EINDELIJK EEN STEREO Vakantietijd: werktijd voor uw auto INHOUD Audi Coupé nu ook met 4 cylinders Volvo 440 Jubilee PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger VOLKSWAGEN GOLF GTI G60 Volkswagen introduceerde in 1976 met de Golf GTI een nieu we, sportieve klasse op basis van een bestaand model. Natuur lijk werd het succes van VW met dit model snel geïmiteerd door vele andere autofabrikanten in de vorm van GLI's, GSI's en GT-ti's. In 1984 kwam het huidi ge model Golf, eveneens in een GTI-versie. Deze werd later ge volgd door een GTI met zestien- kleppen motor, de 16V. Nu, in 1990, wordt een nieuw topmo del voorgesteld, de Golf GTI G60. Deze auto beschikt over de reeds uit de Volkswagen Corrado en Passat bekende 1.8 liter injec tiemotor met G-lader. G-lader RENAULT CHAMADE 19 Sjoukje. Moeiteloos Hans Dijkwel. l Het leveringsprogramma van de Audi Coupé is inmiddels uitgebreid met een versie met 2 liter 4 cylinder motor. De krachtbron komt uit de Audi 80 en levert met injectie en katalysa tor een vermogen van 113 pk. De prestaties blijven een coupé waardig. Zo wordt een top van 196 km/u opgegeven en heeft de auto 10,9 seconden nodig voor het sprintje van 0 tot 100. De uitrusting van de auto is iets een voudiger als van de bestaande 5 cylinder uit voeringen. De prijs is vastgesteld op f.59.995;= en dat is maar liefst f.11.205/= minder dan de 2.3E die voor f.71.200/= in de prijslijst staat. De Audi 100 is voortaan naast de standaard uitgave en luxueuze CD ook als sportieve CS leverbaar. Tot de uitrusting behoren lichtmeta len spaakwielen, brede banden, een sporton derstel, uitgebouwde spatborden, een handbediend schuif-/kanteldak, elektrisch be diende en verwarmde buitenspiegels, mist lampen voorin, sportstoelen met speciale bekleding, elektrisch bediende zijruiten en hoofdsteunen achterin. De CS-uitvoering is le verbaar op alle Audi 100 varianten met 2.3 li ter benzinemotor, 2.2 liter turbokrachtbron en de nieuwe 2.5 liter direct ingespoten diesel. De prijzen lopen uiteen van f.66.690,= voor de 2.3 sedan tot f.100.925,= voor de 2.2 liter Turbo Quattro. Van rijbewijs tot vliegbrevet De G-lader is een vinding die alleen door Volkswagen wordt geleverd. De Polo kreeg de primeur, terwijl het apparaat in de Corra do voor het eerst heftig gepromoot werd. De werking is gedeeltelijk vergelijkbaar met een turbo. Ook bij de G-lader gaat het om een compressor, echter zonder een draaien de rotor. Van binnen lijkt het een soort van slakkehuis. De lucht draait hier doorheen en wordt versneld. Een groot voordeel is het afwezig zijn van een turbo-gat en zodoende de bekende duw in de rug. De G-lader zorgt voor een veel gelijkmati ger vermogensafgifte. Dankzij de G-lader heeft de Golf G60 de beschikking over maar liefst 160 pk, 31 meer dan de GTI 16V. Dit maximale vermogen komt vrij bij 5800 toeren per minuut. Door flink in de versnellingen door te trekken, komt de auto dan ook tot forse prestaties, zoals een acceleratie van 0 tot 100 in 8,3 seconden en een tussensprint van 80 tot 120 km/u in 11 seconden. De top van de auto ligt volgens fabrieksopgave op 216 km/u. Tijdens het testrijden echter hebben we de Bij Renault-garage Dijkwel stond deze maand de Renault 19 Chamade voor me klaar. Deze uitvoering van de Renault 19 is nog ruimer. Vooral de kofferruimte is hier getuige van, hoewel je dit van de buitenkant niet direct zou zeggen. Het is een heel plezierige en gemak kelijke wagen om in te rijden. De lijn is heel subtiel met zachte rondingen, wat de wagen een aparte stijl geeft. Ook de lak en de afwer king zijn tot in de puntjes verzorgd, oftewel een streling voor het oog. De ramen zijn vrij donker getint, wat ik heerlijk vond. Ik was namelijk mijn zonnebril vergeten, maar no problem. Niks geen last van hinderlij ke schittering. Het interieur is keurig verzorgd, de stoelen en de binnenkant van de deuren waren prachtig bekleed, uiteraard in overeen komstige kleuren met de lak. De bestuur dersstoel deed me denken aan de fauteuil bij mijn moeder. Zo comfortabel zie je ze niet vaak. Het dashboard is zeer compleet en ligt vrij diep verzonken, waar ik even aan wennen moest. Zelfs voor het oliepeil zit een metertje. Wat ik een grappige bijkomstigheid vond was de warme en koude luchtblazer. Deze heeft zo'n power dat hij goed is te gebruiken als haarföhn! Het rijgedrag van de Renault 19 Chamade is ideaal. Het remmen en sturen gaat licht als een veertje, en optrekken en gassen heel snel. Een heel groot pluspunt van deze demonstra tiewagen van Garage Dijkwel is de super muziek-installatie. Dit was mijn eerste proefrit die werd vergezeld door stereomuziek. Dit verhoogt het rijgenot zoveel dat ik vind dat andere automobielbedrijven hier eens goed over na moeten denken! De Renault 19 Chamade is een comfortabele, ruime en complete wagen waar vooral gezin nen die veel mee willen nemen veel plezier aan kunnen hebben. Ook de passagiers ach terin hebben een zee van ruimte, en zoals al eerder gezegd bezit de Chamade een riante kofferruimte. Al met al is de Chamade een klasse apart. naald van de snelheidsmeter tot 240 km/u zien gaan, wat een afwijking van 11 procent zou betekenen. Standaard is de GTI G60 uitgerust met stuur- bekrachting en lichtmetalen velgen. Kopers krijgen 6J x 15 velgen met 185/55 R 15 V banden of 6,5J x 15 BBS-velgen met maat 195-rubbers als er voor de Edition-1 uitgave wordt gekozen. Deze forse maat velgen is noodzakelijk om rondom de grote remschijven van de Corrado te kunnen monteren. ABS is in Nederland helaas niet standaard, maar kan uiteraard wel geleverd worden. Dat geldt ook voor EDS, wat staat voor Elektronische Diffe rential Sperre. Deze voorziening zorgt ervoor dat de wielen minder snel doorslippen op een gladde ondergrond. Nieuw zijn ook de mist lampen in de voorspoiler, die eveneens tot de standaarduitrusting behoren. Ten opzichte van de 'gewone' Golf GTI is de G60 achter met 10 mm en voor zelfs met 20 mm verlaagd. De auto stuurt dankzij de stuur bekrachtiging ook bij lage snelheden soepel, wat goed te merken is tijdens het rijden in de bergen. Haarspeldbochten worden moeiteloos genomen. Wordt met hogere snelheden gere den, dan blijft de besturing exact. De weglig- ging van de Golf G60 is zoals je mag verwachten uitstekend. Je kunt met behoorlij ke snelheid een haakse bocht maken, zonder dat de auto uitbreekt. Wel voel je dat de Golf geneigd is een achterwieltje op te lichten, maar echt vrij van de grond komt hij niet. De auto is sportief, doch niet te hard geveerd, zo dat een comfortabele rit gegarandeerd is. Dankzij de G-lader is de auto ook bij lage toe rentallen reeds tot grote prestaties in staat. Het maximale koppel van 225 Nm wordt bij 3600 tr/min bereikt. De auto reageert zeer snel op het intrappen van het gaspedaal, een voordeel dat zeker bij inhalen op een twee- baansweg zijn nut bewijst. Üe standaarduit rusting is op sportiviteit gebouwd. Zo worden een in hoogte verstelbare sportstoel, de nieu we grote bumpers, dubbele koplampen en mistlampen in de voorbumper af-fabriek gele verd. Voor wie dat nog niet genoeg is, is er de Edition-1. Deze versie heeft de genoemde BBS-wielen, elektrisch in hoogte verstelbare Recaro-stoeleri, lederen bekleding op de ver snellingspook en het stuur, exclusieve metaal- lakken, getint glas en gedeeltelijk donkere achterlichten. De nieuwe Golf GTI G60 gaat f.55.470,= kosten inclusief ABS en EDS. De Golf GTI kost op dit moment f.40.040,=, terwijl voor De Golf GTI G60, in mei leverbaar. de 16--klepper f.45.620,= op tafel moet ko men. In Duitsland is het verschil in prijs tussen de 16-klepper en de G60 zeer gering, waar door een kanibaliserend effect verwacht wordt. Voor 1990 verwacht de fabriek 50.000 exemplaren van de gewone GTI te verkopen, 17.000 van de 16V en 30.000 van de nieuwe G60. De eerste auto zal in ons land eind mei worden afgeleverd. De vierwiel aan gedreven Syncro-uitvoering zal in juli op de markt verschijnen. De prijs hiervan is nog niet bekend, maar er moet toch op minimaal op f.12.500,= meer gerekend worden, zodat de totaalprijs op bijna f.70.000,= komt. De nieuwe Volvo 400-serie mag gerust al een groot succes genoemd worden van onze va derlandse autoproducent. Het gamma is nu compleet met de sportieve 480, de gebruiks vriendelijke 440 en de stijlvolle 460. Om het succes te vieren komt Volvo met de 440 Jubi lee. Voor een zeer schappelijk aanschafbedrag van f.27.950,= krijgt de klant een 1.7 liter motor van 79 pk met een katalysator. Verder beschikt de auto over een vijfversnellingsbak, twee van binnenuit verstelbare buitenspie gels, een kwartsklokje en contactslotverlich ting. Aan de buitenkant is de Jubilee alleen te herkennen aan het ontbreken van de wieldop pen. Ter verfraaiing zijn nafkapjes aange bracht. De vakantietijd nadert. Ook voor uw auto. Die moet in de vakantie meestal veel extra inspanningen leveren. En dus is het van belang uw auto vroegtijdig een vakantie-controlebeurt te laten geven. Een APK-keuring beoordeelt wel de technische staat van uw auto, maar een APK is geen onderhoud. Het gebeurt echter vaak dat automobilisten van keuring tot keuring rijden, en vergeten dat preventief onderhoud van minstens even groot be lang is. Dat kan op een lange vakantierit tot problemen leiden. Vergeet ook het ba gagewagentje of de caravan niet te laten controleren. Vooral op verlichting, banden en remmen. Wanneer een caravan bijvoorbeeld lang stil staat is er kans dat de remmen vast gaan zitten en de banden uitdrogen. Verder is het, als u met de naderende feestdagen en vakanties erop uittrekt, verstandig om altijd een reserve setje onderdelen mee te nemen. De grootte en inhoud daarvan is afhankelijk van de bestemming. Elke garage kan u hierover uitgebreid informeren. IMu de grenzen van de Oostbloklanden open zijn, zullen er meer vakantietochten oostwaarts gaan. De onderdelenvoorziening in die landen is niet zoals wij dat hier gewend zijn. Bij zulke vakantietochten is een reservepakket dus noodzaak. Wan neer u een auto heeft met katalysator is het van belang deze door uw garage tijde lijk te laten demonteren. Loodvrije benzine is in die landen namelijk bijna niet verkrijgbaar. De meeste garages hebben vervangende uitlaatsets in voorraad, die dan tijdelijk gemonteerd kunnen worden. Wanneer u naar warme landen vertrekt is het van belang het koelsysteem van de auto goed te laten controleren of zonodig te laten verversen. Met een goed gecontroleerde en onderhouden auto kunt u op vakantie vele plezie rige kilometers maken zonder problemen. In deze rubriek 'Autovisie' geeft telkens iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg. t

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 27