Logisch vervolg Festival Dei Campioni NISSAN Toyota Carina 1.6 met injectie Fiat sterk terug in middenklasse met Tempra Auto v.d. Vliet - Goes MAZDA MX-5 Speelgoed SUZUKI SWIFT SEDAN Pittiger Provisorisch Hardtop onnn PLUK NU HET VOORDEEL BIJ DE FIAT DEALER. Het Festival Dei Campioni tot en met 26 maart a.s. Eén voor- deelfeest voor verantwoord rijden. Want elke Panda, Uno, Tipo en Croma met benzinemotor heeft standaard elektronische injectie, geregelde driewegkatalysator en vijfversnellingsbak. VANAF F 12.990,- RIJDT U IN DE FIAT PANDA YOUNG. Een speciale uitvoering van de Panda met een wel zeer speciale prijs. Nog zo'n buitenkansje, geïnspireerd op het WK voetbal in Italië: de Panda Italia '90. Nieuw, exclusief en zeer sportief. I)E UNO: 2 JAAR FINANCIERING TEGEN 2,9% RENTE*. VANAF F 24.200,- RIJDT U IN DE FIAT TIPO TEAM. Een nieuwe versie voor een bijzondere prijs; met alles wat de Tipo zo uniek maakt, zoals 100% verzinkte carrosseriedelen. En nu bij alle Tipo's de keus uit: een wel zeer voordelige finan ciering, een fantastische inruilprijs of gratis extra accessoires. ONGEKEND VOORDELIG RI|DT U IN DE FIAT CROMA Vanaf f 39.800,- en met gunstige leasetarieven. Pure luxe met o.a. standaard stuurbekrachtiging. Nu met de keus uit: superieu re inruilprijs, gunstige financiering of gratis extra accessoires. U HEBT KANS OP EEN SCHITTERENDE PRIJS. Dat kan u zo'n f 1.700,- voordeel opleveren. De nieuwe Uno! Doe mee aan onze wedstrijd en win een CD-speler, autoradio- Wat een auto! Absoluut de top in zijn klasse. Vanaf f 18.250,-. CD-speler of een portable-CD-speler. onna Pluk het voordeel bij de Fiat dealer tot en met 26 maart a.s. Fiat. Eén brok temperament Digitaal OCCASIONSHOW IN ONZE SHOWROOM ZÉÉR SCHERPE PRIJZEN NISSAN NISSAN - DIESEL - LPG ANDERE MERKEN KOOPJES EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V. Lease - inruil financiering Woensdag 7 maart 1990 DE FAAM DE VLISSINGER Hot Couture Autofabrikanten filosoferen geregeld over wat voor leuke dingen ze zouden kunnen maken. Zo werd er bij Mazda vanaf 1983 gedacht aan een licht gewicht sportwagen. Pas drie jaar la ter gunden de commerciële mensen aan de ontwerpafdeling het voordeel van de twijfel. Er werd op dat moment groen licht gegeven aan een projekt dat een jaar geleden de Maz da MX-5 voortbracht. Al vanaf het prille sta dium was veel rekening gehouden met de wensen van de Amerikaanse klant. Naast de thuismarkt Japan werden de Verenigde Sta ten als eersten bevoorraad. De auto is daar in middels meer dan populair geworden. De officiële dealers durven zelfs hogere prijzen te vragen voor dit snoepje, dan de eigen Mazda- prijslijsten vermelden. Verschillende eigenschappen van de nieuwe ling maken de auto tot een totaalconcept wat er niet alleen leuk uitziet, maar ook meer dan gemiddelde rij-eigenschappen heeft. Ondanks de prijsverschillen worden de BMW Z1, de nieuwe Lotus Elan en de MX-5 - die overigens in de USA als Miata door het leven gaat - op één lijn gezet. Alle drie zijn het mobielen die voor puur rijplezier zijn gebouwd. De BMW kost anderhalve ton, de Lotus blijft daar maar vijfentwintigduizend gulden onder, terwijl Mazda prijstechnisch vriend en vijand verrast, maar daarover verderop meer. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen met dubbele draagarmen, dubbele triangels van ongelijke lengte en stabilisatorstangen. Een nieuwe vinding is het Power Plant Frame, een constructie die motor en achterdifferen- tieel met elkaar verbindt en zorgt voor een zeer behoorlijke torsiestijfheid, wat duidelijk tijdens het rijden te merken is. Met zijn 185/60 R 16 banden plakt de auto aan de weg. Het 950 kg wegende speelgoed kan het goed zonder stuurbekrachtiging stellen. Ui terst direkt laat hij zich elke koerscorrectie welgevallen. Mazda heeft een haast ideale ge wichtsverdeling weten te bereiken van 52% Net iets meer dan een jaar geleden introdu ceerde importeur Nimag op de Nederlandse markt de tweede generatie 'Giant Suzuki', de Swift. Nu blijkt deze reus echter nog wat meer gegroeid te zijn. Naast de drie- en vijf- deurs hatchback is er voortaan ook een vier- deurs sedan. Dit lijkt een logisch vervolg te zijn. Trouwe Suzuki-rijders kunnen nu een trapje hogerop, zonder de specifieke voorde len van een compacte auto te moeten mis sen. Als basis voor de nieuwe sedan werd de be staande vijfdeurs genomen. Deze auto be schikt immers over een verlengde wielbasis van 2,365 meter. Ook het front en de deuren werden van de bestaande auto overgenomen. Toch is duidelijk aan het ontwerp te zien dat de sedan al vanaf het begin in de ontwikkeling heeft meegelopen. De achterzijde is er niet domweg aangeplakt. De vormgeving is net als bij de drie- en vijfdeurs opvallend te noemen: je bent er of helemaal gek van of je vindt hem niet mooi. De overhang achter is groter geworden, waar door de Swift sedan over een forse koffer ruimte beschikt. Bovendien mag ook de ruimte voor de inzittenden niet vergeten wor den: reusachtig. Technisch werden veel zaken overgenomen zoals de onafhankelijke wielop hanging rondom met voor McPherson veerpo- ten. Ook vinden we in het vooronder de bekende 1.3 liter 8-klepper met een vermogen van 71 pk. Vanwege het bijzonder geringe wa gengewicht van 765 kg zorgt deze krachtbron voor een top van 165 km/u. Natuurlijk wordt de motor voorzien van single-point injectie en een geregelde driewegkatalysator. De 1.3 wordt geleverd in een GL-uitvoering. Standaard is dit type ondermeer voorzien van een interval op de ruitewisser, een kaart- leeslampje, verlichting in de bagageruimte, ge tint glas, kaartenvakken in de portieren, hoofdsteunen, deelbaar neerklapbare achter bank, van binnenuit te openen benzine/koffer klep en beschermstrips op de flanken. De 1.3 is een prima auto voor mensen die op een compacte lengte van net 4 meter een ruime auto willen, maar weinig eisen stellen aan de prestaties. De 1.3 motor in de sedan moet echter een groot compliment gegeven wor den. Een belangrijke opmerking die ik vorig jaar over de vijfdeurs moest maken, was het bovengemiddeld hoge motorgeluid. Daarvan is bij de nieuwe sedan helemaal niets meer te rug te vinden. De auto is juist opmerkelijk rustig. 'De nieuwe sedanversie van Swift. Voor de snellere jongens (en meisjes) is er ook een 1.6 liter krachtbron tevens met single- point injectie en katalysator en zodoende een vermogen van 95 pk. De auto weegt met vijf- bak nog maar 835 kg, zodat een topsnelheid van 180 km/u niet vreemd is. De 1.6 is duide lijk pittiger dan de 1.3. Het gaat hierbij name lijk om een 16-klepper. De sterkste krachtbron wordt automatisch in de completere GLX-uitvoering geleverd. Ten opzichte van de 1.3 GL heeft deze auto als ex tra centrale vergrendeling, elektrisch bediende buitenspiegels, een toerenteller, verstelbaar stuur, grote armleuningen in de portieren, een spoiler onder de voorbumper en wieldoppen. Zowel de 1.3 als 1.6 laten zich uitermate mak kelijk bedienen. De besturing is lekker licht, terwijl alle bedieningsorganen op de meest lo gische plaats zijn ondergebracht. Opvallend is ook net grote ruitoppervlak waardoor een ruim uitzicht mogelijk is. De stoelen zijn aan de kleine kant maar zitten goed. De 1.3 en 1.6 hebben standaard een handgeschakelde vijf- bak. De 1.6 GLX echter zal binnenkort ook worden geleverd met een 3-traps automaat. De prijzen van het drietal starten bij f 22.995,= voor de 1.3 GL, terwijl de 1.6 GLX f 25.495,= kost. De automaat zal voor een prijs van f 27.995,= worden aangebo den. De nieuwe sedanversie van de Swift is een welkome aanvulling op het bestaande Suzuki- programma. Er zijn zeker een aantal klanten die op deze auto gewacht zullen hebben. De sedan biedt dezelfde opvallende vormgeving als de bestaande modellen, maar heeft boven dien een forse binnenruimte. op de voorwielen en 48% achter. Motorisch werd natuurlijk voor een vertrouwd concept gekozen. Voorin ligt de 1.6 liter 16-kleppen in jectiemotor van 115 pk, die we uit de sportie ve uitgaves van het vorige model 323 kennen. Alhoewel deze meerklepper zijn maximale ver mogen en koppel bij hoge toerentallen bereikt, is hij ook onderin niet bepaald dood. Bij vlot wegrijden wel even ver in de eerste versnelling doortrekken, daar vroeg overschakelen voor een gat zorgt. Aan de krachtbron zit een vijf versnellingsbak gekoppeld die met een mini- scuul pookje uiterst direct en licht wordt bediend. De verschillende overbrengingen lig gen slechts enkele centimers uit elkaar. De vormgeving van de MX-5 is ronduit spectacu lair. Vooral de voorzijde doet sterk denken aan zowel de nieuwe als de oude Elan van Lotus. Overal is de koets rond van vorm. Onder in de voorbumper zit een grote happer voor het toevoeren van de nodige koellucht. Daarboven zijn in een soort van spleetogen de richtingaanwijzers en stadslichten onderge bracht. De normale koplampen klappen om hoog en geven de Mazda ineens een heel ander, maar niet onvriendelijk uiterlijk. De ach tersteven heeft fantasievol gevormde licht- units, terwijl de mistlamp wat provisorisch on der de bumper is aangebracht. De hele carros serie inclusief bumpers en spiegels wordt in één kleur gespoten. Voorlopig zal de Neder landse klant kunnen kiezen uit sportief rood, zeer in het oog lopend blauw en wit, een kleur die ronduit saai is. Standaard zijn de lichtme talen velgen met brede spaken, die het spor tieve beeld compleet maken. Direct achter de achterwielen zitten een soort van spatbord- verbreders annex spatlappen, die voor de puurheid van het ontwerp beter weggelaten kunnen worden. De beperkte kofferruimte kan alleen met de sleutel worden geopend, helaas is niet in een drukknop voorzien. Het opberg- vakje tussen de voorstoelen is netjes afsluit baar, net als het dashboardkastje. Het interieur ziet er goed uit. De stoelen zijn met zwarte ribstof bekleed en zitten goed, al zou de rugleuning bovenin wat breder mogen zijn. Voor mensen langer dan 1,90/1,95 meter kan de geboden ruimte aan de krappe kant zijn. Het dashboard is puur van vormgeving met drie ronde klokken en een goed geplaatst driespakig stuur. Helaas reflecteert de over kapping van het klokkendeel bij verkeerde lichtinval in de voorruit. *De op Engelse leest geschoeide Jap. drie van deze apparaten hebt, terwijl hij zeker niet een derde van het rijplezier biedt. Kortom, de prijs zal voor niemand een echte spelbreker zijn. Helaas komen er maar 110 exemplaren dit jaar naar ons land, die vrijwel allemaal zijn uit verkocht. Maar de echte liefhebber zal best willen wachten voor deze lichtgewicht sport wagen met alle goede eigenschappen van de historische Engelse sportwagen, maar zonder de echte nadelen daarvan. Kort geleden werden de 1.3 en 1.6 liter moto ren in de Toyota Corolla voorzien van multi point injectiesystemen. Het was natuurlijk te verwachten dat ook de Carina met elektro nisch geregelde brandstof-injectie zou worden uitgerust. Door het monteren van een gere gelde driewegkatalysator voldeed de Carina al aan de strengste uitlaatgasnormen. Samen met deze motorverandering wordt aan de Carina nog een aantal detailwijzigingen doorgevoerd. Zo wordt het interieur met een nieuw stofje overtrokken, is de schaalaandui ding op de snelheidsmeter veranderd en wer den de bedieningshendels voor verlichting en ruitewissers vernieuwd. Bovendien zijn nu een reeks nieuwe kleuren leverbaar. De 1.6 liter 16-kleppenmotor leverde tot nog toe 90 pk met zijn carburateur. Door toepas sing van een injectiesysteem is dit inmiddels gestegen tot 105 pk. Het koppel ging uiter aard ook omhoog en ligt op maximaal 142 Nm bij 3200 tr/min. Natuurlijk heeft deze technische verbetering zijn invloed op de prestaties van de Carina. De topsnelheden na men met 5 km/u toe, tot 185 voor de versie met 5-bak en 175 km/u voor de automaat. De prijzen van de nieuwe injectieversies liggen op hetzelfde niveau als de carburatie-auto's. Een technische verbetering, zonder financiële con sequenties voor de klant, dat kunnen we al leen maar toejuichen. De Toyota Carina II sedan 1.6 GL-i. Kopers van de Mazda MX-5 doen er goed aan in hun omgeving een leuke slingerweg te zoe ken, want daarvoor is de auto geknipt. Spe lenderwijs zet een enigszins geoefende automobilist het ding driftend de bocht om. Zo makkelijk als ie uitbreekt, zo eenvoudig is hij ook weer te corrigeren. Als je hem na enke le minuten gewenning helemaal in de hand hebt, kun je ermee lezen en schrijven. Voor echte noodgevallen is de roadstar ook voor zien van een softtop. De kap staat erg mooi en doet geen afbreuk aan het concept. Alhoewel het opzetten geen minuten werk kost, bestaan er simpelere systemen. Bovendien is er af-fabriek een hardtop leverbaar in de car- rosseriekleur. Jammer genoeg komt de auto dan anders en minder aantrekkelijk over. En wanneer gebruik je nu werkelijk zo'n voorzie ning. Tijdens de introductie van de huidige 323 werd een prijsverwachting genoemd van tussen de vijfenvijftig en zestigduizend gul den. Groot was de verbazing, toen de uitein delijk prijs werd meegedeeld. Voor f 51.900,= is deze nieuwe Mazda in ons land te koop en met hardtop voor f 54.650,=.. Dit betekent dat je voor de prijs van een Z1 bijna We zullen nog enkele maanden moeten wach ten, maar na de zomer verschijnt de nieuwe Tempra in de showrooms van onze Neder landse Fiat-dealers. Het is een auto uit de Ti- po/Dedra-familie. De Tempra dient ter vervanging van de Regata en zal niet alleen als vierdeurs sedan, maar ook in de vorm van een vijfdeurs stationcar verschijnen. Van de totaal vijftien verschillende versies, zullen er in eerste instantie zeven in ons land leverbaar worden. De basis Tempra wordt bij ons de 1.6 i.e met de bekende 1581 cc benzinemotor met injec tie en een geregelde katalysator. De 59 gele verde kW's zorgen in deze auto voor een topsnelheid van 170 km/u. Dezelfde auto komt er ook in de luxueuze SX-uitgave. Beide genoemde auto's zullen verder naar keuze worden uitgerust met een continu variabele transmissie. Het topmodel uit de benzinereeks wordt de Tempra 2.0 i.a. De 1995 cc kracht bron levert 85 kW, goed voor een top van 195 km/u. Deze 2 liter wordt automatisch in de luxe uitvoering geleverd. Het dieselprogram- Dit financieringsaanbod voert Fiat Auto Nederland B.V. uit in samenwerking met Fiat Credit Nederland. De te financieren bedragen zijn minimaal f 5.000,- en maximaal f 10.000,-. Een aanbetaling van minimaal 25% van de cataloguswaarde van de aan te schaffen auto is vereist. Dit bedrag zal doorgaans gedekt worden door de inruil van uw huidige auto. Uw nieuwe Uno dient vóór 31 maart 1990 geregistreerd te zijn. Bi) deze vorm van huurkoop gelden de gebruikelijke voorwaarden van Fiat Credit Nederland. ma bestaat uit de 1929 cc krachtbron met of zonder turbo. De Fiat Tempra heeft een goede stroomlijn (Cw= 0,28) en een geheel eigen vormgeving door het sterk oplopende zijruitje. Het front lijkt erg op dat van zijn voorvader, de Tipo. De kofferruimte is fors van afmetingen (500 liter) en is makkelijk te beladen, doordat de klep he lemaal tot aan de bumper open gaat. In stan daarduitvoering wordt de Fiat Tempra voorzien van een verstelbaar stuur, hoofdsteu nen voor, verlichte bagageruimte, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een afsluit bare tankdop. De SX-uitvoeringen zijn comple ter met een digitaal dashboard, andere bekledingsstoffen, elektrisch bediende voor- portierruiten, centrale vergrendeling en regel bare luchtopeningen voor de achterpassagiers. De prijzen van de Tempra zijn uiteraard op dit moment nog niet bekend. De auto zal moeten concurreren met bijvoor beeld een Peugeot 405, Renault 21, Opel Vec- tra, VW Passat, Mazda 626 en Toyota Carina. De prijzen zullen naar verwachting zo rond de f 30.000,= beginnen. De nieuwe Eiat Tempra. Micra DX als nieuw Sunny 1.6 SLX 4-drs. Sunny 1.6 SGX coupé Sunny 1.3 LX Trend 3-drs. Sunny 1.6 i SLX Sedan 90 PK Sunny 1.3 LX Sedan Trend Sunny 1.5 GL coupé Stanza 1.6 Sedan Bluebird 2.0 LX 4-drs. Bluebird 2.0 LX 5-drs. Bluebird 1.6 LX LPG Bluebird 2.0 GL LPG Sunny 17 LX 4-drs. Fiat Panda 1000 CL S6 Fiat Regata 70 S 25.000 km Ford Escort 1.6 Diesel Mitsubishi Colt Diesel 68.000 km Opel Kadett 1.3 5-drs., 20.000 km Renault F6 Bestel Renault 25 TS, zéér mooi Renault 5 GTL 1400 cc Renault 5 Peugeot 309 Allure S6 Citroën Axel 1100 Lada 1200*S LPG Toyota Corolla 1.3 DX Hyundai Pony 1.5 GL V.W. Golf CL 5-drs. Citroen GSA Mitsubishi Celeste APK Nissan Cherry Stationcar Lada 1200 LPG Toyota Carina 1.6 APK 5/87 8/87 7/87 11/87 1/89 6/88 9/85 85 3/88 10/86 5/87 5/84 2/87 3/87 3/86 11/84 5/88 1/87 83 4/85 2/86 7/83 2/88 5/86 4/86 6/87 8/89 10/86 83 8/80 80 86 11/77 MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18 VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184 -177 36 Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751 Ringbaan bij TV toren Donderdag koopavond tot 21.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 25