Kruising tussen
tijger en Monroe
VROUW EN AUTO
OLIE: MEER DAN
ALLEEN EEN
BEETJE SMEREN *<55r
1 IBIZA SABATINI
KARMANN GHIA ANNO 1970
Caroline.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
PZC WEEKBLADEN
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Honda-makelij
Montego
INHOUD
Onderscheiden
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
NU BIJ AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE
De eens zo bloeiende Britse auto
industrie met zijn veelheid aan
merken en opvallende modellen, is
niet meer wat het geweest is. Te
lang hebben de meeste verdwe
nen namen willen profiteren van
het succes van hun auto's, met als
uiteindelijk resultaat een sterk ver
ouderd produktie-apparaat en een
modellengamma dat totaal niet
meer op de concurrentie aansloot.
De meeste, beroemde Engelse au
tonamen werden aan het British
Leyland-concern toegevoegd. Een
bedrijf dat tot taak had van deze
mengelmoes een florerende auto
industrie te maken. Niet gek dat
dit eigenlijk nooit is gelukt. Ja
guar/Daimler splitste af en bleek
wel succesvol te kunnen zijn.
Sedan-versie
Tweede jaargang, nummer 5
Peter Goedbloed.
Moi had deze week de eer om voor de eerste
keer een autotest te maken. En wat een ge
luk. Geen nieuwerwetse snufjes op wielen,
maar een echt verzamelobject dat bij Garage
Poppe dienst doet als oogstrelend object; een
echte Volkswagen Karmann Ghia uit 1970.
Wat een kar man.
Je zou hem kunnen beschrijven als een krui
sing tussen Marilyn Monroe en een tijger.
Prachtige ronde lijnen, een stevige voor- en
achterkant, elegant, ontzettend verleidelijk en
stijlvol. Maar zodra de motor gaat lopen komt
de tijger. De zware brom blijft tijdens alle snel
heden op de achtergrond. Bij een andere auto
zou dat storen, maar bij de Karman Ghia is het
onweerstaanbaar prettig.
Het schakelen gaat lekker mechanisch. Je
hoort hét geoliede metaal in de versnelling
vallen als je schakelt. Dat was trouwens even
wennen, want het koppelingspedaal moet je
hier naar de bodem drukken, in plaats van de
'hangende' koppelingen in moderne auto's.
Na een keer of vijf is dat eigenlijk veel pretti
ger! Waarom zouden ze dat ooit veranderd
hebben eigenlijk.
Na een paar kilometer was duidelijk waarom
je beter met open dak kan rijden. Ten eerste
trek je er veel meer bekijks mee, en ten twee
de fluit de wind toch door kiertjes heen. En
het waait zo lekker door je haar.
Als je in zo'n echt oud sportwagentje rijdt
moet je rustig over de snelwei showen, vond
ik eerst. Maar bij het tweede stoplicht vond
de Karmann wat anders, en hup, een paar
witte strepen verder wees het metertje 120
aan. Echt leuk was dat het metertje nog wat
asfalt verder voorbij het laatste cijfer (140) op
het klokje liep!
Het weggedrag is natuurlijk anders dan bij
moderne wagens. Er zit geen rem- en stuur
bekrachtiging op en de motor zit achterin dus
je moet de bochtjes wat anders nemen. Ik
had de neiging om heel voorzichtig te probe
ren, maar je bent het zo gewend. En je kunt
lekker hard op de rem trappen zonder door de
ruit te vliegen. Dat brengt me op de veilig
heidsgordels. Alles in de Karmann van Poppe
was nog origineel, en de gordels dus ook. Al
leen over de heup, en grote, mechanische
sluithendels eraan. Prachtig. Het enige wat er
echt niet in hoorde was de hypermoderne ste
reoset. Die heb ik dan ook na twee minuten
verstoord uitgezet.
Een nadeel van zo'n kwijlobject is dat het ver
slavend werkt. Dus - geheel tegen mijn ge
woonten in, want als het maar loopt - moest
meteen de motorkap open na de rit om die
heerlijke olielucht op te snuiven. Nagenieten
heet dat.
Hij is niet te koop. Zucht.
ROVER 200
Verloochend afkomst niet
Toch heeft de Rover 214 slechts één ongere
gelde katalysator. Een geregeld exemplaar
wordt tegen de zomer verwacht. De nieuwe
ling levert een vermogen van 92 pk bij 6250
tr/min en een maximaal koppel van 122 Nm
bij 4000 tr/min.
Uit de Honda Civic kennen we de 1.6 liter
16-klepper met multi-point injectie en een ge
regelde katalysator. Deze motor levert in de
Rover 216 een vermogen van 112 pk. Niets
ten nadele van de nieuwe 1.4, maar tijdens
een proefrit bleek de 1.6 duidelijk de prettigste
van de twee. De motor presteert bijzonder
goed, is relatief stil en maakt van de auto een
sportieve wegwezer, als er flink wordt ge
schakeld. De auto haalt volgens opgave een
top van 191 km/u, terwijl de acceleratie van 0
tot 100 in 9,9 seconden wordt volbracht. De
Rover 216 beschikt over een soepel schake
lende versnellingsbak, tevens van Honda-
makelij.
Ondanks het feit dat de nieuwe 1.4 de minde
re is van de 1.6 hebben we bij de Rover 214
met een prettige krachtbron te maken. We
mogen immers niet vergeten dat er een fors
prijsverschil tussen beide types bestaat. Een
belangrijk verschil met de 1.6 is dat het maxi
male koppel van de 1.4 bij een aanmerkelijk la
ger toerental wordt bereikt. Daarom vraagt
deze krachtbron minder schakelen. Ook wat
geluidproductie betreft doet hij niet voor zijn
duurdere broer onder. De handgeschakelde
vijfbak is overigens van Peugeot betrokken en
laat zich licht en probleemloos bedienen. We
mogen gerust stellen dat de Rover 214 van
wege zijn nieuwe motor "meer Brits" is dan
de 216.
In het interieur zien we heel duidelijk dat de
Rover 200 in Engeland is gemaakt. Het instru
mentenpaneel heeft dan wel een typische
Het nieuwste model is de vijfdeurs Rover 200,
een auto die samen met Honda werd ontwik
keld. Honda levert dezelfde auto onder de
naam Concerto, een model wat we in de loop
van het jaar ook in ons land mogen verwach
ten. Wat heeft het dan voor zin om door twee
merken dezelfde auto te laten verkopen? Om
daar een antwoord op te geven, moeten we
even nader kennismaken met die nieuwe 200
van Rover.
De Rover 200 is een 4,22 meter lange vijf
deurs auto die in de klasse valt van de Alfa
33, Renault 19 en Fiat Tipo. Rover stelt zich
niet tot doel te concurreren met grootheden
(in aantallen) als de Opel Kadett, Ford Escort
of Volkswagen Golf Daarom wil het Engelse
merk zich voor zijn eigen koperpubliek onder
scheiden. De neus van de nieuweling past
goed bij die van de Montego, 800 en de later
dit jaar te introduceren Rover 100, de opvolger
van de Metro. Overigens zijn het vooral die
neus en de achterlichten waardoor de Rover
zich van de Honda Concerto uiterlijk onder
scheidt. De auto ziet er gewoon goed uit, zelfs
een beetje chique. Uiterlijk zijn de verschillen
de versies alleen uit elkaar te houden vanwe
ge de doppen en de typeplaatjes.
Onder de motorkap biedt Rover de keuze uit
twee mogelijkheden, een volledig nieuwe
16-klepper 1.4 liter uit eigen stal of de beken
de 1.6 liter 16-klepper van Honda. De namen
Rover 214 en 216 spreken zodoende voor-
zich.
De nieuwe 1.4 liter K-serie krachtbron is ge
heel van lichtmetaal en is als arm mengsel
motor ontworpen. Dubbele, bovenliggende
nokkenassen zorgen voor de bediening van
vier kleppen per cylinder. Daarnaast wordt de
brandstoftoevoer door een elektronische
single-point injectie bewerkstelligd.
Seat-dealer voor Walcheren
Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 01184-15220
De overgebleven merken werden steeds ver
der uitgedund, zodat Thriumph, MG, Morris,
Princess en VandenPlas alleen in onze herin
nering voortleven. Wat overbleef was Austin
en Rover. Enkele jaren terug zijn Honda en Ro
ver tot elkaar gekomen, wat heeft geleid tot
vergaande samenwerking. De eerste vrucht
hiervan was de Thriumph Acclaim, op basis
van de toenmalige Honda Civic sedan. De op
volger kreeg de naam Rover 200, terwijl in het
hoge segment de Rover 800 ten tonele ver
scheen. Door het doorvoeren van de Japanse
kwaliteitsstandaard en de uiteindelijke overna
me door British Aerospace, kwam de Rover-
Group (de naam Austin is inmiddels ook ver
dwenen) weer uit de rode cijfers.
Honda-vormgeving, door het wortelnotehou-
ten dashboardpaneel bestaat er echt geen
twijfel over zijn afkomst. Bij de duurdere ver
sies is dit hout ook in de deurpanelen terug te
vinden. De auto wordt vanaf de basis 214 Si
compleet geleverd met vier luidsprekers, een
digitaal klokje, een waarschuwingszoemer
voor het vergeten van de verlichting, een
wis/wasinstallatie op de achterruit, een 60/40
deelbaar neerklapbare achterbank, centrale
vergrendeling en een in hoogte verstelbaar
stuur. De 214 Si heeft de stoelen en bekleding
uit de Montego. Het meubilair biedt goede
steun, en de stof komt behaaglijk over. Het
uitzicht rondom is in orde door het behoorlijk
grote ruitoppervlak. De Rover 214 Si is van
buiten voorzien van 175/65 x 14 banden,
wieldeksels, getint glas met schaduwband in
de voorruit, deurgrepen en grille in de carros-
seriekleur en schildbumpers met rode inleg.
Een bijzonder complete en prettig rijdende au
to voor een zeer bescheidenprijs: f 27.995,
De Rover 216 wordt altijd in de completere
GSi-uitgave geleverd, wat betekent dat stuur
bekrachtiging, vertraging op de binnenverlich-
ting, regelbare dashboardverlichting,
middenarmsteun achter, in hoogte verstelbare
betuurdersstoel en elektrisch bediende ruiten
en spiegels standaard zijn. De stoelen worden
met een andere stof bekleed en hebben ver
stelbare lendesteunen. De achterbank wordt
van hoofdsteunen voorzien, die echter breed
zijn uitgevallen en zodoende het zicht naar
achter verminderen.
Naast de vijfbak is de 216 GSi ook leverbaar
met een viertrapsautomaat. De auto kost
f 34.295,= als je zelf wilt schakelen, terwijl
de automaat voor f.36.795,= in de prijslijst
staat. Er is bovendien nog een Rover 214 GSi
voor f.30.295, Eveneens zeer aannemelijke
bedragen. Er bestaat echter nog discussie of
lederen bekleding op de hele Rover 200-serie
standaard geleverd moet gaan worden. Het
zal het karakter van de auto niet benadelen.
Op dit moment is er een meerprijs voor deze
voorziening van f 3.395,=. Verder kunnen de
nieuwe Rovers nog worden uitgerust met me-
taallak, stuurbekrachtiging op de 214, licht
metalen velgen, airco, een elektrisch bediend
glazen schuif/kanteldak en ABS. Rover laat
het in de nabije toekomst niet alleen bij deze
vijfdeurs auto's. De Rover 400, een sedan
versie, mogen we over enkele maanden ver
wachten, terwijl de driedeurs ook nog voor
het einde van het jaar op het programma
staat. De auto is echter in Engeland zo goed
ontvangen, dat de hele produktiecapaciteit in
eerste instantie door de vijfdeurs wordt inge
nomen.
In deze rubriek 'Autovisie' geeft telkens iemand een mening over de autobranche. Er zijn
geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in
Middelburg.
De Rover 216GSi
Sinds de oliecrisis beseffen we dat we zuinig moeten zijn met onze brandstofvoorraden.
Niet veel later raakten we er ook van doordrongen dat we zorgvuldig met ons milieu om
moeten gaan. Reden genoeg voor de autobranche - overigens als eerste - om daar op in te
spelen.
Bekijken we de recente autogeschiedenis dan zien we dat de autofabrikanten begonnen met
carrosserievormen te ontwerpen met weinig luchtweerstand. Daarnaast werden motoren
ontwikkeld die op arme brandstof/luchtmengsels draaiden. Ook de katalysator en loodvrije
benzine werden ingevoerd. Alles met het doel: zuinig rijden (brandstofvoorraad) en het mi
lieu sparen. En al deze onderwerpen staan volop in de aandacht.
In de schaduw van dit geweld staat de ontwikkeling op het gebied van de smeeroliën, met
name de motorolie. Dit ondergeschoven kindje maakt al jaren een enorme ontwikkeling
door. Vooral de grote oliemaatschappijen doen heel veel aan onderzoek. Dat is trouwens no
dig, want de motoren van nu zijn de motoren van pakweg vijftien jaar geleden niet meer.
Er is veel veranderd.
Aan de motorolie van tegenwoordig worden zeer hoge eisen gesteld. Zo moet motorolie bij
koude start dun zijn en bij een warme motor mag de olie niet te dun worden. Olie moet ook
bestand zijn tegen veel hogere temperaturen en de olie moet kunnen inspelen op verander
de brandstofkwaliteit. Ook tegen een (vaak onterechte) lange verversingstermijn moet de
olie zijn opgewassen. En de motoren veranderen steeds weer. Ook dat vergt een optimaal
aangepaste olie. En dan blijkt dat alleen topmerken kwalitatief voldoen aan de veranderende
normen.
De kwaliteit van de motorolie wordt aangeduid met de zogenaamde CCMC-norm. Alleen
deze oliën voldoen aan alle kwaliteitseisen. Voor de volledigheid: voor benzinemotoren geldt
bijvoorbeeld G4 of G5 en voor dieselmnotoren kan men D4 of D5 aantreffen. Deze oliën zor
gen voor een goede smering, ook bij een koude motor, en ze zorgen daardoor ook voor
besparing op de brandstof. Goede en betrouwbare garages hebben overigens altijd uitge
kiende oliën in huis. Een zaak voor de consument om daar op te letten. En let op (zie ook
de rubriek van het Waterschap deze week): gebruikte olie altijd goed afvoeren. Niet in het
putje op straat laten lopen.
Helaas kan nog op elke hoek van de straat olie worden gekocht, die absoluut niet voldoet
aan de eisen. De moderne kwaliteitsolie kost weliswaar iets meer, maar door de brandstof
besparing alleen al wordt dit verschil snel terug verdiend. En als die olie ook nog zonder
schade toe te brengen aan het milieu wordt opgeruimd, winnen we er allemaal mee. Ook
al een reden om een betrouwbare garage op te zoeken en niet te gaan hobbyen met iets
dat uiteindelijk geld kan kosten en ook nog het milieu aantast.
Om met een bekende Nederlander te spreken: Rij en olie voorzichtig.