EINDELIJK EEN STEREO
Vakantietijd:
werktijd
voor uw auto
INHOUD
Audi Coupé nu
ook met 4 cylinders
Volvo 440 Jubilee
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
VOLKSWAGEN GOLF GTI G60
Volkswagen introduceerde in
1976 met de Golf GTI een nieu
we, sportieve klasse op basis
van een bestaand model. Natuur
lijk werd het succes van VW
met dit model snel geïmiteerd
door vele andere autofabrikanten
in de vorm van GLI's, GSI's en
GT-ti's. In 1984 kwam het huidi
ge model Golf, eveneens in een
GTI-versie. Deze werd later ge
volgd door een GTI met zestien-
kleppen motor, de 16V. Nu, in
1990, wordt een nieuw topmo
del voorgesteld, de Golf GTI
G60. Deze auto beschikt over de
reeds uit de Volkswagen Corrado
en Passat bekende 1.8 liter injec
tiemotor met G-lader.
G-lader
RENAULT CHAMADE 19
Sjoukje.
Moeiteloos
Hans Dijkwel.
l
Het leveringsprogramma van de Audi Coupé
is inmiddels uitgebreid met een versie met 2
liter 4 cylinder motor. De krachtbron komt uit
de Audi 80 en levert met injectie en katalysa
tor een vermogen van 113 pk. De prestaties
blijven een coupé waardig. Zo wordt een top
van 196 km/u opgegeven en heeft de auto
10,9 seconden nodig voor het sprintje van 0
tot 100. De uitrusting van de auto is iets een
voudiger als van de bestaande 5 cylinder uit
voeringen. De prijs is vastgesteld op
f.59.995;= en dat is maar liefst f.11.205/=
minder dan de 2.3E die voor f.71.200/= in de
prijslijst staat.
De Audi 100 is voortaan naast de standaard
uitgave en luxueuze CD ook als sportieve CS
leverbaar. Tot de uitrusting behoren lichtmeta
len spaakwielen, brede banden, een sporton
derstel, uitgebouwde spatborden, een
handbediend schuif-/kanteldak, elektrisch be
diende en verwarmde buitenspiegels, mist
lampen voorin, sportstoelen met speciale
bekleding, elektrisch bediende zijruiten en
hoofdsteunen achterin. De CS-uitvoering is le
verbaar op alle Audi 100 varianten met 2.3 li
ter benzinemotor, 2.2 liter turbokrachtbron en
de nieuwe 2.5 liter direct ingespoten diesel.
De prijzen lopen uiteen van f.66.690,= voor
de 2.3 sedan tot f.100.925,= voor de 2.2 liter
Turbo Quattro.
Van rijbewijs tot vliegbrevet
De G-lader is een vinding die alleen door
Volkswagen wordt geleverd. De Polo kreeg
de primeur, terwijl het apparaat in de Corra
do voor het eerst heftig gepromoot werd.
De werking is gedeeltelijk vergelijkbaar met
een turbo. Ook bij de G-lader gaat het om
een compressor, echter zonder een draaien
de rotor. Van binnen lijkt het een soort van
slakkehuis. De lucht draait hier doorheen en
wordt versneld.
Een groot voordeel is het afwezig zijn van een
turbo-gat en zodoende de bekende duw in de
rug. De G-lader zorgt voor een veel gelijkmati
ger vermogensafgifte. Dankzij de G-lader
heeft de Golf G60 de beschikking over maar
liefst 160 pk, 31 meer dan de GTI 16V. Dit
maximale vermogen komt vrij bij 5800 toeren
per minuut. Door flink in de versnellingen door
te trekken, komt de auto dan ook tot forse
prestaties, zoals een acceleratie van 0 tot 100
in 8,3 seconden en een tussensprint van 80
tot 120 km/u in 11 seconden. De top van de
auto ligt volgens fabrieksopgave op 216 km/u.
Tijdens het testrijden echter hebben we de
Bij Renault-garage Dijkwel stond deze maand
de Renault 19 Chamade voor me klaar. Deze
uitvoering van de Renault 19 is nog ruimer.
Vooral de kofferruimte is hier getuige van,
hoewel je dit van de buitenkant niet direct zou
zeggen. Het is een heel plezierige en gemak
kelijke wagen om in te rijden. De lijn is heel
subtiel met zachte rondingen, wat de wagen
een aparte stijl geeft. Ook de lak en de afwer
king zijn tot in de puntjes verzorgd, oftewel
een streling voor het oog.
De ramen zijn vrij donker getint, wat ik heerlijk
vond. Ik was namelijk mijn zonnebril vergeten,
maar no problem. Niks geen last van hinderlij
ke schittering. Het interieur is keurig verzorgd,
de stoelen en de binnenkant van de deuren
waren prachtig bekleed, uiteraard in overeen
komstige kleuren met de lak. De bestuur
dersstoel deed me denken aan de fauteuil bij
mijn moeder. Zo comfortabel zie je ze niet
vaak.
Het dashboard is zeer compleet en ligt vrij
diep verzonken, waar ik even aan wennen
moest. Zelfs voor het oliepeil zit een metertje.
Wat ik een grappige bijkomstigheid vond was
de warme en koude luchtblazer. Deze heeft
zo'n power dat hij goed is te gebruiken als
haarföhn!
Het rijgedrag van de Renault 19 Chamade is
ideaal. Het remmen en sturen gaat licht als
een veertje, en optrekken en gassen heel snel.
Een heel groot pluspunt van deze demonstra
tiewagen van Garage Dijkwel is de super
muziek-installatie. Dit was mijn eerste proefrit
die werd vergezeld door stereomuziek. Dit
verhoogt het rijgenot zoveel dat ik vind dat
andere automobielbedrijven hier eens goed
over na moeten denken!
De Renault 19 Chamade is een comfortabele,
ruime en complete wagen waar vooral gezin
nen die veel mee willen nemen veel plezier
aan kunnen hebben. Ook de passagiers ach
terin hebben een zee van ruimte, en zoals al
eerder gezegd bezit de Chamade een riante
kofferruimte. Al met al is de Chamade een
klasse apart.
naald van de snelheidsmeter tot 240 km/u
zien gaan, wat een afwijking van 11 procent
zou betekenen.
Standaard is de GTI G60 uitgerust met stuur-
bekrachting en lichtmetalen velgen. Kopers
krijgen 6J x 15 velgen met 185/55 R 15 V
banden of 6,5J x 15 BBS-velgen met maat
195-rubbers als er voor de Edition-1 uitgave
wordt gekozen. Deze forse maat velgen is
noodzakelijk om rondom de grote remschijven
van de Corrado te kunnen monteren. ABS is
in Nederland helaas niet standaard, maar kan
uiteraard wel geleverd worden. Dat geldt ook
voor EDS, wat staat voor Elektronische Diffe
rential Sperre. Deze voorziening zorgt ervoor
dat de wielen minder snel doorslippen op een
gladde ondergrond. Nieuw zijn ook de mist
lampen in de voorspoiler, die eveneens tot de
standaarduitrusting behoren.
Ten opzichte van de 'gewone' Golf GTI is de
G60 achter met 10 mm en voor zelfs met 20
mm verlaagd. De auto stuurt dankzij de stuur
bekrachtiging ook bij lage snelheden soepel,
wat goed te merken is tijdens het rijden in de
bergen. Haarspeldbochten worden moeiteloos
genomen. Wordt met hogere snelheden gere
den, dan blijft de besturing exact. De weglig-
ging van de Golf G60 is zoals je mag
verwachten uitstekend. Je kunt met behoorlij
ke snelheid een haakse bocht maken, zonder
dat de auto uitbreekt. Wel voel je dat de Golf
geneigd is een achterwieltje op te lichten,
maar echt vrij van de grond komt hij niet. De
auto is sportief, doch niet te hard geveerd, zo
dat een comfortabele rit gegarandeerd is.
Dankzij de G-lader is de auto ook bij lage toe
rentallen reeds tot grote prestaties in staat.
Het maximale koppel van 225 Nm wordt bij
3600 tr/min bereikt. De auto reageert zeer
snel op het intrappen van het gaspedaal, een
voordeel dat zeker bij inhalen op een twee-
baansweg zijn nut bewijst. Üe standaarduit
rusting is op sportiviteit gebouwd. Zo worden
een in hoogte verstelbare sportstoel, de nieu
we grote bumpers, dubbele koplampen en
mistlampen in de voorbumper af-fabriek gele
verd. Voor wie dat nog niet genoeg is, is er de
Edition-1. Deze versie heeft de genoemde
BBS-wielen, elektrisch in hoogte verstelbare
Recaro-stoeleri, lederen bekleding op de ver
snellingspook en het stuur, exclusieve metaal-
lakken, getint glas en gedeeltelijk donkere
achterlichten.
De nieuwe Golf GTI G60 gaat f.55.470,=
kosten inclusief ABS en EDS. De Golf GTI
kost op dit moment f.40.040,=, terwijl voor
De Golf GTI G60, in mei leverbaar.
de 16--klepper f.45.620,= op tafel moet ko
men. In Duitsland is het verschil in prijs tussen
de 16-klepper en de G60 zeer gering, waar
door een kanibaliserend effect verwacht
wordt. Voor 1990 verwacht de fabriek
50.000 exemplaren van de gewone GTI te
verkopen, 17.000 van de 16V en 30.000 van
de nieuwe G60. De eerste auto zal in ons land
eind mei worden afgeleverd. De vierwiel aan
gedreven Syncro-uitvoering zal in juli op de
markt verschijnen. De prijs hiervan is nog niet
bekend, maar er moet toch op minimaal op
f.12.500,= meer gerekend worden, zodat de
totaalprijs op bijna f.70.000,= komt.
De nieuwe Volvo 400-serie mag gerust al een
groot succes genoemd worden van onze va
derlandse autoproducent. Het gamma is nu
compleet met de sportieve 480, de gebruiks
vriendelijke 440 en de stijlvolle 460. Om het
succes te vieren komt Volvo met de 440 Jubi
lee. Voor een zeer schappelijk aanschafbedrag
van f.27.950,= krijgt de klant een 1.7 liter
motor van 79 pk met een katalysator. Verder
beschikt de auto over een vijfversnellingsbak,
twee van binnenuit verstelbare buitenspie
gels, een kwartsklokje en contactslotverlich
ting. Aan de buitenkant is de Jubilee alleen te
herkennen aan het ontbreken van de wieldop
pen. Ter verfraaiing zijn nafkapjes aange
bracht.
De vakantietijd nadert. Ook voor uw auto. Die moet in de vakantie meestal veel
extra inspanningen leveren. En dus is het van belang uw auto vroegtijdig een
vakantie-controlebeurt te laten geven.
Een APK-keuring beoordeelt wel de technische staat van uw auto, maar een APK
is geen onderhoud. Het gebeurt echter vaak dat automobilisten van keuring tot
keuring rijden, en vergeten dat preventief onderhoud van minstens even groot be
lang is. Dat kan op een lange vakantierit tot problemen leiden. Vergeet ook het ba
gagewagentje of de caravan niet te laten controleren. Vooral op verlichting,
banden en remmen. Wanneer een caravan bijvoorbeeld lang stil staat is er kans dat
de remmen vast gaan zitten en de banden uitdrogen. Verder is het, als u met de
naderende feestdagen en vakanties erop uittrekt, verstandig om altijd een reserve
setje onderdelen mee te nemen. De grootte en inhoud daarvan is afhankelijk van
de bestemming. Elke garage kan u hierover uitgebreid informeren.
IMu de grenzen van de Oostbloklanden open zijn, zullen er meer vakantietochten
oostwaarts gaan. De onderdelenvoorziening in die landen is niet zoals wij dat hier
gewend zijn. Bij zulke vakantietochten is een reservepakket dus noodzaak. Wan
neer u een auto heeft met katalysator is het van belang deze door uw garage tijde
lijk te laten demonteren. Loodvrije benzine is in die landen namelijk bijna niet
verkrijgbaar. De meeste garages hebben vervangende uitlaatsets in voorraad, die
dan tijdelijk gemonteerd kunnen worden. Wanneer u naar warme landen vertrekt
is het van belang het koelsysteem van de auto goed te laten controleren of zonodig
te laten verversen.
Met een goed gecontroleerde en onderhouden auto kunt u op vakantie vele plezie
rige kilometers maken zonder problemen.
In deze rubriek 'Autovisie' geeft telkens iemand een mening over de autobranche. Er zijn
geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in
Middelburg.
t