st. willibrord college-goes
H
Hoger Laboratorium
Q Onderwijs Delft
Open dag 27/1/90
Volgende
week nog
meer
informatie
over
Onderwijs
i
1
I
1
4
WÊÊHÊÊÊF
Polytechnische Faculteit
m
M
I
1
I
1
m
hernesseroond
leerling-verpleegkundigen
VOORLICHTINGSBIJEENKOMST
VOEDING DIËTETIEK
ZATERDAG 27 JANUARI 1990
Om- en bijscholing
voor duizend mensen
Arbeidsbureau:
meer privacy
AANMELDING VAN LEERLINGEN
VOOR HET SCHOOLJAAR 1990-1991
Laboratorium-ingenieur (ing.)
Milieukunde en
Plantenbiotechnologie
ARBEIDSBUREAU NIET LANGER EEN STOFFIGE INSTELLING
Evenwicht
Scholingsprogramma's
V*
v#
4
Gênant
katholieke
scholengemeenschap
voor atheneum, havo en mavo
LEVENSBESCHOUWELIJKE GRONDSLAG
INSCHRIJVING
OPLEIDINGSMOGELIJKHEDEN
BRUGKLAS
DOORSTROMING
INFORMATICA
BOEKENFONDS
INLICHTINGEN
INFORMATIE-AVOND
Op dinsdag 23 januari a.s. is er voor leerlingen van
groep 8 en hun ouders een voorlichtingsavond in het
schoolgebouw.
Aanvang: 19.30 uur.
U bent van harte welkom.
HOGESCHOOL
ROTTERDAM
OMSTREKEN
De sterkste oplossing voor een goede toekomst!
van 9 tot 15 uur
Kom nu kijken hoe je met de
Hogere Beroeps Opleiding tot
straks uit de voeten kunt in Europa na 1992.
Na een jarenlange en zorgvuldige voorbereiding
presenteren wij de nieuwe afstudeerrichtingen:
en de reeds bestaande afstudeerrichtingen:
biotechnologie
klinische chemie
medische microbiologie
organische chemie
zoölogie (biomedisch)
analytische proces- en
laboratorium instrumentatie
(apli)
•analytische chemie
biochemie
Naast voltijd- ook deeltijdopleidingen.
Welkom op de Kluyverweg 4, 2629 ht Delft, (015) 610031.
m
1
II
1
centrum voor geestelijk gehandicapten
middelharnis
SECTOR GEZONDHEIDSZORG HAAGSE
HOGESCHOOL
'Marketing gericht denken
bij de opleidingskeuzes'
Hebben schoolverlaters, langdurig werklozen of herintredende
huisvrouwen nog een kans op een (betaalde) baan? En is auto
matisering het vak van de toekomst? En kun je 'kiezen' als het
gaat om een beroep wat je later graag wilt worden? En leer je
nu niet ongans voor een vak waarvan de toekomst er prima
uitziet, maar waar straks geen hond meer op zit te wachten?
Vragen, vragen, vragen en uiteindelijk weet niemand de echte
oplossing. Tenminste, niet heleméél want, zo blijkt uit een ge
sprek met directeur Jan Swinkels van het Gewestelijk Arbeids
bureau in Middelburg, er zijn best mogelijkheden als je maar
'marketing-gericht' bezig bent.
„Kijk. Vroeger was het zo dat je
een bepaald beroep voor ogen
had en dat werd je dan ook. Ar
beiderskinderen gingen naar de
LTS en de kinderen uit een ander
milieu gingen 'traditioneel' naar
een MULO of HBS. Witte boor
den of overall-cultuur. Aan het
Zo af en toe lijkt het Arbeidsbu
reau in Middelburg net een zoete
inval, ledereen kan er binnenlo
pen en heus niet alleen om er zijn
kaart te komen verlengen. Om de
privacy van de cliënten te be
schermen, komt er binnenkort
een aparte gespreksruimte.
„Het is hier veel opener dan in
het vorige pand aan de Balans",
legt Jan Swinkels, de directeur
van de arbeidstoko uit. „Verder
zitten de consulenten 'open en
bloot' en zijn voor iedereen be
reikbaar en aanspreekbaar. En
zomaar even een bakje koffie ha
len kan natuurlijk ook". Dat ope-
ne, laag drempelige heeft zijn
beperkingen, vindt Swinkels.
„Mensen die echt iets onder vier
ogen met een consulent willen
bespreken hebben niet altijd de
privacy die ze graag zouden wil
len. Daar zijn we inmiddels ook
achter. Vandaar dat er binnenkort
een aparte afdeling komt, waar
de mensen volledig ongestoord
met een consulent hun proble
men kunnen bespreken. Een ex
tra stukje service".
werk kwamen ze ook, want er
was werk zat. Nu ligt dat alle
maal even iets anders. Konden de
bedrijven enige jaren vooruit kij
ken, nu mogen ze blij zijn als ze
dat één jaar kunnen. En een goed
bedrijf past zijn personeelsbeleid
aan op zijn investeringsbeleid.
Tenminste zou zou het moeten.
Wat blijkt nu, op het moment is
er een vraag naar procesopera
tors en die zijn er niet. ledereen
wil ineens procesoperator wor
den en tegen de tijd dat de oplei-
J»*
ding achter de rug is, is er een
overschot. Jammer dus. Niet
goed afgestemd."
„Maar in feite begint het allemaal
al veel eerder. Al op de basis
school, want het kind moet een
keuze maken. Wordt het LTS,
MAVO, HAVO? Weten ze precies
wat een bepaald beroep inhoudt?
Nee En de ouders evenmin.
Tweede hamvraag: heeft het kind
(in dit geval) de capaciteiten om
dat beroep uit te kunnen oefe
nen? Dat is ook nog maar de
vraag. Wat we dus moeten vin
den is een zeker evenwicht tus
sen de capaciteiten en opleiding
en het beroep. Het kan dus best
zijn, dat iemand bij wijze van
spreken stucadoor wil worden.
Het kan dan misschien stom klin
ken, maar het vak van tandtech-
nicus heeft raakvlakken met het
vak van stucadoor. Is het dan
niet logisch om dan als het een
niet gaat dan maar het andere te
kiezen?" Dat er dan eigenlijk
geen sprake van echt vrij kiezen
meer is, ontkent Swinkels. „Het
is kiezen binnen een kader. De
keuze die je in feite maakt is de
ze: kies ik een beroep waarmee ik
nooit aan de slag kan of kies ik
een beroep waarmee ik wél aan
de slag kan".
Wat de beroepskeuzes betreft
zijn de Arbeidsbureau's vergele
ken met enkele jaren terug wel
enige graden ten goede gedraaid.
Was het vroeger zo dat je als
werkzoekende als een schaap in
de rij zat te wachten tot je eens
aan de beurt was, om vervolgens
een ambtenaar in een dolgedraai
de kaartenbak te zien peuteren,
vandaag de dag is dat wel even
iets anders. „Dat moest ook
wel", geeft Swinkels toe. „Na
tuurlijk zijn wij 'ambtenaren',
maar anno 1990 zijn we com-
Scholie ren op weg..
FOTO EDUARD ENGEL
mercieel bezig. Wat denkwijze
betreft dan. Vroeger wisten de
beroepskeuzeadviseurs van alles
een beetja Nu weet een
man/vrouw alles van één be
roepsgroep. En dat niet alleen,
om volledig op de hoogte te blij
ven kent hij of zij ook nog eens
de bedrijven. Dat is een wezenlijk
verschil. Wij weten nu echt waar
we over praten. Kunnen daar ook
op inspelen."
Wat dat inspelen dan precies in
houdt, wil Swinkels wel toelich
ten. „Neem nu het voorbeeld van
procesoperators. Daar is binnen
een aantal bedrijven die druk in
Vlissingen aan het investeren zijn
binnen korte termijn vraag naar.
Wat zijn dan de gegevens: je hebt
bijvoorbeeld een groep scheeps-
werktuigkundigen die aan wal
willen werken. Die jongens heb
ben een prima opleiding, alleen
niet voor procesoperator. Welnu.
Samen met die bedrijven zetten
wij een scholingsprogramma ge
koppeld aan een interne opleiding
binnen het bedrijf op poten en je
hebt een aantal mensen aan het
werk. Dat geldt natuurlijk voor
meer beroepsgroepen, zoals bij
voorbeeld in de bouw. Die men
sen kun je omscholen en ze
kunnen weer aan de slag."
„Wat samenwerking met de be
drijven betreft hebben op het
ogenblik dan ook niet te klagen",
vervolgt Swinkels. ,,Het kan be
ter, maar we worden toch regel
matig op tijd ingeseind dat erop
die en die termijn een aantal
mensen nodig zijn. Wij kunnen
dan tijdig onze voelhorens uitste
ken en desnoods samen met het
bedrijf een project opzetten. Tot
nog toe heeft dat aan beide kan
ten (werkzoekende en werkge
ver) goed gewerkt, want de een
kon aan de slag en de ander had
een gekwalificeerde werknemer."
Swinkels zei het al eerder:
marketing-gericht bezig zijn. Een
evenwicht zoeken tussen vraag
en aanbod. Mogelijkheden om
met name scholieren te laten kie-
t'Éllll
Jan Swinkels, directeur Gewestelijk Arbeidsbureau:
je leuk vindt."
Dingen doen die je kunt in plaats van die
zen ziet hij vooral in een stuk ge
degen voorlichting.
Ouderavonden, waar de ouders
met hun kroost alle informatie
krijgen die ze maar gevraagd en
ongevraagd willen hebben en na
tuurlijk de beroepen manifestatie
„Dat werkt. Mensen hebben
vaak geen idee wat eigenlijk een
beroep inhoudt. Ze weten ook
niet wat er voor komt kijken.
Vaak ook ontbreekt een goede
basis. Helaas, en ik kan dat niet
hard genoeg zeggen, zien de
meeste mensen een LTS-
opleiding nog steeds iets als een
vergaarbak. Als je niet naar een
MAVO of HAVO kan, dan ga je
maar naar de LTS heet het dan.
Toevallig is dat nog steeds een
van de opleidingen waar je met
recht alle kanten uitkunt. Met
MAVO, HAVO? Niet echt. Kinde
ren gaan nog steeds naar die
scholen omdat hun ouders het zo
gênant vinden dat zoon of doch
terlief naar de LTS zou moeten.
Nee, liever de MAVO. Er wordt
dan een 'pretpakket' gekozen
(een algemeen pakket) waar je in
feite geen kant mee uitkunt of je
moet verder studeren. Daar ont
breekt dan de capaciteit voor en
je hebt er weer een werkloze
schoolverlater bij. Da's jammer,
want misschien had-ie met een
andere opleiding wel de capaci
teiten gehad om verder te gaan
en een goede baan te krijgen."
Wat is dan wel verstandig? „Ge
woon dingen doen die je kunt en
niet die je leuk vindt. Je goed la
ten voorlichten over de mogelijk
heden en kansen en dat koppelen
aan je capaciteiten en opleiding.
Gewoon eens langskomen, nee
binnenkomen dus. We zijn niet
meer die ambtenaren met een
stoffige kaartenbak. We zijn ge
woon commercieel bezig en pro
beren mensen aan een baan te
helpen. Als dat niet lukt, dan kij
ken we wat de verdere mogelijk
heden zijn. En onze lol is mensen
aan een baan te helpen. Samen
zoeken naar dat evenwicht."
Een beroep waar een jaar ge
leden nog veel vraag naar
was, hoeft volgend jaar nog
geen garantie voor een baan
te zijn. Ook door de vele ver
anderingen op technisch ge
bied is de kennis vaak niet
meer toereikend. Het komt
dan ook steeds vaker voor dat
een bepaalde school- of be
roepsopleiding niet (meer)
voldoende is om een baan te
krijgen, of dat mensen in een
heel ander beroep terecht ko
men. In dat geval is bij- of om
scholing een oplossing en
volgens de beleidsplannen
hebben tussen de negenhon
derd en duizend mensen de
kans om via het arbeidsbu
reau bij- of omgeschoold te
worden.
Die scholing is onder meer
mogelijk via het Centrum Vak
opleiding, Centrum voor Be
roepsoriëntatie en Beroeps
oefening, Janneke Dierx-
school, Streekschool, PBVE in
Goes en particuliere oplei
dingsinstituten. Voor 1990
worden onder meer cursus
sen georganiseerd in de vol
gende beroepsrichtingen:
Metaal, Bouw/hout, Druke-
rij/papier, Voeding/chemie,
Horeca/huishouding, Han
del/kantoor, Onderwijs/verzor
ging, Verkeer, Personeel
algemene dienst, sollicitatie
trainingen, Nederlands voor
hoger opgeleiden en de cur
sussen vrouw en techniek.
Het behoeft geen betoog, dat
het Arbeidsbureau verschil
lende subsidieregelingen kent
om mensen gemakkelijker aan
een baan te helpen. Dat kan
dan een subsidie voor de
werkgever zijn, het volgen van
een studie of een subsidie
voor wie een baan aanvaardt
die véél minder oplevert dan
de vorige baan.
t.
Fruitlaan 3, 4462 EP Goes
Tel. 01100-27363
Rector: drs. j.M. van den Hondel
De school gaat uit van een katholieke levensbeschouwing en wil de
leerlingen tevens kennis laten maken met de belangrijkste andere le
vensbeschouwingen.
De godsdienstlessen zijn voor alle leerlingen verplicht.
Vanaf heden, maar liefst vóór 1 april, is het mogelijk leerlingen voor
alle afdelingen aan te melden. Dit kan geschieden door tussenkomst
van de direkteur van de basisschool, of rechtstreeks aan school.
4-jarig mavo
5-jarig havo, o.a. tekenen als examenvak
6-jarig atheneum, o.a. Latijn als examenvak
- Een leerling wordt toegelaten op grond van het advies van de direk
teur van de basisschool. Een test, als tweede toelatingsgegeven,
wordt zeer op prijs gesteld met het oog op de plaatsing.
- De leerlingen worden ingedeeld in 2 blokken: een mavoblok en een
atheneum/havo-blok.
Overstappen van het ene blok naar het andere is mogelijk naar aan
leiding van het november- en het februarirapport.
- Alle leerlingen gebruiken dezelfde boeken.
- Aan de aanpak van huiswerk wordt in studielessen veel aandacht
besteed.
- Huiswerk maken onder toezicht op school is mogelijk.
- De brugklas heeft les van 08.25 tot 14.00 uur; bij lesuitval blijven de
leerlingen op school studeren o.l.v. een docent.
Gedurende het 2e en 3e leerjaar is overstappen van atheneum naar
havo en omgekeerd mogelijk, ook van havo naar mavo. Na het behalen
van het mavodiploma met 6 vakken op D-niveau kunnen leerlingen
doorstromen naar 4 havo en na het behalen van het havodiploma naar
5 (soms 6) atheneum.
De leerlingen uit het eerste en tweede leerjaar krijgen een cursus com-
puterkunde. Bovendien draait wekelijks een computerclub.
Voor alle leerjaren en afdelingen kunnen schoolboeken van de school
worden gehuurd.
worden gaarne verstrekt door de rector of door de brugklasleiders j.
Limonard (tel. 01100-16200) en t. van Weele (tel. 01100-14742).
Ilp ctprl/cfp nnlnccinn uniir ppti oaphp tAPvninctl
I
x*x
x-x
KORTING OP REIZEN, TIJDSCHRIFTEN. MUSEUM
theater, bibliotheek, concertzaal
Koop je CJP bij ABN-kantoren, VW,
bibliotheek of gemeentehuis.
Voor informatie: 020-263345.
Hernesseroord is een algemeen christelijke inrichting voor de
begeleiding, behandeling en opvoeding van 356 geestelijk
gehandicapten, deeluitmakend van 'de open ankh, stichting
dienstverlening geestelijke gezondheidszorg'.
20 augustus 1990 starten wi| met de opleiding tot Z-verpleegkundige, die in de
instelling plaatsvindt. Er zijn plaatsingsmogelijkheden voor
De opleiding, een combinatie van leren en werken, duurt 3 jaar en 4 maanden
en begint met een voorbereidende periode van 7 maanden.
Om te worden toegelaten is een vooropleiding vereist op het niveau:
- MAVO 4 (alle vakken D-niveau) of,
- MDGO of,
- INTAS of,
- MBO of,
- overgangsbewijs naar klas 5 HAVO/VWO of,
- enige gelijkwaardige opleiding.
Bij voldoende deelname wordt voor gediplomeerden MDGO-AW een
aangepast lesprogramma van ongeveer 3 maanden in de beroeps
voorbereidende periode opgezet.
De minimum leeftijd is 17 jaar bij aanvang van de voorbereidende periode.
In de voorbereidende periode bedraagt de tegemoetkoming in levens
onderhoud f 395,-- netto per maand (ouders komen in deze periode voor
kinderbijslag in aanmerking).
In het vervolg van de opleiding zijn de salariëring en de overige
arbeidsvoorwaarden conform de CAO voor het Ziekenhuiswezen.
Huisvesting is beschikbaar.
Uitgebreide informatie over Hernesseroord en de Z-opleiding wordt gegeven
tijdens de informatiedagen op 8 en 22 februari a.s.
Informatie kan ook telefonisch gevraagd worden bij de
adjunkt-direktrice, mevrouw J.A.H. Polderman,
tel. 01870-3888.
Opgave voor een informatiedag en/of uw sollicitatie
brief kunnen worden gericht aan de direktie van
Hernesseroord, Antwoordnummer 3,
3240 VB Middelharnis (postzegel is niet nodig).
Een sector in beweging, waar mens en gezondheid centraal staan
en waar zorg en preventie een rol van betekenis spelen.
De studierichting Voeding Diëtetiek van de sector
Gezondheidszorg, leidt studenten op voor functies in de gezond
heidszorg, voorlichting, advisering, onderzoek en kwaliteits
controle, produktontwikkeling en promotie, catering, monogement
en sport.
Bovengenoemde studierichting nodigt u uit voor de voorlichtings
bijeenkomst op
Aonvong programma: 10.00 uur.
Plaats: Morsestraat 1, 2517 RZ Den Hoog, tel. 070-3602938.
De Haagse Hogeschool
biedt als een van de
grootste HBO-mstel-
Imgen van Nederland
een uniek en breed
scala aan onderwijs
mogelijkheden.
De hogeschool heeft
ruim 50 studie-
nchtingen. verdeeld
over vijf onderwijs
sectoren: Economie en
Management
Techniek, Onderwijs,
Gezondheidszorg.
Gedrag en
Maatschappij.
Laan van
Meerdervoort 211,
2563 AA Den Hoog
Tel.: 070-3632900
t