informatiepagina van de gemeente vlissingen Haal tijdig uw paspoort I Vernieuwing Hogeweg rond nieuwe school IWeg in aanleg Een bedrijf starten... 21 maart, tijd om uw stem te laten horen. M Kom voor de grote drukte! I Wat ligt ter inzage? I Commissies vergaderen Paspoort Jeugdpaspoort Toeristenkaart Toeristenkaart minder jarigen Waar geldig? Visum Vreemdelingen- en vluchtelingenpaspoort Openingstijden I Collectes Plan voor nieuw Ravesteynplein Verkeer Huisvuil Inspraak Geen hekken School open, plein klaar Het plan En als ik een uitkering heb? De bijeenkomsten Aanmelding en kosten En als ik een uitkering heb? Gemeen terhads'verkiezingen 1990 Even bijpraten met burgemeester Van der Doef Brandweer Dijkbewaking Kerncentrale Woensdag 7 maart 1990 IN DEN BLAUW GERUITE DE VLISSINGER redactie: stafbureau voorlichting en inspraak, stadhuis vlissingen, telefoon 01184-87000, toestel 333, 335 en 337 De komende maanden staan alweer de Pasen-, Pinkster- en zomervakantie voor de deur. Het bureau burgerzaken in het stadhuis dat uw benodigde reisdocumenten verzorgt krijgt het dan extra druk. Gevolg: langere wachttijden voor het krijgen van een paspoort of toeristenkaart. Zorg daarom de drukte vóór te zijn door nu uw reispapieren in orde te maken. Een nieuw paspoort kost f 75,-. Verlengen wordt niet meer ge daan. Een paspoort is 5 jaar gel dig voor alle landen van de wereld. Om een nieuw paspoort te krijgen moet u aan de balie van het bureau burgerzaken het "oude" reisdocument en twee zwart/wit pasfoto's inleveren en vooruit betalen. Binnen twee we ken ligt dan uw nieuwe paspoort gereed. U krijgt een paspoort met een rode kaft naar Europees model. Jongeren tot 16 jaar kunnen een jeugdpaspoort krijgen dat ook 5 jaar geldig is. Het kost f 50,-. Beide ouders of de voogd(es) moeten hiervoor toestemming verlenen. Jongeren tot 12 jaar kunnen ook bijgeschreven wor den op het paspoort van e'e'n van de ouders. Dat kost f 7,50. Wie één van de bekende vakan tielanden bezoekt kan ook vol staan met een toeristen-kaart. Dat is goedkoper. De kaart is 2 jaar geldig en kost f 30,-. U hebt er ook twee zwart/wit pasfoto's voor nodig en u moet - net als bij het paspoort - vooruit betalen. Er is ook een toeristenkaart voor jongeren tot 18 jaar verkrijgbaar. Die kost f 20,-. Ook hiervoor is schriftelijk toestemming van bei de ouders of de voogd(es) nodig. Zoals gezegd is het paspoort geldig voor alle landen van de wereld. Wanneer het echter niet langer dan 5 jaar verlopen is, kunt u er als toerist ook mee Weef u nu al dat u in de zomervakantie een nieuw paspoort nodig hebt? Doe dan als deze meneer en vraag 't tijdig aan! (foto Ruben Oreel). naar de volgende landen: An dorra, Belgie, West-Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Mo naco, Oostenrijk, San Marino, Spanje en Zwitserland. Wel is het zo dat in deze landen som mige banken een geldig reisdo cument vragen als u daar geld wilt opnemen. De toeristenkaart is 2 jaar geldig in alle hiervoor genoemde landen, plus: Dene marken, Groot Britannie, Ier land, Malta, Noorwegen en Zweden. Voor sommige landen hebt u, naast een geldig paspoort, een Europese Gemeenschap Koninkrijk der Nederlanden TjV TllHO BA Ij faspoori Het Nederlandse paspoort naar Europees model. In het stadhuis liggen in het ka der van wettelijke procedures di verse "stukken" ter inzage. Hierna staan de belangrijkste. Telkens is kort aangegeven: het onderwerp, waar in het stadhuis het ter inzage ligt en de moge lijkheid van bezwaar. Hinderwetvergunning A.P.K.- keuringsstation/garage van A.F. Besuyen aan de Paul Kru- gerstraat 69. Ter inzage bij de afdeling milieu van de dienst VROM. Bezwaar mogelijk tot en met 21 maart aanstaande (informatie hierover: tel. 87204). Hinderwetvergunning oplei dingscentrum voor veilig heidsfunctionarissen onderhoud en reparatie brand- blusmiddelen) van Veiligheid Centrum Zeeland b.v. aan de Voltaweg 15. Ter inzage bij de afdeling milieu van de dienst VROM. Schriftelijk bezwaar mogelijk tot en met 21 maart aanstaande, mondeling tot en met 14 maart (informatie hierover: tel. 87204). Ontheffing op grond van de Drank- en horecaverordening aan mevrouw G.A. Rose- Fokkes t.b.v. de snackbar/kof fieshop aan de Hermesweg 23. Bezwaar mogelijk tot 14 maart aanstaande (informatie hierover: tel. 87202). Ontheffing op grond van de Drank- en horecaverordening aan het Contact Oud Mariniers Schietvereniging t.b.v. het clubgebouw aan de Oosterha venweg 2. Bezwaar mogelijk tot 21 maart aanstaande (informatie hierover: tel. 87202). Vergunning ontgronding Wa terschap Het Vrije van Sluis en Van der Endt-Louwerse BV te Yerseke voor een gedeelte van de Westerschelde. Ter inzage bij het Stafbureau voorlichting en inspraak in de hal van het stadhuis. Bezwaar mogelijk tot en met 30 maart aanstaande bij Rijkswaterstaat (informatie hierover: tel. 87316). Voorbereidingsbesluiten: - bestemmingsplan Bou levard, gedeelte B. van Woelde- renlaan t.b.v. uitbreiding club gebouw tennisvereniging "De Schelde" - bestemmingsplan Eiland, gedeelte Eilanddijk t.b.v. verhoging van de zee wering. Ter inzage bij de dienst VROM, kamer 010. Deze besluiten zijn 1 maart jl. in werking getreden. Toestemming voor het verho gen en versterken van de Ei landdijk (vrijstelling ex art. 19 wet op de ruimtelijke orde ning) aan het Waterschap Wal cheren. Ter inzage bij de dienst VROM, kamer 010. Bezwaar mogelijk tot en met 14 maart aanstaande (in formatie hierover: tel. 87307). Bouwaanvragen van: - L.J. Eliette voor een voliere aan de A. Jacobslaan 14; - C.H. Weering voor een berging aan de De Beaufortstraat 16; - tennisvereniging "De Schelde" voor het clubhuis aan de B. van Woelderenlaan 1; - G. Nijhuis voor een autostalling aan de Gerard Doulaan 2. Ter inzage bij de Dienst Openba re Werken op de tweede verdie ping van het stadhuis (kamer 207). Bezwaar mogelijk tot en met 14 maart aanstaande (infor matie hierover: tel. 87316). visum nodig. Dat is het geval vooro.a. Oost-Duitsland, Honga rije, Polen, Roemenie, Tjecho- Slowakije, de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten en Indonesië. Voor een visum aanvrage kunt u zich wenden tot de ambassades of consulaten van deze landen in Nederland. De ANWB kan u hierover eveneens inlichtingen verstrekken. Voor vreemdelingen in Neder land bestaat een apart paspoort. De aanvragen hiervan en van reisdocumenten voor vluchtelin gen lopen van de gemeente via de ministeries van Buitenlandse zaken en Justitie. Hier gaat veel tijd in zitten. De gemeente raadt u aan in deze gevallen zeker 1 a 2 maanden voordat u op reis wilt uw aanvrage in te dienen. Alle reisdocumenten worden verzorgd door het bureau bur gerzaken op de begane grond in het stadhuis. Het bureau is op werkdagen geopend van 8.30 - 12.30 uur en van 13.30 - 15.00 uur. Maar: kom tijdig, dus voor de grote vakantie- drukte. Men helpt u er graag "op weg"! Telefonisch infor matie inwinnen is ook moge lijk. U kunt daarvoor rechtstreeks het nummer 87279 bellen. Deze en volgende week kunnen weer twee instellingen een be roep op uw vrijgevigheid doen. Volgens het collecteplan voor dit jaar zijn dat van 5 tot en met 11 maart het Nederlands Comité Unicef en van 12 tot en met 18 maart het Nationaal Reuma Fonds. Er is een plan gereed voor een nieuwe inrichting van het Ra vesteynplein en het aangren zende deel van de Schuitvaartgracht. Het plan is gemaakt door een werkgroep van bewoners en vertegen woordigers van de gemeente. Het plan is deze week voorge legd aan alle bewoners. Het plan omvat het vernieuwen van de straten nadat de wonin gen hier onlangs gerenoveerd zijn. Het gaat om het Ravesteyn plein zelf en om het gedeelte van de Schuitvaartgracht tussen de Arbeidsstraat en de Hoge- weg. De Arbeidsstraat valt bui ten het plan (die is al opnieuw ingericht) en ook het straatge deelte voor het bouwblok aan de Hogeweg. Dit deel van de Hoge- weg vormt onderdeel van een ander plan, dat voor inrichting van het "Hogewegplein" rond de in aanbouw zijnde school (zie hiervoor het artikel elders op de ze pagina). Onderdeel van het plan vormt ook het instellen van eenrich tingverkeer (in zuidelijke rich ting) op dit deel van de Schuitvaartgracht en het maken van een 30 km/uur-zone van het hele gebied. Een andere in het oog springende verkeersmaatre gel. is het afsluiten voor auto's van de poorten naar het Ra vesteynplein. In de poorten ko men paaltjes te staan waartussendoor alleen fietsers en voetgangers kunnen. Auto's kunnen het Ravesteynplein in en uit via de twee straatjes vanaf de Bonedijkestraat en de Schuit vaartgracht. De poorten worden ook goed verlicht met armaturen in de poorten zelf. De bestrating wordt helemaal opnieuw gelegd. Het monumentje midden op het plein komt terug. Verder komen er enkele bomen bij en worden twee banken geplaatst. Ook wordt bezien of de bomenrij op de Schuitvaartgracht kan wor den hersteld. Nieuw is dat het huisvuil kan worden aangeboden op speciaal daarvoor te maken plaatsen bij de poorten en in de twee straat jes tussen het plein en de Bone dijkestraat en de Schuitvaartgracht. Dit centraal aanbieden van het huisvuil is een voorstel waarover de me ning van de bewoners wordt ge vraagd. De bewoners hebben deze week het plan met de beschrij ving in de bus ontvangen. Zij kunnen er tot 26 maart aan staande hun mening over ge ven. Als zich naar aanleiding hiervan geen grote wijzigingen voordoen kan daarna het geld voor uitvoering van het plan aan de gemeenteraad worden gevraagd. Het is de bedoeling nog voor de zomer met de uitvoering te starten. Op het "Hogewegplein" is een nieuwe openbare basisschool in aanbouw. Ook de rest van het plein rond de nieuwe school wordt vernieuwd. Het gaat daarbij om het hele ge bied tussen de gevels van de woningen aan de noord- en aan de zuidzijde van het plein. De bewoners van beide zijden van het plein ontvangen het plan deze week in de bus. Zij kunnen er tot 26 maart aan staande hun mening over ge ven. Vervolgens zal de gemeenteraad gevraagd wor den het benodigde geld be schikbaar te stellen zodat spoedig met de uitvoering kan worden gestart. Het gedeelte van het terrein dat officieel bij de school hoort, wordt niet met hoge hekken af gesloten. Alleen om de kleu terspeelplaats komt een hek omdat dat verplicht is. Het plan voor het schoolterrein en het aansluitende plein is door een pleinwerkgroep gemaakt. In deze groep zitten bewoners en vertegenwoordigers van de school en de gemeente. Het uit eindelijke plan zoals dat er nu is, is een nadere uitwerking en aan passing van een eerder ontwerp-plan. De nieuwe school wordt al met ingang van het volgende school jaar, in augustus aanstaande, in gebruik genomen. Het is de be doeling dat dan ook de school- omgeving, dus het hele Hoge wegplein, vernieuwd is. Zodra de school open gaat, moet ook het plein klaar zijn. Bijgaande tekening geeft een beeld van het inrichtingsplan voor de omgeving van de school. Het is een plan naar ontwerp van het Vlissingse ar chitectenbureau ir. Ries van den Berg dat ook de school heeft ontworpen. Het plan om vat de aanleg van een school plein met nieuwe tegels en het aanleggen van parkeerplaat sen met gebruikmaking van de bestaande klinkers. Aan de noordkant van het plein komen 26 parkeerplaatsen, aan de zuidkant 13. Het hele plein wordt omzoomd door bomen en een lage beplanting van 80 centimeter hoog. In het mid den van het plein komt een speelobject. Het werk aan de nieuwe weg over de Spuikom vordert gestaag. Het grootste deel van het zandlichaam waarop de weg zal worden aangelegd is inmid dels gestort zodat het verloop van de weg al wat zichtbaar wordt. De nieuwe weg zal de Koudekerkseweg - via de Spui kom - gaan verbinden met het kruispunt Coosje Bus- kenstraat/Spuistraat. De weg wordt een belangrijke nieuwe toegang tot het Vlissingse cen trum (foto: Ruben Oreel). Wat is mooier dan "je eigen zaak runnen"? Het is een ide aal van velen. Daarom wagen velen de stap naar het starten van een eigen bedrijf. Aleen al in midden- en noord-Zeeland zijn er jaarlijks zo'n 700 van de ze "starters". Maar helaas is na vijf jaar ongeveer de helft van deze bedrijven verdwe nen... Toch loont het de moeite een ei gen bedrijf te starten. Dat kan ook als u nu nog een uitkering hebt. Een goede voorbereiding is daarbij echter van groot be lang. Daarom worden zoge noemde "startersbijeenkomsten" geor ganiseerd door de Kamer van Koophandel en fabrieken voor midden- en noord-Zeeland in sa menwerking met het Instituut midden- en kleinbedrijf Zeeland. De gemeentelijke sociale dienst stimuleert ook diegenen die een uitkering hebben om hieraan deel te nemen. De startersbijeenkomsten vin- dekplaats in het gebouw van de Kamer van Koophandel aan de Buitenruststraat 225 in Middel burg op de volgende data: maandag 12 maart, 19.30 uur dinsdag 24 april, 19.30 uur maandag 28 mei, 19.30 uur Elke bijeenkomst duurt ruim twee uur. Aan de orde komen on der andere: - het ondernemingsplan - de vestigingswetgeving - markt- en branche informatie, commerciële aanpak - financiering en exploitatie - subsidies en kredieten - rechtsvormen - fiscale aspecten. De kosten bedragen slechts f 15,- per (potentieel) bedrijf. U ontvangt hiervoor een uitgebreid informatiepakket en het unifor me ondernemersplan. Deze kunt u ook bij de Kamer van Koophandel krijgen zonder dat u Volgende week vergaderen weer diverse vaste commissies van advies en bijstand in het stad huis. De vergaderingen zijn openbaar en er is spreekrecht voor bezoekers. U bent van har te welkom bij de volgende com missievergaderingen: - volksgezondheid, 13 maart, 17.00 uur; - ruimtelijke ordening, 13 maart, 19.30 uur; de startersbijeenkomst bijwoont. U kunt zich telefonisch aanmel den voor het bijwonen van een startersbijeenkomst bij de Kamer van Koophandel. Het telefoon nummer is (01180) -35536, toestel 21 (Corry Dijkstra of Eve lien van de Welle). Na ontvangst van uw aanmel ding ontvangt u het programma en nadere informatie. Hebt u een uitkering van de so ciale dienst en voelt u ervoor starter te worden? U wilt een startersbijeenkomst bezoeken? Prima! Ook de sociale dienst wil u graag verder helpen. Alleen: als u plannen hebt om als zelf standige te gaan beginnen, is het verstandig dat u hierover tij dig contact opneemt met de so ciale dienst. U kunt hier voorlichting krijgen over krediet verstrekking en de mogelijkhe den van een aanvullende uitkering gedurende de startfase van het eigen bedrijf. Informatie hierover is verkrijg baar bij de heer J.W. Hekhuis van de sociale dienst Vlissingen (telefoon 87549). t -V - financiën, 14 maart, 17.00 uur; - personeelszaken, 14 maart, 17.00 uur; - verkeer, 14 maart, 19.30 uur. De agenda's van de vergaderin gen liggen ter inzage in de ge meentelijke informatiehoeken. De achterliggende stukken kunt u inzien bij het Stafbureau voor lichting en inspraak in de hal van het stadhuis. De afgelopen weken zijn er diver se stormen over ons heen ge raasd. De gevolgen waren overal zichtbaar; omgewaaide bomen, afgewaaide dakpannen en soms zelfs hele daken, kortom: veel schade. In dat soort situaties wordt weer eens zichtbaar dat de brandweer in onze gemeente een goed functionerende alge mene hulpverleningsinstantie is, waarop men zelden tevergeefs een beroep doet. Ik heb het tij dens de stormperiodes zelf van dichtbij mogen meemaken. Als burgemeester heb je de verant woording voor de openbare vei ligheid en dat leidde de afgelopen weken nogal eens tot mijn aanwezigheid in de kazerne van de brandweer. Ik heb kunnen constateren dat er sprake was van een zeer groot aantal telefo nische meldingen en verzoeken om hulp. 06-11 Het telefoonnummer 06-11 is het landelijk alarmnummer. Men kan dat bellen wanneer er hulp nodig is voor spoedeisende zaken. Op dat laatste wil ik nog eens de na druk leggen. Want wanneer ie dereen in situaties zoals zich die de afgelopen weken voordeden 06-11 belt, kan dat tot overbe lasting van het telefoonnet raken. In sommige regio's van het land is dat gebleken. Bel dat nummer dus alleen bij ernstige zaken waarbij bijvoorbeeld mensenle vens in het geding (kunnen) zijn. Houdt voor andere gevallen het plaatselijk alarmnummer van de brandweer bij de hand: 14444. In Zeeland zijn we wat stormen betreft wel iets gewend en we maken er ons niet zo snel zorgen om. Maar bij stormen uit het wes ten en noordwesten - en zeker wanneer die met springtij plaats vinden - worden we extra op merkzaam. Bij bepaalde te verwachten hoge waterstanden moeten vertegenwoordigers van de gemeente 'stand-by' zijn om wanneer dat nodig is in actie te kunnen komen. Ook dat is de af gelopen weken voorgekomen. U merkt daar 'niet zoveel van, maar in de nachtelijke uren (want ook dan is het hoog water) zijn dan veel mensen toch in touw. Geluk kig is nog eens duidelijk gewor den dat onze zeeweringen in prima staat verkeren. Ze zijn hoog en sterk genoeg gebleken om de hoge waterstanden te weerstaan. Vanzelfsprekend is er hier en daar wel sprake van enige scha de aan de zeeweringen. Waar die van natuurlijke aard zijn, zoals de duinenrijen, is er sprake van soms aanzienlijke afslag. En waar ze door de mens gemaakt zijn, zoals de glooiingen van be tonblokken of basaltkeien, is er sprake van -overigens beperkte- weggeslagen dijkbekleding. Om dat snel te kunnen vaststellen en te verhelpen is er een systeem van dijkbewaking opgezet. Ver rassingen zijn daardoor vrijwel uitgesloten. Ook in onze ge meente was er hier en daar spra ke van dit soort beschadigingen, die op voortvarende en vakkundi ge wijze door het Waterschap Walcheren zijn verholpen. Er is dan ook in het geheel geen spra ke geweest van 'gaten in de dijk', zoals je af en toe wel hoorde of las. Een woord van dank aan allen die zich bij de stormen van de laatste weken op welke wijze dan ook hebben ingezet is hier naar mijn mening zeer op zijn plaats! Onlangs verschenen enkele rap portages die de hoofdlijnen be vatten om tot bestrijding van ernstige ongevallen met de kern energiecentrale Borssele te ko men. Voor organisaties die daar mee te maken hebben bevatten die rapportages de bouwstenen om een eigen rampbestrij- dingsplan op te stellen. Dat gaat de komende maanden gebeuren: Wat de gemeente Vlissingen be treft zal dan moeten blijken in hoeverre ons eigen rampenplan moet worden aangepast.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 5