Piepende deuren, weinig kilometers LADA LENTE-SHOW 5-6-7 APRIL BMW^OCCASIONS Gebr. Vermeulen Nisse B.V. KWALITEIT HOEFT NIET DUUR TE ZIJN OEFENEN^ THUIS? keuring anno Zwartepoorte Zwartepoorte De nieuwe klasse voorde nieuwe eigenaar. VAN OEVEREN B. V. r De schoonste oplossing: Nieuwe veegzuiqmachine „Hako-Hamster 800" LAATSTE GMC LEGERTRUCKS VERKOCHT Banjo en Split Kijkdagen Mobilisatie Vernieuwingen motorengamma VW GOES: VLISSINGEN: Trefpunt voor autoliefhebbers GOES, M.A. DE RUYTERLAAN 8-16 01100-28545 B.G.G. 01100-28258 VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29 01184-14400 B.G.G. 01184-10300 12 mnd. first-class garantie 3 mnd. garantie AliTO VAN DE MAAND: Goedkope auto's APK-gekeurd Toyota-De Jonge Ook voor uw APK-keuring Kom eens vrijblijvend langs voor informatie en een proefrit AUTOBEDRIJF X) STER (jARAINI Alleen die wagens waaraan de dealer en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud, hun goede naam verbinden, krijgen de Ster Garant status. En de daaraan verbonden zeven zekerheden. AUTOMOBIELBEDRIJF ONZE PRIJZEN: Grote beurt inkl. BTW., APK afm. onderdelen en arbeidsloon BMW 3-serie tot 1983 4 cyl. v.a. f 335,- BMW 3-serie tot 1983 6 cyl. v.a. 410,- BMW 3-serie v.a. 1983 4 cyi. v.a. f 300,- BMW 3-serie v.a. 1983 6 cyl. v.a. f 385,- BMW 5-serie 4 en 6 cyl. v.a. f 385,- Vraag vooraf uw prijs! Uw BMW-dealer weet wat goed is voor uw auto. Trefpunt voor autoliefhebbers VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29 01184-14400 B.G.G. 01184-10300 Met Den Boer ]/erkeer$leermiddelen bent u beter af! J EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS Woensdag 4 april 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER Als je een willekeurig iemand vraagt wat het bekendste transportmiddel in en vlak na de Tweede Wereldoorlog was, zullen de meesten de Jeep noemen. Op een duidelijke tweede plaats staat de GMC 6x6 truck, die door het Amerikaanse leger werd gebruikt en later via de Marshall hulp ook in ons land ter beschik king kwam. De duizenden GMC's die hier hun standplaats hebben gehad, dienden voorna melijk als reservematerieel. Vandaar dat je zo'n oude vrachtwagen vaak kunt kopen met nog maar 100 mijl op de teller. De laatste in ons land gebruikte exemplaren werden on langs door de Dienst der Domeinen publieke lijk verkocht. De publiekelijke verkoop van dit Amerikaanse materieel mag gerust uniek genoemd worden. Alle door de Marshall hulp beschikbaar gestel de auto's en vrachtwagens bleven in principe Amerikaans eigendom. Werden ze hier afge dankt, dan zorgde een Amerikaanse instantie voor de verkoop. De allerlaatste 279 stuks echter werden door de Dienst der Domeinen verkocht. club. Een enkel exemplaar is naar een bedrijf in Dordrecht gegaan. Puur uit nostalgische overweging, daar in het verleden door deze firma met GMC kiepers werd gereden. De kijkdagen trokken enkele honderden bezoe kers, die voornamelijk uit nieuwsgierigheid kwamen. Het is ook werkelijk een vreemde gewaarwording om tussen deze vrachtwa gens door de lopen. Op het opslagterrein in Hendrik Ido Ambacht stonden ze vaak drie rij en dik. De wind speelde met de krakende ijze ren deuren en de loshangende huiven van de laadbakken. Alleen al de enorme massa doet aan de ene kant nostalgisch, maar aan de an dere kant angstaanjagend aan. Het lijkt soms of al deze auto's gisteren op de vijand buit zijn gemaakt. De GMC 2,5 tons vrachtwagen werd tussen 1941 en 1946 gebouwd. Alle exemplaren die in ons land hebben gereden, werden pas in 1952 op Nederlands kenteken gezet. Van de laatste voorraad GMC's is een aantal pas an derhalf jaar geleden buiten gebruik gesteld. Langer dan 5 jaar heeft er bijna geen stil gestaan. De auto's verkeren in een heel be hoorlijke staat. Bij de meeste reeds opgehaalde exemplaren was het slechts nodig een goede accu aan te sluiten. De motoren waren daarna makkelijk aan de praat te krijgen. Van de 279 auto's zijn er maar liefst 240 naar een handelaar gegaan, die de GMC's weer zal verkopen aan verzamelaars. De overige 39 zijn rechtstreeks in handen van liefhebbers geko men, veelal leden van de Keep them Rolling Uit verzamelaarsoogpunt zijn vooral de enkele Air-Born types interessant. Deze variant was speciaal gemaakt om uit vliegtuigen te wor den gedumpt. Hiertoe kon het chassis uit el kaar geschroefd worden. Na een dergelijke operatie hield je een losse cabine met motor en voorwielen en een losse bak met de ach terassen over. Veel is er echter van deze mo gelijkheid niet gebruik gemaakt en de produktie-aantallen bleven beperkt. De GMC legertruck werd gebaseerd op een vergelijkba re vrachtwagen die General Motors al voor de oorlog in productie had. In 1941 verliet de eerste militaire uitvoering de fabriek. In de grote neus ligt een 6 cylinder kopklepmotor met een vermogen van rond de 100 pk. De aandrijving geschiedde middels een vijfversnellingsbak en een tussenbak met hoge en lage gearing. Hiermee werden de bei de achterassen aangedreven, terwijl de vqpr- wielen afzonderlijk bijgeschakeld konden worden. Bij de achteras wordt overigens door de kenners nog onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde Banjo en Split. Bij de eerste kan een aparte schaal bij het differentieel wor den losgemaakt, waardoor reparaties makke lijk kunnen worden uitgevoerd. Bij het Split-type wordt het hele differentieel in twee delen gesplitst, waardoor bij reparaties veel meer gedemonteerd moet worden. De GMC's hadden een wielbasis van 4,16 meter en een lengte van 6,86 meter. Bovendien bestond er een korte versie met een wielbasis van 3,68 meter. De ene had een lier voorop en dientengevolge een ver vooruitstekende bumper, terwijl de uitvoeringen zonder deze voorziening de bum per veel korter op de neus hadden zitten. Daarnaast bestaan er twee cabines. De geslo ten metalen versie was identiek aan die van de burger-uitvoering, terwijl de open cabine met canvas huif speciaal voor militaire doel einden werd ontworpen. De open GMC oogt forser, dan de wat smallere en lagere dichte uitvoering. Daarnaast is er veel verschil in de opbouw. Allereerst is er een laadbak in hout of staal afgedekt met een huif. Verder kwa men ook kiepers, tankwagens, mobiele werk plaatsen, radiowagens, compressorwagens en kraanwagens voor. De meeste exemplaren in Hendrik Ido Ambacht waren van het alge mene type met laadbak, terwijl er ook enkele exemplaren als compressorwagen en rijdende werkplaats te vinden waren. De GMC's heb ben een laadvermogen van 4 tot 5 ton op de weg en 2,5 ton in het terrein. De uitermate stil lopende 6-pitter wist de kolos tot een snelheid van 70 km/u te brengen. Werkeloos heeft echter het merendeel de vrijheid mogen mee maken. De meeste GMC's werden opga6la- gen in mobilisatiecomplexen en hebben daar zo'n veertig jaar vrijwel werkloos gestaan. De verzamelaars die zich er nu over ontfermen zullen hopelijk hun vrijheid in tastbare vorm wat meer op waarde schatten en er af en toe toch eens gebruik van maken. De Volkswagen Golf met 80 pk. Volkswagen biedt zijn klant voortaan de mo gelijkheid om de 1.6 liter turbodiesel van 70 pk uit te rusten met een intercooler, zodat het vermogen toeneemt tot 80 pk. De krachtbron is leverbaar in de Golf en Jetta. Door de inter cooler behaalt de Golf nu een top van 169 km/u en weet de acceleratie van 0 tot 100 in 13,2 seconden af te leggen, dit was voorheen 160 en 14,5. Voor de goede orde, het gaat hier niet om de milieu-diesel. De meerprijs voor de intercooler bedraagt f.1.320,= zodat de prijs van een 3 deurs turbodiesel CL Golf uitkomt op f.36.785;=. Bij de Passat-kopers blijkt een grote belang stelling voor de sterkere motoren. Vandaar dat deze auto nu ook met een 2 liter motor wordt uitgerust met een Digifant electronische in spuiting. De motor levert 115 pk, 8 pk meer dan de 1.8 injectie. De auto haalt hiermee een top van 195 km/u. De meerprijs voor de 2 liter motor is f.545,= ten opzichte van de 1.8 van 107 pk. De Passat CL 4-deurs kost dan f.43.095,=. De levering start medio april. EEN NIEUWE ERVARING VOOR EEN INGEREDEN PRUS. BMW 316 beige178.000 km 1980 BMW 316 rood45 000 km 1984 BMW 316 rood LPG113 000 km 1985 BMW 316 rood LPG94 000 km 1986 BMW 316 wit50 000 km 1986 BMW 316 rood73.000 km 1987 BMW 316 diam zwart91 000 km 1987 BMW 316i M40 wit45.000 km 1989 BMW 316i M40 zwart23.000 km 1989 BMW 316i M40 zilver17 000 km 1989 BMW 318i automaat zwart56 000 km 1985 BMW 316i Touring groen18 000 km 1989 BMW 324 Diesel 'blauw105 000 km 1986 BMW 728i grijs155.000 km 1984 BMW 735 blauw20 000 km 1986 BMW 735i bruin 90 000 km 1987 AUDI 100 goudkl107 000 km 1984 HYUNDAI PONY 1500 LPG, wit 33.000 km 1988 RENAULT 5 TR rood18.000 km 1988 SEAT IBIZA zwart73.000 km 1986 SUZUKI SJ 410 rood35.000 km 1987 BMW 316i M40 wit15.000 km 1989 BMW 316 wit110.000 km 1984 BMW 316 zilver62.000 km 1986 BMW 316 brons LPG92.000 km 1987 BMW 318i S zilver9.000 km '1989 BMW 320i groen60.000 km 1987 BMW 324 diesel wit87.000 km 1987 BMW 320i blauw67.000 km 1988 BMW 524 TD goud150.000 km 1985 FORD ESCORT 1.4 bravo grijs 30.000 km 1988 FORD SIERRA 1.6 Laser LPG zilver122.000 km 1984 VOLVO 340 diesel groen20.000 km 1989 OPEL GSI 2.0 L rood15.000 km 1989 OPEL KADETT 1.3 S blauw55.000 km 1985 OPEL KADETT 1.6 S grijs110.000 km 1985 BMW 325i: BLAUW CABRIOLET 1990 DEMONSTRATIE-AUTO SCHERP GEPRIJSD Van Hertumweg 7-13 4462 EV .Goes Tel. 01100-14810 b.g.g. 01100-32795 ALLE AUTO'S EEN VEILIGHEIDS INSPECTIE VAN VEILIG VERKEER NEDERLAND Toyota Celica Liftback GT-i 30 000 km 87 29 950 - Toyota Celica Liftback ST 86 22 950- Toyota Carina II 2 0 diesel 88 21 500 - Toyota Carina II 16 GL 85 14 950 - Toyota Camry 1 8 turbo diesel 85 16 900 - Toyota Camry 1 8 5-drs 37 000 km' 86 /18 500- Toyoia Corolla i 8 HB XL diesol 89 24 950 - Toyota Corolla HB 1 8 diesel 87 16 750 - Toyoia Corolla 1 3 HB XL (nw model) 88 18 950 - Toyota Corolla HB 1.6 16-klepper '88 19 750.- Toyota Corolla 1 3 HB XL automaat. nw model 9/'87 t 19 950.- Toyota Corolla i 8 4-drs GL diesel 87 17 950.- Toyoia Corolla 1 3 HB DX 87 16 500.- Toyota Corolla 1 3 Liftback GL 86 15 950 - Toyota Corolla i 3 sedan GL 12-klepper 86 14 900 - Toyota Corolla i 3 4-drs 86 13.750.- Toyota Corolla i 3 HB DX 12-klepper. 5-speed 86 14 750 - Toyota Corolla 1 3 4-drs DX 12-klepper 87 16 950 - Toyota Corolla 1 3 HB SXL. 30 000 km '87 18 750.- Toyota Carina II 2.0 diesel'86 15.950,- Toyota Corolla 1.8 LB GL diesel'85 9.950,- Lada 2107 1.6 GL, 5-speed, 30.000 km'87 7.950,- Ford Orion CL diesel'88 18.950,- Mitsubishi Galant 1.6 GL, LPG'85 9.950,- Peugeot 309 1.4 XR april 1989. Slechts 3.500 km! Nieuwprijs I 26.000,- nu 21.950,- Mazda 626 1 6 LX 5-drs Mini 1000 Magic. 24 000 km Opel Kadett i 6 diesel VW Golf 1 8 GL m, 11 000 km Opel Kaden 1 3 S LS Opel Ascona 16 S Traveller, 4-drs 86 16 900 87 8 950, '87 16 900 7/ 89 26 750. '8S 12 750. 87 17 950. Citroen Visa 11 RE 84 6 950. Talbot Solara 1 6 GLS 82 2 900 Dorpsplein 21-23 - 4443 AD Nisse - Telefoon 01194-298 Mercedes 200 D Mercedes 200 Mercedes 200 D Mercedes 190 D Mercedes 190 D 2 5 Mercedes 190 D Mercedes 190 D OVERIGE AUTO'S Mercedes 190 Mercedes 190 D BEDRIJFSWAGENS Mercedes MB 100 D Mercedes 207 D Mercedes 207 D Mercedes 307 D VW LT 28 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Telefoon 01184-18351 1987 1986 1985 1988 1986 1987 1986 1984 1985 1988 1984 1986 1987 1985 Deze nieuwe klasse van veegzuigmachines werd ontwikkeld voor de grondige reiniging van kleine tot middelgrote oppervlakten Een absoluut ekonomische veegzuigmachine met groot reinigings vermogen Biizonder hanteerbaar veilig en eenvoudig Ie bedienen ledereen kan onm>ddelli|k met deze machine werken zi| is zeer wendbaar draait ter plaatse, heeft ook een achteruitversnellingi Daardoor kan zij uil hoeken en smalle gangen gereden worden zonder enige krachts inspanning Met deze nieuwe veegzuigmachine veegt men lien maal sneller dan een man met een bezem Bovendien volledig stofvrij! SJ Moderne mdustrievorm Volledige, makkeluk Ie onderhouden, beplating ■A Voor onderhoud en inspeklie wegklapbaar Door schuine motorkap goed Zicht op de werkvloer en de zuborstel Bekroond met „Gule Induslrieform" op de Hannover-Messe 1988 De Hako-Hamster 800' is een door en door uitgekiende konstruktie Zij werd met de moderne CAD/CAM techniek voor een lange levens duur ontwikkeld en in een stabiele dragende stalen konstruktie voor intensief gebruik gekonstrueerd Een bijzonder voordeel de .Hako-Hamster 800' loopt zeer rustig. Alleen-verkoop voor Zeeland. Zuidweg 13-15, postbus 52,4413 ZH KRABBENDIJKE tel. 01134-2610* - Fax 01134-3010 examen ja/rtee rijbewijs a lb Na de theorieles thuis oefenen? Koop het boek "Examen A/B" met 210 vragen. Een pracht uitgave voor optimale examentraining. Vraag er uw rijschool om! Logisch toch: voor zo'n keuring ben je bij je eigen garage toch stukken beter uit? Ten eerste omdat die uiterst nauwkeurig alle verplichte punten bekijkt. En ten tweede niets voor zo'n APK rekent als u komt voor APK i specifieke Fiat know-how i originele Fiat onderdelen i vakkundig opgeleide monteurs i klaar terwijl u wacht een grote beurt. Komt u alleen voor zo'n APK, dan kunt u erop wachten. Daar komt nog bij dat nietnand uw Fiat beter kent dan een Fiat monteur. En moet er wat vervangen worden, dan gaat er natuurlijk niets boven een origineel Fiat onderdeel. MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN). TEL. 01180 -1 29 18 v

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 17