Kruising tussen tijger en Monroe VROUW EN AUTO OLIE: MEER DAN ALLEEN EEN BEETJE SMEREN *<55r 1 IBIZA SABATINI KARMANN GHIA ANNO 1970 Caroline. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. PZC WEEKBLADEN Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Honda-makelij Montego INHOUD Onderscheiden Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. NU BIJ AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE De eens zo bloeiende Britse auto industrie met zijn veelheid aan merken en opvallende modellen, is niet meer wat het geweest is. Te lang hebben de meeste verdwe nen namen willen profiteren van het succes van hun auto's, met als uiteindelijk resultaat een sterk ver ouderd produktie-apparaat en een modellengamma dat totaal niet meer op de concurrentie aansloot. De meeste, beroemde Engelse au tonamen werden aan het British Leyland-concern toegevoegd. Een bedrijf dat tot taak had van deze mengelmoes een florerende auto industrie te maken. Niet gek dat dit eigenlijk nooit is gelukt. Ja guar/Daimler splitste af en bleek wel succesvol te kunnen zijn. Sedan-versie Tweede jaargang, nummer 5 Peter Goedbloed. Moi had deze week de eer om voor de eerste keer een autotest te maken. En wat een ge luk. Geen nieuwerwetse snufjes op wielen, maar een echt verzamelobject dat bij Garage Poppe dienst doet als oogstrelend object; een echte Volkswagen Karmann Ghia uit 1970. Wat een kar man. Je zou hem kunnen beschrijven als een krui sing tussen Marilyn Monroe en een tijger. Prachtige ronde lijnen, een stevige voor- en achterkant, elegant, ontzettend verleidelijk en stijlvol. Maar zodra de motor gaat lopen komt de tijger. De zware brom blijft tijdens alle snel heden op de achtergrond. Bij een andere auto zou dat storen, maar bij de Karman Ghia is het onweerstaanbaar prettig. Het schakelen gaat lekker mechanisch. Je hoort hét geoliede metaal in de versnelling vallen als je schakelt. Dat was trouwens even wennen, want het koppelingspedaal moet je hier naar de bodem drukken, in plaats van de 'hangende' koppelingen in moderne auto's. Na een keer of vijf is dat eigenlijk veel pretti ger! Waarom zouden ze dat ooit veranderd hebben eigenlijk. Na een paar kilometer was duidelijk waarom je beter met open dak kan rijden. Ten eerste trek je er veel meer bekijks mee, en ten twee de fluit de wind toch door kiertjes heen. En het waait zo lekker door je haar. Als je in zo'n echt oud sportwagentje rijdt moet je rustig over de snelwei showen, vond ik eerst. Maar bij het tweede stoplicht vond de Karmann wat anders, en hup, een paar witte strepen verder wees het metertje 120 aan. Echt leuk was dat het metertje nog wat asfalt verder voorbij het laatste cijfer (140) op het klokje liep! Het weggedrag is natuurlijk anders dan bij moderne wagens. Er zit geen rem- en stuur bekrachtiging op en de motor zit achterin dus je moet de bochtjes wat anders nemen. Ik had de neiging om heel voorzichtig te probe ren, maar je bent het zo gewend. En je kunt lekker hard op de rem trappen zonder door de ruit te vliegen. Dat brengt me op de veilig heidsgordels. Alles in de Karmann van Poppe was nog origineel, en de gordels dus ook. Al leen over de heup, en grote, mechanische sluithendels eraan. Prachtig. Het enige wat er echt niet in hoorde was de hypermoderne ste reoset. Die heb ik dan ook na twee minuten verstoord uitgezet. Een nadeel van zo'n kwijlobject is dat het ver slavend werkt. Dus - geheel tegen mijn ge woonten in, want als het maar loopt - moest meteen de motorkap open na de rit om die heerlijke olielucht op te snuiven. Nagenieten heet dat. Hij is niet te koop. Zucht. ROVER 200 Verloochend afkomst niet Toch heeft de Rover 214 slechts één ongere gelde katalysator. Een geregeld exemplaar wordt tegen de zomer verwacht. De nieuwe ling levert een vermogen van 92 pk bij 6250 tr/min en een maximaal koppel van 122 Nm bij 4000 tr/min. Uit de Honda Civic kennen we de 1.6 liter 16-klepper met multi-point injectie en een ge regelde katalysator. Deze motor levert in de Rover 216 een vermogen van 112 pk. Niets ten nadele van de nieuwe 1.4, maar tijdens een proefrit bleek de 1.6 duidelijk de prettigste van de twee. De motor presteert bijzonder goed, is relatief stil en maakt van de auto een sportieve wegwezer, als er flink wordt ge schakeld. De auto haalt volgens opgave een top van 191 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden wordt volbracht. De Rover 216 beschikt over een soepel schake lende versnellingsbak, tevens van Honda- makelij. Ondanks het feit dat de nieuwe 1.4 de minde re is van de 1.6 hebben we bij de Rover 214 met een prettige krachtbron te maken. We mogen immers niet vergeten dat er een fors prijsverschil tussen beide types bestaat. Een belangrijk verschil met de 1.6 is dat het maxi male koppel van de 1.4 bij een aanmerkelijk la ger toerental wordt bereikt. Daarom vraagt deze krachtbron minder schakelen. Ook wat geluidproductie betreft doet hij niet voor zijn duurdere broer onder. De handgeschakelde vijfbak is overigens van Peugeot betrokken en laat zich licht en probleemloos bedienen. We mogen gerust stellen dat de Rover 214 van wege zijn nieuwe motor "meer Brits" is dan de 216. In het interieur zien we heel duidelijk dat de Rover 200 in Engeland is gemaakt. Het instru mentenpaneel heeft dan wel een typische Het nieuwste model is de vijfdeurs Rover 200, een auto die samen met Honda werd ontwik keld. Honda levert dezelfde auto onder de naam Concerto, een model wat we in de loop van het jaar ook in ons land mogen verwach ten. Wat heeft het dan voor zin om door twee merken dezelfde auto te laten verkopen? Om daar een antwoord op te geven, moeten we even nader kennismaken met die nieuwe 200 van Rover. De Rover 200 is een 4,22 meter lange vijf deurs auto die in de klasse valt van de Alfa 33, Renault 19 en Fiat Tipo. Rover stelt zich niet tot doel te concurreren met grootheden (in aantallen) als de Opel Kadett, Ford Escort of Volkswagen Golf Daarom wil het Engelse merk zich voor zijn eigen koperpubliek onder scheiden. De neus van de nieuweling past goed bij die van de Montego, 800 en de later dit jaar te introduceren Rover 100, de opvolger van de Metro. Overigens zijn het vooral die neus en de achterlichten waardoor de Rover zich van de Honda Concerto uiterlijk onder scheidt. De auto ziet er gewoon goed uit, zelfs een beetje chique. Uiterlijk zijn de verschillen de versies alleen uit elkaar te houden vanwe ge de doppen en de typeplaatjes. Onder de motorkap biedt Rover de keuze uit twee mogelijkheden, een volledig nieuwe 16-klepper 1.4 liter uit eigen stal of de beken de 1.6 liter 16-klepper van Honda. De namen Rover 214 en 216 spreken zodoende voor- zich. De nieuwe 1.4 liter K-serie krachtbron is ge heel van lichtmetaal en is als arm mengsel motor ontworpen. Dubbele, bovenliggende nokkenassen zorgen voor de bediening van vier kleppen per cylinder. Daarnaast wordt de brandstoftoevoer door een elektronische single-point injectie bewerkstelligd. Seat-dealer voor Walcheren Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 01184-15220 De overgebleven merken werden steeds ver der uitgedund, zodat Thriumph, MG, Morris, Princess en VandenPlas alleen in onze herin nering voortleven. Wat overbleef was Austin en Rover. Enkele jaren terug zijn Honda en Ro ver tot elkaar gekomen, wat heeft geleid tot vergaande samenwerking. De eerste vrucht hiervan was de Thriumph Acclaim, op basis van de toenmalige Honda Civic sedan. De op volger kreeg de naam Rover 200, terwijl in het hoge segment de Rover 800 ten tonele ver scheen. Door het doorvoeren van de Japanse kwaliteitsstandaard en de uiteindelijke overna me door British Aerospace, kwam de Rover- Group (de naam Austin is inmiddels ook ver dwenen) weer uit de rode cijfers. Honda-vormgeving, door het wortelnotehou- ten dashboardpaneel bestaat er echt geen twijfel over zijn afkomst. Bij de duurdere ver sies is dit hout ook in de deurpanelen terug te vinden. De auto wordt vanaf de basis 214 Si compleet geleverd met vier luidsprekers, een digitaal klokje, een waarschuwingszoemer voor het vergeten van de verlichting, een wis/wasinstallatie op de achterruit, een 60/40 deelbaar neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling en een in hoogte verstelbaar stuur. De 214 Si heeft de stoelen en bekleding uit de Montego. Het meubilair biedt goede steun, en de stof komt behaaglijk over. Het uitzicht rondom is in orde door het behoorlijk grote ruitoppervlak. De Rover 214 Si is van buiten voorzien van 175/65 x 14 banden, wieldeksels, getint glas met schaduwband in de voorruit, deurgrepen en grille in de carros- seriekleur en schildbumpers met rode inleg. Een bijzonder complete en prettig rijdende au to voor een zeer bescheidenprijs: f 27.995, De Rover 216 wordt altijd in de completere GSi-uitgave geleverd, wat betekent dat stuur bekrachtiging, vertraging op de binnenverlich- ting, regelbare dashboardverlichting, middenarmsteun achter, in hoogte verstelbare betuurdersstoel en elektrisch bediende ruiten en spiegels standaard zijn. De stoelen worden met een andere stof bekleed en hebben ver stelbare lendesteunen. De achterbank wordt van hoofdsteunen voorzien, die echter breed zijn uitgevallen en zodoende het zicht naar achter verminderen. Naast de vijfbak is de 216 GSi ook leverbaar met een viertrapsautomaat. De auto kost f 34.295,= als je zelf wilt schakelen, terwijl de automaat voor f.36.795,= in de prijslijst staat. Er is bovendien nog een Rover 214 GSi voor f.30.295, Eveneens zeer aannemelijke bedragen. Er bestaat echter nog discussie of lederen bekleding op de hele Rover 200-serie standaard geleverd moet gaan worden. Het zal het karakter van de auto niet benadelen. Op dit moment is er een meerprijs voor deze voorziening van f 3.395,=. Verder kunnen de nieuwe Rovers nog worden uitgerust met me- taallak, stuurbekrachtiging op de 214, licht metalen velgen, airco, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak en ABS. Rover laat het in de nabije toekomst niet alleen bij deze vijfdeurs auto's. De Rover 400, een sedan versie, mogen we over enkele maanden ver wachten, terwijl de driedeurs ook nog voor het einde van het jaar op het programma staat. De auto is echter in Engeland zo goed ontvangen, dat de hele produktiecapaciteit in eerste instantie door de vijfdeurs wordt inge nomen. In deze rubriek 'Autovisie' geeft telkens iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg. De Rover 216GSi Sinds de oliecrisis beseffen we dat we zuinig moeten zijn met onze brandstofvoorraden. Niet veel later raakten we er ook van doordrongen dat we zorgvuldig met ons milieu om moeten gaan. Reden genoeg voor de autobranche - overigens als eerste - om daar op in te spelen. Bekijken we de recente autogeschiedenis dan zien we dat de autofabrikanten begonnen met carrosserievormen te ontwerpen met weinig luchtweerstand. Daarnaast werden motoren ontwikkeld die op arme brandstof/luchtmengsels draaiden. Ook de katalysator en loodvrije benzine werden ingevoerd. Alles met het doel: zuinig rijden (brandstofvoorraad) en het mi lieu sparen. En al deze onderwerpen staan volop in de aandacht. In de schaduw van dit geweld staat de ontwikkeling op het gebied van de smeeroliën, met name de motorolie. Dit ondergeschoven kindje maakt al jaren een enorme ontwikkeling door. Vooral de grote oliemaatschappijen doen heel veel aan onderzoek. Dat is trouwens no dig, want de motoren van nu zijn de motoren van pakweg vijftien jaar geleden niet meer. Er is veel veranderd. Aan de motorolie van tegenwoordig worden zeer hoge eisen gesteld. Zo moet motorolie bij koude start dun zijn en bij een warme motor mag de olie niet te dun worden. Olie moet ook bestand zijn tegen veel hogere temperaturen en de olie moet kunnen inspelen op verander de brandstofkwaliteit. Ook tegen een (vaak onterechte) lange verversingstermijn moet de olie zijn opgewassen. En de motoren veranderen steeds weer. Ook dat vergt een optimaal aangepaste olie. En dan blijkt dat alleen topmerken kwalitatief voldoen aan de veranderende normen. De kwaliteit van de motorolie wordt aangeduid met de zogenaamde CCMC-norm. Alleen deze oliën voldoen aan alle kwaliteitseisen. Voor de volledigheid: voor benzinemotoren geldt bijvoorbeeld G4 of G5 en voor dieselmnotoren kan men D4 of D5 aantreffen. Deze oliën zor gen voor een goede smering, ook bij een koude motor, en ze zorgen daardoor ook voor besparing op de brandstof. Goede en betrouwbare garages hebben overigens altijd uitge kiende oliën in huis. Een zaak voor de consument om daar op te letten. En let op (zie ook de rubriek van het Waterschap deze week): gebruikte olie altijd goed afvoeren. Niet in het putje op straat laten lopen. Helaas kan nog op elke hoek van de straat olie worden gekocht, die absoluut niet voldoet aan de eisen. De moderne kwaliteitsolie kost weliswaar iets meer, maar door de brandstof besparing alleen al wordt dit verschil snel terug verdiend. En als die olie ook nog zonder schade toe te brengen aan het milieu wordt opgeruimd, winnen we er allemaal mee. Ook al een reden om een betrouwbare garage op te zoeken en niet te gaan hobbyen met iets dat uiteindelijk geld kan kosten en ook nog het milieu aantast. Om met een bekende Nederlander te spreken: Rij en olie voorzichtig.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 9