Zweedse veiligheid en het vrolijke Mondriaan effect Panda en Tipo in nieuwe versies NIEUWE TOYOTA-MODELLEN PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Zomerse modellen bij Opel Scheurijzer Verlengd Differentieel MINISTER, GRAAG SNEL DIMMEN MET DIMLICHT Forse Alhoewel we nog met fris weer te maken heb ben, kijken we reikhalzend uit naar de zomer. Opel doet met ons mee en'introduceert twee zomer-modellen op basis van de Kadett en Corsa. De Corsa Joy heeft een zwarte canvas top, elektrisch te bedienen met een windvan ger. De basis is een Corsa Swing 3-deurs met 1.4 liter injectiemotor en een drieweg kataly sator. Verder wordt de auto voorzien van een quartzklokje, mistachterlicht, speciale bekle ding, zilverkleurige wieldoppen, getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en nog veel meer. De Corsa Joy is verkrijgbaar in alle kleuren en met alle gangbare Corsa-opties voor f 22.750,=. De Opel Kadett cabriolet is leverbaar in de Edition-uitvoering. Dit kan zowel op basis van de 1.6i als op de GSi. De 1.6 met 3-weg kata lysator en vijfbak wordt voorzien van sportstoelen, stuurbekrachtiging, getint glas, verstelbare koplampen, lichtmetalen velgen, het GSi-interieur, een sportstuur en een twee- laags metallic of mica lak. De GSi cabrio Editi on met een 2.0i motor heeft naast deze extra ook een close ratio 5-bak, een LCD instru mentarium en check control. Afhankelijk van de buitenkleur heeft de Kadett Edition een witte, beige, blauwe of zwarte top. De 1.6i Edition kost f 44.380,= terwijl voor de GSi f 49.950,= moet worden betaald. Zowel de Corsa Joy als Kadett Edition zijn vanaf tweede helft maart leverbaar. Om zijn huidige positie op de markt te hand haven en zelfs te verbeteren heeft Toyota zijn leveringsprogramma voor Nederland met maar liefst drie nieuwe modellen en een aan tal nieuwe versies uitgebreid. Het gaat hierbij om de nieuwe Celica waar we begin decem ber al kennis mee mochten maken, de totaal nieuwe Hi-ace bestelwagen die vlak voor de Bedrijfswagen Rai zijn primeur beleefde, de vierwielaangedreven 4-Runner en de multi point injectie versies van de Toyota Corolla. De nieuwste generatie Celica is een aantrek kelijk gelijnde auto, die er veel sportiever uit ziet dan zijn voorgangers. Toch is de Celica van binnen een ruime 2 2, die in noodgeval len zelfs als 4- zitter gebruikt kan worden. De auto kan naar keuze worden besteld in drie verschillende uitggves. De duurste versie is de 2 liter GTi Turbo met vierwielaandrijving. Deze auto zit van voor tot achter vol met high-tech zoals een moderne en uiterst potente motor, permanente vierwielaandrijving en de nodige snufjes in het interieur. Hiervoor moet echter wel een bedrag van boven de negentigdui zend gulden betaald worden. Tijdens onze eerste kennismaking waren we zeer te spreken over de 2.0 GTi, het middelste De snelle Celica Liftback model. Deze auto heeft een 2 liter krachtbron met net als alle andere beschikbare motoren 16- kleppen. Hiermee wordt een vermogen van 215 pk geproduceerd, die zorgen voor een fabuleuze topsnelheid van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden. Dit alles samen met de complete uitrusting en een ABS-remsysteem maken deze Celica GTi tot een zeer begerenswaardig scheurijzer voor f 59.145, De tweede kennismaking met de nieuwe Celica betrof de basis 1.6 liter 16-klepper van 105 pk. Als je met de snellere versies gereden hebt, valt de eenvoudigstë uitvoering meestal tegen. Dit is bij de Celica echter totaal niet het geval. Ook als 1.6 met multi-point injectie is de auto bijzonder fijn. Natuurlijk is de uitrusting wat minder over vloedig, maar de motor is ronduit fantastisch. De Celica 1.6 STi haalt een top van 195 km/u en weet in 11 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De wegligging van alle versies is uitstekend, waardoor er lekker met de Celica gegooid en gesmeten kan worden. De Celica is er vanaf f 39.995, Een punt van discussie is de achterspoiler die in ons land niet op de 1.6 en 2.0 te vinden is. De geleerden zijn het er niet over eens. Per soonlijk vind ik dat de auto er veel beter uitziet mét spoiler. Bij Autobedrijf Van Fraassen in Vlissingen stond deze maand een nieuwe Volvo 460 in jectie op mij te wachten. Deze wagen is iets bescheidener van uitvoering dan de zo beken de 700-serie. Hij is iets kleiner, maar heeft de zelfde luxe en comfort als we van de grote Volvo's kennen. Wat mij het eerste opviel is het prachtige inte rieur. Je zou er bijna in gaan wonen, als je het zo ziet. De kleur van de bekleding is smaakvol aangepast aan de kleur van de auto met een felgekleurd werkje er in. Dat komt niet alleen in de stoelen en in de achterbank terug, ook een gedeelte van de deuren is zo afgewerkt, in leer. In de auto die mij ter beschikking stond was dat blauw. Ook zit'ie prachtig in de lak en is tot in de puntjes afgewerkt. Het dashboard is zeer overzichtelijk met veel extra's, zoals waarschuwingslampjes voor open deuren en niet omgedane veiligheidsgor dels. Deze zitten trouwens ook standaard achterin. Wat ook typisch Volvo is, zijn de lichten die automatisch aan gaan als de sleu tel in het contact zit: Zweedse veiligheid! Het echte luxe-gevoel krijg je zeker ook door de van binnenuit electrisch te bedienen zijspiegels en electrische ramen. Heerlijk. En aan ruimte is geen gebrek. Zowel voor als achter kan een lang mens met gemak zijn be nen strekken. Ook de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel verhoogt het comfort. Wat mij trouwens nog meer opviel aan de bui tenkant van deze Volvo 460 zijn de in de ach terlichten verwerkte vierkantjes met rood, oranje en wit glas. Dat geeft een vrolijk Mondriaan-effect. Een streling voor het oog. Over het rijgedrag zou ik eigenlijk niet zo veel willen zeggen. Alleen dit. Je zou voor je ple zier via Antwerpen naar Amsterdam rijden. Soepel, gladjes en met veel gemak is deze prachtig gelijnde klassieke wagen op de weg te houden. Sjoukje De Toyota Hi-ace is een oude bekende die al vele jaren meedraait op de markt van lichte bedrijfswagens. Voor 1990 krijgen we echter met een volledig nieuwe Hi-ace te maken, die eigenlijk alleen nog maar zijn naam met de voorganger gemeen heeft. De auto heeft aller eerst een moderner uiterlijk gekregen. Maar daar bleef het niet bij. Door het inbouwen van kreukelzones, een extra verstevigde voorzijde Het leveringsprogramma van Fiat is met in gang van 1 februari gewijzigd door de komst van de Panda Young en de Tipo Team. Er zijn drie versies van de Panda Young, de 1000 L i.e. voor f 12.990/=, de 1000'CL i.e. voor f 13.990;= en de 1000 S i.e. voor f 14.990,=. Natuurlijk zijn al deze auto's voor zien van benzine-injectie, een geregelde drie wegkatalysator en een vijf versnellingsbak. De Young-serie is herkenbaar aan de naamsver melding op de achterzijde. De onlangs geïn troduceerde Panda Sergio Tacchini blijft voorlopig leverbaar voor een prijs van f 14.450,=. Van de Tipo is een nieuwe basisversie geïntro duceerd, luisterend naar de naam Team. De auto kan zowel met de 1.4 als 1.6 liter motor worden geleverd. Natuurlijk zijn beide auto's voorzien van benzine-inspuiting, een geregel de driewegkatalysator, vijfversnellingsbak, een analoog klokje en een econometer. De Ti po 1.4 Team kost f 24.200,=, terwijl er voor de 1.6 Team f 27.950,= op tafel moet ko men. De prijzen van de bestaande Panda-, Tipo- en Croma-uitvoeringen zijn per 1 februa ri gemiddeld met 1,8 procent gestegen. De prijzen van de nieuwe Uno bleven ongewij zigd. en een nieuwe stuurinrichting is de passieve veiligheid enorm verbeterd. Verder is de cabi ne veel ruimer van opzet en is de pook van de versnellingsbak voortaan op de vloer te vin den. De wielbasis werd verlengd, waardoor ook het comfort toenam. Het laadvermogen is groter en ligt rond de 1500 kg. Daarnaast heeft de nieuwe Hi-ace voor gemakkelijk la den en lossen grote portieropeningen. Tussen de wielkasten kan zelfs een Euro-pallet naar binnen worden geschoven. Alle Hi-ace uitga- ves worden voorzien van geventileerde schijf remmen voor. Er kan bij de nieuwe Hi-ace worden gekozen uit twee motoren, die beide standaard worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfver snellingsbak. De 2 liter viercylinder benzine motor levert een vermogen van 101 pk, terwijl de 2.4 liter diesel 78 pk produceert. Verder valt er te kiezen uit twee wielbases: 2,33 me ter en 2,59 meter. Door deze verschillende mogelijkheden te combineren is er de keus uit zes verschillende versies op grijs kenteken. De korte versie is er met benzine of dieselmotor en bovendien als diesel met vierwielaandrij ving. De lange versie is er ook als benzine en diesel en daarnaast als diesel met een auto matische versnellingsbak. Bovendien heeft importeur Louwman Parqui in zijn leve ringsprogramma twee personenbusjes opge nomen voor 9 inzittenden. De prijzen van de nieuwe Hi-ace starten bij f 21.535,86 (incl. BTW 25.520, Op de autosalon van Genève in maart 1989 stelde Toyota de 4- Runner voor, een terrein- «issiil Hi-ace 9 persoonsbus. 4-runners 3.0 SR5. wagen met uitstekende eigenschappen op de verharde weg. Het heeft even geduurd, maar deze auto is nu ook in Nederland te koop. De auto heeft aan de voorkant duidelijk overeen komsten met de Hi-lux. Verder gaat het om een vierdeurs gesloten carrosserie De 4-Runner heeft een 3 liter V6 met een vermo gen van 143 pk, gekoppeld aan een vijfver snellingsbak. De uitrusting is zeer compleet met ondermeer centrale vergrendeling, vier hoofdsteunen, elektrisch bediende portierrui ten, elektrisch verstelbare buitenspiegels, in hoogte verstelbaar stuurwiel, een uitgebreid dashboard en een complete set boordgereed- schap. Onder het rijden met de 4-Runner moet je eerst even wennen aan de forse af metingen. De 3 liter krachtbron is uitermate rustig en krachtig. Voor heeft de auto double- whisbone onafhankelijke ophanging, terwijl achter voor een starre-as met schroefveren is gekozen. Door deze voorzieningen is de 4-Runner behalve compleet ook zeer comfor tabel. Natuurlijk kan met een tweede pookje de tussenbak worden bediend. Er kan gekozen worden voor tweewielaandrij- ving en natuurlijk vierwielaandrijving in hoge of lage gearing. Dankzij de automatische differentieel-ontkoppeling kan er tijdens het rijden zonder problemen worden overgescha keld. De Toyota 4-Runner kost f 72.500,= en is alleen op geel kenteken verkrijgbaar. Het laatste nieuwtje van Toyota betreft de 1.3 en 1.6 liter motoren in de Corolla die voortaan zijn voorzien van multi-point injectie Hierdoor vol doen ze natuurlijk volledig aan de US'83- norm, terwijl ook het prestatieniveau is verbe terd. De 12-kleppen 1.3 motor levert voortaan 82 pk, in plaats van 72 in het oude geval. De 1.6 liter 16-klepper steeg van 90 naar 105 pk. Ook het koppel van deze motor nam aanmer kelijk toe van 135 naar 142 Nm. Bovendien wordt dit maximale koppel bij een lager toe rental bereikt. Alle handgeschakelde Corolla- modellen zijn voortaan met deze vernieuwde injectiemotoren te verkrijgen. De Corolla 3-deurs hatchback 1.3 XLi kost f 24.194, De Panda Young. Met ingang van dit najaar zijn we verplicht om met gedimpd licht te rijden. Minister Maij-Weggen heeft dat bepaald. Met die maatregel zouden er zo'n 75 doden minder vallen in het verkeer. Op zich een prima reden om maatregelen te nemen. Maar de minister baseert de wet op onvoldoende en wellicht zelfs achterhaalde gegevens. Met de lichten aan zou het ongelukkencijfer op jaarbasis met minstens vijf procent zakken. Vooral fietsers en voetgangers zouden er bij gebaat zijn. Dat was in elk geval de ervaring in Zweden zo'n dertien jaar geleden. Nu is Zweden geen Nederland. Zweden is dun bevolkt. Dit Scandinavische land is ongeveer tien keer groter dan Nederland en er wonen rond de acht miljoen mensen. Laten we nu ook eens de materiële gevolgen onder de loep nemen. Als heel Nederland met het licht aan gaat rijden, kost dat brandstof. Een optelsommetje leert dat er dan honderd mil joen liter benzine, tachtig miljoen liter diesel en dertig miljoen liter LPG meer wordt gebruikt. Veel automobilisten denken dat de electriciteit voor de lichten gratis is. Dat klopt niet. De dy namo moet namelijk meer stroom leveren als dat gevraagd wordt bij het inschakelen van de lampen, waardoor de motor meer vermogen moet leveren. Juist in een periode dat we omwille van het milieu brandstof moeten besparen, pleit deze minister voor extra vervuiling. Of praat de minister zich rijk en verheugt zich op de extra accijnsen die deze operatie de schatkist ople vert. En dan nog de lampen zelf. Normaliter gaat een lampje zo'n vijf jaar mea Als de lamp continu gebruikt wordt, verlaagt dat de levensduur tot een jaar. Tel uit je winst. De minister beweert dat de fietsers en de voetgangers veiliger aan het verkeer kunnen deelne men. De fietsvereniging ENFB echter wil niets weten van lichten overdag. Ook de belangenve reniging voor voetgangers, de VBV, is fel tegen. Volgens beide organisaties zal het aantal slachtoffers eerder toe- dan afnemen. Dat komt - zo zeggen ze - omdat de auto nog veel meer het verkeersbeeld gaat domineren met lichten aan, waardoor fietsers en voetgangers nog minder zullen opvallen en dus nog meer het slachtoffer zullen worden van onoplettende auto mobilisten. Het grote probleem is nu dat we niet weten welk standpunt uit zal komen. De minister baseert haar oordeel op een onderzoek in een landelijke omgeving, hetgeen Zweden met z'n lange kaarsrechte wegen toch genoemd kan worden. En dat is onvoldoende basis voor een zo ver gaande wet. Ook de reflectoren op fietsen die destijds halsoverkop moesten worden gemon teerd hebben totaal geen effect en kunnen de vuilnisbak in. In de autobranche is men niet gelukkig met dit voorstel. Dus laat de minster - eer er zoveel brandstof en lampen worden ge bruikt - eerst haar licht laten schijnen over een wet die wel eens het tegenovergestelde effect kan hebben dan waarvoor ze bedoeld is. Jasper Cevaal In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg. J

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 10