st. willibrord college-goes H Hoger Laboratorium Q Onderwijs Delft Open dag 27/1/90 Volgende week nog meer informatie over Onderwijs i 1 I 1 4 WÊÊHÊÊÊF Polytechnische Faculteit m M I 1 I 1 m hernesseroond leerling-verpleegkundigen VOORLICHTINGSBIJEENKOMST VOEDING DIËTETIEK ZATERDAG 27 JANUARI 1990 Om- en bijscholing voor duizend mensen Arbeidsbureau: meer privacy AANMELDING VAN LEERLINGEN VOOR HET SCHOOLJAAR 1990-1991 Laboratorium-ingenieur (ing.) Milieukunde en Plantenbiotechnologie ARBEIDSBUREAU NIET LANGER EEN STOFFIGE INSTELLING Evenwicht Scholingsprogramma's V* v# 4 Gênant katholieke scholengemeenschap voor atheneum, havo en mavo LEVENSBESCHOUWELIJKE GRONDSLAG INSCHRIJVING OPLEIDINGSMOGELIJKHEDEN BRUGKLAS DOORSTROMING INFORMATICA BOEKENFONDS INLICHTINGEN INFORMATIE-AVOND Op dinsdag 23 januari a.s. is er voor leerlingen van groep 8 en hun ouders een voorlichtingsavond in het schoolgebouw. Aanvang: 19.30 uur. U bent van harte welkom. HOGESCHOOL ROTTERDAM OMSTREKEN De sterkste oplossing voor een goede toekomst! van 9 tot 15 uur Kom nu kijken hoe je met de Hogere Beroeps Opleiding tot straks uit de voeten kunt in Europa na 1992. Na een jarenlange en zorgvuldige voorbereiding presenteren wij de nieuwe afstudeerrichtingen: en de reeds bestaande afstudeerrichtingen: biotechnologie klinische chemie medische microbiologie organische chemie zoölogie (biomedisch) analytische proces- en laboratorium instrumentatie (apli) •analytische chemie biochemie Naast voltijd- ook deeltijdopleidingen. Welkom op de Kluyverweg 4, 2629 ht Delft, (015) 610031. m 1 II 1 centrum voor geestelijk gehandicapten middelharnis SECTOR GEZONDHEIDSZORG HAAGSE HOGESCHOOL 'Marketing gericht denken bij de opleidingskeuzes' Hebben schoolverlaters, langdurig werklozen of herintredende huisvrouwen nog een kans op een (betaalde) baan? En is auto matisering het vak van de toekomst? En kun je 'kiezen' als het gaat om een beroep wat je later graag wilt worden? En leer je nu niet ongans voor een vak waarvan de toekomst er prima uitziet, maar waar straks geen hond meer op zit te wachten? Vragen, vragen, vragen en uiteindelijk weet niemand de echte oplossing. Tenminste, niet heleméél want, zo blijkt uit een ge sprek met directeur Jan Swinkels van het Gewestelijk Arbeids bureau in Middelburg, er zijn best mogelijkheden als je maar 'marketing-gericht' bezig bent. „Kijk. Vroeger was het zo dat je een bepaald beroep voor ogen had en dat werd je dan ook. Ar beiderskinderen gingen naar de LTS en de kinderen uit een ander milieu gingen 'traditioneel' naar een MULO of HBS. Witte boor den of overall-cultuur. Aan het Zo af en toe lijkt het Arbeidsbu reau in Middelburg net een zoete inval, ledereen kan er binnenlo pen en heus niet alleen om er zijn kaart te komen verlengen. Om de privacy van de cliënten te be schermen, komt er binnenkort een aparte gespreksruimte. „Het is hier veel opener dan in het vorige pand aan de Balans", legt Jan Swinkels, de directeur van de arbeidstoko uit. „Verder zitten de consulenten 'open en bloot' en zijn voor iedereen be reikbaar en aanspreekbaar. En zomaar even een bakje koffie ha len kan natuurlijk ook". Dat ope- ne, laag drempelige heeft zijn beperkingen, vindt Swinkels. „Mensen die echt iets onder vier ogen met een consulent willen bespreken hebben niet altijd de privacy die ze graag zouden wil len. Daar zijn we inmiddels ook achter. Vandaar dat er binnenkort een aparte afdeling komt, waar de mensen volledig ongestoord met een consulent hun proble men kunnen bespreken. Een ex tra stukje service". werk kwamen ze ook, want er was werk zat. Nu ligt dat alle maal even iets anders. Konden de bedrijven enige jaren vooruit kij ken, nu mogen ze blij zijn als ze dat één jaar kunnen. En een goed bedrijf past zijn personeelsbeleid aan op zijn investeringsbeleid. Tenminste zou zou het moeten. Wat blijkt nu, op het moment is er een vraag naar procesopera tors en die zijn er niet. ledereen wil ineens procesoperator wor den en tegen de tijd dat de oplei- J»* ding achter de rug is, is er een overschot. Jammer dus. Niet goed afgestemd." „Maar in feite begint het allemaal al veel eerder. Al op de basis school, want het kind moet een keuze maken. Wordt het LTS, MAVO, HAVO? Weten ze precies wat een bepaald beroep inhoudt? Nee En de ouders evenmin. Tweede hamvraag: heeft het kind (in dit geval) de capaciteiten om dat beroep uit te kunnen oefe nen? Dat is ook nog maar de vraag. Wat we dus moeten vin den is een zeker evenwicht tus sen de capaciteiten en opleiding en het beroep. Het kan dus best zijn, dat iemand bij wijze van spreken stucadoor wil worden. Het kan dan misschien stom klin ken, maar het vak van tandtech- nicus heeft raakvlakken met het vak van stucadoor. Is het dan niet logisch om dan als het een niet gaat dan maar het andere te kiezen?" Dat er dan eigenlijk geen sprake van echt vrij kiezen meer is, ontkent Swinkels. „Het is kiezen binnen een kader. De keuze die je in feite maakt is de ze: kies ik een beroep waarmee ik nooit aan de slag kan of kies ik een beroep waarmee ik wél aan de slag kan". Wat de beroepskeuzes betreft zijn de Arbeidsbureau's vergele ken met enkele jaren terug wel enige graden ten goede gedraaid. Was het vroeger zo dat je als werkzoekende als een schaap in de rij zat te wachten tot je eens aan de beurt was, om vervolgens een ambtenaar in een dolgedraai de kaartenbak te zien peuteren, vandaag de dag is dat wel even iets anders. „Dat moest ook wel", geeft Swinkels toe. „Na tuurlijk zijn wij 'ambtenaren', maar anno 1990 zijn we com- Scholie ren op weg.. FOTO EDUARD ENGEL mercieel bezig. Wat denkwijze betreft dan. Vroeger wisten de beroepskeuzeadviseurs van alles een beetja Nu weet een man/vrouw alles van één be roepsgroep. En dat niet alleen, om volledig op de hoogte te blij ven kent hij of zij ook nog eens de bedrijven. Dat is een wezenlijk verschil. Wij weten nu echt waar we over praten. Kunnen daar ook op inspelen." Wat dat inspelen dan precies in houdt, wil Swinkels wel toelich ten. „Neem nu het voorbeeld van procesoperators. Daar is binnen een aantal bedrijven die druk in Vlissingen aan het investeren zijn binnen korte termijn vraag naar. Wat zijn dan de gegevens: je hebt bijvoorbeeld een groep scheeps- werktuigkundigen die aan wal willen werken. Die jongens heb ben een prima opleiding, alleen niet voor procesoperator. Welnu. Samen met die bedrijven zetten wij een scholingsprogramma ge koppeld aan een interne opleiding binnen het bedrijf op poten en je hebt een aantal mensen aan het werk. Dat geldt natuurlijk voor meer beroepsgroepen, zoals bij voorbeeld in de bouw. Die men sen kun je omscholen en ze kunnen weer aan de slag." „Wat samenwerking met de be drijven betreft hebben op het ogenblik dan ook niet te klagen", vervolgt Swinkels. ,,Het kan be ter, maar we worden toch regel matig op tijd ingeseind dat erop die en die termijn een aantal mensen nodig zijn. Wij kunnen dan tijdig onze voelhorens uitste ken en desnoods samen met het bedrijf een project opzetten. Tot nog toe heeft dat aan beide kan ten (werkzoekende en werkge ver) goed gewerkt, want de een kon aan de slag en de ander had een gekwalificeerde werknemer." Swinkels zei het al eerder: marketing-gericht bezig zijn. Een evenwicht zoeken tussen vraag en aanbod. Mogelijkheden om met name scholieren te laten kie- t'Éllll Jan Swinkels, directeur Gewestelijk Arbeidsbureau: je leuk vindt." Dingen doen die je kunt in plaats van die zen ziet hij vooral in een stuk ge degen voorlichting. Ouderavonden, waar de ouders met hun kroost alle informatie krijgen die ze maar gevraagd en ongevraagd willen hebben en na tuurlijk de beroepen manifestatie „Dat werkt. Mensen hebben vaak geen idee wat eigenlijk een beroep inhoudt. Ze weten ook niet wat er voor komt kijken. Vaak ook ontbreekt een goede basis. Helaas, en ik kan dat niet hard genoeg zeggen, zien de meeste mensen een LTS- opleiding nog steeds iets als een vergaarbak. Als je niet naar een MAVO of HAVO kan, dan ga je maar naar de LTS heet het dan. Toevallig is dat nog steeds een van de opleidingen waar je met recht alle kanten uitkunt. Met MAVO, HAVO? Niet echt. Kinde ren gaan nog steeds naar die scholen omdat hun ouders het zo gênant vinden dat zoon of doch terlief naar de LTS zou moeten. Nee, liever de MAVO. Er wordt dan een 'pretpakket' gekozen (een algemeen pakket) waar je in feite geen kant mee uitkunt of je moet verder studeren. Daar ont breekt dan de capaciteit voor en je hebt er weer een werkloze schoolverlater bij. Da's jammer, want misschien had-ie met een andere opleiding wel de capaci teiten gehad om verder te gaan en een goede baan te krijgen." Wat is dan wel verstandig? „Ge woon dingen doen die je kunt en niet die je leuk vindt. Je goed la ten voorlichten over de mogelijk heden en kansen en dat koppelen aan je capaciteiten en opleiding. Gewoon eens langskomen, nee binnenkomen dus. We zijn niet meer die ambtenaren met een stoffige kaartenbak. We zijn ge woon commercieel bezig en pro beren mensen aan een baan te helpen. Als dat niet lukt, dan kij ken we wat de verdere mogelijk heden zijn. En onze lol is mensen aan een baan te helpen. Samen zoeken naar dat evenwicht." Een beroep waar een jaar ge leden nog veel vraag naar was, hoeft volgend jaar nog geen garantie voor een baan te zijn. Ook door de vele ver anderingen op technisch ge bied is de kennis vaak niet meer toereikend. Het komt dan ook steeds vaker voor dat een bepaalde school- of be roepsopleiding niet (meer) voldoende is om een baan te krijgen, of dat mensen in een heel ander beroep terecht ko men. In dat geval is bij- of om scholing een oplossing en volgens de beleidsplannen hebben tussen de negenhon derd en duizend mensen de kans om via het arbeidsbu reau bij- of omgeschoold te worden. Die scholing is onder meer mogelijk via het Centrum Vak opleiding, Centrum voor Be roepsoriëntatie en Beroeps oefening, Janneke Dierx- school, Streekschool, PBVE in Goes en particuliere oplei dingsinstituten. Voor 1990 worden onder meer cursus sen georganiseerd in de vol gende beroepsrichtingen: Metaal, Bouw/hout, Druke- rij/papier, Voeding/chemie, Horeca/huishouding, Han del/kantoor, Onderwijs/verzor ging, Verkeer, Personeel algemene dienst, sollicitatie trainingen, Nederlands voor hoger opgeleiden en de cur sussen vrouw en techniek. Het behoeft geen betoog, dat het Arbeidsbureau verschil lende subsidieregelingen kent om mensen gemakkelijker aan een baan te helpen. Dat kan dan een subsidie voor de werkgever zijn, het volgen van een studie of een subsidie voor wie een baan aanvaardt die véél minder oplevert dan de vorige baan. t. Fruitlaan 3, 4462 EP Goes Tel. 01100-27363 Rector: drs. j.M. van den Hondel De school gaat uit van een katholieke levensbeschouwing en wil de leerlingen tevens kennis laten maken met de belangrijkste andere le vensbeschouwingen. De godsdienstlessen zijn voor alle leerlingen verplicht. Vanaf heden, maar liefst vóór 1 april, is het mogelijk leerlingen voor alle afdelingen aan te melden. Dit kan geschieden door tussenkomst van de direkteur van de basisschool, of rechtstreeks aan school. 4-jarig mavo 5-jarig havo, o.a. tekenen als examenvak 6-jarig atheneum, o.a. Latijn als examenvak - Een leerling wordt toegelaten op grond van het advies van de direk teur van de basisschool. Een test, als tweede toelatingsgegeven, wordt zeer op prijs gesteld met het oog op de plaatsing. - De leerlingen worden ingedeeld in 2 blokken: een mavoblok en een atheneum/havo-blok. Overstappen van het ene blok naar het andere is mogelijk naar aan leiding van het november- en het februarirapport. - Alle leerlingen gebruiken dezelfde boeken. - Aan de aanpak van huiswerk wordt in studielessen veel aandacht besteed. - Huiswerk maken onder toezicht op school is mogelijk. - De brugklas heeft les van 08.25 tot 14.00 uur; bij lesuitval blijven de leerlingen op school studeren o.l.v. een docent. Gedurende het 2e en 3e leerjaar is overstappen van atheneum naar havo en omgekeerd mogelijk, ook van havo naar mavo. Na het behalen van het mavodiploma met 6 vakken op D-niveau kunnen leerlingen doorstromen naar 4 havo en na het behalen van het havodiploma naar 5 (soms 6) atheneum. De leerlingen uit het eerste en tweede leerjaar krijgen een cursus com- puterkunde. Bovendien draait wekelijks een computerclub. Voor alle leerjaren en afdelingen kunnen schoolboeken van de school worden gehuurd. worden gaarne verstrekt door de rector of door de brugklasleiders j. Limonard (tel. 01100-16200) en t. van Weele (tel. 01100-14742). Ilp ctprl/cfp nnlnccinn uniir ppti oaphp tAPvninctl I x*x x-x KORTING OP REIZEN, TIJDSCHRIFTEN. MUSEUM theater, bibliotheek, concertzaal Koop je CJP bij ABN-kantoren, VW, bibliotheek of gemeentehuis. Voor informatie: 020-263345. Hernesseroord is een algemeen christelijke inrichting voor de begeleiding, behandeling en opvoeding van 356 geestelijk gehandicapten, deeluitmakend van 'de open ankh, stichting dienstverlening geestelijke gezondheidszorg'. 20 augustus 1990 starten wi| met de opleiding tot Z-verpleegkundige, die in de instelling plaatsvindt. Er zijn plaatsingsmogelijkheden voor De opleiding, een combinatie van leren en werken, duurt 3 jaar en 4 maanden en begint met een voorbereidende periode van 7 maanden. Om te worden toegelaten is een vooropleiding vereist op het niveau: - MAVO 4 (alle vakken D-niveau) of, - MDGO of, - INTAS of, - MBO of, - overgangsbewijs naar klas 5 HAVO/VWO of, - enige gelijkwaardige opleiding. Bij voldoende deelname wordt voor gediplomeerden MDGO-AW een aangepast lesprogramma van ongeveer 3 maanden in de beroeps voorbereidende periode opgezet. De minimum leeftijd is 17 jaar bij aanvang van de voorbereidende periode. In de voorbereidende periode bedraagt de tegemoetkoming in levens onderhoud f 395,-- netto per maand (ouders komen in deze periode voor kinderbijslag in aanmerking). In het vervolg van de opleiding zijn de salariëring en de overige arbeidsvoorwaarden conform de CAO voor het Ziekenhuiswezen. Huisvesting is beschikbaar. Uitgebreide informatie over Hernesseroord en de Z-opleiding wordt gegeven tijdens de informatiedagen op 8 en 22 februari a.s. Informatie kan ook telefonisch gevraagd worden bij de adjunkt-direktrice, mevrouw J.A.H. Polderman, tel. 01870-3888. Opgave voor een informatiedag en/of uw sollicitatie brief kunnen worden gericht aan de direktie van Hernesseroord, Antwoordnummer 3, 3240 VB Middelharnis (postzegel is niet nodig). Een sector in beweging, waar mens en gezondheid centraal staan en waar zorg en preventie een rol van betekenis spelen. De studierichting Voeding Diëtetiek van de sector Gezondheidszorg, leidt studenten op voor functies in de gezond heidszorg, voorlichting, advisering, onderzoek en kwaliteits controle, produktontwikkeling en promotie, catering, monogement en sport. Bovengenoemde studierichting nodigt u uit voor de voorlichtings bijeenkomst op Aonvong programma: 10.00 uur. Plaats: Morsestraat 1, 2517 RZ Den Hoog, tel. 070-3602938. De Haagse Hogeschool biedt als een van de grootste HBO-mstel- Imgen van Nederland een uniek en breed scala aan onderwijs mogelijkheden. De hogeschool heeft ruim 50 studie- nchtingen. verdeeld over vijf onderwijs sectoren: Economie en Management Techniek, Onderwijs, Gezondheidszorg. Gedrag en Maatschappij. Laan van Meerdervoort 211, 2563 AA Den Hoog Tel.: 070-3632900 t

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1990 | | pagina 11