'De mensen zien het graag in deze vorm' Autobedrijven houden gezamenlijke occasion-show Nieuwe eigenaars bij Wondergem en Melse Shell station ge/modern iseerd MET NIEUWE PLAATWERKERIJ/SPUI TE RIJ GOEDHART UITGEBREID MET SHOWROOM Fiat-dealer Gouden-Sleutel Bij Autobedrijf Joosse in Vlissingen pronkt momenteel een Escort gt. Deze nieuwste sportie- veling van Ford heeft een 1,6 I. motor onder de kap die maar liefst 88 pk levert. Met veel extra voorzieningen kost deze gt f 25.740,- incl. btw. Naast een sportstuurwiel en chique sportstoelen in Dayton bekleding, beschikt de wagen over 185/60 banden met 14 inch stalen velgen. Ook is deze snelle escort uitgerust met een aantal praktische voorzieningen zoals een flexible bagageruimte met verlichting en de achterban kleuning is in twee delen neerklapbaar. Een digitaalklokje en een toerenteller zijn attributen die in de auto niet ontbreken. Shell Station 't Zand aan de Koudekerkseweg in Miidldelburg is gemoderniseerd. Met hier en daar <een verfje, een nieuwe bestrating en een nieuwe wasplaats, behoort het station tot de modeurnste in zijn soort en voldoet het aan de nieuwste milieu-eisen. Rond de benzinepompen is een vloeistofdich te bestrating aangelegd om het wegstromen van schadelijke stoffen in de grond te voorko men. De wasplaats is nieuw en gesitueerd naast het station. De automobilist kan hier ei genhandig met een hogedrukspuit zijn voer tuig reinigen. Ook voor het stofzuigen van het interieur is apparatuur aanwezig. En voor wie dat nog niet wist; betalen kan nu ook recht streeks met een bank- of giropas (met pinco de) via het systeem van de Paskas. Shell Station 't Zand. Autobedrijf Goedhart aan de Kleverskerkse- weg in Middelburg is verrijkt met een show room. Op dezelfde plaats waar voorheen de auto's buiten stonden opgesteld, is nu een showroom 'verrezen' met een oppervlak van ruim driehonderd vierkante meter. Een verbe tering van de presentatie is volgens eigenaar L. Goedhart één van de redenen voor de uit breiding. „De mensen zien het graag in deze vorm", meent Goedhart. „Ik ben, zoals dat heet, een alle-merken-dealer. Helaas zien sommige mensen je dan al snel als een 'scharrelaar'. Presenteer je je als bedrijf nu op deze manier, dus met een showroom, een mooie entree en een aparte spreekkamer, dan gaat dat nega tieve imago vanzelf over. Dat merken we nu al, nadat we nog maar twee weken open zijn". Evenals de meeste van zijn collega's ziet Goedhart de in- en verkoop van gebruikte au to's als een volwaardige handel die niet onder schat moet worden. „Vaak werk je op basis van vertrouwen. Ik presenteer een auto aan een klant, voor een bepaalde prijs en geef daarmee aan wat die auto mij waard is. Waar om ik dat vind kan ik maar ten dele bewijzen, vooral omdat de meeste klanten geen experts zijn. Gelukkig zijn er steeds meer zekerheden ingebouwd, vanwege de verplichte APK- keuring en bijvoorbeeld door het geven van een Bovag-garantiebewijs. Het mooist is na tuurlijk als je de historie van een auto kent, zo dat je een klant desnoods naar de vorige eigenaar(s) kunt sturen. Dan kunnen ze zelf vragen wat er zoal met die auto gebeurd is. Maar werken op basis van kwaliteit en ver trouwen is dè manier om je bedrijf goed te runnen". Een overzicht van de vorige gezamelijke occasion-show in Vlissingen. Vijf Vlissingse autobedrijven houden van don derdag 1 tot en met zaterdag 3 maart een ge zamenlijke show en verkoop van gebruikte auto's. Het festijn vindt plaats in en rond de sporthal van de Zeevaartschool aan de Van Hogendorpweg in Vlissingen. Deelnemers zijn Autobedrijf Cevaal (Toyota en Suzuki), Auto bedrijf Britannia (Fiat), Autobedrijf Wonder- gem en Melse (Saab en Seat) Autobedrijf Tramper (Mitsubishi) en Autobedrijf Zwarte- poorte (BMW). Meer dan 130 auto's in alle denkbare prijs klassen en van allerhénde merken worden tij dens deze occasion-show te koop aangeboden. „We doen dit gezamelijk omdat op deze manier de 'instapdrempel' voor de klant toch wat wordt verlaagd", legt woord voerder John Zwartepoorte van het gelijkna mige autobedrijf uit. „Komen de mensen in een snowroom aan neooen ze ai snel het ge voel dat ze iets moeten kopen. Bij zo'n grootse show in een sporthal is dat minder. Een ande re reden voor ons is dat we rond deze tijd van het jaar altijd een ruim aanbod hebben van ge bruikte auto's. Veel mensen kopen namelijk aan het begin van het jaar een nieuwe auto en ruilen daarbij hun vorige auto in". Dat alle deelnemende autobedrijven merken- dealer zijn vindt Zwartepoorte niet onbelang rijk. „Kijk, er hangt toch een wat negatief ima go aan de tweedehands-auto-handel. Dat is in veel gevallen niet terecht. Ben je echter dealer van een bepaald merk, dan geeft dat toch meer vertrouwen. Alle auto's in een prijsklas se boven de f 7500,- worden dan ook met volledige Bovag-garantie verkocht". Op donderdag 1 en vrijdag 2 maart kan de occasion-show van 14 tot 21 uur bezocht worden. Op zaterdag kan dat van 10 tot 17 uur. DE FAAM - DE VLISSINGER I-VNVS— Autobedrijf Britannia: een compleet bedrijf De hypermoderne moffel- en spuitcabine in de nieuwe plaatwerkerij van autobedrijf Bri tannia. Sinds enkele maanden (vanaf december '89) heeft Autobedrijf Britannia bv, gevestigd aan de Industrieweg in Vlissingen, de beschikking over een hypermoderne plaatwerkerij/spuite- rij. De nieuwbouw is gerealiseerd achter het al bestaarvde pand aan de Industrieweg. Bri tannia is daarmee, als een van de meest com plete autobedrijven in de regio, in staat alle voorkomende werkzaamheden aan alle mer ken auto'» te verrichten. Als gevolg van deze nieuwbouw behoort de oude plaatwerke- rij/spuiterij aan de Koningsweg in Vlissingen tot het voirleden. „Plaatwerk doen we al zo'n twintig jaar", ver telt Piet de Boe, een van de eigenaars van au tobedrijf Britannia. Met een zekere trots toont hij de 250 vierkante meter nieuwbouw die is ingericht als plaatwerkerij/spuiterij. „Het is na tuurlijk in de eerste plaats praktisch om alle werkzaamheden op één lokatie te kunnen uit voeren. Maar veroudering van de plaatwerkerij aan de Koningsweg was eveneens een be langrijke reden om tot nieuwbouw over te gaan. Vooral de huidige milieu-eisen spelen daarbij een belangrijke rol". De hypermoderne moffel- spuitcabine is in dat opzicht een goed voorbeeld. „De afzuiging van stof bij het schu ren of spuiten is dusdanig dat je het bijna zon der stofmasker zou kunnen doen". Naast de spuitcabine is de plaatwerkerij ingericht met een trek- en richtbank van de modernste soort. „Een heel verschil met vroeger", ver volgt De Boe. „Toen moest je het maar zien te redden met een paar klappen met de hamer". De naam van het bedrijf komt van het gelijk namige hotel Britannia aan de Vlissingse bou levard. In 1963 begon P. de Boe senior achter dit hotel met zijn autobedrijf. Vrijwel gelijktij dig kwamen de huidige eigenaars Piet de Boe en Ko Floresse in het bedrijf. Vanaf de oprich ting is Britannia dealer van het merk Fiat. „Naar onze mening een goed merk. Daar naast hebben we natuurlijk in al die jaren een hechte band opgebouwd met de importeur", verklaart Ko Floresse deze langdurige 'verbin tenis'. Aan een eventuele overgang naar een ander merk wordt dan ook niet gedacht. „Een voordeel van dit merk is dat het een volledige 'lijn' biedt aan auto's. De prijzen variëren van dertien- tot vijftigduizend gulden. Daar zft dus voor een groot publiek wel een auto tussen". Dat het bedrijf het goed doet blijkt uit het feit dat het inmiddels door Fiat al viermaal werd bekroond met de Gouden-Sleutel. Aan de hand van een enquête onder de klanten van de tweehonderd Fiat-dealers in Nederland, wordt deze onderscheiding jaarlijks uitgereikt aan het bedrijf met de beste service, vriende lijkheid en meer zaken die het vooral de klant naar de zin moeten maken. Volgens de eige naars is dat voor een belangrijk deel te danken aan het personeel. Ko Floresse: „We hebben hier zestien medewerkers, waarvan de meesten al zeker tien jaar in dienst zijn. Wij denken dat dat voor de klanten een hoop ze kerheid en vertrouwen geeft. Ze kennen el kaar en weten wat ze kunnen verwachten". De leiding van autobedrijf Wondergem en Melse, gevestigd aan de Industrieweg in Vlis singen, bestaat sinds kort alleen nog maar uit heren Melse. Na een samenwerking van 22 jaar is de heer A. Wondergem 'afgescheiden', en voert nu zijn bedrijfsactiviteiten door met een eigen handelsonderneming aan de Edi- sonweg. De naam Wondergem en Melse blijft overigens gehandhaafd. Naast Jan Melse (52), die vanaf het begin in het bedrijf heeft gezeten, zijn nu ook zijn beide zoons Saco (25) en Jacob-Jan (24) mede-eigenaar ge worden van het autobedrijf. Saco Melse is inmiddels zes jaar actief bij het bedrijf betrokken. Voor Jacob-Jan is dat pas sinds januari van dit jaar het geval. Wonder gem en Melse is dealer van de merken Saab en Seat. Voor laatst genoemd merk wist het bedrijf de onderscheiding Golden Dealer 1989 in de wacht te slepen. „Deze 'titel' wordt jaar lijks toegekend aan de tien beste dealers van Nederland",verduidelijkt Saco Melse. „Uit de in totaal 140 dealers die er in Nederland zijn worden eerst twintig Elite Dealers gekozen en daaruit dan weer tien Golden Dealers. De on derscheiding is niet alleen verkoopgericht, maar geldt voor het functioneren van het hele bedrijf. Het is ook beslist geen vriendjes poli tiek. Doe je het niet goed dan kun je het wel schudden. Elke dealer moet jaarlijks opnieuw bewijzen dat hij een dergelijke onderscheiding waard rs". Autobedrijf Goedhart voor de verbouwing De bedrijfsleiding van autobedrijf Wondergem en Melse met van links naar rechts Jan, Saco en Jacob-Jan Melse. SAICO

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 14