Logisch vervolg
Festival
Dei Campioni
NISSAN
Toyota Carina 1.6 met injectie
Fiat sterk terug in
middenklasse met Tempra
Auto v.d. Vliet - Goes
MAZDA MX-5
Speelgoed
SUZUKI SWIFT SEDAN
Pittiger
Provisorisch
Hardtop
onnn
PLUK NU HET VOORDEEL BIJ DE FIAT DEALER.
Het Festival Dei Campioni tot en met 26 maart a.s. Eén voor-
deelfeest voor verantwoord rijden. Want elke Panda, Uno, Tipo
en Croma met benzinemotor heeft standaard elektronische
injectie, geregelde driewegkatalysator en vijfversnellingsbak.
VANAF F 12.990,- RIJDT U IN DE FIAT PANDA YOUNG.
Een speciale uitvoering van de Panda met een wel zeer speciale
prijs. Nog zo'n buitenkansje, geïnspireerd op het WK voetbal
in Italië: de Panda Italia '90. Nieuw, exclusief en zeer sportief.
I)E UNO: 2 JAAR FINANCIERING TEGEN 2,9% RENTE*.
VANAF F 24.200,- RIJDT U IN DE FIAT TIPO TEAM.
Een nieuwe versie voor een bijzondere prijs; met alles wat de
Tipo zo uniek maakt, zoals 100% verzinkte carrosseriedelen.
En nu bij alle Tipo's de keus uit: een wel zeer voordelige finan
ciering, een fantastische inruilprijs of gratis extra accessoires.
ONGEKEND VOORDELIG RI|DT U IN DE FIAT CROMA
Vanaf f 39.800,- en met gunstige leasetarieven. Pure luxe met
o.a. standaard stuurbekrachtiging. Nu met de keus uit: superieu
re inruilprijs, gunstige financiering of gratis extra accessoires.
U HEBT KANS OP EEN SCHITTERENDE PRIJS.
Dat kan u zo'n f 1.700,- voordeel opleveren. De nieuwe Uno! Doe mee aan onze wedstrijd en win een CD-speler, autoradio-
Wat een auto! Absoluut de top in zijn klasse. Vanaf f 18.250,-. CD-speler of een portable-CD-speler. onna
Pluk het voordeel bij de Fiat dealer tot en met 26 maart a.s. Fiat. Eén brok temperament
Digitaal
OCCASIONSHOW
IN ONZE SHOWROOM
ZÉÉR SCHERPE PRIJZEN
NISSAN
NISSAN - DIESEL - LPG
ANDERE MERKEN
KOOPJES
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V.
Lease - inruil financiering
Woensdag 7 maart 1990
DE FAAM DE VLISSINGER
Hot Couture
Autofabrikanten filosoferen geregeld over wat
voor leuke dingen ze zouden kunnen maken.
Zo werd er bij Mazda vanaf 1983 gedacht aan
een licht gewicht sportwagen. Pas drie jaar la
ter gunden de commerciële mensen aan de
ontwerpafdeling het voordeel van de twijfel.
Er werd op dat moment groen licht gegeven
aan een projekt dat een jaar geleden de Maz
da MX-5 voortbracht. Al vanaf het prille sta
dium was veel rekening gehouden met de
wensen van de Amerikaanse klant. Naast de
thuismarkt Japan werden de Verenigde Sta
ten als eersten bevoorraad. De auto is daar in
middels meer dan populair geworden. De
officiële dealers durven zelfs hogere prijzen te
vragen voor dit snoepje, dan de eigen Mazda-
prijslijsten vermelden.
Verschillende eigenschappen van de nieuwe
ling maken de auto tot een totaalconcept wat
er niet alleen leuk uitziet, maar ook meer dan
gemiddelde rij-eigenschappen heeft. Ondanks
de prijsverschillen worden de BMW Z1, de
nieuwe Lotus Elan en de MX-5 - die overigens
in de USA als Miata door het leven gaat - op
één lijn gezet. Alle drie zijn het mobielen die
voor puur rijplezier zijn gebouwd. De BMW
kost anderhalve ton, de Lotus blijft daar maar
vijfentwintigduizend gulden onder, terwijl
Mazda prijstechnisch vriend en vijand verrast,
maar daarover verderop meer.
De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen
met dubbele draagarmen, dubbele triangels
van ongelijke lengte en stabilisatorstangen.
Een nieuwe vinding is het Power Plant Frame,
een constructie die motor en achterdifferen-
tieel met elkaar verbindt en zorgt voor een
zeer behoorlijke torsiestijfheid, wat duidelijk
tijdens het rijden te merken is. Met zijn
185/60 R 16 banden plakt de auto aan de
weg. Het 950 kg wegende speelgoed kan het
goed zonder stuurbekrachtiging stellen. Ui
terst direkt laat hij zich elke koerscorrectie
welgevallen. Mazda heeft een haast ideale ge
wichtsverdeling weten te bereiken van 52%
Net iets meer dan een jaar geleden introdu
ceerde importeur Nimag op de Nederlandse
markt de tweede generatie 'Giant Suzuki', de
Swift. Nu blijkt deze reus echter nog wat
meer gegroeid te zijn. Naast de drie- en vijf-
deurs hatchback is er voortaan ook een vier-
deurs sedan. Dit lijkt een logisch vervolg te
zijn. Trouwe Suzuki-rijders kunnen nu een
trapje hogerop, zonder de specifieke voorde
len van een compacte auto te moeten mis
sen.
Als basis voor de nieuwe sedan werd de be
staande vijfdeurs genomen. Deze auto be
schikt immers over een verlengde wielbasis
van 2,365 meter. Ook het front en de deuren
werden van de bestaande auto overgenomen.
Toch is duidelijk aan het ontwerp te zien dat
de sedan al vanaf het begin in de ontwikkeling
heeft meegelopen. De achterzijde is er niet
domweg aangeplakt. De vormgeving is net als
bij de drie- en vijfdeurs opvallend te noemen:
je bent er of helemaal gek van of je vindt hem
niet mooi.
De overhang achter is groter geworden, waar
door de Swift sedan over een forse koffer
ruimte beschikt. Bovendien mag ook de
ruimte voor de inzittenden niet vergeten wor
den: reusachtig. Technisch werden veel zaken
overgenomen zoals de onafhankelijke wielop
hanging rondom met voor McPherson veerpo-
ten. Ook vinden we in het vooronder de
bekende 1.3 liter 8-klepper met een vermogen
van 71 pk. Vanwege het bijzonder geringe wa
gengewicht van 765 kg zorgt deze krachtbron
voor een top van 165 km/u. Natuurlijk wordt
de motor voorzien van single-point injectie en
een geregelde driewegkatalysator.
De 1.3 wordt geleverd in een GL-uitvoering.
Standaard is dit type ondermeer voorzien van
een interval op de ruitewisser, een kaart-
leeslampje, verlichting in de bagageruimte, ge
tint glas, kaartenvakken in de portieren,
hoofdsteunen, deelbaar neerklapbare achter
bank, van binnenuit te openen benzine/koffer
klep en beschermstrips op de flanken. De 1.3
is een prima auto voor mensen die op een
compacte lengte van net 4 meter een ruime
auto willen, maar weinig eisen stellen aan de
prestaties. De 1.3 motor in de sedan moet
echter een groot compliment gegeven wor
den. Een belangrijke opmerking die ik vorig
jaar over de vijfdeurs moest maken, was het
bovengemiddeld hoge motorgeluid. Daarvan
is bij de nieuwe sedan helemaal niets meer te
rug te vinden. De auto is juist opmerkelijk
rustig.
'De nieuwe sedanversie van Swift.
Voor de snellere jongens (en meisjes) is er ook
een 1.6 liter krachtbron tevens met single-
point injectie en katalysator en zodoende een
vermogen van 95 pk. De auto weegt met vijf-
bak nog maar 835 kg, zodat een topsnelheid
van 180 km/u niet vreemd is. De 1.6 is duide
lijk pittiger dan de 1.3. Het gaat hierbij name
lijk om een 16-klepper.
De sterkste krachtbron wordt automatisch in
de completere GLX-uitvoering geleverd. Ten
opzichte van de 1.3 GL heeft deze auto als ex
tra centrale vergrendeling, elektrisch bediende
buitenspiegels, een toerenteller, verstelbaar
stuur, grote armleuningen in de portieren, een
spoiler onder de voorbumper en wieldoppen.
Zowel de 1.3 als 1.6 laten zich uitermate mak
kelijk bedienen. De besturing is lekker licht,
terwijl alle bedieningsorganen op de meest lo
gische plaats zijn ondergebracht. Opvallend is
ook net grote ruitoppervlak waardoor een
ruim uitzicht mogelijk is. De stoelen zijn aan
de kleine kant maar zitten goed. De 1.3 en 1.6
hebben standaard een handgeschakelde vijf-
bak. De 1.6 GLX echter zal binnenkort ook
worden geleverd met een 3-traps automaat.
De prijzen van het drietal starten bij
f 22.995,= voor de 1.3 GL, terwijl de 1.6
GLX f 25.495,= kost. De automaat zal voor
een prijs van f 27.995,= worden aangebo
den.
De nieuwe sedanversie van de Swift is een
welkome aanvulling op het bestaande Suzuki-
programma. Er zijn zeker een aantal klanten
die op deze auto gewacht zullen hebben. De
sedan biedt dezelfde opvallende vormgeving
als de bestaande modellen, maar heeft boven
dien een forse binnenruimte.
op de voorwielen en 48% achter. Motorisch
werd natuurlijk voor een vertrouwd concept
gekozen. Voorin ligt de 1.6 liter 16-kleppen in
jectiemotor van 115 pk, die we uit de sportie
ve uitgaves van het vorige model 323 kennen.
Alhoewel deze meerklepper zijn maximale ver
mogen en koppel bij hoge toerentallen bereikt,
is hij ook onderin niet bepaald dood. Bij vlot
wegrijden wel even ver in de eerste versnelling
doortrekken, daar vroeg overschakelen voor
een gat zorgt. Aan de krachtbron zit een vijf
versnellingsbak gekoppeld die met een mini-
scuul pookje uiterst direct en licht wordt
bediend. De verschillende overbrengingen lig
gen slechts enkele centimers uit elkaar. De
vormgeving van de MX-5 is ronduit spectacu
lair. Vooral de voorzijde doet sterk denken aan
zowel de nieuwe als de oude Elan van Lotus.
Overal is de koets rond van vorm.
Onder in de voorbumper zit een grote happer
voor het toevoeren van de nodige koellucht.
Daarboven zijn in een soort van spleetogen de
richtingaanwijzers en stadslichten onderge
bracht. De normale koplampen klappen om
hoog en geven de Mazda ineens een heel
ander, maar niet onvriendelijk uiterlijk. De ach
tersteven heeft fantasievol gevormde licht-
units, terwijl de mistlamp wat provisorisch on
der de bumper is aangebracht. De hele carros
serie inclusief bumpers en spiegels wordt in
één kleur gespoten. Voorlopig zal de Neder
landse klant kunnen kiezen uit sportief rood,
zeer in het oog lopend blauw en wit, een kleur
die ronduit saai is. Standaard zijn de lichtme
talen velgen met brede spaken, die het spor
tieve beeld compleet maken. Direct achter de
achterwielen zitten een soort van spatbord-
verbreders annex spatlappen, die voor de
puurheid van het ontwerp beter weggelaten
kunnen worden. De beperkte kofferruimte kan
alleen met de sleutel worden geopend, helaas
is niet in een drukknop voorzien. Het opberg-
vakje tussen de voorstoelen is netjes afsluit
baar, net als het dashboardkastje. Het
interieur ziet er goed uit. De stoelen zijn met
zwarte ribstof bekleed en zitten goed, al zou
de rugleuning bovenin wat breder mogen zijn.
Voor mensen langer dan 1,90/1,95 meter kan
de geboden ruimte aan de krappe kant zijn.
Het dashboard is puur van vormgeving met
drie ronde klokken en een goed geplaatst
driespakig stuur. Helaas reflecteert de over
kapping van het klokkendeel bij verkeerde
lichtinval in de voorruit.
*De op Engelse leest geschoeide Jap.
drie van deze apparaten hebt, terwijl hij zeker
niet een derde van het rijplezier biedt. Kortom,
de prijs zal voor niemand een echte spelbreker
zijn. Helaas komen er maar 110 exemplaren dit
jaar naar ons land, die vrijwel allemaal zijn uit
verkocht. Maar de echte liefhebber zal best
willen wachten voor deze lichtgewicht sport
wagen met alle goede eigenschappen van de
historische Engelse sportwagen, maar zonder
de echte nadelen daarvan.
Kort geleden werden de 1.3 en 1.6 liter moto
ren in de Toyota Corolla voorzien van multi
point injectiesystemen. Het was natuurlijk te
verwachten dat ook de Carina met elektro
nisch geregelde brandstof-injectie zou worden
uitgerust. Door het monteren van een gere
gelde driewegkatalysator voldeed de Carina al
aan de strengste uitlaatgasnormen.
Samen met deze motorverandering wordt aan
de Carina nog een aantal detailwijzigingen
doorgevoerd. Zo wordt het interieur met een
nieuw stofje overtrokken, is de schaalaandui
ding op de snelheidsmeter veranderd en wer
den de bedieningshendels voor verlichting en
ruitewissers vernieuwd. Bovendien zijn nu een
reeks nieuwe kleuren leverbaar.
De 1.6 liter 16-kleppenmotor leverde tot nog
toe 90 pk met zijn carburateur. Door toepas
sing van een injectiesysteem is dit inmiddels
gestegen tot 105 pk. Het koppel ging uiter
aard ook omhoog en ligt op maximaal 142
Nm bij 3200 tr/min. Natuurlijk heeft deze
technische verbetering zijn invloed op de
prestaties van de Carina. De topsnelheden na
men met 5 km/u toe, tot 185 voor de versie
met 5-bak en 175 km/u voor de automaat. De
prijzen van de nieuwe injectieversies liggen op
hetzelfde niveau als de carburatie-auto's. Een
technische verbetering, zonder financiële con
sequenties voor de klant, dat kunnen we al
leen maar toejuichen.
De Toyota Carina II sedan 1.6 GL-i.
Kopers van de Mazda MX-5 doen er goed aan
in hun omgeving een leuke slingerweg te zoe
ken, want daarvoor is de auto geknipt. Spe
lenderwijs zet een enigszins geoefende
automobilist het ding driftend de bocht om.
Zo makkelijk als ie uitbreekt, zo eenvoudig is
hij ook weer te corrigeren. Als je hem na enke
le minuten gewenning helemaal in de hand
hebt, kun je ermee lezen en schrijven. Voor
echte noodgevallen is de roadstar ook voor
zien van een softtop. De kap staat erg mooi en
doet geen afbreuk aan het concept. Alhoewel
het opzetten geen minuten werk kost,
bestaan er simpelere systemen. Bovendien is
er af-fabriek een hardtop leverbaar in de car-
rosseriekleur. Jammer genoeg komt de auto
dan anders en minder aantrekkelijk over. En
wanneer gebruik je nu werkelijk zo'n voorzie
ning. Tijdens de introductie van de huidige
323 werd een prijsverwachting genoemd van
tussen de vijfenvijftig en zestigduizend gul
den. Groot was de verbazing, toen de uitein
delijk prijs werd meegedeeld. Voor
f 51.900,= is deze nieuwe Mazda in ons land
te koop en met hardtop voor f 54.650,=.. Dit
betekent dat je voor de prijs van een Z1 bijna
We zullen nog enkele maanden moeten wach
ten, maar na de zomer verschijnt de nieuwe
Tempra in de showrooms van onze Neder
landse Fiat-dealers. Het is een auto uit de Ti-
po/Dedra-familie. De Tempra dient ter
vervanging van de Regata en zal niet alleen
als vierdeurs sedan, maar ook in de vorm van
een vijfdeurs stationcar verschijnen. Van de
totaal vijftien verschillende versies, zullen er in
eerste instantie zeven in ons land leverbaar
worden.
De basis Tempra wordt bij ons de 1.6 i.e met
de bekende 1581 cc benzinemotor met injec
tie en een geregelde katalysator. De 59 gele
verde kW's zorgen in deze auto voor een
topsnelheid van 170 km/u. Dezelfde auto
komt er ook in de luxueuze SX-uitgave. Beide
genoemde auto's zullen verder naar keuze
worden uitgerust met een continu variabele
transmissie. Het topmodel uit de benzinereeks
wordt de Tempra 2.0 i.a. De 1995 cc kracht
bron levert 85 kW, goed voor een top van 195
km/u. Deze 2 liter wordt automatisch in de
luxe uitvoering geleverd. Het dieselprogram-
Dit financieringsaanbod voert Fiat Auto Nederland B.V. uit in samenwerking met Fiat Credit Nederland. De te financieren bedragen zijn minimaal f 5.000,- en maximaal f 10.000,-. Een aanbetaling van minimaal 25% van de cataloguswaarde van de aan te
schaffen auto is vereist. Dit bedrag zal doorgaans gedekt worden door de inruil van uw huidige auto. Uw nieuwe Uno dient vóór 31 maart 1990 geregistreerd te zijn. Bi) deze vorm van huurkoop gelden de gebruikelijke voorwaarden van Fiat Credit Nederland.
ma bestaat uit de 1929 cc krachtbron met of
zonder turbo.
De Fiat Tempra heeft een goede stroomlijn
(Cw= 0,28) en een geheel eigen vormgeving
door het sterk oplopende zijruitje. Het front
lijkt erg op dat van zijn voorvader, de Tipo. De
kofferruimte is fors van afmetingen (500 liter)
en is makkelijk te beladen, doordat de klep he
lemaal tot aan de bumper open gaat. In stan
daarduitvoering wordt de Fiat Tempra
voorzien van een verstelbaar stuur, hoofdsteu
nen voor, verlichte bagageruimte, in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels en een afsluit
bare tankdop. De SX-uitvoeringen zijn comple
ter met een digitaal dashboard, andere
bekledingsstoffen, elektrisch bediende voor-
portierruiten, centrale vergrendeling en regel
bare luchtopeningen voor de
achterpassagiers. De prijzen van de Tempra
zijn uiteraard op dit moment nog niet bekend.
De auto zal moeten concurreren met bijvoor
beeld een Peugeot 405, Renault 21, Opel Vec-
tra, VW Passat, Mazda 626 en Toyota Carina.
De prijzen zullen naar verwachting zo rond de
f 30.000,= beginnen.
De nieuwe Eiat Tempra.
Micra DX als nieuw
Sunny 1.6 SLX 4-drs.
Sunny 1.6 SGX coupé
Sunny 1.3 LX Trend 3-drs.
Sunny 1.6 i SLX Sedan 90 PK
Sunny 1.3 LX Sedan Trend
Sunny 1.5 GL coupé
Stanza 1.6 Sedan
Bluebird 2.0 LX 4-drs.
Bluebird 2.0 LX 5-drs.
Bluebird 1.6 LX LPG
Bluebird 2.0 GL LPG
Sunny 17 LX 4-drs.
Fiat Panda 1000 CL S6
Fiat Regata 70 S 25.000 km
Ford Escort 1.6 Diesel
Mitsubishi Colt Diesel 68.000 km
Opel Kadett 1.3 5-drs., 20.000 km
Renault F6 Bestel
Renault 25 TS, zéér mooi
Renault 5 GTL 1400 cc
Renault 5
Peugeot 309 Allure S6
Citroën Axel 1100
Lada 1200*S LPG
Toyota Corolla 1.3 DX
Hyundai Pony 1.5 GL
V.W. Golf CL 5-drs.
Citroen GSA
Mitsubishi Celeste APK
Nissan Cherry Stationcar
Lada 1200 LPG
Toyota Carina 1.6 APK
5/87
8/87
7/87
11/87
1/89
6/88
9/85
85
3/88
10/86
5/87
5/84
2/87
3/87
3/86
11/84
5/88
1/87
83
4/85
2/86
7/83
2/88
5/86
4/86
6/87
8/89
10/86
83
8/80
80
86
11/77
MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18
VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184 -177 36
Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751
Ringbaan bij TV toren
Donderdag koopavond tot 21.00 uur