Zweedse veiligheid en het
vrolijke Mondriaan effect
Panda en Tipo
in nieuwe versies
NIEUWE TOYOTA-MODELLEN
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Zomerse modellen bij Opel
Scheurijzer
Verlengd
Differentieel
MINISTER, GRAAG SNEL
DIMMEN MET DIMLICHT
Forse
Alhoewel we nog met fris weer te maken heb
ben, kijken we reikhalzend uit naar de zomer.
Opel doet met ons mee en'introduceert twee
zomer-modellen op basis van de Kadett en
Corsa. De Corsa Joy heeft een zwarte canvas
top, elektrisch te bedienen met een windvan
ger. De basis is een Corsa Swing 3-deurs met
1.4 liter injectiemotor en een drieweg kataly
sator. Verder wordt de auto voorzien van een
quartzklokje, mistachterlicht, speciale bekle
ding, zilverkleurige wieldoppen, getint glas,
van binnenuit verstelbare buitenspiegels en
nog veel meer. De Corsa Joy is verkrijgbaar in
alle kleuren en met alle gangbare Corsa-opties
voor f 22.750,=.
De Opel Kadett cabriolet is leverbaar in de
Edition-uitvoering. Dit kan zowel op basis van
de 1.6i als op de GSi. De 1.6 met 3-weg kata
lysator en vijfbak wordt voorzien van
sportstoelen, stuurbekrachtiging, getint glas,
verstelbare koplampen, lichtmetalen velgen,
het GSi-interieur, een sportstuur en een twee-
laags metallic of mica lak. De GSi cabrio Editi
on met een 2.0i motor heeft naast deze extra
ook een close ratio 5-bak, een LCD instru
mentarium en check control. Afhankelijk van
de buitenkleur heeft de Kadett Edition een
witte, beige, blauwe of zwarte top. De 1.6i
Edition kost f 44.380,= terwijl voor de GSi
f 49.950,= moet worden betaald. Zowel de
Corsa Joy als Kadett Edition zijn vanaf tweede
helft maart leverbaar.
Om zijn huidige positie op de markt te hand
haven en zelfs te verbeteren heeft Toyota zijn
leveringsprogramma voor Nederland met
maar liefst drie nieuwe modellen en een aan
tal nieuwe versies uitgebreid. Het gaat hierbij
om de nieuwe Celica waar we begin decem
ber al kennis mee mochten maken, de totaal
nieuwe Hi-ace bestelwagen die vlak voor de
Bedrijfswagen Rai zijn primeur beleefde, de
vierwielaangedreven 4-Runner en de multi
point injectie versies van de Toyota Corolla.
De nieuwste generatie Celica is een aantrek
kelijk gelijnde auto, die er veel sportiever uit
ziet dan zijn voorgangers. Toch is de Celica
van binnen een ruime 2 2, die in noodgeval
len zelfs als 4- zitter gebruikt kan worden. De
auto kan naar keuze worden besteld in drie
verschillende uitggves. De duurste versie is de
2 liter GTi Turbo met vierwielaandrijving. Deze
auto zit van voor tot achter vol met high-tech
zoals een moderne en uiterst potente motor,
permanente vierwielaandrijving en de nodige
snufjes in het interieur. Hiervoor moet echter
wel een bedrag van boven de negentigdui
zend gulden betaald worden.
Tijdens onze eerste kennismaking waren we
zeer te spreken over de 2.0 GTi, het middelste
De snelle Celica Liftback
model. Deze auto heeft een 2 liter krachtbron
met net als alle andere beschikbare motoren
16- kleppen. Hiermee wordt een vermogen
van 215 pk geproduceerd, die zorgen voor een
fabuleuze topsnelheid van 220 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden. Dit
alles samen met de complete uitrusting en
een ABS-remsysteem maken deze Celica GTi
tot een zeer begerenswaardig scheurijzer voor
f 59.145, De tweede kennismaking met de
nieuwe Celica betrof de basis 1.6 liter
16-klepper van 105 pk. Als je met de snellere
versies gereden hebt, valt de eenvoudigstë
uitvoering meestal tegen. Dit is bij de Celica
echter totaal niet het geval. Ook als 1.6 met
multi-point injectie is de auto bijzonder fijn.
Natuurlijk is de uitrusting wat minder over
vloedig, maar de motor is ronduit fantastisch.
De Celica 1.6 STi haalt een top van 195 km/u
en weet in 11 seconden vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken. De wegligging van alle
versies is uitstekend, waardoor er lekker met
de Celica gegooid en gesmeten kan worden.
De Celica is er vanaf f 39.995,
Een punt van discussie is de achterspoiler die
in ons land niet op de 1.6 en 2.0 te vinden is.
De geleerden zijn het er niet over eens. Per
soonlijk vind ik dat de auto er veel beter uitziet
mét spoiler.
Bij Autobedrijf Van Fraassen in Vlissingen
stond deze maand een nieuwe Volvo 460 in
jectie op mij te wachten. Deze wagen is iets
bescheidener van uitvoering dan de zo beken
de 700-serie. Hij is iets kleiner, maar heeft de
zelfde luxe en comfort als we van de grote
Volvo's kennen.
Wat mij het eerste opviel is het prachtige inte
rieur. Je zou er bijna in gaan wonen, als je het
zo ziet. De kleur van de bekleding is smaakvol
aangepast aan de kleur van de auto met een
felgekleurd werkje er in. Dat komt niet alleen
in de stoelen en in de achterbank terug, ook
een gedeelte van de deuren is zo afgewerkt,
in leer. In de auto die mij ter beschikking
stond was dat blauw. Ook zit'ie prachtig in de
lak en is tot in de puntjes afgewerkt.
Het dashboard is zeer overzichtelijk met veel
extra's, zoals waarschuwingslampjes voor
open deuren en niet omgedane veiligheidsgor
dels. Deze zitten trouwens ook standaard
achterin. Wat ook typisch Volvo is, zijn de
lichten die automatisch aan gaan als de sleu
tel in het contact zit: Zweedse veiligheid!
Het echte luxe-gevoel krijg je zeker ook door
de van binnenuit electrisch te bedienen
zijspiegels en electrische ramen. Heerlijk. En
aan ruimte is geen gebrek. Zowel voor als
achter kan een lang mens met gemak zijn be
nen strekken. Ook de in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel verhoogt het comfort.
Wat mij trouwens nog meer opviel aan de bui
tenkant van deze Volvo 460 zijn de in de ach
terlichten verwerkte vierkantjes met rood,
oranje en wit glas. Dat geeft een vrolijk
Mondriaan-effect. Een streling voor het oog.
Over het rijgedrag zou ik eigenlijk niet zo veel
willen zeggen. Alleen dit. Je zou voor je ple
zier via Antwerpen naar Amsterdam rijden.
Soepel, gladjes en met veel gemak is deze
prachtig gelijnde klassieke wagen op de weg
te houden.
Sjoukje
De Toyota Hi-ace is een oude bekende die al
vele jaren meedraait op de markt van lichte
bedrijfswagens. Voor 1990 krijgen we echter
met een volledig nieuwe Hi-ace te maken, die
eigenlijk alleen nog maar zijn naam met de
voorganger gemeen heeft. De auto heeft aller
eerst een moderner uiterlijk gekregen. Maar
daar bleef het niet bij. Door het inbouwen van
kreukelzones, een extra verstevigde voorzijde
Het leveringsprogramma van Fiat is met in
gang van 1 februari gewijzigd door de komst
van de Panda Young en de Tipo Team. Er zijn
drie versies van de Panda Young, de 1000 L
i.e. voor f 12.990/=, de 1000'CL i.e. voor
f 13.990;= en de 1000 S i.e. voor
f 14.990,=. Natuurlijk zijn al deze auto's voor
zien van benzine-injectie, een geregelde drie
wegkatalysator en een vijf versnellingsbak. De
Young-serie is herkenbaar aan de naamsver
melding op de achterzijde. De onlangs geïn
troduceerde Panda Sergio Tacchini blijft
voorlopig leverbaar voor een prijs van
f 14.450,=.
Van de Tipo is een nieuwe basisversie geïntro
duceerd, luisterend naar de naam Team. De
auto kan zowel met de 1.4 als 1.6 liter motor
worden geleverd. Natuurlijk zijn beide auto's
voorzien van benzine-inspuiting, een geregel
de driewegkatalysator, vijfversnellingsbak,
een analoog klokje en een econometer. De Ti
po 1.4 Team kost f 24.200,=, terwijl er voor
de 1.6 Team f 27.950,= op tafel moet ko
men. De prijzen van de bestaande Panda-,
Tipo- en Croma-uitvoeringen zijn per 1 februa
ri gemiddeld met 1,8 procent gestegen. De
prijzen van de nieuwe Uno bleven ongewij
zigd.
en een nieuwe stuurinrichting is de passieve
veiligheid enorm verbeterd. Verder is de cabi
ne veel ruimer van opzet en is de pook van de
versnellingsbak voortaan op de vloer te vin
den. De wielbasis werd verlengd, waardoor
ook het comfort toenam. Het laadvermogen is
groter en ligt rond de 1500 kg. Daarnaast
heeft de nieuwe Hi-ace voor gemakkelijk la
den en lossen grote portieropeningen. Tussen
de wielkasten kan zelfs een Euro-pallet naar
binnen worden geschoven. Alle Hi-ace uitga-
ves worden voorzien van geventileerde schijf
remmen voor.
Er kan bij de nieuwe Hi-ace worden gekozen
uit twee motoren, die beide standaard worden
gekoppeld aan een handgeschakelde vijfver
snellingsbak. De 2 liter viercylinder benzine
motor levert een vermogen van 101 pk, terwijl
de 2.4 liter diesel 78 pk produceert. Verder
valt er te kiezen uit twee wielbases: 2,33 me
ter en 2,59 meter. Door deze verschillende
mogelijkheden te combineren is er de keus uit
zes verschillende versies op grijs kenteken. De
korte versie is er met benzine of dieselmotor
en bovendien als diesel met vierwielaandrij
ving. De lange versie is er ook als benzine en
diesel en daarnaast als diesel met een auto
matische versnellingsbak. Bovendien heeft
importeur Louwman Parqui in zijn leve
ringsprogramma twee personenbusjes opge
nomen voor 9 inzittenden. De prijzen van de
nieuwe Hi-ace starten bij f 21.535,86 (incl.
BTW 25.520,
Op de autosalon van Genève in maart 1989
stelde Toyota de 4- Runner voor, een terrein-
«issiil
Hi-ace 9 persoonsbus.
4-runners 3.0 SR5.
wagen met uitstekende eigenschappen op de
verharde weg. Het heeft even geduurd, maar
deze auto is nu ook in Nederland te koop. De
auto heeft aan de voorkant duidelijk overeen
komsten met de Hi-lux. Verder gaat het om
een vierdeurs gesloten carrosserie De
4-Runner heeft een 3 liter V6 met een vermo
gen van 143 pk, gekoppeld aan een vijfver
snellingsbak. De uitrusting is zeer compleet
met ondermeer centrale vergrendeling, vier
hoofdsteunen, elektrisch bediende portierrui
ten, elektrisch verstelbare buitenspiegels, in
hoogte verstelbaar stuurwiel, een uitgebreid
dashboard en een complete set boordgereed-
schap. Onder het rijden met de 4-Runner
moet je eerst even wennen aan de forse af
metingen. De 3 liter krachtbron is uitermate
rustig en krachtig. Voor heeft de auto double-
whisbone onafhankelijke ophanging, terwijl
achter voor een starre-as met schroefveren is
gekozen. Door deze voorzieningen is de
4-Runner behalve compleet ook zeer comfor
tabel. Natuurlijk kan met een tweede pookje
de tussenbak worden bediend.
Er kan gekozen worden voor tweewielaandrij-
ving en natuurlijk vierwielaandrijving in hoge
of lage gearing. Dankzij de automatische
differentieel-ontkoppeling kan er tijdens het
rijden zonder problemen worden overgescha
keld. De Toyota 4-Runner kost f 72.500,= en
is alleen op geel kenteken verkrijgbaar. Het
laatste nieuwtje van Toyota betreft de 1.3 en
1.6 liter motoren in de Corolla die voortaan zijn
voorzien van multi-point injectie Hierdoor vol
doen ze natuurlijk volledig aan de US'83-
norm, terwijl ook het prestatieniveau is verbe
terd. De 12-kleppen 1.3 motor levert voortaan
82 pk, in plaats van 72 in het oude geval. De
1.6 liter 16-klepper steeg van 90 naar 105 pk.
Ook het koppel van deze motor nam aanmer
kelijk toe van 135 naar 142 Nm. Bovendien
wordt dit maximale koppel bij een lager toe
rental bereikt. Alle handgeschakelde Corolla-
modellen zijn voortaan met deze vernieuwde
injectiemotoren te verkrijgen. De Corolla
3-deurs hatchback 1.3 XLi kost f 24.194,
De Panda Young.
Met ingang van dit najaar zijn we verplicht om met gedimpd licht te rijden. Minister
Maij-Weggen heeft dat bepaald. Met die maatregel zouden er zo'n 75 doden minder
vallen in het verkeer. Op zich een prima reden om maatregelen te nemen. Maar de minister
baseert de wet op onvoldoende en wellicht zelfs achterhaalde gegevens.
Met de lichten aan zou het ongelukkencijfer op jaarbasis met minstens vijf procent zakken.
Vooral fietsers en voetgangers zouden er bij gebaat zijn. Dat was in elk geval de ervaring in
Zweden zo'n dertien jaar geleden. Nu is Zweden geen Nederland. Zweden is dun bevolkt. Dit
Scandinavische land is ongeveer tien keer groter dan Nederland en er wonen rond de acht
miljoen mensen.
Laten we nu ook eens de materiële gevolgen onder de loep nemen. Als heel Nederland met
het licht aan gaat rijden, kost dat brandstof. Een optelsommetje leert dat er dan honderd mil
joen liter benzine, tachtig miljoen liter diesel en dertig miljoen liter LPG meer wordt gebruikt.
Veel automobilisten denken dat de electriciteit voor de lichten gratis is. Dat klopt niet. De dy
namo moet namelijk meer stroom leveren als dat gevraagd wordt bij het inschakelen van de
lampen, waardoor de motor meer vermogen moet leveren. Juist in een periode dat we omwille
van het milieu brandstof moeten besparen, pleit deze minister voor extra vervuiling. Of praat
de minister zich rijk en verheugt zich op de extra accijnsen die deze operatie de schatkist ople
vert.
En dan nog de lampen zelf. Normaliter gaat een lampje zo'n vijf jaar mea Als de lamp continu
gebruikt wordt, verlaagt dat de levensduur tot een jaar. Tel uit je winst.
De minister beweert dat de fietsers en de voetgangers veiliger aan het verkeer kunnen deelne
men. De fietsvereniging ENFB echter wil niets weten van lichten overdag. Ook de belangenve
reniging voor voetgangers, de VBV, is fel tegen. Volgens beide organisaties zal het aantal
slachtoffers eerder toe- dan afnemen. Dat komt - zo zeggen ze - omdat de auto nog veel meer
het verkeersbeeld gaat domineren met lichten aan, waardoor fietsers en voetgangers nog
minder zullen opvallen en dus nog meer het slachtoffer zullen worden van onoplettende auto
mobilisten.
Het grote probleem is nu dat we niet weten welk standpunt uit zal komen. De minister baseert
haar oordeel op een onderzoek in een landelijke omgeving, hetgeen Zweden met z'n lange
kaarsrechte wegen toch genoemd kan worden. En dat is onvoldoende basis voor een zo ver
gaande wet. Ook de reflectoren op fietsen die destijds halsoverkop moesten worden gemon
teerd hebben totaal geen effect en kunnen de vuilnisbak in. In de autobranche is men niet
gelukkig met dit voorstel. Dus laat de minster - eer er zoveel brandstof en lampen worden ge
bruikt - eerst haar licht laten schijnen over een wet die wel eens het tegenovergestelde effect
kan hebben dan waarvoor ze bedoeld is.
Jasper Cevaal
In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er
zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA
in Middelburg.
J