turbinewielen van de turbo zijn van
keramisch materiaal wat hogere temperatu
ren aankan en ook een langere levensduur
heeft. Beide gemonteerde turbo's hebben
een eigen intercooler.
De auto is verder voorzien van een gelimi
teerd slip differentieel wat werkt via een sili-
conenvloeistof. Bij een snelheidsverschil
tussen de beide achterwielen neemt de inter
ne wrijving in het differentieel toe en zal door
het verdikken van de vloeistof meer aandrijf-
kracht naar het wiel met de laagste snelheid
worden gestuurd. Bovendien heeft de 300
ZX het zogenaamde Super Hicas vierwiel-
besturingssysteem. Dit systeem werkt af
hankelijk van de snelheid en de stuuruitslag.
Bij lage snelheden werkt het niet.
Zowel voor- als achterwielen zijn opgehan
gen volgens het Multi-Link principe. De wiel-
draagarmen zijn hierbij zo lang mogelijk
gemaakt. Een vergelijkbare ophangingwerd
al bij de achterwielen van de 200 SX toege
past. De Nissan 300 ZX heeft uiteraard een
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die
de auto bij parkeersnelheden lekker makkelijk
laat bedienen, maar richting topsnelheid snel
zijn assistentie doet afnemen. De vier geven
tileerde schijfremmen zijn van een Bosch
ABS systeem voorzien, wat minder het pul
seren aan het rempedaal doorgeeft. De nieu
we Nissan 300 ZX is op en top een
sportwagen. De wegligging is fantastisch
sportief, maar ook zeer comfortabel. Pas op
buitenwegen met wat hollingen overdwars is
de relatief stugge vering merkbaar. De auto
weet zijn kracht in daden om te zetten. De
auto vindt het pas bij 250 km/u voldoende,
terwijl het bekende sprintje vanuit stilstand
tot 100 km/u in 5,9 seconden wordt vol
bracht (7,1 seconden voor de automaat). De
Nissan is echter met 1590 kg geen lichtge
wicht. Wat verbruik betreft valt weinig te
zeggen, daar dit bij een dergelijke auto sterk
afhankelijk is van het gebruik. Tot zo'n 120
km/u valt het allemaal erg mee. Maar het
door ons afgelegde traject over de Duitse au
tobaan van bijna 300 km kost een vrijwel vol
le tank.
Natuurlijk kun je over de 300 ZX blijven ver
tellen, zijn prima rij-eigenschappen, fraaie uit
erlijk, zijn hoogstaande comfort en goede
uitrusting. Natuurlijk heeft een dergelijke au
to centrale vergrendeling, elektrische portier
ruiten, elektrisch bediende buitenspiegels en
antenne en verlichting in het dashboardkast
je. Dat soort details zullen echter voor het
handje vol kopers wat de auto in Nederland
zal trekken niet zo veel zeggen. Nissan biedt
de auto compleet aan, terwijl de optielijst be
perkt blijft tot de radio, metaallak en de lede
ren bekleding. De 300 ZX 3.0 V6 Turbo 24V
kost f 143.000,—. Leer kost vijfduizend gul
den extra, terwijl de automaat een investe
ring van vierduizend gulden vergt. De meest
compleet uitgeruste 300 ZX komt zodoende
op f 155.000,—. Wie eerst...? Een uit Titani
um gemaakte sleutel wordt meegeleverd.
Een nieuwe of gebruikte auto kopen is voor de meesten nog steeds een beslissing
die zorgvuldig wordt afgewogen. Is de beslissing genomen en wordt er een auto
gekocht dan komt de vraag aan bod hoe de auto een zo persoonlijk mogelijk tintje
kan krijgen. Met accessoires.
Net als bij de auto zelf is er op het gebied van accessoires heel veel veranderd de
laatste jaren. Een voorbeeld is het met vinyl beklede dak dat zo'n 25 jaar geleden
bij de top tien stond. Tegenwoordig vraagt daar zo goed als niemand meer om. Nu
is de geluidsinstallatie een veel gevraagd pronkstuk, tot en met cd-speler toe. Ook
verbredingssets bijvoorbeeld worden veel gevraagd.
Voor mij als verkoper van auto's is het verkopen van accessoires één van de leukste
bezigheden bij de verkoop van een auto. Zeker als je ziet dat je een basisauto met
relatief weinig geld leuk van accessoires kunt voorzien, zeg maar aankleden met
een persoonlijk tintje; met als resultaat dus een heel andere auto. De kunst van 'die
aankleding' is nu om de auto zodanig van accessoires te voorzien dat het de waar
de van de auto verhoogt in plaats van verlaagt. Wat dat laatste betreft hoeven we
maar rond te kijken om te weten dat sommige accessoires de plank volledig mis
slaan doordat verkeerde accessoires zijn aangebracht.
Mijn advies is dan ook: denk goed na over welke accessoires gemonteerd worden.
De dealer (of verkoper) heeft vakkundig advies in huis. Vraag er om.
In deze rubriek 'Autovisie' geeft telkens iemand een mening over de autobranche. Er zijn
geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in
Middelburg.
s