Piepende deuren,
weinig kilometers
LADA LENTE-SHOW 5-6-7 APRIL
BMW^OCCASIONS
Gebr. Vermeulen Nisse B.V.
KWALITEIT
HOEFT NIET
DUUR TE ZIJN
OEFENEN^
THUIS?
keuring
anno
Zwartepoorte
Zwartepoorte
De nieuwe klasse
voorde
nieuwe eigenaar.
VAN OEVEREN B.
V.
r
De schoonste oplossing:
Nieuwe veegzuiqmachine
„Hako-Hamster 800"
LAATSTE GMC LEGERTRUCKS VERKOCHT
Banjo en Split
Kijkdagen
Mobilisatie
Vernieuwingen
motorengamma VW
GOES:
VLISSINGEN:
Trefpunt voor autoliefhebbers
GOES, M.A. DE RUYTERLAAN 8-16
01100-28545 B.G.G. 01100-28258
VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29
01184-14400 B.G.G. 01184-10300
12 mnd. first-class garantie
3 mnd. garantie
AliTO VAN DE MAAND:
Goedkope auto's APK-gekeurd
Toyota-De Jonge
Ook voor uw APK-keuring
Kom eens vrijblijvend langs voor informatie en een proefrit
AUTOBEDRIJF
X) STER (jARAINI
Alleen die wagens waaraan de dealer
en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud,
hun goede naam verbinden, krijgen de Ster
Garant status. En de daaraan verbonden
zeven zekerheden.
AUTOMOBIELBEDRIJF
ONZE PRIJZEN:
Grote beurt inkl. BTW., APK afm.
onderdelen en arbeidsloon
BMW 3-serie tot 1983 4 cyl. v.a. f 335,-
BMW 3-serie tot 1983 6 cyl. v.a. 410,-
BMW 3-serie v.a. 1983 4 cyi. v.a. f 300,-
BMW 3-serie v.a. 1983 6 cyl. v.a. f 385,-
BMW 5-serie 4 en 6 cyl. v.a. f 385,-
Vraag vooraf uw prijs!
Uw BMW-dealer
weet wat goed is voor uw auto.
Trefpunt voor autoliefhebbers
VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29
01184-14400 B.G.G. 01184-10300
Met Den Boer ]/erkeer$leermiddelen bent u beter af!
J
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
Woensdag 4 april 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
Als je een willekeurig iemand vraagt wat het
bekendste transportmiddel in en vlak na de
Tweede Wereldoorlog was, zullen de meesten
de Jeep noemen. Op een duidelijke tweede
plaats staat de GMC 6x6 truck, die door het
Amerikaanse leger werd gebruikt en later via
de Marshall hulp ook in ons land ter beschik
king kwam. De duizenden GMC's die hier hun
standplaats hebben gehad, dienden voorna
melijk als reservematerieel. Vandaar dat je
zo'n oude vrachtwagen vaak kunt kopen met
nog maar 100 mijl op de teller. De laatste in
ons land gebruikte exemplaren werden on
langs door de Dienst der Domeinen publieke
lijk verkocht.
De publiekelijke verkoop van dit Amerikaanse
materieel mag gerust uniek genoemd worden.
Alle door de Marshall hulp beschikbaar gestel
de auto's en vrachtwagens bleven in principe
Amerikaans eigendom. Werden ze hier afge
dankt, dan zorgde een Amerikaanse instantie
voor de verkoop. De allerlaatste 279 stuks
echter werden door de Dienst der Domeinen
verkocht.
club. Een enkel exemplaar is naar een bedrijf
in Dordrecht gegaan. Puur uit nostalgische
overweging, daar in het verleden door deze
firma met GMC kiepers werd gereden. De
kijkdagen trokken enkele honderden bezoe
kers, die voornamelijk uit nieuwsgierigheid
kwamen. Het is ook werkelijk een vreemde
gewaarwording om tussen deze vrachtwa
gens door de lopen. Op het opslagterrein in
Hendrik Ido Ambacht stonden ze vaak drie rij
en dik. De wind speelde met de krakende ijze
ren deuren en de loshangende huiven van de
laadbakken. Alleen al de enorme massa doet
aan de ene kant nostalgisch, maar aan de an
dere kant angstaanjagend aan. Het lijkt soms
of al deze auto's gisteren op de vijand buit zijn
gemaakt.
De GMC 2,5 tons vrachtwagen werd tussen
1941 en 1946 gebouwd. Alle exemplaren die
in ons land hebben gereden, werden pas in
1952 op Nederlands kenteken gezet. Van de
laatste voorraad GMC's is een aantal pas an
derhalf jaar geleden buiten gebruik gesteld.
Langer dan 5 jaar heeft er bijna geen stil
gestaan. De auto's verkeren in een heel be
hoorlijke staat. Bij de meeste reeds
opgehaalde exemplaren was het slechts nodig
een goede accu aan te sluiten. De motoren
waren daarna makkelijk aan de praat te
krijgen.
Van de 279 auto's zijn er maar liefst 240 naar
een handelaar gegaan, die de GMC's weer zal
verkopen aan verzamelaars. De overige 39 zijn
rechtstreeks in handen van liefhebbers geko
men, veelal leden van de Keep them Rolling
Uit verzamelaarsoogpunt zijn vooral de enkele
Air-Born types interessant. Deze variant was
speciaal gemaakt om uit vliegtuigen te wor
den gedumpt. Hiertoe kon het chassis uit el
kaar geschroefd worden. Na een dergelijke
operatie hield je een losse cabine met motor
en voorwielen en een losse bak met de ach
terassen over. Veel is er echter van deze mo
gelijkheid niet gebruik gemaakt en de
produktie-aantallen bleven beperkt. De GMC
legertruck werd gebaseerd op een vergelijkba
re vrachtwagen die General Motors al voor de
oorlog in productie had.
In 1941 verliet de eerste militaire uitvoering
de fabriek. In de grote neus ligt een 6 cylinder
kopklepmotor met een vermogen van rond de
100 pk. De aandrijving geschiedde middels
een vijfversnellingsbak en een tussenbak met
hoge en lage gearing. Hiermee werden de bei
de achterassen aangedreven, terwijl de vqpr-
wielen afzonderlijk bijgeschakeld konden
worden. Bij de achteras wordt overigens door
de kenners nog onderscheid gemaakt tussen
de zogenaamde Banjo en Split. Bij de eerste
kan een aparte schaal bij het differentieel wor
den losgemaakt, waardoor reparaties makke
lijk kunnen worden uitgevoerd. Bij het
Split-type wordt het hele differentieel in twee
delen gesplitst, waardoor bij reparaties veel
meer gedemonteerd moet worden. De GMC's
hadden een wielbasis van 4,16 meter en een
lengte van 6,86 meter. Bovendien bestond er
een korte versie met een wielbasis van 3,68
meter.
De ene had een lier voorop en dientengevolge
een ver vooruitstekende bumper, terwijl de
uitvoeringen zonder deze voorziening de bum
per veel korter op de neus hadden zitten.
Daarnaast bestaan er twee cabines. De geslo
ten metalen versie was identiek aan die van
de burger-uitvoering, terwijl de open cabine
met canvas huif speciaal voor militaire doel
einden werd ontworpen. De open GMC oogt
forser, dan de wat smallere en lagere dichte
uitvoering. Daarnaast is er veel verschil in de
opbouw. Allereerst is er een laadbak in hout
of staal afgedekt met een huif. Verder kwa
men ook kiepers, tankwagens, mobiele werk
plaatsen, radiowagens, compressorwagens
en kraanwagens voor. De meeste exemplaren
in Hendrik Ido Ambacht waren van het alge
mene type met laadbak, terwijl er ook enkele
exemplaren als compressorwagen en rijdende
werkplaats te vinden waren. De GMC's heb
ben een laadvermogen van 4 tot 5 ton op de
weg en 2,5 ton in het terrein. De uitermate stil
lopende 6-pitter wist de kolos tot een snelheid
van 70 km/u te brengen. Werkeloos heeft
echter het merendeel de vrijheid mogen mee
maken. De meeste GMC's werden opga6la-
gen in mobilisatiecomplexen en hebben daar
zo'n veertig jaar vrijwel werkloos gestaan. De
verzamelaars die zich er nu over ontfermen
zullen hopelijk hun vrijheid in tastbare vorm
wat meer op waarde schatten en er af en toe
toch eens gebruik van maken.
De Volkswagen Golf met 80 pk.
Volkswagen biedt zijn klant voortaan de mo
gelijkheid om de 1.6 liter turbodiesel van 70
pk uit te rusten met een intercooler, zodat het
vermogen toeneemt tot 80 pk. De krachtbron
is leverbaar in de Golf en Jetta. Door de inter
cooler behaalt de Golf nu een top van 169
km/u en weet de acceleratie van 0 tot 100 in
13,2 seconden af te leggen, dit was voorheen
160 en 14,5. Voor de goede orde, het gaat
hier niet om de milieu-diesel. De meerprijs
voor de intercooler bedraagt f.1.320,= zodat
de prijs van een 3 deurs turbodiesel CL Golf
uitkomt op f.36.785;=.
Bij de Passat-kopers blijkt een grote belang
stelling voor de sterkere motoren. Vandaar dat
deze auto nu ook met een 2 liter motor wordt
uitgerust met een Digifant electronische in
spuiting. De motor levert 115 pk, 8 pk meer
dan de 1.8 injectie. De auto haalt hiermee een
top van 195 km/u. De meerprijs voor de 2 liter
motor is f.545,= ten opzichte van de 1.8 van
107 pk. De Passat CL 4-deurs kost dan
f.43.095,=. De levering start medio april.
EEN NIEUWE ERVARING VOOR EEN INGEREDEN PRUS.
BMW 316 beige178.000 km 1980
BMW 316 rood45 000 km 1984
BMW 316 rood LPG113 000 km 1985
BMW 316 rood LPG94 000 km 1986
BMW 316 wit50 000 km 1986
BMW 316 rood73.000 km 1987
BMW 316 diam zwart91 000 km 1987
BMW 316i M40 wit45.000 km 1989
BMW 316i M40 zwart23.000 km 1989
BMW 316i M40 zilver17 000 km 1989
BMW 318i automaat zwart56 000 km 1985
BMW 316i Touring groen18 000 km 1989
BMW 324 Diesel 'blauw105 000 km 1986
BMW 728i grijs155.000 km 1984
BMW 735 blauw20 000 km 1986
BMW 735i bruin 90 000 km 1987
AUDI 100 goudkl107 000 km 1984
HYUNDAI PONY 1500 LPG, wit 33.000 km 1988
RENAULT 5 TR rood18.000 km 1988
SEAT IBIZA zwart73.000 km 1986
SUZUKI SJ 410 rood35.000 km 1987
BMW 316i M40 wit15.000 km 1989
BMW 316 wit110.000 km 1984
BMW 316 zilver62.000 km 1986
BMW 316 brons LPG92.000 km 1987
BMW 318i S zilver9.000 km '1989
BMW 320i groen60.000 km 1987
BMW 324 diesel wit87.000 km 1987
BMW 320i blauw67.000 km 1988
BMW 524 TD goud150.000 km 1985
FORD ESCORT 1.4 bravo grijs 30.000 km 1988
FORD SIERRA 1.6 Laser
LPG zilver122.000 km 1984
VOLVO 340 diesel groen20.000 km 1989
OPEL GSI 2.0 L rood15.000 km 1989
OPEL KADETT 1.3 S blauw55.000 km 1985
OPEL KADETT 1.6 S grijs110.000 km 1985
BMW 325i: BLAUW CABRIOLET 1990
DEMONSTRATIE-AUTO SCHERP GEPRIJSD
Van Hertumweg 7-13
4462 EV .Goes
Tel. 01100-14810
b.g.g. 01100-32795
ALLE AUTO'S EEN VEILIGHEIDS
INSPECTIE VAN VEILIG VERKEER
NEDERLAND
Toyota Celica Liftback GT-i 30 000 km 87 29 950 -
Toyota Celica Liftback ST 86 22 950-
Toyota Carina II 2 0 diesel 88 21 500 -
Toyota Carina II 16 GL 85 14 950 -
Toyota Camry 1 8 turbo diesel 85 16 900 -
Toyota Camry 1 8 5-drs 37 000 km' 86 /18 500-
Toyoia Corolla i 8 HB XL diesol 89 24 950 -
Toyota Corolla HB 1 8 diesel 87 16 750 -
Toyoia Corolla 1 3 HB XL (nw model) 88 18 950 -
Toyota Corolla HB 1.6 16-klepper '88 19 750.-
Toyota Corolla 1 3 HB XL automaat.
nw model 9/'87 t 19 950.-
Toyota Corolla i 8 4-drs GL diesel 87 17 950.-
Toyoia Corolla 1 3 HB DX 87 16 500.-
Toyota Corolla 1 3 Liftback GL 86 15 950 -
Toyota Corolla i 3 sedan GL 12-klepper 86 14 900 -
Toyota Corolla i 3 4-drs 86 13.750.-
Toyota Corolla i 3 HB DX 12-klepper. 5-speed 86 14 750 -
Toyota Corolla 1 3 4-drs DX 12-klepper 87 16 950 -
Toyota Corolla 1 3 HB SXL. 30 000 km '87 18 750.-
Toyota Carina II 2.0 diesel'86 15.950,-
Toyota Corolla 1.8 LB GL diesel'85 9.950,-
Lada 2107 1.6 GL, 5-speed, 30.000 km'87 7.950,-
Ford Orion CL diesel'88 18.950,-
Mitsubishi Galant 1.6 GL, LPG'85 9.950,-
Peugeot 309 1.4 XR
april 1989. Slechts 3.500 km!
Nieuwprijs I 26.000,- nu 21.950,-
Mazda 626 1 6 LX 5-drs
Mini 1000 Magic. 24 000 km
Opel Kadett i 6 diesel
VW Golf 1 8 GL m, 11 000 km
Opel Kaden 1 3 S LS
Opel Ascona 16 S Traveller, 4-drs
86 16 900
87 8 950,
'87 16 900
7/ 89 26 750.
'8S 12 750.
87 17 950.
Citroen Visa 11 RE 84 6 950.
Talbot Solara 1 6 GLS 82 2 900
Dorpsplein 21-23 - 4443 AD Nisse - Telefoon 01194-298
Mercedes 200 D
Mercedes 200
Mercedes 200 D
Mercedes 190 D
Mercedes 190 D 2 5
Mercedes 190 D
Mercedes 190 D
OVERIGE AUTO'S
Mercedes 190
Mercedes 190 D
BEDRIJFSWAGENS
Mercedes MB 100 D
Mercedes 207 D
Mercedes 207 D
Mercedes 307 D
VW LT 28
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Telefoon 01184-18351
1987
1986
1985
1988
1986
1987
1986
1984
1985
1988
1984
1986
1987
1985
Deze nieuwe klasse van veegzuigmachines werd ontwikkeld voor
de grondige reiniging van kleine tot middelgrote oppervlakten
Een absoluut ekonomische veegzuigmachine met groot reinigings
vermogen Biizonder hanteerbaar veilig en eenvoudig Ie
bedienen ledereen kan onm>ddelli|k met deze machine
werken zi| is zeer wendbaar draait ter plaatse, heeft ook
een achteruitversnellingi Daardoor kan zij uil hoeken en
smalle gangen gereden worden zonder enige krachts
inspanning
Met deze nieuwe veegzuigmachine veegt men lien
maal sneller dan een man met een bezem
Bovendien volledig stofvrij!
SJ Moderne mdustrievorm Volledige, makkeluk Ie onderhouden, beplating
■A Voor onderhoud en inspeklie wegklapbaar Door schuine motorkap
goed Zicht op de werkvloer en de zuborstel Bekroond met
„Gule Induslrieform" op de Hannover-Messe 1988
De Hako-Hamster 800' is een door en door uitgekiende konstruktie
Zij werd met de moderne CAD/CAM techniek voor een lange levens
duur ontwikkeld en in een stabiele dragende stalen konstruktie
voor intensief gebruik gekonstrueerd
Een bijzonder voordeel de .Hako-Hamster 800' loopt zeer rustig.
Alleen-verkoop voor Zeeland.
Zuidweg 13-15, postbus 52,4413 ZH KRABBENDIJKE
tel. 01134-2610* - Fax 01134-3010
examen
ja/rtee rijbewijs a lb
Na de theorieles thuis
oefenen?
Koop het boek "Examen A/B"
met 210 vragen. Een pracht
uitgave voor optimale
examentraining.
Vraag er uw rijschool om!
Logisch toch:
voor zo'n keuring
ben je bij je
eigen garage
toch stukken
beter uit?
Ten eerste omdat die uiterst
nauwkeurig alle verplichte
punten bekijkt. En ten
tweede niets voor zo'n
APK rekent als u komt voor
APK
i specifieke Fiat know-how
i originele Fiat onderdelen
i vakkundig opgeleide monteurs
i klaar terwijl u wacht
een grote beurt. Komt u
alleen voor zo'n APK, dan
kunt u erop wachten. Daar
komt nog bij dat nietnand
uw Fiat beter kent dan een
Fiat monteur. En moet er
wat vervangen worden,
dan gaat er natuurlijk
niets boven een origineel
Fiat onderdeel.
MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN). TEL. 01180 -1 29 18
v